Scielo RSS <![CDATA[Revista Diacrítica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0807-896720140003&lang=es vol. 28 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Introdução</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Luandino na imprensa</b>: <b>dois documentos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Luuanda fifty years later</b>: <b>the painful portrait of two young boys</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo propõe uma leitura de Luuanda, tomando como motivo inicial o poema "Canção para Luanda", de autoria do mesmo Luandino Vieira, para tentar demonstrar como, embora movido pelo mesmo amor pela cidade, o produtor nos apresenta, no poema de 1958 e nos contos de 1963, retratos de figuras humanas bastante diferentes entre si. O movimento seguinte do texto consiste em focalizar, em Luuanda, dois jovens desvalidos, para demonstrar a ternura com que o autor os cobre nos contos em que ambos são retratados, ou seja, respectivamente: "Vavó Xíxi e seu neto Zeca Santos" e "A estória do ladrão do papagaio".<hr/>The article proposes a reading of Luuanda taking as crucial motive the poem "Song for Luanda", also by Luandino Vieira, in order to show that although the author remains driven by the same love for the city, he presents, in the poem from 1958 and the tales from 1963, portraits of quite different human characters. The next aim of the article is to focus, in Luuanda, on two young, underprivileged boys, so as to demonstrate the empathy the author expresses for these figures in the tales where both are depicted, respectively: "Vavó Xíxi e seu neto Zeca Santos" and "A estória do ladrão do papagaio". <![CDATA[<b>Language thematization and the narrative art in Luuanda</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Luandino Vieira marca, com a publicação de Luuanda (1964), um momento fundamental na escrita literária angolana que retoma vários dos trilhos experimentais no tratamento da língua e da arte narrativa angolana.<hr/>The publication of Luuanda (1964) by Luandino Vieira establishes a key moment in Angolan literary writing, incorporating various experimental trends in the treatment of language and narrative art. <![CDATA[<b>The tales of Luuanda as 'angolan fables'</b>: <b>disjunctions and convergence</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo reflecte-se sobre a confluência entre as fábulas angolanas e a escrita das estórias de Luuanda, de Luandino Vieira, sublinhando a semelhante natureza retórica dos dois registos narrativos, que partilham objectivos pedagógicos e induzem à reflexão filosófica e moral, preservando uma sabedoria ancestral passada entre gerações. Para além da sua reconhecida dimensão literária, estas histórias constituem um repositório de elementos da cultura angolana oral (misoso e maka), uma memória do quotidiano de Luanda e da cultura dos musseques enquanto afirmam este micro-cosmos como metáfora identitária da nação. No contexto colonial dos anos 50-60 e 70, a escrita de Luuanda demonstra também o poder da palavra e do escritor no desenvolvimento das consciências, bem como a importância estratégica de recuperar as formas de uma reprimida cultura local. Por fim, a escrita de uma ‘oralidade fingida’, que se evidencia nestes contos, reconhece-se como particularidade da ficção angolana desde o século XIX.<hr/>This article discusses the confluence among Angolan fables, and the writing of Luuanda, a collection of short stories by Luandino Vieira. The proposed argument highlights the elfish nature of all these narrative forms, which share pedagogic aims and induce moral and philosophical reflections, perpetuating ancestor wisdom passed on from generation to generation. Beyond their established literary quality, these short stories amount to a repository of elements from oral Angolan culture (misoso e maka) and they capture a memory of everyday life in the musseque neighbourhoods of Luanda as metaphors of Angolan national identity. In the colonial context of the 1950s-1960s and 1970s, Luuanda also stands as an example of the power of words and of the writer in the process of promoting form of awareness while recovering, strategically, elements of the repressed local culture. Finally, the writing of a ‘oralité feinté’, noticeable in these tales, is a defining feature of Angolan fiction since the 19th century. <![CDATA[<b>Luuanda</b>: <b>the pleasant betrayal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Encarando o diálogo entre literatura e experiência como elemento fulcral de Luuanda e de todo o projeto literário de José Luandino Vieira, neste artigo pretende-se reflectir em torno dos conceitos de fronteira, transculturação e tradição, salientando a articulação entre literatura, contexto político e projecto nacional como aspecto matricial desta obra e, mais em geral, da proposta literária do autor.<hr/>This article approaches Luandino Vieira’s writing, and specially the emblematic case of the short stories in Luuanda (1964), as an example of a committed dialectic exchange between literary representation and lived socio-political experience. Key concepts to structure this reflexion are ‘border’, ‘cultural exchange’ and ‘tradition’, in articulation with political context, the role of literature and the definition of a national project. <![CDATA[<b>O Livro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Encarando o diálogo entre literatura e experiência como elemento fulcral de Luuanda e de todo o projeto literário de José Luandino Vieira, neste artigo pretende-se reflectir em torno dos conceitos de fronteira, transculturação e tradição, salientando a articulação entre literatura, contexto político e projecto nacional como aspecto matricial desta obra e, mais em geral, da proposta literária do autor.<hr/>This article approaches Luandino Vieira’s writing, and specially the emblematic case of the short stories in Luuanda (1964), as an example of a committed dialectic exchange between literary representation and lived socio-political experience. Key concepts to structure this reflexion are ‘border’, ‘cultural exchange’ and ‘tradition’, in articulation with political context, the role of literature and the definition of a national project. <![CDATA[<b>Havia que ser dito</b>: <b>(uma espécie de missiva)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Encarando o diálogo entre literatura e experiência como elemento fulcral de Luuanda e de todo o projeto literário de José Luandino Vieira, neste artigo pretende-se reflectir em torno dos conceitos de fronteira, transculturação e tradição, salientando a articulação entre literatura, contexto político e projecto nacional como aspecto matricial desta obra e, mais em geral, da proposta literária do autor.<hr/>This article approaches Luandino Vieira’s writing, and specially the emblematic case of the short stories in Luuanda (1964), as an example of a committed dialectic exchange between literary representation and lived socio-political experience. Key concepts to structure this reflexion are ‘border’, ‘cultural exchange’ and ‘tradition’, in articulation with political context, the role of literature and the definition of a national project. <![CDATA[<b>Tenras e vívidas memórias de Luuanda</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Encarando o diálogo entre literatura e experiência como elemento fulcral de Luuanda e de todo o projeto literário de José Luandino Vieira, neste artigo pretende-se reflectir em torno dos conceitos de fronteira, transculturação e tradição, salientando a articulação entre literatura, contexto político e projecto nacional como aspecto matricial desta obra e, mais em geral, da proposta literária do autor.<hr/>This article approaches Luandino Vieira’s writing, and specially the emblematic case of the short stories in Luuanda (1964), as an example of a committed dialectic exchange between literary representation and lived socio-political experience. Key concepts to structure this reflexion are ‘border’, ‘cultural exchange’ and ‘tradition’, in articulation with political context, the role of literature and the definition of a national project. <![CDATA[<b>O <i>Luuanda</i> de Luandino e a <i>Mensagem</i> da Cei</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Encarando o diálogo entre literatura e experiência como elemento fulcral de Luuanda e de todo o projeto literário de José Luandino Vieira, neste artigo pretende-se reflectir em torno dos conceitos de fronteira, transculturação e tradição, salientando a articulação entre literatura, contexto político e projecto nacional como aspecto matricial desta obra e, mais em geral, da proposta literária do autor.<hr/>This article approaches Luandino Vieira’s writing, and specially the emblematic case of the short stories in Luuanda (1964), as an example of a committed dialectic exchange between literary representation and lived socio-political experience. Key concepts to structure this reflexion are ‘border’, ‘cultural exchange’ and ‘tradition’, in articulation with political context, the role of literature and the definition of a national project. <![CDATA[<b><i>Luuanda</i></b>: <b>o livro dos cheiros "fétidos" dos outros</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Encarando o diálogo entre literatura e experiência como elemento fulcral de Luuanda e de todo o projeto literário de José Luandino Vieira, neste artigo pretende-se reflectir em torno dos conceitos de fronteira, transculturação e tradição, salientando a articulação entre literatura, contexto político e projecto nacional como aspecto matricial desta obra e, mais em geral, da proposta literária do autor.<hr/>This article approaches Luandino Vieira’s writing, and specially the emblematic case of the short stories in Luuanda (1964), as an example of a committed dialectic exchange between literary representation and lived socio-political experience. Key concepts to structure this reflexion are ‘border’, ‘cultural exchange’ and ‘tradition’, in articulation with political context, the role of literature and the definition of a national project. <![CDATA[<b>Intercultural literature</b>: <b>challenges and canonization</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es A história da literatura contemporânea escreve-se de maneira hesitante e com algumas reservas, no que diz respeito à germanística. Contudo, no âmbito académico surgem alguns movimentos e tendências que também abordam a questão da literatura intercultural. É neste contexto que se pode observar o empenho em estabelecer uma certa canonização de uma literatura tradicionalmente considerada menor. Neste artigo referimo-nos à respetiva valorização de autores, temáticas e círculos culturais relacionados com a literatura em língua alemã. Abordaremos as condições de receção e de prática pedagógica, questões incontornáveis para o tema da literatura intercultural quando se discutem a valorização e a mediação da literatura no contexto social e educativo.<hr/>The history of contemporary literature is hesitatingly and somewhat reluctantly written regarding German Studies. However, within the academic field some movements and tendencies that also address the issue of intercultural literature have appeared. In this context we can notice a commitment to establishing a certain canonization of a literature that was traditionally considered of minor quality. This article will refer to the respective valuation of authors, themes and cultural circles related to literature (mostly) written in German. It will also meditate on the conditions of reception and teaching practice that are compelling issues for intercultural literature when it comes to discussing appreciation and mediation of literature in the social and educative context. <![CDATA[<b>La construcción de la identidad a través de la adopción intercultural en la literatura infantil y juvenil contemporánea</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es La eclosión de la multiculturalidad como tema en la literatura infantil y juvenil de las últimas décadas provoca su aparición en un gran número de títulos desde diferentes ópticas, tópicos e incluso, personajes con determinados rasgos característicos. En este panorama, se constata el progresivo protagonismo adquirido por una temática: las adopciones. El atractivo creciente por esta temática responde a la asunción del papel de la literatura, y por extensión, de la educación literaria, en la construcción, preservación y reproducción de la identidad personal y colectiva. Nuestra investigación pretende, en primer lugar, mostrar el interés por una nueva temática en la literatura cuyo lector modelo es el público infantil, reflejado en el creciente número de títulos; en segundo, explicar de forma contextualizada su paulatino protagonismo y, por último, analizar de manera crítica y a través del comparatismo una selección de textos representativos en relación con una de las estrategias más repetidas: el binomio historia-identidad.<hr/>A eclosão da multiculturalidade como tema na literatura infanto-juvenil nas últimas décadas faz surgir uma quantidade de títulos, de diferentes perspetivas, tópicos e, inclusivamente, personagens com determinados traços caraterísticos. Neste panorama, constata-se o progressivo protagonismo adquirido por uma temática: as adoções. A crescente procura por esta temática responde à assunção do papel da literatura, e por extensão, da educação literária, na construção, preservação e reprodução da identidade pessoal e coletiva. A nossa investigação pretende, em primeiro lugar, mostrar o interesse por uma nova temática na literatura cujo leitor modelo é o público infantil, refletido no aumento de títulos; em segundo, explicar de forma contextualizada o seu progressivo protagonismo e, por último, analisar de forma crítica e através do método comparativo uma seleção de textos representativos relativamente a uma das estratégias mais recorrentes: o binómio história-identidade.<hr/>The appearance of multiculturalism as a topic in Children’s and Young Adult Literature of the last decades can be traced along many titles through different approaches, themes, or characters with specific traits. One of these themes is becoming noticeable: child adoption. The growing fascination for this theme lies in the role of literature - literary education included - as builder, preserver, and creator of collective and self-identity. Firstly, our research aims to demonstrate the growing interest for this recently popular theme in literature intended for children; secondly, to explain the context in which the theme has spread; and lastly, to analyse from a critical standpoint a set of representative texts related to one of the most common binomials: history-identity. <![CDATA[<b>Echoes of the holocaust in portuguese young adult or children’s literature</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es A literatura do Holocausto, constituída por testemunhos de sobreviventes e por produções literárias ficcionadas, tem vindo a ocupar, desde o final da II Guerra Mundial, e de forma particular a partir dos anos 90, um papel importante no conhecimento deste acontecimento histórico. Tendo por base os estudos sobre a ideologia de Hollindale (1992) e Stephens (1992), e no contexto do debate sobre a representação do Holocausto, pretende-se descortinar neste artigo as posições ideológicas veiculadas pelas narrativas portuguesas de potencial receção juvenil que abordam esta temática.<hr/>The Holocaust literature, consisting of testimonies of survivors and fictional literary productions, has been playing an important role in understanding this historic event since the end of World War II, and particularly since the 1990s. In this article, from studies on the ideology (Hollindale, 1992; Stephens, 1992), we aim to uncover the ideological positions conveyed in contemporary young adult and children’s contemporary young adult literature about the Holocaust by Portuguese writers. <![CDATA[<b>From the <i>Conto de Amaro</i> to the <i>Tratado das Ilhas Novas</i> or from Saint Brendan’s Isle to the Island of Seven Cities</b>: <b>world representation in the middle ages and the renaissance between myth and reality</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nous voulons montrer, à travers le Conto de Amaro qui s’inspire de la légende de l’île de Saint-Brendan et le Tratado das Ilhas Novas, qu’un récit mythique médiéval pouvait contaminer un texte à visée scientifique que de la Renaissance, époque où la pensée scientifique que se construit peu à peu et où les légendes du Moyen Âge agitent les esprits. L’homme de la Renaissance, plus que jamais en quête d’un éden insulaire, est l’héritier de la culture et de l’imaginaire du Moyen Âge. Au temps des grandes découvertes du XVIe siècle, la représentation géographique du monde oscille donc encore entre le mythe et la réalité. Le Tratado das Ilhas Novas présente surtout l’intérêt d’établir une relation entre la légende des Sept Cités et la légende duroi Rodrigue et d’offrir une variante de ces deux récits mythiques dont il propose, du reste, une lecture bien portugaise, nationaliste même.<hr/>Queremos mostrar, através do Conto de Amaro que se inspira na lenda da ilha de São Brandão e do Tratado das Ilhas Novas, que uma narrativa mítica da Idade Média podia contaminar um texto de pendor científico do Renascimento, época em que o pensamento científico se constrói pouco a pouco e em que as lendas da Idade Média agitam os espíritos. O homem do Renascimento, mais do que nunca em busca de um éden insular, é herdeiro da cultura e do imaginário da Idade Média. No tempo dos descobrimentos do século XVI, a representação geográfica do mundo oscila ainda entre o mito e a realidade. O Tratado das Ilhas Novas tem sobretudo o interesse de estabelecer uma relação entre a lenda das Sete Cidades e a lenda do rei Rodrigo e de oferecer uma variante destas duas narrativas míticas das quais propõe, aliás, uma leitura bem portuguesa e até nacionalista.<hr/>We want to show, through the Conto de Amaro, inspired by the legend of the Saint Brendan’s Isle, and the Tratado das Ilhas Novas, how a mythical medieval narrative could contaminate a scientific text of the Renaissance, a period in which scientific thought was in the process of construction and the legends of the Middle Ages continued still vivid in people’s minds. Renaissance man, more than ever in search for an Edenic island, inherited medieval culture and imagination. At the time of the major discoveries of the 16th century, the geographical representation of the world oscillated between myth and reality. The Tratado das Ilhas Novas is of interest above all because it establishes a relationship between the legend of the Seven Cities and the legend of King Roderick and offers a variant of these two mythical narratives, proposing a very Portuguese, indeed nationalist, intrepretation of them. <![CDATA[<b>Heroic Figures in <i>Horto do Esposo</i></b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abundam no Horto do Esposo pequenas histórias, de natureza exemplar, protagonizadas por personagens de perfil heroico. Tendo em conta a natureza da obra e a vocação eminentemente didática da sua escrita, faz sentido que o discurso doutrinário se apoie em argumentos credíveis e em exemplos prestigiados. Daí o recurso muito frequente a pequenas narrativas marcadas pela vivacidade das aventuras e pela excelência dos seus heróis. Muitos deles são reis, têm por isso uma configuração específica dentro do vasto mundo dos heróis: o sopro épico que os anima e os traços cavaleirescos que os distinguem combinam-se com valores e qualidades espirituais superiores. Propomos apresentar um breve estudo sobre a especificidade das figuras heroicas no Horto e a morfologia das suas aventuras, recordando o prosador anónimo cisterciense do final do séc. XIV, que se deixou tomar pelo "prazer de narrar" (Rossi, 1979).<hr/>In Horto do Esposo there is an abundance of small stories of exemplary nature starring characters with a heroic profile. Given the nature of the work and the eminently didactic vocation of its writing, it is only logical that the doctrinal discourse rests on credible arguments and prestigious examples. Thus the frequent use of short narratives marked by the liveliness of the adventures and the excellence of its heroes. Many of them are kings, with a specific configuration in the vast world of heroes: they combine epic values with spiritual qualities. We propose to present a brief study on the specifics of the heroic figures in Horto and the morphology of their adventures, remembering the anonymous Cistercian prose writer of the end of the 14th century, who was taken by "the pleasure of narrating" (Rossi, 1979). <![CDATA[<b>The world through art</b>: <b>the dreamers in Fyodor Dostoevsky’s <i>White Nights</i> and Joris-Karl Huysman’s <i>Against Nature</i></b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Em Noites Brancas, de Fiódor Dostoiévski, e em Ao Arrepio, de Joris-Karl Huysmans, reflecte-se sobre o mundo e sobre a arte pelo recurso à figura-tipo do ‘sonhador’ que se afasta da realidade e busca refúgio na arte. A análise comparativa destes ‘sonhadores’ procura averiguar de que modo as circunstâncias históricas em que as obras foram escritas informam decisivamente tanto as ideias de mundo quanto as ideias de arte nelas veiculadas.<hr/>Both Fyodor Dostoevsky in White Nights and Joris-Karl Huysmans in Against Nature meditate about the world and about art through the figuration of the character-type of the ‘dreamer’ who escapes from reality to seek refuge in art. The comparative analysis of these ‘dreamers’ strives to inquire in what ways the historical circumstances in which these works were written inform both the ideas about the world and the ideas about art inscribed in them. <![CDATA[<b><i>Todo lo cercano se aleja</i></b>: <b>Roberto Bolaño and Enrique Vila-Matas, from ‘autofiction’ to ‘biographical space’</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo aborda a questão das poéticas de Bolaño e de Vila-Matas no que tange à denominada ‘autoficção’. A partir de um questionamento da associação de determinados títulos dos autores a tal artifício literário, desenvolve-se uma reflexão acerca da relação da obra com seu exterior na contemporaneidade, destacando assim algumas das implicações da relação estabelecida pelo chileno e pelo catalão com o universo midiático. Para além de um olhar aos contornos da escrita híbrida desenvolvida por ambos os autores, ressaltam-se suas inscrições no que Leonor Arfuch (2010) entende por "espaço biográfico", a fim de elucidar a possível origem da crescente assimilação, por parte da crítica, de seus personagens-escritores às suas próprias figuras / biografias.<hr/>This article aims to discuss Bolaño’s and Vila-Matas’ poetics concerning the concept of autofiction. Questioning the current relation of some of these authors’ titles with this narrative strategy, it develops a reflection about the relation between the novel and its exterior in contemporary times, emphasizing the implications of the relation established by each of the authors (the Chilean and the Catalan) with the media universe. In addition, through observing the outlines of their hybrid writing, it highlights their potential of using the "biographical space" (Arfuch, 2010), in order to explain one of the possible origins of the increasing assimilation, noted by some critics, of their characters to their own performances / biographies. <![CDATA[<b>The image of the mythical woman in mid-victorian gynotopia</b>: <b>gender and genre in Alfred Tennyson’s <i>The Princess</i> (1847)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300019&lng=es&nrm=iso&tlng=es This article intends to explore the image of the mythical woman (Athena) in one of the first Victorian works on a feminist utopia, Alfred Tennyson’s long mock-heroic narrative poem The Princess (1847), and how contemporary women poets such as Elizabeth Barrett Browning in Aurora Leigh (1857) responded not only to his representation of the feminine, and of the battle of the sexes enacted in it, but also to his way of writing. As its subtitle A Medley indicates, the poem is a deliberate mixture of different genres and genders: the lyrical and the epic, the feminine and the masculine, suggesting not only innovative experimentation in terms of traditional literary forms but also a problematization of essentialist images and concepts. Yet, for Tennyson, the resolution of the political conflict is dependent on the resolution of the love plot, which ultimately results in the highly contested transformation of the feminist ‘Ida’ in a domestic figure.<hr/>Este artigo propõe-se explorar a imagem da mulher mítica (Atena) numa das primeiras obras vitorianas sobre uma utopia feminista, The Princess de Alfred Tennyson, poema heróico-satírico publicado em 1847, e a forma como autoras contemporâneas, nomeadamente Elizabeth Barrett Browning em Aurora Leigh (1857), responderam a esta representação do feminino e à ‘guerra dos sexos’ que é por ele encenada. Tal como o subtítulo do poema, A Medley, indica, trata-se de uma ‘mistura’ deliberada de diferentes modos e géneros: o lírico e o épico, o feminino e o masculino, que sugere não apenas uma inovadora experimentação ao nível de formas literárias tradicionais, mas também uma problematização de imagens e conceitos essencialistas. No entanto, a resolução do conflito político passa necessariamente em Tennyson pela resolução do conflito amoroso, resultando na transformação altamente contestada da revolucionária ‘Ida’ numa figura doméstica. <![CDATA[<b>Acción<a href="#1"><sup>[1]</sup></a></b><b>…</b>: <b>Poética en Huidobro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Huidobro fue un transgresor de barreras sociales y culturales que subvirtió el período histórico nacional y su estética. Realidad que lo sitúa en la fecha en que él funda Acción. Diario de Purificación Nacional (1925) con el que se hizo visible sociopolítica y culturalmente en la Vanguardia chilena del 25. No obstante, ya antes adelantaba este escenario, con la fenomenología de la época presente en su poesía, sin separar la modernidad de la miseria global del hombre y por lo tanto buscó la regeneración de lo sociocultural a través del arte. Este artículo intentará desvelar este contexto, más universal, mediante una revisión somera de su poesía desde un soporte histórico literario, teniendo como hilo conductor, no el Creacionismo, sino el concepto de Vanguardia Hispanoamericana, en el que se sintetiza mejor su trayectoria estética y cultural.<hr/>Huidobro era um transgressor de barreiras sociais e culturais que subverteu o período histórico nacional e a sua estética. A fundação de Acción. Diario de Purificación Nacional marcou a sua aparição cultural e sociopolítica na Vanguarda Chilena de 1925. No entanto, ele tinha antecipado este cenário com a atmosfera deste período já presente na sua poesia, sem separar a modernidade da miséria global da humanidade e empenhando-se na regeneração sociocultural através da Arte. Este ensaio pretende desvendar este contexto mediante uma revisitação da sua poesia com base na História Literária, guiando-se não pelo Creacionismo mas sim pelo conceito mais amplo de Vanguarda Hispano-americana, capaz de compreender melhor a sua atuação cultural e estética.<hr/>Huidobro was a transgressor of social and cultural barriers who subverted the national historical epoch and its aesthetics. The foundation of Acción. Diario de Purificación Nacional marked his cultural and socio-political appearance in the 1925 Chilean Avant-Garde. However, he had anticipated this scenario with the atmosphere of this period already present in his poetry, without separating modernity from global human misery and, thus, striving for the socio-cultural regeneration through Art. This article will attempt to unravel this context through a brief review of his poetry on the basis of Literary History, taking as guideline - instead of Creacionismo - the broader concept of Hispano-American Avant-Garde, which may better grasp his aesthetic and cultural performance. <![CDATA[<b>About portrait and absencea</b>: <b>Vasco Graça Moura & Noé</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Estabelecida como uma das categorias mais exploradas das artes pictóricas, o retrato tem presença assinalável na história e crítica artísticas. Sobrevivendo a variações e mutações, estabelece-se também como manifestação da ausência e da perda. Pretende-se, com o presente texto, explorar algumas manifestações de ausência no retrato poético e pictórico contemporâneo. Ao partir do tratado de Francisco de Holanda, pretende-se traçar uma linha de leitura que assente na questão da ausência, manifestação que se revela ainda em termos contemporâneos como essencial para o entendimento do retrato enquanto categoria. Entre a poesia de Vasco Graça Moura e a arte de Noé Sendas, estabelecer-se-ão paralelismos em termos compositivos que apontam na direção do retrato em/da ausência.<hr/>The portrait has been established as one of the most explored genres within the fine arts and it is significantly present in art history and criticism. It has survived variations and mutations, and it has also managed to establish itself as a manifestation of absence and loss. Stemming from a reading of Francisco de Holanda’s treaty this text intends to explore some of the representations of absence in contemporary poetic and pictorial portrait, and therefore aims at defining a line of reading which is based on the matter of absence, as this expression is, still today, essential for the definition of the portrait as an artistic category. Moreover, the present article will establish parallels between Vasco Grac¸a Moura’s poetry and the art of Noe´ Sendas as far as composition goes, focusing on the study of the portrait in absence and the portraying of absence. <![CDATA[<b>The face of the line Ana Hatherly</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Entre a linha da escrita e a linha do desenho existe uma afinidade só descoberta pela sua relação de parentesco. De outro modo, essa relação é inexprimível, conquanto saibamos dela por um reconhecimento imediato. Abre-se, assim, um novo horizonte para a linha, a saber, do sentimento que nos coloca diante da escrita ou do desenho. Para a artista e poeta portuguesa Ana Hatherly, que em meados dos anos 60 inicia um percurso singular pela interioridade da escrita, a linha fibrilar perde o seu rosto de escrita, mas conserva ainda a máscara da palavra. Em alguns dos seus poemas visuais a escrita perde a sua soberania na derisão de tudo aquilo que a funda e a imagem toma a dianteira. Ana Hatherly procede à "escuta da matéria" e apela à "reinvenção da escrita".<hr/>There is an affinity between the line of writing and the line of drawing solely revealed through its kinship. There is no other way of expressing this relationship, we are aware of it by an immediate acknowledgement. Thus, one spans a new horizon to the line, the feeling, which puts us before writing or drawing. To Portuguese artist and poet Ana Hatherly, who in the early sixties initiated a singular course through the inner aspects of writing, the fibril line loses its writing feature, but still retains the word’s guise. In some of her visual poems, writing loses its sovereignty at the erosion of all which funds it, and depiction takes the lead. Ana Hatherly undertakes the "listening of the matter" and appeals to the "reinvention of writing". <![CDATA[<b>Roy Williams</b>: <b>an overview of his dramatic output (1995-2010)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300023&lng=es&nrm=iso&tlng=es This article intends to give an overview of Roy Williams’ dramatic output. The playwright has started his career in fringe venues and gained visibility with time, moving to mainstream theatre rooms. In the early times of his career, Williams has presented theatre plays that showed his concern with the issues related to first and second generation immigrants in Britain. His following plays deal with the construction of British identity under a black perspective. Other plays discuss current configurations of the British nation. Williams’ work has brought to the stage a set of themes that reflect previously unexplored areas of contemporary Britain in theatre, such as racism and stories of local black communities. Therefore, Williams’ work explores key aspects of multiracial Britain and the issues raised by multiculturalism.<hr/>Este artigo pretende dar uma perspetiva global do trabalho dramático de Roy Williams. O dramaturgo iniciou a sua carreira em salas alternativas e foi ganhando visibilidade, movendo-se para salas de teatro do mainstream. No início da sua carreira, Williams escreveu peças que mostravam a sua preocupação com problemáticas relativas às primeira e segunda gerações de imigrantes na Grã-Bretenha. As suas peças seguintes tratam da questão da construção da identidade britânica, numa perspectiva negra. As outras peças discutem as atuais configurações da nação britânica. O trabalho de Williams trouxe para o palco um conjunto de temas que refletem áreas ainda por explorar no teatro britânico, tais como o racismo e histórias de comunidades negras locais. Por isso, a produção dramática de Williams explora aspetos fulcrais da Grã-Bretanha multiracial, assim como temas levantados pelo multiculturalismo. <![CDATA[<b>The stories within history</b>: <b>ambiguous memory constructions in João Paulo Borges Coelho’s <i>O Olho de Hertzog</i></b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300024&lng=es&nrm=iso&tlng=es Através da análise de O Olho de Hertzog de João Paulo Borges Coelho (2010), pretendem-se discutir os processos de construção narrativa entre ficção, História e memória. Partindo da interpretação da perspetiva ‘ex-cêntrica’ da Primeira Guerra Mundial, apresentada por esta obra que assume um caráter híbrido entre romance policial e histórico, analisar-se-á o reposicionamento de identidade moçambicana face a esta narrativa dominante. Esta ideia será sustentada através do estudo de algumas narrativas do romance que, pelo seu caráter intencional de ‘meia-verdade’, problematizam a memória como prática de resgate do passado, mostrando o potencial das ambiguidades entre história, memória e ficção num contexto de busca de identidade.<hr/>Through the analysis of João Paulo Borges Coelho’s novel O Olho de Hertzog (2010), this essay aims to discuss the processes of narrative construction between fiction, History and memory. The repositioning of Mozambican identity towards the dominant narrative will be analyzed by starting with an interpretation of the ‘ex-centric’ perspective of the First World War presented by this book, which assumes a hybrid character between detective and historical novel. This idea is supported by the study of a number of narratives in the novel which, due to their deliberate ‘halftruth’ character, meditate on memory as a practice of recovering the past, showing the potential of the ambiguities between history, memory and fiction in the context of a search for identity. <![CDATA[<b>Os Memoráveis</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300025&lng=es&nrm=iso&tlng=es Através da análise de O Olho de Hertzog de João Paulo Borges Coelho (2010), pretendem-se discutir os processos de construção narrativa entre ficção, História e memória. Partindo da interpretação da perspetiva ‘ex-cêntrica’ da Primeira Guerra Mundial, apresentada por esta obra que assume um caráter híbrido entre romance policial e histórico, analisar-se-á o reposicionamento de identidade moçambicana face a esta narrativa dominante. Esta ideia será sustentada através do estudo de algumas narrativas do romance que, pelo seu caráter intencional de ‘meia-verdade’, problematizam a memória como prática de resgate do passado, mostrando o potencial das ambiguidades entre história, memória e ficção num contexto de busca de identidade.<hr/>Through the analysis of João Paulo Borges Coelho’s novel O Olho de Hertzog (2010), this essay aims to discuss the processes of narrative construction between fiction, History and memory. The repositioning of Mozambican identity towards the dominant narrative will be analyzed by starting with an interpretation of the ‘ex-centric’ perspective of the First World War presented by this book, which assumes a hybrid character between detective and historical novel. This idea is supported by the study of a number of narratives in the novel which, due to their deliberate ‘halftruth’ character, meditate on memory as a practice of recovering the past, showing the potential of the ambiguities between history, memory and fiction in the context of a search for identity. <![CDATA[<b>L’érotisme au moyen âge</b>: <b>Le corps, le désir, l’amour</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Através da análise de O Olho de Hertzog de João Paulo Borges Coelho (2010), pretendem-se discutir os processos de construção narrativa entre ficção, História e memória. Partindo da interpretação da perspetiva ‘ex-cêntrica’ da Primeira Guerra Mundial, apresentada por esta obra que assume um caráter híbrido entre romance policial e histórico, analisar-se-á o reposicionamento de identidade moçambicana face a esta narrativa dominante. Esta ideia será sustentada através do estudo de algumas narrativas do romance que, pelo seu caráter intencional de ‘meia-verdade’, problematizam a memória como prática de resgate do passado, mostrando o potencial das ambiguidades entre história, memória e ficção num contexto de busca de identidade.<hr/>Through the analysis of João Paulo Borges Coelho’s novel O Olho de Hertzog (2010), this essay aims to discuss the processes of narrative construction between fiction, History and memory. The repositioning of Mozambican identity towards the dominant narrative will be analyzed by starting with an interpretation of the ‘ex-centric’ perspective of the First World War presented by this book, which assumes a hybrid character between detective and historical novel. This idea is supported by the study of a number of narratives in the novel which, due to their deliberate ‘halftruth’ character, meditate on memory as a practice of recovering the past, showing the potential of the ambiguities between history, memory and fiction in the context of a search for identity. <![CDATA[<b>Valle-Inclán y las artes</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0807-89672014000300027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Através da análise de O Olho de Hertzog de João Paulo Borges Coelho (2010), pretendem-se discutir os processos de construção narrativa entre ficção, História e memória. Partindo da interpretação da perspetiva ‘ex-cêntrica’ da Primeira Guerra Mundial, apresentada por esta obra que assume um caráter híbrido entre romance policial e histórico, analisar-se-á o reposicionamento de identidade moçambicana face a esta narrativa dominante. Esta ideia será sustentada através do estudo de algumas narrativas do romance que, pelo seu caráter intencional de ‘meia-verdade’, problematizam a memória como prática de resgate do passado, mostrando o potencial das ambiguidades entre história, memória e ficção num contexto de busca de identidade.<hr/>Through the analysis of João Paulo Borges Coelho’s novel O Olho de Hertzog (2010), this essay aims to discuss the processes of narrative construction between fiction, History and memory. The repositioning of Mozambican identity towards the dominant narrative will be analyzed by starting with an interpretation of the ‘ex-centric’ perspective of the First World War presented by this book, which assumes a hybrid character between detective and historical novel. This idea is supported by the study of a number of narratives in the novel which, due to their deliberate ‘halftruth’ character, meditate on memory as a practice of recovering the past, showing the potential of the ambiguities between history, memory and fiction in the context of a search for identity.