Scielo RSS <![CDATA[População e Sociedade]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2184-526320210001&lang=en vol. num. 35 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[“Dying from within”? The challenges of populism and the 2019 European elections]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-52632021000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Os resultados das eleições para o Parlamento Europeu (PE) de 26 de maio de 2019 colocam um desafio sem precedentes para a União Europeia (UE). A crescente popularidade de partidos populistas e/ou radicais, situados na extrema-direita e na extrema-esquerda, e o elevado número de deputados conquistados por estes partidos, corporizam o desafio. Neste artigo, exploro os efeitos sísmicos que a reconfiguração da paisagem político-partidária pode representar para o processo de integração europeia. Enfatiza-se a possibilidade de fragilização do centro de gravidade político-partidário no PE com a presença reforçada de grupos políticos representativos de manifestações populistas e/ou radicais. O pano de fundo são as posições contrárias à integração europeia de tais partidos e de que forma a deslocação do centro de gravidade na instituição parlamentar pode importar um retrocesso, ou pelo menos uma estagnação, na UE, pois o PE é uma instituição envolvida no processo legislativo da União.<hr/>Abstract The results of the 2019 European Parliament (EP) elections cast an unprecedented challenge for the European Union (EU). Growing popularity of right-wing and left-wing, populist and radical political parties and the rising number of members of the parliament materialise the challenge. The article explores the seismic effects of the reconfiguration of the political landscape for European integration. The rising number of populist and radical political parties’ members of the parliament might weaken the political centre of gravity in the EP. Since the EP plays an important role on the legislative process of the EU, populist and radical parties’ Euroscepticism (if not their standpoint against the EU) might pervade the EP and threaten the EU with the prospect of setback, or at least stagnation. <![CDATA[Forty years of populism in the European Parliament]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-52632021000100025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In May 2019, the elections for the European Parliament (EP) saw populist parties obtain almost a third of the available seats, with populist radical right parties making the biggest gains compared to the 2014 elections. Despite the results were less resounding than some predictions anticipated, a considerable amount of Members of the EP represent a populist party. This article first presents the performance of populist parties in forty years of EP elections, from their first occurrence in 1979 until 2019, and then focuses on populist radical right parties. The analysis suggests that (i) the number of seats occupied by populist parties in the EP continues to grow over time; (ii) right-wing populist parties no longer struggle to form political groups within the EP; (iii) radical right populist parties have become the most common type of populist party within the EP. <![CDATA[Conference on the Future of Europe: a political answer to the populist threat to european integration?]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-52632021000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A Conferência sobre o Futuro da Europa foi lançada em março de 2021, pelas instituições europeias, visando criar uma plataforma de participação ascendente dos cidadãos europeus, na definição das opções políticas para o “futuro da Europa”. O presente artigo analisa o discurso institucional e partidário sobre a Conferência, à luz da reação das instituições e dos partidos pró-integração, relativamente ao crescendo da “ameaça” populista à integração europeia, nomeadamente nas eleições ao Parlamento Europeu de 2019. Pretende-se perceber se, neste processo, a União Europeia inova, superando o modo clássico da participação política em democracia representativa e lançando-se por outros modelos complementares. Pretende-se também compreender se esse método potencia a aproximação aos cidadãos, que os populismos têm tentado mobilizar.<hr/>Abstract The Conference on the Future of Europe was launched in March, 2021 by the European institutions, with the aim of creating a platform for bottom up citizen participation in the definition of policy options for the “future of Europe”. This article analyses the institutional and party discourses on the Conference, in the framework of the reaction of those institutions and of the pro-integration parties to the mounting populist “threat” to European integration, notably as expressed in the outcome of the 2019 European Parliament elections. The author aims to establish whether in doing so the European Union is innovating, by overcoming conventional representative democracy participation and thus entering other complementary models. The article further discusses whether this new method bridges the gap with the citizens, whom populisms have tried to mobilize. <![CDATA[Populism in the Portuguese Political Parties - The 2019 Party Manifestos]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-52632021000100060&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Portugal tem sido sistematicamente descrito como uma exceção em relação à onda de crescimento de populismo (particularmente, de direita) na Europa. Este artigo visa reavaliar esta tese considerando o contexto das Eleições Legislativas de 2019. Com base numa análise de conteúdo de programas eleitorais, procuramos identificar, medir e caraterizar a presença de dimensões de populismo nas propostas políticas dos partidos. Além disso, este artigo explora as interações entre as dimensões de populismo e outras posições partidárias. Os nossos resultados sugerem que os programas eleitorais são altamente impermeáveis à saliência de populismo, mesmo considerando o partido de direita radical populista que obteve assento parlamentar. Foi identificada uma correlação positiva entre a saliência de populismo e o grau de radicalismo ideológico.<hr/>Abstract Portugal has been systematically described as an exception to the wave of (right-wing) populism growth in Europe. This article aims to re-examine this claim considering the context of the Portuguese 2019 legislative elections. Drawing on content analysis of party manifestos, we seek to identify, measure, and characterize the presence of populist dimensions in parties’ proposals. Moreover, the article explores the interactions between populist dimensions and other party policies. Our findings suggest that parties’ electoral platforms are highly impervious to the salience of populism, even when considering a radical right-wing populist party that won a seat in Parliament. A positive correlation between the salience of populism and the degree of ideological radicalism has been identified. <![CDATA[Public law in front of populism in Europe: the cases of Poland and Hungary]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-52632021000100084&lng=en&nrm=iso&tlng=en Résumé Le populisme n’est nullement un terme juridique, et sa matrice conceptuelle est floue. Il n’en demeure pas moins un défi pour le droit public, dans la mesure où les tendances populistes mettent en cause la notion d’État de droit et les mécanismes formels de protection des droits fondamentaux. Le contexte européen illustre ce défi. Dans ce contexte, cette contribution aborde trois points: d’abord, de façon générale, le concept de populisme est envisagé dans ses contacts potentiels avec les thèmes du droit public; ensuite, le cas de la Pologne et celui de la Hongrie, depuis la dernière décennie, sont développés, en soulignant leurs contextes et la façon dont les institutions politiques et juridiques, et plus spécifiquement les cours constitutionnelles, ont pu répondre aux tendances populistes. Enfin, un point de conclusion aborde les leçons qui peuvent être extraites de ces cas européens, non seulement en ce qui concerne la Pologne et la Hongrie, mais plus largement au plan européen et international. L’article permet de relever les lacunes des instruments de protection des droits fondamentaux, qui sont aussi les lacunes d’un droit public européen encore inachevé.<hr/>Abstract Populism is by no means a legal term, and its conceptual matrix is unclear. Nevertheless, it remains a challenge for Public law, as populist trends challenge the notion of the rule of law and the formal mechanisms for the protection of fundamental rights. The European context illustrates this challenge. In this context, this contribution addresses three points: first, in general terms, the concept of populism is considered in its potential contacts with Public law issues; second, the cases of Poland and Hungary over the last decade are developed, highlighting their contexts and the way in which political and legal institutions, and more specifically constitutional courts, have been able to respond to populist trends. Finally, a concluding point discusses the lessons that can be drawn from these European cases, not only with regard to Poland and Hungary, but more broadly at the European and international levels. The article permits to identify the shortcomings of the instruments for the protection of fundamental rights, which are also the shortcomings of a still incomplete European Public law. <![CDATA[You cannot stop the wind with your hands - Populism and Moralism amidst the European identity crisis]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-52632021000100100&lng=en&nrm=iso&tlng=en Sommario Una delle caratteristiche più evidenti della società democratica è l’aspro confronto di idee che ha luogo nella sfera pubblica. Questo dibattito, talvolta gravitante attorno a visioni della vita e della politica diametralmente opposte, è arricchente nella misura in cui a tutti i contendenti è garantita la massima libertà di espressione possibile. Comprensibilmente, in un contesto così competitivo, è normale la tentazione di delegittimare un avversario politico per l’immoralità delle sue idee o azioni, seguendo una scala di valori massimamente duttile a seconda del contesto storico e sociale. Storicamente una delle principali armi di delegittimizzazione morale è stata l’accusa di demagogia, molto vicina all’attuale connotazione di ciò che nell’immaginario collettivo contemporaneo si definisce “populismo”. In realtà, il termine “populismo” manca di una definizione univoca, e il dibattito accademico su ciò che possa rientrare o meno nella categoria è ancora in corso. Questo articolo mira a gettare luce su diverse interpretazioni del concetto, legandolo all’idea di demagogia e studiandone la relazione con il confronto democratico. Alla fine di quest’analisi introduttiva, lo scritto si focalizza sull’Unione Europea e sull’euroscetticismo dei partiti noti come “populisti”. Le conclusioni a cui si giunge spingono a problematizzare la definizione dell’idea di “populismo”, identificando le cause del fenomeno in un’architettura democratica multilivello che non sempre è improntata alla massima coerenza intrinseca e i cui contorni non sono sempre chiari ai cittadini.<hr/>Abstract One of the distinctive features of a democratic society is the pervasive and endless public debate that regularly antagonize groups and individuals, clashing different interests and ideologies. In this competitive environment, the delegitimization of a political enemy is the more natural - and yet democratically unhealthy - way to win the confrontation between diverse ideas. Historically, one of the predilected strategies to discredit a political adversary has always been blaming its morality, thereby eroding the very root on which any consensus rests. The moral blaming is declined differently, depending on the social and cultural context of the time and therefore the dominating values. In a democratic debate, these moral allegations often relate to duplicity or spreading of misinformation, the so-called demagogy. Today, the same campaign is rolled out against some partiers accused to be “populists” for their appeal to the most illogic and instinctive popular sentiment. The definition of “populism” is though still uncertain and subject to academic debate. This article aims at presenting different definition and interpretation of this political phenomenon to better frame it in the nowadays Western politics. The concept of populism is considered in its different shapes, questioning on the one hand the consistency of the existing definition and on the other its relationship with the democratic tenet. At the end of this analysis, the focus is shifted to the European Union and the reason as to why all the populist parties are seemingly Eurosceptic. The reason provided challenges the ideas of European unity itself, underlying the contrasting directions that the experiment of integration conveys, and question the multi-layered architecture of the contemporary democracy. <![CDATA[Digital mechanisms for participation in CPLP political parties]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-52632021000100113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Esta investigación analiza e compara a implantación de dispositivos de participación política dixital entre os partidos políticos dos catros maiores estados da Comunidade de Países de Lingua Portuguesa (CPLP) en termos de poboación. Partindo da influencia e dos incentivos derivados do contexto de cada estado, agardamos unha maior adopción de ferramentas de participación entre os partidos políticos de aqueles estados máis dixitalizados e desenvolvidos a nivel socioeconómico. Para a comprobación da hipótese de partida recompilouse a información relativa ás categorías e variables de estudo relacionadas coa participación a través das webs dos partidos políticos seleccionados a través dunha observación sistemática. A análise estatística dos datos obtidos non nos permitiu confirmar a relación entre o nivel de dixitalización xeral, o desenvolvemento socioeconómico e o grao de dixitalización dos partidos políticos. En base aos resultados obtidos, propoñemos unha serie de explicacións alternativas susceptibles de ser comprobadas en futuros traballos.<hr/>Abstract This research analyzes and compares the implementation of digital political participation devices among the political parties of the four largest states of the CPLP in terms of population. Based on the influence and incentives of the context of each state, we expect greater adoption of participation tools among the political parties of those states most digitized and developed at the socioeconomic level. For the verification of the starting hypothesis, the information regarding the categories and study variables related to the participation was collected through the websites of the selected political parties through a systematic observation. Statistical analysis of the data obtained did not allow us to confirm the relationship between the level of general digitization, socioeconomic development, and the degree of digitization of political parties. Based on the results obtained, we propose a series of alternative explanations that may be tested in future work. <![CDATA[The “class” struggle and the “national” dispute in the Azores in 1580? The family of Jácome Trigo in the face of the resistance of Terceira and the Spanish conquest]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-52632021000100135&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste estudo, exploramos dois documentos da Biblioteca Pública e Arquivo Regional Luís da Silva Ribeiro, a saber, uma tença de 1583 e uma petição, com auto de testemunhas, de 1584. Ambos versam sobre o privilegiado Jácome Trigo e companheiros, adeptos confessos de Filipe II, contrários à sublevação da Terceira em favor de D. António. Perseguido pelo povo rebelde e pelas justiças sectárias do Prior do Crato, o grupo suporta o sequestro de bens, até a condenação à morte, comutada em exílio para Inglaterra em 1582. De seguida, em prova da fidelidade dos grandes ao rei de Espanha, após uma travessia marítima arriscada, que custa a vida ao próprio Jácome Trigo, o bando desembarca em Lisboa, ainda a tempo da incorporação na armada do marquês de Santa Cruz, que procede à conquista da Terceira em 1583. De resto, com menor significado, fazemos a revisitação, jamais a revisão, das incidências da União Ibérica, por exemplo, a condescendência do Reino e a resistência da Terceira, também o percetível alinhamento dos estratos sociais, ainda as motivações de todos eles, do nacionalismo, ao anti castelhanismo ou simplesmente ao saudosismo sebástico.<hr/>Abstract In this study, we explore two documents of the Public Library and Regional Archive Luís da Silva Ribeiro, notably, one pension of 1583 and one petition, with a minute of witnesses, of 1584. Both address the privileged Jácome Trigo and fellows, confessed partisans of Philip II, opponents of the rebellion of Terceira in support of D. António. Hunted by the rebellious people and by the sectarian justice of Prior do Crato, the group endures the confiscation of assets, until condemned to death penalty, commuted to exile in England in 1582. Then, as proof of loyalty to the king of Spain, after a dangerous voyage, that costs the life of Jácome Trigo, the band lands in Lisbon, still in time to join the army of the marquis of Santa Cruz, which conquers Terceira in 1583. Besides, with less importance, we recall events, omitting a revision, related with the Iberic Union, for instance, the condescension of the Kingdom and the resistance of Terceira, as well as the noticeable alignment of the social strata, and still the motivations of all trends, of nationalism, to the anti-castilianism or simply the yearning of Sebastianism.