
 
 

Observatorio (OBS*) Journal, vol.10 - nº2 (2016), 001-029  1646-5954/ERC123483/2016   001 

 
Copyright © 2016 (Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier). Licensed under the Creative Commons Attribution-
NonCommercial Generic (cc by-nc). Available at http://obs.obercom.pt. 

Re-Evaluating the Political Press. A Case Study on Political, Economic and 
Journalistic Functioning of the Inter-War Czechoslovak Party-press 

Newspaper Národní listy, and its Publishing Company the Prague Stock 
Printery (PAT) 

 
 
 

Vlaďka Kubíčková*, Nico Carpentier** 

 
*Charles University in Prague, Faculty of Social Sciences, Smetanovo nábřeží 6, 110 01 Prague, Czech Republic 
(vladka@kubickova.cz) 
**Uppsala University, Vrije Universiteit Brussel (VUB) and Charles University in Prague, Kyrkogårdsgatan 10, 753 13 
Uppsala, Sweden (nico.carpentier@im.uu.se) 
 
 
 

Abstract 
 

This article attempts to re-assess the often negative evaluations of the political press, through a 
detailed analysis of a case study from inter-war Czechoslovakia, the newspaper Národní listy, and its 
publishing company the Prague Stock Printery (PAT), which were affiliated to the National Democratic 
Party. The analysis is theoretically framed by a discussion of notions of party-press parallelism and 
political parallelism, and how these political models are evaluated within the contemporary literature. 
In the following parts, an extensive (but necessary) contextualization is offered, which first focuses on 
the political-economic history of inter-war Czechoslovakia, and a description of its media landscape, 
and then details the workings of PAT and Národní listy. The analytical parts first describe the 
financial, managerial and editorial situation of PAT and Národní listy, and then evaluates their 
functioning at the economic, political and journalistic level. This evaluation shows the complexities of 
the political model from within the actual publishing practice, and demonstrates both the advantages 
and problems of the political model, compensating for the frequent exclusively negative evaluations of 
this model. 
 
Keywords: political parallelism – party-press parallelism – media economy – political communication – 
inter-war Czechoslovakia. 

 
 
 
Introduction 
 
 
In the 21st century Western world, the dominant model for media organizations has become the 

corporate-capitalist model, which disconnects media organizations from political parties and where the 

media organization’s existence serves the shareholders more than any political actors. Obviously, this is 

not the only model, with the continued existence of public service media and not-for-profit media, which 

are outside this corporate-capitalist model. Moreover, also the corporate-capitalist model has not always 

had this hegemonic position.  

In the Western world, the corporate-capitalist model has, over time, gained dominance1 by replacing 

another hegemonic model, the political model. 2 This political model – as Hallin and Mancini (2004, p. 26) 

                                                 
1 An extensive body of literature exists to describe the variety these models, from a more analytical perspective (e.g. 

Hallin and Mancini’s (2004) book, used extensively here) to a more normative perspective (with the Four Theories of 

the Press by Siebert et al. (1956) as an important starting point – see also Nerone (1995) and Christians et al. (2009)). 



 
 
002   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

argue – has been dominating print media for a long time: “From the beginning of the print era [...] 

political advocacy was one of the functions of print media, and by the late eighteenth to early nineteenth 

century, when newspapers began to emerge as a force in political life, this became their principal 

function.” At later stages, the connection between political parties and media organizations became more 

structural, and especially the period between the First and Second World Wars was a ‘golden age’ for the 

political press, as sharp ideological divides and strong political polarization enhanced demand for overtly 

political papers (Hardy, 2008, p. 39). 

This article will argue that contemporary perspectives on the political model contain disavowals that use 

the corporate-capitalist model as reference point. As a consequence of this decontextualization, the 

political model is often not evaluated on its own terms, with respect to both the merits and problems this 

model had. In response to this problematic, this article will look into a particular case study, the 

Czechoslovak newspaper Národní listy, and its publishing company PAT, the Prague Stock Printery, which 

were affiliated to the Czechoslovak National Democratic Party. To add another point of reference, this 

study will also use data of PAT's competitor, Melantrich, which was part of the political press system, yet 

its economic behaviour was much more market-oriented.  

The specificity of the case requires an elaborate two-stage historical analysis, which combines an 

analytical with a synthetic stage, and which goes into great detail. 

Furthermore, this analysis is extensively contextualised by a discussion on the Czechoslovak political and 

media situation of the Interbellum, a context which is important, but not very well known outside the 

region. Through our two-stage historical analysis, the article wants to revisit a party-press from the 19th 

century, and evaluate its functioning at three levels: the economic level, with its two sublevels (the 

financial and the managerial sublevels), the political level, and the journalistic level, in order to provide a 

more nuanced perspective of what once was a dominant model in the world of publishing. 

 
 
 
Party-press parallelism as a way to describe the close ties between political parties and 

politics 

 
 
To describe this intimate connection of media enterprises with particular political parties the concept of 

party-press parallelism (Seymour-Ure, 1974) has been used. Party-press parallelism refers to “the degree 

to which the structure of the media system paralleled that of the party system. It exists in its strongest 
                                                                                                                                               
This literature also reminds us that these models are ideal types (or discursive constructions) that never perfectly 

manage to capture the diversity of social reality. 
2 If we take a more historical approach, we first of all have to note the existence of even more models, such as the 

communist model of the second part of the 20th century that was dominant in Central and Eastern Europe (including 

Czechoslovakia) and the USSR. The communist model obviously also has a strong connection between media and 

politics. In Czechoslovakia, this was illustrated when the Communist Party of Czechoslovakia took control over the 

country in 1948. Rudé právo (Red Right) was its main newspaper, a role which it continued to play until the Velvet 

Revolution in 1989. One can argue that this was not a case of political parallelism in its traditional form, because the 

role of the Communist Party was authoritarian. As de Albuquerque (2013, p. 743) argues, the concept of political 

parallelism makes only sense within “the existence of a competitive political system: the concept of political parallelism 

does not apply in the absence of political cleavages.”  



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   003 

form when each news organization is aligned with a particular party, whose views it represents in the 

public sphere.” (Hallin & Mancini, 2004, p. 27) According to the Seymour-Ure’s original concept, “the 

connection between a paper and a party can be measured by reference to three characteristics of parties: 

1) organization; 2) goals (programmes and tactics) and 3) members and supporters.” (Seymour-Ure, 

1974, p. 160) In addition, Seymour-Ure also uses a second level, which correlates the political parties’ 

strength with the readership of the newspapers (de Albuquerque, 2013, p. 746). As Seymour-Ure believes, 

the “closest form of connection is ownership and management of a paper by a party,” (Seymour-Ure, 

1974, p. 160) but also important are the paper’s “loyalty to party goals” (Seymour-Ure, 1974, p. 173) and 

the ideological affiliation between the paper, the party and its readers: “for the parallelism between a 

paper and a party to be complete, the paper’s readership ought not to include supporters of any other 

party.” (Seymour-Ure, 1974, p. 168). A short summary of party-press parallelism can be found in Van 

Kempen’s (2007) description. For Van Kempen (2007, p. 303) party-press parallelism “exists in its 

strongest form when each newspaper supports a party that is highly visible in the leader columns and in 

the editorial parts of newspapers – but sometimes also in the news items themselves. According to 

Seymour Ure, basically, there are four ways in which the media-party parallelism can manifest itself. Firstly 

in media contents, secondly in media ownership, thirdly in party affiliations / preferences of journalists and 

publishers and fourthly in party affiliations / preferences of the audience.” 

Party-press parallelism also impacts on journalistic identities, as party-press parallelism assumes that 

journalists are not autonomous, but in contrast align themselves with the political party that is supported 

by their newspaper and themselves (Van Kempen, 2007). Also here, we can see a historical evolution, 

which is sometimes captured by the concept of professionalization. Although we should be careful not to 

write a too linear history of journalism and not to ignore journalistic diversity by exclusively focussing on 

the Anglo-Saxon tradition3, Hallin and Mancini’s (2004, p. 26) description of the changes in dominant 

journalistic models remains instrumental: 

 
“A political journalist was a publicist who saw it as his or her role to influence public opinion in the 

name of a political faction, and in many cases newspapers were established on the initiative of 

political parties or other political actors, or supported by them. By the late nineteenth century a 

contrasting model of political journalism was beginning to emerge, in which the journalist was seen 

as a neutral arbiter of political communication. This was often connected with the development of a 

commercial press, whose purpose was to make money rather than to serve a political cause, and 

that was financed by advertising rather than by subsidies from political actors. It was also often 

connected with the development of journalistic professionalism.” 

 

The contemporary dominant journalistic professional model, as Hallin and Mancini state, praises 

independence supported by professional norms. These norms can include ethical principles such as the 

obligation to protect sources or to maintain a separation between advertising and editorial content, as well 

                                                 
3 Hallin and Mancini (2004, p. 111) point out that “The quality of writing and sophistication of political analysis in titles 

like Le Monde, El País or La Repubblica are higher than in American newspapers.” Journalists are here perceived as an 

important part of their role to be “promotion of certain values and ideas” and “influencing of the public” (Hallin & 

Mancini, 2004, p. 131). 



 
 
004   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

as practical routines – common standards of “newsworthiness” (Hallin & Mancini 2004, p. 35). In addition, 

contemporary journalism has a public service orientation, which implies that they are oriented toward an 

ethic of public service, and media function as a “public trust.” (Hallin & Mancini 2004, p. 36) This should 

be contrasted to the role of the journalism in a political parallelism model, where the journalist’s allegiance 

does not lie with the public in general, but with a particular public, which takes ideologically similar 

positions and are supporter of a particular political party. Ethical principles and journalistic professionalism 

do exist in this model but became framed from within the party's ideology.   

 
 
De-hegemonising the political party-press model 
 
 
The close relation between papers and parties, which, as Seymour-Ure claims, was the rule in the 

nineteenth century, “has become uncommon since the growth of the advertising industry to a size where 

papers derive anything from 40 to 80 per cent of their gross income from advertisements, and since the 

setting up of newspapers as public companies.” (Seymour-Ure, 1974, p. 160). The political press, and with 

it, the dominant model of party-press parallelism4, disappeared, which led Hallin and Mancini (2004) to 

develop a new concept: political parallelism. In a later article, Mancini (2012, p. 266) explains this choice: 

“The direct control of newspapers by political parties was replaced by a different kind of involvement of 

newspapers in political life, which has been defined as political parallelism (Hallin & Mancini, 2004). It 

features the alignment of newspapers with different ideological, political, and cultural views.” Political 

parallelism’s reason of existence is exactly the demise of party-press parallelism. 

Although in some cases a neutral position is taken, the disappearance of the political press (and party-

press parallelism) is also frequently met with implicit approval. Sometimes these positionings are subtle 

and marked by the choice of words. For instance Hardy’s (2008, p. 38) statement, that the newspapers’ 

“growing financial independence, through sales and advertising revenue, allowed increasing independence 

from organised political, interests” reserves a central role for the notion of (in)dependence, building on the 

positive connotations of this notion. Humphreys (1996, p. 29) refers to the end of the party press and the 

process of commercialization as “a political secularization process.” But in other cases, the connections 

between political parties and media institutions are explicitly problematized, as we can find in Blumler and 

Gurevitch’s (1995, p. 23) work: 

“1) Party-tied media systems will produce a higher proportion of one-sided political content [...] 2) 

The more subordinate the media system, the greater will be the degree of free access to 

communication outlets allowed for the statements of party spokespeople as originally conceived. 

[...] 3) The greater the autonomy of the media system, the greater will be its tendency to generate 

‘balanced’ political information contents. [...] Autonomous media systems are to be found in two 

main variants: a) Commercially supported and b) Non-commercial media systems that will produce 

higher proportions of issue-oriented political outputs and will tend to generate higher incidence of 

‘monitor’ role orientations among audience members.” 

 

                                                 
4 Here we should be careful not to suggest that the political press has completely disappeared, or that these changes 

took place at similar moments. See for instance Hadenius and Weibull (1999) for a discussion of the Swedish case, and 

Van Kempen (2007) for an analysis of media-party parallelism in 15 European countries.  



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   005 

There are a number of problems with this type of argument that disavows the party press (and the models 

of party-press parallelism and political parallelism). We should keep in mind that the parallelism models 

are deeply rooted in the media and political realities of Western Europe, as de Albuquerque’s (2013) 

argues, which renders them context-dependant. The implication that also the disavowals of the party-

press are context-dependant brings us to the first critique, which is grounded in the argument that some 

of the arguments lodged against the party press originate from a more liberal perspective, which is more 

dominant in particular parts of the world (namely the Anglo-Saxon world, see, e.g., Chalaby (1996) about 

journalism). 

Second, these disavowals are grounded in a preference for internal pluralism over external pluralism. To 

use the words of MM-CM, the Council of Europe’s Committee of Experts on Media Concentrations and 

Pluralism (MM-CM, 1992, p. 3), who defines these concepts: “Pluralism may be internal in nature, with a 

wide range of social, political and cultural values, opinions, information and interests finding expression 

within one media organisation, or external in nature, through a number of such organisations, each 

expressing a particular point of view.” The relationship between internal pluralism and external pluralism is 

complex, and different positions have been taken. For instance, Peruško (2010, p. 268) describes 

Donsbach’s thoughts about this issue as follows: “Donsbach (1996) calls this [external pluralism] virtual 

pluralism, as one would have to partake of many different media before a diverse and plural view of ideas 

and culture could be gained.” Others, like Mancini (2012, p. 267), refer to external pluralism (and political 

parallelism) differently, without privileging one over the other, but simply as “a different structure of the 

public sphere and a different organization of social and political pluralism.” Here, we would argue that the 

societal plurality of opinions can also be served by media systems based on party-press or political 

parallelism, and that a dichotomizing perspective that necessarily privileges one component of the 

dichotomy is problematic. Similarly, an argument can be made for a diversity of journalisms, which include 

opinionated and partisan journalism.  

A third critique is that the demise of the political press and the dominance of the corporate-capitalist 

model is explained and evaluated through the workings of capitalism itself. The evaluation of the 

functioning of media organizations is grounded in their capacity to be viable businesses, that produce 

profit. Alternative models for structuring media organizations, that are not aimed at generating profit, 

remain underrepresented in these debates, which also results in less significant role for non-economic 

evaluation criteria. What is often disregarded is that the party press partially functioned outside a ‘pure’ 

capitalist media model, and used different logic that privileged political objectives over economic ones. In 

practice, this meant that political parties, as their owners or patrons, covered some of the losses inflicted 

by ‘their’ party presses. Their reason of existence was not to generate profit for their shareholders, but to 

promote the ideologies of the political parties, if necessary, at an expense.  

At the same time, we should keep in mind that the party presses still partially had to function within a 

capitalist media model. This implied that party presses were still capitalist enterprises that attempted to 

generate profits or break-even, and needed additional capital to cover their losses. As organizations active 

in capitalist societies, party presses were susceptible to the fluctuations in the economy, and the 



 
 
006   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

recessions and depressions that these fluctuations entail5. Moreover, in a capitalist economy, party presses 

had a number of structural disadvantages. Media companies, as Picard (2011, p. 159) argues, operate in 

dual product market: “Advertising supported media compete in two markets because of their dual product 

characteristics. When they compete, they may compete with others in both the audience market and 

advertising markets, only in the audience markets, or only in the advertising market.” Both audience and 

advertising income are to a high degree restricted to the income generated by the supporters of the party. 

A party press can thus rely on a steady flow of advertising money from its loyal supporters, but if these 

partisans cannot support the newspaper any more – e.g., if, in the case of advertisers, their own business 

is struck by difficulties – it is much harder for the party press enterprise to acquire new advertising 

income, as it is limited to the political community of supporters. Secondly, the connection between the 

party and its press also has consequences for the management of party presses, as the power relations 

between these two actors might become unbalanced. Party presses risk instrumentalisation, rendering 

their particular objectives, interests and even survival secondary, exposing their functioning to what can 

be called mismanagement. 

The reasons that are seen to have contributed to the demise of party-press parallelism are then also often 

economic, as it is emphasized that the political de-alignments, supported by the preference for internal 

pluralism and objectivity journalism, served the interests of advertisers who were seeking to reach an 

aggregated audience of consumers, not fractured along political lines. Williams (2005, p. 63 in Hardy, 

2008, p. 38) is one example of this point: “The emphasis on facts and objectivity accorded with the 

commercial needs of the Anglo-American press. By presenting the facts and allowing readers to draw their 

own opinion of them, newspapers were able to sell to more people, across a broad range of political views 

and attitudes.” Van Kempen (2007, p. 314), talking from a contemporary perspective and despite 

establishing many differences in Europe, refers to “a trend toward catch-all-ism […] [where] Newspapers 

tend to blur their ideological identities and connections in order to appeal to as broad an audience as 

possible.” Although we do not want to question these arguments in their entirety, we would also like to 

question some of the ideological assumptions behind the necessity and desirability of their demise, as this 

pushes us towards a discourse of linear progress. 

This article aims to show how in the inter-war period, a particular party press, Národní listy, published by 

PAT, the Prague Stock Printery, affiliated to the Czechoslovak National Democratic Party, functioned within 

a capitalist context, and managed to survive for decades, driven by mainly political objectives. Without 

privileging the corporate-capitalist model over another, we will attempt to evaluate PAT’s strengths and 

weaknesses, looking at the economic, political and journalistic levels. In order to do so, we first need to 

describe the Czechoslovak context at the interbellum. 

Inter-war Czechoslovakia 
 
 
This overview of the Czechoslovak context will first briefly discuss Czechoslovakia’s political and economic 

history, emphasising that inter-war Czechoslovakia was one of the rare examples of a relatively well-

functioning democracy, with a developed industry, but did not escape the crises of the 1930s. In a second 

                                                 
5 As Picard (2011, p. 103) argued, media are particularly sensitive to such changes in the economy for two reasons. 

First, sales of communications products and services are affected by general economic conditions. Second, advertising 

sales are also strongly affected by changes in the general economy. 



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   007 

part, we will (equally briefly) sketch Czechoslovakia’s media landscape, and the dominance of the party 

presses in the 1920s and 1930s. 

 
 
A political-economic history 
 
 
After the First World War, Czechoslovakia became one of the independent states born out of the Austrian-

Hungarian Empire. Although “[the] Czechs registered impressive cultural, economic, and political 

achievements while part of the Habsburg monarchy,” (Agnew, 2004, p. 175), especially during the early 

years of the First Republic Czechoslovakia – the “golden twenties” – the country found itself in more 

favorable circumstances than some of its neighboring states. Postwar Europe was in a problematic and a 

very unbalanced situation. The economic difficulties led to growing societal tension and political instability. 

This produced the conditions for the formation of authoritarian regimes, which also threatened 

Czechoslovakia (Bednařík, Jirák, Köpplová, 2011, p. 151; Johnson, 1996, p. 204). Nevertheless, 

Czechoslovakia’s unique situation within inter-war Central Europe is mentioned by several authors: 

“Preconditions for a tranquil domestic political and economic development did not exist in Central Europe 

after World War I; by the end of 1934 Czechoslovakia was its only functioning democracy.” (Johnson, 

1996, p. 199). Kitchen (2006, p. 200) makes a similar argument:  

 

“Unlike Poland and Hungary, or the other countries in East-Central Europe and the Balkans, 

Czechoslovakia functioned reasonably successfully as a democracy during the inter-war period. In 

fact it was the only truly democratic nation in the entire area, showing reasonable respect for 

parliamentary procedure, individual liberties and the rule of law. […] The Czech areas of the 

Hapsburg Empire, the provinces of Bohemia and Moravia, and the largely German-populated 

southern Silesia were highly developed and contained a number of important industries, such as 

Skoda works, that had supplied the Austro-Hungarian army with most of its weapons. Rapid 

industrialization brought a marked improvement in the living standards of the Czechs. [...] By the 

turn of the century the Czechs were no longer the serfs of their German overlords.”  

 

The historian Jan Křen believes that Czechoslovakia was affected by the postwar breakdowns, 

revolutionary and nationalistic distempers and wars, but that these effects did not last very long and did 

not hit the country so intensely (Křen, 2005, p. 398). As mentioned above, its capitalist economy was 

fairly strong. The party-political consensus of socialist and civic parties – the grand design of the political 

lay-out of postwar succession states – was extraordinarily strong in Czechoslovakia, even when the 

political scene inherited the typically Central European segmentation of the political landscape in many 

interest-based national parties. For instance, in 1920 there were about 25 political parties. Moreover, 

Czechoslovakia had, similar to its neighbors, frequent government changes (in 1918–1938 there were 23 

governments) and relied heavily on coalitions (Křen, 2005, p. 401).   

Czechoslovakia’s “golden twenties” did not last, and the new decade brought a global crisis. In the East, 

there was Russia’s forcible collectivization of undeveloped agriculture and unprecedented decrease of 

living standards. In the West, there was “Black Friday”, the New York stock market crash in October 1929 

(Křen, 2005, p. 406). The still weak economies of Central-East Europe were strongly connected to 



 
 
008   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

Germany, which was severely affected, and the consequences were disastrous. In Czechoslovakia, the 

foreign trade index dropped between years 1929–1938 from 138 to 48 (in dollars per capita) (Křen 2005, 

p. 407). The situation of the Czechoslovak economy, afflicted by the Great Depression, has been described 

by Václav Průcha (1974) as problematic during the entire 1930s: “The crisis, which started in 1929 in New 

York, lasted in Czechoslovakia for as long as 1933, which was longer than in most other countries. Also 

the recession lasted an exceptionally long time, until 1936. By contrast, the expansion was very short 

(1936–1937) and, moreover, it lead into a new crisis in 1937 without a period of boom. At the turn of 

1937–1938 a new crisis broke out, which started another business cycle of recession” (Průcha, 1974, p. 88 

– our translation). The unstable political and economic environment in Europe has brought rise of fascism, 

dictators like Benito Mussolini or Adolf Hitler and resulted in the Munich Agreement and break up of 

Czechoslovakia in September 1938.  

 
 
Czechoslovakia’s media landscape 
 
 
During the interbellum, Czechoslovakia’s media landscape consisted mainly out of political party 

periodicals. Political parties, such as the National Democrats (Československá národní demokracie), 

Czechoslovak Social Democrats (ČSSD – Československá sociálně demokratická strana dělnická), 

Czechoslovak Agrarian Party (Agrární strana, officially Republikánská strana Československého venkova), 

Communist Party of Czechoslovakia (KSČ – Komunistická strana Československa), Czechoslovak Socialist 

Party (Československá strana socialistická), People’s Party (Československá strana lidová)6 used these 

party-presses as communication means to address their voters. As Bednařík et al. (2011, p. 159 – our 

translation) say, “party politics was promoted especially in the morning editions of the dailies, in which 

readers were presented with speeches of party officers, commentaries on political events, which were rich 

with respective ideologies, summaries of resolutions from party meetings, reflections on competing parties’ 

activities and other news of a political nature.” Next to the production of political newspapers the (party-

press) publishing houses were also printing various weekly magazines (women, hobby...) and other 

publications.    

Končelík, Večeřa and Orság (2010, p. 39) have a closer look at the periodicals’ periodicity and circulation. 

Important dailies, they write, were published twice a day. The Sunday edition was considered to be a 

highlight of each daily. Morning and evening circulations of big dailies were different. In the mid-1930s, 

according to the available data, the circulation of some of the big Czech morning papers were as follows: 

Lidové noviny (The People’s Paper): 45 thousand, Národní listy (National Sheets): 20 thousand, Venkov 

(Country): 30 thousand and Rudé právo (Red Right): 25 thousand. The morning papers were considerably 

more popular: for example Národní politika (National Politics) reached a circulation of up to 150 thousand 

copies, as was recorded by Končelík et al. (2010).   

The organisational structure of the party-press enterprises was influenced by the Czechoslovak legislative 

framework: “Structurally, the press syndicates played an important facilitating role. Large press syndicates 

were connected to political parties, which, according to the law, were not legal entities and therefore could 

not own property or make contracts. Because of this legal requirement, the publishing houses mostly 

                                                 
6 See Harna in Marek, Malíř, 2005, p. 537–538; Kitchen, 2006, p. 205; Agnew, 2004, p. 181. 



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   009 

created joint stocks or limited partnership companies, headed by (important) leaders of political parties.” 

(Bednařík et al., 2011, p. 163 – our translation) 

During the First Republic, the journalist profession, as Končelík, Večeřa and Orság (2010) say, became 

more organized, with the emphasis on specialization and professional ethics. “Even though the profession 

was not prestigious, there was a journalistic elite[7], represented by journalist-writers and prominent 

journalists, working mainly in dailies, who in their lead articles and keynote commentaries, co-created 

political orientation of their papers.” (Končelík et al., 2010, p. 65–66 – our translation) Tendencies towards 

the ‘intellectualization’ of journalism started as early as in the half of the 1880s, by people around the later 

Czechoslovak president Tomáš Garrigue Masaryk: “Their fundamental thesis was the need to reduce 

exalted expressions of ideology in the press, which manifested itself by the use of nationalist rhetoric and 

inter-partial political and anti-German confrontations. They required from the modern journalism to 

contain pragmatic argumentation and verification of the facts.” (Bednařík et al., 2011, p. 138) Professional 

organizations were established at the turn of the century, for instance, the Union of Czechoslovak 

journalists in 1902 or the Syndicate of the Czech Journalists in 1909. In 1928, Svobodná škola politických 

nauk (The Free School of Political Studies) was founded in Prague as the first institution designed 

specifically for educating journalists (Bednařík, Jirák, Köpplová, 2011, p. 139). 

 
 
The Prague Stock Printery case study – the actors 
 
 
The case study will analyse the actual practices of party-press publishing, showing the complexities played 

out at the economic, political and journalistic level. In order to do so, we will back to the First Republic of 

Czechoslovakia, and the workings of the Prague Stock Printery (PAT) and its daily newspaper, Národní 

listy. This particular company had been selected for two reasons. Firstly, the political partisanship of the 

newspaper was strong, with the party represented by important political and business figures of its time. 

Secondly, the archive materials, required for case study like this, were the most complete, in comparison 

to the archives of other inter-war publishing houses. In this part, we will first introduce the main actors 

that were involved in PAT. 

 
 
 
 
 
 
 
PAT – Prague Stock Printery 
 
 
The party-press enterprise analysed in this case study is PAT – the Prague Stock Printery, which was 

affiliated to the National Democrat Party. The joint stock company PAT had been established in Prague in 

1910, with a capital stock of Kč 1 500 000. The right to form a company had been given to Karel Kramář 

(a member of parliament for the National Democrats), Václav Havel (a real estate owner), Alois Rašín (an 

                                                 
7 The profession was essentially reserved to men, even though several women managed to obtain a position in the daily 

press, with Milena Jesenská, Olga Fastrová or Marie Fantová belonging to the prominent ones (e.g. Penkalová, 2011). 



 
 
010   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

advocate) and other influential politicians and businessmen.8 In 1938, PAT had 300 employees9, out of 

which 26 were journalists; 6 of these 26 were freelancers.10 

PAT belonged to the National Democratic Party – not directly, but the owners of the majority of its stocks 

were leaders of this party during the entire existence of the company.11 In the company’s managing board 

were Karel Kramář (the first Czechoslovak prime minister (1918-1919) and National Democratic party 

chairman) as the chairman of the PAT board, Bohdan Bečka (minister of finance) as its vice chairman, 

František Xaver Hodáč (member of parliament and member of the bank committee of the ministry of 

finance) and other active politicians (Kubů & Douša, 2008, p. 480, 540; State Archive)12 as regular 

members. In legal matters, Alois Rašín, the first Czechoslovak minister of finance, represented PAT (State 

Archive)13. The leaders of the National Democratic Party also owned most of the PAT stocks. In 1937, the 

majority of stocks was owned by vice chairman Bohdan Bečka – his group (his family and friends) owned 

6 489 out of total 20 964 stocks, which is 31 %; the group of chairman Karel Kramář owned 12 %; the 

group of Dr. Rašín owned 8.5 %, the rest was owned by individuals, industrial corporations and banks, 

including Živnobanka, which cooperated with PAT.14 

The main role of PAT was to publish the Národní listy (National Sheets) daily, although PAT was also 

publishing an evening paper, Národ (Nation) and a Monday paper, Ráno (Morning)15. Nevertheless, 

Národní listy was one of the main vehicles that the political representatives of National Democratic Party 

used to pursue its political line, and to address readers in relation to the politics of the party. On the pages 

of Národní listy, the party pursued a “fight for the correction of economic and political conditions”.16  

PAT became Národní listy’s publisher in 1910, but the daily had been founded much earlier, in 1861 by 

Julius Grégr, to – already then – serve as a tribune for Czech national-liberal elite (Velek, 2013, p. 113). 

Initial attempts to acquire a licence for a political daily, by publicist and politician František Ladislav Rieger 

and historian and politician František Palacký had been rejected by the Austro-Hungarian state (Borovička 

et al., 2012, p. 32). In anticipation of another negative response, “an application for the licence for Czech 

political daily titled Národní listy was also submitted, by young attorney Julius Grégr, to the proconsulate.” 

(Borovička et al., 2012, p. 37 – our translation) This application was successful, and “Národní listy, which 

started to be published on January 1st, 1861, kept Rieger's line at the beginning, but gradually sought its 

own way. Their publisher changed from unknown articled clerk into the most influential Czech journalistic 

entrepreneur and significant politician,” as Borovička et al. (2012, p. 37 – our translation) described the 

first years of Národní listy. The daily was very active in promoting Czech patriotism and nationalism, and 

on its pages, the Young Czech Party, a party that would later be integrated into the National Democratic 

Party, “challenged national nihilists” (Borovička et al., 2012, p. 325 – our translation). Národní listy was 

                                                 
8 Czech National Bank's archive, Protocol from the meeting, December 17th, 1909.  
9 Compass, Financial Yearbook, Praha, 1938. 
10 Czech National Bank's archive, Internal report – comparison of Národní listy and Lidové noviny dailies, September 

29th, 1939.  
11 Czech National Bank's archive, Protocol from the meeting, December 17th, 1909, List of stockholders, May 29th, 1937.  
12 State Regional Archive in Praha, PAT fund, Minutes from PAT board meeting of April 28th, 1936.  
13 State Regional Archive in Praha, PAT fund, Minutes from PAT board meeting of January 13th, 1936.  
14 Czech National Bank's archive, List of PAT's stockholders, May 29th, 1937.  
15 Compass, Financial Yearbook, Praha, 1938. 
16 Jubilee Národní listy daily, December 21st, 1929 – our translation.  



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   011 

also successful; Borovička et al. (2012, p. 319 – our translation) write that in 1886, Národní listy was 

considered to be “the most influential Czech daily.”  

When PAT then acquired Národní listy in 1910, keeping the daily alive always had the highest priority, no 

matter how considerable losses it incurred (State Archive)17. As Sládek (2005) argues, “National 

Democratic Party’s persons of authority also firmly intervened if the ideological line of Národní listy started 

to deviate from the official line of the party.” (p. 598) To illustrate the absolute ruling of the political line of 

the newspaper over the enterprise, let us mention that in 1936, when the economic situation of PAT was 

problematic, its vice chairman Bohdan Bečka (State Archive)18 made a critical comment on the party not 

paying its rent dutifully: “While elsewhere the press is supported by the party, here it is vice versa.” The 

separation of Národní listy from the party, he argued, would have been beneficial for the paper, while at 

the same time, the party could not exist without the paper. (CNB Archive)19. Such a suggestion (from a 

former minister of finance) might have sound ruthless, but his evaluation was quite visionary: according to 

the records Národní listy stopped being published on 15 May 1941 (SOA)20, for reasons that will be 

discussed below.  

 
 
The position of the National Democratic Party 
 
 
As Zdeněk Sládek (2005, p. 593 – our translation) wrote in his book chapter about the National 

Democratic Party (on which this part of the article is based), this party “played a key role in Czech politics 

at the end of the first world war and during constitution of the Czechoslovak state.” In July 1918, when 

preparing for Czechoslovakia’s independence, its political parties agreed to establish a People’s Committee, 

in which the State-Rights Party21, as the National Democratic Party was then called, had the most 

important role, allowing its members to participate in the construction of the legal framework of the new 

Czechoslovak state.  

The National Democrats presented the constitution of their party in 1919, by announcing a program in 

which the party defined itself as a party of the entire nation; it also then adopted the name of 

Czechoslovak National Democratic Party. The party defended, as Zdeněk Sládek (2005, p. 594 – our 

translation) describes, “an economic democracy, which means the retention of the existing private 

ownership system”. Sládek (2005, p. 594) further argues that this approach had little chance to convince a 

large constituency, because the Czechoslovak political landscape was divided by the many different social 

interests of particular parts of the Czechoslovak society. The National Democratic Party was criticised by 

those who represented the lower classes; they “denounced it for instigating social poverty and injustice. 

[…] In the 1919 elections, the National Democrats acquired only 8.2% of the votes, which did not allow 

them to maintain their position and they moved into the opposition.” (Sládek, 2005, p. 595 – our 

translation) The combination of the small share of votes and their relatively high level of influence, might 

also be explained by the fact that twenty-five parties participated in these April 1920 elections. Most 

                                                 
17 State Regional Archive in Praha, PAT fund, Minutes from PAT board meeting of April 28th, 1936.  
18 State Regional Archive in Praha, Introduction to the inventory of PAT fund  
19 Czech National Bank's archive, Minutes from PAT board meeting of February 27th, 1936 – our translation.  
20 State Regional Archive in Praha, Introduction to PAT fund.  
21 Translation used by McHale (1983, p. 145). 



 
 
012   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

shares were relatively small: The largest election share was 25,7 %, which went to the Czechoslovak 

Social Democrats (e.g., Harna 2005, p. 550). The National Democratic Party’s results were never high, as 

these voting results indicate: 1919 – 8.2 %; 1920 – 6.3 %; 1925 – 4.0 %; 1929 – 4.9 % and 1935 – 

5.6 % (Harna 2005, p. 550; Sládek 2005, p. 595). Still, the party remained influential and became part of 

the coalition governments of the 1920s; the National Democratic Party held the positions of Finance 

Minister and Minister of Industry and Trade (Sládek, 2005, p. 599). The reason for such an influence 

Sládek explains by the party leader's, Karel Kramář, and his followers conviction that “since the party had 

their merit in the domestic resistance [before Czechoslovakia’s independence] and had played a significant 

role in the foundation of the Czechoslovak state, it was entitled to a leading role in the state government.” 

(Sládek 2005, p. 599 – our translation)  

This right-wing party grouped several fractions, including the protagonists of an “aggressive nationalism”, 

which manifested itself through its claims that only Czech should be used as official language; the keenest 

of them, journalist and writer Viktor Dyk, was also writing for Národní listy (Sládek 2005, p. 600). This 

fraction wanted to join forces with the extreme-right, in particular with the National Fascist League 

(Národní obec fašistická) that had been established in 1925. The National Democrats “not only observed 

this movement with sympathy, they also supplied it with supporters and celebrities” (Sládek 2005, p. 601). 

As also Miroslav Mareš (2006, p. 161) writes: “Some of the Czech right-wing democratic parties had small 

fractions that tended toward fascism. This was typical of the National Democratic Party, Agrarian Party, 

and Czechoslovak People’s Party.” This strategy was blocked by the so-called industrial wing of the 

National Democratic Party, which included Bohdan Bečka and F. X. Hodáč (both were in the managing 

board of PAT). These politicians had a strong position from 1928 onwards, and were therefore capable of 

avoiding a too strong proximity towards the extreme-right. Jaroslav Preiss, the director of Živnobanka, 

supported them by acquiring a controlling interest in PAT, and the general secretary of the Union of 

Czechoslovak industrialists, F. X. Hodáč, was de facto overtaking the party’s management in 1929 (Sládek, 

2005, p. 604).  

In his 1929 speech, “K. Kramář reviewed the party’s relations with the fascists. He explained that the 

National Democrats sympathized with them, because they claimed the national idea, fought against 

communism and activated passive members of the party.” (Sládek, p. 603 – our translation) Kramář 

declared that the National Democratic Party would separate from the fascists.  

At the beginning of the 1930s, the National Democrats returned to government, as one of the coalition’s 

parties, providing the Minister of Trade (Sládek, 2005, p. 605). All the groups – the industrial wing, the 

nationalists and the followers of chairman Karel Kramář – engaged in power struggles throughout the 

1930s, and they all sought to control Národní listy (Sládek, 2005, p. 606). From the beginning of the 

1930s, the National Democratic Party’s position steadily declined (Kosatík, 1996). Kosatík explains: “Its 

political influence declined even more at the beginning of 1934, when the party – officially to protest 

against the depreciation of the national currency, the koruna – removed its ministers from government.” 

(Kosatík 1996, p. 88 – our translation). For the 1935 elections, the National Democrats, desiring to enter 

into government again, established the National Unification Party (Národní sjednocení) (Mareš 2006, p. 

161), grouping together the National Democrats, the National League (Národní liga) and the National 

Front (Národní fronta) (e.g. Mrklas, 2011). Kramář became its chairman (until his death in 1937), although 

– as Antonín Klimek (2002) suggests – Kramář was not in favour of the integration of the National 



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   013 

Democrats with the National League, with its connections to fascism. Still, “he was sidetracked and all the 

control of the integration efforts was taken over by Hodáč. On 28th October, 1934, the National Unification 

Party thus proclaimed its foundation as a new party, which became later renowned for its motto 'Nothing 

but the nation'.” (Klimek, p. 282 – our translation) In 1935, these two small parties left again, and the 

National Unification Party then “asked for the support of the Agrarian party. The National Democrats thus 

ceased to exist as an independent political force.” (Sládek, p. 614 – our translation)  

 
 
A short note on methodology 
 
 
The case study is based on the analysis of both primary and secondary sources. Primary sources were the 

economic and legal documents on Živnobanka and PAT, complemented by 21 newspaper issues, selected 

throughout the history of the newspaper (1861, 1910, 1921, 1923, 1932, 1936 and 193922). Also two key 

special jubilee issues of the Národní listy newspaper (from 21 December 1929 and 15 December 1935)), 

that were awarded a lot of attention in the PAT documents, were analysed, and used as illustration in this 

article. For this research, different archives were consulted, as listed below: 

 

- The Regional State Archives (Státní oblastní achiv – SOA) in Prague – Chodovec (part of 

National Archives): the minutes of PAT managing board meetings, annual reports, 

documentation on the company’s foundation and correspondence with business partners. The 

PAT-related documents are kept in 28 archive boxes and 46 office books, which takes almost 

4,5 meters of shelf space. 

- The archives of Czech National Bank (ČNB) in Prague: PAT loan documentation (kept by 

Živnobanka), which included internal Živnobanka reports containing PAT financial data, the 

minutes of PAT managing board meetings, information about PAT’s competitor, Melantrich 

publishing (also kept by Živnobanka), including annual reports of the company.23 The 

Živnobanka archive (for 1869-1964) is 931 meters long, but only two boxes related to PAT. 

- The National Library Klementinum: financial year-books named Compass, written in German.  

- The issues of Národní listy were studied both in the archive and on-line. Physically, all the 

issues from 1861 to 1941 are kept in the National Museum Library Archive. The entire archive 

has been digitalized recently (after the data collection), and all the issues are now available 

on-line at http://kramerius.nkp.cz/. 

 

The historical analysis was driven by the basic principles of source criticism (Shafer, 1974; Howell and 

Prevenier, 2001). Economic documents that were studied in the archives included legal documents (e.g., 

foundation charter, bank contract) which have a high degree of trustworthiness, as well as sources 

                                                 
22 For each of these years, the issues of March 12th, 13th and 14th were selected. If a particular 14 March issue did not 

have the regular number of pages (8), the issue of the 15th was selected. The relatively small number of newspaper 

issues is legitimated the complementary nature of this analysis, as the main focus is on the analysis of the archival 

material related to Živnobanka and PAT. 
23 The latter documents were only related to the Melantrich branch in Vienna; no documentation was preserved about 

Melantrich’s headquarters in Prague. 

http://kramerius.nkp.cz/


 
 
014   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

confirmed by reference to outside authorities. In practice, the latter often implied that information from 

PAT was corroborated by information from Živnobanka. In a second phase of this historical analysis, the 

combination of analysis and synthesis – Shafer (1974, p. 165) refers to them as "transactional, like the 

relations of buyer and seller, each affecting the other" – has been applied. The actual reporting consists of 

two parts: In the first, more analytical part, the financial, managerial and editorial situation of PAT and 

Národní listy is discussed, in combination with a brief overview of the situation of one of PAT’s 

competitors, Melantrich. The second, more synthetic part, returns to the party press discussion, and 

evaluates the strengths and weaknesses of the case study, in particular in relation to Národní listy. 

 
 
Analysis: PAT and Národní listy’s situation 
 
 
In the first, analytical part, the focus will be placed on the functioning of PAT and Národní listy. We will 

start with a discussion at the economic level, with its two sublevels, the financial and the managerial. To 

be discussed first is the financial sublevel, where an overview of PAT’s results will be given – showing its 

downfall – in combination with a more detailed overview of the results of PAT’s business entities and the 

supportive role of Živnobanka. Secondly, in the subsection on the managerial sublevel, the functioning of 

PAT’s managing board is analysed. Thirdly, we turn to the political and journalistic levels, which are here 

discussed together, as it is too difficult to disentangle them. This part ends with a brief analysis of 

Melantrich, PAT’s competitor, which offers a crucial reference point for our evaluation of PAT’s strategies. 

 
 
PAT’s financial results over time 
 
 
PAT was successful throughout the entire 1920’s. In 1926, the managing board referred to the growth of 

the company’s enterprises. The report for this year mentioned that the newspaper businesses – Národní 

listy, the evening paper Národ and the Monday paper Ráno – produced satisfactory revenue as a result of 

increased income from advertising and subscriptions (SOA – our translation).24 Similarly, the annual report 

for 1927 stated that PAT was doing economically well and enjoyed the attention of both readers and 

advertisers (SOA – our translation).25 In this era, Národní listy’s readers were loyal and committed. In a 

jubilee issue of 21st December 1929, a gallery of subscribers was, for instance, published, including their 

photos, names and occupations. This issue contained 244 pages and included 423 articles, 177 

manifestations of subscribers and readers, and 878 advertisements.26  

Over time the situation changed. According to later numbers, available in reports from managing board 

meetings, PAT sustained losses in the 1930s, which continued to increase until 1940, when the company 

decreased its debts by selling its property. The results were explained in 1935 by “broadly known reasons: 

the opposition standpoint of the newspaper, the decrease of advertisement, the too high overhead costs 

and a permanent burden constituted by debtors.” (ČNB – our translation)27 In 1935, “Národní listy 
                                                 
24 Regional State Archives in Prague, Annual report of PAT for 1926 year, carton No. 2. 
25 Regional State Archives in Prague, Annual report of PAT for 1927 year, carton No. 2. 
26 Národní listy, jubilee issue of December 21st, 1929. 
27 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 

1935.  



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   015 

suffered a disastrous deficit”, especially because of the decrease in advertising, because of advertisers 

distancing themselves from the politics of the National Democratic Party (SOA – our translation).28 In 

1936, the “permanent deficit of Národní listy” was mentioned as an explanation for the loss (ČNB – our 

translation).29 Advertising revenues from newspapers published by PAT were 6 mil. Kč in 1930. This figure 

has been gradually decreasing, and it reached 4.2 mil. Kč in 1935. The loss in advertisement was most 

significant for Národní listy (SOA).30   

 

Table 1. Financial results of PAT (ČNB, SOA – reports from managing board meetings) 
 

 profit / loss 
1924 332 187 Kč 
1925 327 464 Kč 

1926 416 227 Kč 
1927 424 570 Kč 

1928-1934 N/A31 
1933 -250 000 Kč 

1934 -230 000 Kč 
1935 -317 000 Kč 
1936 -283 000 Kč 

1937 N/A 
expectation 1938 -611 000 Kč 

1939 -620 000 Kč 
1940 -956 000 Kč 
1941 -188 000 Kč 

 
 
The company’s prosperity, until the beginning of the 1930s, with 1919 and 1920 as its best years, is also 

evidenced by the following overview of dividend payments for the period 1918–1930.  

 
 

 
 

Table 2. Dividend paid by PAT, CZK per a stock (yearbook Compass 1933) 
 
 

1918 24 Kč 1925 18 Kč 

1919 32 Kč 1926 20 Kč 
1920 32 Kč 1927 24 Kč 
1921 20 Kč 1928 24 Kč 

1922 0 Kč 1929 24 Kč 
1923 0 Kč 1930 0 Kč 

1924 18 Kč   

 
 

                                                 
28 Regional State Archives in Prague, Minutes of PAT managing board meeting of April 28th, 1936, carton No. 2 
29 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting of February 27th, 1936 
30 Regional State Archives in Prague, Minutes of PAT managing board meeting of April 28th, 1936, carton No. 2 
31 N/A means not available.  



 
 
016   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

Results of individual businesses 
 
 
PAT owned a printing works and used it for the production of its own papers, as well as for external 

customers. The company had significant orders from ministries, banks and book publishers, according to 

the 1945 report (ČNB).32 Another of PAT’s profitable operation was the lease of its real estate, Palác Národ 

(Nation Palace) (ČNB).33 However, the operating results of PAT, in the 1930’s, had a constant pattern: 

publishing Národní listy was economically unprofitable, while the printing works remained profitable 

(ČNB)34, and also the Palác Národ (until 1940 – when it had to be sold) generated income. The following 

table shows the economic results in the period of 1933 – 1935, for which the data of individual business 

units were available.  

 

Table 3. Loss and profit from individual business operations of PAT; source: reports by Živnobanka 
 

 Printing works Národní listy paper Národ Palace Total 
1933 1 100 000,00 Kč N/A N/A -250 000,00 Kč 

1934 1 158 000,00 Kč -1 399 000,00 Kč 504 000,00 Kč -230 000,00 Kč 
1935 1 416 000,00 Kč -1 632 000,00 Kč 280 000,00 Kč -317 000,00 Kč 
1936 1 160 000,00 Kč -1 378 000,00 Kč 375 000,00 Kč -283 000,00 Kč 

 
 
The income that originated from Národní listy was generated by both advertising and paper sales (both 

subscriptions and shop sales). An internal report made by Živnobanka in December 1939, based on a 

balance of 1938, showed that the invoiced revenues of Národní listy were still significant, even in the 

worsened financial situation. Advertising created about 40 % of the revenues of the paper.  

 

 

 

 

 
 

Table 4. Revenues (invoicing) by individual business operations; source: internal reports of Živnobanka 
 
 

 Revenues (invoicing) from individual businesses in Kč   
 Printing works NL - total Národní listy - revenues by source Advertisement 
   Subscription Shops Advertisement of Národní listy 

1936 5 100 000 8 800 000 2 500 000 2 800 000 3 500 000 40% 

1937 5 300 000 8 400 000 2 300 000 2 600 000 3 500 000 42% 

1938 5 200 000 7 300 000 2 100 000 2 100 000 3 100 000 42% 
 

 
At the same time, there are also more detailed traces of the financial problems and set-backs. An 

anniversary issue, on 15 December 1935, which commemorated 75 years of Národní listy and the 75th 

                                                 
32 The archives of Czech National Bank, report for the Živnobanka's head office of September 15th, 1945 
33 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting of February 27th, 1936 
34 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meetings of 1934, 1935 and 1936 year.  



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   017 

birthday of Karel Kramář, was planned to have generated an income of Kč 700 000 in total, out of which 

Kč 450–500 000 was supposed to come from advertising (ČNB – our translation).35 In reality, the issue 

generated a revenue of only Kč 303 000 (ČNB)36, even though for that year (1935), the acquisition of 

advertisements for the common supplements was halted, so that it would not absorb the anniversary 

issue’s advertising. This step decreased the total revenues from advertising with Kč 300 000. Karel 

Kramář’s death, in May 1937, meant a further serious decrease of revenues from subscription and shop 

sales, although the revenues from advertising were dropping more steadily (ČNB)37. Nevertheless, the 

situation became unsustainable, and on 15 May 1941 Národní listy stopped being published (SOA).38 

 
 
Živnobanka’s role in financing PAT 
 
 
The financial position of PAT, at its start-up, was very good, with an easy access to financial capital, 

thanks to its orientation on newly established Czech businesses and their owners. The joint-stock capital of 

K. 1,5 mil.39, which the company had at the disposal at its foundation in 1910, increased later to K. 4 mil. 

and to Kč 10 mil. in 1931 (Yearbook Compass).40 Important to note is that after the foundation of the 

Czechoslovak state in 1918, the National Democratic Party was supported by many entrepreneurs and 

other prominent persons (Lustigová 2007, p. 246).  

Živnobanka, at that time one of the most significant financial institutions, used a particular developmental 

strategy. “Its aspiration to build a Czech (national) industry and banking sector brought Živnobanka 

together with Národní listy, which was read by Czech businessmen,” (Kubů & Douša, 2008, p. 475 – our 

translation). The alliance of the National Democratic Party, Živnobanka and PAT represented, thanks to 

the personal connections of members of managing boards and other authorities, the most important 

economic, political and cultural elite of inter-war Czechoslovakia, which shared a right-wing orientation 

(Kosatík 1996, p. 43). For example, the vice chairman of PAT, Bohdan Bečka, was at the same time vice-

chairman of Živnobanka and finance minister (Kubů, Douša, 2008, p. 480). Jaroslav Preiss, the director of 

Živnobanka, although not officially present in a governing body of PAT, remained an important figure in 

the background. Before his appointment to Živnobanka, Preiss had been working for seven years in 

Národní listy as its economic editor (Kosatík 1996, p. 121). Later, as Kosatík states, he regularly supported 

the National Democrats financially. For instance, in 1927, he notified Kramář that he donated 200 000 Kč 

to the party (Kosatík 1996, p. 86). Preiss, one of the richest men of his time, was also a close friend of 

Karel Kramář, the National Democrats’ chairman, Kosatík (1996) writes.  

These connections made it possible for PAT to easily borrow money from Živnobanka, but as a 

consequence, PAT’s debt constantly grew. Živnobanka’s “cash office” status is evident from the written 

money requests addressed to Živnobanka (and granted by the bank). For example, a letter to the bank's 

director Preiss, from April 1920, states: “Bohdan Bečka telephoned us to say that Národní listy bought in 

                                                 
35 The archives of Czech National Bank, PAT's Request for increase of the bank credit by Živnobanka of August 8th, 1935 
36 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting of February 27th, 1936 
37 The archives of Czech National Bank, Report on the revision of the balance for 1938 year of September 27th, 1939 
38 Regional State Archives in Prague, Introduction to the inventory of PAT fund 
39 Until 1918, the currency of the Austro-Hungarian krone – K. - was used in Czechoslovakia.  
40 Compass, Financial Yearbook, Vienna 1923, Prague 1933. 



 
 
018   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

Vienna the complete printing equipment for Viennese K 2 200 000 through the Ministry of Foreign Affairs. 

He is requesting us to release this sum to the Ministry in Vienna.” (ČNB – our translation).41 In the period 

of 1934–1939, the requests for financing concerned the daily operations of the newspaper, like paying for 

the paper mill or settling tax payments. PAT's sometimes desperate lack of cash also becomes evident 

from a letter from Marek [his first name was not documented], the then director of PAT, to Živnobanka’s 

director Balcar in December 1939. Marek is asking for the “release of Kč 115 000, which are needed for 

tomorrow’s payment of wages.” (ČNB – our translation)42 

PAT’s high degree of indebtedness becomes visible when the debt ratio is calculated. This indicator divides 

total liabilities by total assets. In PAT’s case, in 1938, the liabilities were Kč 24.6 mil. (debt on mortgage Kč 

19.2 mil. + creditors Kč 5.4 mil.). Its total assets were Kč 34.7 mil. (Yearbook Compass)43, which brings us 

to a (fairly high) debt ratio of 71 %. PAT's debt increased to such an extent that in 1940 the company had 

to sell its building – Národ Palace – to Živnobanka (ČNB).44 

 
 
Management 
 
 
In the 1920’s, the management was mainly performed by the members of the managing board. PAT had 

not appointed a managing director. (Compass, 1923) The members of the managing board were 

representatives of big business, like bank directors, factory owners, and also senators or advocates. There 

were two finance ministers on the board (Rašín and Bečka) (SOA).45 The managing board members’ role 

also was to take an active part in the editorial strategy of Národní listy; each of them was active in one 

particular field, which included the cultural, political, financial and industrial fields. (19-SOA) The autonomy 

of the editor in chief was quite low, as in making decisions he was obliged to approach the editorial 

committee, which consisted of the chairman, both vice chairmen and the board member(s) in charge for 

respective area (SOA).46  

This situation changed in 1933 when the new acting director Marek started to manage PAT. Still, all 

strategic decisions were made at board meetings, by the most important members of the board (Bečka, 

Kramář and Rašín). They also continued to have a considerable influence on the editorial content of 

Národní listy. This situation led to managerial decisions that were more off-handed and not always well-

prepared. One trace of the dominant role of board members in managing PAT, but also of this less 

systematic way of dealing with the financing of PAT, can be found in the minutes of the December 1935 

board meeting, where it was suggested to “relieve the liquidity problems of the company by contracting a 

new mortgage loan.” (ČNB – our translation)47 Board members Rašín and Krátký opposed the idea of a 

                                                 
41 The archives of Czech National Bank, a letter to director of Živnobanka Preiss of April 12th, 1920 
42 The archives of Czech National Bank, a letter to director of Živnobanka Balcar from director of PAT Marek of 

December 1939 
43 Compass, Financial Yearbook, Praha, 1938. 
44 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting of March 20th, 1940.  
45 Regional State Archives in Prague, Regional Commercial Court, the Abstract of the Companies Register – PAT  
46 Regional State Archives in Prague, Minutes of PAT managing board meeting of January 13th, 1936.  
47 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 

1935 



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   019 

new loan, critiquing the lack of preparation and time granted to them to familiarize themselves with the 

proposal. Krátký complained that “the board meeting was summoned at the eleventh-hour” (ČNB – our 

translation)48, something Bečka agreed to. Krátký added that even an outsider could see what state the 

enterprise was in, referring to the use of new loans to fill the gaps, without generating sufficient income. 

During this difficult period, Živnobanka played a strong supportive role. For instance, in 1938, the vice 

chairman of the managing board, Bohdan Bečka, asked a “friend” from Živnobanka to nominate someone 

who could, on a daily basis, work for PAT and revise its management.” (ČNB – our translation)49. One year 

later, in September 1939, Živnobanka, which was dissatisfied with the PAT management, organised an 

audit of Národní listy, comparing the daily to a competing newspaper, Lidové noviny. This audit report 

stated that livelier and more sophisticated spirit rules in Lidové noviny. The audit also mentioned that 

Lidové noviny incorporated a number of agile gentlemen, who took care of all company-related processes. 

In contrast, in Národní listy, the report said, “there was a managing board with numerous members, but 

only relatively few executives. The managing director is said to be dependent on the board’s chairman.” 

(ČNB – our translation)50 The audit continues its critique by stating that Národní listy’s staff could show 

more discipline, and that the section chiefs were not very willing.  

 
 
Editorial content of Národní listy 
 
 
Národní listy was, also content-wise, above all committed to the politics of the National Democratic Party. 

From the beginning of the century, the paper had been acclaimed for its outstanding journalism and some 

of the best journalists of that time were contributing to it. Národní listy had a tradition of superior national 

economic pages, also thanks to one of the first Czech economic editors, Jaroslav Preiss, who, as Kosatík 

(1996) states, had been working in Národní listy since 1900, and became later Živnobanka's director. 

“During the times the Czech industry and banking sector was developing, he played a pioneering role in 

Czech economics journalism. […] In fact he was the most successful Czech economics journalist of his 

time.” (Kosatík 1996, p. 121) The newspaper’s emphasis on economics journalism can be traced during 

later years as well. In the jubilee issue of December 1929, the newspaper itself described the rationale of 

the section as follows: “We wanted to have authentic economic coverage. Therefore, we entered into 

relations with the most esteemed economists, from the spheres of finance, industry and trade – bank 

managers, directors of the syndicates from trades like brewery, textile industry.” (NL 1929 – our 

translation)51 

The paper held on to its ideological and political character, even in the 1930s, when nationalism became 

less popular with the majority of the population. Politicians of the National Democratic Party continued to 

be dominantly featured in the newspaper, as is testified by the jubilee issue of December 1935. On the 

opening pages of this issue, there were politically motivated articles by F. X. Hodáč and Josef Lucek, both 

                                                 
48 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 

1935 
49 The archives of Czech National Bank, letter from Bohdan Bečka of November 11th, 1938.  
50 The archives of Czech National Bank, internal audit report of September 29th, 1939 – comparison of the Národní listy 

and Lidové noviny dailies.  
51 Národní listy, jubilee issue of December 21st, 1929. 



 
 
020   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

of which were important party representatives and PAT board members. Especially the leader of the 

National Democratic Party gained a prominent presence. The December 1935 issue contained 18 pages 

devoted to Karel Kramář, who then celebrated his 75th birthday. There were articles with titles like 

“Kramář’s relation to Tolstoy”, “Kramář and frontiersmen” or almost full page article “What dr. Karel 

Kramář means for South Slavs”. (NL 1935 – our translation)52  

As mentioned earlier, the editorial policy and the newspaper’s content was strongly influenced by the 

managing board members, as is evident from board meeting reports. During these board meetings, the 

editorial content was discussed in detail. For instance, during one board meeting Kramář came out against 

publishing extensive articles of the parliamentary club members in Národní listy, suggesting that short 

summaries will suffice (SOA).53 These board discussions were often critical towards the content, as is 

illustrated by the minutes from a managing board meeting in 1935. Bečka, advocating saving costs, said 

that for years he has been reproaching the editor’s office: “It is necessary to urge editors to write less 

than today, but in such a way that the paper contains more than today.” (ČNB – our translation)54 In 

these minutes, he also pointed out that the paper does not cover international politics.  

Editorial policies did not always remain uncontested. The promotion of Czech nationalism, which was 

making the paper sell at the beginning of its existence, caused it harm later and increased internal 

resistance. But this resistance against too strong forms of nationalism occurred during the whole history of 

Národní listy. For example at the beginning of the 1920's “almost the entire editorial staff revolted against 

floods of stories permeated with fierce nationalism. Similar actions had been repeated in the history of 

Národní listy.” (Sládek 2005, p. 598) In fact, all documented references to the content of Národní listy, in 

the later period, were of a critical nature. The report on the 1938 audit stated that it is possible to read 

only the first page and the national economy column; all the other pages were deemed unworthy of 

attention. “The paper is a fossil and is being read by partyliners only”, the report claims (ČNB – our 

translation).55 

 
 
PAT’s competition – Melantrich 
 
 
Four major party-press companies competed with PAT: Melantrich (connected to the Czech National Social 

Party), Českoslovanská akciová tiskárna (belonging to the religious Czechoslovak People's Party), Tempo 

(connected to a politician, Jiří Stříbrný [his own party was called the National League]) and Novina 

(belonging to the Agrarian Party) (Bednařík et al., 2011, p. 165; Beránková, Křivánková & Ruttkay, 1988, 

p. 55) The largest and commercially most successful of these four companies was Melantrich (Kárník 

2000, p. 336), which offers an interesting point of comparison. Melantrich was connected to a political 

party, as well, as the Czech National Social Party. Its main daily, České slovo, pursued the voices of that 

party, but its management was not controlled to the same extent as could be seen with other party-

presses.  

                                                 
52 Národní listy, jubilee issue of December 15th, 1935.  
53 Regional State Archives in Prague, Minutes of PAT managing board meeting of January 13th, 1936.  
54 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 

1935 
55 The archives of Czech National Bank, Report on the revision of the balance for 1938 year of September 27th, 1939.  



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   021 

Melantrich was founded in 1898, when the National Social Party was established (ČNB)56, but remained 

relatively independent from the National Social Party. From 1925 on, the company was run by Jaroslav 

Šalda. During the four decades of his working for the company, he turned it into the most powerful media 

empire of inter-war Czechoslovakia (Fejlek, 1998, p. 12, Šalda, 2001). The table shows the economic 

results of the Melantrich branch office based in Vienna, as almost no economic documents from 

Melantrich's Prague headquarters survived. It documents how the company was able to gradually become 

profitable again after the Great Depression.  

 

Table 5. Economic results of the Melantrich Vienna branch office. Source: Annual report of Melantrich 

Vienna, 1936 

 
1925 4 661 

1926 15 999 
1927 10 528 

1928 9 240 
1929 7 638 
1930 9 780 

1931 -6 948 
1932 -1 946 

1933 -17 507 
1934 -1 391 

1935 -59 
1936 41 

(profit / loss in Austrian shillings) 
 
 
The company had 2000 employees in 1938 (Yearbook Compass)57 and published tens of newspapers and 

magazines. Melantrich was also strongly engaged in book publishing (Kárník 2000, p. 336). Its manager 

Jaroslav Šalda decided that the exclusive connection to one political party might restrict the economic 

success of his company. “My business mind observed a long time ago that original, purely political, 

enterprise is an obstruction to business development,” he wrote in his memoirs. He also said he realized 

that if he wanted to attract customers from trade and industry circles, he could only do so with a neutral, 

apolitical firm (Šalda, 2001, p. 67 – our translation). Moreover, Melantrich used marketing elements in its 

strategic development. In the 1930's, for example, the company started publishing a magazine called Eva, 

which focussed on knitting and other handicrafts. To attract female readers to this magazine, Melantrich 

opened “Eva's Factory” which offered wool and patterns for the designs published in its magazines. As 

Šalda himself claims, “‘Eva's Factory’ eventually became a very prosperous department of Melantrich” 

(Šalda, 2001, p. 213 – our translation).  

Melantrich did not stop working, not even during German occupation, as Fejlek (1998) recorded in his 

book on the publishing house. When the communists gained control over Czechoslovakia in 1948, the 

company did not become extinct either. Its activity was nevertheless reduced, and it operated mainly as a 

book publisher (Fejlek 1998, p. 16). After the revolution in 1989, the Slovo newspaper (originally České 

                                                 
56 The archives of Czech National Bank, Melantrich's fund, document Outline of the progress of December 22nd, 1913.  
57 Compass, Financial Yearbook, Praha, 1938. 



 
 
022   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

slovo, successor to Melantrich) was first sold to Chemapol, then to German publishing group N-

Tisk/MittelRhein Verlag, as Josef Schrabal (2002), former journalist of the newspaper, wrote.  

 
 
Evaluating the strengths and weaknesses of Národní listy as a party-press 
 
 
In the introductory and theoretical parts of the article, the argument was made for a fair evaluation of the 

party-press model, within succumbing to the need to automatically confirm the superiority of the 

corporate-capitalist model. Instead, the party-press model needs to be judged on its merits, by looking at 

its strengths and weaknesses. The strategy that is used to do so is to revisit the detailed analysis that the 

previous part has produced, from a more synthetic perspective. In line with our historical analysis, outlined 

in the methodological part of this article, this synthetic perspective will allow us to focus on the Národní 

listy component of the PAT case study, evaluating Národní listy’s functioning at the three levels that we 

distinguished before: the economic, political and journalistic level. We will start with the political level. 

 
 
The political level 
 
 
The inter-war period was the golden age for the political press. The advantages of the alliance of party 

and press on the political level were considerable. Národní listy was a platform of communication for the 

National Democrats, allowing the political representatives of the National Democratic Party to reach out to 

their voters and public, and to promote the Czech nationalism that was typical for the National Democrats. 

But the advantages for the National Democratic Party were also symbolic, as the newspaper served (in the 

1920’s) as a showcase for the party, articulating it with commercial success and bearing witness of the 

managerial skills of the party leadership. Moreover, the newspaper allowed to make the political support 

and prestige visible: the 1929 jubilee issue is a good example here. Národní listy also benefited from this 

situation, as the ideological association with the National Democrats provided them with a loyal and 

guaranteed readership, but also with committed advertisers. Looking at a broader socio-political level, we 

can also argue that in intra-war Czechoslovakia, pluralism remained protected through external pluralism, 

although the party-press lead to the segmentation of the Czechoslovak public space. Nevertheless, a high 

plurality of societal voices was still present, through the different party-presses. 

The interlocking interests also created several vulnerabilities, as the focus on a particular ideological 

project also avoided a dialogue with non-voters, turning the newspaper into what would now be called an 

echo chamber. The close affiliation also meant that if the party’s success would decrease, the number of 

readers, subscribers and advertisers would equally decrease, threatening the newspaper’s survival. 

Moreover, a newspaper requires a serious and inflexible investment in human and financial resources, 

which cannot be used for other communicative strategies. A newspaper in crises only increases the drain 

on the resources of the party. This is exactly what happened to Národní listy in the 1930’s. The political 

authority of the National Democrats steadily weakened, from the beginning of 1930’s onwards, and its 

nationalist ideology become discredited through the rise of national-socialism. The party’s political 

influence declined even further at the beginning of 1934, when the party withdrew its ministers from 

government. The paper lost advertisers and readers, and the pressure on the National Democrats 

increased. A further serious decrease in revenues, from subscriptions and shop sales, hit the paper after 



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   023 

death of the party’s chairman Karel Kramář, and the newspaper only survived for a few more years after 

that. 

 
 
 
The economic level 
 
 
Národní listy, whose primary objective was political (and not economic), managed to survive economically, 

in a capitalist context, for a very considerable amount of time. In the 1920’s, Karel Kramář and Czech 

nationalism were popular, which provided Národní listy also with a financial backbone. Its advertisement 

was well targeted, aiming for the upper middle class. The advertisers were loyal and the income they 

generated amounted to about 40 % of invoiced revenues of Národní listy. As mentioned before, the 

decrease of popularity of Czech nationalism (and the death of Kramář) created the inverse effect, and the 

newspaper’s income structurally decreased.   

The affiliation between the National Democrat Party and Národní listy also allowed the latter access to 

capital, through the connections with rich, politically right wing oriented people willing to buy stocks or to 

give direct cash subsidies. One particularly important connection, from which PAT profited, was that with 

Živnobanka, one of the most significant financial institutions of that time. This connection allowed PAT to 

easily borrow money, especially in the second half of the 1930’s, when Národní listy was in financial 

difficulties. But this sponsorship had its limits, and eventually PAT had to sell its valuable property to 

Živnobanka. The willingness to sponsor PAT and Národní listy for a longer period, on purely political 

grounds, whilst ignoring the companies’ economic problems, did not materialise, which contributed to the 

demise of the newspaper.  

But here we should also point out the more general influence of the economic crisis, which reduced the 

availability of advertising income. PAT, as other media companies, sensitive to such changes in the 

economy, suffered during the Great Depression in the 1930’s. One of PAT’s competitors, the Melantrich 

publishing house, was more commercially oriented and politically more independent – and thus also not 

affiliated with an ideology that became more and more discredited. Also this company was affected by the 

economic crisis, but when the overall economic situation improved, this company gradually managed to 

become profitable again. 

Finally, there is also a managerial sublevel, as PAT and Národní listy were managed by the key figures of 

the National Democratic Party, whose main priorities lay with the party’s ideological project. One argument 

here would be that the management consisted out of successful politicians, who also had strongly 

developed managerial skills, and access the decision-making realms of government (and the information 

that circulated there). At the same time, the board members, chairs and vice-chairs also had other 

concerns, and the time they could spent on PAT’s and Národní listy’s management was limited (also 

because of their interest in the content of the newspaper as well). A managing director, who focussed on 

the management of these businesses, was only appointed quite late. Moreover, the management of PAT 

and Národní listy, compared to that of Melantrich, was not extremely creative, and diversification 

strategies (and new business opportunities) were not developed. PAT’s main strategy consisted of 

borrowing money from Živnobanka, a strategy which turned out not to be sustainable. 

 
 



 
 
024   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

The journalistic level 
 
 
Although the party-press is often seen as juxtaposed to journalistic quality, the Národní listy case also 

shows how the alliance between party and press can strengthen its journalism, in the case of Národní 

listy, its economic journalism. If we return to the evaluations from that time, its economic section was 

often credited for being excellent, something that also other (academic) analysis confirmed. Our own 

analysis showed that it thrived thanks to the connections with people from the business world, supported 

by the tradition set-out by Preiss. Moreover, Národní listy was able to employ a series of prominent 

journalists, especially at the beginning of its operation, after PAT was founded and the newspaper taken 

over from its original owners. The paper maintained this tradition of quality (economic) journalism, but 

also innovated by employing some of the first females to write for Národní listy, such as Milena Jesenská 

(e.g., Penkalová, 2011) and Milada Sísová (State Archive)58. Although other sections were critiqued, the 

quality of the economic section was confirmed until the last years of the newspaper, when the 1938 report 

stated that (only) the economy pages were worth reading. 

But Národní listy’s journalism should not be naïvely celebrated either. Its partisan journalism is considered 

problematic when today’s standards are used. Even if external pluralism was achieved (through the 

diversity of party-political newspapers), the risk of party loyalty prevailing over truthful and balanced 

reporting was considerable. One trace of this can be found in the 1935 statement from vice chairman 

Bečka who himself complained that “the paper knows nothing about world politics,” (ČNB – our 

translation)59 as the newspaper strongly focussed on National Democrat politics and nationalism. 

Moreover, the journalistic autonomy was limited, with an editor in chief that was dependant on the 

editorial committee, which consisted out of the chairman, the vice-chairmen, and the board member 

responsible in charge of the specific topical field. The board exercised strong control over the content of 

the newspaper, despite the staff members’ revolts that were mentioned in part 7. The former also added 

their own articles, which lead to long, politically oriented, articles full of nationalism. This ideological 

preference would – in the end – also harm the newspaper, when nationalism fell out of grace. 

 
 
Conclusion 
 
 
Media organizational models are deeply embedded within particular ideologies, which tends to complicate 

their analysis. All too often, as illustrated in our theoretical discussion, contemporary media models are 

celebrated, and legitimated by the disavowal of preceding models. One of the consequences of this line of 

thought is that these contemporary models are defined through a discourse of progress, which articulates 

them as the outcome of a logical – even natural – evolution. This evolution is seen to have brought about 

the demise of the previously dominant models and to result in structural improvements for all involved. 

Simultaneously, contemporary models claim a taken-for-grantedness, that supports the idea that they will 

continue to exist into eternity. This taken-for-grantedness also produces a situation where a model that 

was dominant in the past (the political model) is evaluated through the lenses offered by a model 

                                                 
58 State Regional Archive in Praha, PAT fund, Minutes from PAT board meeting of January 13th, 1936. 
59 The archives of Czech National Bank, Minutes of PAT managing board meeting in Kramář's villa of December 11th, 

1935.  



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   025 

dominant in the present (the corporate-capitalist model), which causes a degree of analytical blindness. 

Another consequence of this line of thought is that the contingency that characterizes both older and 

contemporary models is removed from the equation. It is not our ambition to develop new models, or fine-

tune them. The contribution of our case study is to illustrate the argument that each of these media 

organizational models has had a variety of manifestations in social practice, as our case study analysis and 

synthesis illustrated. Sometimes these practices were (more or less) in alignment with the dominant 

model, but sometimes they were very different. Also some of their key components, as for instance 

professional journalism, were not as stable as these model claims, and our case study shows that many 

different types can (co-)exist in a particular setting, and across different settings. 

Obviously, evaluating models that were dominant in the past, and simultaneously trying to bracket the 

truth claims of contemporary models, poses serious methodological challenges. Here, one not only has to 

face the often-encountered problems of historical research (e.g., source availability, accessibility and 

reliability) and the limitations brought about by the focus on one case study, but also the difficulties that 

analysts have to face when trying to move beyond contemporary hegemonies. The horizons that these 

contemporary models create are sometimes hard to overcome, which impedes upon a fair evaluation of 

the strengths and weaknesses of previously hegemonic models. In this particular research project, this is 

further complicated by our ethical reservations with ideologies propagated by the actors in this article’s 

case study, which in some cases leaned towards fascism (see Mareš, 2006, p. 161).  

If we return to our discussion of the political model, as it was manifested through the workings of PAT and 

Národní listy, we can see a series of advantages for the National Democrats and Národní listy, that might 

not be highlighted when using a ‘pure’ corporate-capitalist model to evaluate PAT and Národní listy, 

although these advantages are not new to the journalism studies literature discussed in the theory part. 

Národní listy allowed the National Democrats to communicate directly to their electorate, but also 

facilitated Národní listy to reach a readership they were ideologically aligned with. Also the readers were 

offered clarity in relationship to the ideological position of the newspaper, in a media landscape driven by 

external pluralism. Financially and managerially, Národní listy also benefitted from their alliance with the 

National Democratic Party, as its networks gave the newspaper access to skilled managers and to capital, 

in particular through the privileged relationship with Živnobanka, that kept the newspaper alive for a 

(relatively) long period. At the journalistic level, Národní listy was a platform for economic journalism that 

played a significant role in Czechoslovakia, as also other authors have argued (Kosatík, 1996).  

Národní listy had structural weaknesses, which eventually lead to its demise. Národní listy’s ideological 

alliance with the National Democrats implied a strong dependence on the societal support for their 

particular (nationalist) project – which also had an economic dimension, as only ideologically affiliated 

news consumers and advertisers would support the Národní listy. This narrowed down their client and 

advertiser base. Also the National Democrats’ strong control over the newspaper, with little space for 

editorial independence but also with little managerial creativity, added to the newspaper’s structural 

problems, particular in times of economic crisis. Nevertheless, the political media model also produced a 

set of advantages for Národní listy, which our case study allowed highlighting: The newspaper managed to 

survive its crisis for almost a decade, supported by Živnobanka. This bank took the position of Maecenas, 

driven by political reasons, and not so much that of investor with an economic rationale. Although 

Živnobanka’s support turned out not to be endless, the alliance of media, politics and capital proved 



 
 
026   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

helpful to keep the newspaper going for a relatively long time, something which is unlikely to have 

happened in a corporate-capitalist model. Even though there are structural problems with the political 

model – as there are with any model – the Národní listy case study indicates that it is unfair to dismiss this 

political model as necessarily inferior, undesirable and unsustainable.  
 
 
Acknowledgements 
 
 
The authors would like to thank Barbara Köpplová, Charles University in Prague, for her inspiration and 

feedback. We also want to thank the members of Joint Writing Seminar (Roman Hájek, Anna Batistová 

and Zuzana Karaščáková) for their appreciated help in discussing earlier versions of this article. For access 

to valuable archive materials, we wish thank to the Czech National Bank Archives.    

 
 
References 
 
 
Agnew, H. L. (2004). The Czechs and the Lands of the Bohemian Crown. Stanford, CA: Hoover Press.    

Albuquerque, de A. (2013). Media/politics connections: beyond political parallelism. Media, Culture & 

Society, 35: 742-758. 

Bednařík, P., Jirák, J. & Köpplová, B. (2011). Dějiny českých médií. Od počátku do současnosti. Praha: 

Grada. 

Beránková, M., Křivánková, A. & Ruttkay, F. (1988). Dějiny československé žurnalistiky. III. díl. Praha: 

Novinář.  

Borovička, M., Kaše, J.,  Kučera, J. P. & Bělina, P. (2012). Velké dějiny zemí Koruny české XII.a, Praha: 

Paseka.  

Chalaby, J. (1996). Journalism as an Anglo-American invention: A comparison of the development of 

French and Anglo-American journalism, 1830–92, European Journal of Communication, 11: 303–

326. 

Christians, C. G., Glasser, T. L., McQuail, D., Nordenstreng, K. & White, R. A. (2009). Normative Theories 

of the Media. Journalism in Democratic Societies. Urbana & Chicago: University of Illinois Press.  

Fejlek, V. (1998). Melantrich – Nepodlehne ani ohni ani meči. Praha: Melantrich.  

Gurevitch, M. & Blumler, J. (1995). The crisis of public communication. Routledge, New York.  

Hadenius, S., Weibull, L. (1999). The Swedish newspaper system in the late 1990s: Tradition and 

transition, Nordicom Review, 20: 129–152. 

Hallin, D. C., Mancini, P. (2004). Comparing media systems: three models of media and politics. New York: 

Cambridge University Press.  

Hardy, J. (2008). Western media systems. New York: Routledge.  

Harna, J. (2005). Stranickopolitický systém v Československu v letech 1918 – 1938 in Malíř, J., Marek, P. 

et al. Politické strany (I – 1861 – 1938). Brno: Doplněk. 

Howell, M. & Prevenier, W. (2001). From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods. Ithaca: 

Cornell University Press.  

Humphreys, P. J. (1996). Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester University Press, 

Manchester. 



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   027 

Johnson, L. R. (1996). Central Europe: Enemies, Neighbors, Friends. Cary, NC: Oxford University Press.  

Kárník, Z. (2000). České země v éře první republiky (1918 – 1938) I. Praha: Libri. 

Kitchen, M. (2013). Europe Between the Wars. Abingdon: Routledge.  

Klimek, A. & Hofman, P. (2002). Velké dějiny zemí Koruny české XIV: 1929 – 1938. Praha: Paseka.  

Končelík, J., Orság, P. & Večeřa, P. (2010). Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál.  

Kosatík, P. (1996). Bankéř první republiky – Život dr. Jaroslava Preisse. Praha: Motto. 

Křen, J. (2005). Dvě století střední Evropy. Praha: Argo.  

Kubů, E. & Douša, J. (2008). Finanční elity v českých zemích (Československu) 19. a 20. století. Praha: 

Dokořán. 

Lustigová, M. (2007). Karel Kramář – První československý premiér. Praha: Vyšehrad. 

Mancini, P. (2012). Instrumentalization of the media vs. political parallelism, Chinese Journal of 

Communication, 5(3): 262–280. 

Mareš, M. (2006). Czechoslovakia, in Blamires, C. & Jackson, P. (eds.) World Fascism: A Historical 

Encyclopedia, Volume 1. Santa Barbara: ABC-CLIO, pp. 161-163. 

McHale, V. E. (1983). Political parties of Europe. Westport, CT: Greenwood Press. 

MM-CM. (1992). Council of Europe’s Committee of Experts on Media Concentrations and Pluralism: Report 

from the 3rd meeting of the Committee of Experts on Media Concentration and Pluralism, MM-CM 

(92)12. Strasbourg: Council of Europe 1992. 

Mrklas, L. (2011). Karel Kramář a národní demokracie in Kvaček, R. & Loužek, M. Karel Kramář: 150 let od 

narození: sborník textů. Praha: Centrum pro ekonomiku a politiku.  

Nerone, J. C. (1995). Last rights: revisiting four theories of the press. Urbana & Chicago: University of 

Illinois press,).  

Penkalová, L. (2011). Rubriky pro ženy v denním tisku 20. let 20. století a jejich autorky: Olga Fastrová, 

Marie Fantová, Milena Jesenská, Staša Jílovská a Zdena Wattersonová. Dissertation. Praha: 

Charles University, FSV.   

Peruško, Z. (2010). The link That Matters: Media Concentration and Diversity of Content, in Beata 

Klimkiewicz (Ed.) Media Freedom and Pluralism: Media Policy Challenges in the Enlarged Europe. 

Budapest: Central European University Press, pp. 261-273.  

Picard, G. R. (2011). The Economics and Financing of Media Companies. Second edition, New York: 

Fordham University Press.  

Průcha, V. et al. (1974). Hospodářské dějiny Československa v 19. a 20. století. Praha: Nakladatelství 

Svoboda. 

Průcha, V. et al. (2004). Hospodářské a sociální dějiny Československa, 1. díl. Brno: Doplněk. 

Šalda, J. (2001). Budování tisku za Rakouska, Československé republiky a jeho obrana za německé 

okupace. Praha: EVA – Milan Nevole.  

Schrabal, J. (1999) To byl Melantrich: Konec stoleté slávy českého nakladatelství. Newyorské listy: 

Nezávislé české elektronické noviny, [online], retrieved on October 30th, 2014: 

www.columbia.edu/~js322/nyl/melantrich/melantrich.html 

Shafer, R. J. (1974). A guide to historical method. Homewood, IL: Dorsey Press. 

http://www.columbia.edu/~js322/nyl/melantrich/melantrich.html


 
 
028   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   Observatorio (OBS*) Journal, (2016) 

Siebert, F. S., Peterson, T. & Schramm, W. (1956). Four Theories of the Press. The Authoritarian, 

Libertarian, Social Responsibility and Soviet Communist Concepts of What the Press Should be 

and do. Urbana: University of Illinois Press.  

Sládek, Z. (2005). Československá národní demokracie in Malíř, J., Marek, P. et al. Politické strany (I – 

1861 – 1938). Brno: Doplněk. 

Van Kempen, H. (2007). Media-Party Parallelism and Its Effects: A Cross-National Comparative Study, 

Political Communication, 24: 303–320.  

Velek, L. (2013). The Press Affiliated with the Liberal National Party, 1861–1914. The Structure of the 

Media Organization of a Czech Party for Notables. Praha: Acta Universitatis Carolinae, pp. 109 –

 140.  

 
 
Sources  
 
 
Compass 
 
 
- Financial Yearbook Compass, Vienna, 1923 

- Financial Yearbook Compass, Praha, 1933 

- Financial Yearbook Compass, Praha, 1938 

 
 
Regional State Archives in Praha, fund PAT 
 
 
- Introduction to the inventory of PAT fund 

- 1926 Annual report PAT, Praha 

- 1927Annual report PAT, Praha 

- Minutes from PAT board meeting of January 13th, 1936 

- Minutes from PAT board meeting of April 28th, 1936 

- Minutes from PAT board meeting of May 13th, 1937  

- Request for a state loan, 1940 

 
 
Archive of the Czech National Bank, file with loan documentation related to Prague Stock Printery 
 
 
- Protocol on the meeting, December 17th, 1909 

- Internal report – comparison of Národní listy and Lidové noviny of September 29th, 1939 

- List of stock holders of May 29th, 1937 

- Records from the board meeting of February 27th, 1936 

- Records from the board meeting of December 11th, 1935 

- Report for the management of September 15th, 1945 

- Report of the balance audit for 1938 year of September 27th, 1939 

- Letter to Živnobanka's director Preiss of April 12th, 1920 

- Report to the Živnobanka’s head office, March 1934 



 
 

Observatorio (OBS*) Journal, (2016)   Vlaďka Kubíčková and Nico Carpentier   029 

- Report to the Živnobanka head office, December 1936 

- Letter from Bohdan Bečka, November 1938 

- Letter of PAT director Marek to Živnobanka’s director Balcar, December 1939 

 
 
Archive of the Czech National Bank, file with loan documentation related to Melantrich Vienna: 
 
 
- Annual report of Melantrich Vienna, 1936 

 

Národní listy issues 
 
 
- 21 newspaper issues, selected throughout the history of the newspaper (1861, 1910, 1921, 1923, 1932, 

1936 and 1939) 

- Jubilee issue of Národní listy of December 21st, 1929 

- Jubilee issue of Národní listy of December 15th, 1935 


