Scielo RSS <![CDATA[Comunicação e Sociedade]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2183-357520240001&lang=en vol. 45 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Introductory Note: Polaroid Advertising]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000101001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Distinguishing Green Marketing from Greenwashing: Insights From Data Analysis of Banco do Brasil S.A. and Natura & Co.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000102001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo tem como objetivo identificar as diferenças entre as ações de marketing verde e de tendência ao greenwashing, bem como suas implicações para as práticas de desenvolvimento socioambiental das empresas, com base em dados do Banco do Brasil S.A. e Natura &amp; Co. Utilizou-se uma pesquisa qualitativa, descritiva e estudo de caso múltiplo, realizado com análise de documentos, como relatórios anuais, além de outras informações disponíveis aos consumidores pelas duas empresas em seus sites. A análise documental foi orientada pela check-list construída a partir da revisão teórica. A pesquisa evidenciou que as duas organizações analisadas seguem princípios éticos na publicização de suas ações no âmbito da sustentabilidade, nas dimensões ambiental e social, configurando desta forma o modelo de marketing verde, preconizado na literatura científica, distanciando-se da tipificação de greenwashing. Tanto o Banco do Brasil como a Natura &amp; Co. demonstram, por meio de relatórios disponibilizados em seus sites, a realização de ações e apoio a projetos, tanto sociais, como ambientais, que, ao serem objeto de comunicação ao mercado e stakeholders, evidenciam características de veracidade, com indicação de fontes e documentos que comprovam a efetiva execução de ações citadas. Destarte, é possível inferir que se trata de marketing verde e não greenwashing.<hr/>Abstract This study aims to identify the differences between green marketing initiatives and greenwashing, as well as their implications for companies’ social and environmental development practices. It relies on data from Banco do Brasil S.A. and Natura &amp; Co. A qualitative, descriptive and multiple case study was employed, involving an analysis of documents such as annual reports and other publicly available information on the companies’ websites. The documentary analysis was guided by the checklist developed from the theoretical review. The research findings indicate that both organisations analysed adhere to ethical principles when communicating their sustainability efforts in environmental and social dimensions, thus aligning with the green marketing model advocated in scientific literature and distancing them from the representation of greenwashing. Banco do Brasil and Natura &amp; Co., as evidenced in reports available on their websites, demonstrate genuine actions and support projects in both social and environmental domains. Communication with the market and stakeholders includes verifiable details, sources, and documents, establishing credibility and affirming that the reported actions were indeed implemented. Consequently, it is possible to infer that the practices observed align with green marketing rather than greenwashing. <![CDATA[Understanding the Role of IKEA Portugal’s Brand Values in Shaping the Purchase Decisions of Millennial Consumers]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000102002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo aborda a influência significativa da geração Y ou dos millennials no comportamento de compra e nas interações com a marca. O foco desta geração num mundo melhor e o facto de serem nativos digitais impulsionou mudanças no e-commerce e na forma como as empresas operam. Esta trata-se de uma geração preocupada com o planeta e com o futuro, que conseguiu forçar honestidade e transparência das empresas acerca dos seus produtos, processos e valores. Os millennials estão mais propensos a apoiar marcas que priorizam a responsabilidade social, a sustentabilidade e as práticas éticas. Os valores da marca ganharam destaque, moldando as perceções e o comportamento do consumidor. Esses valores representam as crenças e os princípios que a marca defende e têm um impacto significativo nas perceções dos consumidores sobre esta e o comportamento em relação a ela. O objetivo deste estudo é explorar como os valores da marca IKEA afetam as decisões de compra dos consumidores millennials portugueses. Foi utilizada uma metodologia quantitativa, com a aplicação de um inquérito por questionário, através do qual se obteve 402 respostas junto dos consumidores da marca IKEA. As principais conclusões indicam que os valores da IKEA Portugal impactam significativamente as decisões de compra dos consumidores millennials, especialmente as relacionadas com a relação qualidade-preço, sustentabilidade, responsabilidade social e apoio às comunidades.<hr/>Abstract This article delves into the considerable influence of generation Y, or millennials, on purchase behaviour and brand interactions. Their focus on creating a better world, combined with their status as digital natives, has spurred changes in e-commerce and corporate practices. This generation prioritises environmental and social concerns, compelling companies to adopt honesty and transparency in their products, processes, and values. Millennials are inclined to support brands that demonstrate social responsibility, sustainability, and ethical practices. Consequently, brand values have become pivotal, shaping consumer perceptions and behaviours. These values reflect the beliefs and principles a brand embodies, significantly impacting consumer perceptions and behaviours toward it. The study aims to investigate how IKEA’s brand values influence the purchase decisions of Portuguese millennial consumers. A questionnaire survey was conducted, employing a quantitative methodology, yielding 402 responses from IKEA consumers. The primary findings reveal that IKEA Portugal’s values notably influence the purchase decisions of millennial consumers, particularly those related to value for money, sustainability, social responsibility, and community support. <![CDATA[Greenwashing and Disinformation: The Toxic Advertising of Brazilian Agribusiness on Social Media]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000102003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O agronegócio, um dos principais setores econômicos do Brasil, compõe uma das mais poderosas forças políticas no congresso do país, a Frente Parlamentar da Agropecuária (FPA), e aparece como o principal impulsionador do lobby anti-ambiental. A FPA busca incidir sobre a legislação trabalhista, fundiária e tributária e foi uma importante aliada do Governo de Jair Bolsonaro, uma vez que a agenda de desmonte ambiental do ex-presidente ia ao encontro dos interesses econômicos do agronegócio. No entanto, a necessidade de garantir uma imagem positiva do setor se reflete em diversas estratégias de comunicação, inclusive na veiculação de anúncios pagos nas plataformas online. Nesse sentido, a presente pesquisa pretende analisar a possível presença de greenwashing e/ou desinformação nos 158 anúncios publicados pela FPA no Facebook e Instagram durante o ano de 2023. Após coletarmos os anúncios na interface da Biblioteca de Anúncios da Meta, adotamos três abordagens complementares de análise que nos permitiram identificar e interpretar as estratégias discursivas empregadas pela FPA para “melhorar a imagem do agro”: contagem automática de palavras e análise de coocorrência entre elas, análise de conteúdo e análise de discurso. Nos anúncios analisados, a sustentabilidade é instrumentalizada pelo agronegócio brasileiro como greenwashing e desinformação em sua comunicação publicitária online. Essas estratégias discursivas são utilizadas na publicidade digital da FPA para criminalizar os movimentos sociais que lutam por uma reforma agrária e para disseminar pânico sobre inseguranças jurídicas relacionadas ao direito à propriedade. De uma forma geral, nossos resultados mostram que os anúncios defendem a necessidade de manutenção do status quo das relações socioeconômicas no campo brasileiro e promovem negacionismo em relação aos impactos ambientais do agronegócio.<hr/>Abstract Agribusiness, a cornerstone of Brazil’s economic sectors, wields considerable political clout through entities like the Frente Parlamentar da Agropecuária (Parliamentary Agricultural Front; FPA), a potent force in the country’s Congress and appears to be the main driver of the anti-environmental lobby. The FPA sought to influence labour, land and tax legislation and was an important ally of Jair Bolsonaro’s administration, aligning closely with the former president’s agenda of environmental deregulation, which mirrored the economic priorities of agribusiness interests. However, the imperative to maintain a favourable public perception of the agricultural sector is evident in various communication strategies, including the deployment of paid advertisements on online platforms. In this sense, the objective of this research is to scrutinise the potential presence of greenwashing and/or disinformation within the 158 advertisements disseminated by the FPA on Facebook and Instagram throughout 2023. Using Meta’s Ad Library interface, we collected the advertisements and employed three complementary analytical approaches. These methodologies enabled us to identify and interpret the discursive tactics employed by the FPA to “enhance the image of agriculture”: automatic word counting and cooccurrence analysis, content analysis and discourse analysis. The advertisements analysed show that Brazilian agribusiness uses sustainability as a form of greenwashing and disinformation in its online communication efforts. The FPA’s digital advertising uses these discursive strategies to vilify social movements advocating for land reform and instigate fear regarding legal uncertainties surrounding property rights. Our findings indicate that these advertisements advocate for the preservation of the current socio-economic landscape in the Brazilian rural area while propagating denialism regarding the environmental impacts of agribusiness. <![CDATA[Not Very Instagrammable: Sustainability in the Digital Communication of Portuguese Designer Fashion Brands]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000102004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A conceção da insustentabilidade da indústria da moda começa a ser amplamente reconhecida, tornando urgente a necessidade de incentivos de forma a produzir com maior respeito pelo meio ambiente e pelos recursos humanos. Os atributos comummente associados à oferta de moda de autor, como a durabilidade, a criatividade e a estética, vêm possibilitar que o trabalho autoral se posicione na liderança da moda sustentável. Para que tal ocorra, revela-se fundamental que esta mensagem chegue aos consumidores. Com a indispensabilidade da comunicação digital para alcançar o público das marcas, é premente compreender o destaque dado às questões da sustentabilidade nas plataformas digitais da moda autoral portuguesa. As análises temática reflexiva e do conteúdo publicado no Instagram de 47 designers que apresentaram as suas coleções na “ModaLisboa” ou no “Portugal Fashion” permitiram constatar um desinteresse generalizado pela promoção do fator sustentabilidade. Foram categorizadas e analisadas 2.753 publicações, concluindo que a plataforma digital é, em larga escala, usada para expor o produto final, sendo preteridas as informações relacionadas com os processos produtivos, as matérias-primas ou a mão de obra. Estes temas foram apenas observados em cerca de 10% do total de conteúdos, sendo omissos num conjunto significativo dos designers e das marcas de moda analisados. Esta investigação apresenta importantes contributos: um cruzamento pioneiro entre moda, sustentabilidade e comunicação digital portuguesas, que permite reduzir a escassez de trabalhos na área, bem como a recomendação de boas práticas de comunicação e educação para a sustentabilidade da moda autoral nacional.<hr/>Abstract The increasing acknowledgement of the fashion industry’s unsustainability underscores the urgent need to encourage approaches to production that respect the environment and human resources. The attributes commonly associated with designer fashion, such as durability, creativity and aesthetics, offer the potential for designer work to position itself at the forefront of sustainable fashion. For this to happen, this message must reach consumers. Given the indispensability of digital communication in reaching brands’ audiences, it is imperative to understand the prominence given to sustainability issues on the digital platforms of Portuguese designer fashion brands. Analyses of the reflective themes and content shared on Instagram by 47 designers who showcased their collections at “ModaLisboa” or “Portugal Fashion” demonstrated a general lack of interest in promoting the sustainability factor. After categorising and analysing 2,753 posts, the conclusion was that the digital platform predominantly serves to showcase the final product, overlooking information regarding production processes, raw materials, or labour. These themes were only observed in approximately 10% of the total content and were omitted from a significant number of the designers and fashion brands analysed. This research offers substantial contributions. It pioneers an intersection between Portuguese fashion, sustainability, and digital communication, addressing the scarcity of work in this area. Additionally, it recommends effective communication and educational practices to enhance the sustainability of national designer fashion brands. <![CDATA[Greenwashing - The Danger of Generalised False Claims and How the Portuguese Media Represent This Practice]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000102005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo As Nações Unidas lançaram a campanha “Race to Zero”, à qual empresas privadas aderiram voluntariamente na busca pela redução das emissões de carbono até 2030. Os resultados desta ação estão presentes no Monitor de Responsabilidade Climática Corporativa, desenvolvido pelo NewClimate Institute e pelo Carbon Market Watch. Ora, o presente estudo visa perceber como é que os maiores jornais portugueses - Expresso e Público - noticiaram os resultados da campanha “Race to Zero” e qual o foco dos média sobre greenwashing nos períodos anterior e posterior à divulgação do Monitor de Responsabilidade Climática Corporativa, em 2022 e 2023. Assim, procuram-se respostas para as perguntas: como é que os dois maiores jornais online de Portugal abordam o greenwashing? E qual a visibilidade dada ao relatório dos resultados da campanha “Race to Zero”? Metodologicamente, o estudo segue duas abordagens: em primeiro lugar, uma revisão de literatura não sistemática sobre o estado da arte do conceito de “greenwashing”; e, em segundo lugar, uma pesquisa empírica de análise de conteúdo qualitativa/quantitativa realizada a partir das publicações online dos dois maiores jornais de Portugal (Expresso e Público) no período de divulgação do Monitor de Responsabilidade Climática Corporativa.<hr/>Abstract The United Nations launched the “Race to Zero” campaign, which private companies have voluntarily joined in the quest to reduce carbon emissions by 2030. The results of this action can be found in the Corporate Climate Responsibility Monitor, developed by the NewClimate Institute and Carbon Market Watch. This study aims to understand how the two largest Portuguese newspapers - Expresso and Público - report on the results of the “Race to Zero” campaign and how much the media focuses on greenwashing in the period before and after the release of the Corporate Climate Responsibility Monitor, in 2022 and 2023. In search of answers to the following questions: how do Portugal’s two largest online newspapers approach greenwashing? And how visible is the report on the results of the “Race to Zero” campaign? Methodologically, the study follows two approaches: firstly, a non-systematic review of the latest literature on the concept of “greenwashing”; and, secondly, an empirical survey of qualitative/quantitative content analysis based on the online publications of the two largest newspapers in Portugal (Expresso and Público) during the period of publication of the Corporate Climate Responsibility Monitor. <![CDATA[Advertising and Sustainability: The Case of “The Last Photo” Campaign]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000102006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo da pesquisa foi investigar a construção de cenas enunciativas da campanha de cunho socioambiental mais premiada no “Festival de Cannes” em 2023, a fim de identificar e descrever os discursos midiatizados, que concorrem para a produção de cultura e valores na sociedade. Foi realizada uma análise teórico-metodológica explorando as interações entre publicidade, sustentabilidade e produção simbólica, com o foco em avaliar a trajetória das premiações em Cannes que reconhecem a publicidade como agente de transformação social e ambiental, identificando campanhas de impacto nessas áreas. O corpus foi definido pela campanha mais premiada em 2023 em Cannes relacionada à questão social e/ou ambiental, no caso “The Last Photo” (A Última Fotografia). A análise foi conduzida por intermédio de abordagem discursiva considerando elementos lexicais, técnicas argumentativas, destacabilidade e componentes externos à linguagem verbal. Os resultados do estudo demonstraram que a campanha utiliza predominantemente o discurso publicitário, especialmente o anúncio audiovisual explorando a temática social. A cenografia desempenha um papel importante na construção dessas cenas, conferindo credibilidade e emoção aos discursos. A abordagem dessa campanha desafia os estereótipos em torno do suicídio, utilizando casos reais para promover a reflexão. A estratégia transmídia e a linguagem acessível são usadas para alcançar o público de maneira eficaz.<hr/>Abstract The aim of the research was to investigate the construction of scenes for the socio-environmental campaign that won the most awards at the “Cannes Film Festival” in 2023, in order to identify and describe the media discourses that contribute to the production of culture and values in society. A theoretical-methodological analysis was carried out exploring the interactions between advertising, sustainability and symbolic production, with a focus on evaluating the trajectory of the Cannes awards, which recognise advertising as an agent of social and environmental transformation, identifying campaigns in these areas. The corpus was defined by the most awarded campaign in 2023 at Cannes, related to social and/or environmental issues, in this case “The Last Photo”. The analysis was conducted using a discursive approach, considering lexical elements, argumentative techniques, prominence and components external to verbal language. The results of the study showed that the campaign predominantly uses advertising discourse, especially audiovisual adverts exploring social issues. Scenography plays an important role in the construction of these scenes, lending credibility and emotion to the speeches. The campaign’s approach challenges the stereotypes surrounding suicide, using real cases to promote reflection. Transmedia storytelling and accessible language are used to reach audiences effectively. <![CDATA[Sustainability Struggles: Discursive Tensions in Latin American Cosmetic Industry]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000102007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In attempting to understand how leading cosmetics brands in Latin America communicate their sustainability initiatives and corporate social responsibility, we ask the following questions: (a) how do social media stakeholders engage with the sustainability content communicated by leading cosmetic brands in Latin America?, (b) what discourses employ these brands to demonstrate their commitment to sustainability?, and (c) what tensions and contradictions are embedded within the sustainability and corporate social responsibility discourses of these brands? In order to address these questions, we focus on the analysis of four well-established brands within the Latin American cosmetic industry: Avon, Natura, O Boticário, and Yanbal. By embracing both qualitative and quantitative analyses, our findings help us to identify the tensions that arise when cosmetic companies strive to conciliate the pursuit of profit while advocating for sustainable development. Specifically, we argue that the discourse on sustainability of leading cosmetic brands in Latin America is especially appealing to audiences when it particularly points out environmental concerns and less so when it refers to social sustainability. Moreover, we show a nuanced interplay of tensions that encompass the juxtaposition of three dialectic relationships in this sustainability discourse: the tension between sustainability and capitalism, between corporate impact and consumer agency, and between empowerment and gender roles.<hr/>Resumo Na tentativa de compreender como as principais marcas de cosméticos da América Latina comunicam as suas iniciativas de sustentabilidade e responsabilidade social empresarial, levantamos as seguintes questões: (a) como é que os utilizadores das redes sociais interagem com o conteúdo de sustentabilidade divulgado pelas principais marcas de cosméticos da América Latina?, (b) que discursos utilizam essas marcas para evidenciar o seu compromisso com a sustentabilidade?, e (c) quais são as tensões e contradições implícitas nos discursos de sustentabilidade e responsabilidade social empresarial dessas marcas? Para responder a estas questões, analisamos quatro marcas bem estabelecidas na indústria de cosméticos latino-americana: Avon, Natura, O Boticário e Yanbal. Através de análises qualitativas e quantitativas, os resultados obtidos permitem-nos identificar as tensões decorrentes da tentativa das empresas de cosméticos em conciliar a procura do lucro com a promoção do desenvolvimento sustentável. Mais concretamente, argumentamos que o discurso sobre a sustentabilidade das principais marcas de cosméticos na América Latina é particularmente apelativo para o público quando destaca preocupações ambientais e menos quando se refere à sustentabilidade social. Além disso, demonstramos uma interação complexa de tensões que incluem a justaposição de três relações dialéticas neste discurso de sustentabilidade: a tensão entre sustentabilidade e capitalismo, entre o impacto empresarial e a agência do consumidor, e entre empoderamento e papéis de género. <![CDATA[Lifestyle Eco-Influencers Advertising: Is Engagement Driven by Content or Fandom?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000102008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This research examines the main common characteristics among the contents of five eco-influencer accounts from different Western countries. A quantitative content analysis was performed on 187 Instagram posts published by eco-influencers from the United Kingdom, United States, Belgium, Spain, and Peru. The topics that eco-influencers deal with the most are promoting veganism, spirituality, environmental and political claims, product advertising (their own and third-party), and personal life, generating the most interactions in the accounts. Carousels win on engagement for eco-influencers on Instagram despite videos being sponsors’ favorite format. Both sponsored content and sponsors themselves are well-received, with over half of all posts featuring them. It seems evident that the social capital of influencers encourages environmental commitment, although there is a particular bias to appreciate the person more than their activist message. In light of the results, this research contributes to the social capital theory of influencers by demonstrating that influencers show personal content and emotional appeals, such as activities with their families, personal reflections, and political statements that give them a high sense of authenticity, but which, blurs the barriers between the public and private spheres.<hr/>Resumo O presente estudo analisa as principais semelhanças entre os conteúdos de cinco contas de influenciadoras verdes (eco-influenciadoras) de diferentes países ocidentais. Foi realizada uma análise quantitativa de conteúdo em 187 publicações do Instagram das influenciadoras verdes do Reino Unido, Estados Unidos, Bélgica, Espanha e Peru. Os temas mais abordados pelas influenciadoras verdes são a promoção do veganismo, a espiritualidade, as reivindicações ambientais e políticas, a publicidade a produtos (próprios e de terceiros) e a vida pessoal, sendo os últimos a gerar o maior número de interações nas contas. Os carrosséis destacam-se em termos de envolvimento entre as influenciadoras verdes no Instagram, apesar de os vídeos serem o formato preferido dos patrocinadores. Tanto o conteúdo patrocinado quanto os patrocinadores são bem recebidos, com mais de metade das publicações a apresentá-los. Parece claro que o capital social das influenciadoras incentiva o compromisso ambiental, apesar de haver uma tendência particular de apreciar mais a pessoa do que a sua mensagem ativista. À luz dos resultados, esta investigação contribui para a teoria do capital social das influenciadoras, demonstrando que estas apresentam conteúdos pessoais e apelos emocionais, como atividades com as suas famílias, reflexões pessoais e declarações políticas, que lhes conferem um elevado sentido de autenticidade, mas que também esbatem as barreiras entre as esferas pública e privada. <![CDATA[Materialism and Machines of Signification — Reading of the Book <em>Constelações: Ensaios Sobre Cultura Técnica na Contemporaneidade</em>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000103001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This research examines the main common characteristics among the contents of five eco-influencer accounts from different Western countries. A quantitative content analysis was performed on 187 Instagram posts published by eco-influencers from the United Kingdom, United States, Belgium, Spain, and Peru. The topics that eco-influencers deal with the most are promoting veganism, spirituality, environmental and political claims, product advertising (their own and third-party), and personal life, generating the most interactions in the accounts. Carousels win on engagement for eco-influencers on Instagram despite videos being sponsors’ favorite format. Both sponsored content and sponsors themselves are well-received, with over half of all posts featuring them. It seems evident that the social capital of influencers encourages environmental commitment, although there is a particular bias to appreciate the person more than their activist message. In light of the results, this research contributes to the social capital theory of influencers by demonstrating that influencers show personal content and emotional appeals, such as activities with their families, personal reflections, and political statements that give them a high sense of authenticity, but which, blurs the barriers between the public and private spheres.<hr/>Resumo O presente estudo analisa as principais semelhanças entre os conteúdos de cinco contas de influenciadoras verdes (eco-influenciadoras) de diferentes países ocidentais. Foi realizada uma análise quantitativa de conteúdo em 187 publicações do Instagram das influenciadoras verdes do Reino Unido, Estados Unidos, Bélgica, Espanha e Peru. Os temas mais abordados pelas influenciadoras verdes são a promoção do veganismo, a espiritualidade, as reivindicações ambientais e políticas, a publicidade a produtos (próprios e de terceiros) e a vida pessoal, sendo os últimos a gerar o maior número de interações nas contas. Os carrosséis destacam-se em termos de envolvimento entre as influenciadoras verdes no Instagram, apesar de os vídeos serem o formato preferido dos patrocinadores. Tanto o conteúdo patrocinado quanto os patrocinadores são bem recebidos, com mais de metade das publicações a apresentá-los. Parece claro que o capital social das influenciadoras incentiva o compromisso ambiental, apesar de haver uma tendência particular de apreciar mais a pessoa do que a sua mensagem ativista. À luz dos resultados, esta investigação contribui para a teoria do capital social das influenciadoras, demonstrando que estas apresentam conteúdos pessoais e apelos emocionais, como atividades com as suas famílias, reflexões pessoais e declarações políticas, que lhes conferem um elevado sentido de autenticidade, mas que também esbatem as barreiras entre as esferas pública e privada. <![CDATA[The Role of Television in Shaping Democracy: An Old Dream With a Big Future?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000104001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This research examines the main common characteristics among the contents of five eco-influencer accounts from different Western countries. A quantitative content analysis was performed on 187 Instagram posts published by eco-influencers from the United Kingdom, United States, Belgium, Spain, and Peru. The topics that eco-influencers deal with the most are promoting veganism, spirituality, environmental and political claims, product advertising (their own and third-party), and personal life, generating the most interactions in the accounts. Carousels win on engagement for eco-influencers on Instagram despite videos being sponsors’ favorite format. Both sponsored content and sponsors themselves are well-received, with over half of all posts featuring them. It seems evident that the social capital of influencers encourages environmental commitment, although there is a particular bias to appreciate the person more than their activist message. In light of the results, this research contributes to the social capital theory of influencers by demonstrating that influencers show personal content and emotional appeals, such as activities with their families, personal reflections, and political statements that give them a high sense of authenticity, but which, blurs the barriers between the public and private spheres.<hr/>Resumo O presente estudo analisa as principais semelhanças entre os conteúdos de cinco contas de influenciadoras verdes (eco-influenciadoras) de diferentes países ocidentais. Foi realizada uma análise quantitativa de conteúdo em 187 publicações do Instagram das influenciadoras verdes do Reino Unido, Estados Unidos, Bélgica, Espanha e Peru. Os temas mais abordados pelas influenciadoras verdes são a promoção do veganismo, a espiritualidade, as reivindicações ambientais e políticas, a publicidade a produtos (próprios e de terceiros) e a vida pessoal, sendo os últimos a gerar o maior número de interações nas contas. Os carrosséis destacam-se em termos de envolvimento entre as influenciadoras verdes no Instagram, apesar de os vídeos serem o formato preferido dos patrocinadores. Tanto o conteúdo patrocinado quanto os patrocinadores são bem recebidos, com mais de metade das publicações a apresentá-los. Parece claro que o capital social das influenciadoras incentiva o compromisso ambiental, apesar de haver uma tendência particular de apreciar mais a pessoa do que a sua mensagem ativista. À luz dos resultados, esta investigação contribui para a teoria do capital social das influenciadoras, demonstrando que estas apresentam conteúdos pessoais e apelos emocionais, como atividades com as suas famílias, reflexões pessoais e declarações políticas, que lhes conferem um elevado sentido de autenticidade, mas que também esbatem as barreiras entre as esferas pública e privada. <![CDATA[When Digital Social Networks Are Journalistic Sources - An Approach to Codes of Ethics]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000105001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A influência dos média sociais no campo do jornalismo, hoje incontornável, manifesta-se em várias vertentes, criando desafios que não podem ser ignorados pelos profissionais. Enquanto fontes, estão a ser cada vez mais utilizados, contribuindo para a emergência de novas dinâmicas de produção noticiosa, em particular na cobertura de acontecimentos em continuidade, nos quais impera a velocidade de transmissão e o imediatismo constitui um valor em si mesmo, incentivando a extração de conteúdos disponíveis na internet, sem tempo para escrutínio. Neste artigo, o fenómeno é enquadrado numa perspetiva ética. Através da análise de 32 códigos deontológicos - e instrumentos semelhantes - que incorporam esta realidade em partes específicas foram identificados valores e princípios jornalísticos neles inscritos acerca das modalidades de recolha de informação, sobretudo em redes sociais digitais. A exigência de verificação e validação do material e de identificação da fonte, procedimentos tradicionais, é predominante, atentos os potenciais riscos para o rigor de uma narrativa jornalística. Também é detetada, na maioria dos códigos integrados no corpus, a preocupação de acautelar o dano na esfera privada de cidadãos, eventualmente decorrente da difusão de material. Não se trata apenas de proteger a privacidade, em geral, mas de ponderar questões de grande sensibilidade a ela associáveis: a vulnerabilidade e dor em que possam encontrar-se os autores das postagens e a presença nas redes de vítimas ou cidadãos menores de idade.<hr/>Abstract The inescapable influence of social media on journalism has introduced a multitude of challenges that professionals in the field cannot afford to overlook. Increasingly used as sources, social media platforms contribute significantly to the evolution of new dynamics in news production. This is particularly evident in the coverage of unfolding events, prioritising speed of transmission and immediacy as inherent values. This emphasis often encourages the rapid extraction of content available on the internet, leaving minimal time for thorough scrutiny. This article delves into the phenomenon from an ethical standpoint. Through an analysis of 32 codes of ethics - and analogous instruments - that specifically address this evolving reality, it identifies journalistic values and principles concerning information-gathering methods, especially pertaining to digital social networks. The primary emphasis remains on the requirement to verify and validate the material while identifying sources following traditional procedures, given the potential risks to the integrity of journalistic narratives. Most codes in the corpus also prioritise safeguarding citizens’ private sphere, possibly stemming from the dissemination of material. This concern extends beyond general privacy protection, encompassing the highly sensitive issues associated with it: the vulnerability and emotional distress experienced by authors of social media posts and the presence of victims or minors on social networks. <![CDATA[Journalistic Quality and Democratic Stability in Times of Crisis: Empirical Reflections from Spanish Newspapers]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000105002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No contexto social e político em que vivemos, com um incremento de atores sociais neopopulistas e um cenário de instabilidade democrática, é fundamental entender a qualidade do jornalismo na pós-democracia. A situação de infodemia, que vivemos durante a pandemia da COVID-19, ressaltou os aspetos negativos do uso das redes sociais como ferramenta de informação que ajuda a desenvolver as competências básicas para exercer uma cidadania ativa na democracia liberal. Nestas circunstâncias, é fundamental analisar o papel do jornalismo de referência no combate à desinformação e a sua importância no fomento do pensamento crítico da cidadania, para, desse modo, inserir na agenda pública temas de interesse público. O objetivo principal desta investigação é analisar a qualidade do conteúdo produzido por jornais espanhóis de referência e disponibilizado aos cidadãos por meio das redes sociais. Para isso, utilizamos como metodologia os paradigmas qualitativo e quantitativo, centrados no quadro epistemológico em que estão circunscritos, para realizar uma análise ao conteúdo, a sua tendência e viés político relativamente aos boatos sobre o coronavírus publicados pelos jornais de referência no cenário nacional e regional nos seus perfis do Facebook. Os resultados desta investigação revelam uma baixa interação da audiência com as publicações e abrem novas discussões sobre o tipo de matérias que atraem a atenção do público e que, ao mesmo tempo, podem cumprir com a formação e o fomento do pensamento crítico da cidadania.<hr/>Abstract In today’s social and political landscape, marked by the rise of neopopulist social players and heightened democratic uncertainty, it becomes imperative to understand the quality of journalism in post-democratic frameworks. The infodemic witnessed amidst the COVID-19 pandemic has underscored the pitfalls of relying on social media as a primary information source able to facilitate the development of fundamental skills necessary for active citizenship within liberal democracies. Given these circumstances, it is essential to analyse the pivotal role of mainstream journalism in countering disinformation and fostering critical thinking among citizens, thereby elevating public interest concerns onto the societal agenda. The primary objective of this research is to assess the quality of the content produced by prominent Spanish newspapers and disseminated to the public via social media. Employing both qualitative and quantitative paradigms as a methodology within the epistemological framework that guides them, we analyse the content’s tendencies and political biases concerning rumours about the coronavirus published by leading national and regional newspapers on their Facebook profiles. The findings of this investigation indicate minimal audience engagement with the posts, prompting further discussions on the kinds of stories that capture public interest while also nurturing critical thinking skills among citizens. <![CDATA[Participation and Trust in Community Communication: The Cases of <em>Vela Notícias</em> and <em>Jornal da Aldeia</em>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000105003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Esta pesquisa tem como objetivo compreender as dinâmicas de participação presentes em veículos informativos produzidos por cidadãos não-jornalistas, no interior de Portugal. A partir de um estudo exploratório, são analisadas duas iniciativas desenvolvidas por comunidades localizadas no interior do país, o Vela Notícias, na região Centro, e o Jornal da Aldeia, na região do Alentejo. Estas são entendidas como objetos empíricos de um fenómeno que reflete o distanciamento e os constrangimentos dos média tradicionais, o desejo das populações destes territórios de partilharem conhecimento de interesse local e a necessidade de os cidadãos se sentirem representados social e culturalmente. As duas iniciativas surgiram em regiões desertificadas, com menos de 1.000 habitantes, e envelhecidas, segundo os Censos 2021 (Instituto Nacional de Estatística, 2021). A fim de compreender e discutir tais questões, além da revisão da literatura pertinente ao tema, realizaram-se entrevistas semiestruturadas, como procedimento metodológico, aos participantes envolvidos na produção informativa dos dois média comunitários. A importância do estudo consiste em compreender dinâmicas comunicacionais de proximidade que envolvem cidadãos não-jornalistas. Os cidadãos das duas freguesias participam na criação de conteúdos, na escolha dos assuntos, na edição e na distribuição dos periódicos. A produção não está submetida às lógicas de seleção, filtragem e hierarquização jornalísticas. Ainda assim, os entrevistados demonstram interesse e confiança nas informações publicadas. O interesse em participar relaciona-se com o desejo de partilha de valores comuns e vínculos culturais, que contam ainda com o sentimento de pertença e de responsabilidade social.<hr/>Abstract This research seeks to delve into the dynamics of participation within news platforms curated by non-professional journalists residing in inland Portugal. Through an exploratory study, two initiatives originating from communities located in the country’s inland areas are analysed: Vela Notícias, in the Centre region, and Jornal da Aldeia, in the Alentejo region. These initiatives serve as empirical objects illustrating a phenomenon that reflects the shift away from traditional media, the community’s eagerness to disseminate locally pertinent knowledge, and the citizens’ yearning for social and cultural representation. Both initiatives have emerged in ageing and sparsely populated regions, with fewer than 1,000 inhabitants, according to the 2021 Census (Instituto Nacional de Estatística, 2021). To understand and address these concerns, alongside a thorough review of pertinent literature, semi-structured interviews were conducted as a methodological approach involving participants engaged in information production for the two community media outlets. The significance of this study lies in unravelling the intricacies of proximity communication dynamics spearheaded by non-journalist citizens. The residents of both parishes actively contribute to content creation, topic selection, editing, and distribution of the newspapers. Production operates outside the norms of journalistic selection, filtering, and hierarchy. Nevertheless, interviewees exhibit keen interest and confidence in the published information. The motivation for participation stems from a desire to share common values and cultural connections, fostering a sense of belonging and social responsibility. <![CDATA[The Hypertelevision in the Brazilian Mediatic Scenario: An Analysis of Strategies Adopted by the Streaming Platform Globoplay]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-35752024000105004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article endeavours to examine how Brazilian television has responded to technological trends in the context of media convergence within the realm of Brazilian television, with a specific focus on the streaming platform of Globo Group, the largest media conglomerate in Latin America, known as Globoplay. The central argument of this paper revolves around the various forms of engagement employed by the organisation as it seeks to adapt to the changing landscape of media. Using the case study method (Yin, 2015), this research correlates the theoretical framework with three central points aimed at discussing engagement in the era of media convergence as a foundation for television’s relationships with its advertisers, the creation of audiovisual products and projects, and, most importantly, its relationship with the contemporary audience. The analysis underscores the use of techniques such as artificial intelligence and machine learning, which aid the platform in reshaping its strategies and decision-making processes. In light of the findings and subsequent discussion, it can be inferred that the primary goal of these initiatives is to foster engagement among both its audience and advertisers.<hr/>Resumo Este artigo visa examinar como a televisão brasileira tem respondido às tendências tecnológicas no contexto da convergência mediática, com foco específico na plataforma de streaming do Grupo Globo, o maior conglomerado de média da América Latina, conhecida como Globoplay. O argumento central deste artigo gira em torno das várias formas de engajamento empregues pela organização enquanto procura adaptar-se ao cenário de constante mudança dos média. Utilizando o método de estudo de caso (Yin, 2015), esta pesquisa correlaciona o quadro teórico com três pontos centrais destinados a discutir as noções de engajamento na era da convergência dos média como base para as relações da televisão com os seus anunciantes, a criação de produtos e projetos audiovisuais e, sobretudo, a sua relação com a audiência. A análise destaca o uso de técnicas como inteligência artificial e aprendizagem automática, que ajudam a plataforma a remodelar as suas estratégias e processos de tomada de decisão. À luz dos resultados e discussão subsequentes, pode-se inferir que o objetivo principal dessas iniciativas consiste em adaptar-se ao contexto hipertelevisivo e ampliar o modo como o Grupo Globo se relaciona tanto com o seu público como com os seus anunciantes.