Scielo RSS <![CDATA[Revista Portuguesa de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0871-918720230001&lang=es vol. 36 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Editorial]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100101&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Salud mental y carga mental de trabajo en trabajadores de establecimientos educativos chilenos en contexto de COVID-19]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100201&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La actual pandemia por COVID-19 ha generado un gran impacto en los países y las personas, modificando los procesos y acciones laborales y educativas principalmente. En el ámbito educativo, muchos países han implementado teletrabajo y teleducación, lo que ha generado situaciones de estrés y sobrecarga laboral por el traspaso y modificación de las tareas. Este estudio analiza las condiciones de salud mental y la percepción de carga mental de trabajo en 311 funcionarios, docentes y no docentes, de 9 establecimientos chilenos, 246 mujeres y 65 hombres. Se aplicaron dos instrumentos, la escala Depresión-ansiedad-estrés (DASS 21) y la Escala subjetiva de carga mental de trabajo (ESCAM), analizándose los datos de forma descriptiva y correlacional. Los resultados muestran respecto de salud mental, niveles medio en estrés, así como bajos en depresión y ansiedad; mientras que en carga mental de trabajo se observa una percepción medianamente alta en las dimensiones demanda cognitiva, características de la tarea y organización de tiempo, mientras que una percepción media en las dimensiones ritmo de trabajo y consecuencias para la salud; se encontraron además, correlaciones positivas, significativas y medianamente altas entre la dimensión consecuencias para la salud, de la escala de carga mental de trabajo y las dimensiones de estrés, depresión y ansiedad; además de diferencias significativas entre grupos según género y labor realizada. Se concluye que las modificaciones obligatorias debido a la pandemia han afectado a los funcionarios en su salud mental y la precepción de carga de sus actividades, aumentando el estrés negativo.<hr/>Abstract The current COVID-19 pandemic has generated a great impact on countries and people, modifying mainly labor and educational processes and actions. In the educational field, many countries have implemented teleworking and tele-education, which has generated stressful situations and work overload due to the transfer and modification of traditional tasks. This study analyzes the mental health conditions and the perception of mental workload in 311 civil officials, teachers and non-teachers, from 9 Chilean establishments, 246 women and 65 men. Two instruments were applied, the Depression-Anxiety-Stress Scale (DASS 21) and the Subjective Mental Workload Scale (ESCAM), analyzing the data in a descriptive and correlational way. The results show, regarding mental health, average levels in stress, as well as low in depression and anxiety; while in mental workload a moderately high perception is observed in the dimensions of cognitive demand, characteristics of the task and organization of time, while a medium perception is observed in the dimensions of work rhythm and consequences for health; furthermore, positive, significant and moderately high correlations were found between the health consequences dimension of the mental workload scale and the dimensions of stress, depression and anxiety; in addition to significant differences between groups according to gender and work carried out. It is concluded that the mandatory modifications due to the pandemic have affected officials in their mental health and the perception of the burden of their activities, increasing negative stress.<hr/>Resumo A atual pandemia de COVID-19 tem gerado grande impacto em países e pessoas, modificando principalmente processos e ações laborais e educacionais. No campo educacional, muitos países têm implementado o teletrabalho e a teleducação, o que tem gerado situações de stress e sobrecarga de trabalho devido à transferência e modificação de tarefas. Este estudo analisa as condições de saúde mental e a percepção da carga mental de trabalho em 311 funcionários públicos, professores e não professores, de 9 estabelecimentos chilenos, 246 mulheres e 65 homens. Foram aplicados dois instrumentos, a Escala de Depressão-Ansiedade-Stress (DASS 21) e a Escala de Carga Mental Subjetiva (ESCAM), analisando os dados de forma descritiva e correlacional. Os resultados mostram, em relação à saúde mental, níveis médios de stress, bem como baixos de depressão e ansiedade, enquanto que na carga de trabalho mental observa-se uma percepção moderadamente alta nas dimensões de demanda cognitiva, características da tarefa e organização do tempo, e uma percepção média nas dimensões ritmo de trabalho e consequências para a saúde. Além disso, foram encontradas correlações positivas, significativas e moderadamente altas entre a dimensão consequências para a saúde da escala de carga de trabalho mental e as dimensões stress, depressão e ansiedade, para além de diferenças significativas entre os grupos de acordo com o género e os trabalhos realizados. Conclui-se que as modificações obrigatórias em decorrência da pandemia afetaram os funcionários na sua saúde mental e na percepção do peso das suas atividades, aumentando o stress negativo. <![CDATA[Factores que influyen en la deserción universitaria: El caso de una universidad estatal chilena]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100202&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La deserción universitaria tiene efectos negativos en los planos personal, institucional y económico. Diversos estudios muestran que ésta representa un porcentaje importante del gasto público en Educación Superior, además de originar profesionales frustrados, disminución del aporte intelectual y productivo a la sociedad, incumplimiento de metas institucionales, y costos económicos para las familias y las instituciones. El presente estudio tuvo como objetivo determinar las variables sociodemográficas, personales y académicas que se relacionan con la deserción de los estudiantes en una universidad estatal del sur de Chile. Para ello se utilizó un diseño cuantitativo, no experimental, descriptivo, transversal, y la Regresión Logística como herramienta de análisis. La muestra estuvo compuesta por 2.222 estudiantes universitarios, de la cual, 46% era mujer, un 59.3% pertenecía al nivel socioeconómico bajo, un 32% estudió en establecimientos públicos, y un 35.2%, pertenecía a la facultad de Ingeniería y Ciencias. Los resultados mostraron que, en primer año, tanto el promedio general acumulado como variables sociodemográficas influyeron significativamente en la deserción universitaria, mientras que, en el segundo y tercer año, solo influyó el promedio general acumulado. En el análisis por facultades, la única variable que influyó significativamente fue el promedio general acumulado. Se concluye que el promedio general acumulado es una variable que establece la diferencia entre aquellos universitarios que desertan del sistema universitario y aquellos que se mantienen en él. Por tanto, un seguimiento constante al rendimiento académico de los universitarios y la inclusión de actividades formales de reforzamiento académico son esenciales para prevenir la deserción.<hr/>Abstract University dropout has negative effects on economic, personal, and institutional levels. Several studies show that this dropout represents a high percentage of public spending on Higher Education, in addition to causing frustrated professionals, decreased intellectual and productive contribution to society, failure to meet institutional their goals, and economic costs for families and institutions. The objective of this study was to determine the sociodemographic, personal, and academic variables that are related to the dropout of students at a state university in southern Chile. For this, a quantitative, non-experimental, descriptive, cross-sectional design was used, with Logistic Regression as an analytical tool. The sample consisted of 2.222 university students, of which 46% were women, 59.3% belonged to the lowest socioeconomic level, 32% studied in public schools, and 35.2% belonged to the Faculty of Engineering and Sciences. The results showed that, in the first year, both the accumulated general average and sociodemographic variables had a significant influence on university dropouts, while, in the second and third years, only the accumulated general average had an influence. In the case of the faculties, the only variable that had a significant influence was the accumulated general average. It is concluded that the accumulated general average is a variable that establishes the difference between those university students who drop out of the university system and those who remain in it. Therefore, constant monitoring of the academic performance, as well as the inclusion of formal academic reinforcement activities, are essential to prevent dropout. <![CDATA[Epistemologias do Sul para uma educação emancipatória]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100203&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo desarrolla una argumentación sobre las Epistemologías del Sur de Boaventura de Sousa Santos como un medio para emancipar la educación escolarizada. El análisis se enmarca en la sociología de la educación, desde donde nace un diálogo epistemológico sobre las posibilidades para reinventar los procesos de formación educativa, tomando en cuenta las transformaciones continuas de las sociedades y la eclosión de paradigmas, teorías, enfoques en la educación. Se profundiza en una crítica a las epistemologías que han gobernado con certeza los currículos educativos, eliminado los saberes considerados como no científicos, o sea aquellos que no son cuantificables ni medibles para el método científico. En conclusión, para una emancipación de la educación debe reestructurarse los procesos de enseñanza y aprendizaje, es decir, se sugiere repensar dichos procesos y orientarles hacia una educación para la vida con un sentido global y que transcienda los saberes especializados: una educación transdisciplinar.<hr/>Abstract The article develops an argument on Boaventura de Sousa Santos' Epistemologies of the South as a means to emancipate school-based education. The analysis is framed in the sociology of education, from where an epistemological dialogue on the possibilities for reinventing educational training processes is born, taking into account the continuous transformations of societies and the emergence of paradigms, theories and approaches in education. It delves into a critique of the epistemologies that have ruled with certainty the educational curricula, eliminating knowledge considered as non-scientific, in other words, knowledge that is neither quantifiable nor measurable for the scientific method. In conclusion, in order to emancipate education, the teaching and learning processes must be restructured, in effect, it is suggested that these processes be rethought and oriented towards an education for life with a global meaning that transcends specialised knowledge: a transdisciplinary education.<hr/>Resumo O artigo desenvolve uma argumentação sobre as Epistemologias do Sul de Boaventura de Sousa Santos como meio de emancipar a educação escolar. A análise é enquadrada na sociologia da educação, de onde nasce um diálogo epistemológico sobre as possibilidades de reinventar os processos de formação educacional, levando em conta as contínuas transformações das sociedades e o surgimento de paradigmas, teorias, abordagens na educação. Ela mergulha em uma crítica das epistemologias que têm regido, com certeza, os currículos educacionais, eliminando os conhecimentos considerados como não científicos, ou seja, aqueles que não são quantificáveis ou mensuráveis para o método científico. Em conclusão, para uma emancipação da educação, os processos de ensino e aprendizagem devem ser reestruturados, ou seja, sugere-se repensar estes processos e orientá-los para uma educação para a vida com sentido global e que transcenda o conhecimento especializado: uma educação transdisciplinar. <![CDATA[Visiones de Educadoras de Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible: Entre el Empoderamiento y la Orientación de Niños, Niñas y Jóvenes]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100204&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esta investigação visa desocultar as visões de educadoras sobre a educação ambiental para o desenvolvimento sustentável (EADS), relacionando práticas e o papel das crianças na promoção da cidadania ambiental, por forma a caraterizar a implementação da EADS em escolas com diferentes programas e pedagogias ambientais. Foi realizado um estudo de casos múltiplos, em eco-escolas, escolas da floresta, Krishnamurti e Waldorf. As entrevistas foram realizadas a educadoras de EADS no pré-escolar e no ensino básico. Os resultados apontam diferenças não só pelas pedagogias e programas que orientam a EADS, mas também pela influência do contexto geográfico e sociocultural. A sustentabilidade ambiental é um dos aspetos mais trabalhados pelas educadoras, embora umas foquem mais as condutas pró-ambiente e outras uma preocupação com formas de vida autossustentáveis. Outro resultado importante é o amor incondicional de humanos e não humanos, como relação que permite a conexão com a natureza.<hr/>Abstract This investigation aims to uncover the views of educators about environmental education for sustainable development (EESD), relating practices and the role of children in promoting environmental citizenship, in order to characterise the implementation of EESD in schools with different environmental programs and pedagogies. A multiple case study was carried out in ecoschools, forest schools, Krishnamurti and Waldorf. The interviews were conducted with EESD educators in preschool and basic education. The results point out differences not only by the pedagogies and programs that guide EESD, but also due to the influence of the geographical and sociocultural context. Environmental sustainability is one of the aspects most worked on by educators, although some focus more on pro-environmental behaviours and others on a concern with self-sustainable ways of life. Another important result is the unconditional love of humans and non-humans, as a relationship that allows the connection with nature.<hr/>Resumen Esta investigación tiene como objetivo revelar las opiniones de educadoras sobre la educación ambiental para el desarrollo sostenible (EADS), relacionando prácticas y el papel de los niños en la promoción de la ciudadanía ambiental, con el fin de caracterizar la implementación de EADS en escuelas con diferentes programas y pedagogías ambientales. Se llevó a cabo un estudio de caso múltiple en ecoescuelas, escuelas en el bosque, Krishnamurti y Waldorf. Las entrevistas se realizaron con educadoras de EADS de educación infantil y básica. Los resultados señalan diferencias no solo por las pedagogías y programas que guían a EADS, sino también por la influencia del contexto geográfico y sociocultural. La sostenibilidad ambiental es uno de los aspectos más trabajados por las educadoras, aunque algunas se enfocan más en comportamientos proambientales y otras se preocupan por formas de vida autosostenibles. Otro resultado importante es el amor incondicional de humanos y no humanos, como una relación que permite la conexión con la naturaleza. <![CDATA[La educación desde la perspectiva de John Stuart Mill]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100205&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el presente artículo, por medio de una revisión bibliográfica, se intentará mostrar algunos aspectos inherentes a la postura de John Stuart Mill sobre la educación; estos siguen siendo importantes hoy día para la formación de ciudadanos; igualmente se caracterizará, de manera general, lo denominado por él como “educación liberal”, la cual propicia el desarrollo de todas las facultades del ser humano, esta no se restringe al cultivo del entendimiento sino que también enfatiza en la formación de lo moral, de lo estético. La visión de educación propuesta por Mill está dirigida a que los hombres y las mujeres se autocultiven y puedan servirse de sus propias capacidades, esto podría traer beneficios a nivel individual y social: libertad, felicidad, igualdad... Se concluye que la educación según Mill debe potenciar las distintas capacidades del ser humano, propiciar el respeto al ámbito privado, esto no implica la despreocupación por los asuntos públicos.<hr/>Abstract This article intends, through a bibliographic review, to show some aspects inherent to John Stuart Mill's position on education, which are still important today for the formation of citizens. Likewise, in a general way, it will be characterized what he calls “liberal education”. It is this one that promotes the development of all the faculties of the human being, not only restricted to the cultivation of the intellect but also contributing to the formation of the moral and of the aesthetic. The vision of education proposed by Mill is aimed at men and women self cultivation for them to be able to use their own capacities, with benefits at an individual and social level: freedom, happiness, equality... We conclude that education according to Mill must enhance the different capacities of the human being and propitiate respect for the private sphere; however not implying disregard for public affairs.<hr/>Resumo Neste artigo, através de uma revisão bibliográfica, tentar-se-á mostrar alguns aspectos inerentes à posição de John Stuart Mill sobre a educação os quais, ainda hoje, são importantes para a formação dos cidadãos. Do mesmo modo, será caracterizado, de forma geral, o que Mill chamou de “educação liberal”. É esta que promove o desenvolvimento de todas as faculdades do ser humano, não se restringindo ao cultivo do entendimento, mas também contribuindo para a formação da moralidade e da estética. A visão de educação proposta por Mill está voltada para o autocultivo de homens e mulheres de modo a que estes possam usar as suas próprias habilidades. Com benefícios a nível individual e social: liberdade, felicidade, igualdade... Conclui-se que a educação segundo Mill deve promover as diferentes capacidades do ser humano e propiciar o respeito pela esfera privada, não implicando, ainda assim, desconsideração pelos assuntos públicos. <![CDATA[Educación y el sistema penitenciario: Percepción de las mujeres privadas de libertad]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100206&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo deste artigo é dar destaque à percepção das mulheres da Unidade Prisional Feminina de Cáceres-MT/BR sobre a educação, e a questão a ser respondida é: qual a percepção que as mulheres privadas de liberdade na cadeia feminina de Cáceres têm sobre a educação, especialmente a prisional? O estudo é descritivo, do tipo Estudo de Caso e de abordagem qualitativa. O local da investigação foi a Unidade Prisional de Cáceres-MT/BR. As informações foram coletadas em entrevista com cinco mulheres selecionadas através dos seguintes critérios: condenadas; residentes em Cáceres; mães com filhos em idade escolar e envolvidas nas atividades escolares na Unidade Prisional. Utilizou-se a técnica de Análise de Conteúdo de Laurence Bardin (1977), aplicada à sistematização dos dados da entrevista, organizados segundo os eixos temáticos: Delito, Sistema Prisional, Família dos quais foram extraídos fragmentos relacionados à unidade de registro: educação. Um dos resultados do estudo mostra que as mulheres privadas de liberdade manifestam esperança e interesse pela educação (escolarização e/ou cursos profissionalizantes), não somente voltada à remição, mas como instrumento para a melhoria das suas condições de vida ao retornarem à sociedade.<hr/>ABSTRACT This article aims at highlighting the perception of women in the Female Prison Unit of Cáceres-MT/BR on education, and the question to be answered is: what is the perception that women deprived of liberty in the female prison of Cáceres have about education, especially in prison? The study is descriptive, of a Case Study type and uses a qualitative approach. The place of investigation was the Cáceres-MT/BR Prison Unit. Information was collected in interviews with five women, selected through the following criteria: convicted; residents of Cáceres; mothers with school-age children and involved in school activities in the Prison Unit. We used Laurence Bardin's Content Analysis technique applied to the systematization of the interview data, organized according to the following thematic axes: Crime, Prison System, Family, from which fragments related to the registration unit “education” were extracted. One of the results of the study points out that women deprived of their freedom express hope and interest in education (schooling and/or vocational courses), not only with the objective of remission, but as an instrument for the improvement of their living conditions when they return to society.<hr/>RESUMEN El objetivo del artículo es destacar la percepción sobre la educación de las mujeres de la Prisión Femenina de Cáceres-MT/BR y la pregunta de investigación es: ¿cuál es la percepción que las mujeres privadas de libertad en la cárcel femenina de Cáceres tienen sobre la educación, en particular la penitenciaria? Se trata de un estudio descriptivo, del tipo Estudio de Caso, y de planteamiento cualitativo. El locus de la investigación fue la Unidad Penitenciaria de Cáceres-MT/BR. La recolección de la información se dio por medio de entrevista a cinco mujeres elegidas por los criterios: condenadas, residentes en Cáceres, madres con hijos en edad escolar e involucradas en las actividades escolares en la Unidad Penitenciaria. Se utilizó la técnica de Análisis de Contenido de Laurence Bardin aplicada a la sistematización de los datos de la entrevista, organizados según los ejes temáticos - Delito, Sistema Penitenciario, Familia - de los cuales se han extraído fragmentos relacionados con la unidad de registro - educación. Uno de los resultados del estudio señala que las mujeres privadas de libertad manifiestan esperanza e interés en la educación (escolarización y/o cursos de capacitación profesional), con el objetivo no solo en la remisión sino como instrumento para mejorar sus condiciones de vida al reinsertarse en la sociedad. <![CDATA[Cualidades Psicométricas del Cuestionario de Medición de la Competencia en Evaluación (QALA)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100207&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A literacia em avaliação é uma característica fundamental que todo o professor deve ter, uma vez que a avaliação dos alunos está numa estreita relação com todo o processo de ensino e aprendizagem. pelo que deverá ser considerada um elemento-chave na melhoria do ensino. O objetivo do presente artigo foi o de analisar as propriedades psicométricas de um instrumento desenvolvido para aferir a literacia em avaliação dos professores do ensino básico e secundário: o QALA (Questionário de Aferição da Literacia em Avaliação). A análise das propriedades psicométricas do QALA foi realizada a partir do Modelo Rasch, que se assume como um conjunto de técnicas estatísticas que se inserem na Teoria de Resposta ao Item (TRI). Os resultados evidenciam as boas qualidades psicométricas do QALA, pelo que o instrumento parece ser adequado para o objetivo a que se propõe, nomeadamente para aferir as perceções que os professores têm sobre os seus conhecimentos e capacidades em avaliação, por um lado, e a sua literacia em avaliação, por outro.<hr/>ABSTRACT Assessment literacy is a fundamental characteristic that every teacher should have, since student’s assessment is closely related to the entire teaching and learning process, so it should be considered a key element in improving teaching. The aim of this article was to analyse the psychometric properties of an instrument developed to measure assessment literacy of teachers of basic and secondary education: the QALA (Assessment Literacy Admeasurement Questionnaire). The analysis of the psychometric properties of QALA was carried out using the Rasch Model, which is assumed to be a set of statistical techniques that are part of the Item Response Theory (IRT). The results show the good psychometric qualities of QALA, so the instrument seems to be suitable for its purpose, namely to measure the perceptions that teachers have about their knowledge and skills in assessment, on the one hand, and their assessment literacy, on the other.<hr/>RESUMEN La Competencia en Evaluación es una característica fundamental que todo docente debe tener, ya que la evaluación del alumno está íntimamente relacionada con todo el proceso de enseñanza y aprendizaje, por lo que debe considerarse un elemento clave para mejorar la docencia. El objetivo de este artículo fue analizar las propiedades psicométricas de un instrumento desarrollado para medir la competencia en evaluación de profesores de educación básica y secundaria: el QALA (Cuestionario de Medición de la Competencia en Evaluación). El análisis de las propiedades psicométricas de QALA se realizó mediante el Modelo de Rasch, que se supone que es un conjunto de técnicas estadísticas que se insertan en la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI). Los resultados muestran las buenas cualidades psicométricas de QALA, por lo que el instrumento parece adecuado para el propósito que se propone, es decir, medir las percepciones que los docentes tienen sobre sus conocimientos y habilidades en evaluación, por un lado, y su competencia evaluativa, en el otro. <![CDATA[¿Cuál es el papel del Director en la autonomía y flexibilidad curricular? La percepción de los profesores]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100208&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Seria incongruente se a escola não acompanhasse o ritmo de mudança da sociedade, constituindo a Autonomia e Flexibilidade Curricular (AFC) uma janela de oportunidades para a sua inovação. Tendo em conta a perceção dos professores, a presente investigação tem como objetivo conhecer o papel do diretor na implementação da AFC, refletindo-se sobre o impacto da liderança transformacional na gestão das matrizes curriculares-base. A amostra foi constituída por 172 docentes, que preencheram um questionário composto por três partes, que incluía a versão portuguesa do Questionário de Liderança Transformacional (QLT). Os dados foram analisados com recursos ao Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Os resultados enfatizam o envolvimento dos diretores na implementação da AFC, dando especial relevo à promoção da educação inclusiva e à gestão da gramática escolar facilitadora do processo. Não obstante, estas lideranças de topo deixam para segundo plano o envolvimento dos docentes, dos alunos e das famílias, a constituição de equipas educativas e a implementação do trabalho colaborativo. Marcadamente caracterizados por comportamentos transformacionais e transacionais, foi possível concluir que quanto mais os diretores desempenham uma liderança transformacional, maior é a gestão das matrizes curriculares-base.<hr/>ABSTRACT It would be incongruous if the school did not keep up with the pace of change in society, constituting Autonomy and Curricular Flexibility (ACF) as a window of opportunity for its innovation. Taking into account the teachers’ perception, this investigation aims to understand the Principal’s role in the implementation of the ACF, reflecting on the impact of transformational leadership in the management of the curriculum. The sample consisted of 172 teachers, who completed a three-part questionnaire, which included the Portuguese version of the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). Data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results emphasize the involvement of principals in the implementation of the ACF, giving special emphasis to the promotion of inclusive education and the implementation of the school grammar that facilitates the process. Nevertheless, these top leaders leave to the background the involvement of teachers, students, and families, the constitution of educational teams, and the implementation of collaborative work. Markedly characterized by transformational and transactional behaviors, it was possible to conclude that the more directors perform transformational leadership, the greater is the management of the curriculum.<hr/>RESUMEN Sería incongruente que la escuela no se mantuviera al ritmo de los cambios en la sociedad, constituyendo la Autonomía y Flexibilidad Curricular (AFC) como una ventana de oportunidad para su innovación. Teniendo en cuenta la percepción de los docentes, esta investigación tiene como objetivo comprender el rol del director en la implementación del AFC, reflexionando sobre el impacto del liderazgo transformacional en la gestión del currículo. La muestra es constituida por 172 profesores, que completaron un cuestionario de tres partes que incluye la versión en portugués del Cuestionario de Liderazgo Transformacional (CLT). Los datos se analizaron utilizando el Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Los resultados enfatizan la participación de los directores en la implementación del AFC, dando especial énfasis a la promoción de la educación inclusiva y la implementación de la gramática escolar que facilita el proceso. Sin embargo, estos máximos dirigentes dejan en segundo plano la implicación de docentes, alumnos y familias, la constitución de equipos educativos y la implementación del trabajo colaborativo. Muy caracterizada por comportamientos transformacionales y transaccionales, fue posible concluir que mientras más directores desempeñan el liderazgo transformacional, mayor es la gestión de las matrices curriculares. <![CDATA["Hacer más y mejor con lo que tenemos". Sentidos de performatividad que cuestionan el significante "calidad de la educación" en el Plan Estratégico de Educación de Mozambique (PEE/2012-2016)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100209&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo foi produzido com base em aportes pós-estruturais e pós-fundacionais que possibilitaram a interpretação das disputas em torno das tentativas de fixar sentidos de performatividade para significar qualidade da educação no Plano Estratégico de Educação de Moçambique (PEE/2012-2016). As contribuições de aportes teóricos da Teoria do Discurso sustentam o argumento de que a produção de sentidos de qualidade da educação acontece em contextos contingentes, precários e provisórios marcados por disputas em torno daquilo que pode ser entendido como qualidade da educação em Moçambique. Por outro lado, as reflexões derridianas sobre a fluidez e precariedade de qualquer formação discursiva possibilitaram a compreensão dos processos de produção, disputas e negociações de sentido como atos de linguagem. Atos que, arbitrária e contingencialmente, produzem o que enunciam. Dessa perspectiva, foi possível interpretar que, no âmbito do PEE/2012-2016, essas enunciações favorecem a circulação de sentidos de qualidade carregados de uma dimensão performática.<hr/>ABSTRACT The current study was based on post-structural and post-foundational contributions that enabled interpreting disputes on attempts to establish performativity meanings to signify quality of education in the Strategic Education Plan of Mozambique (PEE / 2012-2016). Theoretical contributions from the Discourse Theory have substantiated the argument that quality of education meanings is produced in contingent, precarious, and provisional contexts marked by disputes over what can be understood as quality of education in Mozambique. On the other hand, Derridean reflections about the fluidity and precariousness of any discursive formation enabled understanding meaning production, dispute, and negotiation processes as acts of language that arbitrarily and contingently produce what they enunciate. Based on this perspective, it was possible to interpret that these utterances enable the circulation of quality meanings that hold a performative dimension within the scope of PEE/2012-2016.<hr/>RESUMEN Este artículo se elaboró sobre la base de contribuciones post-estructurales y post-fundacionales que permitieron interpretar las disputas en torno a los intentos de fijar significados performativos para significar calidad de la educación en el Plan Estratégico de Educación de Mozambique (PEE/2012-2016). Las contribuciones de la teoría del Discurso sustentan el argumento de que la producción de sentidos de calidad de la educación tiene lugar en contextos contingentes, precarios y provisionales marcados por disputas en torno a lo que puede entenderse como la calidad de la educación en Mozambique. Por otro lado, las reflexiones derridianas sobre la fluidez y la precariedad de cualquier formación discursiva permitieron comprender los procesos productivos, las disputas y las negociaciones de significado como actos de lenguaje. Actos que, arbitraria y contingentemente, producen lo que enuncian. Desde esta perspectiva, se pudo interpretar que, en el ámbito del PEE/2012-2016, estas enunciaciones favorecen la circulación de sentidos de calidad cargados con una dimensión performativa. <![CDATA[Influencia de la actividad física en el comportamiento y conducta en alumnado con trastorno del espectro autista en educación primaria: una revisión sistemática]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100210&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La evidencia científica recalca que la inactividad física por parte de los niños y niñas con trastorno del espectro autista (TEA) es una realidad global que puede repercutir gravemente en su desarrollo integral. Por ello, analizar los efectos positivos de la práctica regular de actividad física resulta fundamental de cara al posterior diseño y puesta en práctica de intervenciones y programas destinados a su promoción. Así, el objetivo de la presente revisión fue identificar, resumir y analizar la influencia de la actividad física en el comportamiento y conducta del alumnado de educación primaria (entre 5 y 12 años) diagnosticados con TEA. Para ello, siguiendo las pautas de la declaración PRISMA, se buscaron artículos científicos en inglés y español en tres bases de datos: PsycInfo, Scopus y Web of Science. De los 1.226 estudios identificados, 10 cumplieron los criterios de inclusión previamente establecidos. Después de su análisis, se comprobó que todos los resultados apuntan a la contribución positiva de la actividad física sobre el comportamiento, conducta y desarrollo personal de estos niños y niñas, principalmente en lo relativo a las habilidades sociales, atención y autorregulación. En este sentido, los programas basados en actividades de intensidad moderada-vigorosa de breve duración y desarrollados juntamente con otros sujetos son los que destacan a la hora de contribuir positivamente sobre el comportamiento del alumnado con TEA.<hr/>ABSTRACT Scientific evidence emphasizes that physical inactivity by children with autism spectrum disorder (ASD) is a global reality that can seriously affect their overall development. Therefore, analyzing the positive effects of the regular practice of physical activity is essential for the subsequent design and implementation of interventions and programs aimed at its promotion. Thus, the objective of this review was to identify, summarize and analyze the influence of physical activity on the behavior and conduct of primary school students (between 5 and 12 years old) diagnosed with ASD. To do this, following the guidelines of the PRISMA declaration, scientific articles in English and Spanish were searched in three databases: PsycInfo, Scopus and Web of Science. Of the 1,226 studies identified, 10 met the previously established inclusion criteria. After its analysis, it was found that all the results point to the positive contribution of physical activity on the behavior, conduct and personal development of these children, mainly in relation to social skills, attention, and self-regulation. In this sense, the programs based on activities of moderate-vigorous intensity of short duration and developed jointly with other subjects are the ones that stand out when it comes to contributing positively to the behavior of students with ASD.<hr/>RESUMO Evidências científicas enfatizam que a inatividade física de crianças com transtorno do espectro autista (TEA) é uma realidade global que pode afetar seriamente o seu desenvolvimento global. Portanto, analisar os efeitos positivos da prática regular de atividade física é essencial para o posterior desenho e implementação de intervenções e programas que visem a sua promoção. Assim, o objetivo desta revisão foi identificar, resumir e analisar a influência da atividade física no comportamento e conduta de alunos do ensino básico (entre 5 e 12 anos) diagnosticados com TEA. Para isso, seguindo as diretrizes da declaração PRISMA, foram pesquisados ​​artigos científicos em inglês e espanhol em três bases de dados: PsycInfo, Scopus e Web of Science. Dos 1.226 estudos identificados, 10 atenderam aos critérios de inclusão previamente estabelecidos. Após a sua análise, verificou-se que todos os resultados apontam para a contribuição positiva da atividade física no comportamento, conduta e desenvolvimento pessoal desses meninos e meninas, principalmente em relação às habilidades sociais, atenção e autorregulação. Nesse sentido, os programas baseados em atividades de intensidade moderada-vigorosa de curta duração e desenvolvidos em conjunto com outras disciplinas são os que mais se destacam no que diz respeito a contribuir positivamente para o comportamento de alunos com TEA. <![CDATA[Educación alimentaria y nutricional: Una posibilidad de trabajo en equipo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100211&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo deste artigo é analisar um processo formativo na perspectiva do desenvolvimento de um trabalho em equipe que visa à Educação Alimentar e Nutricional - EAN - de crianças de duas escolas públicas. A intenção foi aprofundar o debate sobre a temática, bem como auxiliar no processo de compreensão do tema e desenvolver alternativas de práticas pedagógicas nos anos iniciais, incluindo a EAN como constitutiva do currículo escolar. O processo envolveu professores, equipe diretiva, funcionários e familiares de uma Escola de Educação Infantil e outra de Educação Básica de um município de pequeno porte do interior do Estado do Rio Grande do Sul/Brasil. A metodologia é qualitativa e os dados foram obtidos de encontros formativos e entrevistas com professores de educação básica, os quais foram audiogravados, transcritos e analisados com base na análise textual discursiva. Da análise do corpus emergiram três categorias: a) Alimentação escolar articulada aos conteúdos disciplinares; b) Imitação como modo de aprendizagem; c) Formação de conceitos de EAN. O estudo mostra que as ações de EAN precisam ser sistemáticas e que o trabalho em equipe possibilita a articulação de saberes de diferentes áreas do conhecimento. Considera-se que o professor influencia nos hábitos alimentares de crianças, mas é importante que o tema esteja articulado com os conhecimentos científicos a partir do contexto dos saberes das vivências das crianças.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to analyze a formative process from the perspective of the development of a teamwork aimed at food and nutrition education - EAN - of children from two public schools. The intention was to deepen the debate on the thematic, as well as to assist in the process of understanding the issue and develop alternative pedagogical practices in the early years, including EAN as part of the school curriculum. The process involved teachers, school management team, staff and family members of a Preschool and of an Elementary School of a small town in the interior of the State of Rio Grande do Sul, Brazil. The methodology is qualitative, and data were obtained from formative meetings and interviews with teachers of basic education, which were audio recorded, transcribed and analyzed based on textual discourse analysis. From the corpus analysis, three categories emerged: a) school meals articulated to disciplinary content; b) imitation as a way of learning; c) formation of concepts of EAN. This study demonstrates that EAN actions need to be systematic and that teamwork enables the articulation of knowledge from different areas of knowledge. It is considered that the teacher influences the children’s eating habits, but it is important that the theme is articulated with scientific knowledge from the context of knowledge of children's experiences.<hr/>RESUMEN El objetivo de este artículo es analizar el proceso formativo del trabajo en equipo como perspectiva de desarrollo en la Educación Alimentaria y Nutricional - EAN - de niños de dos escuelas públicas. La intención fue profundizar el debate sobre la Nutrición y la Educación Alimentaria como parte del currículo escolar, ayudando en el proceso de comprensión del mismo y desarrollando prácticas pedagógicas alternativas en los primeros años de escolaridad. En el proceso participaron profesores, equipo directivo, empleados y familiares de una Escuela de Educación Infantil y otra de Educación Básica de una pequeña ciudad del interior del Estado de Rio Grande do Sul/Brasil. La metodología es cualitativa, los datos se obtuvieron a partir de reuniones formativas y entrevistas con profesores de enseñanza básica. Estas reuniones y entrevistas fueron grabadas en audio, transcritas y analizadas a partir de la técnica de análisis textual discursivo. Del análisis del corpus surgieron tres categorías: a) Alimentación escolar articulada a contenidos disciplinares; b) Imitación como forma de aprendizaje; c) Formación de conceptos de EAN. El estudio muestra que las acciones de Nutrición y Educación Nutricional necesitan ser sistemáticas y que, el trabajo en equipo permite la articulación de saberes de diferentes áreas del conocimiento. Se considera que el profesor influye en los hábitos alimenticios de los niños, pero es importante que el tema se articule con el conocimiento científico a partir del conocimiento de las experiencias de los niños. <![CDATA[La importancia de las soft skills en el trabajo de los profesionales de atención temprana]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100212&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A passagem da intervenção precoce no desenvolvimento infantil de uma perspectiva de estimulação para uma abordagem centrada na família implica uma mudança significativa na prática dos profissionais, ao nível técnico e das suas interações e transações com a criança e a família. Competências técnicas e características pessoais interligam-se, e a intervenção representa uma verdadeira relação de ajuda. As soft skills têm vindo a ser investigadas no âmbito de diversas profissões e carreiras e a sua importância tem sido sublinhada. Contudo, este é um estudo pioneiro em que se procura perceber como também os profissionais de Intervenção Precoce na Infância (IPI) valorizam estas dimensões não técnicas. O estudo foi realizado com 247 profissionais de equipas que integram o Sistema Nacional de Intervenção Precoce na Infância, que se pronunciaram sobre a importância das soft skills para a sua prática, através de um questionário com 48 itens. Os resultados obtidos apontam para a valorização de todas as competências identificadas na literatura, sendo especialmente relevantes a empatia, escuta ativa e trabalho em equipa. Foi analisada a valorização das soft skills em função das variáveis idade, género, formação e experiência, tendo os resultados mostrado que só muito pontualmente existem diferenças significativas. Os resultados obtidos são relevantes para uma nova forma de conceber e organizar a formação dos profissionais de IPI, assente no desenvolvimento de competências. Mostram como é importante que o conhecimento teórico sobre o desenvolvimento infantil e os modelos de intervenção se alie à promoção de competências pessoais exigidas pela natureza relacional do seu trabalho.<hr/>ABSTRACT The shift from a stimulation perspective of early intervention in childhood to a family-centered approach implies a significant change in the practice of professionals, at the technical level and in their interactions and transactions with the child and the family. Technical skills and personal characteristics are intertwined, and the intervention represents a real helping relationship. Soft skills have been investigated within the scope of various professions and careers and their importance has been underlined. However, this is a pioneering study that seeks to understand how Early Intervention (EI) professionals also value these non-technical dimensions. The study was carried out with 247 professionals from teams of the National Early Intervention System, who gave their opinion on the importance of soft skills for their practice, through a questionnaire with 48 items. The results point to the valorization of all skills identified in the literature, with empathy, active listening and teamwork being particularly relevant. The valuation of soft skills according to the variables age, gender, education and experience was analyzed, with the results showing that there are only very occasionally significant differences. The results are relevant for a new way of conceiving and organizing the training of EI professionals, based on the development of skills. They show how important it is for theoretical knowledge about child development and intervention models to be combined with the promotion of personal skills required by the relational nature of their work.<hr/>RESUMEN El cambio de la atención temprana en el desarrollo infantil desde una perspectiva de estimulación a un enfoque centrado en la familia implica un cambio significativo en la práctica de los profesionales, a nivel técnico y en sus interacciones y transacciones con el niño y la familia. Las habilidades técnicas y las características personales están entrelazadas y la intervención representa una verdadera relación de ayuda. Se han investigado las soft skills en el ámbito de diversas profesiones y carreras y se ha subrayado su importancia. Sin embargo, este es un estudio pionero que busca comprender cómo los profesionales de la Atención Temprana (AT) también valoran estas dimensiones no técnicas. El estudio se realizó con 247 profesionales de equipos que integran el Sistema Nacional de Atención Temprana de Portugal, quienes comentaron la importancia de las soft skills para su práctica, a través de un cuestionario con 48 ítems. Los resultados obtenidos apuntan a la valorización de todas las competencias identificadas en la literatura, siendo especialmente relevantes la empatía, la escucha activa y el trabajo en equipo. Se analizó la valoración de las soft skills según las variables edad, sexo, educación y experiencia, y los resultados muestram que solo muy ocasionalmente existen diferencias significativas. Los resultados obtenidos son relevantes para una nueva forma de concebir y organizar la formación de los profesionales de la AT, basada en el desarrollo de competencias. Muestran la importancia de que los conocimientos teóricos sobre el desarrollo infantil y los modelos de intervención se combinen con la promoción de las habilidades personales requeridas por el carácter relacional de su trabajo. <![CDATA[Percepción de la satisfacción familiar y vital en alumnado de educación secundaria obligatoria]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100213&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El contexto familiar influye en el desarrollo y bienestar personal, cuestión aún más notable durante la adolescencia. Bajo esta premisa, se busca analizar la satisfacción de 592 alumnos de Educación Secundaria Obligatoria respecto a su ámbito familiar y vital. Para ello, se emplearon la Family Satisfaction Scale y la Escala de Satisfacción Vital. Mediante análisis descriptivos, contrastes entre grupos y análisis correlacionales se presentan unos resultados generales positivos, aunque ponen de manifiesto la necesidad de reforzar cuestiones como la flexibilidad, la adaptabilidad y la forma en que se abordan los conflictos en la familia y, por otro lado, prestar especial atención al grupo de adolescentes que consideran no tener una buena vida, desean una vida distinta o perciben que no tienen lo que quieren en la vida.<hr/>ABSTRACT The family context has an influence on the development and personal well-being, even greater during the adolescence. On this basis, it is sought to analyze the satisfaction of 592 students of Secondary Education regarding their family and life context. To this end, the Family Satisfaction Scale and the Life Satisfaction Scale were used. Through descriptive analyses, contrasts between groups, and correlational analyses, the results presented are positive, although they highlight the need to reinforce issues such as flexibility, adaptability, and the way conflicts are addressed among the members of the family and, on the other hand, pay special attention to the group of adolescents who consider that they do not have a good life, wish a different life or perceive that they do not have what they want in life.<hr/>RESUMO O contexto familiar influencia o desenvolvimento e o bem-estar pessoal, questão ainda mais marcante na adolescência. Sob esta premissa, procurámos analisar a satisfação de 592 estudantes do Ensino Secundário Obrigatório no que diz respeito ao seu ambiente familiar e de vida. Para este fim, foram utilizadas a Escala de Satisfação da Família e a Escala de Satisfação da Vida. Através de análises descritivas, contrastes entre grupos e análises correlacionais, os resultados gerais são positivos, embora sublinhem a necessidade de reforçar questões como a flexibilidade, a adaptabilidade e a forma como os conflitos são tratados na família e, por outro lado, de prestar especial atenção ao grupo de adolescentes que consideram que não têm uma boa vida, desejam uma vida diferente ou percebem que não têm o que querem na vida. <![CDATA[Network curriculum design? Relational dynamics of teachers’ associations in the design of <em>Essential Learning</em> in Portugal]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100214&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The invitation extended by the Portuguese Ministry of Education to teachers’ associations (TAs), in 2016, to participate in the process of defining the Essential Learning (EL) is unparalleled in the Portuguese curriculum background, as in most countries in the world. In this text, we intend to understand the social structure and the interaction dynamics created by the TAs when drawing up the EL, answering the following research questions: (i) Which actors were invited by the TAs to join their teams, and what relationships did they establish with each other? (ii) Which relational dynamics did the associations of the various subject areas establish with each other? The methodology used was the social network analysis (SNA), which allows us to visualise the structure of social relationships and their interaction patterns and represent them graphically. We developed a network analysis questionnaire and applied it to the 18 TAs that drafted the EL. The results show that the TAs formed teams were composed mainly of experts in the subject area. TAs have a social representation of professional knowledge that underestimates curriculum expertise. Furthermore, there was little collaboration between associations in the design of the EL, which can be justified by the tradition of the Portuguese education system before the 25th April Revolution, based on teacher’s individual work, and by the origin or subject-based culture of the TAs.<hr/>Resumo O convite do Ministério da Educação português às associações de professores (AP), em 2016, para a sua participação no processo de definição das Aprendizagens Essenciais (AE) é inédito no contexto histórico-curricular português, como na maioria dos países do mundo. Neste texto pretende-se perceber a estrutura social e a dinâmica de interação criada pelas AP na elaboração das AE, respondendo às seguintes questões de investigação: i) Que atores foram convidados pelas AP para as suas equipas e que relações de interação estabeleceram entre si?; ii) Que dinâmica relacional estabeleceram as associações das várias áreas disciplinares entre si? Como metodologia privilegiámos a análise de redes sociais (Social Network Analysis - SNA) que permite detetar a estrutura das relações sociais, e seus padrões de interação e representá-los graficamente. Elaborámos um questionário de análise de redes que foi aplicado às 18 AP que participaram na elaboração das AE. Os resultados demonstram que as AP constituíram equipas formadas, sobretudo, por elementos especialistas na disciplina da área. A representação social do conhecimento profissional por parte das AE desvaloriza o conhecimento do currículo. Verificou-se ainda a pouca colaboração entre associações na elaboração das AE, o que se pode justificar pela tradição do sistema educativo português anterior ao 25 de abril, que se sustentava numa lógica de trabalho individual dos docentes, e pela génese ou cultura disciplinar das AP.<hr/>ABSTRAIT L'invitation du Ministère Portugais de l'Éducation aux associations d'enseignants (AEs), en 2016, pour leur participation au processus de définition de les Apprentissage Essentiel (AE) est sans précédent dans le contexte historique et curriculaire portugais, comme dans la plupart des pays du monde. Dans ce texte, nous entendons comprendre la structure sociale et les dynamiques d'interaction créées par les AEs dans la préparation de les AE, en répondant aux questions de recherche suivantes: i) Quels acteurs ont été invités par les AEs dans leurs équipes et quelles relations d'interaction ont-elles établies entre eux?; ii) Quelle dynamique relationnelle les associations des différents domaines disciplinaires ont-elles établie entre elles? En tant que méthodologie, nous avons privilégié l'analyse des réseaux sociaux (ARS), qui permet de détecter la structure des relations sociales, et leurs schémas d'interaction et de les représenter graphiquement. Nous avons développé un questionnaire d'analyse de réseau qui a été appliqué aux 18 AEs qui ont participé à la préparation des AE. Les résultats montrent que les AEs constituaient des équipes formées avant tout par des spécialistes de la discipline dans le domaine disciplinaire des AEs. La représentation sociale des connaissances professionnelles par l'AEs dévalorise la connaissance du curriculum. Il y avait aussi peu de collaboration entre les associations dans la préparation des AE, ce qui peut être justifié par la tradition du système éducatif portugais avant la Révolution du 25 avril, qui était soutenue par une logique de travail individuel des enseignants, et par la genèse ou la culture disciplinaire des AEs. <![CDATA[Ciudadanía, educación cívica y participación ciudadana como significados emergentes en estudiantes secundarios participantes de movimientos estudiantiles]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100215&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La formación cívica en Chile posee una historia que se ha visto expuesta a diversos cambios, donde los estudiantes han sido protagonistas permanentes de cambio y transformación social, quedando de manifiesto a través de su marcado protagonismo en el Estallido Social de 2019. Las nuevas generaciones traen consigo nuevos significados respecto a la ciudadanía, junto con los derechos y obligaciones que esto conlleva y que actualmente son valorados profundamente por la sociedad. Esta investigación abordó los significados que los/las estudiantes secundarios/as pertenecientes a un movimiento estudiantil tienen acerca de la ciudadanía, la formación cívica/ciudadana y la participación ciudadana en tiempos de crisis democrática en Chile. A través de un diseño cualitativo, se realizaron entrevistas en profundidad a 14 estudiantes secundarios pertenecientes a colectivos escolares movilizados políticamente. Utilizando las técnicas de codificación abierta y axial de la Teoría Fundamentada, se concluyó que la noción actual de ciudadanía, educación cívica y participación están entrelazadas en la experiencia de todos/todas las estudiantes. Se destacó una carencia en materia de formación ciudadana en virtud de una educación cívica marcada por el aprendizaje de aspectos constitucionales y reproductivos de un modelo que coarta sus posibilidades de participación política en un contexto de transformaciones democráticas nacionales.<hr/>RESUMO A educação cívica no Chile tem uma história marcada por várias mudanças. Os estudantes têm sido protagonistas permanentes dessa mudança e da transformação social, o que é evidente pelo seu protagonismo na explosão social de 2019. As novas gerações trazem consigo novos significados relativamente à cidadania, juntamente com os direitos e obrigações que esta implica e que são actualmente profundamente valorizados pela sociedade. Esta investigação abordou os significados que os estudantes do ensino secundário pertencentes a um movimento estudantil têm sobre cidadania, formação cívica/cidadã e participação cidadã em tempos de crise democrática no Chile. Por meio de um desenho qualitativo, foram realizadas entrevistas em profundidade com 14 estudantes do ensino secundário, pertencentes a grupos escolares politicamente mobilizados. Utilizando as técnicas de codificação aberta e axial da Teoria Fundamentada, concluiu-se que as noções atuais de cidadania, educação cívica e participação se entrelaçam na experiência de todo/as o/as estudantes. Destacou-se a falta de formação de cidadania sob uma educação cívica marcada pela aprendizagem dos aspectos constitucionais e reprodutivos de um modelo que limita as suas possibilidades de participação política, num contexto de transformações democráticas nacionais.<hr/>ABSTRACT Civic education in Chile has a history marked diverse changes. Students have been permanent protagonists of this social change and transformation, which is evident from their protagonism in the Social Outburst of 2019. The new generations bring with them new meanings regarding citizenship, along with the rights and obligations that this entails and that are currently deeply valued by society. This research addressed the meanings that secondary school students belonging to a student movement have about citizenship, civic/citizenship training and citizen participation in times of democratic crisis in Chile. Through a qualitative design, in-depth interviews were conducted with 14 secondary students, belonging to politically mobilized school collectives. Using the open and axial coding techniques of the Grounded Theory, it was concluded that current notions of citizenship, civic education and participation are intertwined in the experience of all students. It became evident a lack of civic training by virtue of a civic education marked by the learning of constitutional and reproductive aspects of a model that limits their possibilities of political participation in a context of national democratic transformations. <![CDATA[Diseño de tareas basado en errores con números complejos]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100216&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Consideram-se produções de estudantes, do ensino universitário, para uma tarefa de demonstração num momento de avaliação individual. Atendendo aos conceitos matemáticos associados à avaliação, pretende-se classificar os erros nas produções e, com base nestes, construir tarefas para a sala de aula. Neste sentido, a investigação qualitativa recorre a análise de conteúdo com critérios novos de categorização de erros. Identificam-se erros relacionados com a compreensão de consequências da definição de módulo de número complexo e de estratégias de demonstração em matemática. As propostas, para os estudantes explicarem e darem sentido a erros com números complexos, são: questões conceptuais; exemplos erróneos; tarefas de completamento; tarefas de modificação do enunciado.<hr/>ABSTRACT Productions of higher education students, for an individual assessment through a proof task, are considered. Taking into account the mathematical concepts associated with the assessment, to classify the errors in the productions and, based on these, to construct tasks for the classroom were intended objectives. In this sense, the qualitative research makes use of content analysis with new criteria of categorization of errors. Errors related to the comprehension of consequences of the definition of modulus of a complex number and proof strategies in mathematics are identified. The proposals, for the students to explain and to make sense of errors with complex numbers, are: concept questions; erroneous examples; completion tasks; tasks for modifying the statement.<hr/>RESUMEN Se consideran producciones de estudiantes universitarios para una tarea de demostración en una evaluación individual. Teniendo en cuenta los conceptos matemáticos asociados a la evaluación, se pretende clasificar los errores en las producciones y, con estos, construir tareas para la clase. En este sentido, la investigación cualitativa recurre a análisis de contenido con criterios nuevos de categorización de errores. Se identifican errores relacionados con la comprensión de consecuencias de la definición de módulo de número complejo y de estrategias de demostración en matemáticas. Las propuestas, para que los estudiantes expliquen y den sentido a errores con números complejos, son: cuestiones conceptuales; ejemplos erróneos; tareas de completamiento; tareas de modificación del enunciado. <![CDATA[Merleau-Ponty y la Educación física con niños]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100217&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo constitui um desdobramento da pesquisa Crianças, Educação Física e Metodologias de Ensino: Interfaces entre os campos de conhecimento da Educação Física e da Infância. A partir de algumas constatações empíricas, teve como objetivo fazer uma reflexão teórica e exploratória tomando como referência o pensamento do filósofo Merleau-Ponty. Com estas constatações e reflexões pretendeu-se conhecer e extrair princípios teórico-didático-metodológicos para a Educação Física com crianças. Paralelamente a esse caminho, convocamos a perspetiva fenomenológica do “se-movimentar”, desenvolvida por Elenor Kunz, como possibilidade de assegurar algo que é intrínseco às crianças, isto é, a “relação ingênua (que elas estabelecem) com o mundo”. Ambos os autores trazem uma importante noção fenomenológica: a expressão do ter e do ser corpo, como o princípio estruturante do ser-no-mundo; do ter e do ser corpo como forma de “ver a criança por ela mesma - uma dimensão ontológica”. Além destas noções fenomenológicas destacamos, também conclusivamente, a importante noção de criança comum a Merleau-Ponty: a de Manuel Sarmento (um olhar sociológico), quando faz um elogio à positivação da infância: “ver a criança por ela mesma”.<hr/>ABSTRACT This article is a development of the research Children, Physical Education and Teaching Methodologies: Interfaces between the fields of knowledge of Physical Education and Childhood. From some empirical findings, it aimed at making a theoretical and exploratory reflection taking as reference the thought of the philosopher Merleau-Ponty. With these findings and reflections it was intended to know and to derive theorical-didactic-methological principles for Physical Education with children. At the same time, we call upon the phenomenological perspective of “self move”, developed by Elenor Kunz, as a possibility of ensuring something that is intrinsic to children, that is, the “naive relationship (that they establish) with the world”. Both authors bring an important phenomenological notion: the expression of having and being a body, as the structuring principle of being-in-the-world; of having and being a body as a way of “viewing the child for herself - an ontological dimension”. In addition to these phenomenological notions, we also conclusively highligth the important notion of child common to Merleau-Ponty: that of Manuel Sarmento (a sociological look), when he praises the positivization of chilhood: “view the child for himself”.<hr/>RESUMEN Este artículo és um desarrollo de la investigación Ninõs, Educación Física y Metodologías de la Ensenãnza: Interfaces entre los campos de conocimiento de la Educación Física y la Infancia. A partir de algunos hallazgos empíricos, tuvo como objetivo hacer una reflexión teórica y exploratoria tomando como referencia el pensamiento del filósofo Merleau-Ponty. Con estos hallazgos y reflexiones, se pretendió conocer y extraer principios teórico-didáctico-metodologicos para la Educación Física con los ninõs. Paralelemente a esto camino, reclamamos la perspectiva fenomenológica del “automovimiento”, desarrollada por Elenor Kunz, como possibilidad de asegurar algo que és intrínseco a los ninõs, esto es, la relación ingenua (que establecen) con el mundo”. Ambos autores aportan una importante noción fenomenológica: la expressión del tener y ser cuerpo, como principio estructurante del ser-en-el-mundo; de tener y ser un cuerpo como una forma de “ver al niño por sí mismo - un dimensión ontológica”. Además de estas nociones fenomenológicas encontradas, también destacamos de manera concluyente la importante noción de niño común a Merleau-Ponty: la de Manuel Sarmento (una mirada sociológica), cuando ensalza la positivización de la infancia: “ver al niño por sí mismo”. <![CDATA[Educación sexual: Conocimiento, comodidad, motivación e involucramiento de los maestros de la escuela primaria en São Paulo, Brasil]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100218&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The degree of knowledge, comfort, motivation, and involvement of elementary school teachers in promoting sex education (SE) in schools must be evaluated by considering their age, initial academic foundation in SE, and religious beliefs. A cross-sectional study was conducted among 396 teachers in Brazil, most of whom were women (77.53%) and Catholic (47.73%). The data revealed moderate knowledge, high comfort, high motivation, and insufficient involvement in pedagogical practice, but sufficient as pedagogical function. No relationship was observed between the teachers’ age and their initial academic education for the variables analyzed, but religious beliefs influenced all the variables except for comfort. Teachers presented moderate knowledge regarding legislation and ministerial guidelines on SE and high comfort and motivation in approaching the theme of SE. The study found moderate practical involvement in specific SE actions, and the teachers agreed that it was their responsibility to be involved. Religious beliefs significantly affected the variables studied. This study expands the theme of SE beyond purely biological and preventive aspects. Regarding education, it contributes to research by generating attitudinal and behavioral data in addition to exclusively qualitative ones, bridging the gap between health and education.<hr/>RESUMO O grau de conhecimento, conforto, motivação e envolvimento de professores do ensino fundamental na promoção da educação sexual (ES) na escola deve ser avaliado considerando a sua idade, formação acadêmica inicial em ES e crenças religiosas. Realizou-se um estudo transversal com 396 professores no Brasil, sendo a maioria mulheres (77.53%) e católicas (47.73%). Os dados revelaram conhecimento moderado, alto conforto, alta motivação e envolvimento insuficiente na prática pedagógica mas suficiente como função pedagógica. Não foi observada relação entre idade e formação acadêmica inicial dos professores para as variáveis ​​analisadas, mas as crenças religiosas impactaram todas as variáveis, com exceção do conforto. Os professores apresentaram conhecimento moderado em relação à legislação e diretrizes ministeriais sobre ES e alto conforto e motivação na abordagem do tema. Houve um envolvimento prático moderado em ações específicas de ES e os professores concordaram que é sua responsabilidade o envolvimento nessas ações. As crenças religiosas tiveram um impacto importante nas variáveis ​​estudadas. Este estudo se destaca na área da saúde por ampliar a temática da ES para além dos aspectos puramente biológicos e preventivos. Para a educação, pode contribuir gerando dados atitudinais e comportamentais, além dos exclusivamente qualitativos, auxiliando ações entre saúde e educação.<hr/>RESUMEN El grado de conocimiento, comodidad, motivación e involucramiento de los docentes de primaria en la promoción de la educación sexual (ES) en la escuela debe evaluarse considerando su edad, formación académica inicial en ES y creencias religiosas. Se realizó un estudio transversal con 396 profesores en Brasil, la mayoría mujeres (77.53%) y católicos (47.73%). Los datos revelaron conocimiento moderado, alta comodidad, alta motivación e implicación insuficiente en la práctica pedagógica pero suficiente como función pedagógica. No se observó relación entre la edad de los docentes y su formación académica inicial para las variables analizadas, pero las creencias religiosas impactaran en todas las variables, a excepción de la comodidad. Los docentes mostraron un conocimiento moderado en relación con la legislación y los lineamientos ministeriales sobreES y una gran comodidad y motivación para abordar el tema. Hubo una participación práctica moderada en acciones específicas de ES y los profesores coincidieron en que es su responsabilidad participar en estas acciones. Las creencias religiosas tuvieron un impacto importante en las variables estudiadas. Este estudio se destaca en el área de la salud por ampliar la temática del ES más allá de los aspectos puramente biológicos y preventivos. Para la educación, puede contribuir generando datos actitudinales y conductuales, además de exclusivamente cualitativos, ayudando a las acciones entre salud y educación. <![CDATA[Amos Bronson Alcott: una contribución a la educación romántica]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100219&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT As one of its ideologues, Amos Bronson Alcott constitutes one of the most relevant figures of Transcendentalism or American Romanticism. Confronted with the radical changes of the times he was living in, Alcott will come up with his most daring proposals in the realm of education. The objective of this article is to place Alcott’s reformation drive within its philosophical context and to reveal his singular position. Self-awareness, in perspective with nature, constitutes an unavoidable previous step to any educational intent. It is from here that the most useful learning takes place, that which allows for establishing a relationship between the material world and the spiritual world. Alcott identifies the general laws of thought, as series of Maxims, that must at all times guide the instructor. Due to the divine nature of human beings, education will, in the end, be concerned with self-education.<hr/>RESUMO No contexto dos EUA do século XIX, deparamo-nos com a figura incontornável de Amos Bronson Alcott. Por ser um dos ideólogos do Transcendentalismo, romantismo norte-americano, e por estar confrontado com as alterações radicais dos seus tempos, faz da exigência de reforma o garante para um futuro melhor. No âmbito da educação, Alcott concretiza as propostas mais arrojadas, as quais, posteriormente, serão desenvolvidas por outros educadores. No entanto, o objetivo deste artigo é situar o contributo de Alcott no seu contexto e apontar para a sua posição singular. A consciência-de-si, em contexto com a natureza, constitui a condição prévia a toda aprendizagem, daqui surgindo a possibilidade de estabelecer uma relação entre o mundo material e o mundo espiritual. Alcott, num contexto quase panteísta, determina as leis gerais do pensamento, numa série de Máximas como guias para todo o educador. Devido à natureza divina do ser humano, a educação revela-se como autoeducação.<hr/>RESUMEN En el contexto de los EEUU del siglo XIX, la personalidad de Bronson Alcott es ineludible. Ideólogo del Transcendentalismo, o Romanticismo norteamericano, Alcott enfrenta los cambios radicales de los tiempos en los que vivía y hace del reformismo en el ámbito de la educación el camino para la consecución de un futuro mejor. El objetivo de este artículo es localizar la contribución de Alcott en su contexto y revelar la singularidad de su posición. La auto-consciencia, en contacto con la naturaleza, se revela como paso previo a toda educación. Es de aquí que surge el aprendizaje más útil que permite una relación entre el mundo material y el espiritual. Alcott determinará una serie de leyes generales de la mente, Máximas que en todo momento deben guiar al maestro. En un contexto panteísta, donde se subraya la naturaleza divina de la humanidad, la educación se convertirá en auto-educación. <![CDATA[La producción científica sobre capacitismo en la educación básica: Una revisión integrativa de literatura]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100220&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Esta pesquisa visa caracterizar o modo como o capacitismo é reproduzido na educação básica e identificar contribuições para a construção de práticas educativas anticapacitistas. Os dados foram obtidos por meio de um estudo de revisão integrativa que abrangeu artigos científicos e ensaios teóricos publicados em periódicos internacionais e nacionais entre 2009 e 2020. As bases de dados utilizadas para o levantamento das publicações foram: Social Sciences Citation Index (Web of Science), Elsevier (Scopus), Scientific Eletronic Library Online (SciELO) e Educational Resources Information Centre (ERIC). A análise foi realizada por meio de um protocolo estruturado pelo(s) autore(s), contendo características mais gerais dos artigos e da análise de conteúdo (Bardin, 2004). As categorias emergentes a partir da coleta de dados foram: 1) reprodução do capacitismo na educação básica; 2) capacitismo como uma experiência interseccional; e 3) contribuições para práticas educativas anticapacitistas na educação básica. Concluiu-se que o capacitismo está presente nos planejamentos das atividades e nos currículos escolares e produz como efeito a manutenção de diversas barreiras que obstaculizam o acesso ao conhecimento e a participação de estudantes com deficiência na educação básica. Assim, a proposição e implementação de práticas educativas anticapacitistas é necessária e urgente para a garantia do direito à educação dessa população. Torna-se imprescindível que o capacitismo seja inserido como uma temática a ser discutida nas formações docentes bem como na composição da produção do conhecimento para maior disseminação do conceito na sociedade.<hr/>ABSTRACT This research aims to characterize the way in which ableism is reproduced in basic education and to identify contributions to the construction of anti-ableist educational practices. Data were obtained through an integrative review study that covered scientific articles and theoretical essays published in international and national journals between 2009 and 2020. The databases used to collect the publications were: Social Sciences Citation Index (Web of Science), Elsevier (Scopus), Scientific Eletronic Library Online (SciELO) e Educational Resources Information Centre (ERIC). The analysis was performed using a protocol structured by the author(s) containing general characteristics of the articles and content analysis (Bardin, 2004). The emerging categories from the data collection were: 1) reproduction of ableism in basic education; 2) ableism as an intersectional experience, and 3) contributions to anti-ableist educational practices in basic education. It was concluded that ableism is present in the planning of activities and school curricula and the effect is to maintain several barriers that hinder access to knowledge and the participation of students with disabilities in basic education. Thus, the proposition and implementation of anti-ableist educational practices is necessary and urgent to guarantee the right to education of this population. It is essential that ableism is included as a topic to be discussed in teacher training, as well as in the production of knowledge for greater dissemination of the concept in society.<hr/>RESUMEN Esta investigación tiene como objetivo caracterizar la forma en que se reproduce el capacitismo en la educación básica e identificar contribuciones para la construcción de prácticas educativas anticapacitistas. Los datos se obtuvieron a través de un estudio de revisión integradora que abarcó artículos científicos y ensayos teóricos publicados en revistas internacionales y nacionales entre 2009 y 2020. Las bases de datos utilizadas para el levantamiento de las publicaciones fueron: Social Sciences Citation Index (Web of Science), Elsevier (SCOPUS), Scientific Eletronic Library Online (SciELO) y Educational Resources Information Centre (ERIC). El análisis se realizó mediante un protocolo estructurado por los autores el cual contenía características más generales de los artículos y del análisis de contenido (Bardin, 2004). Las categorías emergentes según la recolección de datos fueron: 1) reproducción del capacitismo en la educación básica; 2) capacitismo como una experiencia interseccional y 3) aportes a las prácticas educativas anticapacitistas en la educación básica. Se concluyó que el capacitismo está presente en la planificación de las actividades y currículos escolares y produce como consecuencia la manutención de varias barreras que dificultan el acceso al conocimiento y la participación de los estudiantes con discapacidad en la educación básica. De esa forma, la proposición e implementación de prácticas educativas anticapacitistas es necesaria y urgente para garantizar el derecho a la educación de esta población. Es fundamental que el capacitismo sea incluido como un tema a ser discutido en la formación docente, así como en la composición de la producción de conocimiento para una mayor difusión del concepto en la sociedad. <![CDATA[La relación colaborativa en la formación continua con profesores de educación física en educación infantil]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100221&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO No artigo, analisa-se a formação continuada com professores de Educação Física da Educação Infantil de Vitória/Brasil, desenvolvida por meio de parceria entre docentes da Universidade e da Educação Básica. A formação esteve centrada nas práticas pedagógicas dos participantes e nas reflexões sobre elas, que foram sistematizadas na produção de material didático-pedagógico com professores da educação infantil da capital capixaba. Trata-se de uma pesquisa-ação colaborativa, realizada entre 2019 e 2020, que contou com a participação de 27 docentes vinculados à Universidade Federal do Espírito Santo e à Secretaria Municipal de Educação. Os dados foram produzidos por meio da observação participante e registrada em diário de campo. A análise de conteúdo dos dados contribuiu para a formulação das seguintes categorias temáticas: a) a formação como lugar de afetos e afecções: memória de futuro; b) a pluralidade de vozes no compartilhamento das experiências e na ação colaborativa entre professores e equipe formadora; e c) a escrita no processo de formação dos professores: a produção do material didático-pedagógico. Os resultados indicaram a perspectiva dos docentes como pesquisadores da própria prática e o reconhecimento dos professores das instituições infantis como produtores de conhecimentos. O processo autoral, na produção colaborativa de um material didático-pedagógico, contribui para a formação dos participantes, aproximando-os das dimensões política e emancipatória da escrita.<hr/>ABSTRACT In this article, we analyse the continuing education with Physical Education teachers of Early Childhood Education in Vitória / Brazil, developed through a partnership between teachers from the University and Basic Education. The training was centered on the pedagogical practices of the participants and on the reflections on them, which were systematized in the production of didactic-pedagogical material with teachers from the early childhood education in the state capital. This is a collaborative research-action, carried out between 2019 and 2020, with the participation of 27 teachers linked to Federal University of Espírito Santo and the Municipal Education Department. The data were produced through participant observation and recorded in a field diary. The content analysis of the data contributed to the formulation of the following thematic categories: a) training as a place for affections and affected: memory of the future; b) the plurality of voices in the sharing of experiences and in the collaborative action between teachers and the training team; and c) writing in the teacher training process: the production of didactic-pedagogical material. The results indicated the perspective of teachers as researchers of their own practice and the recognition of teachers from children's institutions as producers of knowledge. The authorial process, in the collaborative production of a didactic-pedagogical material, contributes to the formation of the participants, bringing them closer to the political and emancipatory dimensions of writing.<hr/>RESUMEN En este artículo analizamos la formación continua con profesores de Educación Física de Educación Infantil en Vitória / Brasil, desarrollada a través de una alianza entre profesores de la Universidad y Educación Básica, centrada en las prácticas pedagógicas de los participantes y en las reflexiones sobre ellos, que fueron sistematizadas en la producción de material didáctico-pedagógico con docentes de la educación infantil de la capital del estado. Se trata de una investigación-acción colaborativa, realizada entre 2019 y 2020, con la participación de 27 profesores vinculados a la Universidad Federal do Espírito Santo y la Secretaría de Educación Municipal. Los datos se obtuvieron mediante la observación participante y se registraron en un diario de campo. El análisis de contenido de los dados contribuyó a la formulación de las siguientes categorías temáticas: a) la formación como lugar de afectos y afectamientos: memoria del futuro; b) la pluralidad de voces en el intercambio de experiencias y en la acción colaborativa entre el profesorado y el equipo formador; y c) la escritura en el proceso de formación del profesorado: la producción de material didáctico-pedagógico. Los resultados indicaron la perspectiva de los docentes como investigadores de su propia práctica y el reconocimiento de los docentes de instituciones infantiles como productores de conocimiento. El proceso autoral, en la producción colaborativa de un material didáctico-pedagógico, contribuye a la formación de los participantes, acercándolos a las dimensiones políticas y emancipatorias de la escritura. <![CDATA[Saberes ensinados, público previsto e intencionalidades en los inicios de la escuela nocturna (Rio Grande do Sul, Brasil, 1884-1937)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100222&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este artigo apresenta a análise das menções ao ensino noturno localizadas no jornal A Federação, periódico republicano e abolicionista que circulou no Rio Grande do Sul, Brasil, entre 1884 e 1937. A pesquisa desenvolvida dialoga com outros estudos da História da Educação e mobiliza aportes teóricos da História dos Conceitos, conforme proposta por Koselleck (2006), com vistas a identificar quais as finalidades das aulas oferecidas no período noturno, os saberes ensinados e os públicos aos quais se destinavam. A análise permitiu notar a coexistência de diferentes escopos em um mesmo período, de modo que, em alguns casos, o adjetivo noturno se referia à oferta de cursos de preparação e aperfeiçoamento para o trabalho, tais como escrituração mercantil ou desenho topográfico, enquanto, em outros casos, tratava do ensino elementar destinado a crianças pobres, mulheres, e adultos e meninos(as) trabalhadores(as).<hr/>ABSTRACT: This article presents the analysis of the mentions to the evening schools located in the newspaper A Federação, a republican and abolitionist periodical that circulated in Rio Grande do Sul, Brazil, between 1884 and 1937. The research develops dialogues with other studies of the History of Education and mobilizes theoretical contributions of the History of Concepts, as proposed by Koselleck (2006), in order to identify the purposes of the classes offered at night, the knowledge taught and the intended public. The analysis pointed the coexistence of different scopes in the same period, so that, in some cases, the evening adjective referred to the provision of preparation and improvement courses for work, such as market bookkeeping or topographical design, whereas, in other cases, it dealt with elementary education for poor kids, women, and adult and child workers.<hr/>RESUMEN: Este artículo presenta el análisis de las menciones a la enseñanza nocturna localizadas en el periódico A Federação, periódico republicano y abolicionista que circuló en Rio Grande do Sul, Brasil, entre 1884 y 1937. La investigación desarrollada dialoga con otros estudios de la Historia de la Educación y moviliza aportes teóricos de la Historia de los Conceptos, conforme propuesta por Koselleck (2006), objetivando identificar las finalidades de las clases ofrecidas en la noche, los conocimientos enseñados y los públicos a los que estaban destinadas. El análisis permitió observar la coexistencia de diferentes intencionalidades en un mismo período, por lo que, en algunos casos, el adjetivo nocturno se refería a la oferta de cursos de preparación y perfeccionamiento para el trabajo, tales como anotación mercantil o diseño topográfico, mientras que, en otros casos, trataba de la enseñanza elemental destinada a niños pobres, mujeres, y adultos y niños(as) trabajadores(as). <![CDATA[Traducción, adaptación y validación de contenido del instrumento de evaluación <em>Preschooler Awareness of Stuttering Survey</em> al portugués europeo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100223&lng=es&nrm=iso&tlng=es Reações emocionais negativas e mudanças de autoperceção poderão ser experienciadas por crianças que gaguejam em idade pré-escolar. Estas informações são essenciais à avaliação e à intervenção em terapia da fala. Contudo, apenas existe traduzido para o português europeu (PE) o instrumento Scale of Children’s Atittudes (A-19). O objetivo deste trabalho passa pela tradução, adaptação e validação do conteúdo do instrumento de avaliação Preschooler Awareness of Stuttering Survey (PASS), do inglês para o PE. Utilizou-se uma metodologia qualitativa descritiva transversal e os procedimentos empregues foram: tradução, retrotradução e realização de painel de peritos. Na tradução verificaram-se diferenças entre a versão original e a versão traduzida quanto às equivalências semântica e idiomática de conceitos e expressões. Além disso, verificou-se a necessidade de incluir nova informação para promover a compreensão da aplicabilidade do instrumento. Na retrotradução, constatou-se a utilização de sinónimos dos conceitos/expressões da versão original, mantendo-se o mesmo tipo de estrutura frásica. O painel de peritos focou-se na equivalência concetual dos itens das folhas de registo do instrumento. Considerou-se que os conceitos se mantiveram preservados, os itens compreensíveis e a tradução do instrumento adequada à população-alvo pretendida. A continuação desta investigação pretende fornecer aos terapeutas da fala um novo instrumento que auxilie a avaliação de crianças que gaguejam em idade pré-escolar, contribuindo para uma avaliação fidedigna que potencie a intervenção terapêutica de acordo com as características e necessidades de cada criança.<hr/>ABSTRACT Preschool-age children who stutter can experience negative attitudes and beliefs about oneself. This information is essential to the assessment and intervention in speech and language therapy. However, there is only translated into European Portuguese (EP) the instrument Scale of Children’s Atittudes (A-19), by Guitar and Grims (1977). The aim of this research is the translation, adaptation, and content validation of the assessment instrument Preschooler Awareness of Stuttering Survey (PASS), developed by Abbiati et al. (2013), from English to EP. A cross-sectional descriptive qualitative methodology was used and the methodological procedures of translation, back-translation and panel of experts (Sousa &amp; Rojjanasrirat, 2011) were implemented. In the translation phase, differences were noted between the original and the translated version regarding the semantic and idiomatic equivalences of different concepts and expressions (Borsa et al., 2012). It was also verified the need to include new information to enhance the comprehension of the instrument application. In the back-translation, it was noted the use of synonyms of concepts/expressions of the original version, keeping the same type of sentence structure. The panel of experts focused on the conceptual equivalence of the items of the instrument's record sheets. It was considered that the concepts remained preserved, the items understandable, and the translation of the instrument appropriate to the intended target population. The continuation of this research aims to provide speech therapists with a new instrument to assess preschool-age children who stutter, contributing to a reliable assessment that enhances therapeutic intervention according to the characteristics and needs of each child.<hr/>RESUMEN Los niños que tartamudean en edad preescolar pueden experimentar actitudes y creencias negativas sobre uno mismo. Esta información es esencial para la evaluación e intervención en la terapia del habla y lenguaje. Sin embargo, solo se tradujo al portugués europeo (PE) el instrumento Scale of Children’s Atittudes (A-19), de Guitar e Grims (1977). El objetivo de esta investigación es la traducción, adaptación y validación de contenido del instrumento de evaluación Prechooler Awareness of Stuttering Survey (PASS), desarrollado por Abbiati et al. (2013), del inglés al PE. Se utilizó una metodología cualitativa descriptiva transversal e se implementaron los procedimientos metodológicos de traducción, retrotraducción y panel de expertos (Sousa &amp; Rojjanasrirat, 2011). En la fase de traducción se verificaron diferencias entre la versión original y la versión traducida en cuanto a las equivalencias semánticas e idiomáticas de diferentes conceptos y expresiones (Borsa et al., 2012). También se verificó la necesidad de incluir nueva información para mejorar la comprensión de la aplicación del instrumento. En la retrotraducción, se observó el uso de sinónimos para los conceptos/expresiones la versión original, manteniendo el mismo tipo de estructura oracional. El panel de expertos se centró en la equivalencia conceptual de los elementos de las hojas de registro del instrumento. Se consideró que los conceptos permanecieron preservados, los ítems entendibles y la traducción del instrumento apropiada para la población objetivo prevista. La continuación de esta investigación tiene como objetivo proporcionar a los logopedas un nuevo instrumento para evaluar a los niños que tartamudean en edad preescolar, contribuyendo a una evaluación confiable que mejora la intervención terapéutica de acuerdo con las características y necesidades de cada niño. <![CDATA[Recensão da obra “Roma Minority Youth Across Cultural Contexts. Taking a Positive Approach to Research, Policy, and Practice”]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100301&lng=es&nrm=iso&tlng=es Reações emocionais negativas e mudanças de autoperceção poderão ser experienciadas por crianças que gaguejam em idade pré-escolar. Estas informações são essenciais à avaliação e à intervenção em terapia da fala. Contudo, apenas existe traduzido para o português europeu (PE) o instrumento Scale of Children’s Atittudes (A-19). O objetivo deste trabalho passa pela tradução, adaptação e validação do conteúdo do instrumento de avaliação Preschooler Awareness of Stuttering Survey (PASS), do inglês para o PE. Utilizou-se uma metodologia qualitativa descritiva transversal e os procedimentos empregues foram: tradução, retrotradução e realização de painel de peritos. Na tradução verificaram-se diferenças entre a versão original e a versão traduzida quanto às equivalências semântica e idiomática de conceitos e expressões. Além disso, verificou-se a necessidade de incluir nova informação para promover a compreensão da aplicabilidade do instrumento. Na retrotradução, constatou-se a utilização de sinónimos dos conceitos/expressões da versão original, mantendo-se o mesmo tipo de estrutura frásica. O painel de peritos focou-se na equivalência concetual dos itens das folhas de registo do instrumento. Considerou-se que os conceitos se mantiveram preservados, os itens compreensíveis e a tradução do instrumento adequada à população-alvo pretendida. A continuação desta investigação pretende fornecer aos terapeutas da fala um novo instrumento que auxilie a avaliação de crianças que gaguejam em idade pré-escolar, contribuindo para uma avaliação fidedigna que potencie a intervenção terapêutica de acordo com as características e necessidades de cada criança.<hr/>ABSTRACT Preschool-age children who stutter can experience negative attitudes and beliefs about oneself. This information is essential to the assessment and intervention in speech and language therapy. However, there is only translated into European Portuguese (EP) the instrument Scale of Children’s Atittudes (A-19), by Guitar and Grims (1977). The aim of this research is the translation, adaptation, and content validation of the assessment instrument Preschooler Awareness of Stuttering Survey (PASS), developed by Abbiati et al. (2013), from English to EP. A cross-sectional descriptive qualitative methodology was used and the methodological procedures of translation, back-translation and panel of experts (Sousa &amp; Rojjanasrirat, 2011) were implemented. In the translation phase, differences were noted between the original and the translated version regarding the semantic and idiomatic equivalences of different concepts and expressions (Borsa et al., 2012). It was also verified the need to include new information to enhance the comprehension of the instrument application. In the back-translation, it was noted the use of synonyms of concepts/expressions of the original version, keeping the same type of sentence structure. The panel of experts focused on the conceptual equivalence of the items of the instrument's record sheets. It was considered that the concepts remained preserved, the items understandable, and the translation of the instrument appropriate to the intended target population. The continuation of this research aims to provide speech therapists with a new instrument to assess preschool-age children who stutter, contributing to a reliable assessment that enhances therapeutic intervention according to the characteristics and needs of each child.<hr/>RESUMEN Los niños que tartamudean en edad preescolar pueden experimentar actitudes y creencias negativas sobre uno mismo. Esta información es esencial para la evaluación e intervención en la terapia del habla y lenguaje. Sin embargo, solo se tradujo al portugués europeo (PE) el instrumento Scale of Children’s Atittudes (A-19), de Guitar e Grims (1977). El objetivo de esta investigación es la traducción, adaptación y validación de contenido del instrumento de evaluación Prechooler Awareness of Stuttering Survey (PASS), desarrollado por Abbiati et al. (2013), del inglés al PE. Se utilizó una metodología cualitativa descriptiva transversal e se implementaron los procedimientos metodológicos de traducción, retrotraducción y panel de expertos (Sousa &amp; Rojjanasrirat, 2011). En la fase de traducción se verificaron diferencias entre la versión original y la versión traducida en cuanto a las equivalencias semánticas e idiomáticas de diferentes conceptos y expresiones (Borsa et al., 2012). También se verificó la necesidad de incluir nueva información para mejorar la comprensión de la aplicación del instrumento. En la retrotraducción, se observó el uso de sinónimos para los conceptos/expresiones la versión original, manteniendo el mismo tipo de estructura oracional. El panel de expertos se centró en la equivalencia conceptual de los elementos de las hojas de registro del instrumento. Se consideró que los conceptos permanecieron preservados, los ítems entendibles y la traducción del instrumento apropiada para la población objetivo prevista. La continuación de esta investigación tiene como objetivo proporcionar a los logopedas un nuevo instrumento para evaluar a los niños que tartamudean en edad preescolar, contribuyendo a una evaluación confiable que mejora la intervención terapéutica de acuerdo con las características y necesidades de cada niño. <![CDATA[Recensão da obra “El aprendizage-servicio y la educación universitária: Hacer personas competentes”]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872023000100302&lng=es&nrm=iso&tlng=es Reações emocionais negativas e mudanças de autoperceção poderão ser experienciadas por crianças que gaguejam em idade pré-escolar. Estas informações são essenciais à avaliação e à intervenção em terapia da fala. Contudo, apenas existe traduzido para o português europeu (PE) o instrumento Scale of Children’s Atittudes (A-19). O objetivo deste trabalho passa pela tradução, adaptação e validação do conteúdo do instrumento de avaliação Preschooler Awareness of Stuttering Survey (PASS), do inglês para o PE. Utilizou-se uma metodologia qualitativa descritiva transversal e os procedimentos empregues foram: tradução, retrotradução e realização de painel de peritos. Na tradução verificaram-se diferenças entre a versão original e a versão traduzida quanto às equivalências semântica e idiomática de conceitos e expressões. Além disso, verificou-se a necessidade de incluir nova informação para promover a compreensão da aplicabilidade do instrumento. Na retrotradução, constatou-se a utilização de sinónimos dos conceitos/expressões da versão original, mantendo-se o mesmo tipo de estrutura frásica. O painel de peritos focou-se na equivalência concetual dos itens das folhas de registo do instrumento. Considerou-se que os conceitos se mantiveram preservados, os itens compreensíveis e a tradução do instrumento adequada à população-alvo pretendida. A continuação desta investigação pretende fornecer aos terapeutas da fala um novo instrumento que auxilie a avaliação de crianças que gaguejam em idade pré-escolar, contribuindo para uma avaliação fidedigna que potencie a intervenção terapêutica de acordo com as características e necessidades de cada criança.<hr/>ABSTRACT Preschool-age children who stutter can experience negative attitudes and beliefs about oneself. This information is essential to the assessment and intervention in speech and language therapy. However, there is only translated into European Portuguese (EP) the instrument Scale of Children’s Atittudes (A-19), by Guitar and Grims (1977). The aim of this research is the translation, adaptation, and content validation of the assessment instrument Preschooler Awareness of Stuttering Survey (PASS), developed by Abbiati et al. (2013), from English to EP. A cross-sectional descriptive qualitative methodology was used and the methodological procedures of translation, back-translation and panel of experts (Sousa &amp; Rojjanasrirat, 2011) were implemented. In the translation phase, differences were noted between the original and the translated version regarding the semantic and idiomatic equivalences of different concepts and expressions (Borsa et al., 2012). It was also verified the need to include new information to enhance the comprehension of the instrument application. In the back-translation, it was noted the use of synonyms of concepts/expressions of the original version, keeping the same type of sentence structure. The panel of experts focused on the conceptual equivalence of the items of the instrument's record sheets. It was considered that the concepts remained preserved, the items understandable, and the translation of the instrument appropriate to the intended target population. The continuation of this research aims to provide speech therapists with a new instrument to assess preschool-age children who stutter, contributing to a reliable assessment that enhances therapeutic intervention according to the characteristics and needs of each child.<hr/>RESUMEN Los niños que tartamudean en edad preescolar pueden experimentar actitudes y creencias negativas sobre uno mismo. Esta información es esencial para la evaluación e intervención en la terapia del habla y lenguaje. Sin embargo, solo se tradujo al portugués europeo (PE) el instrumento Scale of Children’s Atittudes (A-19), de Guitar e Grims (1977). El objetivo de esta investigación es la traducción, adaptación y validación de contenido del instrumento de evaluación Prechooler Awareness of Stuttering Survey (PASS), desarrollado por Abbiati et al. (2013), del inglés al PE. Se utilizó una metodología cualitativa descriptiva transversal e se implementaron los procedimientos metodológicos de traducción, retrotraducción y panel de expertos (Sousa &amp; Rojjanasrirat, 2011). En la fase de traducción se verificaron diferencias entre la versión original y la versión traducida en cuanto a las equivalencias semánticas e idiomáticas de diferentes conceptos y expresiones (Borsa et al., 2012). También se verificó la necesidad de incluir nueva información para mejorar la comprensión de la aplicación del instrumento. En la retrotraducción, se observó el uso de sinónimos para los conceptos/expresiones la versión original, manteniendo el mismo tipo de estructura oracional. El panel de expertos se centró en la equivalencia conceptual de los elementos de las hojas de registro del instrumento. Se consideró que los conceptos permanecieron preservados, los ítems entendibles y la traducción del instrumento apropiada para la población objetivo prevista. La continuación de esta investigación tiene como objetivo proporcionar a los logopedas un nuevo instrumento para evaluar a los niños que tartamudean en edad preescolar, contribuyendo a una evaluación confiable que mejora la intervención terapéutica de acuerdo con las características y necesidades de cada niño.