Scielo RSS <![CDATA[Journal of Digital Media and Interaction]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2184-312020210001&lang=en vol. 4 num. 10 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Mediation technologies as keys to communication]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-31202021000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The Role of Human Curation at the Age of Algorithms]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-31202021000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The increasing amount of information online is exceeding our ability to process it, and content burden, or infobesity, is clearly a problem that needs to be resolved. This problem has been mostly addressed by using algorithm-based recommendation systems, but many platforms have lately reverted to more traditional method of human curation. This research explores the reasons for this and compares these two curation methods in the context of short-form video. We also present a Hybrid Curation Model that combines human curation with algorithms. <![CDATA[From tool to algorithmic intellect: surviving between digital dilemmas]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-31202021000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A operacionalização de Big Data e de algoritmos tem vindo a dominar o panorama digital atual (Boyd &amp; Crawford, 2012; Cukier &amp; Myer-Schonberger, 2013; Coté, Gerbaudo &amp; Pybus, 2016). O modo, a velocidade, a variedade e a quantidade de dados operacionalizados por algoritmos têm interferido nos modos de pensar, sentir e agir do sujeito contemporâneo (Jenkins et al, 2014; Helbing, 2015; Kitchin, 2017). Os efeitos nem sempre são os mais positivos, apesar do aumento, factual, de informação e conhecimento gerados. Um dos lados mais negativos é, para Tristan Harris, ex-chefe de ética da Google, a clara ausência de um “design ético” no modo como operam as empresas que gerem plataformas digitais (Patino, 2019). A captura da atenção, a manipulação de interesses e opiniões e a modelação comportamental que tem sido encetada pelas empresas digitais têm em vista resultados fundamentalmente económicos, mas também políticos. Para Lanier (2018), esta dinâmica está a gerar um descontrolo global sem precedentes na comunicação, e com impactos imprevisíveis. Este artigo visa refletir sobre o modo como os dois algoritmos em particular (PageRank e EdgeRank) ultrapassaram a função de ferramenta. Em nosso entender, rumaram em direção à função de intelecto contingente, tendendo para a reprodução de um mundo a partir de uma lógica numérica, quer dizer, partindo do princípio de que vence aquele que mais patrocina, que mais consegue engajar e que mais consegue crescer quantitativamente. Em suma, que mais consegue capturar a atenção dos sujeitos.<hr/>Abstract The operationalization of Big Data and algorithms has dominated the current digital landscape (Boyd &amp; Crawford, 2012; Cukier &amp; Myer-Schonberger, 2013; Coté, Gerbaudo &amp; Pybus, 2016). The mode, velocity, variety and amount of data operated by algorithms have interfered with the contemporary subject's in the ways of thinking, feeling and acting (Jenkins et al, 2014; Helbing, 2015; Kitchin, 2014). The effects are not always the most positive, despite the factual increase in information and knowledge generated. One of the most negative sides is, for Tristan Harris, former head of ethics at Google, the clear absence of an “ethical design” in the way that companies that manage digital platforms operate (Patino, 2019). The capture of attention, the manipulation of interests and opinions and the behavioral modeling that has been initiated by digital companies aim at fundamentally economic, but also political, results. For Lanier (2018), this dynamic is generating an unprecedented global lack of control in communication, and with unpredictable impacts. This article aims to reflect on how two algorithms (PageRank and EdgeRank) overtook the tool function. In our opinion, they moved towards the function of contingent intellect, tending towards the reproduction of a world based on a numerical logic, that is, assuming that the one who wins the most sponsors, who can most engage and who can grow the most wins quantitatively. In short, it is more able to capture the attention of the subjects. <![CDATA[Egomuseum: Activists Authors/Artists on Instagram]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-31202021000100038&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo é resultado de uma pesquisa que analisa perfis públicos de autores artistas e ativistas brasileiros no Instagram e a musealização que fazem de si - seus processos, obras, ativismos e a experiência profissional com a comunicação e cultura - considerando a perspectiva étnico-racial, cujo objetivo é observar, através do habitus virtual e da análise de conteúdo, traços identitários construídos e associados às práticas artísticas/sociais politicamente orientadas ao público de seguidores/fãs desses perfís. Conclui-se que o Instagram é um locus de afirmação cultural e político que contribui para a visibilização e protagonismo de autores/artistas ativistas.<hr/>Abstract This article is the result of a research that analyzes publics profiles of brazilians activist and artist authors on Instagram and the musealization that they make of themselves - their processes, works, activisms and professional experience with communication and culture - considering the ethnic-racial perspective, whose objective it is to observe, through virtual habitus and content analysis, identity traits constructed and associated with artistic/social practices politically oriented to the public of followers/fans of these profiles. It concludes that Instagram is a locus of cultural and political affirmation that contributes to the visibility and protagonism of activist authors/artists. <![CDATA[How to Experience Grief Online? A Comparison of Web Memorials to Support Designer]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-31202021000100060&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Designers não familiarizados com luto costumam ter dificuldades para projetar a interface de sistemas de memoriais online. É difícil compreender o processo de enfrentamento do luto e como ele se relaciona com o uso desses sistemas. Este trabalho apresenta possíveis relações entre objetivos típicos de pessoas no enfrentamento do luto e funcionalidades e informações em memoriais online. Os objetivos foram identificados por revisão bibliográfica, enquanto funcionalidades e informações foram identificadas por análise de conteúdo da interface de 20 sistemas de memoriais online. As possíveis relações interpretadas pelos autores podem ser usadas como uma ferramenta epistêmica para designers de interfaces de memoriais online.<hr/>Abstract Designers unfamiliar with grief often have difficulty to design user interface of online memorial systems. It is difficult to understand grief coping process and how it relates to these systems use. This work presents possible relations between typical goals of people in coping with grief and features and information in online memorials. Objectives were identified by literature review, while features and information were identified by content analysis of the user interface of 20 online memorial systems. The possible relations interpreted by authors can be used as an epistemic tool by designers of online memorial interfaces. <![CDATA[Networked Individuals and Covid-19 Emergence: Communication Challenges in Pandemic Times in Brazil]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-31202021000100081&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The objective of this paper is to reflect on the challenges in Communication during the pandemic of the new coronavirus in Brazil, providing data on the increase of Internet access during the period of social isolation, the misinformation spread in message exchange applications and the possible impact of these phenomena - together with the information mismatch between the Federal Government and State administrations - in the spread of the disease that killed more than 515 thousand Brazilians until June 2021. In addition, it’s also discussed that the Official Communication of the Brazilian Government, which changed the way of disclosing the number of deaths and cured during a pandemic; and the importance of traditional journalism to keep the population informed during the period. <![CDATA[Use of Extended Reality Technologies by Primary and Secondary Education Teachers in Portugal]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-31202021000100097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo apresenta-se um estudo sobre a utilização das tecnologias Extended Reality (XR) pelos professores de ensino básico e secundário, a finalidade deste trabalho foi o de compreender se os professores conhecem e usam estas tecnologias nas suas práticas letivas; de que forma utilizam esta estratégia de ensino na sua prática docente e ainda, se têm interesse em utilizar estas tecnologias como ferramenta pedagógica. Usou-se a metodologia positivista, de natureza quantitativa. Recolheram-se os dados, através de inquérito em que participaram 105 professores do ensino básico e secundário. Os resultados obtidos indicam que os professores que mais usam estas tecnologias são os professores licenciados, quadros de escola agrupamento e maioritariamente pertencentes ao grupo de informática. O principal contributo do trabalho apresentado é averiguar se estas tecnologias têm boa aceitação como estratégia de ensino e quais as necessidades de formação do corpo docente no que concerne a estas tecnologia. Pretendemos, como trabalho futuro, realizar ações de formação e workshop dirigidos aos professores do ensino básico e secundário com o intuito de os formar cientificamente e pedagogicamente no uso destas tecnologias e incentivar à sua utilização em contexto educativo.<hr/>Abstract This article presents a study on the use of Extended Reality (XR) technologies by primary and secondary school teachers, the purpose of this work was to understand whether teachers know and use these technologies in their teaching practices, how they use this teaching strategy in their teaching practice and, if they are interested in using these technologies as a pedagogical tool. We use the positivist methodology, of a quantitative nature. We collected the data through a survey in which 105 primary and secondary school teachers participated. The results obtained indicate that the teachers who use these technologies the most are licensed teachers, school staff or grouping and mostly belonging to the computer group. The main contribution of the work presented is to ascertain whether these technologies have good acceptance as a teaching strategy and what the training needs of the faculty about these technologies. We intend, as future work, to carry out training and workshop actions aimed at primary and secondary school teachers to train them scientifically and pedagogically in the use of these technologies and encourage their use in an educational context. <![CDATA[Problemas da produção de conhecimento: “The Frontiers of Knowledge. What We Know about Science, History and the” (2021) de A. C. Grayling]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-31202021000100113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo apresenta-se um estudo sobre a utilização das tecnologias Extended Reality (XR) pelos professores de ensino básico e secundário, a finalidade deste trabalho foi o de compreender se os professores conhecem e usam estas tecnologias nas suas práticas letivas; de que forma utilizam esta estratégia de ensino na sua prática docente e ainda, se têm interesse em utilizar estas tecnologias como ferramenta pedagógica. Usou-se a metodologia positivista, de natureza quantitativa. Recolheram-se os dados, através de inquérito em que participaram 105 professores do ensino básico e secundário. Os resultados obtidos indicam que os professores que mais usam estas tecnologias são os professores licenciados, quadros de escola agrupamento e maioritariamente pertencentes ao grupo de informática. O principal contributo do trabalho apresentado é averiguar se estas tecnologias têm boa aceitação como estratégia de ensino e quais as necessidades de formação do corpo docente no que concerne a estas tecnologia. Pretendemos, como trabalho futuro, realizar ações de formação e workshop dirigidos aos professores do ensino básico e secundário com o intuito de os formar cientificamente e pedagogicamente no uso destas tecnologias e incentivar à sua utilização em contexto educativo.<hr/>Abstract This article presents a study on the use of Extended Reality (XR) technologies by primary and secondary school teachers, the purpose of this work was to understand whether teachers know and use these technologies in their teaching practices, how they use this teaching strategy in their teaching practice and, if they are interested in using these technologies as a pedagogical tool. We use the positivist methodology, of a quantitative nature. We collected the data through a survey in which 105 primary and secondary school teachers participated. The results obtained indicate that the teachers who use these technologies the most are licensed teachers, school staff or grouping and mostly belonging to the computer group. The main contribution of the work presented is to ascertain whether these technologies have good acceptance as a teaching strategy and what the training needs of the faculty about these technologies. We intend, as future work, to carry out training and workshop actions aimed at primary and secondary school teachers to train them scientifically and pedagogically in the use of these technologies and encourage their use in an educational context.