Scielo RSS <![CDATA[Forum Sociológico]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0872-838020230002&lang=en vol. num. 43 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[“Nocturnal cities: past, present, and future”]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-83802023000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Urban livelihoods beyond industrial ruins: the birth of an informal night-time economy in Norton, Zimbabwe]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-83802023000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper focuses on Norton town, Zimbabwe, which was left in ruins after its industry succumbed to deindustrialisation as key industries closed. With rising unemployment and urban poverty, residents innovated and devised alternative livelihood strategies. This study explores several informal and innovative night-time economic activities: night vending, home-based industries, informal fishing, sand and quarry mining, transport, and the night-time leisure economy, among others that residents in Norton adopted. It unpacks the organisation of these activities and the logics behind going nocturnal. For their courage and ability to re-invent their livelihoods, we present the residents using the lens of Long’s Actor-oriented theory by framing them as social actors and agents of change working hard to find solutions to their challenges. Data was collected using ethnographic methods of interviews, night-time observations, and informal conversations. Our results show that Norton became a nocturnal hub of informal entrepreneurial innovation and creativity. This was a result of governance factors, due to daytime load-shedding (energy cuts), night-time leisure activities and as a way of working hard to survive in a difficult economic environment.<hr/>Resumo Este artigo centra-se na cidade de Norton, no Zimbabué, que ficou em ruínas depois de a sua indústria ter sucumbido à desindustrialização, com o encerramento de indústrias-chave. Com o aumento do desemprego e da pobreza urbana, os residentes inovaram e conceberam estratégias alternativas de subsistência. Este estudo explora várias actividades económicas nocturnas informais e inovadoras: venda nocturna, indústrias caseiras, pesca informal, extração de areia e pedreiras, transportes e economia de lazer nocturna, entre outras, que os residentes de Norton adoptaram. O estudo analisa a organização destas actividades e as lógicas subjacentes à sua adoção nocturna. Pela sua coragem e capacidade de reinventar os seus meios de subsistência, apresentamos os residentes usando as lentes da teoria orientada para os actores de Long, enquadrando-os como actores sociais e agentes de mudança que trabalham arduamente para encontrar soluções para os seus desafios. Os dados foram recolhidos através de métodos etnográficos de entrevistas, observações nocturnas e conversas informais. Os nossos resultados mostram que Norton se tornou um centro de actividades económicas informais nocturnas como inovação e criatividade empresarial, por factores de governação, devido a cortes de energia durante o dia, actividades de lazer nocturnas e como modo de trabalhar arduamente para sobreviver num ambiente económico difícil. <![CDATA[Towards a characterization of semiprivate spaces of nocturnality (<em>noctem</em>): diversity and differentiated access in Mexican bars]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-83802023000200025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde la práctica etnográfica multisituada, el presente trabajo esboza una propuesta de flexible caracterización de espacios de economía del tiempo nocturno mediante la teoría social del espacio concebido para dar cuenta de su carácter dinámico, liminal e interconstruido; aunado al análisis de configuración sociotécnica desde los estudios laborales para de ahí, reflexionar en torno a la manera en que los procesos de precarización y violencia sistémica impactan en las expectativas, experiencias y accesos de quienes la buscan, construyen y experimentan, creando así otras formas de nocturnidad (noctem) que se encuentran fuera de los cánones de la economía del tiempo nocturno establecida (NTE). Como resultado, se enlistan seis aperturados modelos de configuración de espacios semiprivados de economía del tiempo nocturno que pudieran ser englobados bajo una noción amplia de bares. Posteriormente se presentan algunas breves y emergentes consideraciones sobre espacios de liminalidades paralegales y divergentes en condiciones de precarización y violencia sistémica, ‘residuales’ para las políticas estatales sobre la noche y la economía del tiempo nocturno. Finalmente, se reflexiona en torno a los alcances y limitantes de esta propuesta.<hr/>Resumo A partir da prática etnográfica multisituada, este artigo esboça uma proposta para uma caraterização flexível dos espaços da economia do tempo nocturno através da teoria social do espaço, concebida para dar conta do seu carácter dinâmico, liminar e interconstruído. Esta é combinada com a análise da configuração sociotécnica dos estudos do trabalho para refletir sobre o modo como os processos de precarização e violência sistémica têm impacto nas expectativas, experiências e acessos daqueles que os procuram, constroem e vivenciam, criando assim outras formas de nocturnidade (noctem) que estão fora dos cânones da economia do tempo noturno (NTE) estabelecida. Como resultado, são enumerados seis modelos abertos de configuração de espaços semiprivados da economia nocturna que poderiam ser englobados numa noção ampla de bares. Posteriormente, apresentam-se algumas considerações breves e emergentes sobre espaços de liminaridades paralegais e divergentes em condições de precariedade e violência sistémica, ‘residuais’ para as políticas estatais sobre a noite e a economia nocturna. Por fim, reflecte-se sobre o alcance e os limites desta proposta.<hr/>Abstract From the multi-situated ethnographic practice, this paper outlines a proposal for a flexible characterisation of night-time economy spaces through the social theory of space, conceived to account for its dynamic, liminal and interconstructed character. This is combined with an analysis of socio-technical configuration from labour studies to reflect on the way in which processes of precariousness and systemic violence impact on the expectations, experiences, and access of those who seek, construct and experience it, thus creating other forms of nocturnality (noctem) that are outside the canons of the established night-time economy (NTE). As a result, six open models of a configuration of semi-private night-time economy spaces that could be encompassed under a broad notion of bars are listed. Subsequently, some brief and emerging considerations are presented on spaces of paralegal and divergent liminalities in conditions of precariousness and systemic violence, ‘residual’ for State policies on the night and the night-time economy. Finally, it reflects on the scope and limitations of this proposal. <![CDATA[The invisibilisation of informality in the nocturnal city: the displacement of sex workers and domestic employees to private spaces]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-83802023000200035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo, propongo explorar el concepto de “oscuridad” (darkness) y su relación con la creciente criminalización, clandestinidad e invisibilidad de la fuerza de trabajo informalizada en el Sur de Europa. Tomando por caso el contexto español, y centrando la atención en dos tipos de trabajo de facto informalizados, altamente feminizados, migrantes y racializados (trabajadoras sexuales y empleadas del hogar) propongo explorar cómo las estrategias públicas de gobierno (discurso y políticas públicas) de las últimas tres décadas utilizan una retórica basada en la oscuridad para criminalizar, re-estigmatizar y “poner en la sombra” a este cuerpo de trabajo informalizado nocturno. Aspirando a acercar el vínculo entre oscuridad, informalidad, migración y estudios feministas, concluyo que las geografías morales de las ciudades españolas procuran desplazar las actividades informales nocturnas hacia espacios crecientemente invisibles y clandestinos, moralizando sobre las mismas en el espacio público, pero permitiendo, tolerando o incluso favoreciendo su reproducción en espacios privados.<hr/>Resumo Neste documento, proponho-me explorar o conceito de “escuridão” e a sua relação com as estratégias de crescente criminalização, clandestinização e invisibilidadedo trabalho informal na Europa do Sul. Tomando o contexto espanhol como um caso, e centrando-me em dois tipos de trabalho de facto informal, altamente feminizado, migrante e racializado (trabalhadoras do sexo e trabalhadoras domésticas), proponho-me explorar como as estratégias públicas do governança (discurso e políticas públicas) das últimas três décadas utilizam uma retórica baseada na obscuridade para criminalizar, reestigmatizar e “pôr na sombra” este corpo de trabalho noturno informalizado. Com o objectivo de aproximar a ligação entre a escuridão, a migração, a informalidade e os estudos feministas, concluo que as geografias morais das cidades espanholas procuram deslocar as actividades nocturnas informais para espaços cada vez mais invisíveis e clandestinos, moralizando-as no espaço público, mas permitendo, tolerando ou mesmo favorecendo a sua reprodução em espaços privados.<hr/>Abstract In this paper, I propose to explore the concept of darkness and its relation to the increased criminalisation, clandestinisation and invisibility of informalised workers in Southern Europe. Taking the Spanish context as a case, and focusing on two types of de facto informalised, highly feminised, migrant and racialised labour (sex workers and domestic employees), I propose to explore how public governance (discourse and public policy) of the last three decades use a rhetoric based on darkness aimed to criminalise, re-stigmatise and “put in the shadows” these informalised night workers. Aiming to construct closer engagements between debates around darkness, informality, migration and feminist studies, I conclude that the moral geographies of Spanish cities seek to displace informal nocturnal activities towards increasingly invisible and clandestine spaces, moralising about them in public space, but permitting, tolerating or even favouring their reproduction in private spaces. <![CDATA[In search of nocturnal characters in eighteenth-century Lisbon]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-83802023000200047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The history of Lisbon in the second half of the 18th century is marked by an unprecedented event: the 1755 earthquake that destroyed most of the city. After this catastrophe, the city began its reconstruction under Pombaline plans and - in the process - the city, during the day but mainly at night, was thrown back into a dark and dangerous age of criminality and mythical beliefs. This article aims to identify and describe the characters that (in fact or theory) inhabited the city by night, in a mixture of popular tales, superstition and real danger. Our research takes into account security at night, religious rituals and mythical beliefs in werewolves and witches. The historiographical frame is set by the work on the history of the night by Roger Ekirch (2005), Alain Cabantous (2009), Craig Koslofsky (2011), Brian D. Palmer (2000). Analysing and comparing the sources, it is possible to see how the night was a space of freedom and fear but was also becoming a social space.<hr/>Resumo A história de Lisboa na segunda metade do século XVIII é marcada por um acontecimento incontornável: o terramoto de 1755 que destruiu a maior parte da cidade. Depois desta catástrofe a cidade começou a ser reconstruída sob a figura e a liderança de Marquês de Pombal. Entretanto, antes e durante o processo de reconstrução da cidade, principalmente durante a noite, regrediu a um estado de insegurança e de superstições antigas. Este artigo tem o objetivo de identificar e descrever as personagens que povoavam as noites lisboetas de setecentos, entrecruzando mitos populares, superstições e perigos reais. A linha historiográfica seguida é a mesma de Roger Ekirch (2005), Alain Cabantous (2009), Craig Koslofsky (2011), Brian D. Palmer (2000), Metodologicamente, analisando e comparando as fontes, é possível verificar como a noite que era tradicionalmente um espaço de liberdade e de medo, começa nesta altura lentamente a tornar-se um espaço de sociabilidade. <![CDATA[Nocturnal urban imaginaries: the rise and fall of Turin as a 24-hour party city]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-83802023000200057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Nocturnal urban imaginaries are a powerful instrument to examine how the night has been planned, experienced, and thought of in post-industrial urban settings. Through these imaginaries, we tackle Turin’s shift from one company town to post-industrial city and its implication for the night and its activities. Thanks to a qualitative analysis of interviews with a data-driven modality we make sense of the way night punters approach going out. We identify three imaginaries that we call ‘confetti’, ‘24-hour party’ and ‘Notti Bianche’, looking beyond the bidimensional and romanticised mystery of the night. Moreover, we examine how these imaginaries perform at the level of local governance and policing; nightlife on offer (type of venues/events and their spatialisation); and the experiences (practices and affect) of night punters. We argue that domesticating, regulating, and overseeing nightlife has a detrimental and constraining impact on the way people engage with and enjoy the night, curbing its potential to serve as a realm of joy, escapism, and excitement.<hr/>Resumo Os imaginários urbanos noturnos são um instrumento poderoso para examinar a forma como a noite tem sido planeada, vivida e pensada em ambientes urbanos pós-industriais. Através destes imaginários, abordamos a mudança de Turim de uma cidade empresarial para uma cidade pós-industrial e as suas implicações para a noite e as suas actividades. Recorrendo a uma análise qualitativa de entrevistas com uma modalidade baseada em dados, damos sentido à forma como os apostadores noturnos abordam as suas saídas. Identificamos três imaginários a que chamamos ‘confetti’, ‘festa de 24 horas’ e ‘Notti Bianche’, indo para além do mistério bidimensional e romantizado da noite. Além disso, examinamos a forma como estes imaginários funcionam ao nível da governação local e do policiamento; da oferta nocturna (tipo de avenidas/eventos e sua espacialização); e das experiências (práticas e afectos) dos frequentadores da noite. Argumentamos que domesticar, regular e supervisionar a vida nocturna tem um impacto prejudicial e constrangedor na forma como as pessoas se envolvem e desfrutam da noite, refreando o seu potencial para servir como um reino de alegria, escapismo e excitação. <![CDATA[“The things one does for friends”: sensitive links of living in the night of the central city and the suburban night in Mexico City]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-83802023000200067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo busca establecer vínculos entre la noche de la ciudad central y la suburbana en la Zona Metropolitana de la Ciudad de México. La metodología incluye entrevistas en profundidad con participantes de la ciudad central y los suburbios, centrándose en barreras para la participación en el ocio nocturno, como factores de género y económicos. Además, se explora la jerarquización de los espacios de ocio nocturno y su impacto en las sensibilidades de los participantes. Los resultados indican que las diferencias en las sensibilidades, relacionadas con la segregación socioespacial, influyen en cómo se vive el ocio nocturno y en la configuración de vínculos de amistad. Este trabajo contribuye a la comprensión de la noche como un fenómeno integral a través de las sensibilidades y los lazos afectivos.<hr/>Resumo Este artigo procura estabelecer ligações entre a vida nocturna da cidade central e dos subúrbios na Área Metropolitana da Cidade do México. A metodologia inclui entrevistas aprofundadas com participantes da cidade central e dos subúrbios, centrando-se nas barreiras à participação na vida nocturna, como o género e os factores económicos. Além disso, é explorada a hierarquia dos espaços de diversão nocturna e o seu impacto na sensibilidade dos participantes. Os resultados indicam que as diferenças de sensibilidades, relacionadas com a segregação socio-espacial, influenciam a forma como a vida nocturna é vivida e a configuração dos laços de amizade. Este trabalho contribui para a compreensão da vida nocturna como um fenómeno integral através das sensibilidades e dos laços afectivos.<hr/>Abstract This paper seeks to establish linkages between the night of the central city and the suburban one in the Metropolitan Zone of Mexico City. The methodology draws up on in depth interviews with participants from the central city and the suburbs, focusing on barriers to engaging in nightlife, such as gender and economic factors. Furthermore, the hierarchization of nightlife spaces and its impact on the sensibilities is explored. The results indicate that differences in sensibilities, related to socio-spatial segregation, influence how nightlife is experienced and how friendship ties are configurated. This article contributes to the understanding of the night as an integral urban phenomenon through sensitivities and emotional ties. <![CDATA[Nocturnal futures: a necessary reflection in times of uncertainty]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-83802023000200077&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This text serves as an epilogue of the special issue entitled Nocturnal Cities: Past, Present, and Future. The first part of the text below presents a series of research topics that are central to the interdisciplinary area of Night Studies, and whose objects of research and reflection can be referred to as ‘nocturnal urban futures’. The second half denounces the absence of ‘the night’ in the design of the so-called ‘15-minute city’, which is the main paradigm of ongoing urban development in many cities worldwide (especially from the Global North). The final section sheds light on the urgent community, institutional, industry and academic need for debating and discussing the role that the ‘nocturnal city’ should have in the construction of climate-neutral cities in the long-term future.<hr/>Resumo Este texto serve como epílogo do número especial intitulado Cidades Nocturnas: Passado, Presente e Futuro. A primeira parte do texto que se segue apresenta um conjunto de temas de investigação que podem ser centrais na área interdisciplinar dos Estudos Noturnos, e cujos objectos de pesquisa e reflexão podem ser designados por “futuros urbanos noturnos”. A segunda metade denuncia a ausência da ‘noite’ no desenho da chamada ‘cidade de 15 minutos’, que é o principal paradigma do desenvolvimento urbano em curso em muitas cidades do mundo (especialmente do Norte Global). A secção final lança luz sobre a urgente necessidade comunitária, institucional, empresarial e académica de debater e discutir o papel que a ‘cidade nocturna’ deve ter na construção de cidades climaticamente neutras num futuro a longo prazo.<hr/>Resumen Este texto sirve de epílogo del número especial titulado Ciudades Nocturnas: Pasado, Presente y Futuro. La primera parte del texto presenta una serie de temas de investigación que pueden ser centrales en el área interdisciplinar de los Estudios Nocturnos, y cuyos objetos de investigación y reflexión pueden denominarse ‘futuros urbanos nocturnos’. La segunda parte denuncia la ausencia de ‘la noche’ en el diseño de la llamada ‘ciudad de los 15 minutos’, que es el principal paradigma del desarrollo urbano actual en muchas ciudades del mundo (especialmente del Norte Global). La sección final arroja luz sobre la urgente necesidad comunitaria, institucional, industrial y académica de debatir y discutir el papel que la ‘ciudad nocturna’ debe tener en la construcción de ciudades climáticamente neutras en un futuro a largo plazo.