Scielo RSS <![CDATA[Motricidade]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-107X20210002&lang=en vol. 17 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Personal training: recommendations to raise the quality of the service provided]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200095&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A intervenção individualizada estruturada através do treino personalizado é uma ferramenta importante para os profissionais de exercício físico e um serviço de potencial relevo na saúde e bem-estar dos praticantes. O treino personalizado é uma prática desenvolvida nacionalmente por milhares de profissionais e relativamente comum em vários contextos, onde os ginásios e health clubs se destacam em particular. Considerando a reduzida produção nacional de literatura neste tópico, e assumindo a importância e relevância da emissão de recomendações atualizadas e que derivem de limitações concretas observadas em contexto de prática, este artigo apresenta como objetivo principal emitir orientações e recomendações operacionais que permitam uma aferição e regulação do trabalho implementado neste contexto, visando uma reflexão crítica e melhoria do serviço prestado. As recomendações emitidas também procuram, em acréscimo ao apoio associado ao desempenho da função profissional, ajudar na clarificação do que deverá constituir e delimitar a prestação deste serviço perante a visão de um praticante, apontando um caminho que vise uma uniformização de comportamentos e ações ética e profissionalmente recomendáveis, que possam e devam ser assumidas na prestação do treino personalizado, e permitam criar uma imagem social mais clara, objetiva e delimitada deste serviço individualizado.<hr/>ABSTRACT Individualized intervention structured through personalized training is an important tool for exercise professionals and a service of potential importance for the health and well-being of exercisers. Personalized training is a practice developed nationally by thousands of professionals and relatively common in various contexts, where gyms and health clubs stand out in particular. Considering the reduced national production of literature on this topic and assuming the importance and relevance of issuing updated recommendations that derive from concrete limitations observed in the context of practice, this article has the main objective of issuing guidelines and operational recommendations that allow for admeasurement and regulation of the work implemented in this context, aiming at a critical reflection and improvement of the service provided. The recommendations issued also seek, in addition to the support associated with the performance of the professional practice, to help to clarify what should constitute and delimit the provision of this service in the eyes of a practitioner, pointing out a path that aims to standardize behaviors and actions ethically and professionally recommended, which can and should be assumed in the provision of personalized training, and allow to create a clearer, more objective, and delimited social image of this individualized service. <![CDATA[The contribution of human sciences to educational processes associated with COVID-19]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200104&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A intervenção individualizada estruturada através do treino personalizado é uma ferramenta importante para os profissionais de exercício físico e um serviço de potencial relevo na saúde e bem-estar dos praticantes. O treino personalizado é uma prática desenvolvida nacionalmente por milhares de profissionais e relativamente comum em vários contextos, onde os ginásios e health clubs se destacam em particular. Considerando a reduzida produção nacional de literatura neste tópico, e assumindo a importância e relevância da emissão de recomendações atualizadas e que derivem de limitações concretas observadas em contexto de prática, este artigo apresenta como objetivo principal emitir orientações e recomendações operacionais que permitam uma aferição e regulação do trabalho implementado neste contexto, visando uma reflexão crítica e melhoria do serviço prestado. As recomendações emitidas também procuram, em acréscimo ao apoio associado ao desempenho da função profissional, ajudar na clarificação do que deverá constituir e delimitar a prestação deste serviço perante a visão de um praticante, apontando um caminho que vise uma uniformização de comportamentos e ações ética e profissionalmente recomendáveis, que possam e devam ser assumidas na prestação do treino personalizado, e permitam criar uma imagem social mais clara, objetiva e delimitada deste serviço individualizado.<hr/>ABSTRACT Individualized intervention structured through personalized training is an important tool for exercise professionals and a service of potential importance for the health and well-being of exercisers. Personalized training is a practice developed nationally by thousands of professionals and relatively common in various contexts, where gyms and health clubs stand out in particular. Considering the reduced national production of literature on this topic and assuming the importance and relevance of issuing updated recommendations that derive from concrete limitations observed in the context of practice, this article has the main objective of issuing guidelines and operational recommendations that allow for admeasurement and regulation of the work implemented in this context, aiming at a critical reflection and improvement of the service provided. The recommendations issued also seek, in addition to the support associated with the performance of the professional practice, to help to clarify what should constitute and delimit the provision of this service in the eyes of a practitioner, pointing out a path that aims to standardize behaviors and actions ethically and professionally recommended, which can and should be assumed in the provision of personalized training, and allow to create a clearer, more objective, and delimited social image of this individualized service. <![CDATA[Analysis of instruction in youth training with handball coaches]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200108&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A forma como o treinador intervém no treino é de extrema importância para o desenvolvimento dos jogadores e da equipa. Desta forma, pretendemos analisar a intervenção de três treinadores de jovens de andebol, no processo de treino. Os treinadores são detentores de título profissional de treinador grau I (n= 2) e grau II (n= 1), outorgados pelo Instituto Português do Desporto e Juventude, foram praticantes de andebol, dois possuem licenciatura em Educação Física e foram observados em três treinos. O instrumento observacional utlizado é o Sistema de Análise da Intervenção Pedagógica sobre o Conteúdo do Treinador de Andebol. Para a codificação dos comportamentos de instrução utilizou-se o programa informático LINCE ® . Para a análise estatística descritiva dos dados utilizou-se o IBM SPSS Statistics ® e o programa informático THEME 6 ® para a deteção de T-patterns. Os treinadores observados emitem preferencialmente informação de conteúdo técnico, muita informação não específica, feedback prescritivo, avaliativo positivo e de encorajamento. A forma de instrução preferencial é auditiva e direcionada ao individuo. Em conclusão, a observação dos treinadores levanta algumas questões sobre a eficácia das estratégias adotadas no processo de treino, facto que deve ser objeto de prática reflexiva.<hr/>ABSTRACT The way the coach intervenes in training is extremely important for the players and team development. Thus, we intend to analyze the intervention of 3 coaches of young handball in the training process. The coaches hold the professional title of coach level I (n= 2) and level II (n= 1), assigned by the Sport and Youth Portuguese Institute, were handball practitioners; two have a degree in Physical Education and were observed in 3 training sessions. The observational instrument used is the Pedagogical Intervention Analysis System on the Content of the Handball Coach (SAIPCTA). The LINCE ® software was used to code the instructional behavior. For data descriptive statistical analysis IBM SPSS Statistics ® and the computer program THEME 6 ® , for the T-patterns detection were used. The coaches observed preferably issue technical information, emit a lot of non-specific information, prescriptive feedback, positive evaluative, and encouragement. The form of preferential instruction is auditory and directed to the individual. In conclusion, the observation of the coaches raises some questions about the effectiveness of the strategies adopted in the training process, which should be the subject of reflective practice. <![CDATA[Comparison of rally times and action effectiveness between professional volleyball and school sub-19]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200119&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo teve como objetivo comparar os tempos de rally e o padrão de complexos e de ações realizados no voleibol profissional e escolar sub-19. Foram avaliados um jogo de voleibol masculino e feminino da Superliga Brasileira (voleibol profissional) e um jogo de uma equipa dos Jogos dos Institutos Federais (voleibol escolar sub-19) por meio do software Adobe®Premiere®Pro e analisou-se os tempos de rallies e seus intervalos, a percentagem (%) da densidade, os tipos e números de complexos e das ações nos rallies, além do ponto obtido no rally. Nos jogos de voleibol escolar sub-19 e feminino exibiram maiores tempo de rally e % da densidade, reduzindo o tempo de recuperação. No jogo de voleibol escolar sub-19 realizou-se um maior número de complexos no rally que o profissional. Os complexos com 3 e 1 ações foram os mais executados e exibiram maior ocorrência de pontos. O escalão dos sub-19 mostrou uma maior ocorrência de pontos por meio de erros de fundamentos (bloqueio, defesa e ataque), já nos jogos profissionais ocorreram mais pontos de ataque. Erros de serviço na superliga masculina foram mais relevantes que nas demais categorias. Conclui-se que o voleibol escolar sub-19 difere do profissional nos tempos de rallies e padrões dos complexos e ações, devido à menor experiência no desporto.<hr/>ABSTRACT This study aimed to compare the rally times, the pattern of complexes and actions performed between professional volleyball players and players under 19. Four matches were evaluated, one male and another female from the Brazilian Superleague (professional volleyball) and another from the Games of the Federal Institutes (under-19 school volleyball) using the Adobe®Premiere®Pro software, where the rally times and their intervals, % of density, the types and numbers of complexes and the actions in the rallies were analyzed, in addition to the point obtained in the rally. Under-19 school players and female volleyball players showed longer rally times and % of density, reducing recovery time. Under-19 school players held a greater number of complexes in the rally than the professionals. Complexes with 3 and 1 actions were the most performed and showed the highest occurrence of points. Under-19 school players revealed a higher occurrence of points through fundamental errors (blocking, defense, and attack), whereas there were more points of attack in professional games. Serve errors in the men’s super league were more relevant than in the other categories. In conclusion, under-19 school players differ from professional players in rally times, complexes, and action patterns, due to less proficiency in the sport. <![CDATA[Low aerobic fitness among adolescents: prevalence and associated factors]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200129&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT It was our objective to estimate the prevalence and associated factors with low aerobic fitness among adolescents. A cross-sectional study was conducted with 575 subjects aged 11-17 years from Criciúma, SC, Brazil. The 9-minute walk/run test was used to assess aerobic fitness. Sociodemographic data and daily habits were collected using a self-administered questionnaire. Anthropometric evaluation was also performed to calculate anthropometric indicators of obesity. The Chi-square test and the binary logistic regression were used. The prevalence of low aerobic fitness in boys aged 11-13 years was 46.0% and in girls 40.5% (p&lt; 0.05), while in boys aged 14-17 years, the prevalence was 59.6% and in girls 46.6 % (p&lt;0.05). Boys aged 11-13 (OR: 5.04; 95%CI 1.93-13.17) and those aged 14-17 years (OR:3.78; 95%CI 1.90-7.52) and girls aged 11-13 years (OR: 3.62; 95%CI 1.24-10.52) from private schools were about four times more likely of having low aerobic fitness compared to those from public schools. Girls aged 11-13 years (OR: 2.40; 95%CI 1.04-5.54) with inadequate sleep were more likely to have low aerobic fitness than those with adequate sleep. High prevalence of low aerobic fitness was associated with private schools and inadequate sleep in both sexes. <![CDATA[Determinants of satisfaction and positive behavior of clients at fitness center]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200140&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo da presente investigação foi analisar a relação preditiva da qualidade dos serviços e percepção do preço sobre a satisfação e o comportamento positivo de clientes de academia de fitness na cidade do Recife, Pernambuco, Brasil. A amostra foi constituída por 385 indivíduos que se identificaram como clientes de Academias. O instrumento utilizado foi um questionário adaptado, multidimensional, composto por um total de trinta e seis itens, aplicado presencialmente dentro das academias. Os dados foram analisados a partir de uma análise de equações estruturais em duas etapas (two-step), no software estatístico AMOS 24.0. A análise do modelo de medida, após um processo de refinamento, indicou um bom ajustamento aos dados. No modelo estrutural, os serviços impactaram positivamente tanto na satisfação quanto no comportamento positivo, enquanto a percepção do preço impactou negativamente no comportamento. Portanto, conclui-se que prestar um serviço de qualidade é um aspecto essencial na aquisição de clientes satisfeitos, que consequentemente irão se comportar de maneira positiva, ao recomendar, renovar a matrícula e comprar novos produtos da academia.<hr/>ABSTRACT The aim of the present investigation was to analyze the predictive relationship of service quality and price perception on the satisfaction and positive behavior of fitness center clients in the city of Recife, Pernambuco, Brazil. The sample consisted of 385 individuals who identified themselves as clients of a fitness center. The instrument used was an adapted, multidimensional questionnaire, consisting of a total of thirty-six items, applied face-to-face in the fitness center. The data were analyzed through a two-step structural equation modeling in AMOS 24.0. The analysis of the measurement model, after a refinement process, indicated a good adjustment to the data. In the structural model, services had a positive impact on both satisfaction and positive behavior, while price perception had a negative impact on behavior. Therefore, it is concluded that providing a service quality is an essential aspect in the acquisition of satisfied customers, who consequently will behave in a positive way when recommending, renewing the enrollment, and buying new products from the fitness center. <![CDATA[Social representations of athletes with disabilities about paralympic sport in Brazil]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200148&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo foi compreender as representações sociais de atletas com deficiência sobre o esporte paralímpico brasileiro. Foram consultados 12 documentos orais de atletas que representaram o Brasil em Jogos Paralímpicos. Após leituras sucessivas, identificaram-se dois eixos temáticos: Carreira profissional e financiamento esportivo; e, Reconhecimento social e esportivo. As informações foram analisadas por meio de codificação temática. Resultados mostraram representações sociais de atletas profissionais e “não profissionais”. O escasso investimento financeiro pode dificultar a permanência no esporte paralímpico. Embora o financiamento para o esporte paralímpico tem sido mais generoso nos últimos anos, notou-se modalidades com maiores investimentos, vinculados às possibilidades de conquistas e aos órgãos de gerenciamento. Outra representação social identificada relaciona-se com o reconhecimento que a sociedade, a mídia e os pares com deficiência passam a atribuir aos atletas paralímpicos. Os atletas, muitas vezes, se tornam referência no campo esportivo para os sucessores; por outro lado pode ocorrer a ausência de reconhecimento.<hr/>ABSTRACT The objective was to understand the social representations of athletes with disabilities about Brazilian Paralympic sport. Twelve oral documents from athletes representing Brazil in Paralympic Games were consulted. After successive readings, two thematic axes were identified: Sports financing and Social and sports recognition. The information was analyzed through thematic coding. Results showed social representations of professional and amateur athletes. The lack of financial investment can make it difficult to stay in Paralympic sport. Although Paralympic sports financing has been more generous in recent years, there may be modalities with greater investments linked to the possibilities of achievements and to the management bodies. Another social representation identified is related to the recognition that society, the media, and peers with disabilities start to attribute to Paralympic athletes. Athletes often become benchmarks in the sports field for successors or may suffer from a lack of recognition. <![CDATA[Cardiovascular responses in elderly hypertensive women after a resistance exercise session with different movement speeds]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200165&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo do presente estudo foi analisar o efeito agudo de uma sessão de exercício resistido nas respostas cardiovasculares e perceptivas utilizando a velocidade de movimento lenta em comparação com a velocidade de movimento tradicional em idosas hipertensas. Pesquisa experimental desenvolvida com onze mulheres idosas (66,5± 4,8 anos) ativas e com hipertensão controlada por medicamentos na cidade de Tabuleiro do Norte, Ceará, Brasil. As idosas foram submetidas aleatoriamente para uma sessão de ER com 60% de 1 RM com velocidade de movimento lenta ou tradicional. Pressão arterial sistólica, pressão arterial diastólica, frequência cardíaca, pressão arterial média e duplo produto foram mensuradas pré exercício e após as sessões durante uma hora. A análise pós exercício mostrou redução mais acentuada nos valores de pressão arterial sistólica, frequência cardíaca, pressão arterial média e duplo produto (p&lt; 0,05) na velocidade de movimento lenta em comparação com os valores de linha de base, no entanto, não houve diferenças significativas na hipotensão pós exercício entre as velocidades de contração (p&gt; 0,05). Foram encontradas diferenças na percepção subjetiva de esforço (p= 0,007). A velocidade de movimento lenta e velocidade de movimento tradicional promoveram hipotensão pós exercício em mulheres idosas hipertensas sob medicação.<hr/>ABSTRACT The aim of the present study was to analyze the acute effect of a resistance exercise session on cardiovascular and perceptual responses using the slow movement speed compared to the traditional movement speed in hypertensive elderly women. Experimental research was carried out with eleven elderly women (66.5± 4.8 years) active and with medication-controlled hypertension in the city of Tabuleiro do Norte, Ceará, Brazil. The elderly women were randomly submitted to a RE session with 60% of 1 RM with slow movement speed or traditional. Systolic blood pressure, diastolic blood pressure, heart rate, mean blood pressure, and double product were measured before exercise and after sessions for one hour. The post-exercise analysis showed a more marked reduction in systolic blood pressure, heart rate, mean blood pressure, and double product values (p&lt; 0.05) in slow movement speed compared to baseline values, however, there were no significant differences in post-exercise hypotension between contraction speeds (p&gt; 0.05). Differences were found in the rating of perceived exertion (p= 0.007). Slow movement speed and traditional movement speed promoted post-exercise hypotension in elderly hypertensive women on medication. <![CDATA[Adaptive and psychomotor skills in the quality of life of mozambique children and youth with developmental disorder: a psychomotor therapy contribution]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200174&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O paradigma atual da reabilitação assenta na prestação de apoios adequados para uma vida funcional e com qualidade. A avaliação da eficácia da reabilitação psicomotora é uma necessidade apesar de ainda escassa com crianças/jovens. Este artigo objetiva analisar os efeitos da intervenção psicomotora ao nível das competências psicomotoras e adaptativas e na qualidade de vida de crianças/jovens moçambicanas com perturbações de desenvolvimento. As versões portuguesas das Escalas de Comportamento Adaptativo e Pessoal de Resultados da Criança/Jovem e a Bateria Psicomotora foram aplicadas, em três momentos (baseline, pós-intervenção e retenção), a seis participantes, entre os seis e os 13 anos, dois do género feminino e quatro do género masculino, com perturbações de desenvolvimento e a frequentar uma instituição. O teste Wilcoxon foi aplicado na comparação ao longo do tempo. Os resultados baseline permitiram o design do programa psicomotor (quatro meses). Os resultados após a intervenção mostraram diferenças significativas em alguns domínios adaptativos, cujas evoluções se mantiveram passado um mês sem intervenção. A noção corporal e praxia global foram os domínios que se destacaram positivamente, e sem alterações na avaliação de retenção. As melhorias parecem ter tido impacto no índice global de qualidade de vida. Recomendações para a prática e investigação são apresentadas.<hr/>ABSTRACT The recent Rehabilitation’ paradigm is focused on the provision of individualized supports for a more independent living and a better quality of life. The interest in the measurement of psychomotor intervention effectiveness is growing, but research with children/youth is still scarce. This article aims to analyze the effects of a psychomotor intervention on psychomotor and adaptive skills of six participants from Mozambique, between 6 and 13 years, 2 females and 4 males, with developmental disorders, trying to see its impact in their quality of life. All were institutionalized. Both Portuguese versions of the Adaptive Behavior Scale, Children’s Personal Outcomes Scale, and Psychomotor Battery were applied in three different moments. Wilcoxon test was applied. Baseline results allowed the design of a 4-month psychomotor program adjusted to participants. The final evaluation gave some clues about the effectiveness of the intervention, and the retention assessment provided the analysis of the importance of such intervention. Results of the final evaluation showed significant differences in some adaptive domains, indicating improvements maintained even after the program ended. Body awareness and gross motor skills were the psychomotor domains that increased positively and without changes in retention assessment. These improvements had an impact on quality of life global index. Suggestions to practice and research are presented. <![CDATA[Evaluating habit in exercisers: testing the self-report behavioral automaticity index]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200185&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Os comportamentos habituais são repetidos inconscientemente, sem intenção. A medição precisa do hábito é crucial para ajudar os investigadores a desenvolver e aplicar um modelo teórico sobre o hábito, com uma medida empiricamente válida. Desta forma, o objetivo do presente estudo foi testar a validade e a fiabilidade do Self-Report Behavior Automaticity Index numa amostra Portuguesa praticante de exercício físico. Foram recolhidos dados de duas amostras independentes, com um total de 590 adultos (mulheres= 311; homens= 279). Realizou-se uma análise fatorial confirmatória do modelo de medida de quatro itens do Self-Report Behavior Automaticity Index e uma análise de invariância entre duas amostras independentes. Adicionalmente, foi testado um modelo de mediação de forma a analisar o papel mediador da frequência semanal de exercício físico entre a experiência passada e o hábito. O modelo de medida do Self-Report Behavior Automaticity Index demonstrou um ajustamento aceitável em cada uma das amostras e os coeficientes de fiabilidade compósita foram adequados. O modelo de medida revelou ser invariante entre amostras, acrescentando, por isso um maior suporte à sua validade para avaliar o comportamento habitual. A frequência do exercício medeia a relação entre a experiência e o desenvolvimento do hábito, acrescentando evidências à teoria do hábito.<hr/>ABSTRACT Habitual behaviors are repeated unconsciously, without intention. Accurate measurement of habit is crucial to help researchers develop and apply a theoretical habit model with an empirically valid measure. Thus, the aim of the present study was to test the validity and reliability of the Self-Report Behavior Automaticity Index in a Portuguese sample of exercisers. Data were collected from two independent samples, with 590 adults (women= 311; men= 279). A confirmatory factor analysis of the four-item measure model of the Self-Report Behavior Automaticity Index and analysis of invariance between two independent samples were performed. Additionally, a mediation model was tested in order to analyze the mediating role of the weekly frequency of physical exercise between past experience and habit. The measurement model of the Self-Report Behavior Automaticity Index demonstrated an acceptable fit in each of the samples, and the composite reliability coefficients were adequate. The measurement model proved to be invariant between samples, thus adding greater support to its validity to assess usual behavior. Exercise frequency mediates the relationship between experience and habit development, adding evidence to the habit theory. <![CDATA[The use of infrared thermography in endurance athletes: a systematic review]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200193&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Infrared thermography has become increasingly common in sports assessment and has grown a lot over the past few years. Our objective was to identify the assessment protocols and the skin temperature behavior of practitioners of endurance sports. A systematic review was carried out following the PRISMA recommendations between the 1st and the 31st of March 2020, at MEDLINE, LILACS, SCOPUS, SPORT Discus, CINAHL, Web of Science, Science Direct, Cochrane, and Scielo, using combinations with 11 descriptors for “thermography” and 6 descriptors for “endurance training”. It was identified 24 different regions of interest evaluated region in endurance sports. The acclimatization time was respected in 75% of the selected studies, and the thermal images were acquired predominantly in three moments: before the test, immediately after the test, and 10 minutes after the test. It was observed that Tskin decreased in the initial moments and increased after exercise. It can be concluded that the regions of interest used were mostly the specific muscle recruited in each modality, with emphasis on the muscle groups of the lower limbs, and after this initial decrease in temperature, the thermal response is mainly dependent on the duration and intensity of exercise. <![CDATA[ERRATUM]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-107X2021000200204&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Infrared thermography has become increasingly common in sports assessment and has grown a lot over the past few years. Our objective was to identify the assessment protocols and the skin temperature behavior of practitioners of endurance sports. A systematic review was carried out following the PRISMA recommendations between the 1st and the 31st of March 2020, at MEDLINE, LILACS, SCOPUS, SPORT Discus, CINAHL, Web of Science, Science Direct, Cochrane, and Scielo, using combinations with 11 descriptors for “thermography” and 6 descriptors for “endurance training”. It was identified 24 different regions of interest evaluated region in endurance sports. The acclimatization time was respected in 75% of the selected studies, and the thermal images were acquired predominantly in three moments: before the test, immediately after the test, and 10 minutes after the test. It was observed that Tskin decreased in the initial moments and increased after exercise. It can be concluded that the regions of interest used were mostly the specific muscle recruited in each modality, with emphasis on the muscle groups of the lower limbs, and after this initial decrease in temperature, the thermal response is mainly dependent on the duration and intensity of exercise.