Scielo RSS <![CDATA[Revista Diacrítica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0807-896720140002&lang=pt vol. 28 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Nota introdutória</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Colóquio comemorativo dos 40 anos do 25 de abril</b>: <b>"perceções e representações transnacionais da revolução dos cravos"</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>O 25 de abril na Galiza dos anos setenta</b>: <b>impactos e consequências</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir dos resultados de um projeto de investigação desenvolvido pelo Grupo Galabra (com sede na Universidade de Santiago de Compostela [USC]) focando analisar os processos de elaboração e socialização de ideias na Galiza dos anos setenta do século XX, complementados para este trabalho com uma sondagem na imprensa galega da altura, serão apresentados os impactos causados pelo 25 de abril nos campos cultural e político da Galiza a partir da análise das ações, os discursos e as relações dos grupos que ocupam uma posição de maior centralidade no Sistema Cultural Galego (SCG) imediatamente antes de abril de 1974. Do percurso realizado destaca que é nesta altura quando são construídas as lógicas de relacionamento e as alianças galego-portuguesas ainda hoje vigorantes, nomeadamente no campo da esquerda política.<hr/>The aim of this paper is to present the impacts caused by Portuguese April 25th 1974 on the cultural and political field of Galicia, analyzing the actions, discourses and relationships of those groups occupying the most central position in Galician Cultural System (GCS), immediately before 1974. Our point of departure are the results of a research project developed by Galabra Group (Universidade de Santiago de Compostela [USC]), focused on examining the processes of development and socialization of ideas in Galicia during the 1970’s, which are supplemented in this case with a survey in the Galician press of the time. Our approach highlights that this is the time when Galician-Portuguese relationship parameters and alliance (nowadays invigorating) are constructed, particularly in the field of the political left-wing. <![CDATA[<b>A receção da revolução dos cravos em França ou da descoberta de um novo rosto português</b>: <b>alguns contributos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A dimensão relacional entre a cultura portuguesa e a cultura francesa caracterizou-se no fio do tempo, já longo, por uma univocidade de atenção, de conhecimento e de importação de modelos produtivos. Muito embora possam então ser detetadas no fio do tempo presenças no imaginário francês que tomam Portugal por objeto, a verdade é que o desinteresse e desconhecimento face ao espaço luso são maioritários, no momento em que se dá em Portugal uma inesperada revolução. A Revolução de Abril será então ponto de viragem? Com o objetivo de refletir sobre perceções e representações da Revolução de Abril em França, consideraremos duas questões: o que pode a literatura traduzida e quais os ecos da Revolução na literatura francesa.<hr/>Throughout time, the relational dimension between the Portuguese and French cultures has been characterized by a univocal attention and knowledge, and by imports of productive models. While they can be detected over time in the French imaginary presences concerning Portugal, the truth is that disinterest and ignorance in view of Portugal are majority at the time that an unexpected revolution takes place. The April Revolution will then be a turning point? In order to reflect on perceptions and representations of the April Revolution in France, we will address two issues: the role of translated literature in French literary system and the echoes of Carnation Revolution in French literature. <![CDATA[<b>Torre Bela e a "utopia louca de uma vida melhor"</b>: <b>dois estudos transculturais</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Para lá do seu caráter eminentemente político, o 25 de Abril de 1974 foi um momento de encontro de pessoas das mais diversas classes sociais e nacionalidades. Este aspeto parece não ser suficientemente realçado nos estudos sobre o momento refundador da democracia portuguesa. No entanto, ele constituiu um das dimensões mais interessantes do 25 de Abril, entendido como um movimento com uma forte componente cultural. Foi um momento de libertação de energia cívica, de consciencialização política, de mobilização e de diálogo transcultural. A ocupação da herdade de caça da Torre Bela, propriedade dos duques de Lafões, constituiu um desses momentos. O presente estudo discute precisamente esse diálogo transcultural, através da análise de dois testemunhos - e duas perceções diferentes - sobre a ocupação desta herdade ribatejana, em 1975: o da escritora alemã Helga M. Novak e do jornalista francês e professor universitário Francis Pisani. Helga Novak, pseudónimo de Maria Karlsdottir, publicou em 1976 a obra Die Landnahme von Torre Bela [A Ocupação da Torre Bela] e Francis Pisani publicou em 1977 Torre Bela On a Tous le Droit d’Avoir une Vie, [Torre Bela Todos Temos Direito a Ter uma Vida]. Estas duas visões são comparadas e é feita uma tentativa de explicação das diferenças encontradas.<hr/>Apart from its intrinsic political character, the movement of 25th April 1974 constituted an opportunity for the encounter of people of varied social classes and nationalities. This aspect seems to be somehow neglected in studies about the movement that has re-founded the Portuguese democracy. However, it constitutes one of the most interesting dimensions of the movement of 25th April, a movement with strong cultural undertones. It was a moment that triggered civic energy, political awareness and mobilization, but also transcultural dialogue. The occupation of the Torre Bela hunting estate, a property owned by the Dukes of Lafões, constituted one such moment. The current study discusses precisely that type of transcultural dialogue through the analysis of two testimonies - and two distinct perceptions - of the occupation of this estate in Ribatejo, in 1975: the one by the German writer Helga Novak and the other by the French journalist and university professor Francis Pisani. Helga Novak, pseudonym of Maria Karlsdottir, published em 1976 Die Landnahme von Torre Bela [The Occupation of Torre Bela] and Francis Pisani published in 1977 a much longer text, entitled Torre Bela On a Tous le Droit d’Avoir une Vie [Torre Bela We all Have the Right to Have a Life]. These two visions are compared, and an attempt is made at explaining the differences found. <![CDATA[<b>Perceções da revolução dos cravos na imprensa alemã</b>: <b>os exemplos de <i>die zeit</i> (rfa) e <i>neues deutschland</i> (rda) do 25 de abril de 1974 até à demissão de Spínola</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo pretende contribuir para a análise da cobertura mediática da Revolução dos Cravos nas "duas Alemanhas", i.e. na República Federal da Alemanha (RFA) e na República Democrática Alemã (RDA). Serão apresentados e discutidos artigos dos jornais Die Zeit e Neues Deutschland publicados entre o dia 25 de abril e a demissão do Presidente Spínola em setembro de 1974. Através das imagens veiculadas por essas reportagens, serão abordadas as políticas externas de ambos os estados alemães. Uma vez que o golpe militar em Lisboa foi uma surpresa para os observadores políticos, demostrar-se-á que a sua mediatização pela imprensa da RFA e da RDA adquiriu uma certa importância em relação à adoção das futuras linhas de orientação das respetivas políticas externas. Os artigos escolhidos refletem, por um lado, as inquietações e esperanças nas duas Alemanhas por exemplo em relação à questão colonial ou no que diz respeito ao processo de democratização, e, por outro, explicam as diferentes posições políticas e as notórias dificuldades na análise dos acontecimentos em Lisboa. Portanto, a Revolução dos Cravos não só serve como exemplo para se perceber as ligações que existem entre o fenómeno da mediatização e os interesses ao nível da política externa, mas também permite perspetivar a primeira fase da Revolução através da comparação da sua cobertura por jornais oriundos de ambos os lados da Cortina de Ferro, ou seja, de sistemas políticos não só diferentes como também rivais.<hr/>The article aims to analyze the media coverage of the Carnation Revolution in the two German States. Articles of the German newspapers Die Zeit and Neues Deutschland between 25th of April and Spinola’s Resignation in the end of September will be analyzed in the frame of the political agenda of both German states. Considering the fact that the military overthrow in Lisbon came by surprise for external political observers, the media coverage gain importance in the analyses of foreign policy towards the new Portuguese situation. Furthermore, the media coverage is a case in point to understand how difficult it was for foreign reporters to relate to the Portuguese situation in 1974. Besides, the comparison of two German newspapers on both sides of the Iron Curtain offers some interesting side view on the Carnation Revolution, especially on the colonial question and the beginning of the democratic process. <![CDATA[<b>O que resta da Revolução dos Cravos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo pretende contribuir para a análise da cobertura mediática da Revolução dos Cravos nas "duas Alemanhas", i.e. na República Federal da Alemanha (RFA) e na República Democrática Alemã (RDA). Serão apresentados e discutidos artigos dos jornais Die Zeit e Neues Deutschland publicados entre o dia 25 de abril e a demissão do Presidente Spínola em setembro de 1974. Através das imagens veiculadas por essas reportagens, serão abordadas as políticas externas de ambos os estados alemães. Uma vez que o golpe militar em Lisboa foi uma surpresa para os observadores políticos, demostrar-se-á que a sua mediatização pela imprensa da RFA e da RDA adquiriu uma certa importância em relação à adoção das futuras linhas de orientação das respetivas políticas externas. Os artigos escolhidos refletem, por um lado, as inquietações e esperanças nas duas Alemanhas por exemplo em relação à questão colonial ou no que diz respeito ao processo de democratização, e, por outro, explicam as diferentes posições políticas e as notórias dificuldades na análise dos acontecimentos em Lisboa. Portanto, a Revolução dos Cravos não só serve como exemplo para se perceber as ligações que existem entre o fenómeno da mediatização e os interesses ao nível da política externa, mas também permite perspetivar a primeira fase da Revolução através da comparação da sua cobertura por jornais oriundos de ambos os lados da Cortina de Ferro, ou seja, de sistemas políticos não só diferentes como também rivais.<hr/>The article aims to analyze the media coverage of the Carnation Revolution in the two German States. Articles of the German newspapers Die Zeit and Neues Deutschland between 25th of April and Spinola’s Resignation in the end of September will be analyzed in the frame of the political agenda of both German states. Considering the fact that the military overthrow in Lisbon came by surprise for external political observers, the media coverage gain importance in the analyses of foreign policy towards the new Portuguese situation. Furthermore, the media coverage is a case in point to understand how difficult it was for foreign reporters to relate to the Portuguese situation in 1974. Besides, the comparison of two German newspapers on both sides of the Iron Curtain offers some interesting side view on the Carnation Revolution, especially on the colonial question and the beginning of the democratic process. <![CDATA[<b>As artistas e o espaço público no Portugal político circa 1970</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com este artigo pretende-se abordar o trabalho de algumas artistas portuguesas, como Ana Hatherly, Emília Nadal, Paula Rego e Clara Menéres, mais especificamente as suas intervenções artísticas em torno de questões macro-políticas como a ditadura, o 25 de Abril ou as transformações económicas surgidas na nova ordem política e social pós-1974. Esculturas, filmes, assemblages, pinturas serão postas em diálogo no sentido de traçar um quadro da produção artística no feminino em Portugal marcada por uma crescente intervenção no espaço público.<hr/>This paper will focus on the work of Portuguese women artists, namely Ana Hatherly, Emília Nadal, Paula Rego and Clara Menéres, especially their artistic interventions regarding macro-political issues such as the dictatorship, the Revolution or the economic transformations emerging from the political and social order post 1974. Sculptures, films, assemblages and paintings will be put into dialogue so as to map feminine artistic production in Portugal, which was characterized by a growing intervention in public space. <![CDATA[<b>Novas Cartas Portuguesas 40 anos depois</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com este artigo pretende-se abordar o trabalho de algumas artistas portuguesas, como Ana Hatherly, Emília Nadal, Paula Rego e Clara Menéres, mais especificamente as suas intervenções artísticas em torno de questões macro-políticas como a ditadura, o 25 de Abril ou as transformações económicas surgidas na nova ordem política e social pós-1974. Esculturas, filmes, assemblages, pinturas serão postas em diálogo no sentido de traçar um quadro da produção artística no feminino em Portugal marcada por uma crescente intervenção no espaço público.<hr/>This paper will focus on the work of Portuguese women artists, namely Ana Hatherly, Emília Nadal, Paula Rego and Clara Menéres, especially their artistic interventions regarding macro-political issues such as the dictatorship, the Revolution or the economic transformations emerging from the political and social order post 1974. Sculptures, films, assemblages and paintings will be put into dialogue so as to map feminine artistic production in Portugal, which was characterized by a growing intervention in public space. <![CDATA[<b>Da faculdade linguística e da origem da linguagem</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com este artigo pretende-se abordar o trabalho de algumas artistas portuguesas, como Ana Hatherly, Emília Nadal, Paula Rego e Clara Menéres, mais especificamente as suas intervenções artísticas em torno de questões macro-políticas como a ditadura, o 25 de Abril ou as transformações económicas surgidas na nova ordem política e social pós-1974. Esculturas, filmes, assemblages, pinturas serão postas em diálogo no sentido de traçar um quadro da produção artística no feminino em Portugal marcada por uma crescente intervenção no espaço público.<hr/>This paper will focus on the work of Portuguese women artists, namely Ana Hatherly, Emília Nadal, Paula Rego and Clara Menéres, especially their artistic interventions regarding macro-political issues such as the dictatorship, the Revolution or the economic transformations emerging from the political and social order post 1974. Sculptures, films, assemblages and paintings will be put into dialogue so as to map feminine artistic production in Portugal, which was characterized by a growing intervention in public space. <![CDATA[<b>Miguel de Unamuno</b>: <b>despertar de la conciencia española en el laberinto de saudade portuguesa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo pretende ser una síntesis-homenaje a la figura de Don Miguel de Unamuno en el que se conmemora su 150 aniversario. Desde el punto de vista testimonial, para aquellos que lo conocían, tenía una personalidad singular plagada de raptos místicos, obsesión imaginativa y ansia de trascendencia. Sus intentos por dar sentido a la vida se podrían resumir en un intento de racionalizar la fe para convertirla en una cuestión de razón práctica. En medio de ese camino, se encontró con la angustia, la agonía y la incertidumbre el infranqueable umbral del conocimiento humano. De ahí el carácter polivalente de sus obras en las que ejerció como novelista, pensador, ensayista e incluso guía por tierras de España y Portugal. Fue un intelectual capaz de despertar conciencias y plantearse preguntas que no dejan indiferente a cualquier lector que se acerque a su obra. A través de este escrito, pretendo hacer un breve análisis de sus hitos más significativos así como una reflexión sobre la relación de Unamuno con Portugal, especialmente, con Teixeira de Pascoaes.<hr/>This article is an homage-synthesis of Don Miguel de Unamuno´s figure in conmemoration of his 150th anniversary. From a testimonial point of view, for those who knew him, he had a singular personality plagued by mystical raptures, imaginative obsession and longing for transcendence. His attempts to make sense of life can be summed up in an effort to rationalize the faith to make it a matter of practical reason. Amid the way, he met with the anguish, agony and uncertainty impassable threshold of human knowledge. Hence the multipurpose nature of their works made him works like novelist, philosopher, essayist and even guide by lands of Spain and Portugal. It was an intellectual capable of awakening consciousness and consider questions that do not leave indifferent any reader who approaches his work. Through this paper, I intend to make a brief analysis of its most significant milestones as well as a reflection on the relationship with Portugal Unamuno, especially with Teixeira de Pascoaes. <![CDATA[<b>A Ideia de morte</b>: <b>do medo à libertação</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo desenvolve uma reflexão sobre a ideia de Morte: desde a perspetiva de fim e dissolução, aliada à angústia e ao medo, até à visão de uma entrada noutro espaço, lugar de absoluta paz ou redenção, alcançando o absoluto, abordam-se, aqui, vários mitos associados à ideia de Morte e de que forma o homem estruturou o seu pensamento e a sua relação com o mistério do seu próprio desaparecimento. Desde os Gregos até à contemporaneidade, ler-se-á como a evolução da sociedade e a tomada de consciência do homem implicam uma estruturação mental da Morte face à individualidade e à mudança do corpo, portador, desde o nascimento, de um "ser-para-a-morte". Abordar-se-á, também, de que modo o ato de "dar-se a si próprio" a Morte, procurando a liberdade, é reflexo de uma atitude que questiona a sociedade.<hr/>This study develops a reflection on the idea of Death: from the perspective of the end and dissolution, coupled with anxiety and fear, to a view of an entry in another space, of absolute peace or redemption, reaching the absolute, several myths associated with the idea of death will be approached, here, and how man has structured his thought and his relation to the mystery of his own disappearance. From the Greeks to the contemporary era, the evolution of society and the awareness of man imply a mental structuring of Death due to the individuality and body change, that carries, from birth, a "be-to-death". We will address, too, how the act of giving Death "to himself", seeking freedom, reflects an attitude that questions the society. <![CDATA[<b>A Confissão de Régio</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Uma leitura reflexiva de Páginas do Diário Íntimo de José Régio mostra que nele convergem todas as linhas de força da sua produção desde a teorização presencista, à crítica literária, à ficção, à poesia e ao teatro; de igual modo, a obra reflete o conflito humano, assim propondo novas leituras macro textuais.<hr/>A reflective reading of José Régio’s Pages of Intimate Diary makes it clear that all major trends of his work converge into this text. From the theoretical approach under the presença influence to the literary criticism, from novel to poetry and to theatre, all can be found there. Furthermore, this work evidences the human conflict thus proposing new macrotextuals readings. <![CDATA[<b>Memória e identidade alicerces da construção do eu na tetralogia de Luísa Beltrão</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ao longo de uma diegese de dois séculos, abarcando o século XIX e XX com todas as convulsões internas e externas que os caracterizaram, a tetralogia de Luísa Beltrão procura apreender não só a forma como foi urdida a identidade nacional, mas principalmente compreender o processo conducente à construção de uma identidade pessoal. Assim, é equacionado o papel da memória como condição imprescindível à manutenção de uma identidade una e coesa (como é o caso das personagens conde de Aguim e tia Elisinha, entre outras) e os efeitos perversos advindos da sua destruição (em evidência na eterna busca do Eu de Conta e na crise identitária enfrentada por Gena).<hr/>Through a diegesies of two centuries, passing by the XIX and XX centuries with all its convulsions, the Luísa Beltrão tethralogy tries to catch not only the way how the national identity was made, but mainly to understand the leading process in order to build a personal identity. So it is questioned the memory role as an indispensable condition to the maintenance of an unite and cohesive identity (as it is the case of the characters conde de Aguim and tia Elisinha, among others) and the perverse effects coming from its destruction (showed by the eternal search of the "I" by Conta and in the identity crises faced by Gena). <![CDATA[<b>Gonçalo M. Tavares, Leitor de Michel Foucault</b>: <b>Loucura e Animalidade</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A perturbante relação do humano com a sua animalidade perdida ou recalcada tem adquirido uma força renovada no pensamento ocidental das últimas décadas, onde cada vez mais filósofos e escritores se interrogam e refletem sobre a essência animalesca do ser humano. Embora não tenha consagrado nenhum estudo específico à temática da animalidade, Michel Foucault foi um dos filósofos do século XX que mais atenção lhe concedeu, analisando-a, não em oposição ao conceito de humanidade, mas como experiência-limite do humano. Na sua colossal Histoire de la folie à l’âge classique (1961), o filósofo parte dessa dimensão negativa da animalidade para questionar a loucura e as relações de poder em determinados momentos históricos da cultura ocidental. Pretende-se, pois, com este estudo, proceder a uma leitura crítico-interpretativa do livro animalescos (2013) de Gonçalo M. Tavares à luz do pensamento filosófico de Michel Foucault relativamente ao binómio loucura / animalidade.<hr/>The disturbing relationship of mankind with its lost or repressed animality has acquired renewed pertinence in western thought in the last decades, in the course of which philosophers and writers have insistently scrutinized and reflected upon the animal essence of human beings. Even without having dealt with animality in a specific work, Michel Foucault is certainly one of the 20th century philosophers that closer attention has devoted to it, seeking to examine it not in terms of opposition to the concept of humanity, but rather as a limit-experience of the human proper. In his groundbreaking Histoire de la folie à l’âge classique (1961), Foucault draws on this negative dimension of animality to look into madness and power relations during specific historical moments of western culture. In this article, we seek to provide a critical interpretation of animalescos (2013) by Gonçalo M. Tavares in the light of Michel Foucault philosophical propositions, specifically those pertaining to the interplay between madness and animality. <![CDATA[<b>El principio de responsabilidad y el principio de precaución</b>: <b>Hans jonas y la constitución de una ecoética</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Estamos inmersos en una era tecnológica en la que el ser humano tiene el poder, y se vanagloria de ello, de dominar a su antojo a la naturaleza. Es un poder de tales dimensiones e implicaciones que exige imperiosamente una concienciación ética ante la visible alteración y destrucción paulatina de la biosfera. Tal magnitud del poder de la tecnociencia, cuya promesa ha devenido en amenaza, precisa corregirse con principios como el de responsabilidad de Hans Jonas o como el principiode precaución. El primero procura la responsabilidad para con el futuro de la existencia en la Tierra, el segundo proporciona una actitud de alerta ante los riesgos y catástrofes que puede provocar la actual civilización tecno-cientí!ca. Por eso entendemos que ambos son esenciales para la conformación de la ética requerida, una Ecoética que este a la altura de nuestro tiempo.<hr/>Estamos imersos em uma era tecnológica em que o ser humano tem o poder, e orgulha-se na vontade de dominar a natureza. É um poder de tais dimensões e implicações que necessita urgentemente de uma consciência ética diante da visível alteração e destruição gradual da biosfera. Tal magnitude do poder da ciência e da tecnologia, cuja promessa se tornou uma ameaça, precisa ser corrigida com princípios como a o da responsabilidade de Hans Jonas, ou com o princípio da precaução. O primeiro procura a responsabilidade para com o futuro da vida na Terra, o segundo fornece uma atitude de alerta para riscos e desastres que a atual civilização técnico-científica pode causar. Assim, entendemos que ambos são essenciais para a formação de uma ética necessária, uma Ecoética que esteja à altura do nosso tempo.<hr/>We live in a technological era in which human beings have the power and proud will to dominate nature. It is a power of such magnitude and effects that urgently requests ethical awareness on the conspicuous transformation and ongoing destruction of the Biosphere. Principles like the responsibility one proposed by Hans Jonas, or the precautionary one, are needed to control that scientific and technological power, because it turned from promise into threat. The first demands responsibility to the future of life on Earth, the second an attitude of alertness to the risks and catastrophes that the present techno-scientific civilization may provoke. We are persuaded that both are essential for the establishment of an Ecoethics at the height of our time. <![CDATA[<b>Nações, gerações e justiça climática</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt "Parece que não percebemos ainda que, pela lei da natureza, uma geração está para outra como uma nação independente está para outra." (Jefferson para Madison, 6 Setembro, 1789) "Nestes aspectos, o dever de assistência e o dever de fazer uma poupança justa expressam o mesmo princípio subjacente." (Rawls, A Lei dos Povos/The law of Peoples, p.107) <![CDATA[<b>Why a prohibition on savings is illiberal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Axel Gosseries introduces his view on intergenerational justice by means of a comparison between Rawls’s view and his own. In debating his carefully argued position, I will highlight what I see as important differences between the two views. I will argue that Gosseries’ view is less liberal because it involves a prohibition of saving in the "steady phase" and that represents a weakness of the account <![CDATA[<b>Gosseries on intergenerational savings</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Axel Gosseries introduces his view on intergenerational justice by means of a comparison between Rawls’s view and his own. In debating his carefully argued position, I will highlight what I see as important differences between the two views. I will argue that Gosseries’ view is less liberal because it involves a prohibition of saving in the "steady phase" and that represents a weakness of the account <![CDATA[<b>Intergenerational justice and coercion as a ground of justice</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In this comment piece, I will pick up on Axel Gosseries’s suggestion in his article Nations, Generations and Climate Justice that it is instructive to investigate parallels and differences between issues of global justice and intergenerational justice for the sake of both a better understanding of the issues and of consistency. I will start from recent developments in the debate on global justice and explore some of their implications for thinking about intergenerational justice. In particular, I start from theories about the grounds of egalitarian justice and ask: if we accept that state-like coercion is the ground of egalitarian justice, can we still accept Gosseries’s proposal for an intergenerational difference principle? <![CDATA[<b>Enabling future access</b>: <b>nations, generations, institutions and opportunity costs</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The following paper is a response to Axel Gosseries’s "Nations, Generations and Climate Justice." The core argument in Gosseries’s sharp and challenging text states that (1) we can understand intergenerational justice as transit duties between countries; that (2) impartial global planners should realize these duties through an intergenerational global leximin principle; and (3) that the right implementation of this principle implies strictly equivalent intergenerational transfers. In this text I will address the evaluative perspective of the impartial global planner and its institutional interpretation; then I will briefly present an "opportunistic" reply to the vagueness objection to rectificatory justice; finally I briefly examine the development of the right of transit in the UN Convention of the Law of the Sea and the limits to its intergenerational extension. <![CDATA[<b>Comentário ao texto "nações, gerações e justiça climática", de Axel Gosseries</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The following paper is a response to Axel Gosseries’s "Nations, Generations and Climate Justice." The core argument in Gosseries’s sharp and challenging text states that (1) we can understand intergenerational justice as transit duties between countries; that (2) impartial global planners should realize these duties through an intergenerational global leximin principle; and (3) that the right implementation of this principle implies strictly equivalent intergenerational transfers. In this text I will address the evaluative perspective of the impartial global planner and its institutional interpretation; then I will briefly present an "opportunistic" reply to the vagueness objection to rectificatory justice; finally I briefly examine the development of the right of transit in the UN Convention of the Law of the Sea and the limits to its intergenerational extension. <![CDATA[<b>Reply to my critics</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The following paper is a response to Axel Gosseries’s "Nations, Generations and Climate Justice." The core argument in Gosseries’s sharp and challenging text states that (1) we can understand intergenerational justice as transit duties between countries; that (2) impartial global planners should realize these duties through an intergenerational global leximin principle; and (3) that the right implementation of this principle implies strictly equivalent intergenerational transfers. In this text I will address the evaluative perspective of the impartial global planner and its institutional interpretation; then I will briefly present an "opportunistic" reply to the vagueness objection to rectificatory justice; finally I briefly examine the development of the right of transit in the UN Convention of the Law of the Sea and the limits to its intergenerational extension. <![CDATA[<b>A filosofia da religião em Portugal</b>: <b>(1850-1910)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The following paper is a response to Axel Gosseries’s "Nations, Generations and Climate Justice." The core argument in Gosseries’s sharp and challenging text states that (1) we can understand intergenerational justice as transit duties between countries; that (2) impartial global planners should realize these duties through an intergenerational global leximin principle; and (3) that the right implementation of this principle implies strictly equivalent intergenerational transfers. In this text I will address the evaluative perspective of the impartial global planner and its institutional interpretation; then I will briefly present an "opportunistic" reply to the vagueness objection to rectificatory justice; finally I briefly examine the development of the right of transit in the UN Convention of the Law of the Sea and the limits to its intergenerational extension. <![CDATA[<b>Vivre le deuil au jour le jour</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The following paper is a response to Axel Gosseries’s "Nations, Generations and Climate Justice." The core argument in Gosseries’s sharp and challenging text states that (1) we can understand intergenerational justice as transit duties between countries; that (2) impartial global planners should realize these duties through an intergenerational global leximin principle; and (3) that the right implementation of this principle implies strictly equivalent intergenerational transfers. In this text I will address the evaluative perspective of the impartial global planner and its institutional interpretation; then I will briefly present an "opportunistic" reply to the vagueness objection to rectificatory justice; finally I briefly examine the development of the right of transit in the UN Convention of the Law of the Sea and the limits to its intergenerational extension. <![CDATA[<b>História prodigiosa de Portugal</b>: <b>mitos e maravilhas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The following paper is a response to Axel Gosseries’s "Nations, Generations and Climate Justice." The core argument in Gosseries’s sharp and challenging text states that (1) we can understand intergenerational justice as transit duties between countries; that (2) impartial global planners should realize these duties through an intergenerational global leximin principle; and (3) that the right implementation of this principle implies strictly equivalent intergenerational transfers. In this text I will address the evaluative perspective of the impartial global planner and its institutional interpretation; then I will briefly present an "opportunistic" reply to the vagueness objection to rectificatory justice; finally I briefly examine the development of the right of transit in the UN Convention of the Law of the Sea and the limits to its intergenerational extension. <![CDATA[<b>Muros de liberdade</b>: <b>mauern der freiheit</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000200027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The following paper is a response to Axel Gosseries’s "Nations, Generations and Climate Justice." The core argument in Gosseries’s sharp and challenging text states that (1) we can understand intergenerational justice as transit duties between countries; that (2) impartial global planners should realize these duties through an intergenerational global leximin principle; and (3) that the right implementation of this principle implies strictly equivalent intergenerational transfers. In this text I will address the evaluative perspective of the impartial global planner and its institutional interpretation; then I will briefly present an "opportunistic" reply to the vagueness objection to rectificatory justice; finally I briefly examine the development of the right of transit in the UN Convention of the Law of the Sea and the limits to its intergenerational extension.