Scielo RSS <![CDATA[Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-301520230001&lang=pt vol. num. 20 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[A globalização da educação sexual europeia no século XXI]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Validação do formulário de avaliação da competência de autocuidado na pessoa com ostomia de ventilação]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: Self-care competence can improve health outcomes in people with a ventilation ostomy. The use of an instrument to assess the self-care competence of the person with an ostomy allows data collection to be organized and complete, facilitating the identification of nursing care needs. In Portugal there is no validated instrument that allows self-care competence of the person with a ventilation ostomy to be assessed. Objective: To assess the psychometric and clinimetric properties of the form to assess the self-care competence of the person with a ventilation ostomy. Methods: Methodological study in a non-probability sample of 195 participants. Results: The form presented high internal consistency values, over 0.90 in all domains. Inter-judge reliability, the Wilcoxon test, and the two-half test showed very similar values between assessors ​​in the evaluation performed. Regarding its validity, a positive inter-domain correlation and a good relationship between clinical variables were demonstrated. Conclusion: The instrument demonstrated good psychometric and clinimetric properties; however, further studies are needed to assess reliability and validity.<hr/>Resumo Introdução: A competência no autocuidado pode melhorar os resultados em saúde na pessoa com ostomia de ventilação. A utilização de um instrumento para a avaliação da competência de autocuidado na pessoa com ostomia permite uma recolha de dados organizada e completa, facilitando a identificação das necessidades em cuidados de enfermagem. Em Portugal, não existe um instrumento validado que permita avaliar a competência de autocuidado na pessoa com ostomia de ventilação. Objetivo: Avaliar as propriedades psicométricas e clinimétricas do formulário de avaliação da competência de autocuidado na pessoa com ostomia de ventilação. Métodos: Estudo metodológico, numa amostra não probabilística de 195 participantes. Resultados: O formulário apresentou valores de consistência interna elevados, sendo superiores a 0,90 em todos os domínios. A fidelidade inter-juízes, o teste de Wilcoxon, e o teste das duas metades demonstraram valores muito similares na avaliação realizada entre avaliadores. No que se refere à sua validade, foi demonstrada uma correlação interdomínios positiva e uma boa relação entre as variáveis clínicas. Conclusão: O instrumento demonstrou boas propriedades psicométricas e clinimétricas, contudo, necessita de estudos complementares para avaliação da fidelidade e validade.<hr/>Resumen Introducción: La competencia para el autocuidado puede mejorar los resultados de salud en personas con una ostomía de ventilación. El uso de un instrumento para evaluar la competencia de autocuidado de las personas con ostomía permite una recolección de datos organizada y completa, facilitando la identificación de necesidades en el cuidado de enfermería. En Portugal no existe un instrumento validado que permita evaluar la competencia del autocuidado en la persona con ostomía ventilatoria. Objetivo: Evaluar las propiedades psicométricas y clinimétricas del formulario de evaluación de la competencia de autocuidado en personas con ostomía ventilatoria. Métodos: Estudio metodológico en una muestra no probabilística de 195 participantes. Resultados: El formulario presentó altos valores de consistencia interna, siendo superior a 0,90 en todos los dominios. La confiabilidad interjueces, la prueba de Wilcoxon y la prueba de dos mitades mostraron valores muy similares en la evaluación realizada entre evaluadores. En cuanto a su validez, se demostró una correlación interdominio positiva y una buena relación entre las variables clínicas. Conclusión: El instrumento demostró buenas propiedades psicométricas y clinimétricas, sin embargo, se necesitan más estúdios para evaluar la fiabilidade y la validez. <![CDATA[Conforto ambiental na pessoa em situação crítica: protocolo de scoping review]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100202&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: It is important to understand the concept of comfort as a whole in order to build a care intervention plan that is appropriate to the needs of the person. A quiet and peaceful environment enhances the person's adherence to treatment, which allows better outcomes. Aims and objectives: To develop a scoping review that makes possible to map the nursing interventions that promote environmental comfort to the sleep of the critically ill person. Methods: Literature review, based on the methodological strategy of the Joanna Briggs Institute for Scoping Reviews. The databases used will be: CINAHL Complete, COCHRANE Library Plus, PUBMED, JBI Evidence Synthesis, Scientific Electronic Library Online (SciELO); and as sources of gray literature: OpenGrey, Open Access Scientific Repositories in Portugal (RCAAP). Results: With this scoping review it is expected to map nursing interventions that contribute to environmental comfort and sleep promoting in people in intensive care and in critical condition. Conclusion: The development of knowledge about nursing interventions in the context of critical care will allow the mapping of a set of interventions that focus on promoting the comfort of the person in critical situation.<hr/>Resumo Introdução É importante compreender o conceito de conforto como um todo para construir um plano de intervenção assistencial adequado às necessidades da pessoa. Um ambiente calmo e tranquilo potencializa a adesão da pessoa ao tratamento, o que permite melhores resultados. Objetivos: Desenvolver uma scoping review que permita mapear as intervenções de enfermagem que promovem conforto ambiental no sono da pessoa em situação crítica. Métodos: Revisão da literatura, com base na estratégia metodológica do Instituto Joanna Briggs para Scoping Reviews. As bases de dados utilizadas serão: CINAHL Complete, COCHRANE Library Plus, PUBMED, JBI Evidence Synthesis, Scientific Electronic Library Online (SciELO), e como fontes de literatura cinzenta incluirão, OpenGrey, Repositórios Científicos de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP) e DART- Europe. Resultados: Espera-se com a elaboração desta scoping review mapear as intervenções de enfermagem que contribuem para o conforto ambiental e promovem o sono em pessoas internadas em cuidados intensivos e em situação crítica, assim como, os indicadores e instrumentos para avaliar o sono presentes no nos artigos incluídos. Conclusões: O desenvolvimento do conhecimento sobre as intervenções de enfermagem em contexto de cuidados críticos irá permitir mapear um conjunto de intervenções que tenham em foco a promoção conforto da pessoa em situação crítica.<hr/>Resumen Introducción: Es importante comprender el concepto de confort en su conjunto para construir un plan de intervención asistencial adecuado a las necesidades de la persona. Un ambiente tranquilo y pacífico favorece la adherencia de la persona al tratamiento, lo que permite mejores resultados. Objetivos: Desarrollar una revisión de alcance que permita mapear las intervenciones que promueven el confort ambiental para el sueño de la persona críticamente enferma. Métodos: Revisión de la literatura, basada en la estrategia metodológica del Instituto Joanna Briggs para Scoping Reviews. Las bases de datos utilizadas serán: CINAHL Complete, COCHRANE Library Plus, PUBMED, JBI Evidence Synthesis, Scientific Electronic Library Online (SciELO), y como fuentes de literatura gris se incluirán, OpenGrey, Open Access Scientific Repositories of Portugal (RCAAP) y DART - Europe. Resultados: Con la elaboración de este scoping review, se espera mapear las intervenciones de enfermería que contribuyen al confort ambiental y favorecen el sueño en personas hospitalizadas en cuidados intensivos y en situación crítica, así como indicadores e instrumentos para evaluar el sueño. Conclusiones: El desarrollo del conocimiento sobre las intervenciones de enfermería en el contexto del cuidado crítico permitirá mapear un conjunto de intervenciones que se enfocan en promover el confort de la persona en situación crítica. Como resultado, centrándose en las intervenciones dirigidas al confort, se produce una mejora en la calidad y cantidad del sueño, lo que contribuye al normal funcionamiento y rápida recuperación de la persona en situación crítica. <![CDATA[Perfil de stress dos enfermeiros de urgência/emergência em contexto COVID-19: determinantes profissionais]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: Evidence shows that emergency nurses have developed stress-related health problems in the context of the COVID-19 pandemic. Objectives: Evaluate the stress profile of urgency/emergency nurses in a COVID-19 context according to professional variables. Methods: Cross-sectional, quantitative descriptive-correlational study, through the application of the Stress Perception Scale (SPS), adapted by Pais Ribeiro &amp; Marques (2009), to a sample of 355 Portuguese nurses in an emergency/ urgency context. Results: The sample was mainly composed of women (51.1%), aged between 36-50 years (51.3%), with a university degree (38.9%), working in the public sector (85.9%), in the North (35.8%), between 11-20 years of professional experience (40.8%) and with the professional category of "nurse" (59.4%). Conclusion: As variáveis de caracterização profissional, revelaram que o título profissional, o serviço/unidade onde exercem funções e a localização geográfica, apresentam efeito significativo no perfil de Stress perceived (p &lt; 0.005). In this context, the specialist nurses (p = 0.005) working in the SUP and OR (p = 0.002) of the Lisbon and Tagus Valley Region (p = 0.001) were those with the highest perception of Stress. On the other hand, generalist nurses (p = 0.005), who exercise functions at INEM (p = 0.002), and who exercise in the Autonomous Region of Madeira (p = 0.001) showed a lower Stress profile.<hr/>Resumo Introdução: As evidências revelam que os enfermeiros de urgência/emergência desenvolveram problemas de saúde relacionados com o stress em contexto de pandemia por COVID-19. Objetivos: Avaliar o perfil de stress dos enfermeiros de urgência/emergência em contexto COVID-19 em função das variáveis profissionais. Métodos: Estudo transversal, quantitativo, descritivo-correlacional, através da aplicação da Escala de Perceção de Stress (EPS), adaptada por Pais Ribeiro &amp; Marques (2009), a uma amostra de 355 enfermeiros portugueses, em contexto de urgência/emergência. Resultados: Maioritariamente é uma amostra feminina (51,1%), com idades entre 36-50 anos (51,3%), licenciatura (38,9%), exercem funções no setor público (85,9%), no Norte (35,8%), com tempo de experiência profissional entre 11-20 anos (40,8%) e com a categoria profissional de “enfermeiro” (59,4%). Conclusão: As variáveis de caracterização profissional, revelaram que o título profissional, o serviço/unidade onde exercem funções e a localização geográfica, apresentam efeito significativo no perfil de Stress percecionado (p &lt; 0,005). Neste âmbito, os enfermeiros especialistas (p = 0,005) a exercerem funções nos SUP e BO (p = 0,002) da Região de Lisboa e Vale do Tejo (p = 0,001), foram aqueles onde a perceção de Stress é mais alta. Por outro lado, os enfermeiros generalistas (p = 0,005), que exercem funções no INEM (p = 0,002), e que exercem na Região Autónoma da Madeira (p = 0,001) demonstraram um perfil de Stress mais baixo.<hr/>Resumen Introducción: Los datos demuestran que las enfermeras de urgencias han desarrollado problemas de salud relacionados con el estrés en el contexto de la pandemia de COVID-19. Objetivos: Evaluar el perfil de estrés de las enfermeras de urgencias/emergencias en un contexto COVID-19 según variables. Métodos: Estudio transversal, cuantitativo, descriptivo y correlacional, a través de la aplicación de la Escala de Percepción de Estrés (EPS), adaptada por Pais Ribeiro &amp; Marques (2009), a una muestra de 355 enfermeras portuguesas en un contexto de emergencia/urgencia. Resultados: La muestra se compone principalmente de mujeres (51,1%), con edades comprendidas entre los 36 y los 50 años (51,3%), con titulación universitaria (38,9%), que trabajan en el sector público (85,9%), en el Norte (35,8%), entre 11 y 20 años de experiencia profesional (40,8%) y con la categoría profesional de "enfermera" (59,4%). Conclusión: Las variables de caracterización profesional, revelaron que el título profesional, el servicio/unidad donde se ejercen las funciones y la localización geográfica, presentan un efecto significativo en el perfil de Estrés percibido (p &lt; 0,005). En este contexto, los enfermeros especialistas (p = 0,005) que trabajan en el SUP y en el quirófano (p = 0,002) de la Región de Lisboa y del Valle del Tajo (p = 0,001) fueron los que tuvieron una mayor percepción de Estrés. Por otro lado, los enfermeros generalistas (p = 0,005), que ejercen funciones en el INEM (p = 0,002), y que ejercen en la Región Autónoma de Madeira (p = 0,001) mostraron un perfil de Estrés menor. <![CDATA[Reabilitação respiratória pediátrica no domicílio: alternativa à ausência de cuidado]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100204&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: The SARS-COV-2 pandemic forced remote health care to be provided, using telehealth tools for this purpose. Objective: To assess the effectiveness of a respiratory rehabilitation project in reducing the prevalence rate of nursing diagnoses. Methods: A descriptive and exploratory study was conducted with 24 paediatric individuals of both genders, aged between 14 months and 17 years, living on the islands of São Miguel and São Jorge (Azores) with respiratory pathology, but in need of Respiratory Rehabilitation. An innovative project was outlined and implemented, combining Home Visitation and Respiratory Telekinesitherapy. Results: The sample reveals differences regarding the results obtained with the intervention, compared to those recorded prior to its implementation. With the project, there was a diagnostic resolution rate between 77.7% and 100%, resulting into a 76.5% reduction in the incidence rate of hospital admissions. Children and parents’ satisfaction rate with the designed intervention is around 100%. Conclusion: The designed project improved in the context of a pandemic user’s accessibility to Respiratory Rehabilitation therapies who were deprived of this care. Its implementation contributed to reducing respiratory pathology exacerbations and avoidable hospital admissions, contributing to a greater subjective well-being and to costs reduce with hospital admissions.<hr/>Resumo Introdução: A por SARS-COV-2 obrigou a prestar cuidados de saúde à distância, recorrendo-se para o feito às ferramentas de telessaúde. Objetivo: Avaliar a eficácia de um projeto de telereabilitação respiratória na redução da taxa de prevalência de diagnósticos de enfermagem. Métodos: Estudo descritivo e exploratório realizado com 24 indivíduos em idade pediátrica de ambos os sexos, com idades compreendidas entre os 14 meses de vida e os 17 anos, com patologia respiratória, mas com necessidade de Reabilitação Respiratória residentes nas ilhas de São Miguel e de São Jorge nos Açores. Foi delineado e implementado um projeto inovador, combinando Visitação Domiciliária e telereabilitação espiratória. Resultados: A amostra revela diferenças no que diz respeito aos resultados obtidos com a intervenção, comparativamente com os registados prévios à sua implementação. Com o projeto, verificou-se uma taxa de resolução diagnóstica entre os 77.7% e os 100%, traduzindo-se na redução da taxa de incidência de internamentos hospitalares em 76,5%. A taxa de satisfação das crianças e pais com a intervenção desenhada ronda os 100%. Conclusão: O projeto implementado em contexto de pandemia melhorou a acessibilidade às terapias de Reabilitação Respiratória por parte dos utentes que ficaram privados destes cuidados. A sua implementação contribuiu para a redução das agudizações da patologia respiratória e dos internamentos hospitalares evitáveis, contribuindo para um maior bem-estar subjetivo e para a redução de custos com internamentos hospitalares, bem como para a redução da taxa de prevalência dos diagnósticos de enfermagem.<hr/>Resumen Introducción: La pandemia del SARS-COV-2 obligó a brindar atención de la salud á distancia, utilizando para ello herramientas de telesalud. Objetivo: Evaluar la eficacia de un proyecto de rehabilitación respiratoria para reducir la tasa de prevalencia de los diagnósticos de enfermería. Métodos: Estudio descriptivo y exploratorio realizado con 24 individuos pediátricos de ambos sexos, con edades comprendidas entre los 14 meses y los 17 años, con patología respiratoria, pero con necesidad de Rehabilitación Respiratoria residentes en las islas de São Miguel y São Jorge en las Azores. Se esbozó y aplicó un proyecto innovador que combina la visita a domicilio y la telequinesiterapia respiratoria. Resultados: La muestra revela diferencias en cuanto a los resultados obtenidos con la intervención, en comparación con los registrados antes de su aplicación. Con el proyecto, hubo una tasa de resolución diagnóstica de entre el 77,7% y el 100%, lo que se tradujo en una reducción del 76,5% en la tasa de incidencia de ingresos hospitalarios. El índice de satisfacción de los niños y los padres con la intervención diseñada fue de alrededor del 100%. Conclusión: El proyecto esbozado en el contexto de una pandemia mejoró la accesibilidad a las terapias de Rehabilitación Respiratoria por parte de los usuarios que estaban privados de esta atención. Su aplicación contribuyó a reducir las exacerbaciones de la patología respiratoria y los ingresos hospitalarios evitables, contribuyendo así a un mayor bienestar subjetivo y a reducir los costes con ingresos hospitalarios. <![CDATA[O cuidado farmacoterapêutico interprofissional: a visão do médico sobre o trabalho do enfermeiro]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100205&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: In pharmaceutical care (PC), multiple professionals interact with unclear role boundaries and significant variability across contexts and countries. Objective: To identify Portuguese physicians’ views on nurses’ roles in interprofessional PC. Methods: Qualitative, exploratory, and descriptive study with an intentional selection of eight physicians with experience in PC. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed according to Polit and Beck (2019). Results: In interprofessional PC, nurses are involved in the preparation, administration, monitoring, and prescription of medication, as well as patient/caregiver education. There are some reservations about nurses prescribing medication, although some admit this possibility under specific conditions. Physicians highlighted the nurse-patient/caregiver relationship as strength and the training in pharmacotherapy as a weakness. Conclusion: The nursing activity in PC fits into five areas of care. Nurses prescribing medication in specific situations can become a reality if nurses’ training in pharmacotherapy accompanies this evolution.<hr/>Resumo Introdução: No cuidado farmacoterapêutico (CF) interagem múltiplos profissionais, sem fronteiras definidas de funções e com grande variabilidade entre contextos e países. Objetivo: Conhecer a opinião de médicos portugueses sobre as funções dos enfermeiros no CF em equipa interprofissional. Métodos: Estudo qualitativo, descritivo e exploratório com seleção intencional de oito médicos com experiência no CF. A colheita de dados foi realizada por entrevista semiestruturada e a análise de conteúdo das entrevistas segundo Polit &amp; Beck (2019). Resultados: As funções do enfermeiro no CF interprofissional enquadram-se na preparação, administração, monitorização, prescrição e educação do utente e cuidador. Existem reservas na possível prescrição de medicamentos por parte dos enfermeiros, embora alguns admitam essa possibilidade sob condições específicas. Os médicos destacaram a relação estabelecida entre enfermeiro e utente/cuidador como ponto forte e a formação em farmacoterapia como ponto fraco. Conclusão: A atividade de enfermagem no CF enquadra-se em cinco áreas do cuidado e a prescrição poderá ser uma realidade em situações específicas se a formação dos enfermeiros em farmacologia acompanhar essa evolução.<hr/>Resumen Introducción: En la atención farmacéutica (AF) interactúan múltiples profesionales, sin límites definidos de funciones y con gran variabilidad entre contextos y países. Objetivo: Identificar la visión de los médicos portugueses sobre el papel del enfermero en la AF interprofesional. Métodos: Estudio cualitativo, exploratorio y descriptivo con una selección intencional de ocho médicos con experiencia en AF. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas semiestructuradas y analizados según Polit y Beck (2019). Resultados: En la AF interprofesional, los enfermeros participan en la preparación, administración, seguimiento y prescripción de medicamentos, así como en la educación del paciente/cuidador. Hay algunas reservas sobre la prescripción de medicamentos por parte de las enfermeras, aunque algunas admiten esta posibilidad bajo condiciones específicas. Los médicos destacaron como fortaleza la relación enfermera-paciente/cuidador y como debilidad la formación en farmacoterapia. Conclusión: La actividad de enfermería en AF se encuadra en cinco áreas de atención. La prescripción de medicamentos de enfermería en situaciones específicas puede convertirse en una realidad si la formación de enfermeras en farmacoterapia acompaña esta evolución. <![CDATA[Liderança, administração e gestão nos cuidados de saúde: um protocolo de revisão de escopo no âmbito do ensino da enfermagem]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100206&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: Strategic leadership in nursing, represents one of the global goals at the current time. Although integrated into university programs, the teaching of administration and management, did not seem to promote the expected results. This finding may be a consequence of the teaching methods, competencies targeted, or students' perceptions of the usefulness and interest of the subject. A new theoretical framework is needed, with the identification of underpinning skills, key contents and teaching methodologies adapted to the current reality. Objective: Map the models and conceptions of teaching-learning nursing administration and management. Methods: This review will follow the JBI methodology, and will include all types of studies, published in English, French, Spanish, and Portuguese, on the last decade, without any geographical limitations. The databases included MEDLINE, CINAHL, Psychology and Behavioral Sciences Collection by EBSCO, Scopus (Elsevier), Canadian Science Publishing, grey literature (Google Scholar) and Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP). Data will be analysed and extracted by two independent researchers and will be presented in a specific table. Results: Previous bibliographic research allowed the identification of some concepts, theories and pedagogical strategies implemented in the teaching-learning process of the subject. Conclusion: The results will contribute to help instructors to improve their educational approach, adapting the theory of the subject through the use and development of teaching-learning strategies that can support and empower upcoming nurses, face to future challenges in healthcare.<hr/>Resumo Introdução: A liderança estratégica em enfermagem, representa um dos objetivos globais da atualidade. Embora integrada nos programas curriculares, o ensino da administração e gestão, não parece promover os resultados esperados. Esta constatação pode ser consequência da metodologia de ensino, das competências visadas, ou das perceções dos estudantes sobre a utilidade e interesse da disciplina. É necessário um novo pilar teórico, com a identificação de competências basilares, conteúdos chave e metodologias de ensino adaptadas à realidade atual. Objetivo: Identificar e mapear os modelos e conceções do processo de ensino-aprendizagem da administração e gestão em enfermagem. Métodos: A revisão seguirá a metodologia da JBI, e incluirá todos os tipos de estudos, publicados em inglês, francês, espanhol e português, na última década, sem quaisquer limitações geográficas. As bases de dados incluíram MEDLINE, CINAHL e Psychology and Behavioral Sciences Collection (EBSCO), Scopus (Elsevier), Canadian Science Publishing, literatura cinzenta (Google Scholar) e o Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP). Os dados serão analisados e extraídos por dois investigadores independentes e serão apresentados numa tabela específica. Resultados: Uma pesquisa bibliográfica preliminar permitiu a identificação de alguns conceitos, teorias e estratégias pedagógicas relevantes implementadas no processo ensino-aprendizagem da disciplina. Conclusão: Os resultados irão contribuir para ajudar o corpo docente a melhorar a sua abordagem pedagógica, adaptando a teoria, através da utilização e desenvolvimento de estratégias de ensino-aprendizagem que possam apoiar e capacitar os futuros enfermeiros, a enfrentar os desafios emergentes nos cuidados de saúde.<hr/>Resumen Introducción: El liderazgo estratégico en enfermería representa uno de los objetivos globales actuales. Aunque bien integrada en los planes de estudio, la enseñanza de administración y gestión no parece promover los resultados esperados. Esta constatación puede ser una consecuencia de la metodología de enseñanza, de las competencias identificadas o de la percepción de los alumnos sobre la utilidad y el interés por la asignatura. Es necesario identificar un pilar teórico, con competencias específicas, contenidos clave y metodologías pedagógicas adaptadas a la realidad actual. Objetivo: Identificar y mapear los modelos y concepciones de enseñanza-aprendizaje de administración y gestión en enfermería. Métodos: Esta revisión seguirá la metodología del JBI, e incluirá todo tipo de estudios, publicados en inglés, francés, español y portugués, en la última década, sin ninguna limitación geográfica. Las bases de datos incluyen MEDLINE, CINAHL, y Psychology and Behavioral Sciences Collection (EBSCO), Scopus (Elsevier), Canadian Science Publishing, literatura gris (Google Scholar) y Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP). Los datos serán analizados y extraídos por dos investigadores independientes y se presentarán en una tabla específica. Resultados: Una revisión bibliográfica previa permitió identificar algunos conceptos, teorías y estrategias pedagógicas implementadas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura. Conclusión: Los resultados contribuirán a ayudar a los docentes, a mejorar su enfoque educativo, adaptando la teoría de la asignatura mediante el desarrollo y la implementación de estrategias de enseñanza-aprendizaje que puedan apoyar y capacitar a la futura generación de enfermeros, para los desafíos emergentes de la atención sanitaria. <![CDATA[Fatores psicossociais de inclusão do doente em cirurgia ambulatória: scoping review]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100207&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: Ambulatory surgery has well-defined clinical and social inclusion criteria. The psychosocial factors cover aspects of social life together with clinical psychology interfering with adherence to ambulatory surgery. Objective: To map the scientific evidence on psychosocial factors of patient inclusion in ambulatory surgery. Methods: Scoping review conducted following the JBI and PRISMA-ScR methodology using the SCIELO and PUBMED databases and via EBSCO to CINHAL Complete, Ebook Nursing Collection, Ebook Collection (Ebsco Host) and MEDLINE using the descriptors “psychosocial factors”, “ambulatory surgery“, “cirurgia ambulatorial” and “enferm*”. The inclusion criteria were academic journals, English, Portuguese and full text and the exclusion criteria were pediatrics, duplicate articles and those that did not refer in the title ambulatory surgery and psychosocial factors. The screening and selection of articles was performed by two independent reviewers. Results: Two articles were included in the study which highlighted as psychosocial factors the fear of pain, anesthesia, surgery, anxiety, discomfort, the existence of a companion/caregiver at home, living with many stairs, no lift and being far from the hospital and having no transport. Conclusion: Psychological aspects and psychosocial needs contribute to adherence to this regime, but it is not possible to identify them as psychosocial factors of patient`s inclusion in ambulatory surgery.<hr/>Resumo Introdução: A cirurgia ambulatória tem critérios de inclusão clínicos e sociais bem definidos. Os fatores psicossociais abrangem os aspetos da vida social em conjunto com a psicologia clínica interferindo na adesão à cirurgia ambulatória. Objetivo: Mapear a evidência científica sobre fatores psicossociais de inclusão do doente em cirurgia ambulatória. Métodos: Scoping review realizada seguindo a metodologia JBI e PRISMA-ScR recorrendo às bases de dados SCIELO, PUBMED e via EBSCO à CINHAL Complete, Ebook Nursing Collection, Ebook Collection (Ebsco Host) e MEDLINE com recurso aos descritores “psychosocial factors”, “ambulatory surgery“, “cirurgia ambulatorial” e “enferm*”. Os critérios de inclusão foram revistas académicas, inglês, português e texto integral e os de exclusão foram pediatria, artigos duplicados e os que não referiam no título cirurgia ambulatória e fatores psicossociais. A triagem e seleção dos artigos foi realizada por dois revisores independentes. Resultados: Foram incluídos no estudo dois artigos que evidenciam como fatores psicossociais o medo da dor, anestesia, cirurgia, a ansiedade, o desconforto, existência de acompanhante/cuidador no domicílio, habitação com muitas escadas, sem elevador e distante do hospital e não terem transporte. Conclusão: Aspetos psicológicos e necessidades psicossociais contribuem para a adesão a este regime, mas não foi possível identificá-los como fatores psicossociais de inclusão do doente em cirurgia ambulatória.<hr/>Resumen Introducción: La cirugía ambulatoria tiene criterios de inclusión clínicos y sociales bien definidos. Los factores psicosociales abarcan aspectos de la vida social junto con la psicología clínica interfiriendo en la adherencia a la cirugía ambulatoria. Objetivo: Mapear la evidencia científica sobre los factores psicosociales de inclusión del paciente en cirugía ambulatoria. Métodos: Revisión Scoping realizada seguiendo la metodología JBI e PRISMA-ScR utilizando las bases de datos SCIELO, PUBMED y vía EBSCO a CINHAL Complete, Ebook Nursing Collection, Ebook Collection (Ebsco Host) y MEDLINE utilizando los descriptores “psychosocial factors”, “ambulatory surgery“, “cirurgia ambulatorial” y “enferm*”. Los criterios de inclusión fueron revistas académicas, en inglés, portugués y texto completo y los criterios de exclusión fueron pediatría, artículos duplicados y aquellos que no hicieran referencia en el título a cirugía ambulatoria y factores psicosociales. Dos revisores independientes examinaron y seleccionaron los artículos. Resultados: Se incluyeron en el estudio dos artículos que muestran como factores psicosociales el miedo al dolor, la anestesia, la cirugía, la ansiedad, el malestar, la existencia de un acompañante/cuidador en el domicilio, la vivienda con muchas escaleras, sin ascensor y lejos del hospital y sin transporte. Conclusión: Los aspectos psicológicos y los factores psicosociales contribuyen a la adherencia a este régimen, pero no fue posible identificarlos como factores psicosociales para la inclusión del paciente en cirugía ambulatoria. <![CDATA[A avaliação de desempenho dos enfermeiros: um estudo qualitativo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100208&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: Performance appraisal is a cornerstone of human resource management in any organization. It is now mandatory, essential and necessary, for the dynamism and promotion of individual performance improvement, being a motivating force for performance improvement, quality improvement, with direct implications for the success of organizations, by promoting the strategic and sustained success of the organization. Objetives: To identify which elements should be included in the nurses' performance evaluation framework; Identify good practices on the performance evaluation process. Methods: Study with a qualitative approach, descriptive and exploratory. Sampling was intentional, consisting of 12 nurses. Semi-structured interviews were carried out with nurses from the public, private and social sectors. Results: The current evaluation system in place has several gaps. An ideal assessment model should focus on competencies; the personal objectives must be articulated with the organizational objectives, the evaluation must be carried out by the hierarchical superior, annually, with quantitative evaluation and a reward system must be predefined. Conclusion: Performance evaluation promotes professional development and stimulates individual performance; there must be an articulated negotiation of objectives, respecting organizational and personal objectives. The model must adopt a quantitative, annual assessment by the hierarchical superior, with an associated mandatory reward system.<hr/>Resumo Introdução: A avaliação de desempenho é uma pedra angular na gestão de recursos humanos em qualquer organização. É hoje obrigatória, essencial e necessária, para a dinamização e promoção da melhoria do desempenho individual, sendo uma força motivadora da melhoria do desempenho, melhoria da qualidade, com implicações diretas no sucesso das organizações, ao promover o sucesso estratégico e sustentado da organização. Objetivos: Identificar que elementos devem estar incluídos no referencial de avaliação de desempenho dos enfermeiros; identificar boas práticas sobre o processo de realização da avaliação de desempenho. Métodos: Estudo de abordagem qualitativa, descritivo exploratório. A amostragem foi intencional, sendo constituída por 12 enfermeiros. Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas a enfermeiros do setor público, privado e social. Resultados: O sistema de avaliação atual em vigência apresenta diversas lacunas. Um modelo de avaliação ideal deve incidir nas competências; os objetivos pessoais devem ser articulados com os objetivos organizacionais, a avaliação deve ser realizada pelo superior hierárquico, anualmente, com avaliação quantitativa e deve estar predefinido um sistema de recompensas. Conclusão: A avaliação de desempenho promove o desenvolvimento profissional e estimula a performance individual; deve haver uma negociação articulada dos objetivos, respeitando os objetivos organizacionais e pessoais. O modelo deve adotar uma avaliação quantitativa, anual, pelo superior hierárquico, com um sistema de recompensas obrigatório associado.<hr/>Resumen Introducción: La evaluación del desempeño es un pilar de la gestión de los recursos humanos en cualquier organización. Ahora es obligatorio, esencial y necesario para el dinamismo y promoción de la mejora del desempeño individual, siendo una fuerza motivadora para la mejora del desempeño, la mejora de la calidad, con implicaciones directas para el éxito de las organizaciones, al promover el éxito estratégico y sostenido de la organización. Objetivos: Identificar qué elementos deben ser incluidos en el marco de evaluación del desempeño de los enfermeros; Identificar buenas prácticas en el proceso de evaluación del desempeño. Métodos: Estudio con enfoque cualitativo, descriptivo y exploratorio. El muestreo fue intencional, conformado por 12 enfermeros. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a enfermeras del sector público, privado y social. Resultados: El sistema de evaluación actual tiene varias lagunas. Un modelo de evaluación ideal debería centrarse en las competencias; los objetivos personales deben estar articulados con los objetivos organizacionales, la evaluación debe ser realizada por el superior jerárquico, anualmente, con evaluación cuantitativa y debe predefinirse un sistema de recompensas. Conclusión: La evaluación del desempeño promueve el desarrollo profesional y estimula el desempeño individual; debe haber una negociación articulada de objetivos, respetando los objetivos organizacionales y personales. El modelo debe adoptar una evaluación anual cuantitativa por parte del superior jerárquico, con un sistema de recompensa obligatorio asociado. <![CDATA[Novos tempos, novas formas de relacionamentos familiares: educação intergeracional mediada pelas tecnologias]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-30152023000100301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Introduction: The social isolation measures, implemented by many countries in the world as a result from the COVID 19 pandemic, brought changes to families. Many children have physically distanced themselves from their grandparents, but in many cases, technology has brought them together. Objectives: To analyse how grandparents use technology to communicate with their grandchildren during the COVID-19 Pandemic. Methodology: The methodological approach adopted was qualitative. For the research, questionnaires were applied to 15 grandparents residing in large urban centers in different parts of Brazil, regardless of gender, educational or socioeconomic status. Results: The results showed that the contact between the two generations was frequent and full of exchanges of teachings on both sides. Most participants maintained virtual contact with their grandchildren on a daily or weekly basis and the content of the activities varied according to the age group of the grandchildren, but it takes place mainly through conversations, school activities and games. Conclusion: We concluded that, given the need for physical distancing, technologies have become an important instrument for socialization and interaction between grandparents and grandchildren, thus allowing the exchange of teachings between the two generations and the strengthening of family ties.<hr/>Resumo Introdução: As medidas de isolamento social implementadas pela grande maioria dos países do mundo em decorrência da Pandemia de COVID 19 trouxeram mudanças nas famílias. Muitas crianças se distanciaram fisicamente de seus avós, mas em muitos casos, a tecnologia os aproximou. Objetivos: Analisar como os avós utilizam a tecnologia para se comunicar com os netos durante a Pandemia de COVID 19. Metodologia: A abordagem metodológica adotada foi qualitativa. Para a pesquisa foram aplicados questionários a 15 avós residentes em grandes centros urbanos de diferentes partes do Brasil, sem distinção de sexo, faixa de escolaridade ou nível socioeconômico. Resultados: Os resultados mostraram que o contato entre as duas gerações foi frequente e repleto de trocas ensinamentos de ambos os lados. A maioria dos participantes manteve contato virtual com os netos diariamente ou semanalmente, sendo que o conteúdo das atividades variou de acordo com a faixa etária dos netos, mas ocorreu principalmente por meio de conversas, atividades escolares e brincadeiras. Conclusão: Concluímos que diante da necessidade do distanciamento físico, as tecnologias têm se constituído como importante instrumento para a socialização e interação entre avós e netos, permitindo, dessa forma, a troca de ensinamentos entre as duas gerações e o fortalecimento dos laços familiares.<hr/>Resumen Introducción: Las medidas de aislamiento social implementadas por la gran mayoría de países del mundo a raíz de la pandemia de COVID 19 que comenzó en 2019 trajeron cambios a las familias. Muchos niños se han distanciado físicamente de sus abuelos, pero en muchos casos, la tecnología los ha acercado. Objetivos: Analizar cómo los abuelos utilizan la tecnología para comunicarse con sus nietos durante la pandemia COVID 19. Metodología: El enfoque metodológico adoptado fue cualitativo. Para la investigación se aplicaron cuestionarios a 15 abuelos residentes en grandes centros urbanos en diferentes partes de Brasil, independientemente del género nivel de escolaridad o socioeconómico. Resultados: Los resultados mostraron que el contacto entre las dos generaciones fue frecuente y lleno de intercambios de enseñanzas en ambos lados. La mayoría de los participantes mantuvieran contacto virtual con sus nietos de forma diaria o semanal y el contenido de las actividades varío según el grupo de edad de los nietos, pero se desarrolló principalmente a través de conversaciones, actividades escolares y juegos. Conclusión: Concluimos que, ante la necesidad del distanciamiento físico, las tecnologías se han convertido en un importante instrumento de socialización e interacción entre abuelos y nietos, permitiendo así el intercambio de enseñanzas entre las dos generaciones y el fortalecimiento de los lazos familiares.