Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120160002&lang=en vol. 20 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Imagining the expected baby</b>: <b>kinship, beauty and race in Rio de Janeiro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612016000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo, discuto a gestação como momento de revalidação e atualização dos laços de parentesco. A partir de narrativas de gestantes de camadas médias no Rio de Janeiro, analiso o modo como imaginam a aparência física de seus bebês recorrendo aos traços físicos de suas famílias. Pensar no bebê esperado é uma instância de negociação com as identidades continuadas que vêm do passado, no momento em que se veem diante do futuro, projetando para o filho ou filha características, identidades e laços sociais. Neste processo, a associação entre parentesco e semelhança física é problematizada, na medida em que a continuidade física entre as gerações pode ou não ser desejada. Noções de beleza, raça e classe presentes na sociedade brasileira interferem no modo como o bebê esperado é imaginado. A continuidade entre as gerações que é desejada surge então menos como uma reprodução e sim como conexões “aperfeiçoadas”, destituídas dos traços indesejados.<hr/>In this article, I examine pregnancy as a moment of revalidation and actualization of kinship ties. Analyzing narratives of middle-class pregnant women in Rio de Janeiro, I discuss how they imagine the physical appearance of their expected babies resorting to family features. In thinking about the baby, they engage with the continued identities originated in their past, as they face the future projecting his/her characteristics, identities and social ties. In this process, the association between physical similarity and kinship is debated, since the physical continuity between generations may or may not be desired. In these narratives, notions of beauty, race and social class present in Brazilian society affect the way the expected baby is imagined. The desired continuity between generations figures less as a reproduction and more as perfected connections, in which the undesired traits disappear. <![CDATA[<b>Times and silences in narratives</b>: <b>ethnography of loneliness and aging in the limits of the speakable</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612016000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A proposta deste artigo é contribuir para uma etnografia do sentimento de solidão e abandono na velhice. Tal abordagem será efetuada a partir da análise da trajetória das chacretes, nome artístico de antigas dançarinas eróticas que durante as décadas de 1970 e 1980 foram famosas personagens da televisão brasileira. A solidão é entendida neste artigo como uma experiência emocional oriunda das negociações sociais cotidianas operadas pelos sujeitos acerca de suas próprias vidas. Tendo como base o caso de uma chacrete, é analisado ao longo do texto o trabalho da passagem do tempo na fabulação e na descrição de sentimentos considerados violentos e tortuosos por quem os vivencia. A experiência extrema de dor, sofrimento e solidão de uma mulher envelhecida liga-se a um trabalho de gestão de palavras e lembranças acerca de seu passado, demonstrando ser a solidão não um sentimento idiossincrático, “não relacional”, mas, pelo contrário, resultado de contatos e trocas sociais.<hr/>The purpose of this article is to contribute to an ethnography of loneliness and abandonment that may affect some people in certain moments of their lives. Such approach will be made here from the analysis of the trajectory of chacretes, erotic dancers who during the 1970s and 1980s were famous characters of Brazilian television. Loneliness is understood in this text as an emotional experience resulting from the daily negotiations operated by the subjects about their own lives. Based on the case of a single chacrete, the analysis focuses on the work of the passage of time in the fabling and description of feelings considered violent and tortuous by those who experience them. The extreme experience of pain, suffering and loneliness of an aging woman promotes the management of words and memories about her past, demonstrating that loneliness is not an idiosyncratic sentiment, “non-relational”, but rather the result of contacts and social exchanges. <![CDATA[<b>Person and transformation in Codó’s terecô (Maranhão, Brazil)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612016000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo discorre sobre as diversas modalidades de relação entre pais de santo e entidades em uma religião afro-brasileira chamada terecô, encontrada no interior do estado do Maranhão, Brasil. O texto inicia com as primeiras manifestações das entidades (encantados) na vida de uma pessoa, que acontecem por intermédio de aflições e doenças. Explora ainda o estabelecimento das relações com as entidades que se desenvolvem durante a trajetória de vida de um terecozeiro. Por fim, pensa os momentos de afastamento entre esses seres, chamando atenção para o consumo dos corpos e o envelhecimento dos pais e mães de santo.<hr/>This paper discusses various forms of relationship between “saint-fathers” and entities of terecô, an Afro-Brazilian religion found in the countryside of the state of Maranhão, Brazil. The article begins with the first appearance of the invisible “charmed” entities (encantados) in one’s life, which transpire through afflictions and diseases. Following that, it explores the establishment of relationships with such entities as unfolded throughout the life of a terecô practitioner. Finally, it explores the moments of separation between entities and practitioners, calling attention to the weariness/collapse of bodies and the ageing of “saint-fathers” and “saint-mothers”. <![CDATA[<b>Child rearing in an infringed settlement</b>: <b>beyond institutional discourses</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612016000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta los aprendizajes logrados en relación con la crianza y su utilidad para reflexionar sobre educación en el ámbito del sector salud. Es el producto de una investigación dirigida a comprender el proceso educativo en un programa de orden nacional para la atención de familias con madres gestantes y lactantes con hijos menores de dos años en Colombia (programa FAMI). Se llevó a cabo una investigación con orientación etnográfica interpretativa, realizada mediante observaciones de las actividades educativas, entrevistas y reuniones del equipo de investigación. El análisis se hizo mediante la codificación y categorización de los textos y un proceso de reflexión grupal sobre los hallazgos identificados. Las madres FAMI, educadoras comunitarias del programa, logran realizar una crianza más productiva y satisfactoria, ya que su participación en el programa les permite realizar una crianza más reflexionada, además de favorecer su desarrollo humano y la construcción de condiciones socioeconómicas más propicias para el logro de la vida que valoran para ellas y sus hijos. El avance que hacen las madres FAMI al realizar la crianza que valoran constituye un insumo para aprender de educación sobre la crianza y la forma de acortar la brecha entre los discursos institucionales y científico-disciplinares con los discursos populares, a fin de lograr así un proceso pedagógico más sensible y pertinente.<hr/>This paper presents the learning achieved in relation to child rearing and its usefulness for reflecting on education about this topic in the health sector. This is the result of a research study aimed at understanding the educational process of a governmental program of national scope which is focused on attending families with pregnant and breast-feeding women in Colombia (FAMI program). An interpretative ethnographic study was conducted through meetings, observations of educational activities and interviews. The analysis was done through the coding and categorization of texts and a group reflection process on the findings identified. FAMI mothers who are community educators of the program achieve a more productive and successful child rearing, because their involvement in the program helps them to develop a reflective child rearing, foster their human development, and to build better socioeconomic conditions to achieve the lives they have reason to value for themselves and their children. The progress accomplished by FAMI mothers in fulfilling the child rearing they appreciate becomes an important input to learn about education on child rearing, and a way to bridge the gap between the institutional or scientific-disciplinary discourse and the popular discourse, facilitating a more sensitive and relevant educational process. <![CDATA[<b>Flamenco artists “abroad”</b>: <b>a cultural network</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612016000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo abordo el flamenco en el extranjero y en un contexto multicultural, mediante el estudio de varios casos. Es fruto de un trabajo etnográfico realizado en Bélgica entre 2007 y 2010. El flamenco constituye un código que otorga un marco de referencia para los artistas que intervienen en él. Pero esto no implica que compartan significados ni pautas de acción. Los artistas allí residentes se posicionan de diferente manera ante ese código, y articulan diversidad de trayectorias y respuestas. Sus posicionamientos no derivan solo de las estrategias individuales, sino que están mediatizados por factores estructurales, como la etnicidad.<hr/>In this paper I deal with flamenco in a foreign and multicultural context, by exploring several case studies. It is the result of an ethnographic work in Belgium over the years 2007 to 2010. Flamenco is a code that provides a collective framework for all the artists that play in that field. But this does not mean that they share meanings or patterns of action. Local artists adopt different attitudes towards the flamenco code, and they use diverse ranges of careers and responses. Their positioning is not only a consequence of their individual strategies, but they are influenced by structural factors such as ethnicity. <![CDATA[<b>Chronicles of death revived in the struggle</b>: <b>an ethnography of the Martyrs of the Walk Pilgrimage in Ribeirão Cascalheira (Mato Grosso, Brazil)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612016000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A proposta deste artigo é problematizar alguns aspectos que compõem rituais de sacralização de lideranças populares, assassinadas em áreas de intenso conflito fundiário no Brasil, e sua transformação em mártires da terra. A Romaria dos Mártires da Caminhada, que fundamentará esta incursão analítica, aconteceu entre os dias 16 e 17 de julho de 2011, em Ribeirão Cascalheira (Mato Grosso, Brasil). A agência desses mártires parece estar fundamentada em habilidades individuais, reconhecidas e legitimadas no interior do próprio grupo, tanto pelas trajetórias de luta e resistência quanto pelo seu percurso de formação por religiosos e missionários católicos ligados à Teologia da Libertação. Nessa direção, se enquanto vivos sua atuação junto a grupos camponeses e indígenas era intensa, depois de mortos sua presença é frequentemente acionada e ritualizada. Esse empreendimento sugere que a lembrança ativa do morto, atrelada à lembrança ativa da luta, possibilita a presença ativa do morto na luta.<hr/>The purpose of this article is to discuss some aspects that compose a ritual sacralization of popular leaders, killed in areas of intense land conflicts in Brazil, and their transformation into martyrs of the land. The Martyrs of the Walk Pilgrimage which provides the basis for this analytical incursion took place between 16 and 17 July 2011, in Ribeirão Cascalheira (Mato Grosso). The agency of these martyrs seems to be based on individual skills, recognized and legitimized within the group itself, both because of their trajectories of struggle and resistance and their training by religious and Catholic missionaries linked to the Liberation Theology. In this direction, if while living their work with peasants and indigenous groups was intense, when they are dead their presence is often triggered and ritualized. This enterprise suggests that the dead man’s active memory, linked to the active memory of the struggle, enables the active presence of the dead in the struggle. <![CDATA[<b>The saint, the face and the other</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612016000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abordo neste artigo uma imagem particular de Cristo que participa da reencenação da via-crúcis durante a Semana Santa na cidade de Ouro Preto, em Minas Gerais (Brasil). A partir da história da necessidade de substituição da cabeça dessa imagem, observo como a busca de uma nova “face” para tal figura coloca em evidência questões próximas àquelas desenvolvidas por Georges Bataille e Michael Taussig para tratar da porosidade dos limites entre sagrado e profano e das transgressões que os reforçam mutuamente. Ao me aproximar de tais autores, abordo o tema da fragmentação do corpo humano para tratar de outro mártir celebrado em Ouro Preto: Tiradentes, herói político nacional que foi, em seu culto cívico, progressivamente cristianizado. Reflito, ao fim, sobre as múltiplas implicações que os rostos e corpos (ausentes) dessas figuras - Cristo e Tiradentes - produziram entre si no curso de diferentes rituais e momentos históricos, incluindo o contexto festivo católico.<hr/>In this article, I examine a particular Christ’s effigy that participates in the re-enactment of the Via Crucis during the Holy Week in Ouro Preto, Minas Gerais (Brazil). Analysing the history of the replacement of the statue’s head, I observe how the native search for a new “face” to this figure highlights Georges Bataille’s and Michael Taussig’s questions about the porosity of boundaries between sacred and profane, as well as the transgressions that mutually reinforce them. Their theories allow me to approach the theme of the fragmentation of the human body and to explore the civic cult held in Ouro Preto to Tiradentes, a Brazilian political hero who became progressively a Christianised martyr. To conclude, I outline multiple implications produced by those (absent) faces and bodies - of Christ and Tiradentes - during different rituals and in different historical moments, including the Catholic festive context. <![CDATA[<b>Teaching in the prison environment</b>: <b>between autonomy and oppression</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612016000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo é fruto de investigação sobre a prática docente efetivada por monitores presos dentro de ambiente prisional, realizada por meio de entrevistas, com o objetivo de contribuir para o estudo da relação paradoxal entre a autonomia e espírito crítico inerentes ao trabalho docente e as limitações impostas por um meio social marcado pela opressão e violência que, se são evidentes no ambiente prisional, a ele não se limitam. Com base nas contribuições de Bourdieu (2001a, 2001b) e tendo por pano de fundo o paradoxo de vida entre a condição de detento e de professor de companheiros de presídio, os dados são analisados e problematizados por meio de três eixos: relações de poder em diferentes espaços na prisão; relações de poder e o espaço escolar; a escola como espaço de possibilidades.<hr/>This article is the result of an investigation about the teaching practice performed by inmate monitors inside the prison environment. It was accomplished through interviews and it aims at contributing to the study of the paradoxical relationship between autonomy and critical thinking - which are intrinsic to the teaching practice - and the restrictions imposed by a social environment characterized by oppression and violence - evident in the prison environment, but not restricted to it. Based on the contributions of Bourdieu (2001a, 2001b) and having as a background the life paradox of being an inmate as well as a teacher of fellow inmates, the collected data are analyzed and inquired in three different perspectives: relationships of power in different areas of the prison; relationships of power and the school area; and the school as a place for possibilities. <![CDATA[<b>Fragility of species</b>: <b>tensions between biologists and artisanal fishermen about marine conservation</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612016000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza en forma interdisciplinaria las relaciones humano-animal de un grupo de pescadores artesanales de Argentina, cuyo oficio los lleva a capturar incidentalmente mamíferos y reptiles marinos amenazados. Abordaremos la interacción entre esta comunidad y un grupo de biólogos que busca la conservación de esas especies. Nuestra hipótesis es que las relaciones humano-animal comprendidas en la práctica de pesca artesanal de esta comunidad pueden ser explicadas a partir de una yuxtaposición de los tres paradigmas definidos por Pálsson (2001): el orientalista, el paternalista y el comunalista. Si bien los pescadores clasifican a las especies animales en torno a su posibilidad de ser explotadas como recurso, eventualmente negocian con los biólogos la protección de alguna de estas, reinventándose como conservacionistas estratégicos. La convivencia de los primeros dos paradigmas no opaca además el tácito comunalismo que impregna el mundo del trabajo y de la vida de los pescadores.<hr/>This article analyzes, from an interdisciplinary perspective, the complexity of human-animal relations of fishers from Argentina. In their daily activities, they incidentally capture threatened marine reptiles and mammals. Our purpose is also to address the interaction between this fishing community and a group of biologists that seek to protect these species. Our hypothesis is that the human-animal relations in the practice of artisanal fishing may be explained from an alternation or juxtaposition of the three paradigms defined by Pálsson (2001): orientalism, paternalism and communalism. While fishers classify the species around their possibility of being exploited or not as resources, they negotiate with the biologists the protection of any of them. In this sense, they reinvent themselves as strategic conservationists. Finally, the coexistence of the first two paradigms does not preclude the tacit communalism that permeates the world of work and life of this fishing community.