Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120060001&lang=es vol. 10 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<B>Pathologizing diversity</B>: <B>An anthropological critique of the concept of C<I>ulture-Bound Syndrome</B></I>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo propõe uma reflexão sobre o processo de encontro entre diferentes práticas e saberes ligados a contextos históricos e culturais específicos, no domínio que nós definiríamos habitualmente como sendo "psicológico". Posta em questão a validade de categorias diagnósticas que tentam fazer caber no quadro rígido da nosologia ocidental experiências ligadas a outros paradigmas interpretativos, será objecto de crítica a noção de culture-bound syndromes, proposta pelo DSM-IV, na medida em que classifica experiências e comportamentos de pessoas marginalizadas como problemas psicopatológicos.<hr/>This article proposes a reflection on the encounter among different practices and theories linked to specific historical and cultural contexts, in a domain that we habitually define as "psychological". The author questions the validity and pertinence of the classification proposed by the DSM-IV, that interprets experiences linked to different cultural horizons accordingly to the rigid structure of biomedical nosology. In particular, the category of culture-bound syndromes will be criticized as a fuzzy and questionable concept and a residual category that pathologies experiences and behaviours of marginalized people. <![CDATA[<B>The "farmers" and the "emperor"</B>: <B>Ethnographic reflections on wet-rice cultivation and social stratification in rural Southeastern China</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo revisita o tema da distinção social nas sociedades humanas, a partir de material etnográfico recentemente colectado numa aldeia de linhagem situada na região de cultivo intensivo de arroz irrigado do Sudeste da China subtropical. O artigo sugere que as metáforas imperiais de estratificação social usadas pelos "camponeses" desta aldeia para se posicionarem no mundo são parte integrante de um esquema prático de estratificação social, cuja popularidade pode ser parcialmente explicada pelo facto de este esquema se encontrar profundamente enredado num modo de vida agrário imemorial assente na prática de orizicultura intensiva. Sugere-se ainda que este esquema cultural de estratificação social com ressonâncias orizícolas não é apenas um "modelo ideológico de", mas é também um " modelo ideológico para" a distinção social, que está por isso sujeito ao poder transformativo da história.<hr/>This article revisits the topic of social distinction in human societies with ethnographic material recently collected in a Cantonese lineage-village situated in the wet-rice farming region of subtropical Southeastern China. The article suggests that the imperial metaphor of social stratification is frequently used by the village "farmers" to position themselves in the world is part and parcel of a practical scheme of social stratification whose popularity can be partially explained by it being deeply rooted in a way of life based on the immemorial practice of wet-rice farming. It is also suggested that this wet-rice permeated popular scheme of social stratification is not only an "ideological model of" but is also an " ideological model for" social distinction that is thus subject to the transforming power of history. <![CDATA[<B>Social movements in islamic contexts</B>: <B>anthropological approaches</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es I will present, very briefly, some of the main approaches within social sciences, and particularly anthropology, which have contributed to elucidate social movements in Islamic contexts. This is specifically intended to provide a general overview, in order to more easily situate the following presentations. This also aims to better integrate those readers less familiarized with the anthropological jargon and current debates on these subjects. I will give particular importance to ethnographic research and its relevant role in preventing or refraining essentialist conclusions and considerations on matters of such political relevance. I will also highlight the authors who have used their ethnographies in order to try to solve the current dilemma between political and analytical approaches, a dilemma that is a frequent source for misunderstandings on these topics.<hr/>Apresentarei aqui, de forma sumária, algumas das principais abordagens no seio das ciências sociais, e em particular da antropologia, que contribuíram para o conhecimento dos movimentos sociais em contextos islâmicos. Este texto tem como principal objectivo fornecer uma visão geral que permita situar os restantes textos deste dossiê com facilidade; igualmente, pretende familiarizar os leitores menos especializados com os debates contemporâneos sobre esta temática e o jargão antropológico. Atribuirei uma importância particular à questão da pesquisa etnográfica e à relevância do seu papel na prevenção ou combate a conclusões essencialistas e considerações sobre estes assuntos, revestidos de uma urgência política. Também darei especial importância aos autores que fizeram uso da etnografia para tentar resolver o dilema contemporâneo entre abordagem política e analítica que tão frequentemente armadilha a pesquisa sobre estes temas. <![CDATA[<B>Secularism and islamic modernism in Turkey</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es This paper focuses on the institutionalization of secularism in Turkey through the establishment of a Directorate of Religious Affairs as a state office, vested with full authority over Islamic thought and practice. It explores the ways in which the state promoted this Directorate as the only legitimate Islamic authority in Turkey and how, in the 1990s, alternative voices representing Islamic thought and practice gained salience and challenged the authority of official Islam. It is in such a context that the Islamic modernizers emerged as a new political movement around AK (Justice and Development) Party, which broke off from the former Islamist party Refah/Fazilet, and won a major victory at the 2002 general elections. The paper addresses the emergence of AK Party and its policy toward secularism, political Islam and nationalism.<hr/>Este texto aborda a institucionalização do secularismo na Turquia, promovida através da implantação de uma Secretaria de Estado dos Assuntos Religiosos, investida de completa autoridade sobre o pensamento e prática islâmica. Exploram-se as formas através das quais o estado promoveu esta secretaria como a única autoridade islâmica legítima na Turquia e como, nos anos 90 do século XX, vozes alternativas do pensamento e prática islâmica ganharam visibilidade e desafiaram a autoridade do Islão oficial. É neste contexto que emergiram modernizadores islâmicos como um novo movimento politico afecto ao partido AK (Justiça e Desenvolvimento), que se desligou do antigo partido islamista Rafeh/Fazilet e obteve uma importante vitória nas eleições gerais de 2002. O texto descreve a emergência do AK e as suas políticas relativamente ao secularismo, Islão político e nacionalismo. <![CDATA[<B>Public islam and the common good</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es The article discusses the historical and contemporary emergence of a sense of an Islamic public in a variety of Muslim majority societies and elsewhere. These manifestations of public Islam facilitate discussions concerning how to define the common good, equitable solutions to collective problems, shifting boundaries of inclusion and exclusion, and practices that encourage the emergence of a public Islam. Compared to notions of public sphere developed within Western social theory, the article shows that the public sphere is no prerogative of Western modern societies nor of democratic political systems. The study demonstrates that also semi-formal and informal articulations of Muslim identities can facilitate the emergence of public, and therefore accountable, forms of Islam.<hr/>Este artigo discute a emergência histórica de um sentido de público islâmico em várias sociedades de maioria muçulmana e outras. Estas manifestações de Islão público facilitam as discussões sobre a definição do bem comum, as soluções equitativas para problemas colectivos, a fluidez das fronteiras de inclusão e exclusão e ainda as práticas que encorajam o aparecimento de um Islão público. Comparando com as noções de espaço público desenvolvidas na teoria social ocidental, este artigo mostra que a esfera pública não é exclusiva das sociedades ocidentais modernas nem de sistemas políticos democráticos. O estudo mostra também como articulações formais e semiformais de identidade muçulmana podem facilitar a emergência de formas públicas e portanto socialmente responsabilizáveis de Islão. <![CDATA[<B>Other feminisms? Muslim associations and women’s participation in Morocco</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es This article discusses some women’s movements in Morocco. Through the analysis of the positions adopted by Islamic and Feminist groups about the construction of womanhood in these groups, the article tries to show that the dichotomous model (Islamists against Feminists) oversimplifies the explanation of these processes. Ethnography makes possible other more nuanced approaches to the topic.<hr/>Este ensaio debate alguns movimentos femininos em Marrocos. Através da análise das posições adoptadas por grupos islâmicos e feministas sobre a construção da condição de mulher no seu seio, o artigo procura demonstrar como o modelo dicotómico (islamistas contra feministas) é redutor para a explicação destes processos. Neste sentido, através da etnografia é possível elaborar aproximações mais complexificadas ao tópico em questão. <![CDATA[<B>Feminist theory, agency, and the liberatory subject</B>: <B>some reflections on the islamic revival in Egypt</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo defende uma separação entre a noção de agência e a de resistência como um passo necessário para pensar as formas de vontade e política que não se adequam às normas seculares e liberais feministas. Através de uma análise das práticas de um movimento pietista feminino, integrado no revivalismo islâmico no Egipto, este artigo sugere que a agência é melhor entendida através do paradoxo da subjectivação: um processo que não só assegura a subordinação do sujeito às relações de poder, mas também produz os meios através dos quais ele se transforma numa entidade autoconsciente e num agente. Nesta perspectiva, a agência não é simplesmente um sinónimo de resistência a relações de dominação, mas também uma capacidade para a acção facultada por relações de subordinação específicas.<hr/>This article argues for uncoupling the notion of agency from that of resistance as a necessary step in thinking about forms of desire and politics that do not accord with norms of secular-liberal feminism. Through an examination of the practices of women’s piety movement, part of the larger Islamic Revival in Egypt, this article suggests that agency is better understood through the paradox of subjectivation: a process that not only secures the subjects subordination to relations of power but is also the means by which she becomes a self-conscious identity and agent. Viewed in this way, agency is not simply a synonym for resistance to relations of domination, but a capacity for action that specific relations of subordination enable and create. <![CDATA[<B>Alterity and experience</B>: <B>Anthropology and ethnographic theory</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Partindo da noção de experiência, tal qual proposta por Godfrey Lienhardt no início dos anos 60, este artigo pretende discutir a natureza da perspectiva antropológica a partir da relação entre os saberes que os antropólogos manuseiam e aqueles das pessoas com as quais trabalham. Trata-se, fundamentalmente, de demonstrar que o ponto central do empreendimento antropológico é a construção de teorias etnográficas, construções que não se confundem nem com as teorias nativas, nem com possíveis teorias científicas.<hr/>Starting from the concept of experience, as proposed by Godfrey Lienhardt in the beginning of the sixties, this paper intends to discuss the singularity of the anthropological perspective. This is done by confronting the nature of the knowledges the anthropologist applies with those hold by the people she or he works with. The main point is to demonstrate that the singularity of the anthropological work lies is the construction of ethnographic theories that cannot be assimilated to native theories or to possible scientific theories. <![CDATA[<B>Entrevista com SIDNEY MINTZ</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Partindo da noção de experiência, tal qual proposta por Godfrey Lienhardt no início dos anos 60, este artigo pretende discutir a natureza da perspectiva antropológica a partir da relação entre os saberes que os antropólogos manuseiam e aqueles das pessoas com as quais trabalham. Trata-se, fundamentalmente, de demonstrar que o ponto central do empreendimento antropológico é a construção de teorias etnográficas, construções que não se confundem nem com as teorias nativas, nem com possíveis teorias científicas.<hr/>Starting from the concept of experience, as proposed by Godfrey Lienhardt in the beginning of the sixties, this paper intends to discuss the singularity of the anthropological perspective. This is done by confronting the nature of the knowledges the anthropologist applies with those hold by the people she or he works with. The main point is to demonstrate that the singularity of the anthropological work lies is the construction of ethnographic theories that cannot be assimilated to native theories or to possible scientific theories. <![CDATA[<B>Sobre <I>sem rede</B></I>: <B><I>Ruy Duarte de Carvalho - trajectos e derivas</B></I>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Partindo da noção de experiência, tal qual proposta por Godfrey Lienhardt no início dos anos 60, este artigo pretende discutir a natureza da perspectiva antropológica a partir da relação entre os saberes que os antropólogos manuseiam e aqueles das pessoas com as quais trabalham. Trata-se, fundamentalmente, de demonstrar que o ponto central do empreendimento antropológico é a construção de teorias etnográficas, construções que não se confundem nem com as teorias nativas, nem com possíveis teorias científicas.<hr/>Starting from the concept of experience, as proposed by Godfrey Lienhardt in the beginning of the sixties, this paper intends to discuss the singularity of the anthropological perspective. This is done by confronting the nature of the knowledges the anthropologist applies with those hold by the people she or he works with. The main point is to demonstrate that the singularity of the anthropological work lies is the construction of ethnographic theories that cannot be assimilated to native theories or to possible scientific theories. <![CDATA[<B>La prostitution à Paris</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Partindo da noção de experiência, tal qual proposta por Godfrey Lienhardt no início dos anos 60, este artigo pretende discutir a natureza da perspectiva antropológica a partir da relação entre os saberes que os antropólogos manuseiam e aqueles das pessoas com as quais trabalham. Trata-se, fundamentalmente, de demonstrar que o ponto central do empreendimento antropológico é a construção de teorias etnográficas, construções que não se confundem nem com as teorias nativas, nem com possíveis teorias científicas.<hr/>Starting from the concept of experience, as proposed by Godfrey Lienhardt in the beginning of the sixties, this paper intends to discuss the singularity of the anthropological perspective. This is done by confronting the nature of the knowledges the anthropologist applies with those hold by the people she or he works with. The main point is to demonstrate that the singularity of the anthropological work lies is the construction of ethnographic theories that cannot be assimilated to native theories or to possible scientific theories. <![CDATA[<B>Outros trópicos</B>: <B>Novos destinos turísticos. Novos terrenos da Antropologia</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Partindo da noção de experiência, tal qual proposta por Godfrey Lienhardt no início dos anos 60, este artigo pretende discutir a natureza da perspectiva antropológica a partir da relação entre os saberes que os antropólogos manuseiam e aqueles das pessoas com as quais trabalham. Trata-se, fundamentalmente, de demonstrar que o ponto central do empreendimento antropológico é a construção de teorias etnográficas, construções que não se confundem nem com as teorias nativas, nem com possíveis teorias científicas.<hr/>Starting from the concept of experience, as proposed by Godfrey Lienhardt in the beginning of the sixties, this paper intends to discuss the singularity of the anthropological perspective. This is done by confronting the nature of the knowledges the anthropologist applies with those hold by the people she or he works with. The main point is to demonstrate that the singularity of the anthropological work lies is the construction of ethnographic theories that cannot be assimilated to native theories or to possible scientific theories. <![CDATA[<B>A arte xávega na Praia da Vieira</B>: <B>Histórias e imagens</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Partindo da noção de experiência, tal qual proposta por Godfrey Lienhardt no início dos anos 60, este artigo pretende discutir a natureza da perspectiva antropológica a partir da relação entre os saberes que os antropólogos manuseiam e aqueles das pessoas com as quais trabalham. Trata-se, fundamentalmente, de demonstrar que o ponto central do empreendimento antropológico é a construção de teorias etnográficas, construções que não se confundem nem com as teorias nativas, nem com possíveis teorias científicas.<hr/>Starting from the concept of experience, as proposed by Godfrey Lienhardt in the beginning of the sixties, this paper intends to discuss the singularity of the anthropological perspective. This is done by confronting the nature of the knowledges the anthropologist applies with those hold by the people she or he works with. The main point is to demonstrate that the singularity of the anthropological work lies is the construction of ethnographic theories that cannot be assimilated to native theories or to possible scientific theories. <![CDATA[<B>Sonoridades luso-afro-brasileiras</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Partindo da noção de experiência, tal qual proposta por Godfrey Lienhardt no início dos anos 60, este artigo pretende discutir a natureza da perspectiva antropológica a partir da relação entre os saberes que os antropólogos manuseiam e aqueles das pessoas com as quais trabalham. Trata-se, fundamentalmente, de demonstrar que o ponto central do empreendimento antropológico é a construção de teorias etnográficas, construções que não se confundem nem com as teorias nativas, nem com possíveis teorias científicas.<hr/>Starting from the concept of experience, as proposed by Godfrey Lienhardt in the beginning of the sixties, this paper intends to discuss the singularity of the anthropological perspective. This is done by confronting the nature of the knowledges the anthropologist applies with those hold by the people she or he works with. The main point is to demonstrate that the singularity of the anthropological work lies is the construction of ethnographic theories that cannot be assimilated to native theories or to possible scientific theories. <![CDATA[<B>A leitura pública no Portugal contemporâneo (1926-1987)</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612006000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Partindo da noção de experiência, tal qual proposta por Godfrey Lienhardt no início dos anos 60, este artigo pretende discutir a natureza da perspectiva antropológica a partir da relação entre os saberes que os antropólogos manuseiam e aqueles das pessoas com as quais trabalham. Trata-se, fundamentalmente, de demonstrar que o ponto central do empreendimento antropológico é a construção de teorias etnográficas, construções que não se confundem nem com as teorias nativas, nem com possíveis teorias científicas.<hr/>Starting from the concept of experience, as proposed by Godfrey Lienhardt in the beginning of the sixties, this paper intends to discuss the singularity of the anthropological perspective. This is done by confronting the nature of the knowledges the anthropologist applies with those hold by the people she or he works with. The main point is to demonstrate that the singularity of the anthropological work lies is the construction of ethnographic theories that cannot be assimilated to native theories or to possible scientific theories.