Scielo RSS <![CDATA[Revista de Enfermagem Referência]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0874-028320110001&lang=pt vol. serIII num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Correlação entre ansiedade e anéis de tensão</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A ansiedade vem sendo muito estudada pelas áreas de psicossomática e psiconeuroimunologia e tem sido apontada como fator predisponente em inúmeras doenças. Isso sugere que a minimização de comportamentos ansiosos traria benefícios à saúde. A análise da íris permite determinar as características de personalidade do indivíduo. Dentre os diversos sinais estudados pela iridologia, os anéis de tensão são relacionados com a ansiedade. O objetivo deste estudo é comparar os resultados do Inventário de Diagnóstico da Ansiedade Traço (IDATE) com a análise da íris (quantidade de anéis de tensão). A pesquisa foi realizada nos meses de setembro e outubro de 2008, com todos os integrantes do Grupo de Estudos em Práticas Alternativas e Complementares em Saúde da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. Houve correspondência entre a íris e o inventário em 75% da população e o coeficiente de correlação de Spearman apontou uma correlação positiva e significativa entre o escore do Inventário de ansiedade (IDATE) e a quantidade e classificação dos anéis de tensão. Este resultado sugere que a presença destes sinais na íris indica maior predisposição para a ansiedade.<hr/>In psychosomatic and psychoneuroimmunological studies there is growing interest in anxiety as a factor that predisposes individuals to numerous diseases. This suggests that reducing anxiety behaviors would be beneficial to an individual’s health. Evaluation of the iris permits professionals to determine certain personality characteristics of the individual. Contraction furrows are one of the signs studied in iridology and they are related to anxiety. The purpose of this study is to verify the correlation of contraction furrows analysis with the IDATE anxiety inventory results. Data collection was performed between september and october 2008, with 20 members of the National Council for Scientific and Technological Development Study Group for Alternative and Complementary Health Practices at University of Sao Paulo School of Nursing. A correlation of 75% was found between the iris analysis and the inventory. Spearman’s correlation coefficient showed a positive and statistically significant correlation between IDATE scores and the quantity and classification of contraction furrows. These results suggest that the presence of these signs indicates a greater predisposition to anxiety behaviors.<hr/>La ansiedad ha sido muy estudiada en las áreas de la psicosomática y de la psico-neuroinmunología y ha sido señalada como siendo un factor predisponente de innúmeras enfermedades. Esto sugiere que la minimización de comportamientos ansiosos podría traer beneficios para la salud. El análisis del iris permite determinar las características de personalidad del individuo. Dentro de las diversas señales estudiadas por la iridología, los anillos nerviosos están relacionados con la ansiedad. El objetivo de este estudio es comparar los resultados del Inventario de la Ansiedad Rasgo-Estado (IDARE) con el análisis del iris (cantidad de anillos nerviosos). La investigación fue realizada en los meses de septiembre a octubre de 2008, con todos los integrantes del Grupo de Estudios en Prácticas Alternativas y Complementarias de Salud de la Escuela de Enfermería de la Universidad de São Paulo. Hubo correspondencia entre el iris y el inventario en 75% de la población y el coeficiente de correlación de Spearman destacó una correlación positiva y significativa entre los resultados del IDARE con la cantidad y la clasificación de los anillos nerviosos. Este resultado sugiere que la presencia de estas señales en el iris indica una predisposición más importante para la ansiedad. <![CDATA[<b>Cuidar em Enfermagem</b>: <b>como desenvolver a(s) competência(s)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A enfermagem relaciona competência, exercício profissional e contexto. A inovação tecnológica e as alterações na organização do trabalho fazem emergir as novas lógicas empresariais. Os enfermeiros são actores do processo de mudança e os contextos são um imperativo ao desenvolvimento de competências. Considerando os processos de mudança pretendeu-se estudar o modo como os enfermeiros desenvolvem as competências do cuidar em enfermagem e quais as determinantes desse processo. O estudo qualitativo e etnometodológico privilegiou a presença do investigador no contexto. Na colheita de dados utilizámos a observação participante, entrevistas etnográficas e semi-estruturadas a enfermeiros e outros informantes privilegiados, além de análise documental. Conclusões: o desenvolvimento de competências resulta da articulação entre os actores (equipa de saúde), o contexto e os saberes através das díades. Estas desenvolvem-se nos sistemas micro e meso com influência do sistema exo e macro. Tem por base: estratégias promotoras de um processo reflexivo sobre a prática de enfermagem; a construção da experiência, um habitus de cuidar caracterizado pelo conhecimento colectivo e um processo de supervisão clínica.<hr/>Nursing is related to competence, professional practice and context. Technological innovation and changes in work organization are leading to new business logic. Nurses are key players in the process of change and the contexts are important in skills development. In terms of the processes of change, the intention was to investigate how nurses develop the skills of nursing care and what are the determinants of this process. The qualitative and ethnomethodological study focused on the presence of the researcher in the context. For data collection we used participant observation, semi-structured ethnographic interviews with nurses and other key informants and document analysis. Conclusions: Competency development is the result of interactions between the actors (health team), the context and knowledge across dyads. They develop in micro-and meso-systems influenced by exo-and macro systems. It is based on: strategies to promote a process of reflection on nursing practice, the construction of the experience, a habitus of care characterized by collective knowledge and a process of clinical supervision.<hr/>La enfermería relaciona competencia, ejercicio profesional y contexto. La innovación tecnológica y las alteraciones en la organización del trabajo han hecho emerger nuevas lógicas empresariales. Los enfermeros son actores del proceso de cambio y los contextos son un imperativo en el desarrollo de competencias. Considerando los procesos de cambio se pretendió estudiar el modo cómo los enfermeros desarrollan competencias de la atención en enfermería y cuáles son las determinantes de ese proceso. El estudio cualitativo y etno-metodológico privilegió la presencia del investigador en el contexto. En la recolección de datos utilizamos la observación-participante, entrevistas etnográficas y semi-estructuradas a enfermeros y otros informantes privilegiados, además del análisis documental. Conclusiones: el desarrollo de competencias resulta de la articulación entre los actores (equipo de salud), el contexto y los saberes adquiridos día tras día. Estas se desarrollan en los sistemas micro - e incluso - con influencia del sistema exo y macro. Tienen por base: estrategias promotoras de un proceso reflexivo sobre la práctica de enfermería; la construcción de la experiencia, un habitus de cuidar caracterizado por el conocimiento colectivo y un proceso de supervisión clínica. <![CDATA[<b>De um novo paradigma na gestão dos enfermeiros</b>: <b>a espiritualidade no local de trabalho</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Contexto: A espiritualidade no local de trabalho é um tema emergente na área da gestão de recursos humanos, porém, com uma evidente escassez em enfermagem. Os enfermeiros trabalham em ambientes que favorecem a vivência espiritual e, também por isso, deverão ser cuidados pelos seus gestores como seres espirituais. Objectivos: Explorar e compreender a percepção dos enfermeiros acerca da espiritualidade no local de trabalho. Método: Aplicou-se um questionário contendo uma escala de avaliação da espiritualidade no local de trabalho (Rego, Cunha e Souto, 2007a). A amostra foi constituída por 40 enfermeiros a frequentar o curso de complemento de formação. Resultados: A espiritualidade no local de trabalho é percepcionada como “moderada” nas dimensões: sentido de comunidade na equipa, alinhamento do indivíduo com os valores da organização, alegria no trabalho e oportunidades para a vida interior, sendo “alta” na dimensão relacionada com “o sentido de préstimo à comunidade”. Conclusões: Embora de natureza exploratória, este estudo permitiu conhecer que este fenómeno é percebido pelos enfermeiros e, como tal, deverá ser atendido pelos gestores. A liderança espiritual poderá trazer mais criatividade, compromisso, comunicação e adopção de comportamentos éticos às equipas de enfermagem. Este estudo é um contributo para a continuação da investigação nesta área.<hr/>Context: Spirituality at work is an emerging issue in human resource management, but with an obvious absence in nursing. Nurses provide care in particular environments that give rise to spiritual experience, and as spiritual beings they must be cared for by their managers. Objectives: To explore and understand nurses’ perceptions about spirituality in the workplace. Method: Data were collected by a questionnaire including a spirituality at work scale (Rego, Cunha e Souto, 2007a). The sample consisted of 40 nurses attending the complementary training course. Results: Spirituality at work is perceived as “moderate” in 4 dimensions of the scale, and “high” in dimension related to “sense of contribution to the community”, aligning the individual with the values of the organization, joy in the work and opportunities for the interior life, and as “high” on the dimension related to ‘the feeling of being needed by the community”.Conclusions: Although this is exploratory research, the conclusions show that spirituality at work is understood by nurses and should be attended to by managers. Spiritual leadership can bring more creativity, commitment, communication and ethical behavior to nursing teams. This study is a contribution towards further research in this area.<hr/>Contexto: La espiritualidad en el lugar de trabajo es un tema emergente en la gestión de los recursos humanos, pero con una evidente escasez en la enfermería. Los enfermeros trabajan en ambientes que promueven la experiencia espiritual y debían también ser atendidos por sus directivos como seres espirituales. Objetivos: Explorar y comprender las percepciones de los enfermeros sobre la espiritualidad en el lugar de trabajo. Método: Se aplicó un cuestionario con una escala de evaluación de la espiritualidad en el lugar de trabajo (Rego, Cunha e Souto, 2007a). La muestra fue constituida por enfermeros que estaban asistiendo al curso de formación complementario. Resultados: La espiritualidad en el lugar de trabajo se percibe como “moderada” en el sentido de comunidad en el equipo, identificación con los valores organizacionales, la felicidad en el trabajo y las oportunidades de vida interior, y fue “alta” en la dimensión relacionada con el sentido de utilidad para la sociedad. Conclusiones: Aunque exploratorio, las conclusiones expresan que este fenómeno es percibido por las enfermeras y como tal debe ser atendido por los administradores. Liderazgo espiritual puede traer más creatividad, comunicación, compromiso y adopción de un comportamiento ético a los equipos de enfermería. Este estudio es una contribución a la investigación en este ámbito. <![CDATA[<b>Desafios e perspectivas na reeducação e ressocialização de adolescentes em regime de semiliberdade</b>: <b>subsídios para Enfermagem</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Estudo descritivo-exploratório, qualitativo, que tem como objetivos, investigar as ações socioeducativas oferecidas aos adolescentes infratores em regime de semiliberdade, bem como, apreender opiniões e sugestões desses jovens para mudanças no planejamento das ações socioeducativas desenvolvidas por essas unidades de atendimento. Participaram 30 adolescentes do sexo masculino nos meses de julho a setembro de 2009. Os depoimentos foram gravados, transcritos e analisados mediante o Discurso do Sujeito Coletivo, sendo os mesmos, decompostos em três idéias centrais: Atividades e afazeres dos adolescentes que cumprem medida socioeducativa; Atuação da FUNASE (Fundação de Atendimento Socioeducativo) na reeducação e ressocialização dos adolescentes; Sugestões dos adolescentes para mudanças no planejamento das ações socioeducativas desenvolvidas pela instituição. O estabelecimento das possibilidades de atividades socioeducativas constitui uma ferramenta essencial para o adolescente infrator, pois extrapola as limitações impostas pelas medidas de privação de liberdade que comprometem o convívio social do mesmo. Essas atividades socioeducativas possibilitam reorientação na formação desse adolescente, que não é apenas infrator, mas vítima da violência social decorrente de um processo de exclusão de medidas e condições necessárias à promoção do desenvolvimento humano. Destaca-se o papel do enfermeiro que deve agregar ao seu fazer cotidiano, estratégias e práticas comprometidas com a promoção à saúde do adolescente sob medida socioeducativa.<hr/>An exploratory, descriptive, qualitative study was carried out with the objectives of investigating the socio-educative activities offered to adolescent offenders in semi-liberty, as well as seeking the opinions and suggestions of these young people in order to make changes to the organization of socio-educative activities developed by attendance units. 30 male adolescents took part during the months of June to September, 2009. The interviews were recorded, transcribed and analyzed using O Discurso do Sujeito Coletivo (DSC- a recognized research technique) which can be deconstructed into three central ideas: the activities and daily tasks of the adolescents taking part in the socio-educative programs; the work of the FUNASE (Foundation for Socio-educative Attendance) in the reeducation and social reintegration of the adolescent offenders; suggestions from the adolescents for changes in the organization of socio-educative activities developed by the institution. The establishment of opportunities for socio-educative activities constitutes an essential tool for the adolescent offender, because it outlines the limitations of loss of liberty imposed by the measures, which can compromise the offender’s social inclusion. These socio-educative activities allow for reorientation in the education of the adolescents, who are not only offenders but also victims of social violence which stems from a process of social exclusion from the measures and conditions that are necessary for the promotion of human development. The role of nurses is highlighted, including their day-to-day strategies and practices, which involve promotion of the health of the adolescents taking part in the socio-educative program.<hr/>Estudio descriptivo-exploratorio, cualitativo, que tiene por objetivo investigar las acciones socioeducativas ofrecidas a los adolescentes infractores en régimen de semilibertad, así como recoger las opiniones y las sugerencias de esos jóvenes sobre los cambios en el planeamiento de las acciones socioeducativas desarrolladas por esas unidades de atención. Participaron 30 adolescentes del sexo masculino durante los meses de julio a septiembre de 2009. Sus declaraciones fueron grabadas, transcritas y analizadas mediante el Discurso del Sujeto Colectivo, las cuales se dividieron en tres ideas centrales: Actividades y quehaceres de los adolescentes que cumplen con la medida socioeducativa; Actuación de la FUNASE (Fundación de atendimiento socioeducativo) en la reeducación y resocialización de los adolescentes; Sugerencias de los adolescentes sobre los cambios en el planeamiento de las acciones socioeducativas desarrolladas por la institución. El establecimiento de posibilidades de actividades socioeducativas constituye una herramienta esencial para el adolescente infractor, pues supera las limitaciones impuestas por las medidas de privación de libertad que comprometen la convivencia social del mismo. Esas actividades socioeducativas hacen posible la reorientación en la formación de ese adolescente, que no es solamente infractor sino también víctima de la violencia social resultante de un proceso de exclusión de medidas y condiciones necesarias a la promoción del desarrollo humano. Se destaca el papel del enfermero que debe agregar a su quehacer cotidiano estrategias y prácticas comprometidas con la promoción de la salud del adolescente bajo medida socioeducativa. <![CDATA[<b>Fraude e plágio em pesquisa e na ciência</b>: <b>motivos e repercussões</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Têm sido publicadas em revistas e jornais de grande circulação, no Brasil e no exterior, notícias e reportagens sobre fraudes e plágios em ciência e nas pesquisas científicas. Como profissionais atuantes na academia e pesquisadores, devemos considerar tais ocorrências, e ainda, debatê-las e difundi-las. O objeto desse estudo são as fraudes e plágios nas pesquisas e na ciência. Os objetivos: caracterizar a fraude e o plágio em ciência, pesquisas científicas e publicações e analisar as repercussões desses fenômenos contra a ética na pesquisa científica e respectivas publicações. Utilizou-se o método indutivo e a abordagem qualitativa nesta pesquisa descritiva e documental. As fontes primárias foram notícias de jornais, revistas e documentação eletrônica. As motivações para as fraudes e plágios vão desde a competitividade, passando pela globalização e possibilidades da documentação eletrônica ao reconhecimento da necessidade de aprimoramento moral do corpo social das diferentes classes sociais, nível sócio econômico, cultural ou grau de formação.<hr/>News and reports about fraud and plagiarism in science and by scientific researchers have been published in magazines and newspapers with wide circulation in Brazil and abroad. As active professionals and researchers in academia, we should consider such occurrences, and also discuss and disseminate them. The objects of this study are fraud and plagiarism in research and science. The objectives: to describe fraud and plagiarism in science, in scientific research and in publications, and to analyze the repercussions of those phenomena in terms of the ethics of scientific research and the respective publications. We used an inductive method and a qualitative approach in this descriptive and documentary research. The primary sources were newspapers, magazines and electronic documentation. The motivations for fraud and plagiarism range from competitiveness to globalization as well as electronic documentation and the possibilities of recognition, the point to the need for moral improvement in the social group and the different social classes, economic level and cultural or graduation degree.<hr/>Han sido publicadas en revistas y periódicos de gran circulación, en Brasil y en el exterior, noticias y reportajes sobre fraudes y plagios en la ciencia y en las investigaciones científicas. Como profesionales actuantes en la academia e investigadores, debemos considerar tales ocurrencias, y además, debatirlas y difundirlas. El objeto de este estudio son los fraudes y plagios en las investigaciones y en la ciencia. Los objetivos: caracterizar el fraude y el plagio en la ciencia, en investigaciones científicas y publicaciones; y analizar las repercusiones de estos fenómenos contra la ética en la investigación científica y respectivas publicaciones. Se utilizó el método inductivo y el abordaje cualitativo en esta investigación descriptiva y documental. Las fuentes primarias fueron noticias de periódicos, revistas y documentación electrónica. Las motivaciones para los fraudes y plagios van desde la competitividad, pasando por la globalización y las posibilidades de la documentación electrónica hasta el reconocimiento de la necesidad de perfeccionamiento moral del cuerpo social de las diferentes clases sociales, el nivel socioeconómico, cultural o grado de formación. <![CDATA[<b>Os medos dos enfermeiros em situação de doença própria</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A experiência de doença revela-se um acontecimento singular na vida de cada indivíduo, estando directamente relacionado com as características pessoais e com o contexto onde se desenvolve, projectando-se pela vida fora e determinando o ser que é, e aquele em que se pode tornar. O objectivo deste artigo é conhecer quais os medos mais comummente sentidos pelos enfermeiros no processo de vivência de doença própria. A presente investigação enquadra-se no paradigma da investigação qualitativa, descritiva e fenomenológica. Os informantes do estudo foram 15 enfermeiros que vivenciaram uma situação de doença marcante desde 2003 e que já reiniciaram funções, há pelo menos um ano. Foram realizadas entrevistas de profundidade e posteriormente analisadas segundo a metodologia de Giorgi. Os enfermeiros, como qualquer outro ser humano nestas circunstâncias, experienciam sentimentos de medo a vários níveis, constatando-se algumas particularidades associadas à sua profissão, podendo-se destacar o medo da avaliação por parte dos seus pares e do desconhecido, associado ao poder do saber e à expectativa criada.<hr/>The experience of illness appears to be a unique event in the life of every individual, being directly related to personal characteristics and the context in which it develops, affecting future life and determining what the human being is and in which they can become. The aim of this paper is to identify the most common fears experienced by nurses in the process of experiencing personal illness. This research fits into the paradigm of qualitative research, being descriptive and phenomenological. The informants of the study were 15 nurses who had experienced a particular disease situation in the period since 2003 and had already resumed their professional work for at least a year. In-depth interviews were conducted and analyzed following the method of Giorgi. Nurses, like any other human being in such circumstances, experience feelings of fear on several levels, revealing some peculiarities associated with their profession. We highlight the fear of evaluation by peers and of the unknown, associated with the power of knowledge and the expectations created.<hr/>La experiencia de enfermedad revela ser un suceso singular en la vida de cada individuo al estar directamente relacionado con las características personales y con el contexto donde se desarrolla, proyectándose por otros aspectos de la vida y determinando al ser actual y aquel en que se puede convertir. El objetivo de este artículo es conocer cuáles son los miedos más comúnmente sentidos por los enfermeros en el proceso de vivencia de la propia enfermedad. La presente investigación se encuadra en el paradigma de la investigación cualitativa, descriptiva y fenomenológica. Los informantes del estudio fueron 15 enfermeros que pasaron por una situación de enfermedad que les marcó desde el año de 2003 y que retomaron sus funciones desde hace por lo menos un año. Fueron realizadas entrevistas de profundidad y posteriormente analizadas según la metodología de Giorgi. Los enfermeros, como cualquier otro ser humano en estas circunstancias, experimentaron sentimientos de miedo a varios niveles y fueron constatadas algunas particularidades asociadas a su profesión de las que se destacan el miedo de la evaluación por parte dos sus pares y del desconocido, asociado al poder del saber y a la expectativa creada. <![CDATA[<b>Perturbações afectivo-emocionais em contexto de cuidados de saúde primários</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Contexto: O estudo desenvolve-se no contexto do projecto “Ansiedade e Stresse em Cuidados de Saúde Primários” integrado na linha de investigação “Bem-Estar, Saúde e Doença” da Unidade de Investigação da Escola superior de Enfermagem de Coimbra. Objectivos: Descrever os níveis de depressão, ansiedade e stresse de utilizadores de um centro de saúde urbano/rural, analisar as diferenças de género e a relação entre depressão, ansiedade, stresse e idade. Método: Estudo descritivo analítico, aplicando a versão portuguesa da DASS-21 a uma amostra consecutiva (n=441). Resultados: 40% a 50% dos indivíduos apresentam algum grau de perturbação afectivo-emocional (depressão, ansiedade ou stresse). Foram identificados níveis severos ou muito severos de ansiedade e stresse em mais de 17% dos indivíduos e níveis severos ou muito severos de depressão em 12%. As mulheres apresentam níveis médios de depressão, ansiedade e stresse mais elevados que os homens. Depressão, ansiedade e stresse estão forte e positivamente associados. Os indivíduos com idade superior a 65 anos apresentam valores de depressão, ansiedade e stresse mais elevados. Conclusão: Com base nos resultados, dever-se-ão desenvolver estratégias de intervenção individual e comunitária para a promoção da saúde mental e prevenção da doença, particularmente, junto das mulheres e da população idosa.<hr/>Context: The study is carried out under the project “Anxiety and Stress in Primary Health Care” within the research line “Well-being, Health and Ilness” Coimbra School of Nursing Research Unit. Aim: To describe levels of depression, anxiety and stress of users of an urban/rural health centre, and to analyse differences in gender and the relationship between depression, anxiety, stress and age. Method: Descriptive analytic study using a Portuguese version of the DASS-21 with a consecutive sample (n=441). Results: 40% to 50% of individuals present some degree of affective-emotional disturbance (depression, anxiety or stress). Severe or very severe levels of anxiety and stress were found in more than 17% of individuals and severe or extremely severe levels of depression in 12%. Women present higher mean levels of depression, anxiety and stress. Depression, anxiety and stress are strongly and positively associated. Individuals over 65 years present higher levels of depression, anxiety and stress. Conclusion: On the basis of the results, a local individual and community intervention should be developed for the promotion of mental health and prevention of disease, particularly with regard to women and older individuals.<hr/>Contexto: El estudio desarrollado en el contexto del proyecto “Ansiedad y Estrés en Cuidados de Salud Primarios” se llevó a cabo en el ámbito de la línea de investigación “Bienestar, Salud y Enfermedad” de la Unidad de Investigación de la Escuela Superior de Enfermería de Coimbra. Objetivos: Describir los niveles de depresión, ansiedad y estrés de los usuarios de un centro de salud urbano/rural, analizar las diferencias de género y la relación entre depresión, ansiedad, estrés y edad. Método: Estudio descriptivo analítico, aplicando la versión portuguesa de la Escalas de Depresión, Ansiedad y Estrés - 21 (DASS-21) a una muestra consecutiva (n=441). Resultados: 40% a 50% de los individuos presentan algún grado de perturbación afectivo-emocional (depresiones, ansiedad o estrés). Fueron identificados niveles severos o muy severos de ansiedad y estrés en más de 17% de los individuos y niveles severos o muy severos de depresiones en 12%. Las mujeres presentan niveles medios de depresiones, ansiedad y estrés más elevados que los hombres. La depresión, la ansiedad y el estrés están fuerte y positivamente asociados. Los individuos con edad superior a los 65 años presentan valores de depresiones, ansiedad y estrés más elevados. Conclusiones: Basándose en los resultados, se deberán desarrollar estrategias de intervención individual y comunitaria para la promoción de la salud mental y prevención de la enfermedad, particularmente en las mujeres y en la población de personas mayores. <![CDATA[<b>Promover a qualidade de cuidados de enfermagem a pessoas idosas hospitalizadas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As pessoas idosas constituem o grupo etário que mais utiliza os cuidados hospitalares. Neste contexto, este estudo exploratório procura contribuir para a promoção da qualidade dos cuidados de enfermagem a pessoas idosas em contexto de internamento hospitalar. Adoptámos o “photovoice“, um método participativo (qualitativo) que usa a fotografia e a voz para aceder ao mundo dos outros e torná-lo acessível a nós. Recorre a três enfermeiros (informantes privilegiados) com experiência em cuidados a pessoas idosas em contexto hospitalar, com idades entre os 26 e 43 anos, 2 do sexo feminino. Os principais resultados sugerem que a promoção da qualidade dos cuidados de enfermagem a pessoas idosas envolve mais trabalho e decisão em equipa multidisciplinar, mais recursos materiais e humanos e melhores condições físicas. Paralelamente, o principal obstáculo centra-se na escassez de recursos e na desorganização. Os participantes sublinham a importância do envolvimento da família da pessoa idosa, considerada parte da unidade de cuidado.<hr/>Older people constitute the age group that make more use of hospital care. This exploratory study aims to contribute to the promotion of nursing care quality for older people in the context of hospitalisation. We adopted “photovoice”, a participatory method (qualitative) that uses photograph and voice to access the other’s world and make it accessible to us. The sample comprises three nurses (privileged informants) with experience in caring for older people in hospital settings, aged from 26 to 43 years old, 2 females. The main results suggest that promoting the quality of nursing care for older people in hospital involves more team work and decision-making, more material and human resources and better structural conditions. In addition, the main obstacle is centred on the scarcity of resources and disorganization. Participants underlined the relevance of the involvement of families, who are considered part of the care unit.<hr/>Las personas mayores son el grupo etario que más utiliza los cuidados hospitalarios. En este contexto, este estudio exploratorio tiene por objeto contribuir a la promoción de la calidad de los cuidados a los ancianos en el hospital. Adopta la “fotovoz”, un método participativo (cualitativo) que utiliza la fotografía y la voz para entrar en el mundo de los demás y hacerlo accesible para nosotros. Recurre a tres enfermeros (informantes privilegiados) con experiencia en cuidados a personas mayores en el contexto hospitalario, con edades entre 26 y 43 años, 2 del sexo femenino. Los principales resultados sugieren que la promoción de la calidad de los cuidados de enfermería a personas mayores implica más trabajo y decisión en equipo multidisciplinar, más recursos materiales y humanos y mejores condiciones físicas. Paralelamente, el principal obstáculo se centra en la escasez de recursos y en la desorganización. Los participantes subrayan la importancia de la involucración de la familia de la persona mayor, considerada parte de la unidad de cuidado. <![CDATA[<b>Qualidade da vinculação e modelo interno de funcionamento do Self, em crianças vítimas de queimaduras</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo tem como objectivo analisar a relação entre o modelo interno de funcionamento do Self e a qualidade da vinculação num grupo de crianças vítimas de queimaduras. A amostra foi constituída por cinquenta crianças, com idades compreendidas entre os 62 e os 95 meses. Utilizamos o Desenho Infantil da Família (Kaplan e Main, 1986) para avaliar a representação que a criança tem da qualidade da vinculação e Puppet Interview (Cassidy, 1988) para avaliar o modelo interno de funcionamento do Self. Os resultados demonstraram a existência de uma relação entre a qualidade da vinculação estabelecida entre a mãe e a criança e a organização do modelo interno de funcionamento do Self positivo. Neste sentido, concluímos que a qualidade da vinculação pode influenciar a forma como a criança se adapta a uma imagem corporal alterada, depois de ter sofrido um acidente por queimadura.<hr/>The aims of the present study are to analyse the relationship between quality of attachment to mother and internal models of the self in a group of child burn victims. The sample was made up of fifty children, aged between 62 and 95 months. Data were collected using the Child’s Drawing of the Family (Kaplan and Main, 1986) to measure the child’s representation of the quality of attachment and the Puppet Interview (Cassidy, 1988) to evaluate the internal model of the Self. Results showed the relationship between attachment relationship established between mother and child and the organization of the child’s internal model of the Self. Thus, we may conclude that the quality of attachment is related to the way children adapt to an altered body image after suffering a burn accident.<hr/>El presente estudio tiene por objetivo analizar la relación entre el modelo interno de funcionamiento del Self y la calidad del apego en un grupo de niños víctimas de quemaduras. La muestra fue constituida por cincuenta niños, con edades comprendidas entre 62 y 95 meses. Utilizamos el Dibujo Infantil de la Familia (Kaplan y Main, 1986, traducido por Veríssimo y Santos, 2001), para evaluar la representación que el niño tiene de la calidad del apego y Puppet Interview (Cassidy, 1988), para evaluar el modelo interno del funcionamiento del Self. Los resultados revelan la existencia de una relación entre la calidad del apego establecido entre madre e hijo y la organización del modelo interno del funcionamiento del Self positivo. En este sentido, podemos concluir que la calidad del apego puede influir en el modo como el niño se adapta a una imagen corporal modificada, tras haber sufrido un accidente por quemadura. <![CDATA[<b>Readmissão dos doentes dependentes no serviço de urgência</b>: <b>estudo de alguns factores</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Contexto: A readmissão dos doentes dependentes nos serviços de urgência é uma realidade na nossa sociedade estando frequentemente associada a dificuldades sentidas pelos cuidadores no domicílio. Objectivos: Determinar a taxa de readmissão dos doentes dependentes e os factores relacionados com essa readmissão. Métodos: Neste estudo quantitativo analítico, aplicámos uma entrevista a 107 doentes dependentes e respectivos cuidadores que recorreram ao serviço de urgência de um Hospital Central de Lisboa, entre os meses de Abril a Julho (inclusive), e uma entrevista telefónica um mês após a alta hospitalar. Resultados: Cerca de 28% dos doentes inquiridos regressaram ao hospital antes dos 28 dias após a alta (readmissão). Os doentes idosos e viúvos foram os mais readmitidos no serviço de urgência, ao invés dos doentes mais dependentes. Dificuldades de ordem económica, na realização de tarefas domésticas e na prestação de cuidados directos ao doente foram as mais referidas pelos cuidadores. Conclusão: A falta de informação e a prestação de cuidados directos ao doente são dificuldades muito verbalizadas pelos cuidadores, pelo que, os enfermeiros desempenham um papel crucial na preparação do regresso a casa e aquisição de competências para o cuidar.<hr/>Background: The readmission of dependent patients to the emergency department is a reality in our society, often associated with difficulties experienced by caregivers at home. Objectives: To determine the readmission rate and factors related to the readmission. Methods: In this quantitative analytical study, an interview was carried out with 107 dependent patients and their caregivers, who used the emergency department of a central Lisbon hospital from April to July, and a telephone interview one month after the discharge. Results: About 28% of the studied patients returned to the hospital within 28 days after discharge (readmission). Older and widowed people were the most readmitted to the emergency department rather than more dependent patients. Economic difficulties, of carrying out household chores and providing direct care to patients were the most reported by caregivers. Conclusion: Lack of information and providing direct care to patients are difficulties reported by caregivers; thus, nurses play a crucial role in preparing for discharge home and learning the skills for delivering care.<hr/>Contexto: La readmisión de pacientes dependientes en Servicio de Urgencia es una realidad en nuestra sociedad y se asocia a menudo con dificultades experimentadas por los cuidadores en el domicilio. Objetivos: Determinar el tasa de reingresos y los factores asociados a la readmisión. Método: En este estudio, de análisis cuantitativo, se aplicó una entrevista a 107 pacientes y sus familiares cuidadores que han recurrido al servicio de urgencias de un Hospital Central de Lisboa, entre los meses de abril a julio inclusive, y una entrevista telefónica un mes después del alta. Resultados: Aproximadamente el 28% de los pacientes encuestados regresó al hospital antes de 28 días tras el alta (readmisión). Ancianos y viudas eran las más reingresar a la sala de emergencia en lugar de mayor número de pacientes dependientes. Las dificultades económicas, el medio el lugar de las tareas domésticas y la atención directa a pacientes que fueron los más reportados por los más reportados por los familiares cuidadores. Conclusión: La falta de información y la atención directa a pacientes es muy difícil para los familiares cuidadores expresaron que las enfermeras desempeñan un papel crucial en la preparación del regreso al hogar y las habilidades para el cuidado. <![CDATA[<b>Tradução e adaptação cultural da escala de confusão de NEECHAM</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Apesar dos problemas e dos riscos associados à Confusão Aguda (CA), a literatura sugere grandes dificuldades no seu diagnóstico, por parte dos profissionais de saúde, nomeadamente, pelos enfermeiros. O uso de instrumentos de avaliação que, através da aplicação de critérios, permitam uma avaliação rigorosa sistematizada e que conduza a níveis de detecção mais eficazes, torna-se necessário. Com este estudo pretendeu-se traduzir e validar uma escala capaz de diagnosticar a CA de forma a promover a saúde e segurança do doente confuso. Após uma revisão sistemática da literatura optou-se pelo uso da escala NEECHAM Confusion Scale. O processo de tradução utilizado baseou-se no método recomendado pela International Society for Pharmacoeconomics and Outcomes Research (ISPOR). Após a utilização da NEECHAM Confusion Scale observou-se uma elevada consistência interna (Alpha Cronbach=0,913), uma boa correlação com os scores da Escala de Glasgow (r=0,866 p=0,000) e divisão da escala em duas dimensões pela análise das cargas factoriais e pela análise da rotação varimax. Sugerimos e defendemos a importância da utilização da NEECHAM, associada a formação sobre o fenómeno, o que permitirá produzir melhores índices de reconhecimento, ao mesmo tempo que permitirá a validação de intervenções adequadas ao doente confuso.<hr/>In spite of the problems and risks associated with acute confusion (AC), studies suggest low rates of recognition by healthcare providers. The use of scales capable of evaluating the phenomenon allows a more systematic and accurate evaluation and establishment of criteria leading to a more efficient detection of AC. The purpose of this study was to translate and validate a scale capable of diagnosing AC, in order to promote the healthcare and safety of confused patients. After the scales sistematic review literature, the NEECHAM Confusion Scale was selected. The translation process was based in the International Society for Pharmacoeconomics and Outcomes Research (ISPOR) method. High levels of internal consistency (Cronbach’s alpha=0,913), good correlation with the Glasgow Scale (r=0,866 p=0,000) were observed after the scale’s use. The division of the scale into two dimensions was observed after analysis of the factor loadings and varimax rotation. We suggest and support the importance of the use of the NEECHAM, associated to education about the phenomenon, will allow the improvement of recognition rates and will also allow the validation of interventions focused on the confused patient.<hr/>A pesar de los problemas y de los riesgos asociados a la Confusión Aguda (CA), la literatura sugiere grandes dificultades en su diagnóstico, por parte de los profesionales de salud, en particular por parte de los enfermeros. El uso de instrumentos de evaluación que, mediante la aplicación de criterios, permitan una evaluación rigurosa sistematizada y que conduzca a niveles de detección más eficaces es una necesidad. Con este estudio se pretendió traducir y validar una escala capaz de diagnosticar la CA de forma a promover la salud y la seguridad del enfermo con delirium. Tras una revisión sistemática de la literatura se optó por el uso de la escala NEECHAM Confusion Scale. El proceso de traducción utilizado se basó en el método recomendado por la International Society for Pharmacoeconomics and Outcomes Research (ISPOR). Tras la utilización de la NEECHAM Confusion Scale se observó una elevada consistencia interna (Alpha Cronbach=0,913), una buena correlación entre los resultados de la Escala de Glasgow (r=0,866 p=0,000) y división de la escala en dos dimensiones por el análisis de las cargas factoriales y por el análisis de la rotación varimax. Sugerimos y defendemos la importancia de la utilización de la NEECHAM, asociada a formación sobre el fenómeno, lo que permitirá producir mejores índices de reconocimiento, al mismo tiempo que permitirá la validación de intervenciones adecuadas al enfermo con delirium. <![CDATA[<b>Supervisão de estudantes de Enfermagem em ensino clínico</b>: <b>Revisão sistemática da literatura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A preparação dos enfermeiros para o exercício da supervisão de estudantes de enfermagem, em ensino clínico, surge actualmente como uma necessidade dos contextos formativos e da prática. Assumir que ser enfermeiro é ter a função de participar activamente nos processos de formação de estudantes, sem procurar conhecer as suas dificuldades enquanto supervisor clínico, é contribuir para práticas pedagógicas desfasadas. Com os objectivos de, 1) conhecer as representações dos enfermeiros sobre o exercício da supervisão, 2) identificar as dificuldades sentidas no exercício da supervisão e 3) identificar as necessidades dos enfermeiros no desempenho da supervisão, realizou-se uma análise à melhor evidência disponível. Em bases de dados científicas, recorrendo a artigos de investigação, foram encontrados 68 artigos e, destes, seleccionados oito. Para a análise dos resultados adoptou-se o Modelo de Proctor. Os resultados apontam para um conjunto de necessidades dos supervisores que passam pela formação específica na área, treino de competências e formalização de directrizes sobre as funções dos vários intervenientes - enfermeiros, escolas e organizações de saúde. Com este estudo, conclui-se que a profissão e a prática de enfermagem ganham com uma efectiva (re) estruturação dos processos de supervisão, tendo em vista a qualidade da formação dos enfermeiros e do exercício profissional.<hr/>The preparation of nurses for supervising nursing students during clinical education is needed in training contexts and in clinical practice. To assume that being a nurse is to have responsibility to participate actively in students’ educative processes, without seeking as a clinical supervisor to know their difficulties, is to contribute to deficient pedagogical practices. With the objectives of 1) knowing the opinions of nurses on carrying out supervision, 2) identifying the difficulties in carrying out supervision and 3) identifying the needs of nurses in the performance of supervision, we conducted an analysis of the best evidence available. In the scientific databases, using research articles, 68 articles were found, and of these eight were selected. Proctor’s model was adopted to analyze the results. The results point to a range of supervisor needs including specific training in the clinical area concerned, skills training and formalization of guidelines on the roles of many of the stakeholders - nurses, schools and health organizations. Based on this study, we conclude that both the profession and nursing practice itself would gain by (re) structuring supervision processes in terms of the quality of nurses’ training and professional practice.<hr/>La preparación de los enfermeros para el ejercicio de la supervisión de estudiantes de enfermería, en enseñanza clínica, surge actualmente como una necesidad de los contextos formativos y de la práctica. Asumir que ser enfermero es tener la función de participar activamente en los procesos de formación de estudiantes, sin procurar conocer sus dificultades en cuanto supervisor clínico, es contribuir para prácticas pedagógicas desfasadas. Con los objetivos de 1) conocer las representaciones de los enfermeros sobre el ejercicio de la supervisión, 2) identificar las dificultades sentidas en el ejercicio de la supervisión e 3) identificar las necesidades de los enfermeros en el desempeño de la supervisión, se realizó un análisis a la mejor evidencia disponible. En bases de datos científicas, recurriendo a artículos de investigación, fueron encontrados 68 artículos y, de estos, seleccionados ocho. Para el análisis de los resultados se adoptó el Modelo de Proctor. Los resultados apuntan hacia un conjunto de necesidades de los supervisores, que pasan por la formación específica en el área, el entrenamiento de competencias y formalización de directrices sobre las funciones de los diversos intervinientes - enfermeros, escuelas y organizaciones de salud. Con este estudio, se concluye que la profesión y la práctica de enfermería ganan con una efectiva (re)estructuración de los procesos de supervisión, teniendo en consideración la calidad de la formación de los enfermeros y del ejercicio profesional. <![CDATA[<b>Utentes com gastrectomia por carcinoma gástrico</b>: <b>nutrição versus qualidade de vida - Revisão sistemática de literatura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A doença oncológica reveste-se de um carácter estigmatizante, sentida pelo utente e sua família que, associada a incertezas de prognóstico, provocam sofrimento, levantando questões ao nível da Qualidade de Vida (QV) dos indivíduos. Com a finalidade de compreender qual o impacto da gastrectomia em utentes com carcinoma gástrico (nutrição versus QV), a sua influência na satisfação do autocuidado e o papel do enfermeiro, ao longo do processo de transição saúde-doença efectuou-se uma Revisão Sistemática de Literatura (RSL), sem meta-síntese e sem metanálise. Foi seguida a metodologia PI[C]OD - Participantes; Intervenções; [Comparações]; Outcomes; Desenho do estudo - para a elaboração da pergunta de investigação e definição dos critérios de inclusão e exclusão dos estudos recolhidos, sendo que, doze constituíram a amostra: foram analisados, interpretados e sintetizados. Dessa análise pode concluir-se que a nutrição se traduz num benefício quando iniciada precocemente traduzindo-se numa melhoria da QV. O enfermeiro funciona como elemento facilitador no processo, promovendo a autonomia e independência necessárias para satisfazer as necessidades, expressas ou sentidas, de autocuidado. Em Portugal, surge a necessidade de reconhecer a importância da variável nutrição na minimização do impacto da cirurgia por carcinoma gástrico e desenvolver estudos neste âmbito transpondo os resultados para a prática.<hr/>Cancer has a stigmatizing nature felt by the sufferer and his familie, associated with the uncertainty of prognosis, causing suffering, and raising issues of the Quality of Life (QOL) of individuals. In order to understand the impact on those having gastrectomy for gastric carcinoma (nutrition versus QOL), its influence on satisfaction with self-care and the nurse’s role during the health-disease transition process, a Systematic Literature Review (RSL) was conducted, without meta-synthesis and without meta-analysis. The PI[C]OD methodology - Participants; Interventions; [Comparisons]; Outcomes, Study design - was used to develop the research question and to define the criteria for inclusion and exclusion of studies identified, with twelve forming the sample; analysis, interpretation and summary were conducted. From this analysis it can be concluded that nutrition is beneficial when started early, leading to improvement in QOL. The nurse acts as a facilitator in the process, promoting autonomy and independence, to satisfy the needs, expressed or perceived, for self-care. In Portugal, there is a need to recognize the importance of nutrition in minimizing the impact of surgery for gastric carcinoma and to carry out studies in this area to transfer the results into practice.<hr/>La enfermedad oncológica está impregnada de un carácter estigmatizante sentida por el usuario y su familia que, asociado a incertidumbres de pronóstico, provoca sufrimiento, planteando interrogantes respecto a la Calidad de Vida (QV) de los individuos. Con el fin de comprender cuál es el impacto de la gastrectomía en usuarios con carcinoma gástrico (nutrición versus calidad de vida), su influencia en la satisfacción del autocuidado y el papel del enfermero a lo largo del proceso de transición salud-enfermedad se efectuó una Revisión Sistemática de la Literatura (RSL), sin meta-síntesis y sin metanálisis. Se siguió la metodología PI[C]OD - Participantes; Intervenciones; [Comparaciones]; Resultados; Diseño del estudio - para la elaboración de la pregunta de investigación y definición de los criterios de inclusión y exclusión de los estudios recogidos siendo que, los doce que constituyeron la muestra fueron analizados, interpretados y sintetizados. De ese análisis pudo concluirse que la nutrición se traduce en un beneficio cuando es iniciada precozmente y que conlleva a una mejora de la Calidad de Vida. El enfermero funciona como elemento facilitador en el proceso, promoviendo la autonomía e independencia necesarias para satisfacer las necesidades, exprimidas o sentidas, de autocuidado. En Portugal, ha surgido la necesidad de reconocer la importancia de la variable nutrición en la minimización del impacto de la cirugía por carcinoma gástrico y de desarrollar estudios en este ámbito, transponiendo los resultados a la práctica. <![CDATA[<b>A prática discursiva sobre a formação de enfermeiros em Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como objecto de estudo a formação de enfermeiros em Portugal. O seu objectivo é o de identificar as temáticas presentes nos discursos sobre a formação dos enfermeiros. Apresentamos a análise de conteúdos temáticos efectuada a partir de 41 artigos seleccionados de fontes diversas. É ainda feita uma teorização dos resultados a partir das conceptualizações da análise do discurso que foi mobilizada para revelar os elementos discursivos dentro da ordem do discurso sobre a formação dos enfermeiros.<hr/>This article has as object of study nursing education in Portugal. Its purpose is to identify the themes in the discourse on the education of nurses. It presents the analysis of the thematic content from 41 articles selected from various sources. It also theorises the results using discourse analysis concepts. This was done with the purpose of revealing the discursive elements within the order of discourse on the education of nurses.<hr/>Este artículo tiene como objeto de estudio la formación de enfermeros en Portugal. Su objetivo es identificar los temas presentes en los discursos sobre la formación de los enfermeros. Presentamos un análisis de los contenidos temáticos realizado a partir de 41 artículos seleccionados de diversas fuentes. También se hizo una teorización de los resultados a partir de las conceptualizaciones del análisis del discurso, el cual se utilizó para revelar los elementos discursivos dentro del orden del discurso sobre la formación de los enfermeros. <![CDATA[<b>Indicadores de qualidade sensíveis aos cuidados de enfermagem em lares de idosos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Constata-se um envelhecimento da população não só em Portugal, como a nível mundial, deste modo existe a necessidade de enquadrar indicadores de qualidade dos cuidados de enfermagem em lares de idosos. Objectivo: Identificar um conjunto de indicadores de qualidade de saúde sensíveis aos cuidados de enfermagem em lares de idosos. Metodologia: Foi efectuada uma pesquisa na EBSCO (CINAHL Plus with Full Text, MEDLINE with Full Text, British Nursing Index) e procurados artigos em texto integral (28-01-2009), publicados entre 1998/01/01 e 2008/12/31. Foi utilizado o método de PI[C]O e seleccionados doze artigos de um total de cento e trinta e oito. Resultados: Observámos catorze indicadores de qualidade dos cuidados prestados em lares de idosos com enfermagem permanente e seleccionámos um conjunto de instrumentos científicos de avaliação da qualidade. Conclusão: Os enfermeiros proporcionam um importante contributo na melhoria da qualidade nestas organizações. Os resultados observados permitem perceber que a introdução destes profissionais, de forma contínua, tem impacto directo na diminuição do recurso aos serviços de saúde (urgências e dias de internamento), na redução do número de quedas, no controlo da dor, na prevalência do número de úlceras de pressão e no aumento da funcionalidade.<hr/>The population is aging not only in Portugal but also worldwide. Nursing homes provide their users with services according to their needs. Thus, these institutions must be equipped with specialized human resources in health care, such as Nursing. Objective: To identify a sensitive nursing care set of quality indicators. Methodology: The research was carried out via EBSCO (CINAHL Plus with Full Text, MEDLINE with Full Text, British Nursing Index). Scientific articles published in full text (28-01-2009) between 1998/01/01 and 2008/12/31 were searched for. We used the PI[C]O method and selected twelve articles from a total of one hundred and thirty eight. Results: In this literature review, in the international context fourteen quality care indicators in nursing homes were identified and we selected a set of assessment tools to evaluate quality. Conclusion: Nurses make an important contribution to improving quality in the organizations described. The results show that the continuing introduction of these professionals has a direct impact on reducing the use of health services (emergency and hospital days), reducing the number of falls, on the prevalence of the number of pressure ulcers and on increasing functioning and pain management.<hr/>Se constata un envejecimiento de la población no solo en Portugal, sino a nivel mundial, de este modo existe la necesidad de encuadrar indicadores de calidad de los cuidados de enfermería en asilos de ancianos. Objetivo: Identificar un conjunto de indicadores de calidad de salud sensibles a los cuidados de enfermería en asilos de ancianos. Metodología: Fue efectuada una investigación en la EBSCO (CINAHL Plus with Full Text, MEDLINE with Full Text, British Nursing Index) y indagados artículos en texto integral (28-01-2009), publicados entre 01/01/1998 y 31/12/2008. Fue utilizado el método de PI[C]O y fueron seleccionados doce artículos de un total de ciento treinta y ocho. Resultados: Observamos catorce indicadores de calidad de los cuidados prestados en asilos de ancianos con enfermería permanente y seleccionamos un conjunto de instrumentos científicos de evaluación de calidad. Conclusión: Los enfermeros proporcionan una importante contribución en la mejoría de la calidad en estas organizaciones. Los resultados observados permiten entender que la introducción de estos profesionales de forma continua tiene un impacto directo en la disminución del recurso a los servicios de salud (urgencias y días de internamiento), reducción del número de caídas, en el control del dolor, en la prevalencia del número de úlceras de presión y en el aumento de la funcionalidad. <![CDATA[<b>Interpretação crítica dos resultados estatísticos</b>: <b>para lá da significância estatística</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como objectivos a descrição e análise do processo de tomada de decisão (interpretativo e conclusivo) em estatística, quando se recorre a testes de hipóteses. É apresentada a lógica do processo decisório e os conceitos de erros tipo I e II, poder do teste e magnitude do efeito (effect size), demonstrados a partir da medida «d» de magnitude do efeito. O artigo dirige-se a duas situações críticas: resultados com significado estatístico mas sem significado clínico efectivo; e resultados sem significado estatístico mas que se devem a problemas relacionados com a natureza dos fenómenos, effect size pequeno e reduzido tamanho da amostra.<hr/>This paper aims to describe and analyse the decision-making process (conclusive and interpretative) in statistics when performing hypothesis tests. The logic of the decision process is presented, as well as the concepts of type I and type II errors, power of the test and effect size. We also make demonstrations of effect size «d» measure. This paper targets two critical situations: results of statistical significance but no real clinical significance, and results without statistical significance but which are due to problems related to the nature of the phenomena, small effect size and small sample size.<hr/>Este artículo tiene el doble objetivo de describir y el analizar el proceso de toma de decisión (interpretativo y conclusivo) cuando se recurre en estadística a tests de hipótesis. Se presenta a continuación la lógica del proceso decisorio y los conceptos de errores de tipo I y II, la potencia de la prueba y el tamaño del efecto (effect size), demostrados a partir de la medida «d» de tamaño del efecto. El artículo se orienta hacia dos situaciones críticas: resultados con significado estadístico aunque sin significado clínico efectivo; y resultados sin significado estadístico pero que se deben a problemas relacionados con la naturaleza de los fenómenos, tamaño del efecto pequeño y reducido tamaño de la muestra. <![CDATA[<b>Relactação</b>: <b>Identificação de práticas bem sucedidas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Contexto: A Relactação é um termo utilizado para mulheres que já estiveram grávidas em algum momento da vida e querem voltar a produzir leite para alimentar um bebê, biológico ou não. Objetivo: O objetivo deste estudo é conhecer o número de mulheres que consegue relactar com sucesso, após terem sido submetidas à prática da relactação. Metodologia: Estudo de revisão integrativa de pesquisas primárias encontradas nas principais bases de dados como MEDLINE, LILACS, IBECS e Revista de Enfermagem Referência, onde 10 investigações foram incluídas na amostra para conhecer o número de mulheres que conseguiram relactar, após terem sido submetidas aos processos desta técnica. Resultados: Diante de um universo de 1.295 mulheres que se submeteram à Relactação, 1.135 conseguiram voltar a produzir leite, representando 87,6 % do total. Conclusão: Conclui-se que as hipóteses de sucesso são altas e justificam os esforços despendidos pela mãe, pelo lactente, família e sociedade. Cabe aos profissionais utilizar as informações evidenciadas para a construção de estratégias ricas em argumentos pró-aleitamento, não para persuadir, mas para ajudar as mães a manter as suas decisões e re-estabelecerem a produção láctea em favor de si e do seu bebê.<hr/>Context: Relactation is a term used to describe women who have been pregnant at any time and want to produce milk to breastfeed a baby again, biological or not. Objective: The goal is to find out the number of women that can relactate after undergoing a Relactation process. Methodology: This is an integrative review of primary investigations found in main data bases such as MEDLINE, LILACS, IBECS and Journal of Nursing Referência, of wich 10 studies were included in the sample in order to identify the number of women who can succeed after undergoing this technique. Results: From the universe of 1.295 women, 1.135 relactated successfully, i.e. 87,6 % of the total. Conclusions: We conclude that the possibilities of success are high and justify the efforts undertaken by the mother, baby family and society. Health workers can use the information provided in this study to build strategies with strong arguments in favor of breastfeeding, not with the purpose of persuading, but mainly to help mothers to keep to their decisions and to re-establish lactation.<hr/>Contexto: La Relactación es un término utilizado para las mujeres que ya estuvieron embarazadas en algún momento de su vida y quieren volver a producir leche para alimentar a un bebe, biológico o no. Objetivo: El objetivo de este estudio es conocer el número de mujeres que logra volver a lactar con éxito, tras haberse sometido a la práctica de la Relactación. Metodología: Estudio de revisión integrativa de investigaciones primarias encontradas en las principales bases de datos como MEDLINE, LILACS, IBECS y Revista de Enfermería Referência, donde 10 investigaciones fueron incluidas en la muestra para conocer el número de mujeres que logró volver a lactar tras haberse sometido a los procesos de esta técnica. Resultados: Frente a un universo de 1.295 mujeres que se sometieron a la Relactación, 1.135 lograron volver a producir leche, representando 87,6 % del total. Conclusión: Se concluyó que las hipótesis de éxito son altas y justifican los esfuerzos despendidos por la madre, por el lactante, familia y sociedad. Cabe a los profesionales utilizar las informaciones evidenciadas para la construcción de estrategias ricas en argumentos pro-lactancia, no para persuadir, sino para ayudar a las madres a mantener sus decisiones y restablecer la producción láctea a favor de ellas mismas y de su bebe. <![CDATA[<b>A obra “Trajectória histórica e legal da enfermagem”</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832011000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Contexto: A Relactação é um termo utilizado para mulheres que já estiveram grávidas em algum momento da vida e querem voltar a produzir leite para alimentar um bebê, biológico ou não. Objetivo: O objetivo deste estudo é conhecer o número de mulheres que consegue relactar com sucesso, após terem sido submetidas à prática da relactação. Metodologia: Estudo de revisão integrativa de pesquisas primárias encontradas nas principais bases de dados como MEDLINE, LILACS, IBECS e Revista de Enfermagem Referência, onde 10 investigações foram incluídas na amostra para conhecer o número de mulheres que conseguiram relactar, após terem sido submetidas aos processos desta técnica. Resultados: Diante de um universo de 1.295 mulheres que se submeteram à Relactação, 1.135 conseguiram voltar a produzir leite, representando 87,6 % do total. Conclusão: Conclui-se que as hipóteses de sucesso são altas e justificam os esforços despendidos pela mãe, pelo lactente, família e sociedade. Cabe aos profissionais utilizar as informações evidenciadas para a construção de estratégias ricas em argumentos pró-aleitamento, não para persuadir, mas para ajudar as mães a manter as suas decisões e re-estabelecerem a produção láctea em favor de si e do seu bebê.<hr/>Context: Relactation is a term used to describe women who have been pregnant at any time and want to produce milk to breastfeed a baby again, biological or not. Objective: The goal is to find out the number of women that can relactate after undergoing a Relactation process. Methodology: This is an integrative review of primary investigations found in main data bases such as MEDLINE, LILACS, IBECS and Journal of Nursing Referência, of wich 10 studies were included in the sample in order to identify the number of women who can succeed after undergoing this technique. Results: From the universe of 1.295 women, 1.135 relactated successfully, i.e. 87,6 % of the total. Conclusions: We conclude that the possibilities of success are high and justify the efforts undertaken by the mother, baby family and society. Health workers can use the information provided in this study to build strategies with strong arguments in favor of breastfeeding, not with the purpose of persuading, but mainly to help mothers to keep to their decisions and to re-establish lactation.<hr/>Contexto: La Relactación es un término utilizado para las mujeres que ya estuvieron embarazadas en algún momento de su vida y quieren volver a producir leche para alimentar a un bebe, biológico o no. Objetivo: El objetivo de este estudio es conocer el número de mujeres que logra volver a lactar con éxito, tras haberse sometido a la práctica de la Relactación. Metodología: Estudio de revisión integrativa de investigaciones primarias encontradas en las principales bases de datos como MEDLINE, LILACS, IBECS y Revista de Enfermería Referência, donde 10 investigaciones fueron incluidas en la muestra para conocer el número de mujeres que logró volver a lactar tras haberse sometido a los procesos de esta técnica. Resultados: Frente a un universo de 1.295 mujeres que se sometieron a la Relactación, 1.135 lograron volver a producir leche, representando 87,6 % del total. Conclusión: Se concluyó que las hipótesis de éxito son altas y justifican los esfuerzos despendidos por la madre, por el lactante, familia y sociedad. Cabe a los profesionales utilizar las informaciones evidenciadas para la construcción de estrategias ricas en argumentos pro-lactancia, no para persuadir, sino para ayudar a las madres a mantener sus decisiones y restablecer la producción láctea a favor de ellas mismas y de su bebe.