Scielo RSS <![CDATA[Revista Portuguesa de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0871-918720130001&lang=en vol. 26 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Sociomoral identity, social models and socialization of values</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo apresenta-se um estudo sobre o impacte das experiências educativas formais e informais sobre a identidade psicossocial dos estudantes do Ensino Superior. O estudo, baseado num inquérito psicossocial, conta com uma amostra de 860 sujeitos (estudantes do Ensino Superior) e está centrado na esfera não-comportamental da moralidade, nomeadamente nas crenças acerca do self e na representação de bem e excelência. Os estudantes foram inquiridos acerca dos seus modelos sociais de excelência, i.e., pessoas que consideram exemplares devido às suas palavras e ações. A metodologia da análise de conteúdo permitiu catalogar as características consideradas como critério para que uma pessoa seja considerada exemplar e um modelo de excelência a seguir; a partir destes critérios inferimos os valores dos estudantes. Os resultados permitem-nos concluir que os padrões de excelência sociomoral não são influenciados pela experiência académica no Ensino Superior. Fatores demográficos, como o sexo e a experiência no contexto familiar, assim como também o estilo educativo parental, são mais influentes na determinação dos valores e crenças sociais e morais dos estudantes do Ensino Superior.<hr/>The paper introduces a psychosocial study about values, attitudes and behaviours of college students. A sample of 860 participants answered a questionnaire whose purposes where, among others, to clarify the impact of formal and informal educational experiences on social identity in university students. The research methodology will be presented and part of the results shown and discussed. Reported data are centred at the non-behavioural sphere of morality, namely the representation of good and excellence and the beliefs about self and worldviews. Students where inquired about their social models of excellence, i.e., people who excel and which the subject considers exemplar, due to his/her words and behaviours. Content analyses made it possible to catalogue the characteristics considered as criteria to judge a person as a model to be followed. This leads to the inference of student’s social values. Results show that the patterns of sociomoral excellence are uninfluenced by the college experience. Other socialization processes, particularly those evolving at the family sphere, such as the educational style of parents, are much more influential upon social and moral beliefs and values of the student. Gender is another factor revealing significant effects.<hr/>Cet article présente une étude sur l'impact des expériences formelles et informelles d'éducation sur l'identité psychosociale des étudiants de l'enseignement supérieur. 860 étudiants ont répondu à un questionnaire dont les buts sont, entre autres, de clarifier l'impact du formels et informels d'expériences pédagogiques sur l'identité sociale chez les étudiants universitaires. Les étudiants ont été interrogés sur leurs modèles sociaux de l'excellence, à savoir: des personnes qui trouvent des copies en raison de leurs paroles et leurs actions, la représentation du bien et d'excellence et les croyances sur soi et visions du monde. La méthodologie d'analyse de contenu a permis de classer les caractéristiques considérées comme un critère pour qu'une personne puisse être considérée comme exemplaire et un modèle d'excellence à suivre. Cela nous permet d'inférer les valeurs sociales des étudiants. Les résultats nous permettent de conclure que les normes de l'excellence sociomoral sont pas influencés par l'expérience académique dans l'enseignement supérieur. Autres processus de socialisation, en particulier ceux évoluant à la sphère familiale, tels que le style éducatif des parents, sont beaucoup plus influents sur les croyances sociales et morales et les valeurs de l'étudiant. Les facteurs démographiques, tels que le sexe et l'expérience au sein de la famille, sont les plus influents dans la détermination des valeurs et des croyances morales et sociales des étudiants. <![CDATA[<b>The spread of school belief or the </b>"<b>transmission of conviction</b>": <b>the rites of institution in <i>o ateneu</i></b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo, na interface da sociologia da educação com a história da educação, apresenta uma análise dos ritos de instituição descritos no romance O Ateneu, de autoria do escritor brasileiro Raul Pompeia, publicado originalmente em 1888. O romance retrata o cotidiano escolar de um colégio de elite da época. Os ritos de instituição no colégio Ateneu atuam no sentido de produzir - reproduzindo - a crença na vida escolar, estabelecendo diferenças entre os indivíduos a que são direcionados. Nesse sentido, os ritos escolares atuam no convencimento dos agentes à adesão e participação nas diversas atividades do colégio, orquestrando de forma coletiva os diversos interesses, disposições e modos de conduta.<hr/>This article, in the interface of sociology of education with history of education, presents an analysis of the rites of institution described in the novel O Ateneu, authored by the Brazilian writer Raul Pompeia and originally published in 1888. The novel portrays the daily life of a wealthy school of the time. The rites of institution in Ateneu school act to produce - reproducing - the belief in school life, establishing differences among the targeted individuals. In this sense, ritual acts to convince the school agents of supporting and taking part in various activities of the school, collectively orchestrating the different interests, dispositions and modes of conduct.<hr/>Cet article, dans l'interface de la sociologie de l'éducation et de l'histoire de l'éducation, présente une analyse des rites d'institution décrits dans le roman O Ateneu, de l'écrivain brésilien Raul Pompeia, paru pour la première fois en 1888. Le roman rapporte le quotidien d'un collège de l'élite de l'époque. Les rites d'institution au collège Ateneu exercent une action dans le sens de produire - en reproduisant - la croyance dans la vie scolaire, en établissant des différences entre les individus à qui ils sont destinés. Dans ce sens, les rites scolaires agissent pour convaincre les agents à l'adhésion et à la participation aux différentes activités du collège, en orchestrant d'une façon collective les divers intérêts, dispositions et modes de conduite. <![CDATA[<b>National institute for adult education and training (anefa)</b>: <b>A landmark on the Europeanisation of the public agenda in the sector</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto apresenta o enquadramento sociopolítico com que foi criada a primeira instituição nacional de representação pública oficial para a educação de adultos. Demonstra-se que esta Agência Nacional de Educação e Formação de Adultos (ANEFA), apesar de ter conhecido uma existência curta, e normativamente precária, representou um marco fundamental para implementar as atuais características de desenvolvimento do setor. Argumenta-se que o seu papel consistiu em alterar os termos da regulação educacional instituída, na medida em que, a partir da sua atuação, foram transnacionalmente estabelecidas em contexto português as bases da governação pluriescalar da "nova EFA" que, sustentamos, caracteriza hoje o campo.<hr/>The paper presents the sociopolitical framing where the first National Institute for Adult Education and Training (ANEFA) was created. We prove that ANEFA has been essential to the present development of this educational sector. Then we argue that the role of ANEFA was related to introduce, in national context, a new regulatory logic that has established a pluriscaled governance of adult education and training.<hr/>El texto presenta el contexto sociopolítico en que se creó la primera Agencia Nacional de Educación y Formación de Personas Adultas (ANEFA). Se demuestra que su actuación ha sido fundamental para el desarrollo del campo. Argumentamos que su papel ha sido el de introducir, en el contexto portugués, las bases transnacionales de la gobernación pluriescalar que, sostenemos, es la principal característica actual del sector. <![CDATA[<b>Contributions to competence concept clarification in an integrated and systemic approach</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo temos como principal finalidade contribuir, através da análise reflexiva de perspetivas avançadas por diferentes autores (Allal, 2004; Alonso, 2006; Escamilla, 2009; Jonnaert, 2002; Le Boterf, 2005; Legendre, 2000; Perrenoud, 1999, 2001; Roldão, 2005a; Rychen & Tiana, 2005; entre outros), para a clarificação da noção de competência, assumindo uma perspetiva integrada e sistémica do conceito. Pretendemos, deste modo, colaborar para o esclarecimento de uma perspetiva global e integradora desta noção, que assuma as suas múltiplas dimensões, conteúdos e elementos no sentido da sua utilização partilhada, de modo mais incidente no domínio da Educação. Para tal, após uma curta introdução, o presente artigo defende a importância da clarificação conceptual da noção de competência, apresenta uma breve evolução do conceito e sistematiza as principais divergências e convergências encontradas nos entendimentos avançados pelos autores analisados.<hr/>This article aims to be a contribute, through different authors’ perspectives analysis (Allal, 2004; Alonso, 2006; Escamilla, 2009; Jonnaert, 2002; Le Boterf, 2005; Legendre, 2000; Perrenoud, 1999, 2001; Roldão, 2005a; Rychen & Tiana, 2005; among others), to the competence concept clarification, assuming a concept integrated and systemic approach. Therefore, we intent to collaborate towards a global and integrative perspective clarification, that considers competence multiple dimensions, contents and elements for its shared use, in a more incident way in the education field. To this end, after a brief introduction, this article defends the importance of competence conceptual clarification, presents a brief competence concept evolution and systematizes the main differences and similarities found in the analyzed perspectives.<hr/>En este artículo tenemos como principal objetivo contribuir, a través del análisis reflexiva de las perspectivas presentadas por diferentes autores (Allal, 2004; Alonso, 2006; Escamilla, 2009; Jonnaert, 2002; Le Boterf, 2005; Legendre, 2000; Perrenoud, 1999, 2001; Roldão, 2005a; Rychen & Tiana, 2005; entre otros), para aclarar el concepto de competencia, asumiendo una perspectiva integrada y sistémica del concepto. Tenemos la intención de ayudar à la clarificación de una perspectiva global e integradora de este concepto, que asume sus múltiples dimensiones, contenidos y elementos, para su uso compartido más incidente en el campo de la educación. Para ello, tras de una breve introducción, se discute la importancia de la clarificación conceptual de la noción de competencia, se presenta una breve evolución del concepto y explora las principales diferencias y similitudes que se encuentran en el entendimiento avanzado por los autores analizados. <![CDATA[<b>Implementing new pedagogical practices in Higher Education</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A implementação de paradigmas no Ensino Superior resultantes da introdução do Processo de Bolonha abre portas para a renovação. A qualidade passa pela revisão dos curricula, pela reorganização dos processos de ensino-aprendizagem, pela estruturação das unidades curriculares e cursos, pela qualificação e formação de docentes, pelo sucesso e resultados escolares, pela avaliação das competências atingidas e pela confiança social no Ensino Superior. Em 2010, foi delineado o Projeto "Construção da Aprendizagem" (ConstAp) com o objetivo principal de motivar as mudanças, nomeadamente ao nível das metodologias adotadas e da implementação do trabalho autónomo, para garantir uma carga de trabalho do estudante contínua ao longo do semestre. A questão central é a melhoria da qualidade no ensino ministrado. Este artigo analisa a execução do projeto implementado no IPCB, desde o ano letivo 2009/10, no âmbito do Processo de Bolonha, contextualizando os seus objetivos, implementação e condicionantes.<hr/>The implementation of new paradigms in Higher Education resulting from the introduction of the Bologna Process delivers an opportunity for the renewal. The Higher Education’s quality involves the revision of curricula, the reorganization of teaching and learning by structuring courses, the qualification and training of teachers, the academic success and educational attainment, standards of performance, students’ skills and institutions assessment and social confidence in the education provided. In 2010, it was outlined the project "Construction of Learning" (ConstAp) at the Polytechnic Institute of Castelo Branco, with the main objective of motivating the adoption of changes, particularly in terms of the methodologies and the systematic implementation of autonomous work, to ensure student's workload continuous throughout the semester. Quality improvement in Higher Education is the core issue which is intended to ensure by the project. This article examines the development of the project implemented at the IPCB in the scope of the Bologna Process.<hr/>La implementación de paradigmas en la Educación Superior desde la introducción del Proceso de Bolonia abre las puertas para la renovación. La calidad exige la revisión de los programas, la reorganización de la enseñanza/aprendizaje, mediante la restructuración de asignaturas y carreras, la cualificación/formación de los profesores, el éxito y los resultados escolar, la evaluación de las habilidades adquiridas y la confianza social en la Éducación Superior. En 2010 se inició el proyecto “Construcción de la Aprendizaje" (ConstAp) con el objetivo principal de motivar a los cambios, especialmente en cuanto a las metodologías adoptadas y la implementación del trabajo autónomo, para garantizar la carga de trabajo de un estudiante a lo largo del semestre. En este artículo se examina la aplicación del proyecto implementado en el IPCB bajo el Proceso de Bolonia, la contextualización de sus objetivos y las limitaciones de implementación. <![CDATA[<b>Blended learning Training ecosystems in the university practice</b>: <b>Valuation of the students and their effect on the learning style</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo recogemos los resultados obtenidos en una investigación longitudinal sobre ecosistemas de formación blended learning que estamos desarrollando en colaboración con la Universidad del Algarve y centros de innovación de España y Suiza. En esta ocasión presentamos la valoración de los estudiantes sobre su implementación en el 5º curso de la Licenciatura en Pedagogía de la Facultad de Educación de la Universidad de Oviedo. La muestra está formada por 120 estudiantes. La metodología es cuantitativa y los instrumentos empleados son el Cuestionario EcoFAE (elaboración propia), Cuestionario de Estilos de Aprendizaje-CHAEA y el Index of Learning Styles-ILS. Los resultados indican una positiva valoración del modelo de formación desplegado porque facilita la gestión y construcción colaborativa del conocimiento, porque se proyecta en el entorno laboral por la participación de profesionales externos y porque mejora los estilos de aprendizaje de los estudiantes.<hr/>Neste artigo compilamos os resultados obtidos numa investigação longitudinal sobre ecossistemas de formação blended learning ou B-learning que estamos a desenvolver em colaboração com a Universidade do Algarve e centros de inovação espanhóis e suíços. Nesta ocasião, apresentamos a avaliação dos estudantes sobre a sua implementação no 5º curso da Licenciatura em Pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Oviedo. A amostra é constituída por 120 estudantes. A metodologia é quantitativa e os instrumentos empregados são o Questionário EcoFAE (elaboração própria), Questionário de Estilos de Aprendizagem-CHAEA e Index of Learning Styles-ILS. Os resultados indicam uma avaliação positiva do modelo de formação exibido, pois este facilita a gestão e construção colaborativa do conhecimento, com a sua respetiva projeção no contexto laboral devido à participação de profissionais externos, e porque melhora os estilos de aprendizagem dos estudantes.<hr/>In this paper we present the results of a longitudinal research on blended learning ecosystems, in collaboration with the University of Algarve and innovation centres in Spain and Switzerland. We present the findings of its implementation among students in the final course of Education studies at the University of Oviedo. The sample is of 120 students. The methodology is quantitative. The instruments used are a self-made Questionnaire EcoFAE, a Learning Style Questionnaire-CHAEA and an Index of Learning Styles-ILS. The results show that the methodology facilitates a collaborative construction of the knowledge shared, which has a projection in the labour environment due to the participation of external agents. The students’ learning styles are also improved. <![CDATA[<b>Science curriculum for primary school</b>: <b>Study of (dis)continuities in the pedagogical message</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo centra-se na análise do currículo de Ciências do 1º Ciclo do Ensino Básico. Analisa-se a diferença nas mensagens veiculadas pelos documentos Competências Essenciais - Estudo do Meio e Programa do Estudo do Meio relativamente ao que se ensina e à forma como se ensina e discutem-se as possíveis implicações dessa diferença nas práticas dos professores. Teoricamente, o estudo fundamenta-se em perspetivas psicológicas e sociológicas, com particular ênfase na teoria do discurso pedagógico de Bernstein, e metodologicamente recorre a uma metodologia mista. Relativamente ao que se ensina, analisou-se a complexidade dos conhecimentos de ciências e a complexidade das capacidades investigativas. Quanto à forma como se ensina, analisou-se as relações professor-aluno e escola-comunidade, e ainda as relações entre discursos e entre espaços. Os resultados mostram que o documento das Competências Essenciais apela mais à conceptualização das aprendizagens do que o Programa e veicula uma prática pedagógica mais centrada no aluno. Tratando-se de documentos que coexistem há dez anos, estas diferenças poderão estar a repercutir-se negativamente nas práticas dos professores e, também, na ação dos autores dos manuais escolares. O estudo fornece, assim, dados de reflexão sobre os princípios que norteiam o currículo de Ciências no 1º Ciclo e o seu possível reflexo no ensino e aprendizagem das Ciências.<hr/>The study is centred on the analysis of the science curriculum for primary school. The difference in the message transmitted by the curricular documents Essential Competences - Study of the Environment and Syllabus of the Study of the Environment with regard to the what and to the how of the teaching-learning process is analysed. Possible influences on teachers’ pedagogic practices are discussed. Theoretically, the study follows psychological and sociological perspectives, with particular emphasis on Bernstein’s theory of pedagogic discourse, and methodologically uses a mixed methodology. With regard to the what is taught, the complexity of scientific knowledge and the complexity of investigative competences were analysed. With regard to the how, teacher-student and school-community relations and also relations between discourses and between spaces were analysed. The results show that the Essential Competences document calls for a more conceptualized learning and for a pedagogic practice more children centred when compared with the Syllabus document. The coexistence of these documents for ten years may have been influencing negatively teachers’ pedagogic practices and also textbooks’ authors. The study gives therefore data for reflection on the principles that underlie primary science curriculum and their possible influence on science teaching and learning.<hr/>Cet étude se fonde sur l'analyse du cours de sciences dans les premières années de scolarité. On analyse la différence dans les messages qui sont véhiculés par les documents Compétences Essentielles - Étude du Moyen et Programme de l'Étude du Moyen relativement à ce qui est enseigné et à la façon comme on enseigné et se discute aussi les incompatibilités qui peuvent se faire de cette différence dans les pratiques des professeurs. Théoriquement, l'étude s’établi sur des perspectives psychologiques et sociologiques, avec un accent particulier sur la théorie du discours pédagogique de Bernstein, et méthodiquement il se sert d’une méthodologie mixte. Par rapport à ce qu’on enseigne, on a analysé la complexité des connaissances sur les sciences et la complexité des capacités de recherche. D’après la façon dont nous enseignons, on a analysé les rapports professeur-élève et école-communauté, et encore plus les rapports entre les discours et les espaces. Les résultats nous font voir que le document des Compétences Essentielles en appelle plus à la conceptualisation des apprentissages que le Programme et véhicule une pratique pédagogique plus centré sur l'élève. S’agissant de documents qui coexistent depuis dix ans, ces différences pourront se répercuter négativement sur les pratiques des professeurs et aussi sur l'action des auteurs des manuels scolaires. L'étude fournit donc des données de réflexion sur les principes qui guident le cours de sciences dans le premier cycle et leur possible effet sur l'enseignement et l'apprentissage des sciences. <![CDATA[<b>Curriculum and pedagogic practices</b>: <b>A sociological analysis of science education texts and contexts</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo analisa em que medida a mensagem sociológica transmitida pela prática pedagógica de professores de Ciências Naturais representa uma recontextualização do Discurso Pedagógico Oficial veiculado no currículo de Ciências Naturais do 3º Ciclo do Ensino Básico. Teoricamente, a investigação baseia-se em teorias das áreas da psicologia, da epistemolo-gia e da sociologia, destacando-se a teoria do discurso pedagógico de Bernstein. No estudo usa-se uma metodologia mista. Os resultados sugerem a existência de processos de transformação da mensagem dentro do Ministério da Educação, quando se passa dos princípios gerais do currículo para os princípios específicos do mesmo, no sentido do decréscimo da qualidade da educação científica. Discutem-se os resultados da análise do currículo quanto a características particulares estudadas: conhecimentos metacientíficos, competências e conhecimentos científicos, intradisciplinaridade e critérios de avaliação. Os resultados também mostram a ocorrência de uma diminuição da qualidade do processo de ensino-aprendizagem quando se passa do currículo para as práticas pedagógicas, evidente na ausência, pelas professoras, da posse de regras de reconhecimento e realização passiva e ativa para a maioria das características em estudo. Estes processos de transformação da mensagem são discutidos e exploram-se as suas consequências em termos de aprendizagem científica.<hr/>The study analyses the extent to which the sociological message transmitted by the teachers’ pedagogic practice recontextualizes the Official Pedagogic Discourse of the Natural Sciences curriculum for Portuguese middle school. Theoretically, the study is based on theories of psychology, epistemology and sociology, with a particular emphasis on Bernstein’s theory of pedagogic discourse. A mixed methodology is used in the study. The results suggest the existence of processes of transformation of the message within the Ministry of Education, when passing from the general principles to the specific principles of the curriculum, in the direction of decreasing the quality of science education. The results of the curriculum analysis are discussed with regard to specific characteristics studied: metascientific knowledge, scientific knowledge and competences, intradisciplinary relations and evaluation criteria. The results also showed a decreasing of the quality of the teaching-learning process when passing from the curriculum to the pedagogic practices, shown by the absence, by teachers, of recognition and passive and active realization rules in most of the characteristics under study. These processes of transformation of the message are discussed, as well as its consequences in terms of scientific learning.<hr/>L’étude analyse dans quelle mesure le message sociologique transmis par le practice pédagogique des professeurs de Sciences Naturelles représente une recontextualisation du Discours Pédagogique Officiel véhiculé dans le programme de Sciences Naturelles de 3ème et 4ème. Théoriquement, la recherche présente des principes psychologiques, épistémologiques e sociologiques et est surtout basée dans la théorie du discours pédagogique de Bernstein. L’étude a utilisé une méthodologie mixte. Les résultats suggèrent l’existence de processus de transformation du message dans le Ministère de l’Éducation, quand on passe des principes générales du programme pour les principes spécifiques du même, dans le sens du baissement de la qualité scientifique. On discute les résultats du programme, à propos de caractéristiques particulaires étudiées: contenus métascientifiques, compétences et contenus scientifiques, intradisciplinarité et critères d’évaluation. Les résultats aussi montrent l’occurrence de une diminution de la qualité du processus d'enseignement-apprentissage, quand on passé du programme pour les practices pédagogiques, clair dans l’absence, par les professeurs, de la possession de règles de reconnaissance et réalisation passive et active pour la plupart des caractéristiques en étude. Ces processus de transformation du message sont discutés et sus conséquences, en termes de l’apprentissage scientifique, sont explorées. <![CDATA[<b>The use of educational materials in mathematics</b>: <b>a study in the 1st cycle</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo apresenta uma investigação cujo principal objetivo foi conhecer quais os materiais didáticos usados mais frequentemente no ensino da Matemática num Agrupamento de Escolas do 1º Ciclo do Ensino Básico nos arredores de Lisboa e qual a visão pedagógica subjacente à sua utilização. Metodologicamente, optou-se por um estudo de natureza quantitativa com características descritivas. A população envolvida no estudo é relativa a 53 professores do 1º Ciclo que exerciam a sua atividade letiva e não letiva no referido Agrupamento de Escolas. Conclui-se que os professores definem o material didáctico como sendo um objeto que visa a motivação do aluno, auxiliando-o na concretização e construção dos conceitos matemáticos. O manual escolar, o próprio corpo do aluno, as réguas e o ábaco são os materiais mais usados pelos professores. Os professores consideram o material didático importantíssimo e afirmam usá-lo "muitas vezes" na resolução de problemas e na prática compreensiva de procedimentos.<hr/>The article presents a research whose main objective was to find out the most frequent pedagogic materials used in mathematics education in a Group of Elementary Schools in the Lisbon area and what was the educational vision underlying their use. Methodologically, it was followed a quantitative study with descriptive characteristics. The population involved in the study was the 53 elementary teachers that belong to the Group of Schools. The conclusions pointed out that teachers define pedagogic material as an object aimed at motivating the students, helping them in the construction of mathematical concepts. The textbook, the student's own body, as well as rules and abacus are the most frequent materials. Teachers considered didactical materials very important and stated that they often use them both to solve problems and to practice comprehensive procedures.<hr/>L'article présent une recherche dont l'objectif principal était de savoir quel matériel pédagogique est le plus souvent utilisé dans l'enseignement des mathématiques au 1er Cycle et quelle est la vision qui sous-tendent leur utilisation pédagogique. Sur le plan méthodologique, nous avons décidé de faire une étude quantitative avec des caractéristiques descriptives. Les personnes impliquées dans l'étude étaient les 53 enseignants d’un groupe d'écoles dans la banlieue de Lisbonne. Nous concluons que le professeur conçoit le matériel pédagogique comme un objet destiné à motiver les élèves et à les aider dans la construction des concepts mathématiques. Le manuel, le propre corps de l'élève, les règles et l'abaque sont les matériaux les plus utilisés par les enseignants. Les enseignants trouvent le matériel éducatif très important et souvent les utilisent pour résoudre des problèmes et pour la pratique des procédures détaillées. <![CDATA[<b>Health Education Projects in schools</b>: <b>From evaluation to reference practices</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Planear intervenções pertinentes e eficazes no âmbito da Educação para a Saúde (EpS) em meio escolar determina a implementação de procedimentos de avaliação que traduzam, não só um balanço da ação desenvolvida, mas contribuam, igualmente, para a reflexão em torno do processo de implementação da EpS na realidade escolar portuguesa, com vista à otimização qualitativa das intervenções. À luz deste pressuposto, e visando estabelecer uma ligação entre a análise teórica e a reflexão a partir de uma prática concreta, o presente artigo tem como objetivos: (i) apresentar o modelo avaliativo instituído no estudo multicasos de índole qualitativa "Escola, Saúde e Sociedade: Estudos de Avaliação de Projetos de Educação para a Saúde", que se desenvolveu entre 2009/2011; (ii) divulgar as práticas de referência usadas num dos Projetos de Educação para a Saúde envolvidos no estudo, o qual evidenciou os critérios de qualidade que podem levar a considerá-lo como um ‘bom’ projeto.<hr/>Planning pertinent and efficient interventions within Health Education (HE) in schools determines the implementation of evaluation procedures that should not only translate an analysis of the developed action, but also contribute for a reflection about the implementation process of HE in Portuguese schools. This, in fact, aims for a search of a qualitative optimization of the interventions. According to the previous assumptions, we intend to establish a link between the theoretical analysis and the practical reflection, on the basis of a concrete practice. Therefore, the present article has the following main objectives: (i) to present the evaluation model used in a multicases study of qualitative nature: "School, Health and Society: Evaluation Studies of Health Education Projects", which was developed between 2009/2011; and (ii) to disseminate the reference practices related to the dynamics of one Health Education project, which evidenced to correspond to the defined quality criteria for a ‘good’ project.<hr/>La planification d’interventions pertinentes et efficaces, au sein de l'Éducation pour la Santé (EPS) dans les écoles, détermine la mise en œuvre des procédures d'évaluation qui se traduisent, pas seulement par un solde d'action élaboré, mais aussi par la contribution pour réfléchir sur le processus de mise en œuvre de l'EPS dans l'école portugaise à la poursuite d'une optimisation qualitative des interventions. À la lumière de cette présupposition, et en établissant un lien entre l'analyse théorique et la réflexion à partir d'une pratique concrète, cet article vise: (i) présenter le modèle d'évaluation établi dans l'étude de cas pluriels de nature qualitative "École, Santé et Société: Études d’ Évaluation des Projets d'Éducation pour la Santé", que l’on a développé entre 2009/2011 ; (ii) diffuser des pratiques de référence sur la dynamique de l'un des projets de l'Éducation à la Santé impliqués dans l'étude, et qui a montré des critères de qualité définis pour la construction d’un ‘bon’ projet. <![CDATA[<b>Managing diversity</b>: <b>benefits of cooperative learning to build inclusive classrooms</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en A investigação-ação que levámos a cabo numa escola de 1º ciclo do ensino básico, próxima da cidade de Tomar, em 2009-2010, no âmbito do mestrado em Educação Especial, foi o ponto de partida para a elaboração deste artigo. Teve como principal objetivo promover o sucesso na aprendizagem de um grupo de alunos, onde se encontrava inserida uma criança considerada com necessidades educativas especiais de caráter permanente com diagnóstico de galactosemia e défice cognitivo. Partindo do contexto educativo concreto desta turma de 2º e 3º anos de escolaridade, à qual tínhamos de prestar apoio como professora de educação especial, interviemos no sentido de fazer emergir um ambiente educativo inclusivo para cada aluno da turma. Através de uma cooperação efetiva entre docentes parceiros, gerámos mudanças nas metodologias, rompendo com algumas práticas tradicionais de sala de aula quando professores do ensino regular e educação especial se encontram no mesmo espaço pedagógico. Pela implementação sistemática de estratégias de aprendizagem cooperativa entre alunos e a aplicação de técnicas de recolha qualitativa de dados antes e após a intervenção - entrevista, observação naturalista, sociometria e pesquisa documental -, aumentámos a qualidade e a quantidade das suas aprendizagens e a sua participação nas atividades de sala de aula, promovendo, ao mesmo tempo, uma outra forma de ‘olhar’ a diferença.<hr/>The action-research we have held at the primary education, in a school placed near the town of Tomar, in 2009-2010, under the master's degree in Special Education, was the starting point for writing this article. The research had as main objective to promote the successful learning of a heterogeneous group of students, where a child considered with longstanding special educational needs is included - diagnosis of galactosaemia and cognitive impairment. Starting from the educational context of a particular classroom of 2nd and 3rd grades, where we were working as special education teacher, we had created an inclusive learning environment for each student in the class. Through effective collaboration between fellow teachers, we generated changes in methodologies, breaking with some traditional practices in the classroom, when regular teachers and special education are in the same learning space. By a systematic implementation of cooperative learning strategies among students, and applying qualitative data gathering techniques of research, before and after the intervention - interview, naturalistic observation, sociometry and documental research -, we have increased the quality and quantity of learning and promoted another way of ‘looking to’ the difference.<hr/>La recherche-action que nous avons réalisée, dans une école primaire, près de la ville de Tomar, en 2009-2010, a été le point de départ pour écrire cet article. Cette recherche a eu pour objet d’encourager le succès dans l’apprentissage d’un groupe d’élèves diversifié, où se trouvait une élève avec des besoins éducatifs spéciaux permanents. Au sein du contexte éducatif spécifique d’une classe de 2ème et 3ème années de l’enseignement primaire, nous avons intervenu dans le but de faire naître une ambiance éducative inclusive pour chacun des élèves de la classe. Par une réelle coopération entre des enseignants cointéressés, nous avons réussi à produire des changements au niveau des méthodologies, tout en brisant quelques pratiques traditionnelles, au moment où se rencontrent, dans le même espace pédagogique, le professeur de la classe et celui d’éducation spéciale. Tout en utilisant des stratégies de l’apprentissage coopératif avec les élèves et des techniques de recherche qualitative pour la collecte d’information, avant et après l’intervention - interview, observation naturaliste, sociométrie et recherche documentaire -, nous avons accru la qualité et la quantité de savoirs et nous avons réussi à créer une autre façon de ‘regarder’ la différence. <![CDATA[<b>Past, present and future of educational governance in the Autonomous Region of Madeira</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en A consagração, no texto constitucional português, das Regiões Autónomas veio marcar, na área da administração educativa, uma rutura ideológica, quiçá cultural, com a tradição centralista do Estado. Ademais, poder-se-á dizer que esta realidade veio, de igual forma, trazer à dimensão organizacional do Estado como um todo, analisado por um prisma de governação da Educação, também uma vontade e uma intenção de redistribuição do poder entre o centro e a periferia, tendo como propósito último salvaguardar o respeito pela diversidade e pela proximidade de políticas educativas que aludam às realidades regionais e às idiossincrasias das comunidades escolares. A Madeira tem vindo, assim, desde o dealbar da regionalização, na área da organizativa educacional, a ‘desenhar’, por etapas, a construção paulatina de um modelo regional, inicialmente de substituição e depois de criação, cuja evolução, depois da sua consagração, se impõe saber que sentido poderá vir a ter no futuro.<hr/>The consecration, on the Portuguese Constitution, of the Autonomous Regions came in the area of educational administration to point an ideological rupture, perhaps also a cultural tradition, with the centralist State. Moreover, it may be said that this reality was equally bring to the organizational dimension of the State, as a whole, analyzed by a prism of Education governance, also a will and intention of a redistribution of the power between the center and periphery, and having as final objective to safeguard the respect for diversity and proximity of educational policies. Madeira has been, since the dawn of regionalization in education, ‘drawing in stages’, a gradual construction of a model of regional tendency, initially by replacement and after by creating, but whose evolution, after his consecration, there must now wait to see what policy makers intend to do it and know what sense can we expect in the future.<hr/>La consagración, en la Constitución Portuguesa, de las Comunidades Autónomas y su desarrollo en términos competenciales vino a señalar, en el campo de la administración educativa, una ruptura ideológica, tal vez cultural, con la tradición centralista del Estado. Por otra parte, se puede decir que esta realidad ha traído a la dimensión organizativa del Estado, en su conjunto, analizada por un prisma de gobierno de la Educación, también la voluntad y intención de una redistribución del poder entre el centro y la periferia, teniendo como objetivo final salvaguardar el respeto por la diversidad y la proximidad de las políticas educativas que aluden a las realidades locales y a la idiosincrasia de las comunidades escolares. La Comunidad Autónoma de Madeira ha venido, desde los albores de la regionalización en la educación/enseñanza, a ‘debujar’, paso a paso, la construcción gradual de un modelo regional, inicialmente de sustitución y después de creación, cuya evolución, después de su consagración, ahora hay que esperar a ver la intención a darle por los responsables políticos y en qué sentido podemos esperar de ella en el futuro <![CDATA[<b>Genealogia dos conceitos em Educação de Adultos</b>: <b>Da Educação Permanente à Aprendizagem ao Longo da Vida - Um estudo sobre os fundamentos político-pedagógicos da prática educacional</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en A consagração, no texto constitucional português, das Regiões Autónomas veio marcar, na área da administração educativa, uma rutura ideológica, quiçá cultural, com a tradição centralista do Estado. Ademais, poder-se-á dizer que esta realidade veio, de igual forma, trazer à dimensão organizacional do Estado como um todo, analisado por um prisma de governação da Educação, também uma vontade e uma intenção de redistribuição do poder entre o centro e a periferia, tendo como propósito último salvaguardar o respeito pela diversidade e pela proximidade de políticas educativas que aludam às realidades regionais e às idiossincrasias das comunidades escolares. A Madeira tem vindo, assim, desde o dealbar da regionalização, na área da organizativa educacional, a ‘desenhar’, por etapas, a construção paulatina de um modelo regional, inicialmente de substituição e depois de criação, cuja evolução, depois da sua consagração, se impõe saber que sentido poderá vir a ter no futuro.<hr/>The consecration, on the Portuguese Constitution, of the Autonomous Regions came in the area of educational administration to point an ideological rupture, perhaps also a cultural tradition, with the centralist State. Moreover, it may be said that this reality was equally bring to the organizational dimension of the State, as a whole, analyzed by a prism of Education governance, also a will and intention of a redistribution of the power between the center and periphery, and having as final objective to safeguard the respect for diversity and proximity of educational policies. Madeira has been, since the dawn of regionalization in education, ‘drawing in stages’, a gradual construction of a model of regional tendency, initially by replacement and after by creating, but whose evolution, after his consecration, there must now wait to see what policy makers intend to do it and know what sense can we expect in the future.<hr/>La consagración, en la Constitución Portuguesa, de las Comunidades Autónomas y su desarrollo en términos competenciales vino a señalar, en el campo de la administración educativa, una ruptura ideológica, tal vez cultural, con la tradición centralista del Estado. Por otra parte, se puede decir que esta realidad ha traído a la dimensión organizativa del Estado, en su conjunto, analizada por un prisma de gobierno de la Educación, también la voluntad y intención de una redistribución del poder entre el centro y la periferia, teniendo como objetivo final salvaguardar el respeto por la diversidad y la proximidad de las políticas educativas que aluden a las realidades locales y a la idiosincrasia de las comunidades escolares. La Comunidad Autónoma de Madeira ha venido, desde los albores de la regionalización en la educación/enseñanza, a ‘debujar’, paso a paso, la construcción gradual de un modelo regional, inicialmente de sustitución y después de creación, cuya evolución, después de su consagración, ahora hay que esperar a ver la intención a darle por los responsables políticos y en qué sentido podemos esperar de ella en el futuro <![CDATA[<b>Projetos de letramentos</b>: <b>Debates e aplicações</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872013000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en A consagração, no texto constitucional português, das Regiões Autónomas veio marcar, na área da administração educativa, uma rutura ideológica, quiçá cultural, com a tradição centralista do Estado. Ademais, poder-se-á dizer que esta realidade veio, de igual forma, trazer à dimensão organizacional do Estado como um todo, analisado por um prisma de governação da Educação, também uma vontade e uma intenção de redistribuição do poder entre o centro e a periferia, tendo como propósito último salvaguardar o respeito pela diversidade e pela proximidade de políticas educativas que aludam às realidades regionais e às idiossincrasias das comunidades escolares. A Madeira tem vindo, assim, desde o dealbar da regionalização, na área da organizativa educacional, a ‘desenhar’, por etapas, a construção paulatina de um modelo regional, inicialmente de substituição e depois de criação, cuja evolução, depois da sua consagração, se impõe saber que sentido poderá vir a ter no futuro.<hr/>The consecration, on the Portuguese Constitution, of the Autonomous Regions came in the area of educational administration to point an ideological rupture, perhaps also a cultural tradition, with the centralist State. Moreover, it may be said that this reality was equally bring to the organizational dimension of the State, as a whole, analyzed by a prism of Education governance, also a will and intention of a redistribution of the power between the center and periphery, and having as final objective to safeguard the respect for diversity and proximity of educational policies. Madeira has been, since the dawn of regionalization in education, ‘drawing in stages’, a gradual construction of a model of regional tendency, initially by replacement and after by creating, but whose evolution, after his consecration, there must now wait to see what policy makers intend to do it and know what sense can we expect in the future.<hr/>La consagración, en la Constitución Portuguesa, de las Comunidades Autónomas y su desarrollo en términos competenciales vino a señalar, en el campo de la administración educativa, una ruptura ideológica, tal vez cultural, con la tradición centralista del Estado. Por otra parte, se puede decir que esta realidad ha traído a la dimensión organizativa del Estado, en su conjunto, analizada por un prisma de gobierno de la Educación, también la voluntad y intención de una redistribución del poder entre el centro y la periferia, teniendo como objetivo final salvaguardar el respeto por la diversidad y la proximidad de las políticas educativas que aluden a las realidades locales y a la idiosincrasia de las comunidades escolares. La Comunidad Autónoma de Madeira ha venido, desde los albores de la regionalización en la educación/enseñanza, a ‘debujar’, paso a paso, la construcción gradual de un modelo regional, inicialmente de sustitución y después de creación, cuya evolución, después de su consagración, ahora hay que esperar a ver la intención a darle por los responsables políticos y en qué sentido podemos esperar de ella en el futuro