Scielo RSS <![CDATA[RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-989520190005&lang=pt vol. num. 35 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>O Valor Estratégico dos Sistemas de Informação e das Tecnologias para o Desenvolvimento do Conhecimento</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952019000500001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Modeling and Verification of Software Architecture Design Patterns for Cloud Computing Environments</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952019000500002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo presenta un entorno de diseño integral que permite formular diseños de arquitecturas de software destinadas a la representación de aplicaciones web. Este entorno abstrae los principales problemas identificados a nivel de diseño, planteando módulos que ayudan al arquitecto en la elaboración de diseños de calidad. Para esto, utiliza como base un metamodelo de componentes arquitectónicos que identifica un conjunto de elementos comúnmente utilizados en dichas arquitecturas. Sobre el modelo se construye una herramienta de instanciación gráfica que se complementa con la verificación de patrones de diseño a fin de garantizar su correcta aplicación.<hr/>This work presents a design environment that allows building software architecture designs for web applications. The environment is designed to solve some of the main problems identified at architectural level by proposing a set of modules that help to develop quality architectures. Its structure is based on a metamodel of architectural components that identifies a set of elements commonly used in web application architectures. Also, a graphical software tool is built using this model as a support mechanism. Such tool is completed with a verification software module that ensures the correct application of well-known web design patterns. <![CDATA[<b>Heterogeneidade na Acessibilidade dos websites das Agências de Viagens</b>: <b>um estudo na Região Centro de Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952019000500003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No âmbito do turismo acessível, os websites, enquanto canais promocionais preferenciais, podem representar elementos facilitadores ao acesso físico de produtos e/ou serviços turísticos, caso cumpram com os requisitos de acessibilidade de informação. O presente estudo pretende analisar o nível de acessibilidade dos websites das Agências de Viagens da Região Centro de Portugal, tendo como base as Diretrizes de Acessibilidade do Conteúdo Web (WCAG 2.0) e usando, para o efeito, duas ferramentas automáticas de avaliação (AccessMonitor e TAW online). Os resultados revelam que os websites das Agências de Viagens analisados apresentam alguns problemas em termos de acessibilidade, nomeadamente nos requisitos mais básicos (nível A) das WCAG, e nos princípios ‘Percetível’ e ‘Robusto’. O artigo termina com algumas sugestões para melhorar o nível de acessibilidade dos websites das Agências de Viagens, de forma a que todas as pessoas possam ter acesso à informação, independentemente das suas características e/ou necessidades.<hr/>In the context of accessible tourism, websites, as preferential promotional channels, may facilitate the physical access of tourism products and / or services, if they meet the accessibility requirements of information. This study aims to analyze the level of websites’ accessibility of Travel Agency located in the Central Region of portugal, based on the Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0) and using two automatic assessment tools (AccessMonitor and TAW online). The results reveal that the Travel Agency websites reviewed have some accessibility issues, mainly in the WCAG basic requirements (level A), and the 'Perceptible' and 'Robust' principles. The article concludes with some suggestions for improving the accessibility of Travel Agency websites so that everyone can have access to information regardless of its characteristics and / or needs. <![CDATA[<b>User Affective Experience in environments with Artificial Intelligence, Biometric Sensors and/or Accessible Digital resources</b>: <b>A Systematic Literature Review</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952019000500004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Proponemos una revisión sistemática de literatura que considera la Experiencia Afectiva de Usuario (UAX) en ambientes con Inteligencia Artificial (IA), Sensores Biométricos y/o Recursos Digitales accesibles, haciendo singular enfoque en las adaptaciones para alumnos con Síndrome de Down. Se aplica el método de Torres-Carrión, planteando cinco preguntas de investigación: a) estándares de UX en entornos educativos, b) estrategias aplicadas con sensores biométricos para evaluar UAX, c) métodos/instrumentos para evaluar UAX de personas con Síndrome de Down en ambientes educativos, d) características de los recursos didácticos desarrollados para personas con discapacidades cognitivas y e) estrategias utilizadas en investigaciones de UAX e IA. La búsqueda en la base de datos Scopus genera 17 artículos y 37 revistas. Como resultados destacan los juegos y robótica como principales recursos para estimular el aprendizaje en personas con discapacidad cognitiva, así como, los métodos de indagación con resultados relevantes y eficientes, utilizando sensores fisiológicos y ambientales.<hr/>We propose a systematic review of literature that considers the User Affective Experience (UAX) in environments with Artificial Intelligence (AI), Biometric Sensors and/or accessible Digital Resources, making a singular focus on adaptations for students with Down Syndrome. The Torres-Carrión method is applied, raising five research questions: a) UX standards in educational environments, b) strategies applied with biometric sensors to evaluate UAX, c) methods / instruments to evaluate UAX of people with Down Syndrome in educational environments, d) characteristics of the didactic resources developed for people with cognitive disabilities and e) strategies used in UAX and AI research. The search in the Scopus database generates 17 articles and 37 journals. As results, games and robotics stand out as the main resources to stimulate learning in people with cognitive disabilities, as well as the methods of inquiry with relevant and efficient results, using physiological and environmental sensors. <![CDATA[<b>Avaliação dos novos métodos de qualidade de VGI da plataforma ClickOnMap</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952019000500005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Existe uma grande discussão em relação à qualidade dos dados colectados em sistemas de Informação Geográfica Voluntária (VGI), visto que estes podem ser fornecidos por utilizadores não capacitados na produção de dados espaciais. Visando atender emergências, como catástrofes naturais, sistemas de colecta VGI podem ser desenvolvidos rapidamente utilizando plataformas como Ushahidi ou ClickOnMap. Recentemente foram implementados novos métodos de qualidade na plataforma ClickOnMap, porém ainda não havia sido avaliada a eficiência destes métodos. O objectivo desse trabalho foi avaliar os diversos métodos de qualidade VGI da plataforma ClickOnMap. Para isto foi desenvolvido um sistema chamado "Gota D'água", que colectou dados sobre o tema “desperdício de água em áreas urbanas”. Por meio da análise dos dados colectados, estatísticas de uso e aplicação de questionário foi possível perceber a influência dos métodos de qualidade nas colaborações. Esta análise mostrou que os métodos empregados são úteis e imprescindíveis no contexto VGI, sendo recomendado seu uso em sistemas como o OpenStreetMap.<hr/>There has been great interest in the quality of collected data through Volunteered Geographic Information (VGI) systems, since they may be provided by untrained users when producing spatial data. When managing emergencies, e.g., natural catastrophes, VGI collection tools may be quickly developed through platforms, such as Ushahidi or ClickOnMap. Recently, new quality methods have been implemented on the ClickOnMap Platform, however, their efficiency had not yet been evaluated. Therefore, the aim of this study was to analyze the multiple quality methods of VGI on the ClickOnMap Platform. Thus, a system called “Gota D'água” (Drop of Water) was developed, which collected data on the subject “water waste in urban areas”. Through the analysis of the collected data, usage statistics, and responses to a questionnaire, it was possible to notice the influence of the quality methods on collaborations. The analysis showed that the employed methods are useful and crucial in the context of VGI, and their use is recommended in systems such as OpenStreetMap. <![CDATA[<b>Avaliação de Ferramentas BPM</b>: <b>Uma Análise Comparativa de Soluções Comerciais</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952019000500006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A diversidade de ferramentas BPM torna cada vez mais difícil para uma organização realizar uma seleção adequada de uma ferramenta. Este artigo propõe uma estrutura para orientar a avaliação de ferramentas BPM, a qual tem como foco principal o ciclo de vida BPM e inclui um conjunto de critérios tecnológicos. Esta estrutura de avaliação foi utilizada para classificar uma edição comercial de quatro ferramentas BPM, segundo a sua documentação técnica. O resultado deste artigo apresenta uma análise comparativa com base no método AHP, a qual evidencia as principais diferenças entre as ferramentas BPM ao longo do ciclo de vida BPM. Pretende-se incentivar a adoção da gestão dos processos de negócio junto das organizações e ajudar as mesmas na escolha da ferramenta de BPM a utilizar.<hr/>The diversity of BPM tools makes it increasingly difficult for an organization to make a proper selection of a tool. This article proposes a structure to guide the evaluation of BPM tools, which has as main target the BPM lifecycle and includes a set of technological criteria. This evaluation framework was used to classify a commercial edition of four BPM tools according to their technical documentation. The result of this article presents a comparative analysis based on the AHP method, which highlights the main differences between BPM tools throughout the BPM lifecycle. The aim is to encourage the adoption of business process management by organizations and help them in the choice of the BPM tool to use. <![CDATA[<b>Gestão da arquitetura empresarial na governação de microsserviços</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952019000500007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A arquitetura de microsserviços é um estilo arquitetural para construção de sistemas distribuídos através de um conjunto de pequenos serviços autónomos. Este trabalho investiga os fatores relevantes acerca da arquitetura de microsserviços na perspetiva da Gestão da Arquitetura Empresarial (GAE) e propõe uma arquitetura padrão representada em ArchiMate, que suporta a função de planear e manter a arquitetura atualizada. Esta arquitetura padrão define, (i) princípios e contexto de governação, (ii) uma estrutura genérica para constituição das equipas, e (iii) uma arquitetura de referência contendo padrões tecnológicos. A proposta visa atender ao papel da gestão da arquitetura empresarial através da governação descentralizada e suportar as equipas de microsserviços de modo menos intrusivo e restritivo possível. A proposta arquitetural é avaliada por intermédio da realização de entrevistas e de um inquérito aplicado a profissionais de diferentes áreas de negócio.<hr/>Microservice architecture is an architectural style to building distributed systems through a set of small standalone services. This paper investigates the relevant factors about the microservices architecture from the perspective of Enterprise Architecture Management (EAM) and proposes a reference architecture represented in ArchiMate, which supports the function of planning and keeping the architecture up to date. This reference architecture defines, (i) governance principles and context, (ii) a generic team building structure, and (iii) an architecture model containing technology standards. The proposal aims to address the role of enterprise architecture management through decentralized governance and to support microservice teams in the least intrusive and restrictive way possible. The architectural proposal is evaluated through interviews and a survey applied to professionals from different business areas. <![CDATA[<b>Suporte Tecnológico para o Auxílio do Professor na Avaliação segundo à BNCC</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952019000500008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A educação brasileira tem passado por profundas reformulações com a criação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), um documento que tem o intuito de definir um conjunto de aprendizagens essenciais, composto por competências e habilidades que deve ser desenvolvido pelos alunos em cada período da educação básica. A implantação da BNCC afeta diretamente o trabalho do professor, pois ela é responsável por nortear quais habilidades devem ser desenvolvidas pelos alunos e a avaliação caracteriza-se como um dos principais instrumentos utilizados para verificação do progresso do aprendizado. No entanto, fatores como a alta carga horária em sala de aula e o elevado número de alunos sob sua tutela, colocam em risco a eficácia desse instrumento. Assim, objetivou-se a investigação do impacto que uma ferramenta tecnológica pode proporcionar aos professores na elaboração e interpretação dos resultados da avaliação. Para sustentar a investigação, um protótipo foi desenvolvido e aplicado em uma turma do Ensino Fundamental I de uma escola do setor privado. Os resultados mostraram que a ferramenta foi capaz de revelar informações relevantes não percebidas pelo professor.<hr/>Brazilian education has undergone deep reformulations with the creation of the Common National Curriculum Base (BNCC), a document that aims to define a set of essential learning, composed by competences and and skills to be developed by students in each period of basic education. The BNCC affects the teacher's work, because it is responsible for guiding which skills should be developed by the students and the assessment is characterized as one of the main tools used to verify the learning progress. However, factors such as the high workload in the classroom and the large number of students under its supervision put the effectiveness of this instrument at risk. Thus, the objective was to investigate the impact that a technological tool can provide to teachers on the elaboration and interpretation of assessment results. To support the research, a prototype was developed and applied in an elementary school class at a private school. The results showed that the prototype was able to reveal relevant information unnoticed by the teacher. <![CDATA[<b>Case Based Reasoning for optimal assignment of software development tasks</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952019000500009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La administración de proyectos significa mucho más que dividir el trabajo para asignar las partes a diferentes personas. De hecho, con frecuencia, los proyectos que pudieron haber sido exitosos fracasan debido a los enfoques que dan por sentado que la administración de proyectos solo implica dividir el trabajo en tareas de menor complejidad, dejando de lado otros aspectos importantes. Este trabajo presenta ARDe (Asistente de Recomendación de Desarrolladores), un herramienta basada en Razonamiento Basado en Casos para construir una solución que asista en la toma de decisiones acerca de qué miembros del equipo del proyecto seleccionar para realizar las tareas establecidas durante la planificación del proyecto. Como resultado de los diversos experimentos, se comprobó que las estimaciones se asemejan a las métricas reales obtenidas de la ejecución y que además ARDe aprende a ordenar las recomendaciones según las preferencias del líder del proyecto para seleccionar a un desarrollador. Esto último es un factor importante que ayuda a mitigar los cambios que se producen ante la ida de un líder de proyecto.<hr/>Project management means much more than dividing the work to assign parts to different people. Often, projects that may have been successful fail because of the assumptions that project management only involves dividing work into less complex tasks, leaving aside other important aspects. This paper presents ARDe (Developer Recommendation Assistant), a tool based on Case-Based Reasoning to build a solution that assists in making decisions about which members of the project team to select to perform the tasks established during project planning. As a result of various experiments, we found that the estimates resemble the actual metrics obtained from the execution and that ARDe also learns to order the recommendations according to the preferences of the team leader to select a developer. The latter is an important factor that helps mitigate the changes that occur before the departure of a team leader.