Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120250001&lang=en vol. 29 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Nota editorial]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[“Enough of this fake war”: ecologies of value, workers and environmentalists in Southern Italy]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo mobiliza as ecologias de valor como um quadro concetual para dar conta dos conflitos, contradições e dilemas decorrentes da experiência da crise socioecológica contemporânea. Baseia-se num trabalho de campo etnográfico em Brindisi, cidade industrial da Itália do Sul. Através do exame das fricções entre trabalhadores industriais e ambientalistas, o artigo revela os dilemas socioecológicos subjacentes aos seus quadros de valorização. Aborda a “chantagem laboral” como um elemento central do quadro através do qual os trabalhadores e os ambientalistas compreendem as forças contraditórias em ação na crise socioecológica local. Para iluminar a experiência local destas contradições, o artigo analisa a tensão entre valor e valores na configuração da experiência do nexo trabalho-ambiente.<hr/>Abstract This article mobilizes the ecologies of value as a conceptual framework to account for the conflicts, contradictions and dilemmas arousing from the experience of the contemporary socio-ecological crisis. Based on ethnographic fieldwork in Brindisi, an industrial city in southern Italy. Through the examination of the frictions between industrial workers and environmentalists, the article unravels the socio-ecological dilemmas underlying their valuation frameworks. It addresses the job blackmail as a central element of the framework through which workers and environmentalists understand the contradictory forces at work in the local socio-ecological crisis. To illuminate the place-bound experience of these contradictions, the article looks at the tension between value and values in shaping the experience of the work- environment nexus. <![CDATA[“Preventing them from being adrift”: challenges for professional practice in the Argentinean mental health system for children and adolescents]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación etnográfica aborda las dificultades, prácticas, y estrategias de los/las profesionales del único hospital argentino especializado, íntegramente, en el tratamiento de problemáticas en salud mental de niños, niñas, y adolescentes. En particular, se analizarán los desafíos que se presentan al momento de realizar una derivación para garantizar la continuidad de los tratamientos frente a la alta centralización de recursos en dicha institución y su escasez en el resto del sistema sanitario. En este contexto, las estrategias y prácticas de los/las profesionales permiten estudiar las formas en que se gestionan estatalmente ciertas problemáticas de la población infanto-juvenil. Dicha gestión estatal está atravesada por procesos de estigmatización social, obstáculos para lograr el acceso a los tratamientos, y tensiones en torno a la ética de los/las agentes estatales responsables.<hr/>Abstract This ethnographic article addresses the difficulties, practices, and strategies of the professionals of the only Argentine hospital fully specialized in the treatment of mental health problems of children and adolescents. More specifically, it analyses the challenges that arise at the time of referring a patient while ensuring the continuity of treatment, considering the high centralization of resources in this institution and their scarcity in the rest of the health system. In this context, the strategies and practices of the professionals allow us to study the ways in which certain problems of the child and adolescent population are managed by the state. State management is conditioned by processes of social stigmatization, obstacles to achieve access to treatment, and tensions regarding the ethics of the responsible state agents. <![CDATA[Making Children: an iconography of the <em>ibejadas</em> in the centers, religious article shops, and factories of Rio de Janeiro, Brazil]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo As ibejadas são entidades infantis que, junto aos caboclos, pretos-velhos, exus e pombagiras, habitam o panteão da umbanda. Nos centros, essas entidades se apresentam em coloridas imagens, alegres pontos cantados e muitos doces que nos permitem ver e sentir as Crianças. Neste artigo analisamos as imagens das ibejadas nos congás, vitrines e fábricas do Rio de Janeiro (Brasil), explorando seus processos de confecção e caracterização, investigando como são escolhidas, classificadas e comercializadas. Para isso, ampliamos os campos de observação, analisando as interações entre fábrica, lojas e centros, observando como os médiuns escolhem e interagem com as imagens, e como fabricantes e vendedores as classificam e produzem. Assim, veremos como essas imagens podem ser arte, trabalho e mercadoria, e como, entre a fábrica e o congá, há processos e pessoas que nomeiam, singularizam e sacralizam as representações das Crianças.<hr/>Abstract The ibejadas are childlike entities that, alongside the caboclos, pretos-velhos, exus, and pombagiras, inhabit the umbanda pantheon. In religious centers, these entities manifest through colorful images, joyful sung chants and an abundance of sweets that allow us to see and feel the Children. This article analyzes the images of the ibejadas in congás (altars), shop windows, and factories of Rio de Janeiro (Brazil), exploring their processes of production and characterization, investigating how they are chosen, classified, and commercialized. To this end, we will broaden the fields of observation by analyzing interactions between factory, stores and religious centers, examining how mediums select and interact with these images and how the manufacturers and sellers classify and produce them. Thus, we reveal how these images can be art, labour, and commodities, and how, between the factory and the congá, various processes and people name, individualize, and consecrate these representations of the Children. <![CDATA[To migrate and to belong: intimacy, ecclesiastical absence, and playful competition in the Aymara <em>Anata</em>-Carnival of Chiapa (Chile)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100075&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo analiza la fiesta de la Anata-Carnaval en el pueblo precordillerano Chiapa en la región de Tarapacá, Norte Grande de Chile. Se sugiere que esta celebración se constituye como evento principal de reproducción de sentidos de pertenencia local, así como de procesos de resignificación identitaria - abordados aquí desde mecanismos de etnificación y comunalización - de la inmensa mayoría de quienes migraron del pueblo. A través de una participación observante mediada por mi rol como fotógrafo en festividades, desarrollé una etnografía multisituada que permitió realizar entrevistas en profundidad a una persona que vive de forma permanente, otra que lo hace de manera estacionaria y una tercera que retornó al pueblo. Estas dan cuenta de las implicancias que la Anata-Carnaval conlleva para la construcción colectiva de la identidad chiapeña actual. Se esboza como hipótesis que la migración no rompe con la pertenencia comunitaria. Para ello, se propone que las particularidades de esta festividad: intimidad; ausencia de la iglesia; y la competencia lúdica ancestral de Mankazaya (parcialidad de abajo) y Arakzaya (parcialidad de arriba) mantienen y reproducen dinámicas aymara propias que implican para quienes migraron hacia ciudades del Norte Grande chileno la posibilidad y responsabilidad de mantener los lazos comunitarios y seguir perteneciendo.<hr/>Abstract The article analyzes the Anata-Carnival festivity celebrated in the Andean town of Chiapa in the Tarapacá Region, Great North of Chile. I suggest that this celebration constitutes one of the main events that promote the reproduction of feelings of local belonging, as well as of processes of identity resignification for the vast majority of those who have migrated from this town to cities addressed here through ethnicization and communalization mechanisms. Adopting an observant participation methodology mediated through my role of photographer of Andean festivities, as well as through a multi-sited ethnography that allowed to conduct in depth interviews with people who live permanently, stationary or have returned to this town, I reveal the implications that the Anata-Carnival has for the collective identity-construction of the people of Chiapa, under the hypothesis that migration does not break with community membership. I propose that the characteristics of this holiday: intimacy; absence of the church; and the ancestral playful competence of Mankazaya (partiality from below) and Arakzaya (partiality from above), allow for the reproduction of Aymara dynamics that translate for those who migrated to citys in the Great North of Chile in the possibility and responsibility of maintaining community ties and continuing to belong. <![CDATA[Hauntology and nostalgia in the touristed landscapes of Sarajevo]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100109&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Drawing on anthropological and ethnographic developments in the study of urban tourism, this essay offers a description of Sarajevo’s tourist landscapes from the perspective of an ethnographic tourist, detailing how time is inscribed in the cityscape and how the events of the break-up of Yugoslavia and the ensuing war of the 1990’s affected not only the landscape but also the presentation of the city’s most visited tourist attractions. Through tourist trajectories and tourist landscapes, the essay offers an ethnographic account on how collective memory takes place when the social worlds of locals and tourists collide. Through the figure of the modern contemporary tourist and the notions of hauntology and nostalgia as guiding concepts, questions about the commodification and consumption of heritage, collective memory and expressions of tourism, particularly dark tourism, highlight the social and political organisation of post-Dayton Bosnia and Herzegovina - the ethnopolis - but also some discontinuities and important components of our global present times.<hr/>Resumo Partindo de desenvolvimentos na teoria etnográfica e antropológica para os estudos do turismo urbano, este ensaio oferece uma descrição das paisagens turísticas de Sarajevo pela perspetiva do turista-etnógrafo, detalhando como o tempo se inscreve na paisagem da cidade, e como a desintegração da Jugoslávia, e subsequentes guerras dos anos 1990 afetaram não apenas a paisagem mas a própria representação da cidade nas suas atrações turísticas. Através de trajetórias e paisagens turísticas, o ensaio oferece um relato etnográfico de como a memória coletiva se forma na colisão de dois mundos sociais: dos moradores locais e dos turistas. Através da figura do turista contemporâneo e das noções de hauntology e nostalgia como conceitos orientadores, questões acerca da mercantilização e consumo de património, memória coletiva e expressões turísticas, particularmente nas formas de dark tourism, evidenciam a organização social e política pós-acordos de Dayton da Bósnia e Herzegovina - a ethnopolis; salientando-se também algumas descontinuidades e importantes componentes do nossa era global. <![CDATA[David J. Webster in Mozambique: minimal epistolary (1971-1979)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100135&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo comenta, contextualiza e transcreve o intercâmbio epistolar que mantiveram, entre 1971 e 1979, o antropólogo social David J. Webster (1945-1989) e o etnólogo e funcionário colonial português, António Rita-Ferreira (1922-2014). Webster, etnógrafo dos chopes de Inhambane, manteve ao longo da década de 1970 uma relação de amizade e de intercâmbio intelectual com Rita-Ferreira. O epistolário mostra que, para além das inevitáveis diferenças políticas, houve entre ambos uma relação de camaradagem sustentada por uma compartilhada curiosidade antropológica.<hr/>Abstract The article comments on, contextualizes and transcribes the epistolary exchange between social anthropologist David J. Webster (1945-1989) and ethnologist and Portuguese colonial official António Rita-Ferreira (1922-2014) between 1971 and 1979. Webster, an ethnographer of the Chopes of Inhambane, maintained a relationship of friendship and intellectual exchange with Rita-Ferreira throughout the 1970s. The epistolary shows that, beyond the inevitable political differences, there was a relationship of camaraderie between the two, sustained by a shared anthropological curiosity. <![CDATA[Introdução: Género e cuidados na experiência transnacional cabo-verdiana]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100159&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo comenta, contextualiza e transcreve o intercâmbio epistolar que mantiveram, entre 1971 e 1979, o antropólogo social David J. Webster (1945-1989) e o etnólogo e funcionário colonial português, António Rita-Ferreira (1922-2014). Webster, etnógrafo dos chopes de Inhambane, manteve ao longo da década de 1970 uma relação de amizade e de intercâmbio intelectual com Rita-Ferreira. O epistolário mostra que, para além das inevitáveis diferenças políticas, houve entre ambos uma relação de camaradagem sustentada por uma compartilhada curiosidade antropológica.<hr/>Abstract The article comments on, contextualizes and transcribes the epistolary exchange between social anthropologist David J. Webster (1945-1989) and ethnologist and Portuguese colonial official António Rita-Ferreira (1922-2014) between 1971 and 1979. Webster, an ethnographer of the Chopes of Inhambane, maintained a relationship of friendship and intellectual exchange with Rita-Ferreira throughout the 1970s. The epistolary shows that, beyond the inevitable political differences, there was a relationship of camaraderie between the two, sustained by a shared anthropological curiosity. <![CDATA[“<em>Vizinhu ta trocadu pratu ku kada casa</em>”… Caring to avoid hunger in Brianda, Santiago Island, Cape Verde]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Partindo do terreno etnográfico - interior da ilha de Santiago de Cabo Verde - e com base na observação participante e em testemunhos das habitantes locais de Brianda, este artigo é uma contribuição para poder interpretar as estratégias ativadas para a redução do risco de insegurança alimentar (IA). Selecionando como unidade de análise uma tipologia familiar habitual no arquipélago de Cabo Verde, a das famílias monoparentais e matrifocais com chefia feminina, são analisadas as relações estruturais entre género e pobreza (feminização da pobreza), o papel das estratégias sociais tais como a reciprocidade, a entreajuda horizontal, os círculos familiares, e os núcleos de vizinhança alargada, e o impacto dos condicionantes exógenos.<hr/>Abstract Taking the ethnographic field as a starting point - the interior of the island of Santiago in the Republic of Cabo Verde - and basing on participant observation and the collection of testimonies from the local inhabitants of Brianda, this article contributes to interpreting the strategies activated to reduce the risk of food insecurity (FI) that surrounds them. Selecting as a unit of analysis a common family typology in the Cape Verde archipelago, that of single-parent and matrifocal families headed by women, it analyses the structural relationships between gender and poverty (feminisation of poverty), the role of social strategies such as reciprocity, horizontal mutual aid, family circles, and extended neighbourhoods, and the impact of exogenous factors. <![CDATA[“<em>Eu já aguentei muita gente nessa vida</em>”: about care, gender, and generation in Cape Verdian families]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo reflete sobre a categoria cuidado quando atravessada pelas dinâmicas de gênero e geração na sociedade cabo-verdiana. O ato de cuidar é de fundamental importância para as dinâmicas familiares nesta sociedade que é marcada por mobilidades de múltiplas ordens - entre pessoas, vilas, cidades, ilhas, países. O interesse é pensar sobre o cuidado a partir do idioma local expresso pela categoria “aguentar”, expressão que carrega em si múltiplos significados que nos permitem compreender o valor de cuidar na construção da pessoa ao longo de seu percurso de vida. O que desejamos com tais reflexões é complexificar as noções de cuidar ao observar as diversas disputas sobre o universo dos cuidados: com, quando, quem cuida ou deve cuidar não compõe um campo que está dado, mas que é construído e constrói pessoas e moralidades nesta sociedade marcada por fluxos.<hr/>Abstract This article reflects on the care category when crossed by the dynamics of gender and generation in Cape Verde. The act of caring is of fundamental importance for family dynamics in this society, which is marked by mobilities of multiple orders - people, towns, cities, islands, countries. The interest is to think about care based on the local language expressed by the category “aguentar”, an expression that carries multiple meanings that allow us to understand the value of caring in the construction of the person throughout their life course. What we want with such reflections is to make the notions of care more complex by observing the various disputes about the universe of care: how, when, who cares or who should care do not make up a field that is given, but that is constructed and builds people and moralities in this society marked by flows. <![CDATA[Global care chains in Cape Verdean migrations: women who stay so that others can migrate]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo toma como base o trabalho de campo realizado com mulheres de quatro gerações, pertencentes a cinco famílias residentes na localidade de Burela (Galiza) e aos seus grupos domésticos originários da ilha de Santiago. Apresentamos três casos etnográficos que exemplificam diferentes formas de organização transnacional dos cuidados, tendo em conta que a atribuição genérica desta esfera às mulheres, combinada com fatores como a orientação de parentesco da família, a posição no esquema de parentesco familiar ou a sua geração, abre ou fecha as suas oportunidades migratórias e a sua capacidade de agência perante a própria mobilidade e a dos/das seus/suas parentes próximos/as. Trata-se de três figuras muito presentes na sociedade badia, desde cuja ótica serão descritas as configurações e dinâmicas familiares através de diversas gerações.<hr/>Abstract This article is based on fieldwork conducted with women of four generations, belonging to five families living in the locality of Burela (Galicia) and their domestic groups originating from the island of Santiago. We present three ethnographic cases, which exemplify different forms of transnational organization of care, taking into account that the generic assignment of this sphere in exclusive to women, combined with factors such as the kinship orientation of the family, the position in the family kinship scheme or their generation, opens or closes their migratory opportunities and their capacity for agency in the face of their own mobility and that of their close relatives. These are three figures very present in badiu society, from whose perspective the family configurations and dynamics through several generations will be described. <![CDATA[The difficult balance between work and life: care arrangements in three generations of Cape Verdean migrants]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100229&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La conciliación de las esferas personal, laboral y familiar de las personas migrantes es un tema emergente en los estudios migratorios de mano de conceptos como el de familia transnacional o las cadenas globales de cuidados. En esta contribución analizamos las estrategias que despliegan varias generaciones de mujeres migrantes caboverdianas residentes en Galicia para hacer frente a sus empleos y a los trabajos domésticos y de cuidados de sus hogares. Se hace una especial consideración al papel que juegan el ciclo migratorio, los nichos laborales y la familia extensa en el tipo de estrategias de conciliación resultante. Esta investigación se sustenta sobre una etnografía multisituada con familias migrantes caboverdianas entre la isla de Santiago en Cabo Verde y la localidad gallega de Burela.<hr/>Abstract The reconciliation of the personal, work and family spheres of migrants is an emerging issue in migration studies, with concepts such as the transnational family and global care chains. In this contribution we analyse the strategies deployed by several generations of Cape Verdean migrant women living in Galicia to cope with their jobs and the domestic and care work in their households. Special consideration is given to the role played by the migratory cycle, labour niches and the extended family in the type of work-life balance strategies that result. This research is based on a multi-situated ethnography with Cape Verdean migrant families between the island of Santiago in Cape Verde and the Galician town of Burela. <![CDATA[Universal foreigners: the ‘ontological turn’ considered from a phenomenological perspective]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100251&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo questiona a consistência, razoabilidade e fecundidade das propostas metodológicas e conceção de conhecimento antropológico da “viragem ontológica” em antropologia. Tomando como ponto de partida o livro-manifesto produzido por Martin Holbraad e Morten Pedersen, procuro mostrar que a viragem ontológica permanece vinculada a pressupostos problemáticos que a disciplina frequentemente opta por não contemplar criticamente e que não resistem à máxima pragmática. Argumento que a viragem ontológica como dispositivo metodológico não traz a transformação efetiva e consequente dos modos de investigação antropológica que geneticamente procura, e que, se essa transformação for tomada como objetivo, há que percorrer caminhos abertos pela fenomenologia e hermenêutica de Martin Heidegger e Hans-Georg Gadamer, que os seus autores evitam.<hr/>Abstract This article questions the consistency, reasonableness, and fruitfulness of the methodological proposals and idea of anthropological knowledge of the “ontological turn” in anthropology. Taking as its starting point the book manifesto produced by Martin Holbraad and Morten Pedersen, the article seeks to show that the ontological turn remains bound to vexed assumptions that the discipline often chooses not to contemplate critically and that do not withstand the pragmatic maxim. We argue that the ontological turn as a methodological device does not bring about the effective and consequential transformation of anthropological modes of enquiry that it genetically seeks. Furthermore, we argue that if this transformation is a goal, their authors would need to follow paths they avoided and previously opened through Heidegger’s and Gadamer’s hermeneutic phenomenology. <![CDATA[Universos estrangeiros: ainda a polêmica virada ontológica na antropologia]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100272&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo questiona a consistência, razoabilidade e fecundidade das propostas metodológicas e conceção de conhecimento antropológico da “viragem ontológica” em antropologia. Tomando como ponto de partida o livro-manifesto produzido por Martin Holbraad e Morten Pedersen, procuro mostrar que a viragem ontológica permanece vinculada a pressupostos problemáticos que a disciplina frequentemente opta por não contemplar criticamente e que não resistem à máxima pragmática. Argumento que a viragem ontológica como dispositivo metodológico não traz a transformação efetiva e consequente dos modos de investigação antropológica que geneticamente procura, e que, se essa transformação for tomada como objetivo, há que percorrer caminhos abertos pela fenomenologia e hermenêutica de Martin Heidegger e Hans-Georg Gadamer, que os seus autores evitam.<hr/>Abstract This article questions the consistency, reasonableness, and fruitfulness of the methodological proposals and idea of anthropological knowledge of the “ontological turn” in anthropology. Taking as its starting point the book manifesto produced by Martin Holbraad and Morten Pedersen, the article seeks to show that the ontological turn remains bound to vexed assumptions that the discipline often chooses not to contemplate critically and that do not withstand the pragmatic maxim. We argue that the ontological turn as a methodological device does not bring about the effective and consequential transformation of anthropological modes of enquiry that it genetically seeks. Furthermore, we argue that if this transformation is a goal, their authors would need to follow paths they avoided and previously opened through Heidegger’s and Gadamer’s hermeneutic phenomenology. <![CDATA[Resposta a Rogério Pires]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo questiona a consistência, razoabilidade e fecundidade das propostas metodológicas e conceção de conhecimento antropológico da “viragem ontológica” em antropologia. Tomando como ponto de partida o livro-manifesto produzido por Martin Holbraad e Morten Pedersen, procuro mostrar que a viragem ontológica permanece vinculada a pressupostos problemáticos que a disciplina frequentemente opta por não contemplar criticamente e que não resistem à máxima pragmática. Argumento que a viragem ontológica como dispositivo metodológico não traz a transformação efetiva e consequente dos modos de investigação antropológica que geneticamente procura, e que, se essa transformação for tomada como objetivo, há que percorrer caminhos abertos pela fenomenologia e hermenêutica de Martin Heidegger e Hans-Georg Gadamer, que os seus autores evitam.<hr/>Abstract This article questions the consistency, reasonableness, and fruitfulness of the methodological proposals and idea of anthropological knowledge of the “ontological turn” in anthropology. Taking as its starting point the book manifesto produced by Martin Holbraad and Morten Pedersen, the article seeks to show that the ontological turn remains bound to vexed assumptions that the discipline often chooses not to contemplate critically and that do not withstand the pragmatic maxim. We argue that the ontological turn as a methodological device does not bring about the effective and consequential transformation of anthropological modes of enquiry that it genetically seeks. Furthermore, we argue that if this transformation is a goal, their authors would need to follow paths they avoided and previously opened through Heidegger’s and Gadamer’s hermeneutic phenomenology. <![CDATA[Da ontologia da fenomenologia na antropologia: ensaio de resposta]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612025000100287&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo questiona a consistência, razoabilidade e fecundidade das propostas metodológicas e conceção de conhecimento antropológico da “viragem ontológica” em antropologia. Tomando como ponto de partida o livro-manifesto produzido por Martin Holbraad e Morten Pedersen, procuro mostrar que a viragem ontológica permanece vinculada a pressupostos problemáticos que a disciplina frequentemente opta por não contemplar criticamente e que não resistem à máxima pragmática. Argumento que a viragem ontológica como dispositivo metodológico não traz a transformação efetiva e consequente dos modos de investigação antropológica que geneticamente procura, e que, se essa transformação for tomada como objetivo, há que percorrer caminhos abertos pela fenomenologia e hermenêutica de Martin Heidegger e Hans-Georg Gadamer, que os seus autores evitam.<hr/>Abstract This article questions the consistency, reasonableness, and fruitfulness of the methodological proposals and idea of anthropological knowledge of the “ontological turn” in anthropology. Taking as its starting point the book manifesto produced by Martin Holbraad and Morten Pedersen, the article seeks to show that the ontological turn remains bound to vexed assumptions that the discipline often chooses not to contemplate critically and that do not withstand the pragmatic maxim. We argue that the ontological turn as a methodological device does not bring about the effective and consequential transformation of anthropological modes of enquiry that it genetically seeks. Furthermore, we argue that if this transformation is a goal, their authors would need to follow paths they avoided and previously opened through Heidegger’s and Gadamer’s hermeneutic phenomenology.