Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820170003&lang=pt vol. 13 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Destination image on the DMO's platforms</b>: <b>official website and social media</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tourists usually configure and develop ideas about possible destinations based on information previously gathered from both social media and the official web of the destination management organization (DMO). In spite of the relevance of said information sources, there have not been many studies evaluating how these different sources influence the destination image. This research proposes a model intended to explain the image creation process of a destination taking into account both the DMO's online platforms and the perceived psychological distance. The proposed model is tested with an empirical study including a questionnaire which collects data from 264 participants. The validity of the model is reviewed through PLS analysis. Results show that the psychological distance does not influence the overall destination image. In addition, the overall destination image can be estimated to a larger extent when tourists approach social media as their main source of information. Implications and conclusions are discussed<hr/>Los turistas se forman una imagen del destino teniendo en cuenta la información recibida a través de canales como los medios sociales y la web oficial de la Organización Gestora del Destino (OGD). A pesar de la relevancia de estos canales pocos trabajos han analizado las posibles diferencias en su influencia en la formación de la imagen. Adicionalmente, el efecto de la distancia psicológica en el proceso de construcción de la imagen del destino no ha sido suficientemente evaluado en un contexto online. En esta investigación se propone un modelo para explicar la formación de la imagen del destino en función de la fuente de información online empleada y de la distancia psicológica percibida. El modelo propuesto es contrastado con un estudio empírico con 264 encuestados, mediante un análisis PLS. Los resultados muestran que la distancia psicológica no influye en la imagen global del destino. Además, la imagen global del destino puede estimarse en mayor medida cuando los turistas abordan los medios sociales como su principal fuente de información. Se discuten las implicaciones y las conclusiones <![CDATA[<b>Similaridades e correlação entre as dormidas dos residentes e a informação do Google Trends para Portugal e suas regiões de turismo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Over the last years, we observed an exponential growth in the number of tourism consumers that use the Internet as a source of information during a destination selection process. Google Trends is a tool that displays data, almost in real time, on the interest of people in a particular topic based on search trends. This paper demonstrates that Google Trends is a tool that can provide useful and relevant information about the interests of individuals in relation to domestic tourism destinations at national and regional levels. Our findings indicate that overnights spent in hotel establishments by the residents in Portugal are strongly correlated with the Google index, mainly in mainland Portugal, Alentejo and Algarve regions, and that the results improve when more municipalities names and the national or the regional tourism brands are included as search terms<hr/>Ao longo dos últimos anos, tem-se verificado um crescimento exponencial no número de consumidores de turismo que utiliza a Internet como fonte de informação no processo de seleção do destino turístico. O Google Trends é uma ferramenta que disponibilizada dados, quase em tempo real, sobre o interesse das pessoas num determinado tema com base nas tendências de pesquisa. Este artigo demonstra que o Google Trends é uma ferramenta que disponibiliza informação útil e relevante sobre os interesses dos indivíduos em relação aos destinos de turismo doméstico ao nível nacional e regional. Os resultados indicam que as dormidas dos residentes em Portugal nos estabelecimentos hoteleiros estão fortemente correlacionadas com o índice do Google, principalmente em Portugal continental, na região do Alentejo e do Algarve, e que os resultados melhoram quando são incluídos como termos de pesquisa mais nomes de municípios e a marca de turismo nacional ou das regiões de turismo <![CDATA[<b>Turismo cinematográfico</b>: <b>revisão sistemática da literatura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The “film-induced tourism” concept serves for the study of tourism visits made to a destination or attraction resulting from its featuring in cinema films, television series or promotional videos. This phenomenon falls within the field of “film-induced versus destination branding image” research, a fairly recently established field, and with this article correspondingly seeking to carry out analysis of the contents and systematisation of this area based on the contents of the Web of Science database. Thus, this article consists of the application of a systematic survey involving the summary and evaluation based upon the interpretation of the results returned. The sample contains only those articles published in English language journals and explicitly excluding conference proceedings or commentaries. We thus sought to grasp the perspectives adopted by both empirical and theoretical studies, the themes studied and the main conclusions of those studies analysed here. The results convey the diversity of both the quantitative and qualitative studies and the various future lines of research defined in accordance with the gaps detected in the results returned<hr/>O conceito de “film-induced tourism” é aplicado ao estudo das visitas turísticas a um destino ou atracão turística pelo resultado da exposição a filmes de cinema, series televisivas, ou vídeos promocionais. Este fenómeno enquadra-se no campo de investigação de “film-induced versus destination branding image”, sendo consideravelmente recente e nesse sentido o presente trabalho tem por objetivo realizar uma análise de conteúdo e sistematização dos artigos sobre esse campo, tendo como base de dados a web of science. O propósito do trabalho consistiu na aplicação de uma revisão sistemática envolvendo a síntese e a avaliação com base na interpretação. Foram mantidos na base apenas os artigos que tivessem sido publicados em periódicos no idioma inglês e não fossem proceedings ou comentários. Procurou-se perceber em que perspetiva os estudos empíricos foram analisados, quais as temáticas estudadas e as principais conclusões dos estudos analisados. Os resultados apresentam uma diversidade de estudos quantitativos e qualitativos e várias futuras linhas de investigação foram delineadas em função dos gaps detetados nos resultados encontrados <![CDATA[<b>Determinantes del tipo impositivo efectivo en el sector turístico</b>: <b>un modelo dinámico con datos de panel</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper presents a dynamic model of the Effective Tax Rate (ETR) in the tourism sector. A dynamic model where the lagged endogenous variable ETR has been included as a regressor to identify the dynamic structure of the variable due to the existence of temporal adjustments between the short and long run in ETR payments has been estimated. The empirical analysis based on a panel data set over the 2008-2013 period explores the determinants of the ETR variable by using a Generalised Method of Moments (GMM) estimator controlling for heterogeneity in the tourism sector. The Arellano-Bond system GMM estimator has been used to estimate the model. The study seeks to shed light on the determinants of tax burden in the tourism sector covering the lack of studies on this topic. The findings obtained suggest that the ETR borne is determined by size, financing structure and type of entity. We deem the finding of the existence of non-linear relationships between ETR and size and financing structure relevant<hr/>Este artículo presenta un modelo dinámico para el Tipo Impositivo Efectivo (TIE) en el sector turístico. Este modelo dinámico ha sido estimado usando la variable endógena retardada TIE como regresor para identificar la estructura dinámica de dicha variable, debido a la existencia de ajustes entre el corto y largo plazo en los pagos del TIE. El análisis empírico basado en datos de panel en el periodo 2008-2013 explora los determinantes de la variable TIE utilizándose el estimador del Método Generalizado de Momentos (GMM) controlando la heterogeneidad en el sector turístico. El estimador de Arellano-Bond ha sido utilizado para estimar el modelo. Este estudio busca arrojar luz sobre los determinantes de las cargas impositivas en el sector turístico debido a la escasez de estudios en esta materia. Los resultados obtenidos sugieren que el TIE se encuentra determinado por el tamaño, la estructura financiera y el tipo de empresa. Igualmente consideramos relevante el hallazgo de relaciones no lineales entre el TIE y el tamaño y la estructura de financiación <![CDATA[<b>Aumento da atratividade e reconhecimento da imagem da Bulgária como destino turístico</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The concept of tourism destination attractiveness does not constitute a new topic in the scientific literature in the field of tourism. On the contrary, attention has been brought towards it since last century's 60 years. For a relatively long period, however, the existing studies show out that they not only did not lead to the creation of a single platform for evaluation, but rather have resulted in a fragmentation of the researchers' opinions. At present, numerous authors have been trying to identify the destination's attractiveness and factors influencing tourists' decision-making process to assess a given area as a desirable vacation spot. The attractiveness of the area does not only depend on the characteristics of its corresponding site and the local population, but also from tourist cognitive image perception of the destination. The present paper comprises the results from two separate studies conducted in parallel from 2011 to 2014 and it aims to outline the various factors that could influence the process of increasing of attractiveness and image recognition of Bulgaria as a tourism destination. For this purpose, a multifactorial analysis of the whole tourism destination of Bulgaria was applied alongside with a cultural profiling of an almost iconic and landmark micro destination for cultural tourism such as the town of Plovdiv (or the ancient Phillipopolis found by the king Phillip the Second, the father of Alexander the Great)<hr/>O conceito de atratividade do destino turístico não constitui um novo tópico na literatura científica no campo do turismo. Pelo contrário, a atenção foi focada nesse tema desde os últimos 60 anos do século passado. Por um período relativamente longo, no entanto, os estudos existentes mostram que eles não só não levaram à criação de uma única plataforma de avaliação, mas que resultaram numa fragmentação das opiniões dos investigadores. Atualmente, numerosos autores têm tentado identificar a atratividade do destino e os fatores que influenciam o processo de tomada de decisão dos turistas para avaliar uma determinada área como um local de férias desejável. A atratividade da região não depende apenas das suas características físicas e da população local, mas também da perceção da imagem cognitiva turística do destino. O presente trabalho compreende os resultados de dois estudos separados realizados em paralelo de 2011 a 2014 e pretende esboçar os vários fatores que podem influenciar o processo do aumento da atratividade e reconhecimento da imagem da Bulgária como destino turístico. Para tal, foi feita uma análise multifatorial do destino turístico Bulgária como um todo e foi aplicada ao lado de um perfil cultural de um micro-destino quase icónico e histórico para o turismo cultural, como a cidade de Plovdiv (ou a antiga Phillipopolis, fundada pelo rei Filipe II, O pai de Alexandre, o Grande) <![CDATA[<b>A influência dos dilemas éticos na contabilidade</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In this study a theoretical model of five dimensions is explained - Rest (1986) ethical decision making process; Jones (1991) moral intensity; need for cognition; personal attributes and financial information - in order to understand the conditions that lead policymakers to manipulate information and to understand the ethical issues in decision-making that lead or not, to a more useful accounting. The sample, by convenience, consisting of 442 individuals and this empirical study was conducted through a survey by an online questionnaire. Data collection was performed using SurveyMonkey software and the model analysed by Structural Equation Analysis method. A structural model was obtained, seeming to indicate that the process of ethical and moral intensity decisions is associated with the individual need for cognition. The utility of accounting, preparation and presentation of financial statements are positively related to the educational level. In this sense, the results and the profitability of capital influence the moral intensity, it seems possible to conclude about the positive influence of academic ethics intention and accounting utility<hr/>Neste estudo é explicado um modelo teórico de cinco dimensões - Rest (1986) processo de tomada de decisão ética; Jones (1991) intensidade moral; necessidade de cognição; atributos pessoais e informações financeiras - com o objetivo de compreender as condições que levam os legisladores a manipular informações e a compreender as questões éticas na tomada de decisões que conduzem ou não a uma contabilidade mais útil. A amostra, por conveniência, composta por 442 indivíduos e o presente estudo empírico foram realizados através de um questionário online. A recolha de dados foi efetuada utilizando o software SurveyMonkey e o modelo foi analisado pelo método de Análise de Equações Estruturais. Foi obtido um modelo estrutural, que parece indicar que o processo de decisão ética e de intensidade moral está associado à necessidade individual de cognição. A utilidade da contabilidade, preparação e apresentação das demonstrações financeiras estão positivamente relacionadas com o nível educacional. Nesse sentido, os resultados e a rentabilidade do capital influenciam a intensidade moral, parecendo possível concluir sobre a influência positiva da intenção ética académica e da utilidade da contabilidade <![CDATA[<b>Entrepreneurship as a dynamic field of study</b>: <b>a bibliometric analysis of research output</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study's objective was to carry out a systematic literature review whose main value lies in updating and analysing the current state of scientific production in the field of entrepreneurship based on the best known international bibliographic databases, Web of Science and Scopus. To this end, the relevant papers published in indexed international journals were selected from both databases. The most-cited research was identified by setting a standardised threshold number of citations based on the H-index called ‘H-Classics', which is sensitive to the particular characteristics of each research area. This study analysed the most important authors, years of greater production, journals, cited authors, themes, subject areas, text typology, countries, institutional affiliations and keywords. The results are rankings of journals and authors based on the weights given by both databases' H-index for citation frequency<hr/>El objetivo del presente trabajo de investigación es realizar una revisión sistemática de la literatura (RSL) cuya principal utilidad sea la de actualizar y analizar el estado de la producción científica en el campo del entrepreneurship según las dos bases de datos bibliográficas más reconocidas a nivel internacional: Web o Science (WOS) y Scopus. Para ello se han recuperado una selección de documentos publicados en las revistas internacionales indexadas en ambas bases de datos. La selección de documentos más citados se realizó fijando un umbral de citación estandarizado basado en el índice H denominado H-Classics sensible a las características propias de cualquier disciplina de investigación. Se analizan los autores más relevantes, años de mayor producción, revistas, autores referenciados, temas, áreas de conocimiento, tipología documental, países, afiliaciones y palabras clave. Los resultados aportan un ranking de revistas y autores aplicando una ponderación del H-Index por su frecuencia respectiva en cada base de datos <![CDATA[<b>Study of female entrepreneurship</b>: <b>an empirical evidence in the Municipality of León in Nicaragua</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Women's entrepreneurship is one of the main challenges in economic growth. In this sense, within the context of creating new companies, it can be considered as one of the main mechanisms that contributes to achieve the desired wellbeing in society. Women's entrepreneurship reduces unemployment, increases innovation, improves competitiveness and favors economic growth significantly. This article aims to analyze the influence of the socioeconomic and psychosocial factors involved in female entrepreneurship. For this purpose, we used a sample of 101 women entrepreneurs in the municipality of León, Nicaragua. We applied Factor Analysis and Regression Analysis, in order to find out the relationship between the considered factors. Some results indicate that all variables considered have a significant influence on the probability of entrepreneurship. The capacity of entrepreneurial women increases when they have skills, knowledge and an early contact in the business world<hr/>El espíritu empresarial de las mujeres es uno de los principales desafíos del crecimiento económico. En este sentido, en el contexto de la creación de nuevas empresas, puede considerarse como uno de los principales mecanismos que contribuyen a lograr el bienestar deseado en la sociedad. El espíritu empresarial de las mujeres reduce el desempleo, aumenta la innovación, mejora la competitividad y favorece significativamente el crecimiento económico. Este artículo tiene como objetivo analizar la influencia de los factores socioeconómicos y psicosociales involucrados en el emprendimiento femenino. Para ello, se utilizó una muestra de 101 mujeres emprendedoras en el municipio de León, Nicaragua. Se aplicó análisis Factorial y de Regresión, con el fin de conocer la relación entre los factores considerados. Algunos resultados indican que todas las variables tienen una influencia significativa en la probabilidad de emprendimiento. La capacidad de las mujeres emprendedoras aumenta cuando tienen habilidades, conocimientos y un contacto temprano con el mundo de los negocios