Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820240001&lang=pt vol. 20 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[O efeito da experiência de <em>flow</em> na intenção de reutilização de <em>apps</em> de navegação móvel: o papel mediador da qualidade do serviço móvel baseado na localização]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582024000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This study aims to determine the effect of consumers' flow experience on their intention to reuse mobile navigation apps and reveal the mediating role of location-based mobile service quality in this effect. Data were collected through an online survey of 513 respondents who were actively using mobile navigation apps and analyzed using structural equation modeling and mediation analysis. The results reveal that flow experience affects the intention to reuse mobile navigation apps and that location-based mobile service quality mediates this effect. When the mediating role of location-based service quality was tested, the direct effect of flow experience on reuse intention became insignificant. Information, reliability, and design quality are the most significant dimensions of location-based service quality. Considering the limited number of studies on mobile navigation services, particularly user behavior, this study contributes substantially to services marketing literature. In addition, this study provides insights for practitioners on how to design service proposals and the realization processes of mobile navigation apps.<hr/>Resumo Este estudo visa determinar o efeito da experiência de flow dos consumidores na intenção de reutilizar apps de navegação móvel e revelar o papel mediador da qualidade do serviço móvel baseado na localização. Os dados foram recolhidos através de um inquérito em linha a 513 inquiridos que utilizavam ativamente apps de navegação móvel e analisados através de modelação de equações estruturais eanálisede mediação. Demonstrou-se queaexperiência de flow afecta a intenção de reutilizar apps de navegação e que a qualidade do serviço móvel baseado na localização é mediadora deste efeito. Quando o papel mediador da qualidade do serviço baseado na localização foi testado, o efeito direto da experiência de flow na intenção de reutilização tornou-se insignificante. A informação, a fiabilidade e a qualidade do design são as dimensões mais significativas da qualidade dos serviços baseados na localização. Este estudo contribui substancialmente para a literatura sobre marketing de serviços. Fornece, também, informações aos profissionais sobre a forma de conceber propostas de serviços e os processos de realização de apps de navegação móvel. <![CDATA[O impacto do nepotismo nas atitudes organizacionais dos empregados em empresas de alojamento]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582024000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This study investigates the impact of nepotism in the hotel industry on affective organisational commitment, identity, cynicism, and trust. These key factors, which are the focus of the study, will be analysed in detail to provide a sector-specific perspective. The research will mainly focus on understanding the sector-specific dynamics of each effect by concentrating on the employees' perceptions of these factors. The results of a survey conducted on 397 employees employed in 5-star hotels in Northern Cyprus found that nepotism exerts an adverse influence on employees' levels of affective organisational commitment, organisational identification, cognitive cynicism, behavioural cynicism, affective cynicism, trust in supervisors, and trust in co-workers. These implications underscore the importance for business managers to address issues related to the perception of nepotism, as doing so can significantly enhance the overall performance of their organisations. This study contributes to the existing literature by filling a knowledge gap and offering valuable insights for academics, researchers, and other stakeholders.<hr/>Resumo O objetivo deste estudo é investigar o impacto do nepotismo na indústria hoteleira sobre o compromisso organizacional afetivo, a identidade, o cinismo e a confiança. Estes fatores-chave serão analisados em pormenor para fornecer uma perspetiva específica do sector. A investigação centrar-se-á na compreensão da dinâmica específica de cada fator de acordo com as perceções dos empregados. Os resultados de um inquérito a 397 trabalhadores de hotéis de 5 estrelas no Norte de Chipre mostram que o nepotismo exerce uma influência adversa nos níveis de empenhamento organizacional afetivo, identificação organizacional, cinismo cognitivo, cinismo comportamental, cinismo afetivo, confiança nos supervisores e confiança nos colegas de trabalho. Estas implicações sublinham a importância de os gestores abordarem as questões relacionadas com a perceção do nepotismo, uma vez que isso pode melhorar significativamente o desempenho global das suas organizações. Este estudo contribui para a literatura existente, preenchendo uma lacuna de conhecimento e oferecendo informações valiosas a académicos, investigadores e outras partes interessadas. <![CDATA[Satisfação de clientes em hotéis de montanha dentro de Geoparques Mundias da UNESCO: um estudo empírico baseado na análise de sentimento de avaliações online de consumidores]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582024000100035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The synergy between the accommodations and the untouched beauty of UNESCO’s Global Geoparks ensures an unforgettable encounter, blending comfort with adventure and relaxation with exploration. Although hotels have been previously investigated, the asymmetric results across mountain hotel customer satisfaction in UNESCO’s Global Geoparks are yet to be studied. This study aims to understand the online discourse and the reasons that satisfy a mountain hotel customer in UNESCO Global Geoparks. 5.590 online reviews were collected from 20 four and five-star mountain hotels in the Estrela UNESCO Global Geopark. Data were analysed through sentiment analysis (SA), and statistical analysis was used to acknowledge which variables influence satisfaction. We undertook a qualitative approach to understand the reasons for the identified sentiment. Results suggest that the seasonality, nationality, and travel experience influence satisfaction, and pool/spa is identified as critical for mountain hotel customers’ satisfaction. The new knowledge expands the understanding of the mountain hotel experience and the customers’ satisfaction with this specific type of hotel.<hr/>Resumo A sinergia entre os alojamentos e a beleza dos Geoparques Mundiais da UNESCO assegura um encontro inesquecível, combinando conforto com aventura e relaxamento com atividades de exploração. Os resultados assimétricos da satisfação dos clientes de hotéis de montanha nos Geoparques Mundiais da UNESCO ainda não foram estudados. Este estudo visa compreender o discurso online e as razões que satisfazem um cliente de hotel de montanha nos Geoparques Mundiais da UNESCO. Foram recolhidas 5.590 avaliações online de 20 hotéis de montanha de quatro e cinco estrelas na região do Estrela Geoparque Mundial da UNESCO. Os dados foram analisados através da análise de sentimento (SA), e a análise estatística foi utilizada para identificar quais são as variáveis que influenciam a satisfação. Foi adotada ainda uma abordagem qualitativa para compreender as razões do sentimento identificado. Os resultados sugerem que a sazonalidade, a nacionalidade e a experiência de viagem influenciam a satisfação, e a piscina/spa é identificada como fundamental para a satisfação. dos clientes de hotéis de montanha. O novo conhecimento amplia a compreensão da experiência em hotéis de montanha e a satisfação dos clientes com este tipo específico de hotel. <![CDATA[O papel da liderança transformacional e adoção da inovação no desempenho do restaurante]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582024000100049&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The objective was to analyse the innovation influenced by transformational leadership in restaurant industry performance. The online questionnaire was applied via Amazon Mechanical Turk. Data collection reached 254 restaurant sector professionals, and their responses were analysed using descriptive statistics, correlation, and multiple regression. The results indicated that the innovation dimensions (menu, experiential, promotion, and technology) correlate positively and highly with transformational leadership. Innovations' impact and predictive power on restaurant performance were assessed, with leadership level as a weighting. The innovations related to the menu have the highest positive impact, followed by the innovations in promotion and experience. However, the innovation in technology had no significant impact. The result of the study provides theoretical and empirical contributions to the restaurant industry, generating propositions of innovative actions and highlighting the importance of transformational leadership. In the end, innovation is a critical part of any strategy to strengthen competitiveness and must be actively managed by leadership, stimulating the generation of new ideas and their conversion into marketable solutions.<hr/>Resumo O objetivo foi analisar a inovação influenciada pela liderança transformacional no desempenho do setor de restaurantes. A aplicação de questionário online foi via Amazon Mechanical Turk. A coleta de dados alcançou 254 profissionais do setor de restaurantes e suas respostas foram analisadas com estatística descritiva, correlação e regressão múltipla. Os resultados indicaram que as dimensões de inovação (menu, experiencial, promoção e tecnologia) possuem correlação positiva e alta com a liderança transformacional. Foi avaliado o impacto e poder preditivo das inovações no desempenho do restaurante, tendo o nível de liderança como ponderador. A inovação relacionada ao menu possui o maior impacto positivo, seguida das inovações em promoção e experiencial. No entanto, a inovação em tecnologia não teve impacto significativo. O resultado do estudo fornece contribuição teórica e empírica para o setor de restaurante, gerando proposição de ações inovadoras e destacando a importância de uma liderança transformacional. Ao final, a inovação é uma parte crítica de qualquer estratégia para fortalecer a competitividade, deve ser ativamente gerenciada pela liderança, estimulando a geração de novas ideias e sua conversão em soluções comercializáveis. <![CDATA[A manipulação de resultados na indústria hoteleira: revisão sistemática da literatura]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582024000100065&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This paper aims to discuss the impact of Earnings Management (EM) practices in the hospitality industry and identify research gaps to be investigated in future research. The methodology is based on a systematic literature review (SLR), including 15 academic papers in the final sample, published from 2004 to 2021. There is clear evidence of EM practices in the hospitality industry, which are implemented through different techniques. Yet, several research gaps still persist. For instance, little is known about the EM behaviour of multinational hotel chains or private Small and Medium-sized Enterprises (SMEs), and we still do not know how such opportunistic behaviour is impacted by different variables. The recent COVID-19 pandemic also offers interesting future research opportunities. Despite the earnings management topic being widely explored in the literature, this SLR shows that the investigation of EM within the hospitality industry is very scarce. Nevertheless, since EM reduces the quality of financial reporting, these practices are a problem for investors, auditors, regulators and other stakeholders, who must rely on earnings disclosure to make decisions, which justifies the importance of its study.<hr/>Resumo Este artigo pretende analisar o impacto de práticas de manipulação de resultados (MR) na indústria hoteleira e identificar lacunas na literatura para investigação futura. Foi efetuada uma revisão sistemática da literatura (RSL), tendo sido incluídos 15 artigos científicos na amostra final, publicados de 2004 até 2021. Existem evidências quanto à utilização destas práticas na indústria hoteleira, as quais são implementadas através de diferentes técnicas. No entanto, a literatura apresenta lacunas significativas quanto à investigação deste tópico. Por exemplo, é escasso o conhecimento sobre a MR em cadeias de hotéis multinacionais ou em Pequenas e Médias Empresas não cotadas, também não são conhecidos os seus determinantes nem o impacto da pandemia da COVID-19. Apesar do tema da MR ser amplamente estudado, esta RSL mostra que o seu estudo aplicado ao setor hoteleiro é bastante escasso. Todavia, uma vez que a MR reduz a qualidade das demonstrações financeira, estas práticas representam um problema para investidores, auditores, reguladores e outros stakeholders, que necessitam de recorrer aos resultados para tomar decisões, o que justifica a investigação sobre este tema. <![CDATA[Linguistics and marketing: The effect of foreign languages in advertising messages]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582024000100079&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract In international advertising, foreign languages often serve symbolic purposes, each associated with distinct characteristics. This study explores whether recognising the language in advertising messages influences the company's perceived image and Word-of-Mouth (WOM). We used a between-subjects experimental design to select five languages as independent variables: Italian, Turkish, Russian, English, and French. An audio-only advertising message for a fictional company was created and translated into these languages. Native Spanish- speaking participants listened to the message in a foreign language and responded to inquiries about the advertised firm. The findings clearly demonstrate that recognising the language significantly impacts both company image and WOM. This underscores the nuanced role of language in shaping perceptions in international advertising. The study provides valuable insights into effective language choices for global advertising strategies, emphasising the necessity of linguistic considerations beyond mere comprehension. Recognising and leveraging the symbolic nature of languages can profoundly influence consumer perceptions and communication strategies across diverse linguistic contexts, contributing to the overall effectiveness of international advertising campaigns.<hr/>Resumen En la publicidad internacional, los idiomas extranjeros a menudo cumplen propósitos simbólicos, cada uno asociado con características distintivas. Este estudio explora si el reconocimiento del idioma en mensajes publicitarios influye en la imagen percibida y el boca a boca (Word-of-Mouth, WOM) para la empresa. Utilizando un diseño experimental entre sujetos, seleccionamos cinco idiomas como variables independientes: italiano, turco, ruso, inglés y francés. Se creó un mensaje publicitario exclusivamente auditivo para una empresa ficticia y se tradujo a estos idiomas. Participantes de habla hispana nativa escucharon el mensaje en un idioma extranjero y respondieron a preguntas sobre la empresa anunciada. Los hallazgos demuestran claramente que el reconocimiento del idioma tiene un impacto significativo tanto en la imagen de la empresa como en el WOM. Esto destaca el papel matizado del idioma en la formación de percepciones en la publicidad internacional. El estudio proporciona perspicacias valiosas sobre elecciones de idioma efectivas para estrategias publicitarias globales, haciendo hincapié en la necesidad de consideraciones lingüísticas más allá de la mera comprensión. Reconocer y aprovechar la naturaleza simbólica de los idiomas puede influir profundamente en las percepciones del consumidor y las estrategias de comunicación en contextos lingüísticos diversos, contribuyendo a la efectividad general de las campañas publicitarias internacionales.