Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820180002&lang=pt vol. 9 num. 22 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Arte, auto descolonização e orientalismo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Após a aceitação da crítica pós colonial a arte tem-se posicionado na primeira linha. A auto descolonização é urgente e precisa de uma arte atenta, mais independente, inclusiva e mobilizante. Talvez seja esta uma viragem por fazer: a de constituir uma vanguarda anti-ideológica que seja pervasiva e eficiente, quem sabe se utilizando as armas do inimigo, os formatos virtuais. Ou então uma expressão em que os autores consigam circular as suas obras, o que, mesmo que o possam fazer, serão quase sempre ocasiões de combate desigual: os números dos operadores são esmagadores, e exigem alguma grande reinvenção.<hr/>After the acceptance of post-colonial criticism, art has positioned itself in the first line of attack. Self-decolonization is urgent and needs an attentive, more independent, inclusive and mobilizing art. Perhaps this is a turn to be made: to constitute an anti-ideological vanguard that is pervasive and efficient, and, who knows, using the weapons of the enemy, the virtual formats. Or a kind of expression in which the authors manage to circulate their works, which, even if they do it, they will almost always have occasions of an unequal combat: the numbers of the virtual social media operators are overwhelming, and require some great reinvention. <![CDATA[<b>The space span in Alexis Marguerite Teplin paintings</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La artista Alexis M. Teplin parte de imágenes pictóricas fragmentadas para extender, articular e incorporar el espacio real de la sala expositiva. Utiliza, para ello, el soporte de la pintura, los objetos escultóricos, el cuerpo de los performes y la palabra dicha por los mismos, basada en escritos de la artista y sus colaboradores. Realizamos un análisis formal de parte de su obra en la que incorpora y articula esta ampliación del espacio desde la estrategia creativa de la fragmentación.<hr/>Artist Alexis M. Teplin starts from fragmented pictorial images in order to expand, articulate and incorporate the actual space of the exhibition room. To that end, she makes use of supports such as paint, sculptural objects, performers' bodies and words based on writings by the artist herself and her collaborators. We carried out a formal analysis of some of her work in which she incorporates and articulates this space expansion by means of the creative strategy of fragmentation. <![CDATA[<b>Montagem e efeito filme na narrativa fotográfica 'A Ira de Deus' de Alfredo Nicolaiewsky</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente texto apresenta uma leitura da obra A Ira de Deus, de Alfredo Nicolaiewsky. A partir de depoimentos do artista em entrevistas e dos conceitos "efeito filme", de Philippe Dubois; "mestiçagem", de Icleia Cattani; e "montagem dialética e montagem simbólica", de Jacques Rancière, procurou-se analisar como a montagem com justaposição de fotografias, realizada a partir da apropriação de cenas de filmes disponíveis na internet, resulta em uma narrativa que mistura tempos e diferentes histórias, e oferece ao observador a possibilidade de mentalmente remontar as cenas.<hr/>This paper presents one appreciation of The God's Ire, by Alfredo Nicolaiewsky. Running from the artist's interviews and dealing with the concepts "film effect", by Philippe Dubois; "miscegenation", by Icleia Cattani; and "dialectical montage and symbolic montage" by Jacques Rancière, we analyze how the montage using photographic juxtaposition, made with the appropriation of movie still's available on the Internet, results in a narrative that compound times and stories, and that offers to the viewer the possibility of mentally reassembly the scenes. <![CDATA[<b>A Broken Cloth, a Dirty T-Shirt or a Genius?</b>: <b>Political Challenges in Agustina Quiles' Artwork</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Si bien muchos fueron los autores que indagaron sobre el estatuto de lo artístico, la obra de Agustina Quiles reinstala la pregunta sobre si es arte o no, evidenciando la complejidad y la dinámica de los procesos de producción y recepción de las imágenes contemporáneas. El presente trabajo indaga cómo esta obra rodea la dimensión política desde aproximaciones poéticas, formales y discursivas más allá de la intención de la artista, dado que dicha categoría está determinada por la lectura y la interpretación del público.<hr/>Although many authors have inquired into the artistic status, Agustina Quiles' artwork reinstalls the question about whether is it art or not, evidencing the complexity and dynamics of the processes of production and reception of contemporary images. This paper explores how this artwork surrounds the political dimension from poetic, formal and discursive approaches beyond the artist's intention, since that category is determined by public's reading and interpretation. <![CDATA[<b>Corpo, performance e colonização na fotografia de José Juliani</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esse artigo apresenta análises de imagens históricas dos processos da colonização da cidade de Londrina/Paraná/Brasil, delineadas pela importante obra fotográfica de José Julinani. Buscou-se identificar a dinâmica dos fenômenos performativos presentes nas imagens fotográficas deste fotógrafo e como essas imagens revelam aspectos pouco observados da história da formação dessa que é hoje uma grande metrópole. Trata-se da performance corporal articulada e construída com fins ideológicos específicos. A pesquisa revela intenções e corpos performativos regidos pela dinâmica do capital e extrativismo.<hr/>This article presents analises of historical images of the processes of colonizalion of de city of Londrina/Paraná/Brazil, designed by the important work o photographer José Juliani. The purpose was to identify de dynamics of performative phenomena which are present in Juliani´s works, and how such images reveal aspects that are little observed by the history of the formation of this city, nowadays a densily populated town. The centre of such photographic construction is the bodily performance which is articulated for specific ideological means. Thus, this research reveals intentions and performative bodies that are guided by the dynamics of capital and extractivism. <![CDATA[<b>A série Topofilia de James Kudo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo analisa um conjunto de obras denominado pela crítica Topofilia, de autoria do artista brasileiro James Kudo. Nessa série iniciada em 2009, o autor formaliza o embate entre duas culturas (a brasileira e a oriental), prestando tributo ao lugar do idílio, onde nasceu e viveu com a família de imigrantes e lavradores japoneses, que ajudaram a fundar a cidade, até serem expulsos, quando da construção da Usina Hidrelétrica "Três Irmãos", sobre o Rio Tietê, no qual submergiram as terras e a residência familiar na área rural, quando da inauguração da barragem em 1990.<hr/>This article analyzes a set of works denominated by the critic Topofilia, authored by the Brazilian artist James Kudo. In this series started in 2009, the author formalizes the clash between two cultures (the Brazilian and the Eastern), paying tribute to the place of the idyll, where he was born and lived with his family of Japanese immigrants and peasants, who helped to found the city, until when the "Três Irmãos» Hydroelectric Power Plant was built on the Tietê River, where the lands and the family residence in the countryside were submerged when the dam was opened in 1990. <![CDATA[<b>Zellige and contemporary creation</b>: <b>the current vision of Hicham Hicham Lahlou & Younes Duret</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Al igual que el arte contemporáneo el diseño marroquí está muy ligado a la artesanía local, por lo tanto el Zellige juega un papel muy importante por la infinidad de posibilidades visuales y técnicas que nos puede ofrecer. Este artículo muestra la influencia del Zellige en el diseño internacional haciendo hincapié en algunas creaciones de dos diseñadores marroquíes que han tenido el Zellige como referencia para sus creaciones.<hr/>Like the contemporary art, the Moroccan design is closely linked to local crafts, so Zellige plays avery important role because of the infinity of visual and technical possibilities it can offer to us. This article shows the influence of Zellige in international design, emphasizing in some creations of two Moroccan designers who had the Zellige as reference for their creations. <![CDATA[<b>Luís Herberto, uma representação audaciosa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analisa-se em pormenor as pinturas de Luís Herberto, como as constrói, como lida com as questões derepresentação da figura humana e do retrato e como estas se foram adaptando aos seus objetivos conceptuais. A maneira como organiza as cores e como pinta através de fortes pinceladas e com grande espontaneidade, é aqui atentamente analisada e enquadrada no contexto da literatura artística da arte ocidental.<hr/>An in-depth analysis of the paintings of Luis Herberto, how the artist constructs them, how he deals with representation of the human figure and portraiture and how these aspects adapted to his conceptual objectives. A close analysis of the way the artist organizes the colors, and paints using strong brushstrokes and spontaneity, here framed in the context of the artistic literature in Western art. <![CDATA[<b>'The capable artist'</b>: <b>a painting project by Bea Sánchez to encourage emerging artists in the current art system</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo se centra en la artista emergente andaluza Bea Sánchez, haciendo para ello un breve recorrido por su biografía y trayectoria artística a modo de introducción. En una segunda parte, nos adentraremos en su producción artística, centrándonos más concretamente en su proyecto pictórico titulado 'El artista capaz', desarrollado entre 2014 y 2016, y poniendo nuestro foco en exponer la temática general y en analizar las principales características formales y técnicas del conjunto de obras que lo configuran.<hr/>This article focuses on present the emerging Andalusian artist Bea Sánchez, making a brief tour of her biography and artistic career as an introduction. In a second part, we will delve into his artistic production, focusing more specifically on his painting project entitled 'El artista capaz' ['The capable artist'], developed between 2014 and 2016, and putting our focus on showing the general theme and analyses the main formal and technical characteristics of this set of works that configure it. <![CDATA[<b>A pele bordada, o corpo presente e o tempo tangível na obra de Ana Teresa Barboza</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto apresenta uma abordagem ao percurso artístico de Ana Teresa Barboza que, desde 2004 conjuga as técnicas têxteis do bordado, do crochet ou da tecelagem com a fotografia, o desenho e a instalação. Aprofundando as ligações entre tecido/pele, bordado e corpo (entendido nas suas dimensões biológicas, psicológicas, sociais e performáticas) ou explorando a dicotomia entre estruturas artificiais (de fabrico manual) e as estruturas naturais/orgânicas a artista interpela um conjunto de questões de género, de estatuto bem com a inscrição do tempo na obra de arte.<hr/>This paper presents an approach to the artistic career of Ana Teresa Barboza that since 2004 combines textile techniques of embroidery, crochet or weave with photography, drawing and installation. Deepening the links between fabric / skin, embroidery and body (understood in its biological, psychological, social and performative dimensions) or exploring the dichotomy between artificial structures (of manual manufacture) and the natural / organic structures the artist addresses a set of questions of genre, status as well as the time's inscription in artwork. <![CDATA[<b>A 'Série Trágica' de Flávio de Carvalho</b>: <b>o desenho como urgência e elaboração</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como objetivo analisar alguns aspectos da série de desenhos que fazem parte de A Série Trágica - Minha Mãe Morrendo, (1947), do artista brasileiro Flávio de Carvalho, (1899-1973). Busca-se refletir sobre o processo, a expressão e força da linguagem gráfica, bem como a função das legendas que fazem parte dessas imagens.<hr/>This article aims to analyze some aspects of the series of drawings that are part of The Tragic Series - My Mother Dying, (1947), by Brazilian artist Flávio de Carvalho, (18991973). It is intended to reflect on the process, the expression and strength of the graphic language, as well as the function of the subtitles that are part of these images. <![CDATA[<b>The presence of the heterotopic landscape in the work of Julio Sarramián</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta comunicación se centra en el estudio del artista contemporáneo Julio Sarramián para analizar y establecer el contexto en que se encuentra la producción artística actual con respecto a la interrelación de las nuevas tecnologías en los diferentes ámbitos y disciplinas de nuestra vida cotidiana, haciendo hincapié especialmente en la manera en la que éstas participan en la percepción del paisaje y del estudio de la naturaleza.<hr/>The communication focuses on the study of the contemporary artist Julio Sarramián to analyze and establish the context in which current artistic production is located with respect to the interrelation of new technologies in the different fields and disciplines of our daily life, with particular emphasis on the way in which they participate in the perception of the landscape and the study of nature. <![CDATA[<b>A limpeza do vácuo nos desenhos de António Olaio</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste artigo é discorrer sobre a natureza do desenho no contexto da exposição Cleaning up the vacuum, de António Olaio. Para isso articulamos textos e ideias de artistas e pesquisadores com os elementos plásticos da exposição. Como resultado obtemos uma análise sobre o referido trabalho artístico que conecta aspetos históricos, plásticos e conceituais. Conclui-se que a singularidade do desenho se encontra na própria ação dedesenhar, na potência da criação.<hr/>The purpose of this article is to discuss the nature of drawing in the context of the exhibition Cleaning up the vacuum, by António Olaio. For this we articulate texts and ideas of artists and researchers with the exhibition's plastic elements. As a result, we obtain an analysis of the art work that connects historical, plastic and conceptual aspects. We conclude that the singularity of the drawing lies in the very action of drawing, in the potency of creation. <![CDATA[<b>The mythification of death in Elda Di Malio's painting</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo, la autora analiza la problemática de las condiciones de emergencia del sentido de la muerte en la pintura de Elda Di Malio. Con este fin, la investigación enfocó los dispositivos simbólicos que abordan la precariedad del sujeto, para significarla desde una reflexión orientada a lo existencial, como liberación del vacío y del dolor de la finitud. El análisis va en busca de los significados del universo creado, desde su expresión hacia su principio de inmanencia.<hr/>In this article, the author analyzes the problematic of the emergency conditions of the sense of death in Elda Di Malio's painting. To this end, the research focused on symbolic devices that address the precariousness of the subject, to signify it from an existential-oriented reflection, as liberation from the emptiness and from the pain of finitude. The analysis goes in search of the meanings of the created universe, from his expression to his principle of immanence. <![CDATA[<b>Ilídio Salteiro</b>: <b>Pensamento, Partilha e Comunicação Visual, a pintura contemporânea como ato de 'Religare'</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo propõe uma reflexão sobre a paisagem como conceito, na obra de Ilídio Salteiro, a partir de dez pinturas, de diferentes séries. Pretende-se analisar como esta paisagem convive com a arquitetura, que por vezes desaparece e se transmuta em topografias imaginárias. Como a pintura contemporânea pode ser um exercício de 'Religare?'<hr/>This article proposes a reflection on the landscape as a concept, in the artistic work of Ilídio Salteiro, from ten paintings, of different series. It is intended to analyze how this landscape coexists with architecture, which sometimes disappears and transmutes into imaginary topographies. How can the contemporary painting be an exercise of 'Religare?'. <![CDATA[<b>Bego Antón</b>: <b>Em busca de singularidades</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo apresenta e desenvolve uma breve reflexão sobre a obra da fotógrafa basca Bego Antón, nascida de uma curiosidade invulgar por pequenos grupos de indivíduos que partilham crenças, gostos ou estilos de vida peculiares, numa exploração alargada dos comportamentos humanos. Ao longo do texto é analisada não só a sua relação humanizada com o processo fotográfico e com os temas que fotografa, mas também os seus projetos mais significativos. Conclui-se que a obra de Antón é um elogio à singularidade dos indivíduos, e à diferença que enriquece o vasto campo das crenças, atitudes e afetos de um vasto panorama social.<hr/>The following article presents and develops abrief reflection on the work of the basque photographer Bego Antón, triggered by an unusual curiosity for small groups of people who share peculiar beliefs, likings or lifestyles, in a broad exploration of human behaviors. Throughout the text not only her humanized relation with photography and her subjects of interest are analyzed but also her most significant projects. It is concluded that Antón's work is a singular praise to singular individuals, and to the difference that enriches the vast field of beliefs, attitudes and affections of a vast social panorama. <![CDATA[<b>Um recorte da produção gráfica de Nilza Haertel</b>: <b>1980 a 1990</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Apresentação de elementos sobre a obra gráfica de Nilza Haertel (1942 - 2014), artista brasileira que atuou como professora de Desenho e Gravura no Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.<hr/>Presentation of elements about the graphic work of Nilza Haertel (1942 - 2014), Brazilian artist who acted as teacher of Drawing and Engraving at the Institute of Arts of the Federal University of Rio Grande do Sul. <![CDATA[<b>A questão racial nas obras de Cândido Portinari</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582018000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de sua vivência nas fazendas de café de São Paulo, Cândido Portinari retrata o trabalho e a vida dos negros nos cafezais e na cidade. Assim, o objetivo deste artigo é analisar as representações dos negros e mestiços nas obras de Portinari, enfatizando sua história, sua cultura, sua beleza, sua situação social e individualidade. Conclui-se que as telas de Portinari registram as expressões do verdadeiro Brasil, construído com o suor e o sangue dos negros.<hr/>From his experience in the coffee farms of São Paulo, Cândido Portinari portrays the work and life of the blacks in the coffee plantations and in the city. Thus, the purpose of this article is to analyze the representations of the blacks and mestizos in the works of Portinari, emphasizing its history, its culture, its beauty, its social situation and individuality. It is concluded that Portinari's paintings record the expressions of true Brazil, built with the sweat and blood of the blacks.