Scielo RSS <![CDATA[Finisterra - Revista Portuguesa de Geografia]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0430-502720090002&lang=es vol. num. 88 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Knowledge, innovation and territory</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es O processo de globalização e a economia do conhecimento colocam novos desafios para o desenvolvimento de cidades e regiões, em virtude do estabelecimento de novas arquitecturas organizacionais e espaciais das redes de conhecimento. Esta combinação de redes distantes e locais de conhecimento têm profundas implicações para a inovação e desenvolvimento territorial, requerendo um papel renovado da acção das instituições regionais e locais, tradicionalmente mais capacitadas para a promoção das dinâmicas de inovação localizadas. Este artigo discute precisamente as questões do buzz, proximidade e aglomeração geográfica e das redes distantes de inovação, constituindo, simultaneamente, o “pano de fundo” teórico para os artigos publicados neste número especial acerca da temática do “Conhecimento, Inovação e Território”.<hr/>The process of globalization and the knowledge-based economy pose new challenges for the development of cities and regions, due to the establishment of new organizational architectures and spatial networks of knowledge. The combination of local and distant networks of knowledge have profound implications on innovation and territorial development, requiring a renewed role in the action of regional and local institutions, traditionally trained to promote local dynamics of innovation. This article specifically discusses the issues of buzz, geographical proximity and agglomeration and distant innovation networks, and provides the theoretical “background” for the papers published in this special issue on the theme “Knowledge, Innovation and Territory.”<hr/>Le processus de mondialisation et l’économie de la connaissance apportent de nouveaux défis, en ce qui concerne le développement des villes et des régions, en raison des nouvelles architectures spatiales des réseaux de connaissance. La combinaison de réseaux fonctionnant à distance ou localement affecte profondément les innovations territoriales et exige l’intervention rénovée des instituts régionaux et locaux, traditionnellement davantage tournés vers la promotion des dynamiques d’innovation locales. Dans cet article, on discute surtout des questions de buzz, de proximité et d’agglomération géographique, ainsi que des réseaux d’innovation distants. Il constitue également la présentation théorique générale des articles publiés dans ce numéro spécial. <![CDATA[<b>Inter-regional relations in Portugal and the influence of the Lisbon metropolitan region</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Discute-se neste artigo o tema das interdependências territoriais em Portugal. Partindo da inexistência de estudos sobre as trocas inter-regionais, coloca-se o problema em termos mais amplos, aludindo às sinergias de desenvolvimento entre regiões. Ensaia-se uma aproximação ao problema discutindo as relações resultantes da proximidade e das similitudes regionais. Usa-se informação por NUTS III e constata-se que, para além de um eventual efeito-capitalidade, a articulação sustentada entre demografia e economia tem expressões territoriais muito limitadas. Conclui-se que a natureza complexa das relações inter-regionais em Portugal exige importantes aprofundamentos metodológicos.<hr/>In this paper, we address the issue of territorial interdependencies in the case of Portugal. Given the lack of previous scientific work on inter-regional exchanges, the topic is approached from a broad perspective, by referring to the development synergies that can be found between the various regions. In particular, we discuss the specific relations that arise both from proximity and from regional similarities. Using data at the NUTS III level, we argue that, beyond the consolidation of a specific mode of development in the Lisbon metropolitan region, a sustainable articulation between demography and economy can hardly be found anywhere in the country. We conclude that the complex nature of inter-regional relations in Portugal calls for further methodological work.<hr/>Est ici discuté le thème des interdépendances territoriales au Portugal. Étant donnée l’absence d’études sur les échanges interrégionaux, le problème est posé en termes plus amples, concernant l’existence du développement coordonné des diverses régions. On recherche en particulier les relations résultant soit de la proximité, soit des similitudes entre régions. A partir de données présentées à l’échelle des NUTS III, on constate qu’il existe peu de relations significatives entre les caractères démographiques et économiques des régions, à l’exception de celle de Lisbonne. La nature complexe des relations interrégionales au Portugal exigera encore d’importantes recherches méthodologiques. <![CDATA[<b>Regional innovation Propensity in Portugal</b>: <b>an analysis based on Patent data</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo propõe uma análise da distribuição regional da propensão a inovar em Portugal, utilizando para o efeito informação recentemente disponibilizada acerca de patentes requeridas por residentes em território nacional. Para o período que vai de 1980 a 2008, a região da Grande Lisboa assume uma liderança destacada no recurso a patentes. Nos anos mais recentes, porém, um conjunto de regiões contíguas da orla Litoral Norte têm aumentado o seu peso relativo. Esta alteração verifica-se num contexto de aceleração da procura de patentes a partir de 2000, depois de uma prolongada estagnação nas duas décadas precedentes. Constatou-se que as alterações registadas são tributárias da iniciativa de instituições académicas ou similares, face a um menor dinamismo do sector empresarial. O desempenho das empresas é considerado preocupante, tendo em conta a distância face aos países que lideram os rankings internacionais de patentes.<hr/>This paper analyses the regional distribution of patents in Portugal in the period 1980-2008 using information that was recently made available. Lisbon leads the national ranking by far. However, towards the end of the period under analysis, a few regions around Oporto have increased their share in the total number of patents. This has taken place alongside an increase in the total number of patent applications from 2000 onwards, after two decades in which that number remained basically stagnant in Portugal. The main protagonists of this recent increase have been universities and other academic institutions. The paper concludes by stressing that the lack of growth in patent applications by the business sector is a cause for concern, given the gap that still separates Portugal from the countries that top the international patent rankings.<hr/>On analyse la répartition régionale des patentes déposées au Portugal pendant la période 1980-2008. La région métropolitaine de Lisbonne est nettement en tête. Cependant quelques régions de la périphérie de Porto ont vu récemment croître leur part. Le rythme de dépôt des patentes s’accélère depuis le début du siècle, alors qu’il était resté stagnant pendant deux décennies. Ce sont surtout les Universités et institutions similaires qui sont responsables de l’accroissement récent, alors que le secteur des affaires reste moins dynamique. Le fait que les entreprises n’augmentent guère leur application des patentes, est préoccupant dans la mesure où le Portugal reste à la traîne par rapport aux pays situés en tête du ranking des patentes. <![CDATA[<b>Environment based innovation. Policy questions</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Natural resources and physical cultural resources, referred to in this paper as “Environmental Resources”, can be important assets for regional competitiveness and innovation. In recent years, these types of assets have been increasingly taken into consideration in the design and implementation of regional development strategies, as a consequence of their potential role as a source of differentiation and of new competitive advantages. However, in contrast to environmental policies, which usually focus on the protection of the environment, innovation policies and their instruments are largely shaped by, and geared towards, knowledge-based innovation. In this paper, we discuss the role played by environmental resources in the context of regional innovation policies. We begin by discussing the relationship between environmental resources and regional development, and by emphasizing some contrasting views with regard to the function of environmental resources in regional development. Then, we address the relationship between regional competitive advantages and innovation strategies. The specific issues and problems that arise whenever the aim is to attain competitive advantages through the valorisation of environmental resources constitute the core of section III. In that section, we highlight the specific characteristics of environmental resources and we discuss the applicability of the “natural resource curse” argument to the dynamics based on the valorisation of environmental resources. The reasons that justify public intervention as well as the difficulties concerning the adequate level of intervention (local / regional / national) are also examined. The paper ends with some conclusions and policy implications.<hr/>Os recursos naturais, a par dos recursos culturais físicos - globalmente designados no contexto desta análise por “recursos ambientais” - podem constituir activos importantes para a competitividade regional e para a inovação. Verifica-se uma tendência crescente para a consideração destes activos nas estratégias de desenvolvimento regional, uma vez que estes podem constituir uma fonte de diferenciação e de novas vantagens competitivas. Contudo, por contraste com as políticas ambientais, que visam habitualmente a preservação ambiental, as políticas de inovação e os seus instrumentos estão em grande medida formatados para promover a inovação baseada no conhecimento. Neste artigo, discutimos o papel dos recursos ambientais nas políticas regionais de inovação. Começamos por relacionar recursos ambientais e desenvolvimento regional, considerando algumas perspectivas opostas no que se refere a essa relação. Seguidamente, assinalamos a relevância das estratégias de inovação no contexto da criação de vantagens competitivas regionais. As especificidades e problemas associados à promoção de vantagens competitivas através da valorização dos recursos ambientais são o objecto central da análise desenvolvida na secção III. Entre outros aspectos, procuramos clarificar as características económicas dos recursos ambientais e discutimos a aplicabilidade da “maldição dos recursos naturais” às dinâmicas assentes na valorização de recursos ambientais. As razões que justificam a intervenção pública, bem como as dificuldades inerentes à selecção do nível mais apropriado para essa intervenção (local / regional / nacional), são igualmente examinadas. O artigo termina com um conjunto de conclusões, nas quais se destacam as implicações da análise ao nível das políticas.<hr/>On entend par ressources environnementales tant les ressources naturelles que la partie physique des ressources culturelles. Elles peuvent être d’importants facteurs de compétitivité régionale et d’innovation et sont aujourd’hui davantage prises en compte par les stratégies de développement régional, parce qu’elles peuvent être la source de différentiations et d’avantages relatifs. Mais les politiques d’innovation et leurs instruments sont surtout destinés à promouvoir le développement qui est basé sur la connaissance. Quant aux politiques qui prennent en compte les ressources naturelles, elles tendent surtout à leur préservation. On discute le rôle que les ressources environnementales jouent dans les politiques régionales d’innovation. Il existe à ce propos des points de vue opposés. On montre ensuite le rapport existant entre avantages régionaux relatifs et stratégies d’innovation. Le point 3 traite des problèmes liés à la création d’avantages compétitifs, à partir de la valorisation des ressources environnementales. On cherche à clarifier les aspects économiques de ces dernières et, en particulier, la notion de “malédiction des ressources naturelles”. Sont examinées les raisons justifiant l’intervention publique et les difficultés liées au choix du meilleur niveau d’intervention, local, régional ou national. En conclusion, on montre les implications politiques de cette analyse. <![CDATA[<b>The circus is in town! Opportunities for socioterritorial innovation</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute o papel das artes, e do circo em particular, na construção de meios socialmente criativos que impulsionam, através da inovação social, o desenvolvimento dos lugares. Estes meios - bairros, cidades ou regiões - conjugam normalmente diversidade, tolerância, participação e memória colectiva e o circo, enquanto meio artístico, associa bem essas quatro características. Para compreender mais detalhadamente a relação do circo com a inovação social analisamos o caso específico do Chapitô, em Lisboa. A presença do Chapitô na cidade, através de múltiplas actividades que ligam as artes circenses à inclusão social, é um dado adquirido e amplamente reconhecido. Contudo, parece haver alguma dificuldade em protagonizar um “salto qualitativo” que permita, por um lado, alargar a escala de actuação desta instituição e, por outro, passar para um patamar de qualificação mais elevado. Numa leitura mais ampla, consideramos que as artes circenses denotam uma capacidade assinalável para impulsionarem a inovação sócio-territorial, tanto através da qualificação do espaço público urbano como por via da inclusão social de crianças e jovens em risco.<hr/>This article discusses the role of the arts, and the circus in particular, in engendering socially creative milieux that promote place development through social innovation. These milieux - neighbourhoods, cities or regions - typically combine diversity, tolerance, participation and collective memory - features that also characterise the circus as an artistic milieu. In order to gain a deeper understanding of the relationship between the circus and social innovation, we focus on the case of Chapitô, in Lisbon. Chapitô’s presence in the city, through a variety of activities that bring together circus arts and social inclusion, is an acquired and widely acknowledged fact. However, something seems to be preventing the possibility of a “qualitative leap” that would allow this organisation to grow in terms of the scale of its activities, on the one hand, and for it to improve its own internal pool of skills and qualifications, on the other. Some broader conclusions are then outlined as to the remarkable capacity of the circus arts to drive socio-territorial innovation, both by upgrading the urban public space and through the social inclusion of children and youths at risk.<hr/>On discute en quelle mesure les arts, et le cirque en particulier, peuvent contribuer au développement territorial, en favorisant l’innovation sociale. La diversité tolérante, la participation et la mémoire collective qui caractérisent quartiers, villes et régions, se retrouvent dans les milieux artistiques et surtout dans le cirque. Le cas du “Chapiteau”, à Lisbonne, illustre bien cette idée. Ses multiples activités allient, comme chacun sait, les arts du cirque à la récupération sociale. Cependant il paraît avoir quelque difficulté à réaliser le saut quantitatif qui lui permettrait d’élargir son échelle d’action et d’améliorer son degré de qualification. D’une façon plus générale, les arts du cirque montrent une remarquable capacité d’innovation socioterritoriale, en permettant de valoriser l’espace public et de mieux intégrer socialement des enfants et adolescents en difficulté. <![CDATA[<b>Social networks and entrepreneurship in biotechnology. The clustering of firms around regional centers of Knowledge Production.</b>: <b>leur attraction par les centres de production de connaissance</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo[iii] aborda a aglomeração de novas empresas de biotecnologia em torno de núcleos de produção de conhecimento, centrando-se no papel das redes sociais no acesso ao conhecimento científico e tecnológico. A abordagem toma em consideração o impacto de várias formas de proximidade - geográfica, social, cognitiva e organizacional - no desenvolvimento de relações chave e na sua utilização para obter conhecimento científico e tecnológico. Tal permite aferir a importância relativa de fontes de conhecimento próximas e distantes e explicar as decisões tomadas pelos empreendedores em termos de mobilização das redes que lhes dão acesso. Na exploração empírica recorre-se a uma metodologia para reconstruir as redes sociais e medir os diferentes tipos de proximidade.<hr/>This paper[iii] addresses the clustering of new biotechnology firms around centres of knowledge production, by focusing on the role played by social networks in terms of access to scientific and technological knowledge. Our approach takes into consideration the impact of various forms of proximity - geographical, social, cognitive and organisational - upon the development of key relationships, as well as upon their use for knowledge acquisition. It enables us to assess the relative importance of local and distant knowledge sources, and to interpret the decisions taken by entrepreneurs with respect to network mobilisation. The empirical operationalisation of this approach is then discussed based on a suggested methodology that makes it possible to reconstruct social networks and to measure different types of proximity.<hr/>On aborde[iii] le problème de l’implantation des nouvelles entreprises de biotechnologie près des centres de production de connaissance, en étudiant le rôle joué par les réseaux sociaux dans l’accès aux connaissances scientifiques et technologiques. On considère l’impact des diverses formes de proximité, géographique, sociale, cognitive et organisationnelle, dans la création des relations qui ouvrent l’accès aux connaissances scientifiques et technologiques nécessaires. On apprécie l’importance relative des sources de connaissance, proches ou distantes, et on explique les décisions prises par les entrepreneurs selon les réseaux d’accès qu’ils ont mobilisés. Pour concrétiser ce point de vue, on présente une méthodologie, permettant la reconstruction de réseaux sociaux et l’évaluation des divers types de proximité. <![CDATA[<b>Global networks and regional dynamics</b>: <b>exploring the development of bi-fuel technologies in São Paulo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Uma importante parte do trabalho recente da geografia económica tem sido dedicado a conciliar noções de “aprendizagem territorializada” com a evidência de que muitos dos esforços de criação de conhecimento e inovação de actores locais se processam cada vez mais através de redes globais. Todavia, tem sido dada menor atenção aos efeitos dinâmicos que resultam da participação de actores localizados, nomeadamente empresas, em redes globais de conhecimento e inovação. Numa perspectiva evolucionista, este artigo propõe uma conceptualização desses efeitos ao nível da empresa, das redes regionais de inovação e co-evolução institucional associada. Esta conceptualização é ilustrada com o caso do desenvolvimento do portfólio de tecnologias bi-combustível em São Paulo, Brasil.<hr/>Recent work within economic geography has been focusing on the reconciliation of the concept of localized learning with the evidence that long-distance knowledge networks are increasingly relevant for the innovation efforts of firms. However, less attention has been paid to the dynamic effects that may spur from plugging into global knowledge networks. Taking an evolutionary perspective, this article proposes a conceptualization of these issues at the levels of the firm, of regional networks and of institutional co-evolution. It illustrates the proposed theoretical framework with the case of the new bi-fuel technological developments in São Paulo, Brazil.<hr/>De nombreuses recherches récentes en Géographie économique tentent de concilier la notion d’apprentissage dans un cadre territorial déterminé, avec le fait que les efforts d’innovation sont de plus en plus basés sur des réseaux à l’échelle mondiale. Mais les effets dynamiques qui résultent de l’insertion des entreprises d’une région donnée dans les réseaux mondiaux de connaissance et d’innovation, ont encore été insuffisamment étudiés. On tente ici de conceptualiser ces effets, tant au niveau des entreprises qu’à celui des réseaux régionaux d’innovation, dans une perspective évolutive. L’exemple choisi concerne le développement récent des technologies permettant l’utilisation des doubles combustibles (éthanol/essence), dans la région de São Paulo (Brésil). <![CDATA[<b>Territory and the (ir)rationality of decision</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto é um revisitar crítico da relação dinâmica entre os processos de criação de conhecimento e a sua utilização na dicotomia informação vs. validação de políticas públicas. Com enfoque na interacção entre os múltiplos agentes envolvidos na criação e utilização desse conhecimento reflectir-se-á, holisticamente, sobre a racionalidade que sustenta este universo de interacções e a forma como esta influencia os processos de tomada de decisão. Debater-se-á a existência de um estrangulamento comunicacional entre os múltiplos agentes de inovação e disseminação de conhecimento nos processos de elaboração e implementação de políticas públicas. Finalmente argumenta-se a necessidade da criação de amplificadores de comunicação institucional para desbloquear tal situação e catalisar uma mudança na forma como é encarada a relação conhecimento e território no contexto Português.<hr/>This paper constitutes a critical review of the dynamic relationship between knowledge creation processes and their usage in the “information vs. validation of public policies” dichotomy. By focusing on the interaction between all types of agents involved in these processes, a holistic reflection is undertaken that seeks to inquire into the rationality behind these interactions and the way in which it influences the decision-making processes. The existence of a communicational bottleneck in the design and implementation of public policies is highlighted. In order both to tackle this problem and to catalyze a change in the way in which the relationship between knowledge and territory is perceived in Portugal, a case is made for institutional communication amplifiers.<hr/>Ce texte discute la relation dynamique liant les processus de production de connaissance et son utilisation dans la dicotomie information vs. validation de politiques publiques. En se fixant sur les multiples agents de cette connaissance, on s’engage à faire une réflexion holistique sur la rationalité qui soutient cet univers d’interaction et sur la façon dont elle influence les processus de décision. Finalement, on argumente la nécessité de créer des amplificateurs de communication institutionnelle pour débloquer cette situation et catalyser un changement dans la perception de la relation entre connaissance et territoire au Portugal. <![CDATA[<b>Recent changes in territorial governance processes in Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0430-50272009000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Os Estados-nação actuam hoje num contexto social manifestamente diverso daquele em que nasceram e se consolidaram, o que os tem “forçado” a reequacionar o seu modus operandi e o seu papel na sociedade e na economia. É neste novo cenário de forte fragmentação e complexidade social que surge a actual Política de Cidades Polis XXI e ganha relevo e pertinência o estudo de novos modelos de governança urbana e desenvolvimento territorial. Na presente nota procura-se: 1) sistematizar um conjunto de considerações conceptuais sobre os desafios contemporâneos à governança territorial que afectam os Estados-nação ocidentais, em geral, e Portugal, em particular; 2) enquadrar a Política de Cidades Polis XXI neste novo cenário; 3) propor uma matriz de avaliação do desempenho das parcerias inter-organizacionais enquadradas pela Política de Cidades Polis XXI, enquanto novo mecanismo de governança territorial.<hr/>The current context in which nation-states find themselves is clearly different from that in which they were founded and consolidated. This fact has given rise to the need to rethink both their modus operandi and their role in society and the economy. Against this new, fragmented and complex social setting, the Urban Policy Polis XXI has evolved and become increasingly relevant and useful for the study of new models of urban governance and territorial development. This note seeks to: 1) sum up a set of conceptual considerations with regard to the challenges in terms of territorial governance that are faced by Western nationstates in general and Portugal in particular; 2) discuss the Urban Policy Polis XXI against this new and evolving background; and 3) propose a framework for evaluating the performance of the inter-organizational partnerships promoted within the context of the Urban Policy Polis XXI as a new territorial governance mechanism.<hr/>Les États-nations agissent aujourd’hui dans un contexte bien différent de celui dans lequel ils sont nés et se sont développés. La politique urbaine portugaise, dite Polis XXI, doit agir dans ce nouveau contexte de difficile coordination entre les acteurs et de faible culture civique. D’où l’intérêt de l’étude de nouveaux modèles de gouvernance urbaine et de développement territorial. On recherche ici: 1) à systématiser quelques concepts relatifs aux défis auxquels doit faire face la gouvernance territoriale des États-nations occidentaux et du Portugal en particulier; 2) à situer la Polis XXI dans ce nouveau contexte; 3) à proposer un système d’évaluation des réalisations des associations d’organismes, encadrés par la Polis XXI, en tant que nouveau mécanisme de gouvernance territoriale.