Scielo RSS <![CDATA[Vista. Revista de Cultura Visual]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2184-128420220002&lang=es vol. num. 10 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Aesthetics in Distress: Gender-Based Violence and Visual Culture. Introductory Note]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-12842022000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Visual Culture, Gender Violence and Masculinities: Intersections and Pedagogical Possibilities]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-12842022000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo explora as relações entre cultura visual, gênero e violência, com foco nas visualidades e em seus papéis pedagógicos. Considerando o protagonismo exercido pelos homens na prática de violências gendradas, são apresentadas algumas reflexões teóricas sobre os modos pelos quais a construção social do visual está implicada no problema, a partir de uma abordagem dos estudos da cultura visual e dos estudos de gênero. Para corroborar com as reflexões, descrevemos uma proposta pedagógica desenvolvida com duas turmas de estudantes universitários de artes visuais no segundo semestre de 2021, nas quais as pessoas participantes foram convidadas a pensar sobre a construção das aprendizagens de gênero e as violências que permeiam esse processo, tendo como dispositivo condutor das discussões a elaboração de constelações visuais. Essa estratégia metodológica foi inspirada nos estudos de Aby Warburg (2000/2010) e de Georges Didi-Huberman (2002/2013, 2011/2018) e buscou explorar o potencial inerente ao ato de confrontar imagens. A expectativa desta atividade pedagógica foi de promover deslocamentos do olhar e reposicionamentos a respeito da naturalização da ordem de gênero e das práticas violentas que ela sustenta. Durante a construção dos painéis visuais e das discussões que moveram os encontros, percebemos que os homens têm certa dificuldade em compreender ou expressar de que modo estão envolvidos no problema, enquanto as mulheres relataram experiências próximas com situações de violência. Entretanto, ainda que as condutas e a cumplicidade masculinas não tenham sido problematizadas de forma expressiva pelos homens, eles aproveitaram o espaço para relatar como a socialização masculina é marcada por violências praticadas em nome do gênero. Concluímos que o papel desempenhado pelas visualidades na reprodução ou subversão de normas e padrões pode contribuir para problematizar as redes de sentido estabelecidas socialmente em torno do gênero.<hr/>Abstract: This article explores the relations between visual culture, gender, and violence, focusing on visualities and their pedagogical roles. Considering the protagonism exercised by men in the practice of gendered violence, we present theoretical insights on the ways in which the social construct of the visual is implied in the problem, based on the approach of visual culture studies and gender studies. Corroborating with these reflections, we describe a pedagogical proposition developed with two groups of visual arts graduation students in the second semester of 2021, in which participants were invited to think about the construction of learning of gender and the violent practices that permeate this process, having as conductor of the discussion the elaboration of visual constellations. This methodological strategy was inspired by the studies of Aby Warburg (2000/2010) and Georges Didi-Huberman (2002/2013, 2011/2018) and sought to explore the inherent potential of the act to confront images. This pedagogical activity was expected to promote shifts of the gaze and repositionings regarding the naturalization of the order of gender and the violent practices it upholds. During the construction of the visual panels and the discussions that moved the meetings, we realized that men have some difficulty comprehending or expressing their role in the problem, while women reported having closer experiences with violent situations. However, even though men did not expressively explore male conduct and complicity, they took advantage of the space to report how male socialization is marked by acts of violence practiced for the sake of gender. We conclude that the role played by visualities in the reproduction or subversion of norms and patterns can contribute to defying networks of meaning that are socially settled towards gender. <![CDATA[Lucia Marcucci: Visual Poetry Against Social Violence]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-12842022000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The article offers an original close reading of some of Marcucci's most famous works between the early 60s and late 70s, chosen as examples of a situated gendered specificity of the artist's poetics. Despite the self-declared distance from neo-feminist stances, Marcucci shines for originality and controversy in the themes and practices of creation in her contemporary landscape, mostly dominated by male artists. On the one hand, we observe Marcucci’s artistic and cultural operation in Italy amid an economic boom but still suffered from the retrograde nature of the still deviously dominant fascist thinking, in conjunction with the bigotry of the catholic church, concerning women’s emancipation. On the other hand, we also observe Marcucci’s productive singularity in the context of her contemporary counterculture, which had not freed itself at all — although preaching it — from sexist power dynamics. The article aims to present a feminist lens (from male gaze to self-objectification) not as the absolute and only way of interpreting Marcucci’s verbal-visual poems, but as useful in highlighting the specific qualities of Marcucci’s research and poetics. Through the analysis of “Il Fidanzato in Fuga” (The Runaway Bride; 1964), “Noxin” (1970), “AH!” (1972), “Aa Bb Cc” (1977), and “Culturae” (1978), an attempt will be made to offer a viable course of inquiry that does not isolate Marcucci’s work from that of her male contemporaries but considers its situated specificity as a necessary stand.<hr/>Resumo: O artigo oferece uma leitura original de algumas das obras mais famosas de Marcucci entre o início dos anos 60 e o final dos anos 70, escolhidas como exemplos de uma especificidade de género situada da poética da artista. Apesar do distanciamento autodeclarado das posições neofeministas, Marcucci brilha pela originalidade e polémica nos temas e práticas de criação no seu panorama contemporâneo, maioritariamente dominado por artistas masculinos. Por um lado, observamos a atuação artística e cultural de Marcucci numa Itália no meio de um boom económico, mas que ainda sofria com a natureza retrógrada do pensamento fascista ainda desviadamente dominante, em conjunto com o fanatismo da igreja católica, relativamente à emancipação da mulher. Por outro lado, também observamos a singularidade produtiva de Marcucci no contexto da contracultura sua contemporânea, que não se tinha libertado — embora o pregasse — das dinâmicas sexistas de poder. O artigo visa apresentar uma lente feminista (do olhar masculino à auto-objetificação) não como a única e absoluta forma de interpretar os poemas verbo-visuais de Marcucci, mas como útil para destacar as qualidades específicas da investigação e poética de Marcucci. Através da análise de "Il Fidanzato in Fuga" (O Noivo em Fuga; 1964), "Noxin" (1970), "AH!" (1972), "Aa Bb Cc" (1977) e "Culturae" (1978), será feita uma tentativa de oferecer um percurso de investigação viável que não isole a obra de Marcucci da dos seus contemporâneos masculinos, mas que considere a sua especificidade situada como uma posição necessária. <![CDATA[Thick Description and Embodied Analysis of Digital Visual Artefacts: The Visual Repertoire of #SisterIDoBelieveYou]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-12842022000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: In this work, we explore the relationship between affect and the use of aesthetics by feminist digital activists to communicate their ideas and protest against sexual violence. Our focus, therefore, lies on the visual culture of digital protest. We consider visual artefacts a visual repertoire of protest (Jenzen et al., 2020, p. 420) that can both be articulated in a specific local context whilst simultaneously echoing global sentiments. In this paper, we analyse the visual repertoire of protest of Spanish feminist digital activism against sexual violence. To do so, we analysed 696 visual artefacts linked to the hashtag #HermanaYoSíTeCreo (#SisterIDoBelieveYou) shared on Twitter between May 1, 2018, and August 31, 2020. Our methodological framework incorporates a collaborative triangled analysis based on social semiotics (Ledin &amp; Machin, 2018; Van Leeuwen, 2005), socio-hermeneutic analysis (Knoblauch &amp; Schnettler, 2012; Serrano Pascual &amp; Zurdo Alaguero, 2010), hashtag ethnography (Bonilla &amp; Rose, 2015), and interpretative thick description (Geertz, 1973, pp. 3–30). Additionally, we also developed an ethnographic sensibility towards the corpus, which engaged us in a constant dialogue to overcome the positivist trend of data-driven visual digital analysis. Our work here addresses the understanding of how visual discourses can create the affective unification of social media users (Stage, 2013) as a key feature of feminist politics and online activism (Keller et al., 2018). We analysed the use of visual artefacts by the "virtual" community of sisterhood and concluded that these processes served as a basis for (a) establishing distinctive while versatile visual branding; (b) weaving an affective community; (c) articulating the desire to connect and to gather through love, hope, outrage and disgust; and (d) linking past and present as well as geographically distant feminist struggles.<hr/>Resumo: Neste trabalho, exploramos a relação entre o afeto e o uso que ativistas feministas digitais fazem da estética para comunicar as suas ideias e protestar contra a violência sexual. Assim, o nosso foco incide sobre a cultura visual do protesto digital. Entendemos os artefactos visuais como um repertório visual de protesto (Jenzen et al., 2020, p. 420) que pode ser articulado num contexto local específico e, simultaneamente, ecoar sentimentos globais. Neste artigo, analisamos o repertório visual de protesto do ativismo digital feminista espanhol contra a violência sexual. Para tal, foram analisados 696 artefactos visuais associados ao hashtag #HermanaYoSíTeCreo (#IrmãEuAcreditoEmTi) partilhado no Twitter entre 1 de maio de 2018 e 31 de agosto de 2020. O nosso quadro metodológico incorpora uma análise triangular colaborativa baseada na semiótica social (Ledin &amp; Machin, 2018; Van Leeuwen, 2005), na análise sócio-hermenêutica (Knoblauch &amp; Schnettler, 2012; Serrano Pascual &amp; Zurdo Alaguero, 2010), na etnografia hashtag (Bonilla &amp; Rose, 2015) e na descrição densa interpretativa (Geertz, 1973, pp. 3–30). Desenvolvemos ainda uma sensibilidade etnográfica em relação ao corpus, o que nos envolveu num diálogo constante para superar a tendência positivista da análise visual digital a partir de dados. <![CDATA[Comics As a Tool for Research on Gender Violence. Interview With Nayanika Mookherjee on the Graphic Novel Birangona. Towards Ethical Testimonies of Sexual Violence During Conflict (2019)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-12842022000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: Comics and the recently emerged graphic novel format are among the art forms that researchers have chosen to disseminate and provide a visual representation of their work. This relationship between comics and research, which is part of a practice labelled as “arts-based research”, has been facilitated by comics’ recognised narrative and didactic abilities. Research on gender-based violence has not been deaf to the call of comics art, and, in some rare but interesting cases, it has exploited the features of the medium to visualise and circulate research findings. An example is the graphic novel Birangona (Mookherjee &amp; Najmun Nahar, 2019 Durham University), authored by the researcher Nayanika Mookherjee and by the comics artist Najmun Nahar Keya, which was circulated, both in an online and paper version, with the aim of popularizing a set of guidelines on how to conduct oral history data collection with survivors of wartime rape. This interview with Professor Nayanika Mookherjee, the co-author of the graphic novel and the anthropologist who conducted the research with wartime rape testimonies from which the guidelines were taken, has the objective of presenting the arts-based research project Birangona and discussing, in a scholarly fashion, the implementation of visual arts methodologies (and comics-based methodologies in particular) to research gender violence.<hr/>Resumo: A banda desenhada e o recente formato de romance gráfico estão entre as formas de arte que os investigadores escolheram para divulgar e fornecer uma representação visual do seu trabalho. Esta relação entre banda desenhada e a investigação, que faz parte de uma prática rotulada como “investigação baseada nas artes”, tem sido facilitada pelas reconhecidas capacidades narrativas e didáticas da banda desenhada. A investigação sobre a violência baseada no género não tem sido indiferente ao apelo da banda desenhada, e, em alguns casos raros, mas interessantes, explora as características do meio para visualizar e fazer circular os resultados da investigação. Exemplo disso é o romance gráfico Birangona (Mookherjee &amp; Najmun Nahar, 2019; Durham University), da autoria da investigadora Nayanika Mookherjee e da artista de banda desenhada Najmun Nahar Keya, distribuído em versão digital e em papel, para popularizar um conjunto de orientações para conduzir a recolha de dados de história oral junto de sobreviventes de violação em tempos de guerra. Esta entrevista com a Professora Nayanika Mookherjee, coautora do romance gráfico e antropóloga que conduziu a investigação com testemunhos de violações em tempos de guerra dos quais foram retiradas as orientações, pretende apresentar o projeto de investigação baseado nas artes Birangona e discutir, a nível académico, a implementação de metodologias de artes visuais (metodologias baseadas em banda desenhada em particular) para investigar a violência de género. <![CDATA[Video as Technology and Artistic Expression Medium]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2184-12842022000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente trabalho procura refletir sobre o surgimento da tecnologia do vídeo e a sua utilização como meio de expressão artística. Concentrando-nos, sobretudo, no período entre a década de 1960 e a de 1990, analisamos a relação da televisão e outras instituições com a esfera artística cultural e o seu papel no desenvolvimento de práticas artísticas através do vídeo. Com efeito, estabelecemos exemplos internacionais e exemplos portugueses para uma análise plural e diversa. Por conseguinte, este trabalho elabora algumas das teorias, ideias principais e análises relativas ao papel do vídeo e da televisão na sociedade do final do século XX. Confere-se especial atenção a alguns traços ideológicos e filosóficos transversais às diversas práticas artísticas, autores e agentes da esfera cultural contemporânea para refletir sobre alguns elementos estéticos que constituem as obras deste período. A partir de uma seleção de obras e artistas, este estudo procura explorar a dimensão social do vídeo, que muitas vezes funcionou como meio democrático, instrumento de contestação social e política e meio para a reflexão pessoal do artista. Desta forma, articula-se uma abordagem à presença e representação do corpo nas obras de vídeo e outros elementos técnicos e estéticos para compreender dimensões teóricas envoltas na produção imagética deste meio.<hr/>Abstract: This paper seeks to reflect on the emergence of video technology and its use as a medium for artistic expression. Focusing mainly on the period between the 1960s and 1990s, we analyse the relationship between television and other institutions within the cultural-artistic sphere and their role in developing artistic practices through video. Thus, we have established international and Portuguese examples for a plural and diverse analysis. Therefore, this work elaborates on some theories, main ideas and research concerning the role of video and television in late 20th-century society. Special attention is given to some ideological and philosophical traits transversal to the different artistic practices, authors and agents within the contemporary cultural sphere to reflect on some aesthetic elements of the works from this period. Based on a selection of works and artists, this study seeks to explore the social dimension of video, which has often operated as a democratic medium, an instrument of social and political contestation and a medium for the artist's personal reflection. In this way, an approach to the presence and representation of the body in video works and other technical and aesthetic elements is articulated to understand the theoretical dimensions involved in the imagery production of this medium.