Scielo RSS <![CDATA[Revista Portuguesa de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0871-918720090002&lang=es vol. 22 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>The place of schools in France at V Republic</b>: <b>a parallel recomposition of the justice and the State forms</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es L’article propose une étude du rôle et de la place des établissements scolaires dans les trois dernières Lois régissant le système éducatif français. Son but est de montrer que ceux-ci correspondent à une recomposition parallèle des formes de la justice et des formes de l’Etat. La Loi de modernisation du système éducatif de 1975 tentait de mettre en œuvre un objectif d’égalité des chances correspondant à l’Etat-providence dans une organisation centralisée et même autoritaire. La Loi d’orientation de l’éducation de 1989 a poursuivi le même objectif d’égalité mais l’a mis en œuvre dans un système déconcentré dont la régulation reposait sur un contrat entre le projet des familles et le projet des établissements. La Loi d’orientation et de programmation de 2005 reprend ce souci de respect des droits des usagers et introduit une obligation de résultats correspondant à une conception managériale de l’Etat.<hr/>O artigo propõe um estudo do papel e do lugar dos estabelecimentos escolares nas três últimas Leis que regem o sistema educativo francês. O seu propósito é mostrar que aquelas Leis correspondem a uma recomposição paralela das formas da justiça e das formas do Estado. A Lei de modernização do sistema educativo de 1975 tentava concretizar um objectivo de igualdade de oportunidades correspondente ao Estado-Providência numa organização centralizada e mesmo autoritária. A Lei de orientação da educação de 1989 perseguiu o mesmo objectivo de igualdade mas pô-lo em acção num sistema desconcentrado cuja regulação assentava num contrato entre o projecto das famílias e o projecto dos estabelecimentos. A Lei de orientação e de programação de 2005 retoma essa preocupação de respeito dos direitos dos utentes e introduz uma obrigação de resultados correspondente a uma concepção gestionária do Estado.<hr/>This article proposes a study about the role and the place of schools when looking at the three last education Acts that lead french education system. Its goal is to argue that those Acts correspond to a parallel recomposition of the justice and the State forms. The education system modernisation Act of 1975 (Loi de modernisation du système éducatif) tries to built an objective of equality of chances that corresponds to an Welfare-state in a centralized even authoritarian organization. The orientation of education Act (Loi d’orientation de l’éducation) of 1989 prosecutes the same equality goal but put it on practice in a de-concentrated system whose regulation was supported by a contract between the families’ project and the schools’ project. The orientation and programmation Act (Loi d’orientation et de programmation) of 2005 reassumes that preoccupation about the respect of the users’ rights and brings an obligation of results that corresponds to a managerial perspective of the State. <![CDATA[<b>Education, globalisations and cosmopolitanisms</b>: <b>New rights, new inequalities</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tendo presente o contexto actual onde emergem novas desigualdades e novas injustiças pretende-se articular o processo de globalização com a construção do cosmopolitismo e da justiça social, distinguindo nesta discussão diversas modalidades de cosmopolitismo, nomeadamente a neoliberal e a democrática. Na linha desta última, o autor aprofunda a noção de cosmopoliticidade para vincar não apenas a ideia de universalidade mas também a de dialogicidade global e de politicidade. A partir deste enquadramento analítico, o autor desenvolve as implicações da cosmopoliticidade democrática na educação em geral e na gestão das organizações educativas em particular, no sentido de esta contribuir também para o reforço da justiça global e para o "cultivo da humanidade".<hr/>Considering the actual context where new inequalities and new injustices emerge, I aim to articulate the process of globalisation with the construction of cosmopolitanism and social justice as I distinguish in this discussion various types of cosmopolitanism such as the neoliberal and democratic types. Within the latter, I deepen the notion of cosmopoliticity in order to stress the idea of universality as well as global dialogicity and politicity. The end of this essay explains how democratic cosmopoliticity influences education and educational administration so that it contributes to a stronger global justice and the "cultivating humanity".<hr/>Vu le contexte actuel où émergent de nouvelles inégalités et de nouvelles injustices, on prétend articuler le processus de globalisation avec la construction du cosmopolitisme et de la justice sociale, en distinguant, dans cette discussion, les diverses modalités de cosmopolitisme, notamment la néolibérale et la démocratique. Dans la ligne d’analyse de cette dernière modalité, l'auteur approfondit la notion de cosmopoliticité pour friser non seulement l'idée d'universalité mais aussi celle de dialogicité globale et de politicité. À partir de cet encadrement analytique, l'auteur développe les implications de la cosmopoliticité démocratique dans l'éducation en général et dans la géstion des organisations éducatives en particulier, tenant en compte le sens que celle-ci acquière, aussi, quand on parle d’une contribution au renforcement de la justice globale et de la "cultivation de l'humanité". <![CDATA[<b>Reflections on the non-school in the school and beyond</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Admitindo-se que a escola pública está em transformação, particularmente no que respeita à (re)definição das suas funções sociais e à sua expressão na estruturação do quotidiano das crianças e dos jovens, partimos para esta reflexão alimentados pela convicção de que é possível compreendê-la pela deambulação crítica entre as suas fronteiras e ao mesmo tempo estabelecer pistas de análise sobre as relações que esta instituição estabelece com outras instâncias educativas. A implementação de medidas políticas como a "escola a tempo inteiro" surge neste texto como a alavanca reflexiva para se pensar as possibilidades educativas que se esboçam entre o escolar e o não-escolar, tanto nos espaços e tempos escolares como para além deles. Não deixaremos também de problematizar a crescente centralidade da cultura escolar na construção e na definição de percursos, estratégias e experiências de educação (não-formais e informais) nos distintos quadros de vida dos alunos.<hr/>Assuming that the public school is in a state of transformation, particularly in regard to a (re) definition of its social functions and its expression in structuring the daily lives of children and young people, we commence this reflection nourished by the conviction that it is possible to comprehend it by taking a critical stroll between their borders and at the same time establishing lines of analysis on the relationships that this institution establishes with other educational instances. The implementation of policy measures such as "full time school" appears in this text as a lever to reflective thinking about educational opportunities that may be drafted between the school and the non-school, both in school space and time and beyond them. We will also discuss the growing centrality of school culture in the construction and definition of pathways, strategies and experiences of education (non-formal and informal) in distinct areas of the life of students.<hr/>Admettant que l’école publique est en transformation, particulièrement en ce qui concerne la (re)définition de ses fonctions sociales et de son expression dans la structuration du quotidien des enfants et des jeunes, nous partons vers cette réflexion alimentés par la conviction qu’il est possible de la comprendre par la déambulation critique entre ses frontières. Nous prétendons en même temps établir des pistes d’analyse par rapport aux relations que cette institution établit avec d’autres instances éducatives. La mise en place de mesures politiques comme l’"école à temps complet" surgit dans ce contexte comme le levier réflexif pour penser aux possibilités éducatives qui s’ébauchent entre le scolaire et le non-scolaire, aussi bien dans les espaces et temps scolaires qu’en dehors d’eux. Nous ne cesserons pas non plus de problématiser la croissante centralité de la culture scolaire dans la construction et dans la définition de parcours, de stratégies et d’expériences d’éducation (non formelles et informelles) dans les différents cadres de vie des élèves. <![CDATA["<b>New</b>"<b> segmentation legitimacies of young executives labour market</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir dos principais resultados dos diagnósticos realizados aos licenciados e aos dirigentes/responsáveis pelos recursos humanos, iremos destacar, neste artigo, os efeitos das estratégias de flexibilização prosseguidas pelas empresas nas seguintes vertentes: produtiva, formativa, funcional, salarial, duração do horário de trabalho e vínculo laboral. As "novas" legitimidades que segmentam estes jovens quadros alicerçam-se cada vez mais na desregulamentação das relações de trabalho e emprego e das políticas empresariais seguidas pela maioria das empresas que expõe a uma crescente precarização grupos sociais que investiram na sua formação profissional e académica, em particular de nível superior. Os jovens são, por conseguinte, confrontados com o desafio de aceitarem a incerteza e de a usarem como um efectivo recurso para a acção, isto é, de adquirirem uma certa (ins)estabilidade identitária que forneça um sentido de temporalidade biográfica plausível. Tal passa pela interiorização de uma cultura de iniciativa empresarial, empreendedora e criativa, assente num elevado grau de transferabilidade do valor das qualificações académicas, competências e orientações culturais de formação técnico-científica superior.<hr/>Today as before, the dialectics of work and employment expresses profound contrasts. In this context, employability - understood as the probability both of accessing and staying in the labour market - plays with multiple aspects, which are not only linked with the individual and professional qualifications of those who look for a job, but also assume collective and unequal dimensions. The latter refers namely to the local inflexions of the macro-economical context within which the search for a job takes place, the human resource management strategies that companies resort to, and higher education as well as employment and training policies. In this article, based on the main results of diagnoses focusing on graduates and human resource managers, we will highlight the effects of the flexibility strategies adopted by companies considering the following dimensions: productive, training, functional, compensation, work schedule and type of contract. The "new" legitimacies that section these young executives are growingly based on the non-regulation of work relations and of the entrepreneurship policies adopted by most companies, exposing to a growing precariousness social groups that have invested on professional and academic formation, particularly in higher education. As a result, youngsters are confronted with the challenge of acepting uncertainty and using it as a real asset for action, that is, of gaining a certain identity (in)stability that may provide a sense of plausible biographic temporality. This includes internalising a culture of entrepreneurship and creative initiative resting on a high degree of transferability of the value of academic qualifications and of competencies and cultural orientations of superior technical-scientific training.<hr/>À partir des principaux résultats des diagnostics réalisés aux diplomés et aux directeurs responsables des ressources humaines, on irá souligner, dans cet article, les effets des stratégies de flexibilization suivies par les entreprises dans les versants suivantes: productive, formative, fonctionnelle, salariale, durée de l'horaire de travail et lien/contract laboral. Les «nouvelles» légitimités qui segmentent ces jeunes cadres se fondent de plus en plus dans la déréglementation des relations de travail et d'emploi et des politiques suivies par la majorité des entreprises qui exposent à une croissante precarization des groupes sociaux qui ont investi dans sa formation professionnelle et académique, en particulier de niveau supérieur. Les jeunes sont, par conséquence, confrontés au défi d'accepter l'incertitude et de l’utiliser comme une effective ressource pour l'action, c’est à dire, d'acquérir une certaine (in)stabilité identitaire qui fournisse un sens de temporalité biographique plausible. Un tel processus passe par l'intériorisation d'une culture d'initiative d'entreprise, entreprenante et créative, basée dans un haut degré de transferabilité de la valeur des qualifications académiques, de compétences et d'orientations culturelles de la formation technique-scientifique supérieure. <![CDATA[<b>Exploring the instrumental rationality in the decisions of school organization</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta é uma abordagem à problemática da decisão e da racionalidade que lhe é inerente, com particular destaque para os aspectos constitutivos da racionalidade instrumental, visando explorar o seu alcance e os seus limites, ao mesmo tempo que se admitem outros modos de racionalidade. Foi dado especial relevo ao modo como a racionalidade instrumental é veiculada no âmbito da organização escolar e aos propósitos que pode servir, motivo pelo qual foi importante a identificação das determinações axiológicas, interesses, lógicas e objectivos que estão subjacentes a esta forma de racionalidade. Neste sentido fizemos uma reflexão em torno da decisão e da racionalidade instrumental considerando os comportamentos que lhe estão associados, sem esquecer as práticas que fomenta e que promove na organização escolar.<hr/>This is an approach towards the problem of decision making and the rationality which is inherent to it. Constitutive aspects of instrumental rationality are highlighted with the objective of exploring its limits and boundaries whilst admitting other modes of rationality. Importance was given to the way instrumental rationality is propagated within school organization and also to the purposes that it can help. That is why it was important to identify the axiological determinations, interests, logics and objectives that are underlying this form of rationality. In this sense a reflection was made on both decision making and instrumental rationality regarding those behaviours associated to it plus the practices that it stirs up and promotes in the process of school organisation.<hr/>C’est un abordage à la problématique de la décision et de la rationalité qui lui est inhérente, avec une relevance particulière pour les aspects constitutifs de la rationalité instrumentale qui visent explorer son objectif et ses limites, en même temps, qu’on peut admettre d’autres formes de rationalité. Nous avons mis en évidence, plus particulièrement, la façon dont la rationalité instrumentale est amenée dans le domaine de l’organisation scolaire. Nous avons, également, donné une grande importance à l’identification des déterminations axiologiques des intérêts, des éléments logiques et des objectifs qui sont inhérents à cette forme de rationalité, étant donné que ceux-ci étaient l’un des motifs auxquels nos propos devaient servir. Dans ce sens nous avons fait une réflexion autour de la décision et de la rationalité instrumentale en considérant les comportements qui en sont associés, sans oublier les pratiques qui encourage et qui favorise dans l´ organisation scolaire. <![CDATA[<b>Cómo discursos dominantes en los espacios de la educación atraviesan prácticas docentes?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es As práticas docentes são atravessadas pelos discursos dominantes em circulação nos espaços da educação na contemporaneidade. Nesse sentido, o artigo tem como objetivo analisar os discursos pedagógicos predominantes entre os professores quando se trata de metodologias de ensino. Para o estudo, selecionamos as noções de discurso pedagógico (Díaz, 1998), discutido a partir da compreensão de discurso de Michel Foucault. Para obtenção das informações, utilizamos questionários respondidos por 120 professores de escolas públicas e privadas de Santa Catarina e do Rio Grande do Sul, na região Sul do Brasil. As informações obtidas mostram que a interdição das metodologias centradas no ensino e o predomínio de uma pedagogia do aprendiz constituem o discurso pedagógico predominante na atualidade. Sommer (2005) e Silveira (2005) já apontavam tal predomínio ao estudarem os discursos sobre alfabetização. No entanto, não é apenas no que tange à alfabetização que tais discursos vigoram; eles também são encontrados nos ditos dos professores, tais como os de Educação Física e Letras, que atuam nas séries iniciais e finais do Ensino Fundamental e Médio.<hr/>The teaching practices cross the dominant discourses in circulation in the education space today. This article aims at bringing about pedagogical discourses that prevail among teachers when they deal with teaching methodologies. For this study, we have selected the notions of pedagogical discourse (Díaz, 1998), as discussed from the comprehension of discourse of Michel Foucault. In order to obtain data, we have used questionnaires, which were answered by 120 teachers of both private and public schools in Santa Catarina and Rio Grande do Sul, southern Brazil. The information obtained has shown that the interdiction of methodologies centered on teaching, and the prevalence of learner pedagogy have constituted the currently prevailing pedagogical discourse. Sommer (2005) and Silveira (2005) had already pointed out this prevalence when they studied discourses about literacy. However, these discourses do not only appear in the field of literacy, but also in the discourse of teachers, such as those that teach Physical Education and Languages, that work with early and late grades of both Elementary and High School.<hr/>Las prácticas docentes son atravesadas por los discursos dominantes en circulación en los espacios de la educación en la contemporaneidad. El artículo tiene como objetivo evidenciar los discursos pedagógicos predominantes entre los profesores cuando se trata de metodologías de enseñanza. Para el estudio, seleccionamos las nociones de discurso pedagógico (Díaz, 1998), discutido a partir de la comprensión de discurso de Michel Foucault. Para obtención de las informaciones, utilizamos cuestionarios contestados por 120 profesores de escuelas públicas y privadas de Santa Catarina y de Rio Grande do Sul, en la región Sur de Brasil. Las informaciones obtenidas muestran que la interdicción de las metodologías centradas en la enseñanza y el predominio de una pedagogía del aprendiente constituyen el discurso pedagógico predominante en la actualidad. Sommer (2005) y Silveira (2005) ya señalaban dicho predominio al estudiar los discursos sobre alfabetización. Sin embargo, no es solo en lo que tange a la alfabetización que tales discursos se fortalecen; también se encuentran en los dichos de los profesores, tales como los de Educación Física y Letras, que actúan en los años iniciales y finales de la Enseñanza Fundamental y Mediana. <![CDATA[<b>Economía popular y la educación</b>: <b>la experiencia de una cooperativa de reciclaje de residuos en Rio de Janeiro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nesta texto analisamos as práticas de uma Cooperativa de Reciclagem de Lixo situada na Baixada Fluminense, Rio de Janeiro, enfocando a organização e relações de trabalho; os saberes produzidos nos processos de trabalho e as redes de ação coletiva estabelecidas com a comunidade. Os dados foram obtidos através de entrevistas realizadas com os cooperados e suas lideranças e com os técnicos da ONG AutreTerre, que apóia o projeto. Os resultados da pesquisa qualitativa apontam que esta experiência de economia popular e solidária tornou-se uma alternativa de inclusão social, gerando trabalho e renda, além de saberes e valores, na perspectiva de uma educação popular crítica. Nas relações da Cooperativa com a comunidade são estabelecidas redes de ação coletiva, resgatando-se o espaço público, no qual a publicização da diversidade de idéias e concepções pode viabilizar a o exercício da cidadania.<hr/>The article analyzes the experiences and practices of a Waste Recycling Cooperative situated in Baixada Fluminense, Rio de Janeiro, focusing on its organization and work relations, on the knowledge that is constituted in work process and the networks of collective action established with the community. The data were obtained through interviews with the cooperative workers, their leadership and the technicians from the NGO Autre Terre, which gives support to the project. The results of the qualitative research illustrate that this popular and solidary economy experience became an alternative for social inclusion, generating work and income, knowledge and values, all under the perspective of a critical popular education. In the relationship between Cooperative and Community collective action networks are established that rescue the public sphere, in which the diversity of ideas and conceptions are explicit, making the exercise of citizenship possible.<hr/>En él articulo se examinan las prácticas de una cooperativa de Reciclaje de Residuos ubicado en Baixada Fluminense, Río de Janeiro, centrándose en la organización y las relaciones de trabajo, los conocimientos producidos en los procesos de trabajo y redes de acción colectiva establecido con la comunidad. Los datos se obtuvieron a través de entrevistas con los miembros de las cooperativas y sus dirigentes y con los técnicos de la organización no gubernamental Terre Autre, que apoya el proyecto. Los resultados de la investigación cualitativa revelan que esta experiencia de economía popular y la solidaridad se ha convertido en una alternativa para la inclusión social, generación de empleo e ingresos, así como los conocimientos y valores, la perspectiva de una educación popular crítica. En las relaciones de cooperación con la comunidad son establecidos redes de acción colectiva, es rescatar un espacio público, en la que el publicization de la diversidad de ideas y conceptos pueden facilitar el ejercicio de la ciudadanía. <![CDATA[<b>Translation, Adaptation and Validation study of the ASSIST in a sample of Portuguese Higher Education Students</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste estudo são analisadas as abordagens ao estudo, concepções de aprendizagem e preferências por diferentes estilos de ensino características de estudantes universitários. Foi nossa intenção construir uma versão portuguesa do Approaches and Study Skills Inventory for Students - short version (Tait, Entwistle & McCune, 1998), aferindo a sua validade e fidelidade numa amostra de estudantes universitários portugueses. Os resultados na validade de constructo e os indicadores de fidelidade do instrumento parecem demonstrar que, no global, o ASSIST avalia os constructos teóricos subjacentes e os estudantes que integraram este estudo parecem, de facto, revelar determinadas formas de abordar as tarefas de estudo e de aprendizagem. São, contudo, de destacar algumas limitações, não só características de instrumentos desta natureza, mas também resultantes dos próprios procedimentos e de alguns resultados menos satisfatórios em algumas das subescalas do inventário.<hr/>In this article we investigate approaches to study, conceptions of learning, and teaching styles in Portuguese higher education students. It was our purpose to construct a Portuguese version of the Approaches and Study Skills Inventory for Students - short version (Tait, Entwistle & McCune, 1998). Validity and reliability were considered and tested in a sample of Portuguese college students. The results from construct validity and internal consistency indicate that in general, the instrument measures the theoretical constructs. College students that integrated the studied sample did reveal certain ways of approaching the study and learning tasks. Nevertheless, we highlight some limitations, not only typical of instruments of this nature (auto-response), but also related to some procedures. In particular, we emphasize some less satisfactory results in some of the subscales of the inventory.<hr/>Dans cette investigation, nous avons examiné comment les étudiants universitaires apprennent, étudient et quelles sont leur préférences concernant les styles d’enseignement. Notre référence a été le travail qu’Entwistle et ses collègues développent depuis plusieurs années. Notre objectif était de construire une version Portugaise du questionnaire Approaches and Study Skills Inventory for Students - short version (Tait, Entwistle & McCune, 1998), supporté par plusieurs analyses pour évaluer la scientificité de l’inventaire. Les résultats nous permettent d’affirmer que, globalement, l’instrument peut être utilisé pour évaluer les conceptions théoriques postulées par l’auteur du questionnaire. Les étudiants universitaires qui ont fait partie de notre étude parait démontrer plusieurs conceptions et styles d’apprendre et d’étudier. Cependant les résultats obtenus, nous avons aussi observé quelques limitations concernant l’utilisation d’instruments d’auto-réponse comme l’ASSIST, et aussi résultants de quelques procédures utilisées. En particulier, nous pensons que certains résultats moins satisfacteurs relatives à certaines scalas du questionnaire, doivent être analysés avec prudence. <![CDATA[<b>Auto-evaluación de la función de la Tutoría en el Curso de Graduación en Pedagogía a la Distancia de una Universidad Brasileña</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo relata e analisa a auto-avaliação da atuação de tutores no Curso de Licenciatura em Pedagogia à Distância - PEAD/UFRGS, oferecido por uma universidade brasileira. Buscou-se sondar, mediante um estudo de caso, a função dos tutores no contexto deste curso a distancia, em conformidade com o Guia do Tutor, e aferir se tais procedimentos ensejam melhor aprendizagem.<hr/>This article describes and analyses the self-evaluation of Tutors’ function at the Undergraduation Course in Distance Pedagogy - PEAD/UFRGS, offered by a Brazilian University. We intended to test, through a study case, the tutors’ performance at this distance course environment, accordingly to the tutors’ guide, and to assess if such procedures enable a better learning.<hr/>Este artículo tiene como objetivo relatar y analizar la auto-evaluación de la función de la Tutoría en el Curso de Graduación en Pedagogía a la Distancia - PEAD/UFRGS, ofrecido por una universidad brasileña. Con el intuito de sondear la función de los tutores en este curso a la distancia, fue utilizado el estudio de caso, en conformidad con la Guía del Tutor, y percibir si tales procedimientos posibilitan mejores aprendizajes <![CDATA[<b>Desvelando el  fenómeno Bullying en los colegios  públicos de Porto Alegre, RS, Brasil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Bullying é uma palavra inglesa que foi adotada em diversos países para se referir à intimidação. Brigas, ofensas, comentários maldosos, agressões físicas e psicológicas, repressão são tipos de violência geralmente associados à infância. Estudos indicam que brincadeiras de mau gosto podem gerar conseqüências sérias como baixa auto-estima, novas fontes de violência e, inclusive, casos de suicídio. Este estudo vem sendo desenvolvido desde julho de 2007 em quatro escolas públicas da cidade de Porto Alegre - RS, totalizando 192 alunos participantes. Através de questionário e grupos focais observou-se que mais de 70% dos alunos percebem a existência de preconceitos no ambiente escolar e quase 40% consideram regular/ruim/ péssimo as relações na escola, refletindo o mal-estar do estudante em relação à escola. Essa dinâmica vem levando cada vez mais jovens ao isolamento e a exclusão.<hr/>Bullying is an English expression which was adopted in several countries to refer to intimidation. Fights, offenses, mean commentaries, physical and psychological aggressions, and repression are types of violence generally associated to childhood. Studies indicate that bad manners childhood play could generate serious consequences such as low self-esteem, new sources of violence, and, inclusively, suicide matters. This study is developed since July 2007 in four public schools in the city of Porto Alegre, RS, with 192 student’s participants. Through questionnaire and focal groups, it was observed that more than 70% of the students perceive the existence of prejudice in the school environment and almost 40% consider it regular/bad or horrible the relations in schools, reflecting the discomfort of students concerning the school. This dynamic is leading to more exclusion and isolation among teenagers.<hr/>Bullying es una palabra inglesa que fue adoptada en diversos países para referirse a intimidación. Peleas, ofensas, comentarios maldosos, agresiones físicas y sicológicas, represión son tipos de violencia generalmente asociados a infancia. Estudios indican que juegos de mal gusto pueden generar consecuencias serias como baja auto-estima, nuevas fuentes de violencia e, incluso, casos de suicidio. Este estudio viene siendo desarrollado desde julio de 2007 en cuatro colegios públicos de la ciudad de Porto Alegre - RS, totalizando 192 alumnos participantes. A través de cuestionario y grupos focales se observó que mas de 70% de los alumnos perciben la existencia de perjurios en el ambiente escolar y casi 40% consideran regular/ malo/ pésimo las relaciones en la colegio, reflejando el mal-estar del estudiante en relación a la colegio. Esta dinámica viene llevando cada vez más jóvenes al aislamiento y a la exclusión