Scielo RSS <![CDATA[Revista Portuguesa de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0871-918720240002&lang=en vol. 37 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[A educação sob dominação digital]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200101&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Levels of historical awareness and treatment of controversial topics in digital environments: A case study with future Spanish Secondary School teachers]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de la presente investigación busca conocer, por una parte, los niveles de conciencia histórica del futuro profesorado español de Educación Secundaria (n = 61) en las redes sociales/entornos virtuales. Por otra, pretende aproximarse a las representaciones del pasado-presente-futuro, construidas por los y las futuras docentes, en estos espacios, e interpretar las relaciones entre sus niveles de conciencia histórica y su interacción con temas controvertidos a partir de sus propias narrativas sociales (n = 169). El estudio se adscribe a los enfoques cualitativo-deductivos, con el fin de comprobar la transferibilidad teórica de los niveles de conciencia histórica de Rüsen al contexto específico de una universidad española. Los resultados obtenidos arrojan niveles mayoritariamente ejemplares y críticos de conciencia histórica, con escasas variaciones entre las dimensiones analizadas (pandemia global por COVID-19 y salud pública; memoria histórica, identidades nacionales, crisis migratorias e identidades excluyentes; identidades de sexo-género e identidades excluyentes). Puede concluirse que trabajar temas controvertidos, generados en entornos virtuales, en la formación del profesorado podría mejorar la adquisición de conceptos de tercer orden, como la conciencia histórica, capacitando a los y las futuras docentes para abordar satisfactoriamente cuestiones socialmente vivas en el aula de forma transversal e interdisciplinar.<hr/>ABSTRACT The aim of the present research is to determine, on the one hand, the levels of historical awareness of future Spanish Secondary School teachers (n = 61) in social networks/virtual environments. On the other hand, it aims to approach the representations of the past-present-future, constructed by future teachers in these spaces, and to interpret the relationships between their levels of historical awareness and their interaction with controversial issues from their own social narratives (n = 169). The study follows a qualitative-deductive approach in order to test the theoretical transferability of Rüsen’s levels of historical consciousness to the specific context of a Spanish university. The results obtained show mostly exemplary and critical levels of historical consciousness, with little variation among the dimensions analyzed (global pandemic by COVID-19 and public health; historical memory, national identities, migratory crises and exclusionary identities; sex-gender identities and exclusionary identities). It can be concluded that working on controversial topics, generated in virtual environments, in teacher training could improve the acquisition of third-order concepts, such as historical awareness, enabling future teachers to successfully address socially relevant issues in the classroom in a cross-cutting and interdisciplinary manner.<hr/>RESUMO O objetivo desta investigação é descobrir, por um lado, os níveis de conhecimento histórico dos futuros professores do Ensino Secundário Espanhol (n = 61) em redes sociais/ambientes virtuais. Por outro lado, pretende abordar as representações do passado presente-futuro construídas por futuros professores nestes espaços, e interpretar as relações entre os seus níveis de consciência histórica e a sua interação com questões controversas com base nas suas próprias narrativas sociais (n = 169). O estudo segue uma abordagem qualitativa-dedutiva, a fim de testar a transferibilidade teórica dos níveis de consciência histórica de Rüsen para o contexto específico de uma universidade espanhola. Os resultados obtidos mostram, sobretudo, níveis exemplares e críticos de consciência histórica, com pouca variação entre as dimensões analisadas (pandemia global pela COVID-19 e saúde pública; memória histórica, identidades nacionais, crises migratórias e identidades de exclusão; identidades sexuais e de género e identidades de exclusão). Pode-se concluir que o trabalho sobre questões controversas, geradas em ambientes virtuais, na formação de professores poderia melhorar a aquisição de conceitos de terceira ordem, tais como a consciência histórica, permitindo aos futuros professores abordar com sucesso questões socialmente vivas na sala de aula de uma forma transversal e interdisciplinar. <![CDATA[Parenting styles and family functioning in a sample of adolescents]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esta investigação pretende explorar a perceção dos adolescentes sobre os estilos educativos parentais e o funcionamento familiar. A amostra foi constituída por 365 participantes, 213 do sexo feminino e 152 do sexo masculino, com idades compreendidas entre os 15 e os 20 anos. Os instrumentos utilizados foram o Questionários dos Estilos Educativos Parentais (QEEP) e a Systemic Clinical Outcome and Routine Evaluation (SCORE-15). Foram realizadas correlações de Pearson, bem como análises de variância multivariada (MANOVA), com vista a analisar as diferenças em relação às variáveis sociodemográficas. Os resultados indicaram que os adolescentes com mães com idades entre os 46 e os 60 anos as percecionam como mais responsivas. Foi, ainda, possível observar a responsividade e a exigência como preditores negativos dos recursos familiares, assim como a comunicação na família.<hr/>ABSTRACT This investigation aims to explore adolescents' perception of parenting educational styles and family functioning. The sample consisted of 365 participants, 213 female and 152 male, aged between 15 and 20 years. The instruments used were the Parenting Educational Styles Questionnaires (QEEP) and the Systemic Clinical Outcome and Routine Evaluation (SCORE-15). Pearson's correlations were performed, as well as multivariate analysis of variance (MANOVA), in order to analyze the differences according to sociodemographic variables. The results indicated that adolescents with mothers aged between 46 and 60 years perceive them as more responsive. It was also possible to observe responsiveness and demand as negative predictors of family resources, similar to communication within the family.<hr/>RESUMÉ Cette enquête vise à explorer la perception que les adolescentes ont des styles éducatifs parentaux et du fonctionnement de la famille. L'échantillon était composé de 365 participants, 213 femmes et 152 hommes, âgés de 15 à 20 ans. Les instruments utilisés étaient les questionnaires d'éducation parentale (QEEP) et les résultats cliniques systémiques et l'évaluation de routine (SCORE-15). Des corrélations de Pearson ont été effectuées, ainsi qu'une analyse multivariée de la variance (MANOVA), afin d'analyser les différences par rapport aux variables sociodémographiques. Les résultats indiquent que les adolescents dont la mère est âgée de 46 à 60 ans les perçoivent comme plus réactifs. Il était possible d'observer la réactivité et la demande comme prédicteurs négatifs des ressources familiales, ainsi que la communication au sein de la famille. <![CDATA[A brief report of teachers’ attitudes toward inclusion in Castilla-La Mancha, Spain]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Teachers are essential agents to fulfil the educational inclusion of students with disabilities. The current concept of inclusive education brings to light the need for assessment of pre-service and in-service teachers’ attitudes toward inclusion, so the present paper aimed to analyze those attitudes in pre-service and in-service teachers. The Spanish version of the Teachers’ Attitudes towards Inclusive Education Scale was applied to a total of 320 students of the Bachelor in Teacher Education and 89 in-service teachers. The results did not reveal differences between teachers and students. However, specific training and previous contact experiences with people with disabilities showed a positive effect on attitudes toward inclusion. Furthermore, women showed more positive attitudes. To conclude, the results revealed that it is necessary to include activities to get in contact with people with disabilities and broader specific training on the topic to promote positive attitudes toward inclusion in teachers.<hr/>Resumo: Os professores são agentes essenciais para concretizar a inclusão educativa dos alunos com deficiência. O conceito atual de educação inclusiva traz à tona a necessidade de avaliação das atitudes dos professores em relação à inclusão, de modo que o objetivo do presente artigo foi analisar essas atitudes em professores em formação e em exercício. A versão espanhola da escala Teachers’ Attitudes towards Inclusive Education foi aplicada a um total de 320 alunos da Licenciatura em Formação de Professores e 89 professores em serviço. Os resultados não revelaram diferenças entre professores e alunos. No entanto, a formação específica e as experiências de contacto prévio com pessoas com deficiência mostraram um efeito positivo nas atitudes em relação à inclusão. Além disso, as mulheres apresentaram atitudes mais positivas. Para concluir, os resultados revelaram que é necessário incluir atividades para entrar em contacto com pessoas com deficiência e uma formação específica mais ampla sobre o tema para promover atitudes positivas em relação à inclusão nos professores.<hr/>Resumen: El profesorado es un agente esencial para conseguir la inclusión del alumnado con discapacidad. El concepto actual de inclusión educativa pone de manifiesto la necesidad de evaluar las actitudes de los docentes, en activo y formación, hacia la inclusión, por lo que el objetivo del presente trabajo fue analizar esas actitudes en ambos grupos. Se aplicó la versión en castellano de la escala Teachers’ Attitudes towards Inclusive Education a un total de 320 estudiantes de los Grados de Maestro y a 89 docentes en activo. Los resultados no revelaron diferencias entre el profesorado y los estudiantes. Sin embargo, la formación específica y el contacto previo con personas con discapacidad tuvieron un efecto positivo en las actitudes hacia la inclusión. Además, las mujeres presentaron actitudes más positivas. En conclusión, los resultados indican que para promover actitudes positivas hacia la inclusión en el profesorado es necesaria la inclusión de actividades de contacto junto a personas con discapacidad y una formación específica más profunda sobre el tema. <![CDATA[Teachers’ beliefs regarding interventions to promote school success: What is the relationship with school retention?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Portugal apresenta uma das taxas de retenção escolar mais elevadas na Europa, especialmente no 2.º ano de escolaridade. O uso frequente da retenção sugere que os professores acreditam na sua efetividade apesar dos dados da literatura indicarem que tem efeitos nulos e/ou negativos. O presente estudo procurou compreender as crenças dos professores de 1.º ciclo sobre a efetividade e a dificuldade de implementação de medidas de intervenção utilizadas pelos professores para promover o sucesso escolar no 2.º ano de escolaridade, e como se relacionam com as suas crenças e práticas de retenção escolar. Participaram 273 professores do 1.º ciclo do ensino básico, da Região Autónoma da Madeira, que responderam a um questionário online. Os resultados indicaram que os professores consideram a retenção escolar menos efetiva que outras medidas, mas moderadamente efetiva para a promoção do sucesso escolar. O apoio individualizado e a redução do número de alunos por sala foram consideradas as medidas mais efetivas. Os professores também consideraram a retenção mais fácil de implementar que o acompanhamento familiar e o apoio psicopedagógico. Uma análise de trajetórias indicou que os professores que acreditavam mais na efetividade da retenção e do apoio individualizado e os que consideraram mais difícil a promoção de competências socioemocionais retiveram mais alunos no 2.º ano de escolaridade. Os resultados sugerem a importância do desenvolvimento de estratégias de diferenciação pedagógica, da promoção de competências socioemocionais e do envolvimento da família, que poderão contribuir para reduzir o uso da retenção escolar e promover o sucesso escolar.<hr/>ABSTRACT Portugal has one of the highest school retention rates in Europe, especially in the 2nd year of schooling. The frequent use of retention suggests that teachers still believe in its effectiveness, despite literature data indicating null and/or negative effects. The present study sought to understand the beliefs of primary teachers about the effectiveness and difficulty of implementing the interventions used to promote school success in the 2nd year of schooling, including grade retention. 273 primary teachers from the Autonomous Region of Madeira participated, who responded to a questionnaire developed to assess their beliefs regarding interventions to promote academic success. The results indicated that teachers consider grade retention to be less effective than other interventions, but still moderately effective in promoting school success. Individualized support and reducing the number of students per classroom were considered the most effective interventions. Teachers also found retention easier to implement than family support and psychopedagogical support. A trajectory analysis indicated that teachers who believed more in the effectiveness of retention and individualized support and those who found it more difficult to promote socio-emotional skills retained more students in the 2nd year of schooling. The results suggest the importance of developing pedagogical differentiation strategies and promoting socio-emotional skills and family involvement, which can contribute to reducing the use of grade retention and promoting school success.<hr/>RESUMEN Portugal tiene una de las tasas de retención escolar más altas de Europa, especialmente en el segundo año de escolaridad. El uso frecuente de la retención sugiere que los docentes aún creen en su eficacia, a pesar de que la literatura indica efectos nulos y/o negativos. Este estudio buscó comprender las creencias de los profesores de primaria sobre la eficacia y la dificultad de implementar las intervenciones utilizadas para promover el éxito escolar en el 2.º año de escolaridad, incluyendo la retención escolar. Participaron 273 docentes de primaria de la Región Autónoma de Madeira que respondieron un cuestionario desarrollado evaluar sus creencias sobre las intervenciones para promover el éxito académico. Los resultados indicaron que los maestros consideran que la retención es menos efectiva que otras intervenciones, pero moderadamente efectiva para promover el éxito escolar. El apoyo individualizado y la reducción del número de alumnos por aula fueron consideradas las intervenciones más eficaces. Los docentes también consideran la retención más fácil de implementar que el apoyo familiar y el apoyo psicopedagógico. Un análisis de trayectorias indicó que los docentes que creían más en la efectividad de la retención y del apoyo individualizado y que tenían dificultades en promover habilidades socioemocionales retuvieron más estudiantes en el 2.º año de escolaridad. Los resultados sugieren la importancia de desarrollar estrategias de diferenciación pedagógica y de aprendizaje socioemocional y participación familiar, que podrán contribuir para reducir el uso de la retención escolar y promover el éxito escolar. <![CDATA[Simulation in academic context and clinical skills in speech therapy students: A systematic review]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O nível de aceitação e integração de práticas de simulação tem crescido transversalmente em diferentes contextos educativos, entre os quais, o da Terapia da Fala. A simulação permite aprender e/ou aplicar diretamente os conhecimentos adquiridos num ambiente seguro, mas não é claro se estas competências são transferidas para os atos clínicos. O objetivo é analisar a relação entre as práticas de simulação em contexto académico e as competências clínicas de estudantes de Terapia da Fala. A presente revisão sistemática da literatura seguiu as orientações PRISMA. Os estudos primários foram extraídos por dois autores, das bases de dados PubMed-central, SciELO e via EBSCOhost sem restrições temporais ou de língua. Os artigos foram introduzidos, de forma independente, no programa Rayyan para a gestão do processo de triagem, seleção e duplicação de resultados. A avaliação de qualidade metodológica foi feita através da grelha Quality Assessment Tool for Quantitative Studies do Effective Public Health Practice Project. Da pesquisa, resultaram 590 artigos para triagem, e seis foram considerados elegíveis. Existem efeitos positivos reportados das práticas de simulação em contexto académico, em especial, simulações de alta-fidelidade (e.g., manequins; estudos de caso em realidade virtual) ao nível das competências clínicas interpessoais, de avaliação, de intervenção e de follow-up, bem como a autoperceção, a ansiedade e o stress dos estudantes. O nível de evidência variou de baixo a moderado. Os benefícios reportados na literatura suportam a integração de práticas educativas de simulação nos contextos de licenciatura e de mestrado em Terapia da Fala como complemento das práticas de aprendizagem mais tradicionais.<hr/>Abstract: The level of acceptance and integration of simulation practices has grown across the board in different educational contexts, including speech therapy. Simulation makes it possible to learn and/or directly apply acquired knowledge in a safe environment, but it is unclear whether these skills are transferred to clinical practice. The aim is to analyze the relationship between simulation practices in an academic context and the clinical skills of speech therapy students. This systematic literature review followed PRISMA guidelines. The primary studies were extracted by two authors from the PubMed-central, SciELO and EBSCOhost databases without time or language restrictions. The articles were independently entered into the Rayyan program to manage the process of screening, selection, and duplication of results. Methodological quality was assessed using the Effective Public Health Practice Project's Quality Assessment Tool for Quantitative Studies grid. The search yielded 590 articles for screening, and six were considered eligible. There are reported positive effects of simulation practices in an academic context, especially high-fidelity simulations (e.g., mannequins; virtual reality case studies) on interpersonal clinical skills, assessment, intervention, and follow-up, as well as students' self-perception, anxiety, and stress. The level of evidence ranged from low to moderate. The benefits reported in the literature support the integration of educational simulation practices in undergraduate and master's degree contexts in Speech Therapy as a complement to more traditional learning practices.<hr/>Resumen: El nivel de aceptación e integración de las prácticas de simulación ha crecido de forma generalizada en diferentes contextos educativos, incluida la logopedia. La simulación permite aprender y/o aplicar directamente los conocimientos adquiridos en un entorno seguro, pero no está claro si estas competencias se transfieren a la práctica clínica. El objetivo es analizar la relación entre las prácticas de simulación en un contexto académico y las competencias clínicas en logopedia. Esta revisión sistemática siguió las directrices PRISMA. Dos autores extrajeron los estudios primarios de las bases de datos PubMed-central, SciELO y EBSCOhost sin restricciones de tiempo ni de idioma. Los artículos se introdujeron de forma independiente en el programa Rayyan para gestionar el proceso de cribado, selección y duplicación de resultados. La calidad metodológica se evaluó mediante la tabla Quality Assessment Tool for Quantitative Studies del Effective Public Health Practice Project. La búsqueda arrojó 590 artículos para el cribado y seis se consideraron elegibles. Se informaron efectos positivos de las prácticas de simulación en un contexto académico, especialmente las simulaciones de alta fidelidad (p. ej., maniquíes; estudios de casos de realidad virtual) en las habilidades clínicas interpersonales, la evaluación, la intervención y el seguimiento, así como en la autopercepción, la ansiedad y el estrés de los estudiantes. El nivel de evidencia varió de bajo a moderado. Los beneficios reportados en la literatura apoyan la integración de las prácticas de simulación educativa en los programas de grado y máster en Logopedia como complemento a las prácticas de aprendizaje más tradicionales. <![CDATA[Rethinking speaking in ELT: Where does intelligibility stand in the EFL classroom?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Learning a Foreign Language (FL) is, as a rule, seen by experts as a major asset for global understanding and the mobility of people. English is found at the top of the pyramid as the number one language to achieve these goals. Nowadays, being able to express oneself intelligibly in English is decisive for students who want to thrive both academically and professionally. Indeed, the concept of intelligibility is now firmly established in the field of Applied Linguistics as one of the key factors in explaining success or otherwise in communication between interlocutors from diverse cultural and linguistic backgrounds. Accordingly, the essence of this article lies in the analysis of the communicative teaching practices of EFL teachers in Portugal and how they reflect on the learners’ speaking proficiency and intelligibility. Findings show that English continues to be taught with little regard to its real-world use, creating a gap between the learners’ needs/expectations and their true learning. Overall, the article focuses on the need for a reconceptualisation of speaking within an intelligibility frame of mind. Thus, it poses a challenge to traditional approaches to language teaching and learning practices by claiming a need to rethink approaches to learners’ oral proficiency grounded in the intelligibility principle.<hr/>Resumo: A aprendizagem de uma Língua Estrangeira (LE) é, em regra, vista pelos especialistas como um ativo importante para a compreensão global e a mobilidade das pessoas. O inglês encontra-se no topo da pirâmide como o idioma número um para atingir esses objetivos. Atualmente, ser capaz de se expressar de forma inteligível em inglês é decisivo para os estudantes que desejam prosperar tanto académica quanto profissionalmente. De facto, o conceito de inteligibilidade está agora firmemente estabelecido no campo da linguística aplicada como um dos fatores-chave para explicar o sucesso ou não na comunicação entre interlocutores de origens culturais e linguísticas diversas. Assim, a essência deste artigo reside na análise das práticas de ensino comunicativas de professores de inglês como língua estrangeira e como elas se refletem na proficiência e inteligibilidade da oralidade dos alunos. Os resultados mostram que o inglês continua a ser ensinado com pouca atenção ao seu uso no mundo real, criando uma lacuna entre as necessidades/expectativas dos alunos e a sua verdadeira aprendizagem. No geral, o artigo foca a necessidade de uma reconceptualização da oralidade, tendo por base o papel da inteligibilidade no mundo coevo em que vivemos. O artigo funciona como um desafio às visões tradicionais sobre práticas de ensino/aprendizagem ao reivindicar a necessidade de repensar as abordagens para a proficiência oral dos alunos com base no princípio da inteligibilidade.<hr/>Resumen: Por lo general, los especialistas consideran que aprender una Lengua Extranjera (LE) es un activo importante para la comprensión global y la movilidad de las personas. El inglés se encuentra en la parte superior de la pirámide como el idioma número uno para lograr estos objetivos. Hoy en día, ser capaz de expresarse de manera inteligible en inglés es fundamental para los estudiantes que desean prosperar tanto académica como profesionalmente. De hecho, el concepto de inteligibilidad está ahora firmemente establecido en el campo de la lingüística aplicada como uno de los factores clave para explicar el éxito o el fracaso de la comunicación entre interlocutores de diversos orígenes culturales y lingüísticos. Así, la esencia de este artículo reside en el análisis de las prácticas docentes comunicativas de los profesores de inglés como lengua extranjera y cómo se reflejan en la competencia e inteligibilidad del habla de los estudiantes. Los resultados muestran que el inglés continúa siendo enseñado con poca atención a su uso en el mundo real, creando una brecha entre las necesidades/expectativas de los estudiantes y su aprendizaje real. En general, el artículo se centra en la necesidad de una reconceptualización de la oralidad, basada en el papel de la inteligibilidad en el mundo contemporáneo en el que vivimos. El artículo funciona como un desafío a los puntos de vista tradicionales sobre las prácticas de enseñanza/aprendizaje al reclamar la necesidad de repensar los enfoques de la competencia oral de los estudiantes basados ​​en el principio de inteligibilidad. <![CDATA[Overcoming strategies: Paths taken by beginning teachers for survival and stability in teaching]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo apresenta constatações decorrentes de uma pesquisa inscrita no campo da formação docente, que buscou analisar as possibilidades e os desafios da indução entre pares para o agir e o reagir de professores que estão nos seus primeiros anos de exercício profissional. O problema investigativo foi delineado em torno da seguinte questão: Como a indução entre pares mediada pelo fazer da pesquisa contribui para o agir e o reagir de professores em relação às dificuldades que afetam a docência nos seus primeiros anos de exercício profissional? Teórica e metodologicamente, o estudo baseou-se na pesquisa narrativa, na perspectiva da narrativa enquanto atividade (auto)biográfica que se traduz em pesquisa-formação. A pesquisa foi encaminhada de modo que as narrativas construídas pelos professores participantes acerca da sua experiência durante o seu período de inserção profissional se constituíssem como um dispositivo de pesquisa-formação. Com base nas análises, discutem-se os caminhos trilhados pelos participantes para a sobrevivência e estabilidade na docência, os quais apontam para a importância do exercício da mutualidade e a partilha entre pares; a formação continuada; a prática reflexiva articulada à prática narrativa; o cuidado com o planejamento da prática pedagógica; e a docência compartilhada.<hr/>Abstract: The article presents findings resulting from research in the field of teacher training, which sought to analyze the possibilities and challenges of inducing peers to act and react by teachers who are in their first years of professional practice. The investigative problem was outlined around the following question: How does the induction among peers mediated by doing the research contribute to the action and reaction of teachers about the difficulties that affect teaching in their first years of professional practice? Theoretically and methodologically, the study was based on narrative research from the perspective of narrative as an (auto)biographical activity, which translates into training research. The research was conducted in such a way that the narratives constructed by the participating teachers about their experience during their professional insertion period were constituted as a research-training device. Based on the analyses, the paths taken by the participants for survival and stability in teaching are discussed, which point to the importance of exercising mutuality and sharing among peers; continuing education; reflective practice articulated with narrative practice; careful planning of pedagogical practice; and shared teaching.<hr/>Resumen: El artículo presenta hallazgos resultantes de una investigación en el campo de la formación docente, que buscó analizar las posibilidades y desafíos de inducir a los pares a actuar y reaccionar por parte de docentes que se encuentran en sus primeros años de ejercicio profesional. El problema investigativo se planteó en torno a la siguiente pregunta: ¿Cómo la inducción entre pares mediada por el hacer la investigación contribuye a la acción y reacción de los docentes en relación con las dificultades que afectan la docencia en sus primeros años de ejercicio profesional? Teórica y metodológicamente, el estudio se basó en la investigación narrativa, desde la perspectiva de la narración como actividad (auto)biográfica que se traduce en investigación formativa. La investigación se realizó de tal forma que las narrativas construidas por los docentes participantes sobre su experiencia durante su período de inserción profesional se constituyeron como un dispositivo de investigación-formación. Con base en los análisis, se discuten los caminos recorridos por los participantes para la supervivencia y la estabilidad en la enseñanza, que apuntan a la importancia de ejercer la reciprocidad y el compartir entre pares; educación continua; práctica reflexiva articulada con práctica narrativa; planificación cuidadosa de la práctica pedagógica; y enseñanza compartida. <![CDATA[Authentic assessment in university context through electronic learning portfolios]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este trabajo consiste en presentar los resultados de una intervención educativa a través del portafolio electrónico de aprendizaje como estrategia de evaluación auténtica. Dicho estudio tuvo lugar en una institución de educación superior en México, en el marco de una clase para futuros profesores que cursan una licenciatura en didáctica del francés como lengua extranjera en su noveno semestre. Los estudiantes aprendieron y utilizaron la estrategia de evaluación con base en las necesidades de la materia. En cuanto al trabajo metodológico, se aplicaron cuestionarios para dar cuenta de la perspectiva de los futuros profesores sobre el portafolio de aprendizaje, pero también verificar la apropiación del concepto. Además, este manuscrito presenta la perspectiva del profesor que dirige la intervención en función de lo sucedido en momentos iniciales, intermedios y finales a través de la observación participante. Los resultados muestran un interés elevado por parte de los estudiantes, aprendizaje importante sobre la estrategia y el desarrollo de procesos de metacognición y autoevaluación. Sin embargo, se detectan necesidades significativas de tiempo y recursos para la integración del portafolio electrónico en clase que conllevan un incremento de la carga de trabajo.<hr/>ABSTRACT The aim of this paper is to present the results of an educational intervention using the e-portfolio as an authentic assessment strategy. This study took place in a higher education institution in Mexico, in the framework of a class for future teachers who are taking a degree in teaching French as a foreign language in their ninth semester. The students learned and used the assessment strategy based on the subject’s needs. As for the methodological work, questionnaires were applied to give an account of the prospective teacher’s perspective on the learning portfolio but also to verify the appropriation of the concept. In addition, this manuscript presents the perspective of the teacher leading the intervention in terms of what happened at the initial, intermediate, and final moments through participant observation. The results show high student interest, significant learning about the strategy, and the development of metacognition and self-assessment processes. However, significant time and resource requirements are detected for the e-portfolio’s integration in the classroom, leading to an increased workload.<hr/>RESUMO O objetivo deste artigo é apresentar os resultados de uma intervenção educativa que utiliza o portefólio eletrónico de aprendizagem como estratégia de avaliação autêntica. Este estudo decorreu numa instituição de ensino superior no México, no âmbito de uma aula para futuros professores que frequentam a licenciatura em ensino de francês como língua estrangeira no seu nono semestre. Os alunos aprenderam e utilizaram a estratégia de avaliação em função das necessidades da disciplina. Quanto ao trabalho metodológico, foram aplicados questionários para dar conta da perspetiva dos futuros professores sobre o portefólio de aprendizagem, mas também para verificar a apropriação do conceito. Além disso, este manuscrito apresenta a perspetiva do professor que conduziu a intervenção em termos do que aconteceu nos momentos inicial, intermédio e final através da observação participante. Os resultados revelam um elevado interesse dos alunos, uma aprendizagem significativa da estratégia e o desenvolvimento de processos de metacognição e de autoavaliação. No entanto, são detetadas necessidades significativas de tempo e recursos para a integração do e-portefólio na aula, o que leva a um aumento da carga de trabalho. <![CDATA[Adaptation and academic achievement of Portuguese Engineering students in the first year of Polytechnic Higher Education]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Vários estudos têm alertado para as dificuldades de adaptação e para um maior abandono nos cursos da área da Engenharia, sobretudo durante o 1.º ano do Ensino Superior (ES). Esta situação revela-se um problema para os(as) estudantes, para as instituições de ensino e para a economia em geral. Assim, o presente estudo tem como objetivo central analisar as diferenças na adaptação ao ES em função do género e do rendimento académico dos(as) estudantes de Engenharia, de forma a contribuir para a identificação de grupos vulneráveis e para a implementação de estratégias de intervenção. Neste estudo, participaram 461 estudantes primeiranistas de Engenharia de uma instituição de ensino superior politécnico público do norte de Portugal, com uma idade média de 17,91 anos; 33,8% eram mulheres e 66,2% eram homens. Para avaliar a adaptação ao ES, empregou-se o Student Adaptation to College Questionnaire e, para avaliar o rendimento académico, foram utilizadas as classificações obtidas nas unidades curriculares do 1.º semestre. Os resultados deste estudo indicaram que os(as) estudantes que obtiveram um melhor rendimento também se adaptaram melhor académica e pessoalmente ao ES e que, apesar de o rendimento académico ser similar para ambos os géneros, os homens adaptaram-se melhor a nível académico e pessoal-emocional. Concluiu-se, assim, que as mulheres se encontravam numa situação de maior vulnerabilidade neste contexto de estudos e que poderão beneficiar de programas de orientação para promover a sua adaptação.<hr/>Abstract: Several studies have warned of the difficulties of adaptation and the increasing dropout from Engineering programs, especially during the first year in Higher Education (HE). This situation poses a problem for students, educational institutions and the economy in general. Therefore, this study aims to analyze the differences in adaptation to HE according to gender and the academic achievement of Engineering students in order to contribute to the identification of vulnerable groups and the implementation of intervention strategies. This study involved 461 first-year Engineering students from a public polytechnic higher education institution in northern Portugal, with a mean age of 17.91 years, 33.8% female and 66.2% male. The Student Adaptation to College Questionnaire was used to assess adaptation to HE, and grades obtained in the first semester curricular units were used to assess academic achievement. The results of this study indicated that students who achieved better results also adapted better academically and personally to HE, and that, although academic achievement is similar for both sexes, men adapted better academically, personally and emotionally. Therefore, it was concluded that women are in a more vulnerable situation in this study context and could benefit from orientation programs to favor their adaptation.<hr/>Resumen: Varios estudios han alertado de las dificultades de adaptación y del creciente abandono de los programas de Ingeniería, especialmente durante el primer año en Enseñanza Superior (ES). Esta situación supone un problema para los estudiantes, para las instituciones educativas y para la economía en general. Por ello, este estudio pretende analizar las diferencias en la adaptación a la ES según el género y el rendimiento académico de los estudiantes de Ingeniería, con el fin de contribuir a la identificación de grupos vulnerables y a la puesta en marcha de estrategias de intervención. En este estudio participaron 461 estudiantes de primer curso de Ingeniería de una institución pública de enseñanza superior politécnica del norte de Portugal, con una edad media de 17,91 años. El 33,8% eran mujeres y el 66,2% hombres. Se utilizó el Student Adaptation to College Questionnaire para evaluar la adaptación a la ES y las calificaciones obtenidas en las unidades curriculares del primer semestre para evaluar el rendimiento académico. Los resultados de este estudio indicaron que los estudiantes que obtuvieron un mejor rendimiento también se adaptaron mejor académica y personalmente a la ES y que, aunque el rendimiento académico es similar para ambos géneros, los hombres se adaptaron mejor académica y personal-emocionalmente. Por tanto, se concluyó que las mujeres se encontraban en una situación más vulnerable en este contexto de estudio y podrían beneficiarse de programas de orientación para favorecer su adaptación. <![CDATA[Evaluation of a pedagogical model of education for environmental citizenship by students of primary education]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200210&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este artigo avalia a implementação de um modelo pedagógico de educação para a Cidadania Ambiental no 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) em Portugal (alunos entre seis e dez anos). O objetivo foi testar o modelo em contexto real escolar, de modo a ser avaliado pelos próprios alunos, procurando responder às seguintes questões de investigação: (1) Quais as perceções dos alunos do 1.º CEB sobre as atividades de Cidadania Ambiental realizadas?; e (2) Quais as aprendizagens que resultaram das atividades de Cidadania Ambiental realizadas? Esta testagem constitui uma das iterações de uma Investigação Baseada em Design destinada a conceber um Modelo Pedagógico de Educação para a Cidadania Ambiental no 1.º CEB em Portugal. A implementação do modelo pedagógico foi realizada em quatro escolas públicas do 1.º CEB, num total de 23 turmas (orientadas por 23 professoras) e cerca de 500 alunos, distribuídos pelos 4 anos de escolaridade. Com base em observação direta, notas de campo e entrevistas semiestruturadas realizadas aos alunos, procurou-se identificar as suas perceções acerca das atividades de Cidadania Ambiental realizadas e as aprendizagens que resultaram dessas atividades. De um modo geral, os alunos, após a realização das atividades de Cidadania Ambiental, desenvolveram competências de Cidadania Ambiental, mudaram os seus comportamentos e atitudes e demonstraram vontade em participar de forma mais ativa na resolução de problemas ambientais locais em conjunto com a comunidade escolar e local, tendo ficado, desta forma, mais empoderados para a ação.<hr/>Abstract: This article evaluates the implementation of a pedagogical model of education for environmental citizenship in primary education, in Portugal (students between 6 and 10 years old). The objective was to test a pedagogical model in a real scholar context, in order to be evaluated by the students themselves, seeking to answer the following research questions: (1) What are the perceptions of the primary education students about the environmental citizenship activities carried out?; (2) What learning resulted from the environmental citizenship activities carried out? This test is one of the iterations of a Design-Based Research aimed at conceiving a Pedagogical Model of Education for Environmental Citizenship in primary education, in Portugal. The implementation of the pedagogical model was carried out in four public primary schools, in Portugal, with 23 classes (supervised by 23 teachers), and around 500 students, in total, distributed over the 4 years of schooling. Based on direct observation, field notes and semi-structured interviews carried out with the students, it was possible to answer the research questions, identifying their perceptions about the environmental citizenship activities carried out and the respective learning that resulted from these activities. In general, after the realization of environmental citizenship activities, students developed competencies for environmental citizenship, changed their behavior and attitudes and demonstrated a willingness to participate more actively in the resolution of local environmental problems together with the school and local community, thus developing their empowerment for action.<hr/>Resumen: Este artículo evalúa la implementación de un modelo pedagógico de educación para la ciudadanía ambiental en la escuela primaria en Portugal (estudiantes entre 6 y 10 años). El objetivo fue probar un modelo pedagógico en un contexto escolar real, para ser evaluado por los propios estudiantes, buscando responder a las siguientes preguntas de investigación: (1) ¿Cuáles son las percepciones de los estudiantes de escuela primaria sobre las actividades de ciudadanía ambiental realizadas?; (2) ¿Qué aprendizajes resultaron de las actividades de ciudadanía ambiental realizadas? Esta prueba es una de las iteraciones de una Investigación Basada en el Diseño destinada a concebir un Modelo Pedagógico de Educación para la Ciudadanía Ambiental en la escuela primaria en Portugal. La implementación del modelo pedagógico se llevó a cabo en cuatro escuelas primarias públicas, en Portugal, con 23 clases (supervisadas por 23 profesores), y alrededor de 500 alumnos, en total, distribuidos en los 4 años de escolaridad. A partir de la observación directa, notas de campo y entrevistas semiestructuradas realizadas a los estudiantes, fue posible responder las preguntas de investigación, identificando sus percepciones sobre las actividades de ciudadanía ambiental realizadas y los respectivos aprendizajes que resultaron de esas actividades. En general, los estudiantes, después de realizar las actividades de ciudadanía ambiental, adquirieron las competencias de ciudadanía ambiental, cambiaron sus comportamientos y actitudes y demostraron disposición a participar más activamente en la resolución de los problemas ambientales locales junto con la escuela y la comunidad local, desarrollando así su empoderamiento para la acción. <![CDATA[Conceptualising innovation as the foundational process of school transformation]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Múltiplos estudos vêm sendo realizados sobre as dificuldades, as possibilidades e a sustentabilidade da mudança, bem como sobre o conservadorismo e a resiliência dos sistemas educativos. A inovação vem assumindo uma centralidade neste processo de mudança, por ser considerada um fator potenciador da transformação pedagógica, um pequeno elo de uma cadeia de necessárias metamorfoses que abarcam, de forma sistémica, toda a organização escolar. Nesta revisão narrativa de literatura foi concretizada uma abordagem histórico-social relativa ao conceito de inovação, visando sustentar a concetualização do construto, segundo duas dimensões: a ontológica e a epistemológica. Neste alinhamento, propomos um modelo diagramático e uma definição de inovação que sumarizam a essência plural do processo inovativo em educação. A definição de inovação, considerada a sua natureza multidimensional e o seu caráter sistémico e dinâmico, assenta em cinco eixos: o âmbito; o objeto; a responsabilidade, entendida como capacitação organizacional; o foco; e o percurso.<hr/>Abstract: Several studies have been developed about the difficulties of school change, the complexity of sustainability surrounding the process and the conservatism and resilience that mark the educational system. Innovation assumes centrality in the process of change because it is an important factor in the transformation of teachers' practices, a small link on a chain of changes that systemically pursues the school organisation. This narrative literature review conducted a historical-social approach to innovation. The purpose is to conceptualise the construct, following two dimensions: the ontological and the epistemological. Therefore, we propose a diagrammatic model and a synthetic definition of innovation that summarises the pluralist essence of educational innovation. The definition of innovation, considering its multidimensional nature and its dynamical and systemic features, follows five dimensions: scope; object; responsibility; focus; and course.<hr/>Resumen: Se han realizado múltiples estudios sobre las dificultades y la sostenibilidad del cambio, así como sobre el conservadurismo y la resiliencia de los sistemas educativos. La innovación viene asumiendo una centralidad en este proceso de cambio, pues se considera un factor que potencia la transformación pedagógica, un pequeño eslabón en una cadena de cambios necesarios que abarcan toda la organización escolar de manera sistémica. En esta revisión narrativa bibliográfica se ha valorado un enfoque histórico-social relacionado con el concepto de innovación, en una concepción del constructo, según dos dimensiones, ontológica y epistemológica. Así, proponemos un modelo diagramático y una definición de innovación que resumen la esencia del proceso innovador en educación. La definición de innovación, considerada su naturaleza multidimensional y su carácter sistémico y dinámico, se basa en cinco ejes: el alcance; el objeto; la responsabilidad, entendida como capacitación organizacional; el enfoque; y el curso. <![CDATA[Structural and concurrent validity of the Brazilian version of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200212&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O Questionário de Estratégias de Motivação para Aprendizagem (Motivated Strategies for Learning Questionnaire - MSLQ), desenvolvido por Pintrich e colaboradores na década de 1980, tem sido um instrumento amplamente utilizado no contexto educacional. Contudo, os estudos de validade realizados internacionalmente têm identificado fragilidades que devem ser aprofundadas sobre a qualidade psicométrica do instrumento. O objetivo desta pesquisa é explorar as evidências de validade estrutural e concorrente do MSLQ. Para isso, foram coletados dados de forma online com 403 estudantes universitários, os quais, além de responderem ao MSLQ, também avaliaram o seu desempenho escolar de “ruim” a “excelente” numa escala de seis pontos. Uma análise fatorial confirmatória foi utilizada para se avaliar a validade estrutural de três modelos: o unifatorial; o modelo original com 15 subescalas; e o modelo exploratório estimado com a exploratory graph analysis. Também se utilizou uma regressão logística ordinal para avaliar se escores fatoriais gerados por esses modelos eram capazes de predizer a autopercepção de desempenho. Os resultados indicam que o modelo exploratório apresentou melhor validade estrutural, bem como melhor validade preditiva em comparação com os outros dois modelos. Esse resultado demonstra algumas fragilidades da estruturação teórica original do MSLQ. Discutem-se as similaridades e idiossincrasias dos nossos resultados com outros estudos, bem como são feitas recomendações para estudos futuros sobre o MSLQ.<hr/>ABSTRACT The Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), developed by Pintrich and collaborators in the 1980s, has been a widely used instrument in the educational context. However, validity studies carried out internationally have identified weaknesses that should be deepened regarding the instrument's psychometric quality. The aim of this research is to explore structural and concurrent validity evidence for the MSLQ. For doing this, data were collected online with 403 university students, who, in addition to answering the MSLQ, also evaluated their academic performance from “poor” to “excellent” on a six-point scale. Confirmatory factor analysis was used to assess the structural validity of three models: the unifactorial; the original model with 15 subscales; and the exploratory model estimated with exploratory graph analysis. An ordinal logistic regression was also used to assess whether factor scores generated by these models were able to predict self-perception of academic performance. The results indicate that the exploratory model had greater structural validity as well as greater concurrent validity compared to the other two models. This result demonstrates some weaknesses in the original theoretical structure of the MSLQ. The similarities and idiosyncrasies of our results with other studies are discussed, and recommendations are made for future studies on the MSLQ.<hr/>RESUMEN El Cuestionario de Estrategias Motivadas para el Aprendizaje (Motivated Strategies for Learning Questionnaire - MSLQ), desarrollado por Pintrich y colaboradores en la década de 1980, ha sido un instrumento ampliamente utilizado en el contexto educativo. Sin embargo, estudios de validez realizados a nivel internacional han identificado debilidades que deben ser profundizadas en cuanto a la calidad psicométrica del instrumento. El objetivo de esta investigación es explorar la evidencia de validez estructural y concurrente del MSLQ. Para eso, se recopilaron datos en línea con 403 estudiantes universitarios, quienes además de responder el MSLQ, también evaluaron su desempeño escolar de “pobre” a “excelente” en una escala de seis puntos. Se utilizó el análisis factorial confirmatorio para evaluar la validez estructural de tres modelos: el unifactorial; el modelo original con 15 subescalas; y el modelo exploratorio estimado con análisis exploratoria de grafos. También se utilizó una regresión logística ordinal para evaluar si las puntuaciones de los factores generadas por estos modelos podían predecir la autopercepción del desempeño. Los resultados indican que el modelo exploratorio tuvo mayor validez estructural, así como mayor validez concurrente en comparación con los otros dos modelos. Este resultado demuestra algunas debilidades en la estructura teórica original del MSLQ. Se discuten las similitudes e idiosincrasias de nuestros resultados con otros estudios, y se hacen recomendaciones para futuros estudios sobre el MSLQ. <![CDATA[The low-stakes tests and the epistemology of Physical Education]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200213&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Em Portugal, as provas de aferição foram introduzidas na disciplina de Educação Física com o objetivo de fornecer informações que levem a melhores aprendizagens, o que se traduz em conhecimento novo posto à disposição dos agentes e, por isso, tem implicações na epistemologia da disciplina. Contudo, esse processo está a decorrer sem escrutínio científico, o que é relevante, porque sabemos que as avaliações externas das aprendizagens podem ter efeitos imprevistos e levar a discursos de autoridade ideológica sobre a escola. Assim sendo, importa questionar sobre quais são os discursos que justificam as provas de aferição, qual é a validade e confiabilidade das provas; e quais são as interações entre o conhecimento oferecido pelas provas e as práticas letivas. Para responder, foi implementada uma investigação, inscrita no paradigma interpretativo, na modalidade de estudo de caso instrumental e com abordagem qualitativa, com recurso a análise documental e a análise de conteúdo. Os resultados sugerem que as provas de aferição são implementadas, também, com objetivos de controlo das práticas de Educação Física no 1.º ciclo, de valorização social da disciplina e medem uma parte diminuída das aprendizagens dos alunos, através de processos muito pouco confiáveis. Ainda assim, os resultados são usados para influenciar a generalidade do processo de ensino, o que traduz encobrimento curricular. Conclui-se que as provas suportam a metamorfose epistemológica da Educação Física, do cuidado para o clínico, do sentido para o dever, do jogo para a repetição e da coevolução para a linearidade.<hr/>Abstract: In Portugal, low-stakes testing has been introduced in the discipline of Physical Education with the purpose of providing information that leads to better learning, which translates into new knowledge made available to the agents and, therefore, has implications for the epistemology of the discipline. However, this process is taking place without scientific scrutiny, which is relevant because we know that external assessments of learning can have unforeseen effects and lead to discourses of ideological authority over schools. Therefore, it is important to ask what discourses justify the low-stakes tests, what the validity and reliability of the tests are, and what the interactions between the knowledge offered by the tests and the teaching practices are. To answer this question, an investigation was implemented within the interpretative paradigm in the form of an instrumental case study and with a qualitative approach, using document analysis and content analysis. The results suggest that the low-stakes tests are also implemented with the objectives of controlling Physical Education practices in the first four years of compulsory education and of social valorization of Physical Education, measuring a small part of the school curriculum through very unreliable processes. Yet, the results are used to influence the generality of the teaching process, which translates to curriculum concealment. It is concluded that the evidence supports the epistemological metamorphosis of Physical Education from care to clinical, from meaning to duty, from game to repetition, and from coevolution to linearity.<hr/>Resumen: En Portugal, las pruebas de evaluación externa se introdujeron en la disciplina de Educación Física con el propósito de proporcionar información que conduzca a un mejor aprendizaje, lo que se traduce en nuevos conocimientos puestos a disposición de los agentes y, por lo tanto, tiene implicaciones en la epistemología de la disciplina. Sin embargo, este proceso ocurre sin escrutinio científico, lo que es relevante porque sabemos que las evaluaciones externas del aprendizaje pueden tener efectos imprevistos y llevar a discursos de autoridad ideológica sobre las escuelas. Por lo tanto, es importante preguntarse sobre cuáles son los discursos que justifican las pruebas de evaluación externa, cuál es la validez y confiabilidad de las pruebas y cuáles son las interacciones entre los conocimientos ofrecidos por las pruebas y las prácticas de enseñanza. Para responder a esta pregunta, se implementó una investigación, dentro del paradigma interpretativo, en la modalidad de estudio de caso instrumental y con enfoque cualitativo, utilizando análisis documental y análisis de contenido. Los resultados sugieren que las pruebas de evaluación externa también se implementan con objetivos de control de las prácticas de Educación Física en los cuatro primeros años de la enseñanza obligatoria y de valorización social de la Educación Física, miden una pequeña parte del currículo escolar, a través de procesos muy poco fiables. Aun así, los resultados se utilizan para influir en la generalidad del proceso de enseñanza, lo que se traduce en ocultación curricular. Concluimos que las evidencias apoyan la metamorfosis epistemológica de la Educación Física, del cuidado a la clínica, del significado al deber, del juego a la repetición y de la coevolución a la linealidad. <![CDATA[Professional development of teachers in Higher Education: Contributions to a reflection]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200214&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Na área de atuação do ensino, espera-se que os docentes do Ensino Superior se desenvolvam profissionalmente, aprofundando o seu conhecimento no domínio da pedagogia universitária e envolvendo-se em atividades de reflexão e indagação da pedagogia, com o objetivo de inovar e potenciar a sua prática pedagógica. Apesar da relevância do desenvolvimento profissional docente para o avanço da qualidade do ensino e da aprendizagem, verifica-se que aquele tem evoluído de forma diferenciada, e com impacto diverso, no contexto nacional e internacional. Este facto pode ser explicado por uma cultura organizacional que está fortemente enraizada nas políticas (trans)nacionais que orientam e fomentam a profissionalização docente. Existem contextos em que o desenvolvimento profissional é fortemente encorajado, valorizado e reconhecido, e outros em que está apenas associado à vertente de investigação ou a iniciativas muito isoladas ou pouco sustentadas no domínio da pedagogia. Este artigo apresenta uma reflexão sobre o desenvolvimento profissional docente baseada na literatura e em estudos de investigação conduzidos pela autora, com o objetivo de problematizar a importância e o impacto do desenvolvimento profissional no trabalho desempenhado pelos docentes na vertente do ensino a distância e supervisão da investigação.<hr/>Abstract: In the field of teaching, higher education teachers are expected to develop professionally, deepening their knowledge in the field of university pedagogy and engaging in activities of reflection and inquiry with the aim of innovating and enhancing their pedagogical practices. Despite the importance of teacher professional development for improving the quality of teaching and learning, we conclude that this professional development has been found to vary in its implementation and impact, both nationally and internationally. This can be explained by an organizational culture that is strongly rooted in the (trans)national policies that guide and encourage teacher professionalization. There are contexts in which professional development is strongly encouraged, valued and recognised, while in others it may be associated with research or implemented in very isolated or unsustainable initiatives in the field of pedagogy. This article presents a critical reflection on teacher professional development based on the literature and research studies carried out by the author, with the aim of problematising the importance and impact of professional development on the work carried out by teachers in the areas of distance education and research supervision.<hr/>Resumen: En el ámbito de la docencia, se espera que los profesores de la educación superior se desarrollen profesionalmente, profundizando sus conocimientos en el campo de la pedagogía universitaria y participando en actividades de reflexión e indagación pedagógica con el objetivo de innovar y mejorar su práctica pedagógica. A pesar de la importancia del desarrollo profesional docente para la mejora de la calidad de la enseñanza y el aprendizaje, se observa que ha evolucionado de diferentes maneras y con diferentes impactos en el contexto nacional e internacional. Esto puede explicarse por una cultura organizativa fuertemente arraigada en las políticas (trans)nacionales que orientan y fomentan la profesionalización del profesorado. Hay contextos en los que el desarrollo profesional está fuertemente fomentado, valorado y reconocido, y otros en los que solo se asocia a la investigación o a iniciativas muy aisladas o poco sostenibles en el ámbito pedagógico. Este artículo presenta una reflexión crítica sobre el desarrollo profesional docente basada en la literatura y en estudios de investigación realizados por la autora, con el objetivo de problematizar la importancia y el impacto del desarrollo profesional en el trabajo realizado por los profesores en los ámbitos de la educación a distancia y de la supervisión de la investigación. <![CDATA[Implications of educational teams on teacher learning and classroom practices]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200215&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Nas últimas décadas, a colaboração entre os professores tem sido objeto de estudo a nível global, e a literatura tem demonstrado que a maioria dos docentes já colabora entre si e parece apresentar uma mentalidade mais colegial e colaborativa. Porém, a colaboração realiza-se numa gramática organizacional espartilhada e rígida, sendo um conceito complexo, que pode concretizar-se de diferentes formas, dependendo do contexto em que ocorre, dos seus participantes, da intensidade das diferentes interações, do seu conteúdo e objetivos. Assim, procuramos, neste estudo, compreender o tipo de interações colaborativas existente entre professores a trabalhar em equipas educativas, assim como os seus efeitos na sua aprendizagem e nas práticas de sala de aula. Nesse sentido, adotamos um paradigma de investigação tendencialmente qualitativo, que operacionalizamos através de um estudo de caso, em que conjugamos uma abordagem quali-quanti. Para analisarmos a frequência e amplitude das interações entre os professores, optamos por uma estatística descritiva, que submetemos a uma análise e interpretação estrutural e semântica. Recorremos, também, a uma abordagem qualitativa, no sentido de aprofundarmos alguns contextos singulares e a perspetiva de atores individuais: diretor; coordenadores das equipas educativas; professores; técnicas educacionais; e alunos. Feita a análise de dados, concluímos que continuam a predominar, nas equipas educativas, práticas de colaboração simples, baseadas essencialmente no intercâmbio de informação e materiais, num contexto de colaboração artificial, confortável, balcanizada, debilmente convergente e escassamente ativa, sendo, ainda, raros os momentos de coconstrução. Estas dinâmicas colaborativas podem estar a limitar uma aprendizagem profunda dos professores e a explicar a mudança ténue e lenta das práticas de sala de aula.<hr/>Abstract: In recent decades, collaboration between teachers has been the subject of global study, and the literature has shown that most teachers already collaborate with each other and seem to have a more collegiate and collaborative mentality. However, collaboration takes place within a rigid Organisational Grammar, and it is a complex concept that can take place in different ways, depending on the context in which it takes place, the participants, and the intensity of the different interactions, their content and objectives. In this study, we sought to understand the type of collaborative interactions that exist between teachers working in educational teams, as well as their effects on their learning and on their classroom practices. To this end, we adopted a qualitative research paradigm, which we operationalised through a case study, combining a quali-quanti approach. To analyse the frequency and extent of interactions between teachers, we opted for descriptive statistics, which we subjected to structural and semantic analysis and interpretation. We also used a qualitative approach to delve deeper into some unique contexts and the perspective of individual actors: the principal; coordinators of educational teams; teachers; educational technicians; and students. After analysing the data, we concluded that simple collaborative practices continue to predominate in educational teams, based essentially on the exchange of information and materials, in a context of artificial, comfortable, balkanised, weakly convergent, and sparsely active collaboration, with moments of co-construction being rare. These collaborative dynamics may be limiting teachers' deep learning and explaining the tenuous and slow change in classroom practices.<hr/>Resumen: En las últimas décadas, la colaboración entre profesores ha sido objeto de estudio en todo el mundo, y la bibliografía ha demostrado que la mayoría de los profesores ya colaboran entre sí y parecen tener una mentalidad más colegiada y colaborativa. Sin embargo, la colaboración tiene lugar dentro de una gramática organizativa rígida y encorsetada y es un concepto complejo que puede desarrollarse de diferentes maneras, dependiendo del contexto en el que tenga lugar, de sus participantes, de la intensidad de las distintas interacciones, de su contenido y sus objetivos. Por lo tanto, en este estudio, buscamos comprender el tipo de interacciones colaborativas que existen entre los profesores que trabajan en equipos educativos, así como sus efectos en su aprendizaje y en las prácticas de aula. Para ello, adoptamos un paradigma de investigación cualitativo, que instrumentamos a través de un estudio de caso, combinando un enfoque cuali-quanti. Para analizar la frecuencia y el alcance de las interacciones entre profesores, optamos por la estadística descriptiva, que sometemos a un análisis e interpretación estructural y semántica. También utilizamos un enfoque cualitativo para profundizar en algunos contextos singulares y en la perspectiva de los actores individuales: director; coordinadores de equipos educativos; profesores; técnicos educativos; y estudiantes. Tras analizar los datos, concluimos que en los equipos educativos siguen predominando las prácticas colaborativas simples, basadas esencialmente en el intercambio de información y materiales, en un contexto de colaboración artificial, cómoda, balcanizada, poco convergente y escasamente activa, siendo escasos los momentos de co-construcción. Estas dinámicas de colaboración pueden estar limitando el aprendizaje profundo de los profesores y explicando el tenue y lento cambio de las prácticas en el aula. <![CDATA[Teacher self-efficacy and indiscipline: Perceptions of middle school teachers]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200216&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Um clima escolar positivo prediz positivamente a autoeficácia dos professores. Este artigo reporta os resultados de um estudo que explorou as relações entre as crenças de autoeficácia de professores portugueses para gerir a indisciplina em sala aula, o clima escolar e clima de sala de aula. Participaram 400 professores do 3.º ciclo do ensino básico, os quais responderam a três questionários que avaliam as suas crenças de autoeficácia sobre gestão de sala de aula, clima escolar e clima de sala de aula. A análise de dados, baseada em medidas de estatística inferencial, revela que os professores, de modo geral, possuem crenças de autoeficácia elevadas na gestão da indisciplina. Conclui-se, ainda, que os professores com maior tempo de serviço docente, maior tempo de serviço na mesma escola e que receberam formação para gerir a indisciplina detêm crenças de autoeficácia sobre gestão da indisciplina mais elevadas. Por último, professores que percecionam o clima escolar e clima de sala de aula como sendo mais positivo apresentam níveis mais elevados de autoeficácia na gestão da indisciplina. Os resultados obtidos permitem confirmar a importância do clima escolar e de sala de aula, inferindo-se que a perceção de eficácia docente é influenciada pelo clima das organizações escolares onde os professores exercem a sua profissão. Com base nos resultados mais significativos são discutidas as implicações para a formação inicial e contínua de professores.<hr/>Abstract: A positive school climate positively predicts teacher self-efficacy. This paper reports the results of a study that explored the relationship between Portuguese teachers' self-efficacy beliefs for managing classroom indiscipline, school climate, and classroom climate. 400 primary school teachers took part and answered three questionnaires assessing their self-efficacy beliefs about classroom management, school and classroom climate. The data analysis, based on inferential statistical measures, reveals that teachers generally have high self-efficacy beliefs in managing indiscipline. It is also concluded that more experienced teachers, who have been teaching the longest at the same school and who have received training in managing indiscipline, have higher self-efficacy beliefs in managing indiscipline. Finally, teachers who perceive the school climate and classroom climate as more positive show higher levels of self-efficacy in managing indiscipline. The results obtained confirm the importance of the school and classroom climate, inferring that perceptions of teacher efficacy are influenced by the climate of the school organisations where teachers work. Based on the most significant results, the implications for initial and ongoing teacher training are discussed.<hr/>Resumen: Un clima escolar positivo predice positivamente la autoeficacia docente. Este artículo presenta los resultados de un estudio que exploró la relación entre las creencias de autoeficacia de los profesores portugueses para gestionar la indisciplina en el aula, el clima escolar y el clima del aula. Participaron 400 profesores de primaria, que respondieron a tres cuestionarios en los que se evaluaban sus creencias de autoeficacia para la gestión de la indisciplina en el aula, el clima escolar y el clima del aula. El análisis de los datos, basado en medidas estadísticas inferenciales, revela que, en general, los profesores tienen altas creencias de autoeficacia para gestionar la indisciplina. También se concluye que los profesores con mayor antigüedad docente, mayor antigüedad en el mismo centro y que han recibido formación en gestión de la indisciplina tienen mayores creencias de autoeficacia en la gestión de la indisciplina. Por último, los profesores que perciben el clima escolar y el clima de aula como más positivos tienen mayores niveles de autoeficacia en la gestión de la indisciplina. Los resultados obtenidos confirman la importancia del clima escolar y de aula, infiriendo que las percepciones de eficacia docente están influidas por el clima de las organizaciones escolares donde trabajan los profesores. A partir de los resultados más significativos, se discuten las implicaciones para la formación inicial y permanente del profesorado. <![CDATA[Hermeneutics and formative processes: Elements for a pedagogy of choice]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200217&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo trata, no âmbito da filosofia da educação, da relação entre hermenêutica e processos formativos, tendo como princípio que esses processos envolvem tanto o conhecimento lógico-racional-objetivo quanto o saber da experiência, compreendidos pelos gregos antigos, respectivamente, como máthema e páthei máthos. A hermenêutica define-se como uma filosofia da interpretação que se concentra na condição histórica e linguística da experiência humana de mundo, portanto, além de textos propriamente ditos, ocupa-se também das manifestações artísticas e dos fenômenos da realidade, em busca da compreensão de seus sentidos. Essa compreensão opera como uma tradução no interior da língua, de modo que interpretar é o mesmo que conhecer, compreender um sentido é o mesmo que traduzi-lo. O referencial teórico-metodológico conta com as contribuições de Nietzsche, Gadamer, Ricoeur, Rorty e Vattimo, numa abordagem bibliográfica e exploratória que parte da evolução do conceito de hermenêutica para discutir suas implicações nos processos formativos contemporâneos na dimensão da experiência estética e da pedagogia da escolha. Os resultados apontam que a experiência estética, alcançada por meio das obras de arte, contribui não somente para o entendimento destas, mas também para a compreensão dos sentidos da realidade e para a formação de longa duração, pela qual se aprende a ser o que se é.<hr/>ABSTRACT This article deals, within the scope of the philosophy of education, with the relationship between hermeneutics and formative processes, based on the principle that these processes involve both logical-rational-objective knowledge and the knowledge of experience, understood by the ancient Greeks as máthema and pathei matos respectively. Hermeneutics is defined as a philosophy of interpretation that focuses on the historical and linguistic condition of human experience of the world, therefore, in addition to texts themselves, it also deals with artistic manifestations and phenomena of reality, in search of understanding their meanings. This understanding operates as a translation within the language, so that interpreting is the same as knowing, and understanding a meaning is the same as translating it. The theoretical-methodological framework relies on contributions from Nietzsche, Gadamer, Ricoeur, Rorty and Vattimo, in a bibliographic and exploratory approach that starts from the evolution of the hermeneutics concept to discuss its implications in contemporary formative processes in the dimension of aesthetic experience and pedagogy of choice. The results show that the aesthetic experience, achieved through works of art, contributes not only to the understanding of these, but also to the understanding of the meanings of reality and to the long-term education, through which we learn to be what we are.<hr/>RESUMEN Este artículo trata, en el ámbito de la filosofía de la educación, de la relación entre la hermenéutica y los procesos formativos, partiendo del principio de que estos procesos involucran tanto el conocimiento lógico-racional-objetivo como el conocimiento de la experiencia, entendidos por los antiguos griegos, respectivamente, como máthema y pathei matos. La hermenéutica se define como una filosofía de la interpretación que se centra en la condición histórica y lingüística de la experiencia humana del mundo, por tanto, además de los propios textos, también se ocupa de las manifestaciones y fenómenos artísticos de la realidad, en busca de la comprensión de sus sentidos. Esta comprensión opera como una traducción dentro de la lengua, de modo que interpretar es lo mismo que conocer, comprender un significado es lo mismo que traducirlo. El marco teórico-metodológico cuenta con aportes de Nietzsche, Gadamer, Ricoeur, Rorty y Vattimo, en un abordaje bibliográfico y exploratorio que parte de la evolución del concepto de hermenéutica para discutir sus implicaciones en los procesos formativos contemporáneos en la dimensión de la experiencia estética y la pedagogía de elección. Los resultados muestran que la experiencia estética, lograda a través de las obras de arte, contribuye no solo a la comprensión de estas, sino también a la comprensión de los significados de la realidad y a la formación a largo plazo, a través de la cual se aprende a ser lo que se es. <![CDATA[Primary teachers’ perception of the importance of practical and experimental teaching and its evolution in an in-service training context]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200218&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Com o objetivo de conhecer as perceções dos professores sobre o ensino experimental e a sua evolução com uma proposta de formação contínua, foram pedidas aos participantes frases sobre a importância atribuída a este tipo de metodologia, no início e no final do processo de formação, bem como o que destacam como novidade na formação e as dificuldades de aplicação no seu ensino. Após a formação, os participantes, evidenciaram um aumento das referências ao modelo didático subjacente, nomeadamente os conhecimentos dos alunos e os conteúdos programáticos como hipóteses a investigar, assim como a relação entre teoria e prática e a relevância das aprendizagens nos contextos de vida. Coerentemente, percecionam a novidade no contributo para a sua formação metodológica, na articulação da reflexão teórica com a prática das atividades em ambiente de formação, bem como o clima de trabalho propiciador de diálogo e partilha. Não obstante expressem a necessidade de mais formação, as dificuldades são essencialmente percecionadas no quadro institucional tanto no domínio da gestão e organização ao nível da escola como na necessidade de mais oferta de propostas didáticas de ensino experimental.<hr/>ABSTRACT Aiming to know the perceptions of teachers about experimental teaching and its evolution with an in-service training proposal, participants were asked phrases about the importance attributed to this type of methodology, at the beginning and end of the training process, as well as what they highlight as novelty in training and the difficulties of application in their teaching. After the training process, participants showed an increase in references to the underlying model, namely the students’ knowledge and programmatic content as hypotheses to be investigated, as well as the relationship between theory and practice and the relevance of learning in life contexts. Coherently, novelty is perceived by its contribution to their preparation, methodological preparation, by the articulation of theoretical reflection with the practice of activities in a training environment, as well as the work climate that provides dialogue and sharing. Despite the expression of need for more training, the difficulties are essentially perceived in the institutional framework, in the domain of management and organization at the school level, and in the need for more didactic proposals in experimental teaching.<hr/>RESUMEN Con el objetivo de conocer las percepciones del profesorado sobre la enseñanza experimental y su evolución con una propuesta de formación en ejercicio, se pidió a los participantes frases sobre la importancia atribuida a este tipo de metodología, al inicio y al final de la formativa, así como lo que destacan como novedad en la formación y las dificultades de aplicación. Los participantes mostraron un aumento en las referencias al modelo subyacente, es decir, el conocimiento de los estudiantes y los contenidos programáticos como hipótesis a investigar, así como la relación entre teoría y práctica y la relevancia del aprendizaje en contextos de vida. Coherentemente, la novedad es percibida por su contribución a la formación metodológica, en la articulación de la reflexión teórica con la práctica de actividades en el entorno formativo, así como el clima de trabajo que proporciona diálogo. A pesar se expresaren la necesidad de más formación, las dificultades se realizan en el marco institucional, tanto en el dominio de la gestión y organización al nivel de la escuela, como en la necesidad de más oferta de propuestas didácticas en la enseñanza experimental. <![CDATA[Intercultural educational relationship in the indigenous context: Epistemological challenges in today's school]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200219&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo discute la necesidad de repensar las relaciones educativas en contexto indígena, que históricamente se han caracterizado por tensiones epistemológicas entre el profesorado y los estudiantes indígenas, lo que limita dar respuesta a los desafíos de interculturalismo que caracterizan a la escuela y la sociedad actual. Las discusiones se enmarcan en un proceso de análisis e interpretación respaldado por un marco epistémico coherente y sistematizado de fundamentos teóricos como la pedagogía crítica, el constructivismo y el enfoque educativo intercultural. Estos fundamentos teóricos cuestionan la lógica hegemónica atribuida al sentido de la escuela y las relaciones educativas que históricamente han establecido relaciones de poder, asimetría e invisibilización de los marcos epistémicos propios de sujetos que pertenecen a sociedades y culturas diferentes los que han sido negados y minorizados en la educación escolar. De esta manera, sostenemos que repensar las relaciones educativas en contexto indígena desde un enfoque intercultural permitiría avanzar hacia un pluralismo epistemológico en la educación escolar en contextos de diversidad social, cultural y territorial. Concluimos la urgencia de una relación educativa en contexto indígena que permita formar a ciudadanos interculturales como desafíos del siglo XXI caracterizado por la diversidad social y cultural propio de la sociedad global.<hr/>ABSTRACT The article discusses the need to rethink the educational relationship in the indigenous context, which has historically been characterized by epistemological tensions between indigenous teachers and students, which limits responding to the challenges of interculturalism that represent today's society and the school. The discussions are framed in the process of analysis and interpretation supported by a coherent and systematized epistemic framework of theoretical foundations such as critical pedagogy, constructivism, and the intercultural educational approach. These theoretical foundations question the hegemonic logic attributed to the meaning of school and educational relationships that has historically established power relations, asymmetry and invisibility of the epistemic frameworks of subjects who belong to different societies and cultures that have been denied and minoritized in school education. In this way, we maintain that rethinking the educational relationship in the indigenous context from an intercultural approach would allow progress towards epistemological pluralism in school education contexts of social, cultural, and territorial diversity. We conclude with the urgency of an educational relationship in an indigenous context that allows the training of intercultural citizens as challenges of the 21st century characterized by the social and cultural diversity that represents global society.<hr/>RESUMO O artigo discute a necessidade de repensar a relação educativa no contexto indígena, o que historicamente se caracteriza por tensões epistemológicas entre o professor e os estudantes indígenas, o que limita dar resposta aos desafios de interculturalidade que caracteriza a sociedade atual e a escola em particular. As discussões se marcam em um processo de análise e interpretação respaldado por um marco epistémico coerente e sistematizado de fundamentos teóricos educativos como a pedagogia crítica, o construtivismo e o enfoque intercultural. Esses fundamentos teóricos questionam a lógica hegemônica atribuída ao sentido da escola e das relações educativas que historicamente estabeleceram relações de poder, assimetria e invisibilidade dos quadros epistêmicos de sujeitos pertencentes a diferentes sociedades e culturas que foram negadas e minorizadas na educação escolar. Dessa forma, sustentamos que repensar a relação educativa no contexto indígena a partir de uma abordagem intercultural permitiria avançar para o pluralismo epistemológico na educação escolar em contextos de diversidade social, cultural e territorial. Concluímos na urgência de uma relação educativa em contexto indígena que permita formar cidadãos interculturais como desafios do século XXI caracterizado pela diversidade social e cultural que caracteriza a sociedade global. <![CDATA[The massification and democratisation of Doctoral Education at the crossroads between equity and meritocracy]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200220&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Nas últimas décadas, têm sido notórios, em Portugal e à escala global, processos de massificação e democratização da Educação Doutoral (ED) que promovem a abertura a doutorandos/as com características diversas, incluindo doutorandos/as não tradicionais, embora se reconheça a persistência de limitações à massificação e democratização do acesso e do valor do grau. Este estudo qualitativo explora as (des)continuidades entre os processos de massificação e democratização do acesso e do valor multidimensional da ED, procurando identificar linhas orientadoras para a promoção de uma maior continuidade entre esses processos. Os dados foram recolhidos através de 25 grupos focais com membros de órgãos de gestão, orientadores/as, doutorados/as e doutorandos/as de programas doutorais em Ciências Sociais ou da Saúde numa universidade portuguesa e analisados através de análise temática. Os resultados evidenciam continuidades que sugerem que a massificação contribuiu para a democratização do acesso, e esta contribuiu para a democratização do valor da ED. Contudo, identificaram-se, também, descontinuidades que expressam limitações e desafios à fluidez e harmonização destes processos, propondo-se medidas de promoção da continuidade que evidenciam duas perspetivas: a perspetiva da “equidade democrática” e a perspetiva da “meritocracia”. Este estudo poderá contribuir para o adensamento teórico do debate em torno da massificação e democratização da ED, com potenciais implicações no ajustamento de práticas pedagógicas, de seleção e avaliação, que promovam a ampliação e harmonização dos efeitos positivos destes processos.<hr/>ABSTRACT In recent decades, processes of massification and democratisation of Doctoral Education (DE) have been evident in Portugal and globally, promoting the opening to doctoral candidates with diverse characteristics, including non-traditional doctoral candidates. Although, it is recognised the persistence of limitations to the democratisation of access, and the value of the degree. This qualitative study explores the (dis)continuities between the processes of massification, democratization of access, and democratization of the multidimensional value of DE, aiming to identify guidelines for promoting continuities between these processes. Data were collected through 25 Focus Groups with members of scientific and monitoring commissions, supervisors, PhD candidates and PhD holders from doctoral programmes in Social and Health Sciences at a Portuguese university and analysed using thematic analysis. The results show continuities, which suggest that massification has contributed to the democratization of access, and this has contributed to the democratization of the value of DE. However, discontinuities were also identified, expressing limitations and challenges to the fluidity and harmonization of these processes, and the measures proposed to promote continuities revealed two perspectives: “democratic equity” and “meritocracy”. This study may contribute to the theoretical deepening of the debate on the massification and democratization of DE, with potential implications for the adjustment of pedagogical, selection, and assessment practices that promote the expansion and harmonization of the positive effects of these processes.<hr/>RESUMEN En las últimas décadas, se han producido notables procesos de masificación y democratización de la Educación Doctoral (ED) en Portugal y a escala global, que han promovido la apertura a doctorandos con características diversas, incluyendo doctorandos no tradicionales, aunque se reconoce que todavía existen limitaciones a la masificación y democratización del acceso y del valor del grado. Este estudio cualitativo explora las (des)continuidades entre los procesos de masificación y democratización del acceso y del valor multidimensional de la ED, buscando identificar pautas para promover una mayor continuidad entre estos procesos. Los datos se recogieron a través de 25 Grupos Focales con miembros de órganos de gestión, supervisores, doctorandos y doctorandos de programas de doctorado en Ciencias Sociales o Salud de una universidad portuguesa y se analizaron mediante análisis temático. Los resultados muestran continuidades que sugieren que la masificación ha contribuido a la democratización del acceso, y ésta a la democratización del valor de la ED. Sin embargo, también se identificaron discontinuidades que expresan limitaciones y desafíos a la fluidez y armonización de estos procesos, y se propusieron medidas para promover la continuidad desde dos perspectivas: la perspectiva de la "equidad democrática"; y la perspectiva de la "meritocracia". Este estudio puede contribuir al engrosamiento teórico del debate en torno a la masificación y democratización de la ED, con potenciales implicaciones para el ajuste de prácticas pedagógicas, de selección y evaluación que promuevan la expansión y armonización de los efectos positivos de estos procesos. <![CDATA[Assessment co-creation mediated by technology and its relation to university students' agency and self-regulation: The professors' perspective]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Assessment co-creation is emerging with increasing frequency in co-designing learning practices in technology-enhanced learning environments in higher education. Thus, the objective of this study is to analyse whether these practices are related to students’ self-regulation and agency. Therefore, a qualitative multi-case study from a phenomenology perspective was conducted. To collect data, six professors were interviewed (four female and two males) following a semi-structured approach in order to gain their perceptions of their experiences in the assessment co-creation process and their views on the relationship of this process to students’ self-regulation and agency. To analyse the data, a deductive coding method was followed using the data analysis tool Atlas.ti. The findings show that from the professors’ points of view various relationships exist between the assessment co-creation mediated by technologies and students’ self-regulation and agency. Interviewees perceived that assessment co-creation activated both students’ agency and their self-regulation skills. From the results, it is suggested that assessment co-creation can enhance students’ self-regulation in all its phases but mainly in terms of forethought. Similarly, students’ agency seems to be boosted by the co-design process, highlighting the effect on the individual dimension. Accordingly, and related to the more developed areas of students’ self-regulation and agency, motivation seems to increase while co-creating.<hr/>Resumo: A co-criação da avaliação está emergindo progressivamente na co-conceção de práticas de co-desenho em ambientes de aprendizagem melhorados pela tecnologia no ensino superior. Assim, o objetivo deste estudo é analisar se estas práticas estão relacionadas com a autorregulação e a agência dos estudantes. Por conseguinte, realizou-se um estudo qualitativo de casos múltiplos com uma perspetiva fenomenológica. Para obter os dados, foram entrevistados seis professores (quatro do sexo feminino e dois do sexo masculino), seguindo uma abordagem semi-estruturada, a fim de obter as suas percepções sobre a sua experiência no processo de co-criação da avaliação e seus pontos de vista sobre a relação deste processo com a autorregulação e a agência dos estudantes. Para analisar os dados, foi adotado um método de codificação dedutivo utilizando a ferramenta de análise de dados Atlas.ti. Os resultados mostram que existem vários relacionamentos entre a co-criação da avaliação mediada pelas tecnologias e a autorregulação e agência dos estudantes desde o ponto de vista dos professores. Os entrevistados consideraram que a co-criação da avaliação ativou as capacidades de agência e de autorregulação dos estudantes. A partir dos resultados, conclui-se que, na perpetiva dos participantes, a co-criação da avaliação pode melhorar a autorregulação dos estudantes em todas as fases, mas, particularmente, na fase de antecipação. No mesmo jeito, a agência dos alunos parece ser reforçada pelo processo de co-desenho, destacando o efeito na dimensão individual. Por conseguinte, e em relação às áreas mais desenvolvidas da autorregulação e da agência dos alunos, a motivação parece aumentar durante a co-criação.<hr/>Resumen: La cocreación de la evaluación está emergiendo progresivamente en las prácticas de codiseño educativo en entornos de aprendizaje mejorados por la tecnología en la educación superior. Así pues, el objetivo de este estudio es analizar si estas prácticas están relacionadas con la autorregulación y la agencia de los estudiantes. Para ello, se ha realizado un estudio cualitativo multicaso con una perspectiva fenomenológica. Para obtener información sobre el proceso de cocreación mediado por tecnologías y su relación con la agencia y la autoregulación del estudiante, se entrevistó a seis profesores (cuatro mujeres y dos hombres) siguiendo un enfoque semi-estructural; mientras que para analizar los datos se utilizó un método de codificación deductiva a través de Atlas.ti. Los resultados muestran que, desde la perspectiva de los profesores, existen diversas relaciones entre la cocreación de la evaluación mediada por tecnologías y la autorregulación y agencia de los estudiantes. Los entrevistados perciben que la cocreación de la evaluación activa tanto la agencia como la autorregulación de los estudiantes. A partir de los resultados, se puede concluir que la cocreación de la evaluación puede mejorar la autorregulación de los estudiantes en todas sus fases, pero principalmente en la fase de planificación. Del mismo modo, la agencia de los estudiantes parece verse potenciada por el proceso de codiseño, destacando el efecto sobre la dimensión individual. En consecuencia, y en relación con las áreas más desarrolladas de la autorregulación y la agencia de los estudiantes, la motivación también parece ser aumentada durante el proceso de cocreación. <![CDATA[The challenge of e-assessment in Moodle: Current situation in Madrilenian universities]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200222&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La pandemia provocada por la COVID-19 ha acelerado la digitalización de la educación, revelando varias deficiencias en el proceso. Una de las principales preocupaciones es la falta de preparación de muchos docentes para desarrollar una evaluación educativa de calidad en entornos online, lo cual es fundamental para mejorar el aprendizaje del estudiante. Por ello, este trabajo pretende explorar la importancia que el profesorado de las universidades madrileñas otorga a la evaluación educativa, y su conocimiento y práctica evaluativa. Se realizó un estudio mixto de corte descriptivo transversal (n = 139) mediante un cuestionario online elaborado ad hoc (α = .70). Los datos cuantitativos se analizaron mediante técnicas de estadística descriptiva e inferencial; para los de corte cualitativo se establecieron tres categorías: uso, características y estudiantes. Los hallazgos del estudio indican que la mayor parte del profesorado considera que los docentes universitarios poseen escasa formación sobre evaluación educativa (79.1%), por lo que se requiere una instrucción específica (93.6%) que incida en cómo realizar una evaluación adecuada en entornos online (89.2%). Esto coincide con investigaciones previas que resaltan la falta de formación como una de las principales dificultades que enfrenta el profesorado, resultando vital su actualización y formación continua para garantizar una educación superior de calidad.<hr/>Abstract: The pandemic caused by COVID-19 has accelerated the digitization of education, revealing several deficiencies in the process. One of the main concerns is the lack of preparation of many teachers to develop a quality educational evaluation in online environments, which is essential to improve student learning. For this reason, this work aims to explore the importance that the teaching staff of the Madrid universities give to educational evaluation, and their knowledge and evaluative practice. A mixed descriptive cross-sectional study (n = 139) was carried out using an ad hoc online questionnaire (α = .70). Quantitative data were analyzed using descriptive and inferential statistical techniques; for those of a qualitative nature, three categories were established: use, characteristics, and students. The findings of the study indicate that most of the teaching staff consider that university professors have little training on educational evaluation (79.1%), therefore specific instruction is required (93.6%) that affects how to carry out an adequate evaluation in online environments. (89.2%). This coincides with previous research that highlights the lack of training as one of the main difficulties faced by teachers, their updating and continuous training being vital to guarantee quality higher education.<hr/>Resumo: A pandemia causada pela COVID-19 acelerou a digitalização da educação, revelando várias deficiências no processo. Uma das principais preocupações é o despreparo de muitos professores para desenvolver uma avaliação educacional de qualidade em ambientes online, o que é essencial para melhorar o aprendizado dos alunos. Por isso, este trabalho tem como objetivo explorar a importância que os docentes das universidades de Madrid atribuem à avaliação educacional, seus saberes e práticas avaliativas. Um estudo transversal descritivo misto (n = 139) foi realizado usando um questionário online ad hoc (α = 0.70). Os dados quantitativos foram analisados por meio de técnicas estatísticas descritivas e inferenciais; Para os de natureza qualitativa, foram estabelecidas três categorias: uso, características e alunos. Os resultados do estudo indicam que a maioria do corpo docente considera que os professores universitários têm pouca formação em avaliação educacional (79.1%), portanto é necessária uma instrução específica (93.6%) que afeta como realizar uma avaliação adequada em ambientes online (89.2%). Isso coincide com pesquisas anteriores que apontam a falta de formação como uma das principais dificuldades enfrentadas pelos professores, sendo vital sua atualização e formação contínua para garantir um ensino superior de qualidade. <![CDATA[Digital resources for the attention to diversity: A bibliometric and content study]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200223&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La revolución tecnológica y la diversidad son dos de las señas de identidad de la sociedad actual. Este trabajo se centró en el análisis de la producción científica sobre materiales didácticos digitales y atención a la diversidad, que se llevó a cabo mediante la combinación de un análisis bibliométrico y un análisis de contenido. Siguiendo el método PRISMA se seleccionaron un total de 1092 artículos publicados en la última década y en acceso abierto para la cuantificación en base a indicadores de productividad, colaboración, difusión e impacto. Los 100 más citados fueron la muestra para el análisis de contenido del cual emergieron tres categorías. Los resultados muestran el incremento de los estudios en los últimos años, así como las revistas, países y autores de referencia, la existencia de un elevado grado de colaboración y la centralidad de la obra de Bronfenbrenner como modelo que sustenta la intervención. Además, se mantiene un modelo de atención a la diversidad centrado en el déficit, aunque aparecen algunos trabajos desde la inclusión y la innovación que permiten los recursos digitales, con especial mención a lo vivido en tiempos de pandemia. Por tanto, es necesario seguir dedicando esfuerzos al diseño, adaptación y evaluación de materiales didácticos digitales desde un enfoque inclusivo que favorezca la accesibilidad y la atención a la diversidad, así como a la formación inicial y continua del profesorado para hacerlo posible.<hr/>Resumo: A revolução tecnológica e a diversidade são duas das marcas da sociedade atual. Este trabalho teve como foco a análise da produção científica sobre materiais didáticos digitais e a atenção à diversidade, a qual foi realizada por meio de uma combinação de análise bibliométrica e análise de conteúdo. Seguindo o método PRISMA, foram selecionados um total de 1092 artigos publicados na última década, e disponíveis em acesso aberto, para quantificação com base em indicadores de produtividade, colaboração, divulgação e impacto. Os 100 artigos mais citados serviram de amostra para a análise de conteúdo, da qual emergiram três categorias. Os resultados mostram um aumento do número de estudos nos últimos anos, bem como das revistas, países e autores de referência, a existência de um elevado grau de colaboração e a centralidade do trabalho de Bronfenbrenner como um modelo que sustenta a intervenção. Além disso, mantém-se um modelo de atenção à diversidade centrado no déficit, embora alguns trabalhos surjam na perspectiva da inclusão e da inovação que os recursos digitais permitem. Portanto, é necessário continuar dedicando esforços à concepção, adaptação e avaliação de materiais didáticos digitais a partir de uma abordagem inclusiva, que favoreça a acessibilidade e a atenção à diversidade, bem como a formação inicial e continuada de professores, para que ela seja, de fato, viabilizada.<hr/>Abstract: The technological revolution and diversity are two of the hallmarks of today's society. This work focused on the analysis of scientific production on digital teaching materials and attention to diversity, which was carried out through a combination of bibliometric analysis and content analysis. Following the PRISMA method, a total of 1092 articles published in the last decade and in open access were selected for quantification based on indicators of productivity, collaboration, dissemination and impact. The 100 most cited articles were the sample for the content analysis from which three categories emerged. The results show an increase in the number of studies in recent years, as well as the journals, countries and authors of reference, the existence of a high degree of collaboration and the centrality of Bronfenbrenner's work as the model that underpins the intervention. In addition, a deficit-centred model of attention to diversity is maintained, although some works appear from the perspective of inclusion and the innovation that digital resources allow. Therefore, it is necessary to continue dedicating efforts to the design, adaptation and evaluation of digital teaching materials from an inclusive approach that favours accessibility and attention to diversity, as well as to the initial and continuous training of teachers to make this possible. <![CDATA[A pedagogical view of ICT from the role of the teacher as a researcher]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200224&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Tem-se verificado, ao longo dos anos, um aumento considerável de ferramentas educativas digitais sob a promessa da melhoria das aprendizagens dos alunos. No entanto, vários estudos apontam para uma utilização insuficiente dessas tecnologias nas escolas. Para compreender as complexidades da implementação pedagógica das Tecnologias de Informação e de Comunicação (TIC), sustentada pelos princípios do Movimento da Escola Moderna (MEM), adotámos a metodologia de professor-investigador, refletindo sobre a prática através da análise de um diário de bordo. Parece verificar-se que as TIC assumem um papel secundário, levantando questões sobre o valor educativo adicional neste contexto e relevando como as conceções pedagógicas do docente parecem desempenhar um papel prioritário no momento de implementar tecnologias digitais no processo de ensino e de aprendizagem.<hr/>Abstract: Over the years, there has been a significant increase in digital educational tools, with the promise of enhancing student learning outcomes. However, some studies indicate that these technologies are underutilized in schools. To understand the complexities of the pedagogical implementation of ICT, guided by the principles of “Movimento da Escola Moderna”, we adopted a teacher-researcher methodology, reflecting over practice through the analysis of a teacher’s diary. It appears that ICT plays a secondary role, raising questions about its additional educational value and highlighting how the pedagogical conceptions of the teacher seem to take priority when implementing digital technologies in the teaching and learning process.<hr/>Resumen: Se ha observado a lo largo de los años un aumento considerable de herramientas educativas digitales bajo la promesa de mejorar los aprendizajes de los estudiantes. Sin embargo, varios estudios señalan un uso insuficiente de dichas tecnologías en las escuelas. Para comprender las complejidades de la implementación pedagógica de las TIC, sustentada por los principios del Movimiento de la Escuela Moderna, hemos adoptado la metodología de profesor-investigador, reflexionando sobre la práctica a través del análisis de un diario de a bordo. Parece ser que las TIC desempeñan un papel secundario, planteando preguntas sobre el valor educativo adicional en este contexto y poniendo de relieve cómo las concepciones pedagógicas del docente parecen jugar un papel prioritario en el momento de implementar tecnologías digitales en el proceso de enseñanza y aprendizaje. <![CDATA[OER culture: Ethics and aesthetics in teacher training]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872024000200225&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Em movimento exotópico, a escola é reflexo e refrata a nova configuração social sustentada na cultura participativa mediada pelas tecnologias em rede. Na esteira de repensar os processos formativos docentes, analisamos, em espiral cíclica de pesquisa-ação, conhecimentos da docência, valores e significados orientadores da ação pedagógica, construídos na disciplina Autoria e Coautoria de Recursos Educacionais Abertos (REA) nas práticas educativas, no curso de Licenciatura em Letras Português a distância de uma Universidade Pública Federal. Os resultados apontam que a disciplina potencializou autoria aberta, abrindo caminhos para superação da consciência ingênua sobre culturas dominantes nos contextos escolares e construção da consciência crítica sobre a profissão docente. Concluímos que ética e estética na docência, potencializadas pela criação de REA, perfilam-se aos prenúncios de um porvir cuja autoria é parte constitutiva do repertório de conhecimentos sobre profissionalização docente e organização da vida em sociedade.<hr/>Abstract: In an exotopic movement, the school reflects and refracts the new social configuration sustained by the participatory culture mediated by network technologies. On the mat of rethinking teacher education processes, we analyzed, in a cyclical spiral of action-research, teaching knowledge, values and guiding meanings of pedagogical action, reared in the discipline Authorship and Co-authorship of Open Educational Resources (OER) in educational practices, in the course degree in Portuguese Languages at a distance from a Federal Public University. The results point out that the discipline leveraged open authorship, paving the way for overcoming naive awareness about dominant cultures in school contexts and constructing critical awareness about the teaching profession. We conclude that ethics and aesthetics in teaching, enhanced by the creation of OER, are harbingers of a future whose authorship is a constitutive part of the repertoire of knowledge on teaching professionalization and organization of life in society.<hr/>Resumen: En un movimiento exotópico, la escuela refleja y refracta la nueva configuración social sustentada en la cultura participativa mediada por tecnologías de red. A raíz de repensar los procesos de formación docente, analizamos, en una espiral cíclica de investigación-acción, enseñar saberes, valores y sentidos orientadores de la acción pedagógica, construidos en la disciplina Autoría y Coautoría de Recursos Educativos Abiertos (REA) en prácticas educativas, en el curso de licenciatura en Lengua Portuguesa a distancia de una Universidad Pública Federal. Los resultados señalan que la disciplina aprovechó la autoría abierta, allanando el camino para superar la conciencia ingenua sobre las culturas dominantes en los contextos escolares y construir una conciencia crítica sobre la profesión docente. Concluimos que la ética y la estética en la enseñanza, potenciadas por la creación de los REA, son precursoras de un futuro cuya autoría es parte constitutiva del repertorio de saberes sobre la profesionalización docente y la organización de la vida en sociedad.