Scielo RSS <![CDATA[e-Journal of Portuguese History]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1645-643220220002&lang=pt vol. 20 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Preface]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Introduction: Migrations, Diasporas, and Identities in Lusophone Africa]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The historiography of modalities and trajectories of human mobility has engaged with imperial and postcolonial perspectives, highlighting the erstwhile and lingering connections between the former colonies and their European metropoles. Areas of former Portuguese presence in Africa are no exception to the rule. This special issue places coerced and voluntary migrations, and the socioeconomic, political, and cultural connections that emerged over time in a long-term regional African perspective. This publication brings together contributions on micro- and meso-histories of South-South migrations and diasporas with an emphasis on population movements, narratives, identities, and practices in empire and the post-colony.<hr/>Resumo A historiografia das modalidades e das trajectórias da mobilidade humana tem se envolvido com perspectivas imperiais e pós-coloniais destacando as ligações antigas e duradouras entre as antigas colónias e as suas metrópoles europeias. As áreas de antiga presença portuguesa em África não são excepção à regra. Este número especial coloca as migrações coercivas e voluntárias, e as ligações socioeconómicas, políticas e culturais que surgiram ao longo do tempo numa perspectiva regional africana a longo prazo. Esta publicação reúne contribuições sobre micro- e meso-histórias das migrações Sul-Sul e diásporas com ênfase nos movimentos populacionais, narrativas, identidades e práticas no império e na pós-colónia. <![CDATA[Pre-Colonial Lusophone Kingship and Elite Migrations: A Case Study of the Warri Kingdom]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This paper examines how African kingship changed as a result of cross-cultural interaction due to the Portuguese presence in the Niger Delta on the Gulf of Guinea in the sixteenth and seventeenth centuries. The early modern Warri Kingdom had connections to the wider Lusophone world and Europe through the diplomatic missions and migrations of its princes. The Warri Kingdom’s dynasty is composed of twenty-one olus (kings) with the most recent olu being crowned in 2021. This paper examines the biographies of three successive olus who reigned between the late-sixteenth and mid-seventeenth centuries and approaches the lives of these olus as a coeval prism through which to view and better understand the entanglements of religion, commerce, and elite migration.<hr/>Resumo Este artigo analisa como a realeza africana mudou como consequência de interações transculturais por causa da presença portuguesa nos séculos XVI e XVII na delta do Rio Níger no Golfo da Guiné. O reino de Warri, no início da Idade Moderna, matinha ligações com o mundo lusófono e a Europa através de missões diplomáticas e as migrações dos seus príncipes. A dinastia Warri é composta de vinte e um olus (reis), sendo que o mais recente foi coroado em 2021. Este artigo olha para as biografias de três olus sucessivos que reinaram entre o fim do século XVI e os meados do século XVII, e aborda as vidas destes olus por um prisma contemporâneo para melhor entender os entrelaçamentos de religião, comércio e migração de elites. <![CDATA[Um Portuense em África: Notes for a Biography of a Luso-African Archive]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200047&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article draws on my ongoing research into the life and archive of A.F.F. da Silva Porto (1817-1890), a trader-traveler who lived in nineteenth-century West Central Africa. Comprising a series of volumes of notes and various other manuscripts, the archive is currently in two Portuguese institutions. By historicizing this archive, I unravel Silva Porto’s messy writing process and argue that the volumes known as his diaries correspond to distinct literary projects. I then problematize the classification practices related to the traders in Viye and argue that, as a Luso-African archive, it is a privileged observatory of the dynamics of migration and creolization associated with trade in the region.<hr/>Resumo Este artigo baseia-se na minha investigação em curso sobre a vida e o arquivo de A. F. F. da Silva Porto (1817-1890), um comerciante-viajante que viveu na África Central Ocidental oitocentista. Composto por uma série de volumes de notas e vários outros manuscritos, o arquivo encontra-se hoje em duas instituições portuguesas. Ao historicizá-lo, deslindo o processo confuso de escrita de Silva Porto e sugiro que os volumes conhecidos como os seus diários correspondam de facto a projetos literários distintos. Problematizo então as práticas de classificação relativas aos comerciantes no Viye e argumento que, enquanto arquivo luso-africano, é um observatório privilegiado das dinâmicas de migração e crioulização associadas ao comércio na região. <![CDATA[Confronting Different Realities: Libraries in Cabo Verde and the Case for Comparative Librarianship]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200068&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Libraries are institutions whose mission is to both conserve and disseminate information for the purposes of education, culture, and amusement. This paper analyzes the history, politics, culture, economy, and state of education in Cabo Verde, emphasizing the unique situation of libraries and Library and Information Science (LIS) on the islands. Notwithstanding their global mobility, serving the diaspora and the islands implies retaining trained LIS professionals, sustaining digital library platforms and websites, and building collections. In the spirit of comparative librarianship, this paper proposes ways in which Cabo Verde can create a new “mission” for libraries which best serves its people, honors its culture, and helps the nation to flourish in the information age.<hr/>Resumo As bibliotecas são instituições cuja missão é de conservar e disseminar informação para apoiar o ensino, a cultura e o lazer. Através de uma análise da história, política, cultura, economia e o estado do ensino em Cabo Verde, este artigo pretende discutir a situação única de bibliotecas e a Biblioteconomia e Ciência da Informação (LIS) nas ilhas. Apesar da mobilidade global cabo-verdiana, servir as ilhas e a diáspora significa a retenção de profissionais de LIS, manter plataformas e websites de bibliotecas e construir coleções. No espírito da biblioteconomia comparada, este artigo propõe formas para que Cabo Verde possa construir uma nova “missão” para as bibliotecas nas ilhas que melhor sirva a sua população, homenageie a sua cultura e ajude a nação de florescer nesta era da informação. <![CDATA[Emigration and Citizenship: Diaspora Political Engagement in Cabo Verde]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200086&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Citizenship, belonging, and identity in our globalizing world are increasingly stretched out across borders of multiple countries. Thus, state-diaspora relations and the role of the state are relevant for an understanding of emigrant engagement in the social, political, and economic development of their home nations. Using the conceptual framework of migrant transnationalism, the case of Cabo Verde is analyzed here to demonstrate how state-sponsored mechanisms can engage the diaspora in homeland politics. This paper highlights that as external citizens, emigrants remain motivated and interested in their home countries. Thus, the state can play an important role in strengthening bonds between diaspora communities and the homeland through active citizenship and the political integration of external citizens.<hr/>Resumo A cidadania, o pertencimento e a identidade no mundo globalizado estão cada vez mais espalhados por fronteiras de diferentes países. Portanto, as relações entre Estados e diásporas são relevantes para a compreensão da motivação de emigrantes de se envolverem no desenvolvimento político e económico dos seus países de origem. Utilizando o enquadramento do transnacionalismo migratório, o caso de Cabo Verde analisa-se aqui para demonstrar como mecanismos promovidos pelo Estado podem desempenhar um papel importante para reforçar as ligações entre as comunidades diaspóricas e o país de origem através da cidadania ativa e a integração de cidadãos externos. <![CDATA[Resettlements in Mozambique: Development, Displacement,and Control in the (Post)Colony]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200113&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Mozambique has a long history of resettling people in urbanizations that are centrally initiated and shaped by development discourses and governments’ desire to control populations. This article places the recent resettlements in the surroundings of extractive projects in the country in a historical context, by comparing the aldeamentos created by the Portuguese colonial administration with the aldeais comunais by FRELIMO after independence. It focuses on successive resettlement initiatives in the Tete province, where mining-induced resettlement has recently received much attention. Despite the disparate political contexts, it demonstrates similarities between the resettlement projects, which have resulted in hardship for the dislocated populations.<hr/>Resumo Moçambique tem uma longa história de repovoamento de pessoas em urbanizações que são iniciadas centralmente e moldadas por discursos de desenvolvimento e o desejo de governos de controlar populações. Este artigo situa os repovoamentos recentes nas zonas de projetos de extração de recursos na província de Tete numa perspectiva histórica, comparando os aldeamentos criadas pela administração colonial portuguesa com as aldeias comunais pelo regime do FRELIMO. O artigo focaliza nos repovoamentos successivos na provínica de Tete onde repovoamentos recentes induzidos pelo garimpo receberam muita atenção. Apesar de contextos políticos díspares, o artigo demonstra as semelhanças entre os projectos, que dificultaram as vidas das populações deslocadas. <![CDATA[Migration Dynamics and the Making of the Jihadi Insurgency in Northern Mozambique]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200132&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Drawing on extensive fieldwork conducted in Cabo Delgado, Nampula, and Niassa Provinces, this article analyses the links between migration dynamics and the development of the jihadi insurgency in Northern Mozambique. It argues that the advance of the insurgency made use of the dynamics of external and internal migration, which fed a vast network of recruitment to Al-Shabaab, facilitated essentially by the porous nature of the border with Tanzania and by fishing activity on the islands of the Cabo Delgado coast. The article investigates the intense cross-border dynamics (Mozambique/Tanzania) and the way these dynamics have been exploited by the Al-Shabaab group for recruitment purposes. In addition, it shows that there is a long tradition of migration in Northern Mozambique, from Nampula coastal districts (Angoche, Mossuril, Ilha de Moçambique, Nacala-a-Porto, Nacala-a-Velha, and Memba) to Cabo Delgado coastal zones (specially Macomia, Mocímboa da Praia, and Palma) linked to fishery activities. Most of the young people who have been recruited from Nampula coastal districts to join the Al-Shabaab group were attracted by the “dream” of finding a job in the fishery in Macomia, Mocímboa da Praia, or Palma districts, in Cabo Delgado Province, as has always been the case in the past.<hr/>Resumo Baseado em extenso trabalho de campo nas Províncias de Cabo Delgado, Nampula e Niassa, este artigo analisa as ligações entre as dinâmicas de migração e o desenvolvimento da insurgência jihad no Norte de Moçambique. O artigo argumenta que o avanço da insurgência se serviu da dinâmica da migração externa e interna, que alimentou uma vasta rede de recrutamento ao Al-Shabaab, facilitada essencialmente pela porosidade da fronteira com a Tanzânia e pela atividade pesqueira nas ilhas da costa de Cabo Delgado. O artigo investiga a intensa dinâmica transfronteiriça (Moçambique/Tanzânia) e a forma como essa dinâmica tem sido explorada pelo grupo Al-Shabaab para fins de recrutamento. Além disso, o artigo mostra que existe uma longa tradição de migração no norte de Moçambique, dos distritos costeiros de Nampula (Angoche, Mossuril, Ilha de Moçambique, Nacala-a-Porto, Nacala-a-Velha e Memba) para a zona costeira de Cabo Delgado (especialmente Macomia, Mocímboa da Praia e Palma) ligadas à actividade pesqueira. A maioria dos jovens, que têm sido recrutados nos distritos do litoral de Nampula para integrar o grupo Al-Shabaab, foi atraída pelo “sonho” de arranjar um emprego nas pescas nos distritos de Macomia, Mocímboa da Praia ou Palma, na província de Cabo Delgado, como sempre foi no passado. <![CDATA[<strong>A Message from the <em>Cortes de amor</em>: An Admonishment on New Christians Attributed to Father António Vieira</strong>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200155&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article is a textual and contextual analysis of one of Father António Vieira’s apocryphal writings addressed to Portugal’s prince regent D. Pedro: the “Paper on the Parliament made by the Prince and Regent Dom Pedro.” Besides reinforcing Vieira’s authorship, this study sheds light on the way the Jesuit faced one of the worst moments in the history of the New Christian phenomenon in Portugal, after a host desecration in the Church of Odivelas in May 1671, when politics and anti-converso feelings became intertwined. Rhetoric and political messianism appear in this manuscript as tools to transform hatred of New Christians into empathy and support.<hr/>Resumo Este artigo sobre o “Papel nas Cortes que fez o Príncipe-Regente Dom Pedro, depois Rei de Portugal, seu autor o Padre António Vieira da Companhia,” é uma análise textual e contextual de uma das obras apócrifas do Padre António Vieira, endereçada ao Príncipe-Regente de Portugal D. Pedro. Além de reforçar a autoria de Vieira, este estudo revela como o Jesuíta confrontou um dos piores momentos na história do fenômeno Cristão-novo em Portugal, após a profanação de hóstias na igreja de Odivelas, em maio de 1671. Naqueles dias, quando questões políticas e sentimentos anti-conversos se entrelaçaram, a retórica e o messianismo político afloram naquele manuscrito para transformar o ódio contra os Cristãos-novos em empatia e apoio. <![CDATA[Mouzinho da Silveira or the Unforeseen Revolution]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200191&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Alexandre Herculano stated that Mouzinho da Silveira was a superior and even brilliant man for the reason that he was a verb; the incarnation of an idea, the personification of a great social fact. This great fact is what was called, in the interpretive framework inspired by the French Revolution, the abolition of “feudalism” in Portugal, a profound social change. However, the scope and consequences of the law of forais were unexpected and not the result of a project.<hr/>Resumo Alexandre Herculano afirmou que Mouzinho da Silveira era um homem superior e até genial pelo facto de ser um verbo, a encarnação de uma ideia, a personificação de um grande facto social. Este grande facto foi o que se chamou, no quadro interpretativo inspirado na Revolução Francesa, a abolição do “feudalismo” em Portugal, uma grande mudança social. No entanto, o alcance e as consequências da lei de forais foram inesperados e não o resultado de um projeto. <![CDATA[Anticolonialism in Early Twentieth-Century Portugal: The Ambivalences of Race and Transnationalism in <em>O Negro</em> (1911)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322022000200218&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The short-lived publication O Negro (1911) was a journal created and written by a group of individuals who came mainly from the colonized islands of São Tomé and Príncipe, off the west coast of Africa. This article argues that the publication constituted the first, although ephemeral, Black-owned journal to question the colonial status quo in Lisbon in the twentieth century. By means of a powerful, albeit often ambivalent discourse on exploitation, racial injustice, and economic hardship, O Negro articulated a transnational focus for a reassessment of the colonial relationship in Lusophone territories. It thereby provided the foundation for later attempts struggling for racial justice up to the establishment of the Salazar dictatorship.<hr/>Resumo A publicação O Negro (1911), de curta duração, foi um jornal criado e escrito por um grupo de indivíduos que eram principalmente das ilhas colonizadas de São Tomé e Príncipe, na costa oeste da África. O argumento deste artigo é que esta publicação constitui o primeiro, embora efémero, periódico da propriedade de pessoas oriundas da África a fornecer uma reevaluação da relação colonial em Lisboa no século XX. Por meio de um poderoso e às vezes ambivalente discurso sobre a exploração, a injustiça racial e as dificuldades económicas, O Negro articulou um enfoque transnacional para aqueles que questionavam a relação colonial nos territórios lusófonos. Assim, forneceu a base para tentativas em épocas posteriores a favor da luta pela justiça racial até o estabelecimento da ditadura de Salazar.