Scielo RSS <![CDATA[Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-301520240004&lang=en vol. num. 25 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[The importance of ethics in agrifood systems]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400101&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Development of leadership competencies in nursing education through simulated practice: a cross-sectional descriptive-correlational study]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction Nurses need to learn and develop leadership competencies to play a relevant role in the success of healthcare organizations. Objective To describe nursing students' perceptions of the development of leadership competencies through simulation training, to analyze their association with nursing students' socio-demographic characteristics, and to identify facilitators and barriers. Methods Cross-sectional, descriptive-correlational study in a sample of 74 undergraduate and postgraduate students attending advanced life support courses at a nursing school in Portugal. Data were collected using an adapted version of the Nursing Leadership Perception Scale (Frederico &amp; Castilho, 2006). Questions were included to explore facilitators and barriers. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. Results Students showed a very positive perception of leadership development through simulation training (overall mean score ≥ 4.42; Likert 1-5) in the dimensions of recognition (M=4.57; SD=0.40), communication (M=4.62; SD=0.41), team development (M=4.54; SD=0.41), innovation (M=4.42; SD=0.55) and team leadership (M=4.49; SD=0.59). Operational planning and critical reflection were identified as the main facilitators of leadership development. Conclusion This study highlights the importance of simulation as a pedagogical strategy for leadership development. The identification of facilitators and barriers contributes to the improvement of simulation.<hr/>Resumo Introdução Os enfermeiros necessitam aprender e desenvolver competências de liderança para desempenharem um papel relevante no sucesso das organizações de saúde. Objetivo Descrever as perceções dos estudantes de enfermagem sobre o desenvolvimento de competências de liderança através do treino de simulação, analisar a sua associação com as características sociodemográficas dos estudantes de enfermagem e identificar facilitadores e barreiras. Métodos Estudo transversal, descritivo-correlacional numa amostra de 74 estudantes de licenciatura e pós-graduação, a frequentar cursos de suporte avançado de vida numa escola de enfermagem em Portugal. A recolha de dados foi efetuada através de uma versão adaptada da escala de perceção de liderança em enfermagem (Frederico &amp; Castilho, 2006). Foram incluídas questões para explorar facilitadores e barreiras. Os dados foram analisados com recurso à estatística descritiva e inferencial. Resultados Os estudantes revelaram uma perceção muito positiva do desenvolvimento de competências de liderança através do treino em simulação (pontuação média global ≥ 4,42; Likert 1-5) nas dimensões de reconhecimento (M=4,57; DP=0,40), comunicação (M=4,62; DP=0,41), desenvolvimento de equipas (M=4,54; DP=0,41), inovação (M=4,42; DP=0,55) e líder de equipa (M=4,49; DP=0,59). Os principais facilitadores do desenvolvimento da liderança identificados foram o planeamento operacional e reflexão crítica. Conclusão Este estudo evidenciou a importância da simulação como estratégia pedagógica para o desenvolvimento de competências de liderança. A identificação de facilitadores e barreiras contribui para melhorar a simulação.<hr/>Resumen Introducción Las enfermeras necesitan aprender y desarrollar habilidades de liderazgo para desempeñar un papel relevante en el éxito de las organizaciones sanitarias. Objetivo Para describir las percepciones de los estudiantes de enfermería sobre el desarrollo de habilidades de liderazgo a través del entrenamiento con simulación, analizar su asociación con las características sociodemográficas de los estudiantes de enfermería e identificar facilitadores y barreras. Métodos Estudio transversal, descriptivo-correlacional en una muestra de 74 estudiantes de pregrado y postgrado que asisten a cursos de soporte vital avanzado en una escuela de enfermería en Portugal. Los datos se recogieron utilizando una versión adaptada de la escala de liderazgo percibido en enfermería (Frederico &amp; Castilho, 2006). Se incluyeron preguntas para explorar los facilitadores y las barreras. Los datos se analizaron mediante estadística descriptiva e inferencial. Resultados Los estudiantes revelaron una percepción muy positiva del desarrollo de habilidades de liderazgo a través del entrenamiento con simulación (puntuación media global ≥ 4,42; Likert 1-5) en las dimensiones de reconocimiento (M=4,57; SD=0,40), comunicación (M=4,62; SD=0,41), desarrollo de equipo (M=4,54; SD=0,41), innovación (M=4,42; SD=0,55) y líder de equipo (M=4,49; SD=0,59). Los principales facilitadores del desarrollo del liderazgo identificados fueron la planificación operativa y la reflexión crítica. Conclusión Este estudio puso de relieve la importancia de la simulación como estrategia pedagógica para el desarrollo de habilidades de liderazgo. La identificación de facilitadores y barreras contribuye a mejorar la simulación. <![CDATA[Basic life support in 9th grade: teaching methodologies from students’ view]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction: Cardiopulmonary resuscitation (CPR) performed by bystanders is more effective than any other therapeutic intervention following an out-of-hospital cardiac arrest. International organizations emphasize the need for high-quality training for bystanders in CPR, promoting confidence and proficiency to act in emergencies. In Portugal, the teaching basic life support (BLS) in the 9th grade within the Natural Sciences subject began in the academic year 2015-2016. Objective: To acknowledge students’ perceptions about the methodologies used in teaching BLS to 9th-grade students. Methods: This is a descriptive, cross-sectional, and analytical survey-type study, in which a representative sample of students (n=1215) responded to a questionnaire, between April and June 2020. Results: BLS was not studied by 10.4% of the respondents. Among those who studied the subject, a modal value of 3-4 hours was dedicated to BLS in the 9th grade. This subject was taught by firefighters, nurses, or other professionals who were no teachers in 26.1% of the cases. Students pointed out the lack of practical simulations and the need to be learn the pediatric BLS protocol, besides with a different approach. Conclusion: Practical training was perceived by students as a very weak component, and in some cases, it took place without mannequins, videos or qualified teachers. Teaching and learning BLS in Portuguese schools is far from ideal for such an essential subject.<hr/>Resumo Introdução: A reanimação cardiopulmonar (RCP) realizada por espectadores é mais eficaz do que qualquer outra intervenção terapêutica após uma paragem cardíaca extra-hospitalar. Organizações internacionais destacam a necessidade de formação de qualidade da população (leiga) em RCP, promovendo confiança e proficiência para agir em caso de emergência. Em Portugal, o ensino de suporte básico de vida (SBV) no 9º ano na disciplina de Ciências Naturais data do ano letivo de 2015-2016. Objetivo: Conhecer a perceção dos alunos sobre as metodologias utilizadas no ensino de SBV para alunos do 9º ano. Métodos: Trata-se de um estudo descritivo, transversal e analítico do tipo inquérito, em que uma amostra representativa de estudantes (n=1215) respondeu a um questionário entre abril e junho de 2020. Resultados: O SBV não foi estudado por 10,4% dos estudantes. Entre aqueles que estudaram o tema, foi dedicado um valor modal de 3-4 horas ao SBV no 9º ano. Esse assunto foi abordado por bombeiros, enfermeiros ou outros profissionais que não os professores em 26,1% dos casos. Os alunos apontaram a falta de simulações práticas e a necessidade de aprender o protocolo de SBV pediátrico, além de uma abordagem diferenciada. Conclusão: A formação prática foi percebida pelos alunos como uma componente muito frágil e, em alguns casos, ocorreu sem manequins, vídeos ou professores qualificados. Ensinar e aprender SBV nas escolas portuguesas está longe de ser ideal para um assunto tão importante.<hr/>Resumen Introducción: La reanimación cardiopulmonar (RCP) realizada por transeúntes es más eficaz que cualquier otra intervención terapéutica tras una parada cardíaca extrahospitalaria. Las organizaciones internacionales destacan la necesidad de formación de calidad de la populación (espectadores) en RCP, promoviendo la confianza y la competencia para actuar en caso de emergencia. En Portugal, la enseñanza de soporte vital básico (SVB) en 9º grado de la asignatura de Ciencias Naturales data del año académico 2015-2016. Objetivo: Conocer las percepciones del alumnado sobre las metodologías de la enseñanza de SVB para alumnos de 9º grado. Métodos: Se trata de un estudio descriptivo, transversal y analítico tipo encuesta, en el que una muestra representativa de estudiantes (n=1215) respondió un cuestionario, entre abril y junio de 2020. Resultados: El SVB no fue estudiado por el 10,4% del alumnado. Entre aquellos que estudiaron el tema, se dedicó un valor modal de 3-4 horas al SVB en el 9º grado. Este tema fue abordado por bomberos, enfermeros u otros profesionales que no eran profesores en el 26,1% de los casos. El alumnado señaló la falta de simulaciones prácticas y la necesidad de aprender el protocolo SVB pediátrico, además de un enfoque diferente. Conclusión: La formación práctica fue percibida como un componente muy débil y, en algunos casos, se realizó sin maniquíes, videos o profesores calificados. Enseñar y aprender en las escuelas portuguesas está lejos de ser ideal para una materia tan importante. <![CDATA[Knowledge about cholera in a rural area in Mozambique]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction: Cholera is a disease with a high incidence and causing deaths in Mozambique. Cabo Delgado province is one of the most affected, and Metoro is recognized as a critical area (hot zone) for the occurrence of cholera. Disease prevention is essential, and knowledge is an important contributing factor. Objectives: To assess the knowledge about cholera among residents of the rural neighborhood of Cahora Bassa in the administrative post of Metoro. Methods: Cross-sectional study with a sample of 52 participants, selected by simple random sampling. Individual interviews were used to collect data, using an adapted semi-structured questionnaire. Descriptive statistics were used to analyze and interpret the data, along with the content analysis technique. Results: 100% of the participants reported having previous knowledge of cholera. 86.7% said that cholera was mainly spread by water and food contaminated by Vibrio cholerae. Other correct ways of spreading cholera were also highlighted, although 62% of participants wrongly said that cholera was spread by mosquitoes (plasmodium falciparum). In terms of prevention, sanitizing food and treating drinking water were the most common responses. Conclusion: The population is aware of cholera, especially preventative measures. However, errors in the factors linked to the spread of cholera were evident. Reinforcement of education and health promotion campaigns are recommended.<hr/>Resumo Introdução: A cólera é uma doença com alta incidência e ocasionando mortes em Moçambique. A província de Cabo Delgado é uma das mais afectadas e Metoro é evidenciado como uma área crítica (zona quente) para ocorrência da cólera. A prevenção da doença é fundamental, sendo o conhecimento um factor contribuidor importante. Objetivos: Avaliar o conhecimento sobre a cólera aos residentes do bairro rural de Cahora Bassa, na sede do posto administrativo de Metoro. Métodos: Estudo transversal envolvendo 52 participantes, selecionados através de amostragem aleatória simples. Para a recolha de dados, foram usadas entrevistas individuais, aplicadas através de um questionário semi-estruturado adaptado. Para a análise e interpretação dos dados, foi usada a estatística descritiva juntamente com a técnica de análise de conteúdo. Resultados: 100% dos participantes referiram ter conhecimento prévio sobre a cólera. 86.7% referiram que a cólera era propagada principalmente por água e comida contaminada pelo víbrio cholerae. Outras formas correctas de propagação também foram evidenciadas, embora 62% dos participantes referiram erradamente que a cólera era propagada por mosquitos (plasmodio falciparum). Quanto à prevenção, higienizar os alimentos e tratar a água para o consumo, foi o grupo de resposta mais evidenciado. Conclusão: A população possui conhecimento sobre a cólera, especialmente sobre as medidas preventivas. Contudo, erro nos fatores ligados a propagação da cólera foram evidenciados. Reforço de campanhas de educação e promoção de saúde são recomendadas.<hr/>Resumen Introducción: El cólera es una enfermedad con una alta incidencia y causante de muertes en Mozambique. La provincia de Cabo Delgado es una de las más afectadas y Metoro está reconocida como un área crítica (zona caliente) para la aparición del cólera. La prevención de la enfermedad es fundamental, y el conocimiento es un importante factor que contribuye a ello. Objetivo: Evaluar los conocimientos de los residentes del barrio rural de Cahora Bassa, en el puesto administrativo de Metoro, sobre el cólera. Métodos: Estudio transversal con una muestra de 52 participantes, seleccionados por muestreo aleatorio simple. Se utilizaron entrevistas individuales para recoger datos, mediante un cuestionario semiestructurado adaptado. Se utilizaron estadísticas descriptivas para analizar e interpretar los datos, junto con la técnica de análisis de contenido. Resultados: El 100% de los participantes declaró tener conocimientos previos sobre el cólera. El 86,7% afirmó que el cólera se propaga principalmente a través del agua y los alimentos contaminados por Vibrio cholerae. También se destacaron otras formas correctas de propagación del cólera, aunque el 62% de los participantes dijo erróneamente que el cólera lo propagaban los mosquitos(plasmodium falciparum). En cuanto a la prevención, la higienización de los alimentos y el tratamiento del agua potable fueron las respuestas más comunes. Conclusión: la población es consciente del cólera, especialmente de las medidas preventivas. Sin embargo, se observaron errores en los factores relacionados con la propagación del cólera. Se recomienda reforzar las campañas de educación y promoción de la salud. <![CDATA[Psychoeducational programmes for family caregivers of the person with a mental health condition: a scoping review]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction: The inability of the family caregiver of a person with a mental health condition to perform their role implies that care provided is done by health institutions, with which added costs are associated. Therefore, it is fundamental to empower these caregivers by implementing psychoeducational programs. These programs are a form of mental health education aimed at equipping individuals with knowledge through an educational component combined with emotional support. Objective: To map, analyze, and summarise the psychoeducational programs of the family caregiver of a person with mental health and/or psychiatric disorder developed in the Portuguese context. Methods: The methodological steps of the scoping review according to the JBI were followed. The search was carried out in several databases, such as CINAHL, Academic Search Complete, Educational Resource Information Center (ERIC), Medline Complete, and Psychology and Behavioral Sciences Collection (all of which through EBSCOhost). As a source of grey literature, the Repositórios Científicos Abertos de Portugal (RCAAP) was used. Results: Eight psychoeducational programs, with two large groups established: family caregivers of people with dementia and family caregivers of people with schizophrenia. Conclusions: It is necessary to validate already established psychoeducational programs, as well as systematizing the information provided/extracted from them, to implement the best scientific evidence. This review serves as a reference document for family caregiver programs, suggesting further research in the future to also include international programs.<hr/>Resumo Introdução: A incapacidade do cuidador familiar de uma pessoa com doença mental para exercer o seu papel, implica que a prestação dos cuidados recaia sobre as instituições de saúde às quais se associam custos acrescidos. Neste sentido, é fundamental capacitar estes cuidadores, através da implementação de programas psicoeducacionais. Estes são uma forma de educação para a saúde mental, onde se pretende dotar as pessoas de conhecimentos através de uma componente educativa e de suporte emocional. Objetivo: Mapear, analisar e sintetizar os programas psicoeducacionais do cuidador familiar de uma pessoa com doença mental e /ou psiquiátrica, desenvolvidos em contexto português. Métodos: Foram seguidos os passos metodológicos de uma scoping review de acordo com JBI. Efetuada a pesquisa em diferentes bases de dados como CINAHL, Academic Search Complete, Educational Resource Information Center (ERIC), Medline complete, Psychology and Behavioral Sciences Collection (todas via EBSCOhost) e como fonte de literatura cinzenta foi usado o Repositórios Científicos Abertos de Portugal (RCAAP). Resultados: Foram identificados oito programas de psicoeducação, estabelecendo-se dois grandes grupos: cuidadores familiares de pessoas com demência e cuidadores familiares de pessoas com esquizofrenia. Conclusão: É necessário validar programas de psicoeducação já desenvolvidos, assim como sistematizar a informação fornecida / extraída dos mesmos, de forma a implementar a melhor evidência científica. Esta revisão serve como documento de consulta dos programas para o cuidador familiar, sugerindo-se, no futuro, a realização de outras pesquisas que englobem programas internacionais.<hr/>Resumen Introducción: La ausencia o incapacidad del cuidador familiar de una persona con patología mental para desempeñar su papel implica que la provisión de cuidados recaiga en las instituciones de salud, lo que conlleva costos adicionales para todos. En este sentido, es fundamental intervenir con estos cuidadores mediante la implementación de programas psicoeducativos. Estos son una forma de educación en salud mental, cuyo objetivo es dotar a las personas de conocimientos a través de un componente educativo y de apoyo emocional. Objetivo: Realizar un mapeo y síntesis de los programas psicoeducativos o de capacitación para el cuidador familiar de una persona con patología mental y/o psiquiátrica. Métodos: Se siguieron los pasos metodológicos de la revisión de alcance según las directrices del Instituto Joanna Briggs (JBI). La búsqueda se realizó en diversas bases de datos, incluyendo CINAHL, Academic Search Complete, Educational Resource Information Center (ERIC), Medline Complete, Psychology and Behavioral Sciences Collection (todas a través de EBSCOhost). Como fuente de literatura gris se utilizó el Repositorio Científico de Acceso Abierto de Portugal (RCAAP). Resultados: Se identificaron ocho programas psicoeducativos, estableciéndose dos grandes grupos: cuidadores familiares de personas con demencia y cuidadores familiares de personas con esquizofrenia. Conclusión: Es necesario validar programas de psicoeducación ya desarrollados, así como sistematizar la información proporcionada / extraída de los mismos, con el fin de implementar la mejor evidencia científica. Esta revisión sirve como un documento de consulta sobre los programas para el cuidador familiar, sugiriéndose en el futuro la realización de otras investigaciones que incluyan programas internacionales. <![CDATA[Determinants of parental knowledge, practices and expectations in preschool child fever management]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction: Families constantly interact with the environment, which influences health/disease processes. Fever is a very common manifestation in preschool children, and various parental interventions can be observed that can compromise their natural evolution. To outline good practice documents and protocols, the state of the art must be known, mapping the best scientific evidence. Objective: Systematizing the determinants of knowledge and practices of parents of preschool children faced with a feverish situation. Methods: In accordance with the methodological principles of a “Scoping Review”, proposed by the Joanna Briggs Institute, the following question was defined: “What factors determine parental practices in preschool children regarding fever management?”. To extract the data, the main scientific bases in health were used and later reviewed in Rayan. Results: The 29 studies that emerged were categorized into two groups: internal - education, previous experience, and training in health; External - socio-family network and access to healthcare. Conclusion: The literature found includes studies focusing on the practices of family teams, as they are the resource with the greatest support and proximity. It is essential to use strategies with families, recognizing their behavioral determinants and avoiding the adoption of wrong practices and inadequate use of health services. It is also suggested that integrated management of fever in children at different levels of care be promoted.<hr/>Resumo Introdução: As famílias estão em interação constante com o ambiente e este influencia os processos saúde/doença. A febre é uma manifestação muito comum na criança em idade pré-escolar, pudendo constatar-se uma diversidade de intervenções parentais que podem comprometer a sua evolução natural. Para delinear documentos e protocolos de boas práticas , deve conhecer-se o estado da arte, mapeando a melhor evidência científica. Objetivo: Sistematizar os determinantes do conhecimento e práticas dos pais de crianças em fase pré-escolar perante um quadro febril. Métodos: De acordo com os princípios metodológicos de uma “Scoping Review”, proposta pelo Instituto Joanna Briggs, definiu-se como questão: “Quais os fatores que determinam as práticas parentais em crianças em idade pré-escolar face à gestão da febre?”. Para extração dos dados, foram utilizadas as principais bases cientificas em saude, posteriormente revisados no Rayan. Resultados: Os 29 estudos emergidos foram categorizados em dois grupos: internos - idade da criança, experiência anterior e formação dos pais ; externos - rede familiar/sociocultural e cuidados de saúde. Conclusão: A literatura encontrada porpõe estudos com foco em práticas das equipas de família, já que são o recurso de maior suporte e proximidade. É fundamental o uso de estratégias junto das famílias, reconhecendo os seus determinantes comportamentais, evitando a adoção de práticas erradas e recurso inadequado aos serviços de saúde. Sugere-se também a promoção da gestão integrada da febre na criança, nos diferentes níveis de cuidados.<hr/>Resumen Introducción: Las familias están en constante interacción con el medio ambiente y esto influye en los procesos de salud/enfermedad. La fiebre es una manifestación muy común en los niños en edad preescolar, pudiendo observarse una variedad de intervenciones parentales que pueden comprometer su evolución natural. Para perfilar documentos y protocolos de buenas prácticas es necesario conocer el estado del arte, mapeando la mejor evidencia científica. Objetivo: Sistematizar los determinantes de conocimientos y prácticas de padres de niños en edad preescolar, ante una situación febril. Métodos: De acuerdo con los principios metodológicos de un “Scoping Review”, propuesto por el Instituto Joanna Briggs, se definió la seguiente pregunta: “¿Qué factores determinan las practices parentales en niños preescolares respect al manejo de la fiebre?”. Para extraer los datos se utilizaron las principales bases científicas en salud, posteriormente revisadas en Rayan. Resultados: Los 29 estudios surgidos se categorizaron en dos grupos: internos - educación, experiencia previa y formación en salud; Externo - rede sociofamiliar y acceso a la asistencia sanitaria. Conclusión: La literatura encontrada incluye estudios centrados en las prácticas de los equipos familiares, por ser el recurso de mayor apoyo y proximidad. Es fundamental utilizar estrategias con las familias, reconociendo sus determinantes conductuales, evitando la adopción de prácticas erróneas y el uso inadecuado de los servicios de salud. También se sugiere promover el manejo integrado de la fiebre en niños, en los diferentes niveles de atención. <![CDATA[Nurse-patient communication using ICT: a scoping review]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction: Technology is revolutionizing diagnoses, treatments, and other procedures, offering constant innovations that promote healthcare efficiency and quality. Objective: Explore how nurses use information and communication technologies (ICT) to communicate with patients, uncover challenges in these interactions, and identify their needs. Methods: The scoping review methodology allowed us to identify studies encompassing three databases: LILACS, ScienceDirect, and PubMed. The systematic search strategy included Portuguese and English language articles published between 2014 and 2024 that were then screened and assessed for inclusion. A narrative synthesis was used to integrate and report the findings. Results: The analysis of the ten studies yielded five key findings: 1) the use of ICTs in nurse-patient communication; 2) enhanced communication skills; 3) perceived benefits; 4) challenges encountered; and 5) needs. It is evident that patient communication positively impacts health and is a valuable strategy to address the rising demand for healthcare services. Conclusion: These findings highlight communication skills that promote evidence-based practices and are required by professionals in an aging society and a totally digital and technologically dependent world. Specific training programs related to the development of effective communication skills by nurses with patients using ICT should be considered by nursing schools and health institutions.<hr/>Resumo Introdução: A tecnologia está a revolucionar os diagnósticos, os tratamentos e os procedimentos, oferecendo inovações que promovem a eficiência e a qualidade dos cuidados de saúde. Objetivo: Explorar a forma como profissionais de enfermagem utilizam as tecnologias de informação e comunicação (TIC) para comunicar com os doentes, descobrir desafios nestas interações e identificar necessidades. Métodos: A metodologia de scoping review permitiu identificar estudos em três bases de dados: LILACS, ScienceDirect e PubMed. A estratégia de pesquisa sistemática incluiu artigos em língua portuguesa e inglesa, publicados entre 2014 e 2024, que foram posteriormente triados e avaliados para inclusão. Uilizou-se uma síntese narrativa para integrar e relatar os achados. Resultados: A análise dos dez estudos produziu cinco conclusões principais: 1) a utilização das TIC na comunicação enfermeiro-doente; 2) competências de comunicação melhoradas; 3) benefícios percebidos; 4) desafios encontrados; e 5) necessidades. É evidente que na comunicação com o doente, as TIC têm um impacto positivo na saúde e constituem uma estratégia valiosa para responder à procura crescente de serviços de saúde. Conclusão: Estes resultados destacam competências de comunicação que promovem práticas baseadas na evidência e que são necessárias para profissionais de saúde numa sociedade envelhecida e mundo digital e tecnologicamente dependente. Escolas de enfermagem e instituições de saúde devem considerar formações específicas relacionadas com o desenvolvimento de competências comunicação eficazes entre enfermeiros e doentes utilizando as TIC.<hr/>Resumen Introducción: La tecnología está revolucionando los diagnósticos, los tratamientos y los procedimientos, ofreciendo innovaciones que favorecen la eficacia y la calidad de la asistencia sanitaria. Objetivo: Explore cómo los profesionales de enfermería utilizan las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) para comunicarse con los pacientes, descubra los retos de estas interacciones e identifique las necesidades.. Métodos: La metodología de revisión de alcance permitió identificar estudios en tres bases de datos: LILACS, ScienceDirect y PubMed. La estrategia de búsqueda sistemática incluyó artículos en portugués e inglés publicados entre 2014 y 2024, posteriormente seleccionados y evaluados para la inclusión. Se utilizó una síntesis narrativa para integrar y reportar los hallazgos. Resultados: El análisis de los diez estudios arrojó cinco hallazgos clave: 1) uso de las TIC en la comunicación enfermera-paciente; 2) habilidades de comunicación mejoradas; 3) beneficios percibidos; 4) retos encontrados; y 5) necessidades. Es evidente que en la comunicación con el paciente, las TIC tienen un impacto positivo en la salud y constituye una valiosa estrategia para responder a la creciente demanda de servicios sanitarios. Conclusión: Estos resultados destacan competencias de comunicación que promueven prácticas basadas en la evidencia y que son necesarias para profesionales de la salud en una sociedad envejecida y un mundo digital y tecnológicamente dependiente. Las escuelas de enfermería y las instituciones sanitarias deben considerar formaciones relacionadas con el desarrollo de habilidades eficaces de comunicación entre enfermeras y pacientes utilizando las TIC. <![CDATA[Nurses' perceptions of surgical client preparation: contributions to structuring a preoperative consultation]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction: The implementation of a preoperative nursing consultation should be seen as an intervention strategy that gives visibility to nurses’ autonomous interventions. Its structure and operationalization should take into account the opinion of the nurses who will be involved in its implementation. Objective: To determine nurses' opinions on the structure and operationalization of the preoperative nursing consultation. Methods: Descriptive and exploratory study with a qualitative approach. Twenty-three interviews were conducted with operating room or general surgery inpatient nurses in a Portuguese hospital in January 2021. Data were analyzed according to Bardin’s assumptions. Results: Two thematic units emerged: Contributions of the preoperative nursing consultation and Aspects to consider when organizing the consultation, which includes several categories and subcategories. The contributions of the preoperative nursing consultation focused on the patient, the organization, and nursing care. The aspects to consider when organizing the consultation should focus on the patient, the conditions for quality care, and some organizational procedures. Conclusion: The implementation of a preoperative nursing consultation will help give visibility to nurses’ autonomous interventions during this period. The nurse's interaction with the patient before surgery can reduce their anxiety and fears and meet their information needs.<hr/>Resumo Introdução: A implementação de uma consulta pré-operatória de enfermagem deve ser vista como uma estratégia de intervenção que em muito contribui para destacar aquilo que é a intervenção autónoma do enfermeiro. A sua estruturação e operacionalização deve considerar a opinião dos enfermeiros que participarão nessa implementação. Objetivo: Conhecer a opinião dos enfermeiros sobre a estruturação e operacionalização da consulta pré-operatória de enfermagem. Métodos: Estudo descritivo e exploratório, de abordagem qualitativa. Realizaram-se 23 entrevistas a enfermeiros de bloco operatório ou internamento de cirurgia geral, num hospital português, em janeiro de 2021. Os dados foram analisados de acordo com os pressupostos de Bardin. Resultados: Emergiram 2 unidades temáticas: contributos da consulta de enfermagem pré-operatória e aspetos a atender na sua organização, as quais integram diversas categorias e subcategorias. Os contributos da consulta pré-operatória de enfermagem direcionaram-se para o cliente, organização e cuidados de enfermagem. Os aspetos a atender na sua organização devem dirigir-se ao cliente, condições para a qualidade dos cuidados e alguns procedimentos organizacionais. Conclusão: A implementação de uma consulta pré-operatória de enfermagem deve ser vista como uma estratégia de intervenção que em muito contribui para destacar aquilo que é a intervenção autónoma do enfermeiro nesse período. A interação do enfermeiro com o cliente antes da cirurgia pode contribuir para a diminuição da ansiedade e medos, e satisfação das suas necessidades informativas.<hr/>Resumen Introducción: La realización de una consulta de enfermería preoperatoria debe considerarse una estrategia de intervención que contribuye en gran medida a destacar el papel autónomo de las enfermeras. Su estructuración y operacionalización deben tener en cuenta la opinión de las enfermeras que participarán en su aplicación. Objetivo: Conocer la opinión de las enfermeras sobre la estructuración y operacionalización de la consulta de enfermería preoperatoria. Métodos: Estudio descriptivo y exploratorio con enfoque cualitativo. Se realizaron 23 entrevistas a enfermeros de quirófano o de hospitalización de cirugía general en un hospital portugués en enero de 2021. Los datos se analizaron según los supuestos de Bardin. Resultados: Surgieron 2 unidades temáticas: contribuciones de la consulta de enfermería preoperatoria y aspectos a tener en cuenta en su organización, que conforman varias categorías y subcategorías. Las aportaciones de la consulta de enfermería preoperatoria se centraron en el cliente, la organización y los cuidados de enfermería. Los aspectos a tener en cuenta en su organización se centran en el cliente, las condiciones para una atención de calidad y algunos procedimientos organizativos. Conclusión: La implementación de una consulta de enfermería preoperatoria debe ser vista como una estrategia de intervención que contribuye en gran medida a resaltar la intervención autónoma de las enfermeras durante este período. La interacción de la enfermera con el cliente antes de la cirugía puede ayudar a reducir la ansiedad y los miedos, y a satisfacer sus necesidades de información. <![CDATA[Input enhancement type, intake, and reading comprehension in portuguese foreign language]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction: In foreign language teaching, input enhancement has been proposed as an implicit technique to direct the learners' attention toward specific linguistic items, as it allows them to focus on meaning and form at the same time. Objective: To investigate the effect of three typographic input highlighting marks on the intake of a target structure (present tense) and on the reading comprehension of 41 Chinese learners of Portuguese as a foreign language. Methods: Exploratory study. A pre-test/post-test design was adopted. Four versions of a text were prepared to compare three experimental groups with different input enhancement formats: [(i) capitalization, (ii) bold, and (iii) a combination of two typographical cues (bold and underlined)], as well as a control group (input flood). Results: No significant differences were detected between the groups, although the results showed a tendency towards a positive impact of the use of typographical cues vs. input flood. Reading comprehension was not affected by input enhancement. Conclusion: Input enhancement formats did not significantly benefit the intake of the target structure. Manipulation of input salience (input enhancement) and frequency increase (input flood) are redundant techniques in terms of their pedagogical impact.<hr/>Resumo Introdução: No ensino de línguas estrangeiras, o realce do input tem sido proposto como uma técnica implícita para direcionar a atenção dos aprendentes em relação a itens linguísticos específicos, uma vez que permite, simultaneamente, o foco no significado e na forma. Objetivo: Investigar o efeito de três marcas tipográficas de realce do input no intake de uma estrutura alvo (presente do conjuntivo) e na compreensão da leitura de 41 aprendentes chineses de português como língua estrangeira. Métodos: Estudo do tipo exploratório. Adotou-se um delineamento pré-teste/ pós-teste e foram constituídos três grupos experimentais com diferentes tipos de realce do input: (i) maiúsculas; (ii) negrito e (iii) combinação de duas marcas tipográficas (negrito e sublinhado) e um grupo de controlo (input enriquecido). Para a comparação entre os grupos, foram preparadas quatro versões de um texto. Resultados: Não foram detetadas diferenças significativas entre os grupos, embora os resultados tenham evidenciado uma tendência para um impacto positivo do uso de marcas tipográficas vs. input enriquecido. A compreensão da leitura não foi afetada pelo uso da técnica do realce do input. Conclusão: As marcas tipográficas usadas no realce do input não beneficiaram significativamente o intake da estrutura alvo, pelo que a manipulação da saliência do input (realce do input) e o aumento da frequência (input enriquecido) parecem ser técnicas redundantes ao nível do seu impacto pedagógico.<hr/>Resumen Introducción: En la enseñanza de idiomas extranjeros, el realce del input se ha propuesto como una técnica implícita para dirigir la atención de los alumnos hacia elementos lingüísticos específicos, ya que les permite centrarse en el significado y la forma al mismo tiempo. Objetivo: Investigar el efecto de tres marcas tipográficas de realce de input sobre el intake de una estructura objetivo (presente de subjuntivo) y sobre la comprensión lectora de 41 estudiantes chinos de portugués como idioma extranjero. Métodos: Estudio exploratorio. Se adoptó un diseño preprueba/postprueba y se formaron tres grupos experimentales con distintos tipos de realce del input: (i) mayúsculas; (ii) negrita y (iii) una combinación de dos marcas tipográficas (negrita y subrayado) y un grupo de control (input enriquecido). Para comparar los grupos, se prepararon cuatro versiones de un texto. Resultados: No se detectaron diferencias significativas entre los grupos, aunque los resultados mostraron una tendencia hacia un impacto positivo del uso de marcas tipográficas frente al input enriquecido. La comprensión lectora no se vio afectada por el uso de la técnica de realce del input. Conclusión: Las marcas tipográficas utilizadas para realzar el input no beneficiaron significativamente el intake de la estructura objetivo, por lo que la manipulación de la saliencia del input (realce del input) y aumentar la frecuencia (input enriquecido) parecen ser técnicas redundantes en cuanto a su impacto pedagógico. <![CDATA[Use of computer simulations as a didactic teaching and learning strategy of the topic “photoelectric effect”: case study]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152024000400401&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction: The research is based on scientific facts from articles that discuss didactic strategies used in the teaching and learning of the photoelectric effect based on the use of computer simulations. Objective: To develop an effective strategy for using computer simulations to teach the topic of the “Photoelectric Effect” to improve student learning. Methods: The study was carried out in a Public Secondary School located in Inharrime District, southern Mozambique. For data collection, both qualitative and quantitative research was conducted, involving a sample of forty (40) 12th-grade students divided into four groups of ten students each. One group was a control group, while the other three were experimental groups, where the proposed methodological strategy was applied based on performing laboratory activities followed by a computer simulation. A pre-test was administered to all four groups to assess the student's initial level of knowledge, and a post-test was given to evaluate the contribution of the laboratory activities and the computer simulation to the student's learning of the topic "photoelectric effect." Results: The results of this study show that the use of computer simulations, whether combined with a laboratory experiment or not, contributes to more effective learning of the topic "photoelectric effect.” Conclusion: According to the results of this research, a combination of laboratory experiments with computer simulations is recommended as an alternative pedagogical practice since this approach facilitates students' understanding of the content, leading to more meaningful learning.<hr/>Resumo Introdução: A pesquisa encontra o seu fundamento em factos científicos de artigos que discutem estratégias didáticas utilizadas no ensino e na aprendizagem do efeito fotoelétrico, tendo como base o uso das simulações computacionais. Objetivo: Desenvolver uma estratégia eficaz de utilização de simulações computacionais no ensino do tópico “efeito fotoelétrico” de modo a melhorar as aprendizagens dos alunos. Métodos: O estudo foi realizado numa Escola Secundária Pública localizada no distrito de Inharrime, a sul de Moçambique. Para a recolha de dados foi realizada uma pesquisa qualitativa e quantitativa, contando com a participação de uma amostra de quarenta (40) alunos do 12o ano do ensino médio, divididos em quatro turmas de dez alunos cada, sendo uma turma de controlo e as outras três de grupo experimental (onde foi aplicada a estratégia metodológica aqui proposta, baseada na realização das atividades laboratoriais seguidas da utilização de uma simulação computacional). Nas quatro turmas foi aplicado um pré-teste com o objetivo de avaliar o nível inicial de conhecimentos dos alunos, e um pós-teste para avaliar não só o contributo das atividades laboratoriais assim como da simulação computacional nas aprendizagens do tópico “efeito fotoelétrico”. Resultados: Os resultados deste estudo mostram que o uso de simulações computacionais associadas ou não com uma experiência laboratorial, contribui para uma aprendizagem mais eficaz sobre o tópico “efeito fotoelétrico”. Conclusão: De acordo com os resultados desta pesquisa, sugere-se a realização de uma experiência laboratorial aliada ao uso de simulações computacionais como uma alternativa para a prática pedagógica, uma vez que facilita a compreensão dos conteúdos por parte dos alunos, resultando em aprendizagens mais significativas.<hr/>Resumen Introducción: La investigación encuentra su fundamento en hechos científicos a partir de artículos que discuten estrategias didácticas utilizadas en la enseñanza y aprendizaje del efecto fotoeléctrico, basadas en el uso de simulaciones por computadora. Objetivo: Desarrollar una estrategia efectiva para el uso de simulaciones por computadora en la enseñanza del tema “efecto fotoeléctrico” con el fin de mejorar el aprendizaje de los estudiantes. Métodos: El estudio se llevó a cabo en la Escuela Secundária Pública ubicada en el Distrito de Inharrime, al sur de Mozambique. Para la recolección de datos se realizó una investigación cualitativa y cuantitativa, con la participación de una muestra de cuarenta (40) estudiantes del año 12 de secundaria, divididos en cuatro clases de diez estudiantes cada una, siendo una clase de control y las demás de un grupo experimental (donde se aplicó la estrategia metodológica aquí propuesta, basada en la realización de actividades de laboratorio seguidas del uso de una simulación por computadora). En las cuatro clases se aplicó un pretest con el objetivo de evaluar el nivel inicial de conocimientos de los estudiantes, y un postest para evaluar no solo el aporte de las actividades de laboratorio así como la simulación por computadora en el aprendizaje del tema” efecto fotoeléctrico". Resultados: Los resultados de este estudio muestran que el uso de simulaciones por computadora, asociadas o no a un experimento de laboratorio, contribuye a un aprendizaje más efectivo sobre el tema “efecto fotoeléctrico”. Conclusión: De acuerdo a los resultados de esta investigación, se sugiere realizar un experimento de laboratorio combinado con el uso de simulaciones por computadora como una alternativa a la práctica pedagógica, ya que facilita la comprensión de los contenidos por parte de los estudiantes, resultando en aprendizajes más significativos.