Scielo RSS <![CDATA[Análise Social]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0003-257320220001&lang=es vol. num. 242 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Airbnb and the housing market before and during the COVID-19 pandemic: A comparative study of Barcelona and Lisbon.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Since 2010, Airbnb has had a significant impact on the housing market in all tourist cities where it operates. With a very small investment, Airbnb enables the use of residential flats for short-term rentals, creating a rent increase that ultimately excludes long-term tenants. Using data drawn from the Inside Airbnb website, Idealista, and the 2011 Census of Spain and Portugal, this article first estimates the number of commercial listings, multi-hosts, and long-term rentals lost to Airbnb in Barcelona and Lisbon; second, it measures the potential increase in rents created by Airbnb in specific neighbourhoods in both cities; and finally, it examines the impact of the COVID-19 pandemic on Airbnb activity in these cities.<hr/>Resumo Desde 2010, a Airbnb tem tido um impacto significativo no mercado da habitação em todas as cidades turísticas onde opera. Com um investimento muito pequeno, a Airbnb permite a utilização de apartamentos residenciais para arrendamento de curta duração, criando um aumento de renda que acaba por excluir os inquilinos de longa duração. Utilizando dados retirados do website do Inside Airbnb, Idealista e dos Censos de Espanha e Portugal de 2011, este artigo estima, em primeiro lugar, o número de anúncios comerciais, multi-anfitriões e arrendamentos de longa duração perdidos para a Airbnb em Barcelona e Lisboa; em segundo lugar, mede o potencial aumento das rendas criado pela Airbnb em bairros específicos de ambas as cidades; e, finalmente, examina o impacto da pandemia da COVID-19 na atividade da Airbnb nestas cidades. <![CDATA[Between lifecourse and social inequalities: articulation proposals and research results.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100032&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo reconstitui um percurso conceptual que articulou a perspetiva do percurso de vida com a sociologia das desigualdades e das classes sociais. Apresenta-se a perspetiva do percurso de vida, refletindo-se sobre a centralidade que confere aos processos de regulação institucional. Partindo de uma crítica às explicações de cariz atomista, bem como aos determinismos de cariz estruturalista, advoga-se uma leitura diacrónica dos efeitos das desigualdades sociais sobre as trajetórias, mobilizando conceitos propostos por Bourdieu. Demonstra-se a potencialidade de tal abordagem para a discussão em torno das trajetórias de vida na modernidade tardia, convocando resultados de pesquisas sobre a sociedade portuguesa.<hr/>Abstract In this paper, we trace a conceptual roadmap aimed at reconciling a life course perspective with the sociology of class and social inequality. We begin by presenting the life course perspective, reflecting on the central role it grants to processes of institutional regulation. Taking stock of critiques to both atomist explanations of agency and structural determinisms, we advocate for a longitudinal reading of how inequalities shape individual and collective trajectories, mobilizing concepts advanced by Pierre Bourdieu. We then demonstrate the potential of this approach to discuss how life course trajectories unfold in late modernity, drawing on recent research on Portugal. <![CDATA[Diaspora identities, cosmopolitanism, and the promise of citizenship: Lusophony from the voices of musicians from African diasporas.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100056&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Enquanto categoria política criada na segunda metade da década de 90 do século XX para denotar as relações entre Portugal e as nações ligadas à sua história colonial, a lusofonia mobilizou centralmente a música popular para se imaginar enquanto comunidade. O presente artigo questiona, em contraponto, como músicos africanos ou descendendo de diásporas africanas em Portugal habitam esta categoria. Interpreta discursos e práticas musicais na sua relação com ideias de lusofonia e de música lusófona. Defende que os músicos se apropriam do conceito de acordo com trajetórias coloniais, pós-coloniais e de diáspora diferenciadas; e que estas apropriações ou interpretações agregam projetos mais alargados de identidade, de cidadania e de ética cosmopolita.<hr/>Abstract As a political category created in the second half of the 1990s to denote the relationships between Portugal and the nations linked to its colonial history, lusofonia has centrally mobilized popular music to imagine itself as a community. This article questions how African musicians and musicians descending from African diasporas in Portugal dwell within this category of lusofonia. It shows how musicians appropriate the concept according to different colonial, postcolonial, and diasporic trajectories and how these appropriations condense broader projects of identity, citizenship, and cosmopolitan ethics. <![CDATA[Music for all tastes: Urban festivals and cultural cosmopolitanism as strategies of social control in Portugal.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100086&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo De que forma os festivais de música têm servido para controlar os conflitos urbanos e criar a imagem das cidades portuguesas como lugares tolerantes? Em busca de respostas a esta pergunta, o artigo discute a forma como esses eventos são utilizados como mecanismos de controlo social em Sines e, especialmente, na cidade de Lisboa. Os dados de investigação foram recolhidos entre 2016 e 2018, em quatro festivais diferentes, através de observação direta, entrevista semiestruturada e análise documental. Os resultados permitem afirmar que tais eventos têm atuado na criação de cosmopolitismo urbano, promovendo a pacificação social no território por meio da cultura.<hr/>Abstract In which sense music festivals have been serving to control urban conflicts and to create the image of Portuguese cities as tolerant places? Seeking for answers to this question, this paper discusses how these events are used as mechanisms of social control in Sines and, especially, in Lisbon. The research data were collected between 2016 and 2019, in four different festivals, through direct observation, semi-structured interviews, and documentary analysis. The results confirm that such events have been acting in the creation of urban cosmopolitanism, promoting social pacification through culture. <![CDATA[The visible third: the invisibility of women artists in the field of Portuguese visual arts (2012-2019).]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100110&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo integra uma pesquisa em curso sobre o papel do género na composição do campo das artes visuais portuguesas e nas possibilidades e limites ao sucesso dos percursos profissionais artísticos. Analisando os números relativos à atividade de uma amostra significativa de galerias, feiras, leilões e prémios de arte em Portugal entre 2012 e 2019, verificou-se uma notória subrepresentação feminina, cuja proporção raramente ultrapassa um terço. Apesar de alguns sinais positivos de mudança nas coortes das artistas mais jovens, os resultados evidenciam que as mulheres ocupam, relativamente aos homens, posições periféricas de reconhecimento e legitimação no campo. Conclui-se, assim, que poderão também enfrentar maiores dificuldades no acesso e desenvolvimento das suas carreiras profissionais.<hr/>Abstract This paper is part of an ongoing research that aims to understand the role of gender in the composition of the Portuguese visual arts field and the possibilities and limits to the success of artistic professional trajectories. Analyzing the figures, between 2012 and 2019, regarding the activity of a significant sample of galleries, fairs, auctions, and art awards in Portugal, it was possible to verify that there is a notorious underrepresentation of women, whose proportion rarely exceeds one third. Despite some positive signs of change in the cohorts of younger female artists, the results show that women occupy, in relation to men, peripheral positions of recognition and legitimacy in the field. Thus, it is concluded that they may also face greater difficulties in accessing and developing their professional careers. <![CDATA[The perspective of the Portuguese press on caregivers in residential care for children/young people: A document analysis of the last 5 years.]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100140&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O acolhimento residencial (AR) em Portugal tem sido objeto de um importante escrutínio. Considerando a relevância que a comunicação social assume na opinião pública, este estudo incidirá sobre os principais temas abordados no âmbito do AR em diários e semanários nos últimos 5 anos. A análise documental incidiu num primeiro momento sobre conteúdos noticiosos do AR e num segundo momento nos cuidadores. Os resultados serão discutidos tendo em conta a cobertura noticiosa comparativa e a produção científica neste domínio.<hr/>Abstract Residential care (RC) in Portugal has been the subject of an important scrutiny. Considering the relevance that the media assumes in public opinion, this study will focus on the main themes addressed in the scope of the RC in daily and weekly newspapers in the last 5 years. The document analysis focused, firstly, on RC news content and, secondly, on caregivers. The results will be discussed taking into account the comparative news coverage and scientific production in this field. <![CDATA[Compliance with electoral programmes in Portugal: Trends, policy reforms, and the role of veto players (1995-2019).]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100160&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Em que medida os partidos portugueses cumprem as promessas eleitorais? E este cumprimento corresponde a reformas de curto ou de longo prazo? Ainda: em que medida os veto players condicionam o cumprimento do mandato pelos governos? Este artigo centra-se nestas questões, analisando sete legislaturas, entre 1995 e 2019, e um total de 6367 promessas. Os resultados revelam que o nível de cumprimento é consistentemente elevado, que as promessas de curto prazo, apesar de maioritárias, têm um nível de cumprimento igual às de longo prazo, e que os veto players podem condicionar significativamente a capacidade de concretização do mandato pelo executivo.<hr/>Abstract To what extent Portuguese parties fulfil their electoral pledges? And does this fulfilment imply short- or long-term reforms? More: to what extent do veto players constrain the fulfilment of government mandates? This article focuses on these questions, analysing seven legislatures, from 1995 to 2919 and a total of 6367 pledges. The results show that the rate of fulfilment is consistently high, that short-term pledges, albeit the majority, hold a fulfilment rate equal to those of long-term, and that veto players can significatively constrain the executive’s capacity to carry out its mandate. <![CDATA[Recensão: <em>Projectos Editoriais e Propaganda: Imagens e Contra-Imagens no Estado Novo</em>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100187&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Em que medida os partidos portugueses cumprem as promessas eleitorais? E este cumprimento corresponde a reformas de curto ou de longo prazo? Ainda: em que medida os veto players condicionam o cumprimento do mandato pelos governos? Este artigo centra-se nestas questões, analisando sete legislaturas, entre 1995 e 2019, e um total de 6367 promessas. Os resultados revelam que o nível de cumprimento é consistentemente elevado, que as promessas de curto prazo, apesar de maioritárias, têm um nível de cumprimento igual às de longo prazo, e que os veto players podem condicionar significativamente a capacidade de concretização do mandato pelo executivo.<hr/>Abstract To what extent Portuguese parties fulfil their electoral pledges? And does this fulfilment imply short- or long-term reforms? More: to what extent do veto players constrain the fulfilment of government mandates? This article focuses on these questions, analysing seven legislatures, from 1995 to 2919 and a total of 6367 pledges. The results show that the rate of fulfilment is consistently high, that short-term pledges, albeit the majority, hold a fulfilment rate equal to those of long-term, and that veto players can significatively constrain the executive’s capacity to carry out its mandate. <![CDATA[Recensão: The Case for Scottish Independence: A History of Nationalist Political Thought in Modern Scotland]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100191&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Em que medida os partidos portugueses cumprem as promessas eleitorais? E este cumprimento corresponde a reformas de curto ou de longo prazo? Ainda: em que medida os veto players condicionam o cumprimento do mandato pelos governos? Este artigo centra-se nestas questões, analisando sete legislaturas, entre 1995 e 2019, e um total de 6367 promessas. Os resultados revelam que o nível de cumprimento é consistentemente elevado, que as promessas de curto prazo, apesar de maioritárias, têm um nível de cumprimento igual às de longo prazo, e que os veto players podem condicionar significativamente a capacidade de concretização do mandato pelo executivo.<hr/>Abstract To what extent Portuguese parties fulfil their electoral pledges? And does this fulfilment imply short- or long-term reforms? More: to what extent do veto players constrain the fulfilment of government mandates? This article focuses on these questions, analysing seven legislatures, from 1995 to 2919 and a total of 6367 pledges. The results show that the rate of fulfilment is consistently high, that short-term pledges, albeit the majority, hold a fulfilment rate equal to those of long-term, and that veto players can significatively constrain the executive’s capacity to carry out its mandate. <![CDATA[Recensão: El Turismo desde las Ciencias Sociales: Reflexiones, Apropiaciones y Diálogos con América Latina]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100195&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Em que medida os partidos portugueses cumprem as promessas eleitorais? E este cumprimento corresponde a reformas de curto ou de longo prazo? Ainda: em que medida os veto players condicionam o cumprimento do mandato pelos governos? Este artigo centra-se nestas questões, analisando sete legislaturas, entre 1995 e 2019, e um total de 6367 promessas. Os resultados revelam que o nível de cumprimento é consistentemente elevado, que as promessas de curto prazo, apesar de maioritárias, têm um nível de cumprimento igual às de longo prazo, e que os veto players podem condicionar significativamente a capacidade de concretização do mandato pelo executivo.<hr/>Abstract To what extent Portuguese parties fulfil their electoral pledges? And does this fulfilment imply short- or long-term reforms? More: to what extent do veto players constrain the fulfilment of government mandates? This article focuses on these questions, analysing seven legislatures, from 1995 to 2919 and a total of 6367 pledges. The results show that the rate of fulfilment is consistently high, that short-term pledges, albeit the majority, hold a fulfilment rate equal to those of long-term, and that veto players can significatively constrain the executive’s capacity to carry out its mandate. <![CDATA[Recensão: Como Salvar um Mundo Doente]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0003-25732022000100198&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Em que medida os partidos portugueses cumprem as promessas eleitorais? E este cumprimento corresponde a reformas de curto ou de longo prazo? Ainda: em que medida os veto players condicionam o cumprimento do mandato pelos governos? Este artigo centra-se nestas questões, analisando sete legislaturas, entre 1995 e 2019, e um total de 6367 promessas. Os resultados revelam que o nível de cumprimento é consistentemente elevado, que as promessas de curto prazo, apesar de maioritárias, têm um nível de cumprimento igual às de longo prazo, e que os veto players podem condicionar significativamente a capacidade de concretização do mandato pelo executivo.<hr/>Abstract To what extent Portuguese parties fulfil their electoral pledges? And does this fulfilment imply short- or long-term reforms? More: to what extent do veto players constrain the fulfilment of government mandates? This article focuses on these questions, analysing seven legislatures, from 1995 to 2919 and a total of 6367 pledges. The results show that the rate of fulfilment is consistently high, that short-term pledges, albeit the majority, hold a fulfilment rate equal to those of long-term, and that veto players can significatively constrain the executive’s capacity to carry out its mandate.