Scielo RSS <![CDATA[Revista Portuguesa de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0871-918720080002&lang=es vol. 21 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Policy and public action.</b>: <b>From central regulation to multipolar regulation</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto situa-se no campo alargado da análise política e tem o propósito de contribuir para a compreensão do processo de construção e regulação das políticas públicas, dando conta da complexidade do processo que vai muito para além do momento da decisão, implicando diferentes instâncias e uma grande multiplicidade de actores. Constitui uma reflexão, construída a partir das análises, interrogações, comentários e críticas produzidas por diferentes autores, a partir de diferentes prismas, que incidiram sobre a política educativa portuguesa das últimas décadas, no que diz respeito à autonomia das escolas e aos efeitos observados na aplicação das medidas que a invocaram, particularmente no que se refere aos projectos, aqui considerados como instrumentos para resolver problemas e criar oportunidades na fronteira entre o social e o político. Representa ainda a oportunidade de mostrar a importância do tempo na construção e análise das políticas públicas.<hr/>This text provides an overview of the broadened field of the policy analysis with the aim of contributing for the understanding of the process of construction and regulation of public policies. It gives account of the complexity of the process that goes beyond the moment of decision, implying different spaces and a great multiplicity of actors. Our reflection derives from the critical analyses, interrogations and commentaries on the Portuguese educational policy, made by different authors, and from different prisms, in the last decades, on the autonomy of the schools, and the effects observed in the implementation of the measures invoked by that autonomy. Particularly, we will consider projects, considered here as tools to solve problems and create opportunities on the borders between the social and the political. It also represents an opportunity to show the importance of the space and temporal dimension for the construction and analysis of the public policies.<hr/>Ce texte se place dans le champ élargi de l'analyse politique, ayant l'intention de contribuer à la compréhension du procès de construction et régulation des politiques publiques, donnant compte de la complexité du procès qui va au-delà le moment de la décision, impliquant de différentes instances et une grande multiplicité d'acteurs. Il constitue une réflexion, construite à partir des analyses, des interrogations, des commentaires et des critiques qui sont arrivées sur la politique éducative portugaise, dans les dernières décennies, formulées par différents auteurs, de différents prismes, en ce qui concerne l'autonomie des écoles, et des effets observés en l'application des mesures qui l'ont invoquée, particulièrement en ce qui concerne les projets, ici considérés comme des outils pour résoudre les problèmes et créer des possibilités à la frontière entre le social et le politique. Il représente aussi une occasion de montrer l'importance de la dimension espace-temporal pour la construction et l'analyse des politiques publiques. <![CDATA[<b>Power questions in pedagogic board</b>: <b>reflections from a case study of the schools grouping</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo centra-se num estudo sobre os diferentes jogos de poder e interesses mobilizados pelos actores escolares num dos órgãos de administração das escolas básicas públicas: o Conselho Pedagógico. A implementação do regime de administração das Escolas impulsionado pelo Decreto-Lei nº 115-A/98 trouxe alterações à composição do Conselho Pedagógico. Assim, a pluralidade de actores, decorrente quer da sua composição legal quer da formação dos Agrupamentos de Escolas, veio atribuir uma maior complexidade a este órgão. A partir de um estudo de caso num Agrupamento de Escolas pretendemos, por um lado, analisar diferentes poderes entre os membros do Conselho Pedagógico e, por outro, reflectir sobre a forma como os docentes percepcionam a participação dos diferentes actores que compõem este Conselho. Os dados obtidos na investigação denunciam a existência de diferentes relações de poder e interesses entre os membros deste Conselho. As decisões, os procedimentos e as práticas a adoptar no Agrupamento espelham sobretudo uma maior predominância dos interesses dos docentes do 2º e 3º ciclos face aos educadores de infância e docentes do 1º ciclo, desenvolvendo-se, desta forma, interesses de ciclos que podem fragilizar dinâmicas conotadas com a lógica democrática.<hr/>This article focuses on a study that took place in the school year of 2002/2003. The study is about the different games of power and interests moved by the actors from one of the administrative structure of the public basic schools: the pedagogic board. The implementation of a legal system of administrating schools by the Decree Law nr 115-A/98 brought changes to the pedagogic board composition. Thus, the plurality of actors, due to both its legal composition and to the creation of the schools grouping, gave a more complexity to this board. From a case study in a schools’ grouping, we pretend, on one hand, to analyse different powers among the pedagogic board members. On the other hand, to reflect on how the teachers see the participation of the different actors of this board. The data obtained from the investigation shows the existence of different relationships of power among the members of this board. The decisions, the procedures and practises adopted by the grouping mirror, above all, a greater predominance of the teachers’ interests of the 2nd and 3rd cycles comparing with the kindergartens and teachers of the 1st cycle, developing, in this way, cycles’ interests which may fragile dynamics connoted with the democratic logics.<hr/>Cet article ce concentre dans l’étude développé dans l’année scolaire 2002/2003, sur les différents jeux de pouvoir et des intérêts travaillés par des acteurs dans un des charges d’administration des écoles publics: le Conseil Pédagogique. La création d’un régime d’administration des écoles engagé pour le Décret-loi nº 115-A/98 a apporté des changes à la composition du conseil pédagogique. De cette façon, la plupart des acteurs de ce conseil dérive de la composition légale et des agroupements d’école, qui est venu attribuer une complexité à cette charge. À partir d’un étude de cas on prétend d’une partie analyser les différents pouvoirs dans ses membres du Conseil Pédagogique et d’autre partie réfléchir sur la forme comme les professeurs voient la participation des divers acteurs dans ce conseil. L’enquête dénonce l’existence de différents relations de pouvoir et des intérêts des professeurs de différents niveaux d’enseignement. Les décisions, les processus et les pratiques projètent surtout la prédominance des professeurs du seconde et troisième cycles devant les éducateurs d’enfance et les professeurs du premier cycle, en développant des intérêts de cycle qui peuvent fragiliser des démarches liées avec la logique démocratique. <![CDATA[<b>Critical Factors in the decision making about institution and course</b>: <b>the case of agricultural higher education in Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo tem como objectivo identificar os determinantes da escolha educacional e apoia-se em dados primários obtidos através da aplicação de um questionário ao universo dos alunos que se inscreveram, pela primeira vez, no ano 2004, em cursos leccionados em instituições vocacionadas para o ensino superior das ciências agrárias (909 alunos). Através da estimação de modelos logit, foram identificados como determinantes da escolha educacional factores pessoais, particularmente o facto do indivíduo estar ou não bem informado sobre os cursos e as instituições a que se pode candidatar; factores de desempenho e académicos, nomeadamente a nota de acesso, motivos de candidatura ao ensino superior e atitudes perante o trabalho e os estudos; factores contextuais, designadamente o facto do indivíduo se encontrar em situação de deslocado, os meios de subsistência, a preparação generalista que o curso proporciona, o prestigio do curso, a existência de maior número de vagas no curso e na instituição, a tradição familiar; e, finalmente, factores sócio-económicos, como o nível de rendimento do agregado familiar e a escolaridade dos progenitores.<hr/>To identify factors that are critical in the decision making about institution and course is the main objective of this work and it leans on in primary data obtained through the application of an inquiry to the students' universe that enrolled, for the first time, during 2003/2004, in courses of agricultural sciences (909 Students). Regarding the decision choice about the education, the estimation results identified as determinant factors: personal factors like culture and values and the fact of the individual to be informed about courses and institutions that he can frequent; academic performance factors, namely, access note, reasons to the higher education application, and attitudes about work and study; contextual factors, particularly, the fact that the individual does not live with his parents, the subsistence means, the not specific preparation that the course provides, the prestige of the course, the family tradition, the existence of larger supply, and the major probability of entering in the degree course and in the institution; and, finally, social and economics factors as income level and the level of the progenitors' education.<hr/>L'objectif de ce travail est d’identifier les facteurs critiques dans le choix fait par les étudiants en se qui concerne leurs études supérieures dans le domaine des sciences agricoles. Le travail utilise les données obtenues par l'application d'un questionnaire à l'univers des étudiants qui ont enrôlé, pour la première fois, (en 2003/2004), dans des cours de sciences agricoles (909 étudiants). Concernant la décision au sujet de leur éducation, les résultats de l'estimation ont identifié comme facteurs déterminants: i) les facteurs personnels, par le fait de l'individu être ou pas informé au sujet des cours et institutions qu'il peut fréquenter; ii) la performance académique, à savoir, note d’accès, raisons de candidature aux cours supérieures et attitudes au sujet du travail et de l’ étude; iii) les facteurs contextuels, notamment le fait de l'individu (l’élève) être ou pas déplacée, les moyens de subsistance pourvus, et la tradition familiale au sujet de la formation, ainsi que la préparation généraliste apportée par les cours, leur prestige et l'existence d’une grande provision de places (et donc d’une probabilité majeure de réussir l’entrée dans le cours); finalement, iv) les facteurs sociaux et l'économiques, comme le niveau du revenu du ménage et le niveau de formation des parents. <![CDATA[<b>Discourses, knowledge and power</b>: <b>a study of teachers' and experts' writings in portuguese educational journals</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es O texto analisa os discursos sobre o aluno português produzidos por professores e especialistas, presentes nas revistas de educação e ensino do último quartel do século XIX. Tem-se em vista apreender a singularidade das produções discursivas, definidas pela identidade profissional dos autores. Observa-se que os especialistas fazem circular saberes dotados de maior legitimidade social, identificados com o cientificismo característico do período. Por outro lado, os professores, em suas escritas, expressam um saber técnico, fruto do aprendizado das práticas 'escriturísticas' relacionadas ao ofício docente. Define-se um peso social diferenciado, fruto da legitimidade dos autores e dos espaços de circulação discursiva, que informaram historicamente relações de saber/poder.<hr/>The paper analyses teachers' and experts' discourses about students in Portuguese educational periodicals of the last decades of the XIXth century. In this sense, it focuses the singularity from the discourses related to the professional identity of the authors. Its possible to identify that the experts writings were founded on a scientificist perspective, which characterized that historical period. On the other hand, the teachers discourses were the expression of a technical knowledge, related to their professional writing practices. Its possible to observe a social hierarchical relationship between the two discourse productions, associated with the relationships between knowledge and power.<hr/>El texto analiza los discursos producidos sobre el alumno por los maestros y expertos en los periódicos de educación portugueses del final de lo siglo XIX. Así es que es posible percibir la singularidad de los discursos, relacionados con la identidad profesional de los autores. Los escritos de los expertos eran fundados en una perspectiva cientificista que caracterizaba esto periodo. Por otro, los discursos de los maestros expresaban un conocimiento técnico asociado a sus prácticas de escritura profesional. Por tanto, si observa una relación jerárquica entre las dos producciones en que saber era asociado a poder. <![CDATA[<b>Tarea de lectura de palabras aisladas</b>: <b>una proposta de análisis de errores</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente estudo investiga as estratégias utilizadas por crianças brasileiras na leitura em voz alta de palavras isoladas. Tomando como foco a investigação da natureza dos erros que geraram palavras reais, distinguiram-se os tipos de respostas que sugeriam a utilização do processo lexical - reconhecimento automático de palavras - daquelas que sugeriam o uso do processo fonológico - a construção da pronúncia e do significado da palavra a partir da aplicação de regras de conversão grafema-fonema. Concluiu-se que as "respostas palavras reais", no português brasileiro, ao contrário da língua inglesa, parecem indicar o uso do processo fonológico de leitura, pois nas séries estudadas apenas uma pequena proporção das respostas denotou uma influência lexical, expressa por lexicalizações. Assim, partindo do processo sinalizado pela resposta, propomos classificar os erros de leitura em dois índices: um indicativo de tendência lexical e outro de tendência fonológica. A análise de erros proposta pode ser utilizada para averiguar a mudança de processos de leitura ao longo do desenvolvimento.<hr/>In this study we investigated the strategies used by Brazilian children in a wordlist reading aloud task. Concentrating on the nature of the type of error that produces real words, we distinguished those kinds of responses that suggest the use of lexical processing (or a dictionary-look up strategy) from those that suggest the use of phonological processing (or a rule based strategy). We concluded that the "real word responses" for Brazilian Portuguese, differently from English, seem to indicate the use of phonological processing in reading, due to the fact that in all grades studied only a small proportion of the responses showed a lexical influence, indicated by lexicalizations. Thus, based on the processing indicated by the response we suggest a classification of reading errors according to these two types: one which points to a lexical tendency and the other to a phonological tendency. The proposed error analysis could be used in the evaluation of developmental changes in reading processes.<hr/>El estudio investiga las estrategias utilizadas por niños brasileños en la lectura en voz alta de palabras aisladas. Tomando como foco la investigación de la naturaleza de los errores que generaron palabras reales, se han distinguido los tipos de respuestas que sugerían la utilización del proceso lexical (el reconocimiento automático de las palabras) de aquellas que sugerían el uso del proceso fonológico (o la construcción de la pronunciación de la palabra por el uso de procedimientos de conversión grafema-fonema). Se concluyó que las "respuestas palabras reales", en el portugués brasileño, al contrario de la lengua inglesa, parecen indicar el uso del proceso fonológico de lectura, pues en las series estudiadas sólo una pequeña proporción de las respuestas denotó una influencia lexical, expresa por lexicalizaciones. Así, partiendo del proceso señalado por la respuesta, proponemos clasificar los errores de lectura en dos índices: uno indicativo de tendencia lexical y otro de tendencia fonológica. El análisis de errores propuesto puede ser utilizado para verificar el cambio de procesos de lectura a lo largo del desarrollo. <![CDATA[<b>Working with texts at undergraduate level</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo tem por objetivo apresentar, discutir e avaliar uma proposta de atividade didática no ensino superior, baseada principalmente na leitura e discussão de textos e demandando uma postura ativa por parte dos estudantes. Tal proposta foi formulada como uma alternativa às atividades didáticas tradicionais, que geralmente utilizam os textos apenas como fontes de informações. Ela está embasada na Psicologia Sócio-Histórica e vem sendo desenvolvida na Universidade Federal de Pelotas (Brasil). Foi analisada por meio de avaliações escritas que colheram as opiniões de estudantes de uma turma de Pedagogia sobre tal proposta. As avaliações sofreram um processo de análise temática e indicam que a proposta, apesar de algumas críticas (relativas, principalmente, ao esforço necessário para desenvolver as tarefas), foi considerada bem sucedida. As estudantes apontaram que, por meio das atividades realizadas, puderam: compreender de maneira mais profunda os textos lidos e internalizar seu conteúdo de forma mais eficiente, estabelecer interconexões com outros conteúdos anteriormente trabalhados e/ou com experiências vivenciadas e refletir sobre o que aprenderam, além de desenvolver e aprimorar suas habilidades de expressão escrita e outras relacionadas aos processos de pensamento.<hr/>This paper has the objective of presenting, discussing and evaluating a teaching activity proposal for the undergraduate level. Such proposal is based mainly on reading and discussing texts, demanding an active posture on the part of students. It has been developed as an alternative to traditional pedagogical activities which usually use texts as mere sources of information. The proposal is supported by Socio-Historic Psychology and has been implemented at the Federal University of Pelotas (Brazil). It was analyzed through written evaluations that contained the opinions of Pedagogy students about it. The evaluations underwent a process of thematic analysis and indicated that the proposal, in spite of some criticism (related mainly to the effort necessary to develop the assigned tasks), has been considered successful. The students reported that, through the activities they have carried out, they were able to: understand the texts in a more profound manner and internalize their content more efficiently; establish interconnections with other information previously learned and/or life experiences; and reflect upon what they have learned. They also reported developing and improving their written expression abilities and other abilities related to thinking processes.<hr/>Ce texte a comme but présenter, réflechir et évaluer au sujet d’une proposition d’activité didactique dans l’enseignement supérieur, fondée surtout à la lecture et discussion de textes qui exigent une position active des étudiants. Cette proposition a été développée comme une alternative aux activités didactiques traditionnelles qui, en général, utilisent les textes seulement comme une source d’informations. La proposition est soutenue par la Psychologie Socio-Historique et se développe à l’Université Fédérale de Pelotas (Brésil). Son analyse a été faite par des évaluations écrites qui ont pris les opinions d’étudiantes d’une classe de Pédagogie sur la proposition. Les évaluations ont souffert un processus d’analyse thématique, indiquant que la proposition a été évaluée positivement par les étudiantes, malgré quelques critiques (surtout par rapport aux efforts nécessaries pour déveloper les tâches). Les élèves ont rapporté qu’au moyen de ces activités, elles ont pu: comprendre plus profondement les textes lus et apprendre leur contenu d’une manière plus efficiente; établir interconnexions avec d’autres contenus travaillés auparavant et/ou avec des expériences vécues; réflechir sur tout ce qu’elles ont appris, en plus de développer et améliorer leurs habiletés d’expression écrite et encore d’autres habiletés liées aux processus de pensée. <![CDATA[<b>Educational animation in social and personal development of future educators</b>: <b>A theatrical practice centered approach</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo procuramos focalizar, a partir de um trabalho realizado em contexto extra-curricular com formandos das Licenciaturas de Educação de Infância e de Professores do 1º Ciclo do Ensino Básico, o papel de um objecto de estudo ainda pouco explorado num contexto de formação inicial, o da animação educativa aliada a práticas teatrais, descrevendo de forma sintética o processo que a ele conduziu, apresentando os resultados e apreciando os seus valores.<hr/>In this article, based on a study developped in extra-curricular context with pre-service kindergarten and elementary school teachers, we intend to focus on the role of a still ill-explored issue in the context of initial formation, the theme of educational animation, combined with theatrical practice. The process that lead to it is briefly described, the results are presented and its values are discussed accordingly.<hr/>Dans cet article, nous procurons, à partir d’une étude réalisée en contexte extra-curriculaire avec de futurs éducateurs de l’école maternelle et primaire, verser sur le rôle d’un object d’étude encore peu exploré en contexte de formation initiale, celui de l’animation éducative alliée à des pratiques théatrales, en décrivant sommairement le processus qui nous y a conduit, en présentant les résultats et en analysant ses valeurs. <![CDATA[<b>Brotar Educação</b>: <b>História da Brotéria e da Evolução do seu Pensamento Pedagógico (1902-1996)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo procuramos focalizar, a partir de um trabalho realizado em contexto extra-curricular com formandos das Licenciaturas de Educação de Infância e de Professores do 1º Ciclo do Ensino Básico, o papel de um objecto de estudo ainda pouco explorado num contexto de formação inicial, o da animação educativa aliada a práticas teatrais, descrevendo de forma sintética o processo que a ele conduziu, apresentando os resultados e apreciando os seus valores.<hr/>In this article, based on a study developped in extra-curricular context with pre-service kindergarten and elementary school teachers, we intend to focus on the role of a still ill-explored issue in the context of initial formation, the theme of educational animation, combined with theatrical practice. The process that lead to it is briefly described, the results are presented and its values are discussed accordingly.<hr/>Dans cet article, nous procurons, à partir d’une étude réalisée en contexte extra-curriculaire avec de futurs éducateurs de l’école maternelle et primaire, verser sur le rôle d’un object d’étude encore peu exploré en contexte de formation initiale, celui de l’animation éducative alliée à des pratiques théatrales, en décrivant sommairement le processus qui nous y a conduit, en présentant les résultats et en analysant ses valeurs. <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872008000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 09:05:31 02-05-2024-->