Scielo RSS <![CDATA[Media & Jornalismo]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2183-546220240001&lang=en vol. 24 num. 44 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Nota introductoria: Periodismo y Ficción Introductory note: Journalism and Fiction]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The professional identity of the journalist in play: the case of <em>Headliner: NoviNews</em>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El periodismo es una profesión que, con frecuencia, aparece representada en la ficción audiovisual. Estas representaciones, ayudan a configurar una imagen concreta del periodista y de su profesión que ha sido objeto de estudio académico en numerosas ocasiones. Sin embargo, esos trabajos se han centrado, principalmente, en las ficciones televisivas y cinematográficas. La investigación que aquí se presenta ha buscado explorar representaciones audiovisuales menos estudiadas, las presentes en las ficciones ludonarrativas de los videojuegos. Por medio del estudio de la obra Headliner: NoviNews, se ha analizado la representación del periodismo y del periodista en los videojuegos. El trabajo realizado muestra cómo la interactividad inherente de este medio es un elemento diferenciador que permite al jugador conocer y ejercer los diferentes roles del periodista y sus dificultades por medio de una sola obra.<hr/>Abstract Journalism is a profession that frequently appears represented in audiovisual fiction. These representations help shape a specific image of the journalist and their profession, which has been the subject of academic study on numerous occasions. However, these works have primarily focused on television and cinematic fictions. The research presented here has sought to explore less studied audiovisual representations, those found in the ludonarrative fictions of video games. Through the study of the work Headliner: NoviNews, the representation of journalism and the journalist in video games has been analyzed. The work conducted demonstrates how the inherent interactivity of this medium is a differentiating element that allows the player to understand and enact the various roles of the journalist and their challenges through a single work. <![CDATA[Dramatic conflict and journalistic narrative. A multimodal analysis of <em>The Newsroom</em> (HBO)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The Newsroom is one of the most recognized journalistic referents of popular culture. This work seeks to identify the connection of audiovisual fiction with journalistic routines, news values and professional roles. For this, the research analyzes the multimodal discourse of this TV drama from a double diegetic perspective (intradiegetic and extradiegetic level). This work has adopted a narratological approach, the application of the code has been carried out in three significant scenes. From the verbal, kinesthetic and technical conventions, the positions of the dramatic conflict have been delimited. The results show that the main topic deals with the selection of information sources and news values. Additionally, the characters’ actions show the confrontation and deliberation through the dominant roles of “watchdog” and “entertainer of public opinion”.<hr/>Resumo The Newsroom” é uma das referências jornalísticas mais reconhecidas na cultura popular. Este trabalho busca identificar a conexão entre a ficção audiovisual com as rotinas jornalísticas, valores noticiosos e papéis profissionais. Para isso, a pesquisa analisa o discurso multimodal desta série de televisão a partir de uma perspectiva dupla diegética (através de uma abordagem narratológica). O código de análise permitiu analisar os aspectos jornalísticos em três cenas significativas. Através das convenções verbais, cinestésicas e técnicas, foram delimitadas as posições do conflito dramático. Os resultados mostram que o tema principal trata da seleção de fontes de informação e valores noticiosos. Além disso, as ações dos personagens revelam a confrontação e a deliberação por meio dos papéis dominantes de “cão de guarda” e “entretenedor” da opinião pública <![CDATA[The good girl revolt: Representation of women journalists in American series with female showrunners]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La ficción televisiva estadounidense ha construido una representación estereotipada de las mujeres periodistas. Sin embargo, en las últimas décadas, y en parte gracias a la incorporación de mujeres a la creación y producción ejecutiva de las series, se han actualizado estos modelos dando mayor protagonismo, complejidad y riqueza dramática a los personajes femeninos. El presente estudio analiza tres ficciones televisivas estadounidenses ambientadas en el mundo del periodismo y creadas por mujeres, Murphy Brown (Diane English), Good Girls Revolt (Dana Calvo) e Inventing Anna (Shonda Rhimes), para comprobar si existen diferencias respecto a los estereotipos de género y modelos de periodistas que han caracterizado a este tipo de personajes a lo largo de décadas. Entre las conclusiones, cabe señalar que las mujeres creadoras de las series analizadas tienden a reducir el enfoque androcéntrico con un tratamiento más respetuoso y realista de los personajes femeninos.<hr/>Abstract American television fiction has constructed a stereotypical representation of women journalists. However, in recent decades, and partly thanks to the incorporation of women into the creation and executive production of the series, these models have been updated, giving greater prominence, complexity and dramatic richness to the female characters. The present study analyzes three American television fictions set in the world of journalism and created by women, Murphy Brown (Diane English), Good Girls Revolt (Dana Calvo) and Inventing Anna (Shonda Rhimes), to check if there are differences with respect to stereotypes gender and journalist models that have cha- racterized this type of characters over decades. Among the conclusions, it should be noted that the women creators of the series analyzed tend to reduce the androcentric approach with a more respectful and realistic treatment of female characters. <![CDATA[Once upon a time...a true story: journalism and fiction in the narrative of 12 <em>Seconds of Gunfire</em>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A utilização de recursos tecnológicos imersivos como a Realidade Virtual (RV) e vídeos em 360º, com a proposta de aproximar o usuário da história e tornar os conteúdos mais atrativos, tem provocado uma reconfiguração da narrativa jornalística e gerado questionamentos éticos que confrontam paradigmas da profissão. Neste artigo, buscou-se perceber como o real e o ficcional se fazem presentes nos relatos que utilizam tecnologias imersivas, por meio da análise do vídeo 12 Seconds of Gunfire (2019), animação em 360º produzida pelo jornal The Washington Post, em uma adaptação de uma reportagem escrita publicada anteriormente pelo referido jornal. A análise é realizada com o suporte dos Estudos do Jornalismo, precisamente sobre os valores jornalísticos da objetividade e da transparência, e as discussões sobre a narrativa jornalística inserida nos Estudos Narrativos. Espera-se contribuir para as pertinentes discussões sobre o jornalismo digital e as inovações nos formatos narrativos em um cenário de transformações tecnológicas que desafiam a prática jornalística e que tornam mais complexa a distinção entre informação e ficção.<hr/>Abstract The use of immersive technological resources such as Virtual Reality (VR) and 360º videos, with the aim of bringing the user closer to the story and making the content more attractive, has caused a reconfiguration of journalistic narrative and generated ethical questions that confront paradigms in the profession. This article seeks to understand how the real and the fictional are present in reports that use immersive technologies, by analysing the video 12 Seconds of Gunfire (2019), a 360º animation produced by The Washington Post, in an adaptation of a written report previously published by the newspaper. The analysis is carried out with the support of Journalism Studies, precisely on the journalistic values of objectivity and transparency, and the discussions on journalistic narrative within Narrative Studies. We hope to contribute to the relevant discussions on digital journalism and innovations in narrative formats in a scenario of technological transformations that challenge journalistic practice and make the distinction between information and fiction more complex. <![CDATA[Engrossed in the market. Chilean journalism in the audiovisual fiction series “Bala Loca” (chilevision, 2016)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los periodistas, fotógrafos, corresponsales de guerra o dueños de medios de comunicación resultan personajes atractivos para la ficción audiovisual. La televisión y las plataformas de streaming los han representado como héroes o villanos, así como también han construido imaginarios audiovisuales sobre casos iconos (como Watergate o los abusos en la Iglesia Católica en Estados Unidos) o en tanto engranaje de las elites del poder. Sin embargo, tanto la producción como el análisis de este tipo de obras está concentrada en industrias robustas, como la hollywoodense o la de algunos países europeos. Conocemos menos sobre el retrato audiovisual del periodismo en las producciones audiovisuales para televisión o para plataformas realizadas en América Latina. El análisis de la serie chilena para televisión abierta, Bala Loca (Chilevisión, 2016), permite explorar los imaginarios - complementarios y contradictorios, al mismo tiempo sobre el periodismo y los medios en una sociedad postdictatorial y neoliberal. Esta lectura se ancla en los estudios audiovisuales y culturales y en metodologías cualitativas centradas en las condiciones de producción, la narrativa, su estética e intertextualidad. Sobre la base del cruce entre estos distintos ejes analíticos, este artículo describe, analiza y discute los tipos de periodistas y periodismos (re) construidos en la serie chilena Bala Loca a partir de su estrategia de comunicabilidad. Se concluye que el periodismo es heterogéneo en Bala Loca, sin embargo, tiene una fuerte referencialidad histórica, refleja la orientación de la profesión al mercado heredada de la dictadura (1973-1990) y pone en escena un periodismo sin dimensión pública, tanto en un sentido simbólico como material.<hr/>Abstract Journalists, photographers, war correspondents, or media owners are attractive characters for audiovisual fiction. Television and streaming platforms have portrayed them as heroes or villains, as well as constructed audiovisual imaginaries about iconic cases (such as Watergate or abuses in the Catholic Church in the US) or as a cog in the wheel of power elites. However, both the production and analysis of this type of work focuses on mainstream industries, such as Hollywood or some European countries. We know less about the audiovisual portrayal of journalism in audiovisual productions for television or platforms in Latin America. The analysis of the Chilean series for free-to-air television, Bala Loca, allows us to explore the imaginaries -simultaneously complementary and contradictoryabout journalism and the media in a post-dictatorial and neoliberal society. Then, this article contributes to better understanding this type of audiovisual productions in similar contexts. This reading is anchored in audiovisual and cultural studies and in qualitative methodologies focused on the production (its narratives, representations, characters, and dramatic arcs, as well as its aesthetic features) and the world of reference with which the series dialogues. At these trends’ intersection in problematizing journalism and its fictional and visual representations, this article analyzes the types of journalists and journalisms built up and rearranged within the Chilean series Bala Loca based on its communicability strategy. On one hand, its closeness and/or distance with the world it refers to; that is, Chile during the post-dictatorship from 1990 to now and how it is understood. On the other hand, it refers to the type of narrative and audiovisual resources through which these strategies are constructed. Therefore, journalism appears as heterogeneous in Bala Loca. Nonetheless, it has a strong historical referentiality, incarnates the market orientation of the profession inherited from the dictatorship (1973-1990) and illustrates the lack of public service of contemporary journalism in Chile, both in a symbolic and a material sense. <![CDATA[Media Circus and Mass Hysteria: The Representation of the Press in Flemish Fiction Series]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract By undertaking a textual analysis of five Flemish (Belgium) television series, this study contributes to the broader understanding of European journalism fiction. The findings underscore a prevailing negative representation of journalism, emphasizing commercial interests and portraying news outlets as disruptive forces in democratic processes. As such, the Flemish series advocate for a collaborative relationship between news media and government officials, aligning with a public service-oriented model. At the same time, a discernible pattern emerges wherein critical assessments predominantly target fictional news brands, systematically contrasted with more neutral portrayals of non-fictional news brands. Lastly, the series perpetuate gendered stereotypes thereby highlighting a lack of inclusivity.<hr/>Resumo Ao efetuar uma análise textual de cinco séries televisivas flamengas (Bélgica), este estudo contribui para uma compreensão mais ampla da ficção jornalística europeia. Os resultados sublinham uma representação negativa predominante do jornalismo, enfatizando os interesses comerciais e retratando os meios de comunicação social como forças perturbadoras dos processos democráticos. Como tal, a série flamenga defende uma relação de colaboração entre os meios de comunicação social e os funcionários do governo, alinhando com um modelo orientado para o serviço público. Ao mesmo tempo, surge um padrão discernível em que as avaliações críticas visam predominantemente marcas noticiosas ficcionais, contrastando sistematicamente com retratos mais neutros de marcas noticiosas não ficcionais. Por último, as séries perpetuam estereótipos de género, evidenciando assim uma falta de inclusividade. <![CDATA[Female Genital Mutilation in the Portuguese Online Press]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A Mutilação Genital Feminina (MGF) é uma prática complexa, que vem menear todos os alicerces em que se apoiam os Direitos Humanos: por um lado, é vista como uma violação dos direitos das mulheres e das crianças e um atentado ao direito à saúde; por outro, é uma parte intrínseca dos direitos culturais, da liberdade religiosa e da autodeterminação. Os média têm definido a MGF como um problema social que constitui um abuso de Direitos Humanos. Nesta abordagem, não só os/as jornalistas devem exercer o seu papel de informar o público e de fomentar o conhecimento sobre esta prática, como também assegurar a sua responsabilidade em educar e sensibilizar. Neste sentido, esta investigação tem como propósito responder à questão: qual é a representação da MGF na imprensa online portuguesa?<hr/>Abstract Female Genital Mutilation (FGM) is a complex practice, that shakes all the foundations on which human rights are based on: on one hand, it is seen as a violation of the rights of women and children and an attack on the right to health; on the other hand, it is an intrinsic part of cultural rights, religious freedom and self-determination. The media have been defining FGM as a social problem that constitutes an abuse of human rights. In this approach, not only should journalists exercise their role in informing the public and fostering knowledge about this practice, but they should also ensure their responsibility in educating and raising awareness. In this sense, this research aims to answer the question: what is the representation of FGM in the news content of the Portuguese press? <![CDATA[Immigrants and ethnic minorities in the pandemic Case study of the mediatic coverage of the Portuguese weekly press - the <em>Expresso</em> and <em>Sábado</em>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A 11 de março de 2020, a OMS declarou a pandemia de Covid-19, tornando-se os media um recurso de primeira necessidade para agentes de saúde pública. O universo mediático não se reduziu, no entanto, à pandemia. As migrações também estiveram presentes e, num contexto de crise sanitária, são um objeto de estudo importante de analisar. Sendo um vírus cuja propagação se iniciou na China fez regressar indubitavelmente ao debate público o binómio ‘Nós’ e ‘Eles’, característico dos discursos sobre migrantes (Boréus, 2020; Cohen, 2011; Cottle, 2006). Assim, pretendemos avaliar como foram representados os imigrantes e minorias étnicas durante o primeiro ano de pandemia, na imprensa semanal portuguesa, e qual a influência da pandemia na cobertura da temática. Realizamos uma análise de conteúdo quantitativa ao corpus recolhido no jornal Expresso e na revista Sábado composto por 296 peças. Concluímos que a temática se mantém presente na agenda noticiosa, mesmo com a prevalência da pandemia.<hr/>Abstract On March 11, 2020, the WHO declared the Covid-19 pandemic, making the media a primary resource for public health agents. The mediatic agenda, however, was not limited to the pandemic. Migrations were also present and, in a context of health crisis, they are an important object of study to analyze. Being a virus whose spread began in China, it undoubtedly returned to the public debate the binomial ‘Us’ and ‘Them’, characteristic of discourses about migrants (Boréus, 2020; Cohen, 2011; Cottle, 2006). Therefore, we intend to evaluate how immigrants and ethnic minorities were represented during the first year of the pandemic, in the Portuguese weekly press, and what influence the pandemic had on coverage of the topic. We carried out a quantitative content analysis on the corpus collected in the newspaper Expresso and the newsmagazine Sábado, consisting of 296 pieces. We conclude that the topic remains present on the news agenda, even with the prevalence of the pandemic. <![CDATA[Bursting the (Filter) Bubble: Interactions of Members of Parliament on Twitter]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Western European representative democracy models are strongly party-based, generating different incentives for political actors’ communication. Using Portugal as an example, our study analyzes if and how Portuguese Members of Parliament (MPs) interact on twitter, studying their interactions with 757 twitter accounts during one week in four different months. Our study concludes that, although more than half of tweets didn’t have advanced interaction, this type of interaction varies significantly across political parties, which may suggest that party organization may affect their MPs’ communication style. We also conclude that party homophily can be found in some forms of interaction but not in others. These results “bursts” the idea that “filter bubbles” are created around values homophily but validates such a claim regarding status homophily as most of the accounts the MPs interacted with (excluding institutional ones) were from the “Twitter Elite”.<hr/>Resumo Os modelos de democracia representativa da Europa Ocidental são fortemente baseados nos partidos, gerando diferentes incentivos para a comunicação dos actores políticos. Usando Portugal como exemplo, o nosso estudo analisa como e se os deputados portugueses interagem no twitter, estudando as suas interações com 757 contas durante uma semana de quatro meses diferentes. O nosso estudo conclui que, embora mais de metade dos tweets não tenham tido interação avançada, este tipo de interação varia significativamente entre partidos políticos, o que pode sugerir que a organização partidária pode afetar o estilo de comunicação dos seus deputados. Concluímos também que a homofilia partidária pode ser encontrada em algumas formas de interação, mas não em outras. Estes resultados contrariam a ideia de que “bolhas de filtro” são criadas sobre a homofilia de valores, mas validam tal afirmação relativamente à homofilia de estatuto, uma vez que a maioria das contas com as quais os deputados interagiram (excluindo as institucionais) eram da “Elite do Twitter”. <![CDATA[Memescape Narratives of Romanian Social Movements (2013-2021): A Framing Theory Perspective]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In the digital age, social movements increasingly leverage memes to shape narratives and mobilize support. This study examines Romanian social movements through the lens of memes from 2013 to 2021, focusing on the Save Roșia Montană Campaign, the Colectiv nightclub fire protests, the #REZIST movement, and anti-restriction protests. Data were collected from popular Romanian Facebook meme pages and other online platforms. Applying framing theory, we seek to determine how memes identify issues, assign blame, propose solutions, and motivate participation. Our findings reveal that Romanian memes often criticize digital activism as superficial, remix mainstream cultural images, and use satire to challenge dominant narratives. This study underscores the potential of memes to reflect and influence public discourse and sociopolitical debates in Romania.<hr/>Resumo Na era digital, os movimentos sociais aproveitam cada vez mais os memes para moldar narrativas e mobilizar apoio. Este estudo examina os movimentos sociais romenos através das lentes dos memes de 2013 a 2021, concentrando-se na campanha Save Roșia Montană, nos protestos contra incêndios nas discotecas Colectiv, no movimento #REZIST e nos protestos anti-restrições. Os dados foram coletados de páginas populares de memes romenos do Facebook e de outras plataformas online. Ao aplicar a teoria do enquadramento, procuramos descobrir como os memes identificam problemas, atribuem culpas, propõem soluções e motivam a participação. As nossas descobertas revelam que os memes romenos frequentemente criticam o ativismo digital como superficial, remixam imagens culturais convencionais e usam a sátira para desafiar narrativas dominantes. O estudo sublinha o potencial dos memes para refletir e influenciar o discurso público e os debates sociopolíticos na Roménia. <![CDATA[Acknowledging the journalists of the global south]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2183-54622024000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In the digital age, social movements increasingly leverage memes to shape narratives and mobilize support. This study examines Romanian social movements through the lens of memes from 2013 to 2021, focusing on the Save Roșia Montană Campaign, the Colectiv nightclub fire protests, the #REZIST movement, and anti-restriction protests. Data were collected from popular Romanian Facebook meme pages and other online platforms. Applying framing theory, we seek to determine how memes identify issues, assign blame, propose solutions, and motivate participation. Our findings reveal that Romanian memes often criticize digital activism as superficial, remix mainstream cultural images, and use satire to challenge dominant narratives. This study underscores the potential of memes to reflect and influence public discourse and sociopolitical debates in Romania.<hr/>Resumo Na era digital, os movimentos sociais aproveitam cada vez mais os memes para moldar narrativas e mobilizar apoio. Este estudo examina os movimentos sociais romenos através das lentes dos memes de 2013 a 2021, concentrando-se na campanha Save Roșia Montană, nos protestos contra incêndios nas discotecas Colectiv, no movimento #REZIST e nos protestos anti-restrições. Os dados foram coletados de páginas populares de memes romenos do Facebook e de outras plataformas online. Ao aplicar a teoria do enquadramento, procuramos descobrir como os memes identificam problemas, atribuem culpas, propõem soluções e motivam a participação. As nossas descobertas revelam que os memes romenos frequentemente criticam o ativismo digital como superficial, remixam imagens culturais convencionais e usam a sátira para desafiar narrativas dominantes. O estudo sublinha o potencial dos memes para refletir e influenciar o discurso público e os debates sociopolíticos na Roménia.