Scielo RSS <![CDATA[Revista Portuguesa de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0871-918720060002&lang=es vol. 19 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Classroom</B>: <B>from fixed places to fluid in-between</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es A sala de aula está marcada pela diferença, muitas vezes naturalizada e destituída de seu conteúdo ambíguo. Cria-se uma trama discursiva que desloca o foco da exclusão do diferente, mantido fora da escola ou enclausurado em espaços desvalorizados no cotidiano escolar, para a exclusão da diferença que entra na sala de aula com a democratização do acesso à escola. A transformação do discurso da escola sobre a diferença e a constante redefinição dos dispositivos pedagógicos trazem indícios da tensão homogeneidade/heterogeneidade, constitutiva do cotidiano da sala de aula. A realização de dinâmicas pedagógicas vinculadas à produção de resultados escolares favoráveis às crianças das classes populares demanda diálogo, o que exige o reconhecimento dessas crianças como produtoras de práticas, conhecimentos e sentidos; como sujeitos que também têm poder na configuração das relações pedagógicas, do processo aprendizagemensino e da dinâmica da sala de aula.<hr/>The classroom is marked by the difference, many times naturalized and devoid of its ambiguous content. A discursive plot is created which deviates the focus of exclusion of the ‘different ones’, kept out of school or cloistered in devalued spaces in the school routine, to the exclusion of the ‘different ones’ who join the classroom with the democratization of school access. The transformation of the school discourse about the difference and the constant redefinition of the pedagogical devices tip off of the tension between homogeneity/ heterogeneity which constitutes the classroom routine. The performance of pedagogic dynamics linked to favorable school results of working class children demands dialogue, which demands the recognition of these children as practice, knowledge and sense producers; as subjects who also have power in the shaping of educational relations, the learning/teaching process and the classroom dynamics.<hr/>La salle de classe est marquée par la différence, certaines fois rendue naturelle et destituée de son contenu ambigu. Une trame discursive se crie; trame qui déplace le foyer de l’exclusion de celui qui est différent, maintenu hors l’école ou renfermé dans des espaces dévalorisés du quotidien scolaire, jusqu’à l’exclusion de la différence pénétrant la salle de classe avec la démocratisation de l’accès à l’école. La transformation du discours de l’école sur la différence et la fréquente redéfinition des dispositifs pédagogiques apportent des indices de la tension homogénéité/hétérogénéité, constitutive du quotidien de la salle de classe. La réalisation de dynamiques pédagogiques liées à la production de résultats scolaires favorables aux enfants des classes populaires demande le dialogue, ce qui exige la reconnaissance de ces enfants en tant que créateurs de pratiques, de connaissances et de sens; en tant que des individus ayant également du pouvoir lors de la configuration des rapports pédagogiques, du processus d’apprentissage enseignement et de la dynamique de la salle de classe. <![CDATA[<B>Towards a theory of formative assessment </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es A principal finalidade deste artigo é a de contribuir para a construção de uma teoria da avaliação formativa que, no essencial, possa orientar, fundamentar e melhorar as práticas de avaliação nas salas de aula. Para além de se apresentar, discutir e definir o conceito de avaliação formativa alternativa, propõe-se o desenvolvimento de investigação que permita compreender: a) os processos de desenvolvimento do currículo nas salas de aula e a sua relação com os processos de avaliação; b) os papéis de alunos e professores nos processos de ensino, aprendizagem e avaliação; e c) os contextos, dinâmicas e ambientes de ensino, aprendizagem e avaliação nas salas de aula. Propõe-se ainda que se descrevam, analisem e interpretem as realidades da avaliação formativa nas salas de aula de forma a desenvolver a investigação empírica e a construção teórica nesta área. Neste sentido, são dados exemplos de questões de investigação que se consideram prioritárias.<hr/>The main goal of this paper is to contribute for the construction of a theory of formative assessment upon which classroom assessment practices could be based and improved. Beyond presenting, discussing, and defining the concept of alternative formative assessment, this paper proposes the development of research wich enables one to understand: a) classroom curriculum development processes and its relationship with assessment processes; b) pupils’ and teachers’ roles in the teaching, learning, and assessing processes; and c) classroom teaching, learning, and assessment environments as well as its contexts and pedagogical dynamics. Also, in order to develop empirical research and the theoretical construction in the area of formative assessment it is proposed that classroom assessment realities should be both described, analysed, and interpreted. As a consequence, examples are given of research questions which are seen as having priority to meet the above mentioned aims.<hr/>Cet article vise contribuer à la construction d’une théorie de l’évaluation formative qui, dans l’essentiel, puisse orienter, établir et améliorer les pratiques d’évaluation en classe. Outre présenter, discuter et définir le concept d’évaluation formative alternative, on propose le développement de la recherche permettant comprendre a) l’évolution des cursus en classe et son rapport avec les procédés d’évaluation; b) le rôle des élèves et des enseignants dans les processus d’enseignement, d’apprentissage et d’évaluation; et c) les contextes, les dynamiques et les ambiances d’enseignement, d’apprentissage et d’évaluation en classe. Ou propose, aussi, que les réalités de l’évaluation formative en classe soient décrites, analysées et interprétées de façon à développer la recherche empirique et la construction théorique dans ce domaine. Dans ce but, on donne des exemples de sujets de recherche considérés prioritaires. <![CDATA[<B>Toward a new professional culture</B>: <B>approaching complexity in initial primary school teachers training</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, tendo como referências o emergente paradigma construtivista da complexidade (Morin, 1994, (s/d); Lerbet 1986, 2004; Le Moigne, 2002, 2003), o paradigma da complexificação e da epistemologia da escuta/controvérsia (Correia, 2001) e o experiencialismo crítico (Alarcão, 2001a), propomo-nos (re)discutir o referencial de competências profissionais a desenvolver na formação inicial de professores do 1º Ciclo do Ensino Básico capaz de fazer face aos novos e continuados desafios que a sociedade, caracterizada por um quadro crescente de complexas transformações, actualmente coloca (Delors, 1996; Ornuda & Naval 2000; Martins, 2005). Partindo de uma reconceptualização do conceito de competência profissional (Le Boterf, 1999; DeSeCo, 2002), defendemos um paradigma reflexivo de formação (Ferry, 1983; Schön, 1987; Zeichner, 1993, Perrenoud, 2002) ancorado no desenvolvimento de novas competências profissionais, que leve a ultrapassar a dicotomia positivista teoria-prática através da reconstrução da articulação entre conhecimento científico e acção profissional contextualizada (Alarcão, 2002, 2003; Sá-Chaves, 2002; Perrenoud, 2002), e a assunção da formação como um processo interactivo auto-regulador de sistemas adaptáveis e complexos em confronto: o sistema social, que solicita formação e o sistema pessoal, sujeito dessa formação (Lerbet, 2004).<hr/>This article explores the emergent constructivist paradigm of complexity (Morin, 1994, s/d; Lerbet 1986, 2004; Le Moigne, 2002, 2003), the epistemology of the listening/controversial (Correia, 2001) and the critical experientialism (Alarcão, 2001a) as referential of professional competences to be developed in initial primary teacher education capable to face the new and continued challenges that occur in the present society, characterized by increasing complex transformations (Delors, 1996; Ornuda & Naval 2000; Martins, 2005). Taking the concept of professional competence (Le Boterf, 1999; DeSeCo, 2002) as a key idea, a reflective paradigm of education (Ferry, 1983; Schön, 1987; Zeichner, 1993, Perrenoud, 2004) is argued for. This paradigm surpasses the theory-practice positivist dichotomy through the articulation of scientific-based disciplinary knowledge and contextualised professional activity (Alarcão, 2002, 2003; Sá-Chaves, 2002; Perrenoud, 2002). It takes education as a self-regulating interactive process of complex, adaptable systems in confrontation: the social system that requires education and the personal system, the subject in the process of education (Lerbet, 2004).<hr/>Dans cet article, ayant comme références le paradigme émergent constructiviste de la complexité (Morin, 1994, s/d; Lerbet 1986, 2004; Le Moigne, 2002, 2003), le paradigme de la complexification et de l’épistémologie de l’écoute/controverse (Correia, 2001) et l’expérientialisme critique (Alarcão, 2001a), nous nous proposons de (re)discuter le référentiel de compétences professionnelles à développer dans la formation initiale des instituteurs, capable de faire face aux nouveaux et continuels défis que la société, caractérisée par un cadre croissant de transformations complexes, actuellement véhicule (Delors, 1996; Ornuda & Naval 2000; Martins, 2005). En partant d’une reconceptualisation du concept de compétence professionnelle (Le Boterf, 1999; DeSeCo, 2002), nous prônons un paradigme réflexif de formation (Ferry, 1983; Schön, 1987; Zeichner, 1993, Perrenoud, 2004), ancré dans le développement de nouvelles compétences professionnelles, qui amène à surmonter la dichotomie positiviste théorie-pratique par le biais de la reconstruction de l’articulation entre connaissance scientifique et action professionnelle contextualisée (Alarcão, 2002, 2003; Sá-Chaves, 2002; Perrenoud, 2002), et l’assomption de la formation comme un processus interactif auto-régulateur de systèmes adaptables et complexes en confrontation: le système social, qui réclame la formation et le système personnel, sujet de cette formation (Lerbet, 2004). <![CDATA[<B>In-service program focused on science - technology - society education along with critical thinking in science education </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es A concretização de práticas pedagógico-didácticas que favoreçam a formação de indivíduos cientificamente literados obriga a uma intervenção a nível da formação de professores. Nesta óptica, desenvolveu-se, implementou-se e avaliou-se um programa de formação de professores de Ciências com uma orientação Ciência - Tecnologia - Sociedade/Pensamento Crítico [CTS/PC]. A análise dos dados recolhidos, com base em questionários e entrevistas, evidenciou que o programa de formação contribuiu para que os professores (re)construíssem concepções acerca de Ciência numa perspectiva de interrelação com a Tecnologia e com a Sociedade; (re)construíssem conhecimentos sobre a orientação CTS e o PC e revelassem predisposição para implementar práticas pedagógico-didácticas CTS/PC.<hr/>The development of classroom practices focused on scientific literacy as an important outcome of schooling forces the re-thinking of science teacher’s formation. In this sense, this paper reports a study which involved the conception, development, implement and evaluation of an in-service program (IP) focused on the Science - Technology - Society (STS) education along with critical thinking (CT) [STS/CT]. From the obtained results it was concluded that the in-service program contributed for the teachers to (re)construct conceptions about Science, Technology and Society, to (re)construct knowledge related to the STS orientation and critical thinking and to promote their pre-disposition to implement STS/CT didactic and pedagogic practices.<hr/>La concrétisation de pratiques d’enseignment qui vise à promouvoir la culture scientifique chez les apprenants oblige à une intervention au niveau de la formation des enseignants. Selon cette perspective, il fut développé, mis en application et évalué un programme de formation, centré en l’éducation en sciences avec une orientation Science - Technologie - Société/Pensée Critique [STS/PC]. Les résultats obtenus suggèrent qui le programme de formation à contribué de sorte que les enseignants puissent (re)construire des conceptions au sujet de la Science en vue d’une interrelation avec la Technologie et la Société, qu’ils puissent (re)construire des connaissances sur l’orientation STS et la PC et puissent révéler une prédisposition pour développer des pratiques STS/ PC. <![CDATA[<B>Estilos de aprendizaje y recursos de la hipermedia aplicados en la enseñanza de planificación de transportes</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Novas técnicas e ferramentas de análise devem ser rapidamente incorporadas aos cursos com forte base tecnológica como a Engenharia, sem contudo ampliar o tempo dedicado às disciplinas. Diante desse desafio, desenvolveu-se um trabalho de pesquisa com o objetivo de explorar e avaliar alternativas pedagógicas que, fazendo uso de recursos da hipermídia e dos modelos de estilos de aprendizagem, complementasse a metodologia usualmente utilizada em uma disciplina que trata de Planejamento de Transportes no Curso de Engenharia Civil, sem comprometer o conteúdo programático tradicional. Os resultados alcançados demonstraram que as alternativas consideradas contribuíram de alguma forma para o aprimoramento da metodologia tradicional e promoveram resultados positivos para o aprendizado na disciplina.<hr/>New techniques and advanced analysis tools must be rapidly incorporated into courses with a strong technological basis, such as Engineering, without compromising, however, the time constraints that they face. That challenge was the starting point of the research described in this paper. Its aim was to explore and evaluate pedagogical alternatives based on hypermedia resources and learning styles models. They were used to complement the traditional methods applied to a Transportation Planning course in Civil Engineering, as well as the previous content. The results found suggest that the alternatives proved to be helpful in the improvement of the traditional methods while promoting positive results in the overall learning process.<hr/>Nuevas técnicas y herramientas de análisis deben ser rapidamente incorporadas a los cursos con fuerte base tecnológica como la Ingeniería, sin ampliar el tiempo dedicado a las disciplinas. Frente a ese desafío, se desarrolló un trabajo de investigación con el objetivo de explorar y evaluar alternativas pedagógicas que, utilizando recursos de la hipermedia y de los modelos de estilos de aprendizaje, complementen la metodología usualmente utilizada en una disciplina que trata de Planificación de Transportes en el Curso de Ingeniería Civil, sin comprometer el contenido programático tradicional. Los resultados alcanzados demostraron que las alternativas consideradas contribuyeron de alguna forma para el perfeccionamiento de la metodología tradicional y promovieron resultados positivos para el aprendizaje en la disciplina. <![CDATA[<B>Group work and development of oral competences </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es A interacção aluno-aluno em trabalho de grupo, na aula de língua materna, constitui uma alternativa válida à tradicional e mais vulgar forma de interacção (professor-turma), nomeadamente para o desenvolvimento de competências verbais orais. Os resultados da análise do corpus - 10 aulas de trabalho de grupo, com alunos de 8º ano -, à luz de dois grupos de categorias - modos de interacção e problemas de interacção -, demonstram, por um lado, realizações verbais com uma diversidade de funções comunicativas que não se verifica quando os discentes se limitam a ser "respondentes" a perguntas do professor e, por outro, uma baixa ocorrência de problemas de interacção. Para lá do interesse destes dados para uma comparação com a interacção professor-turma, sobressai a necessidade de um enfoque particular sobre vários aspectos da comunicação entre pares (gestão da palavra, variáveis de influência, entre outros), para percebermos as implicações didácticas que daqui decorrem.<hr/>Peer interaction in a group work context is a worthwhile alternative to the most traditional and common form of classroom interaction (teacher-whole class), as it contributes to the development of oral competences (object of our study). Data from the analysis of the corpus - ten classes of group work, with 8th form students -, based on two groups of categories - modes of interaction and problems of interaction -, show that students used language in a variety of functions, which doesn’t occur when they simply answer to the teacher’s questions; on the other hand, a low frequency of problems of interaction. Beyond the interest of these data regarding a comparison with teacher-whole class interaction, the need of a particular focus on different aspects of peer talk (turn-taking, variables of influence, among others) is highlighted, in order to understand the pedagogical implications it demands.<hr/>La communication entre élèves disposés en groupes est une alternative plus intéressante et plausible que la traditionnelle forme de communication dans la classe (professeur-élèves) parce qu’elle conduit au développement de compétences orales en première langue (objet de notre recherche). Les résultats de l’analyse du corpus - 10 cours de travail en groupe, avec les élèves de quatrième -, fondée sur deux groupes de catégories - modes d’interaction et problèmes d’interaction - révèlent d’un coté que les élèves utilisent langage avec une diversité de fonctions communicative qui ne se réalise pas lorsqu’ils répondent simplement aux questions du professeur; et d’un autre que les problèmes d’interaction sont réduits. Si ces données permettent une comparaison entre la communication profésseur-élèves, elles soulignent l’importance d’une attention particulière sur les divers aspects concernant la communication élèves-élèves (la gestion de la parole, variantes d’influence, entre autres), afin de comprendre les implications didactiques qui surviennent de ceux-ci. <![CDATA[<B>Violence among school peers in basic education</B>: <B>a questionnaire surveyed for the portuguese school population</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es No presente artigo apresenta-se um questionário que constitui um instrumento de estudo de diferentes manifestações de violência entre pares, para o 3º ciclo do ensino básico, aferido para a população portuguesa. Após uma breve introdução à problemática da violência entre pares, descreve-se sinteticamente o processo de construção do questionário e dá-se uma sinopse do instrumento. Por fim, apresentam-se os resultados mais relevantes da aplicação do referido questionário a 242 alunos de uma escola do 3º ciclo do ensino básico da cidade de Lisboa. A análise destes dados permitiu concluir, por exemplo, que existe independência entre ser agressor de bullying e o ano de escolaridade mas que, pelo contrário, os casos de agressão sistemática (quer de alunos-vítimas, quer de alunos-agressores) variam com o género.<hr/>In the present paper is presented one questionnaire that constitutes an instrument of study of different manifestations of violence between school peers, for the 3rd cycle of basic education, surveyed for the Portuguese population. After a short introduction to the problematic of violence between peers, we briefly describe the process of construction of the questionnaire and we present a synopsis of the instrument. Finally, are presented the most important results of the application of the related questionnaire to 242 pupils of a school of 3rd cycle of basic education of the city of Lisbon. The analysis of these data allowed to conclude, for example, that exists independence between to be bully and the school grade but, for the opposite, that the status of bully or victim vary with gender.<hr/>Dans cet article est présenté un questionnaire qui constitue un instrument d’étude de différentes manifestations de violence entre pairs, destiné au 3e cycle de l’enseignement basique et etalonné à la population portugaise. Après une brève introduction à la problématique de la violence entre pairs, nous décrivons à gros traits le processus de construction du questionnaire et en faisons une synopse. Enfin, sont présentés les résultats censés les plus pertinents de la mise en oeuvre du questionnaire referé auprès de 242 élèves du 3e cycle de l’enseignement basique d’une école de Lisbonne. L’analyse de ces données a permis de conclure, par exemple, qu’il y a indépendance entre être agresseur de maltraitance (bullying) et l’année de scolarité, mais que, à l’inverse, les cas d’agression systématique (qu’il s’agisse d’élèves-victimes ou qu’il s’agisse d’élèves-agresseurs) varient selon le genre. <![CDATA[<B>Altruism and education</B>: <B>condition, consciousness and dignity</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es O acto educativo revela a estruturação e o dinamismo altruísta da pessoa. Ele é tão necessário, tanto para benefício individual como colectivo, em relação aos mais carenciados como em relação aos mais favorecidos. Não tem sentido nem justificação o cuidado educativo de superação de limitações com os primeiros sem uma exigência de maximização de potencialidades em relação aos segundos. Mas o esforço requerido ao doador/educador para a melhoria de qualidades máximas é maior do que o orientado para o despertar de qualidades mínimas. Não perseguir o objectivo de desenvolver as qualidades máximas da pessoa é a negação do altruísmo e a promoção de uma atitude de indiferença antropológica, pedagógica e ética, embora com aparência de tolerância.<hr/>The educational act reveals a person’s altruistic structure and dynamism. Individual as well as collective benefit relies on this act on behalf of both unfavoured and favoured people.There is no sense or reason to aiming at surpassing the limitations of the first without maximizing the potentialities of the last. But the effort towards enhancing maximum skills is bigger than the one oriented towards rousing minimum skills. Not to pursue the objective of developing a person’s maximum skills is to deny altruism and to promote an attitude of anthropological, pedagogical and ethical indifference, masked it could be under tolerance.<hr/>L’acte éducatif révèle la structuration et le dynamisme altruiste de l’individu. Il est nécessaire aussi bien pour le bénéfice individuel que pour le collectif, par rapport aux plus démunis comme aux plus favorisés. Le soin éducatif de supération des limites envers les premiers n’a pas de sens ni de justification sans une exigence de maximalisation des potentialités envers les seconds. Mais l’effort demandé au donneur/éducateur pour l’amélioration des qualités maximales est plus grand que celui orienté vers la découverte de qualités minimales. Ne pas suivre le but de développer les qualités maximales de l’individu est la négation de l’altruisme et entraîne la promotion d’une attitude d’indifférence anthropologique, pédagogique et éthique, bien que sous une apparente tolérance. <![CDATA[<B>Exercício da escrita</B>: <B>a formação cidadã em discussão</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es O acto educativo revela a estruturação e o dinamismo altruísta da pessoa. Ele é tão necessário, tanto para benefício individual como colectivo, em relação aos mais carenciados como em relação aos mais favorecidos. Não tem sentido nem justificação o cuidado educativo de superação de limitações com os primeiros sem uma exigência de maximização de potencialidades em relação aos segundos. Mas o esforço requerido ao doador/educador para a melhoria de qualidades máximas é maior do que o orientado para o despertar de qualidades mínimas. Não perseguir o objectivo de desenvolver as qualidades máximas da pessoa é a negação do altruísmo e a promoção de uma atitude de indiferença antropológica, pedagógica e ética, embora com aparência de tolerância.<hr/>The educational act reveals a person’s altruistic structure and dynamism. Individual as well as collective benefit relies on this act on behalf of both unfavoured and favoured people.There is no sense or reason to aiming at surpassing the limitations of the first without maximizing the potentialities of the last. But the effort towards enhancing maximum skills is bigger than the one oriented towards rousing minimum skills. Not to pursue the objective of developing a person’s maximum skills is to deny altruism and to promote an attitude of anthropological, pedagogical and ethical indifference, masked it could be under tolerance.<hr/>L’acte éducatif révèle la structuration et le dynamisme altruiste de l’individu. Il est nécessaire aussi bien pour le bénéfice individuel que pour le collectif, par rapport aux plus démunis comme aux plus favorisés. Le soin éducatif de supération des limites envers les premiers n’a pas de sens ni de justification sans une exigence de maximalisation des potentialités envers les seconds. Mais l’effort demandé au donneur/éducateur pour l’amélioration des qualités maximales est plus grand que celui orienté vers la découverte de qualités minimales. Ne pas suivre le but de développer les qualités maximales de l’individu est la négation de l’altruisme et entraîne la promotion d’une attitude d’indifférence anthropologique, pédagogique et éthique, bien que sous une apparente tolérance. <![CDATA[<B>Dilemas da Educação Brasileira em Tempos de Globalização Neoliberal</B>: <B>entre o Público e o Privado</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es O acto educativo revela a estruturação e o dinamismo altruísta da pessoa. Ele é tão necessário, tanto para benefício individual como colectivo, em relação aos mais carenciados como em relação aos mais favorecidos. Não tem sentido nem justificação o cuidado educativo de superação de limitações com os primeiros sem uma exigência de maximização de potencialidades em relação aos segundos. Mas o esforço requerido ao doador/educador para a melhoria de qualidades máximas é maior do que o orientado para o despertar de qualidades mínimas. Não perseguir o objectivo de desenvolver as qualidades máximas da pessoa é a negação do altruísmo e a promoção de uma atitude de indiferença antropológica, pedagógica e ética, embora com aparência de tolerância.<hr/>The educational act reveals a person’s altruistic structure and dynamism. Individual as well as collective benefit relies on this act on behalf of both unfavoured and favoured people.There is no sense or reason to aiming at surpassing the limitations of the first without maximizing the potentialities of the last. But the effort towards enhancing maximum skills is bigger than the one oriented towards rousing minimum skills. Not to pursue the objective of developing a person’s maximum skills is to deny altruism and to promote an attitude of anthropological, pedagogical and ethical indifference, masked it could be under tolerance.<hr/>L’acte éducatif révèle la structuration et le dynamisme altruiste de l’individu. Il est nécessaire aussi bien pour le bénéfice individuel que pour le collectif, par rapport aux plus démunis comme aux plus favorisés. Le soin éducatif de supération des limites envers les premiers n’a pas de sens ni de justification sans une exigence de maximalisation des potentialités envers les seconds. Mais l’effort demandé au donneur/éducateur pour l’amélioration des qualités maximales est plus grand que celui orienté vers la découverte de qualités minimales. Ne pas suivre le but de développer les qualités maximales de l’individu est la négation de l’altruisme et entraîne la promotion d’une attitude d’indifférence anthropologique, pédagogique et éthique, bien que sous une apparente tolérance. <![CDATA[<B>Dissertações</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O acto educativo revela a estruturação e o dinamismo altruísta da pessoa. Ele é tão necessário, tanto para benefício individual como colectivo, em relação aos mais carenciados como em relação aos mais favorecidos. Não tem sentido nem justificação o cuidado educativo de superação de limitações com os primeiros sem uma exigência de maximização de potencialidades em relação aos segundos. Mas o esforço requerido ao doador/educador para a melhoria de qualidades máximas é maior do que o orientado para o despertar de qualidades mínimas. Não perseguir o objectivo de desenvolver as qualidades máximas da pessoa é a negação do altruísmo e a promoção de uma atitude de indiferença antropológica, pedagógica e ética, embora com aparência de tolerância.<hr/>The educational act reveals a person’s altruistic structure and dynamism. Individual as well as collective benefit relies on this act on behalf of both unfavoured and favoured people.There is no sense or reason to aiming at surpassing the limitations of the first without maximizing the potentialities of the last. But the effort towards enhancing maximum skills is bigger than the one oriented towards rousing minimum skills. Not to pursue the objective of developing a person’s maximum skills is to deny altruism and to promote an attitude of anthropological, pedagogical and ethical indifference, masked it could be under tolerance.<hr/>L’acte éducatif révèle la structuration et le dynamisme altruiste de l’individu. Il est nécessaire aussi bien pour le bénéfice individuel que pour le collectif, par rapport aux plus démunis comme aux plus favorisés. Le soin éducatif de supération des limites envers les premiers n’a pas de sens ni de justification sans une exigence de maximalisation des potentialités envers les seconds. Mais l’effort demandé au donneur/éducateur pour l’amélioration des qualités maximales est plus grand que celui orienté vers la découverte de qualités minimales. Ne pas suivre le but de développer les qualités maximales de l’individu est la négation de l’altruisme et entraîne la promotion d’une attitude d’indifférence anthropologique, pédagogique et éthique, bien que sous une apparente tolérance. <![CDATA[<B>Projectos de investigação</B>: <B>Escrita - Construção e Expressão de Conhecimento </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es O acto educativo revela a estruturação e o dinamismo altruísta da pessoa. Ele é tão necessário, tanto para benefício individual como colectivo, em relação aos mais carenciados como em relação aos mais favorecidos. Não tem sentido nem justificação o cuidado educativo de superação de limitações com os primeiros sem uma exigência de maximização de potencialidades em relação aos segundos. Mas o esforço requerido ao doador/educador para a melhoria de qualidades máximas é maior do que o orientado para o despertar de qualidades mínimas. Não perseguir o objectivo de desenvolver as qualidades máximas da pessoa é a negação do altruísmo e a promoção de uma atitude de indiferença antropológica, pedagógica e ética, embora com aparência de tolerância.<hr/>The educational act reveals a person’s altruistic structure and dynamism. Individual as well as collective benefit relies on this act on behalf of both unfavoured and favoured people.There is no sense or reason to aiming at surpassing the limitations of the first without maximizing the potentialities of the last. But the effort towards enhancing maximum skills is bigger than the one oriented towards rousing minimum skills. Not to pursue the objective of developing a person’s maximum skills is to deny altruism and to promote an attitude of anthropological, pedagogical and ethical indifference, masked it could be under tolerance.<hr/>L’acte éducatif révèle la structuration et le dynamisme altruiste de l’individu. Il est nécessaire aussi bien pour le bénéfice individuel que pour le collectif, par rapport aux plus démunis comme aux plus favorisés. Le soin éducatif de supération des limites envers les premiers n’a pas de sens ni de justification sans une exigence de maximalisation des potentialités envers les seconds. Mais l’effort demandé au donneur/éducateur pour l’amélioration des qualités maximales est plus grand que celui orienté vers la découverte de qualités minimales. Ne pas suivre le but de développer les qualités maximales de l’individu est la négation de l’altruisme et entraîne la promotion d’une attitude d’indifférence anthropologique, pédagogique et éthique, bien que sous une apparente tolérance. <![CDATA[<B>Reuniões Científicas</B>: <B>‘LBSE: 20 anos depois’ ou ‘20 anos depois da LBSE’?</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es O acto educativo revela a estruturação e o dinamismo altruísta da pessoa. Ele é tão necessário, tanto para benefício individual como colectivo, em relação aos mais carenciados como em relação aos mais favorecidos. Não tem sentido nem justificação o cuidado educativo de superação de limitações com os primeiros sem uma exigência de maximização de potencialidades em relação aos segundos. Mas o esforço requerido ao doador/educador para a melhoria de qualidades máximas é maior do que o orientado para o despertar de qualidades mínimas. Não perseguir o objectivo de desenvolver as qualidades máximas da pessoa é a negação do altruísmo e a promoção de uma atitude de indiferença antropológica, pedagógica e ética, embora com aparência de tolerância.<hr/>The educational act reveals a person’s altruistic structure and dynamism. Individual as well as collective benefit relies on this act on behalf of both unfavoured and favoured people.There is no sense or reason to aiming at surpassing the limitations of the first without maximizing the potentialities of the last. But the effort towards enhancing maximum skills is bigger than the one oriented towards rousing minimum skills. Not to pursue the objective of developing a person’s maximum skills is to deny altruism and to promote an attitude of anthropological, pedagogical and ethical indifference, masked it could be under tolerance.<hr/>L’acte éducatif révèle la structuration et le dynamisme altruiste de l’individu. Il est nécessaire aussi bien pour le bénéfice individuel que pour le collectif, par rapport aux plus démunis comme aux plus favorisés. Le soin éducatif de supération des limites envers les premiers n’a pas de sens ni de justification sans une exigence de maximalisation des potentialités envers les seconds. Mais l’effort demandé au donneur/éducateur pour l’amélioration des qualités maximales est plus grand que celui orienté vers la découverte de qualités minimales. Ne pas suivre le but de développer les qualités maximales de l’individu est la négation de l’altruisme et entraîne la promotion d’une attitude d’indifférence anthropologique, pédagogique et éthique, bien que sous une apparente tolérance. <![CDATA[<B>Comemorações dos 30 anos da Unidade de Educação de Adultos da Universidade do Minho</B>: <B>Reflexões sobre o passado, o presente e o futuro de um campo de práticas heterogéneo</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es O acto educativo revela a estruturação e o dinamismo altruísta da pessoa. Ele é tão necessário, tanto para benefício individual como colectivo, em relação aos mais carenciados como em relação aos mais favorecidos. Não tem sentido nem justificação o cuidado educativo de superação de limitações com os primeiros sem uma exigência de maximização de potencialidades em relação aos segundos. Mas o esforço requerido ao doador/educador para a melhoria de qualidades máximas é maior do que o orientado para o despertar de qualidades mínimas. Não perseguir o objectivo de desenvolver as qualidades máximas da pessoa é a negação do altruísmo e a promoção de uma atitude de indiferença antropológica, pedagógica e ética, embora com aparência de tolerância.<hr/>The educational act reveals a person’s altruistic structure and dynamism. Individual as well as collective benefit relies on this act on behalf of both unfavoured and favoured people.There is no sense or reason to aiming at surpassing the limitations of the first without maximizing the potentialities of the last. But the effort towards enhancing maximum skills is bigger than the one oriented towards rousing minimum skills. Not to pursue the objective of developing a person’s maximum skills is to deny altruism and to promote an attitude of anthropological, pedagogical and ethical indifference, masked it could be under tolerance.<hr/>L’acte éducatif révèle la structuration et le dynamisme altruiste de l’individu. Il est nécessaire aussi bien pour le bénéfice individuel que pour le collectif, par rapport aux plus démunis comme aux plus favorisés. Le soin éducatif de supération des limites envers les premiers n’a pas de sens ni de justification sans une exigence de maximalisation des potentialités envers les seconds. Mais l’effort demandé au donneur/éducateur pour l’amélioration des qualités maximales est plus grand que celui orienté vers la découverte de qualités minimales. Ne pas suivre le but de développer les qualités maximales de l’individu est la négation de l’altruisme et entraîne la promotion d’une attitude d’indifférence anthropologique, pédagogique et éthique, bien que sous une apparente tolérance.