Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120080002&lang=es vol. 12 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Diferencias y desigualdades entre los HSH usuarios de locales comerciales de encuentro sexual</b>: <b>algunas contribuciones a las estrategias comunitarias de prevención del VIH</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presentan los resultados de una investigación etnográfica acerca de la diversidad de prácticas y representaciones y, por tanto, de subjetividades que caracterizan a los hombres que tienen relaciones sexuales con hombres (HSH) que frecuentan los locales comerciales de encuentro sexual (LCES) del ambiente de Madrid (España). En primer lugar, se describen las formas de pensar, actuar y sentir con respecto a estos locales de tres sectores entre los usuarios, a los que hemos denominado “integrados”, “periféricos” y “marginales”, para finalmente concluir con algunas implicaciones para la intervención comunitaria que se derivan de la heterogeneidad de prácticas y representaciones que se puede encontrar entre los usuarios de los mencionados LCES.<hr/>In this article we examine some socio-political implications of the processes of construction of the gay community in Madrid in relation to community level interventions to prevent the spread of HIV. To that end, we partially present the outcomes of an ethnographical research on the diversity of practices and representations - and therefore subjectivities - that can be found among men who have sex with men (MSM) who visit commercial venues for sexual encounters in the gay scene in Madrid, Spain. First, the ways of thinking, acting and feeling about those venues of three types of patrons (the “well-adjusted”, the “periphericals” and the “marginals”) are described. We conclude by drawing some implications for community interventions that can be derived from the heterogeneity of practices and representations to be found among patrons of those venues. <![CDATA[<b>National Health Foundation.</b>: <b>Brazilian policy for indigenous health seen through a museum</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa a política brasileira de saúde indígena a partir da investigação do processo histórico e político-institucional recente que possibilitou a criação da Fundação Nacional de Saúde (Funasa) em 1991. Busca articular dois eixos de reflexão, a partir do acervo do Museu da Funasa e de entrevistas com funcionários dessa fundação, trançando fios que possibilitem, por um lado, (i) esboçar uma genealogia da Fundação Nacional de Saúde e, por outro, (ii) iluminar suas conexões com a dificuldade de consolidação de um campo político de respeito à diversidade nas políticas de saúde indígena. Consiste, portanto, numa abordagem que articula narrativas biográficas e memória institucional.<hr/>This article analyses Brazilian state policy for indigenous health based on the inquiry of the recent historical, political and managerial process that resulted in the creation, in 1991, of the National Health Foundation (Funasa). It attempts to bring together two lines of thought triggered by the examination of the Funasa Museum collection and by interviews with Funasa employees. The threads thus woven should make possible, on the one hand, (i) to trace a genealogy of the National Health Foundation, and, on the other, (ii) to highlight its role in setting the hurdles that prevent the consolidation of a political field of respect for diversity in indigenous health policy. The paper, therefore, consists of an approach which aims at pulling together biographic narratives with institutional memory. <![CDATA[<b>Paradox, fluidity and ambiguity of symbolic thought (the Ruwund case)</b>: <b>a critique of some theoretical models</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O conceito de “versões” ou “variantes” tem-se afirmado crucial na análise das tradições orais. Contudo, o uso das versões como textos “fechados” e “delimitáveis” conduz, quando falamos das tradições centro-africanas de fundação do Estado, à emergência de contradições desconcertantes e aparentemente irresolúveis. Os historiadores africanistas crêem-nas passíveis de serem questionadas quanto à sua veracidade; os estruturalistas reduzem-nas a oposições algo estáticas. Ambas as abordagens, tentaremos demonstrar, obscurecem a extrema riqueza, complexidade e, acima de tudo, a extraordinária ductilidade destas narrativas. A leitura que será apresentada da narrativa de fundação da realeza dos aruwund da República Democrática do Congo sugere o paradoxo, a ambiguidade e a fluidez como os mecanismos sobre os quais se constrói o pensamento simbólico e, desta forma, afasta-nos quer das abordagens históricas quer da fixidez dos modelos dicotómicos frequentemente utilizados na sua análise.<hr/>The concept of “versions” or “variants” has been crucial in the analyses of oral traditions. When dealing with Central African narratives of State foundation, however, the use of versions as somewhat rigid and self-contained texts leads to the emergence of apparently inconsistent and contradictory statements. Africanist historians assume that these statements should be questioned for “accuracy” and “authenticity”; structuralists reduce these inconsistencies to rather static oppositions. Both approaches, I hope to demonstrate, risk to obliterate the extreme complexity, richness and, above all, overwhelming suppleness of these narratives. A presentation of the account on the foundation of kingship as told by the Aruwund of the Democratic Republic of the Congo shows that this oral tradition should be better understood as a “constellation” of what will be called “minor narratives”, recalled upon or else omitted to convey different levels of specificity and diverse symbolic emphases to the narrations. This, together with the fluidity conferred to the relationships among Ruwund titleholders by the classificatory nature of the system of “perpetual kinship”, accounts for many of the apparent contradictions and makes Ruwund ideological thought a ground constantly open to different claims and interpretations. The reading of the material presented suggests paradox, ambiguity and fluidity as intrinsic qualities of these narratives and the mechanisms upon which symbolic thought is built. In doing so, this article aims at steering away from both historical approaches and the fixity of the dichotomous models so often applied to the analysis of symbolism and oral tradition. <![CDATA[<b>European Christianities at the turn of the millennium</b>: <b>an introduction</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es O conceito de “versões” ou “variantes” tem-se afirmado crucial na análise das tradições orais. Contudo, o uso das versões como textos “fechados” e “delimitáveis” conduz, quando falamos das tradições centro-africanas de fundação do Estado, à emergência de contradições desconcertantes e aparentemente irresolúveis. Os historiadores africanistas crêem-nas passíveis de serem questionadas quanto à sua veracidade; os estruturalistas reduzem-nas a oposições algo estáticas. Ambas as abordagens, tentaremos demonstrar, obscurecem a extrema riqueza, complexidade e, acima de tudo, a extraordinária ductilidade destas narrativas. A leitura que será apresentada da narrativa de fundação da realeza dos aruwund da República Democrática do Congo sugere o paradoxo, a ambiguidade e a fluidez como os mecanismos sobre os quais se constrói o pensamento simbólico e, desta forma, afasta-nos quer das abordagens históricas quer da fixidez dos modelos dicotómicos frequentemente utilizados na sua análise.<hr/>The concept of “versions” or “variants” has been crucial in the analyses of oral traditions. When dealing with Central African narratives of State foundation, however, the use of versions as somewhat rigid and self-contained texts leads to the emergence of apparently inconsistent and contradictory statements. Africanist historians assume that these statements should be questioned for “accuracy” and “authenticity”; structuralists reduce these inconsistencies to rather static oppositions. Both approaches, I hope to demonstrate, risk to obliterate the extreme complexity, richness and, above all, overwhelming suppleness of these narratives. A presentation of the account on the foundation of kingship as told by the Aruwund of the Democratic Republic of the Congo shows that this oral tradition should be better understood as a “constellation” of what will be called “minor narratives”, recalled upon or else omitted to convey different levels of specificity and diverse symbolic emphases to the narrations. This, together with the fluidity conferred to the relationships among Ruwund titleholders by the classificatory nature of the system of “perpetual kinship”, accounts for many of the apparent contradictions and makes Ruwund ideological thought a ground constantly open to different claims and interpretations. The reading of the material presented suggests paradox, ambiguity and fluidity as intrinsic qualities of these narratives and the mechanisms upon which symbolic thought is built. In doing so, this article aims at steering away from both historical approaches and the fixity of the dichotomous models so often applied to the analysis of symbolism and oral tradition. <![CDATA[<b>The Sicilian Mafia</b>: <b>transformation to a global evil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es The purpose of this paper is to explore the ways in which social perceptions of the Mafia have shifted over time. Initially considered as a Sicilian way of being, as an attitude, the Sicilian Mafia was subsequently viewed as a universal, global, and even religious form of Evil, to be fought in a war in which texts and images were weapons and judicial institutions constituted the battlefield. I will also explore how local powers institutionalised an “anti-Mafia religion”, using as a case-study the Festival of Santa Rosalia in Palermo. In this context, I will discuss the emergence of a new, anti-Mafia iconography and the use of a specific literary genre, that of political hagiography.<hr/>O objectivo deste artigo é o de explorar os processos através dos quais as percepções sociais sobre a máfia se foram alterando no decurso do tempo. Inicialmente considerada como uma “forma de ser siciliana”, uma atitude, a máfia siciliana foi subsequentemente sendo interpretada como uma expressão universal, global, religiosa do “mal”, a ser combatida numa guerra - onde as armas eram os textos e as imagens e as instituições judiciais o campo de batalha. Abordarei também, através do estudo de caso do Festival de Santa Rosália em Palermo, a forma como os poderes locais institucionalizaram uma “religião antimáfia”. Neste contexto, discutirei a emergência de uma nova iconografia antimáfia e o uso de um género literário específico: a hagiografia política. <![CDATA[<b>Prayer and symbolisation in an Irish Catholic community</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es The purpose of this paper is to present an analysis of prayer in the everyday life of an Irish Catholic community. Prayers are mental acts that need to be actualised following detailed instructions. This is so because prayers have to be “authentic”, which means that there has to be a correspondence between the act of praying and the mental state of believing. Due to the fact that mental states are by definition invisible, the argument of this paper is that that correspondence can only be symbolised by the very special characteristics of the act of praying. By stressing the symbolic nature of the act of praying, an alternative to recent cognitive approaches to the analysis of ritualisation is also suggested.<hr/>O objectivo deste texto é o de apresentar uma análise da oração na vida quotidiana de uma comunidade católica irlandesa. A oração é um acto mental que necessita de actualização de acordo com instruções detalhadas. Tal acontece porque as orações devem ser “autênticas”, isto é, deve haver uma correspondência entre o acto da oração e o estado mental de “crença”. Tendo em conta que os estados mentais são, por definição, invisíveis, o argumento deste artigo será que essa correspondência apenas pode ser simbolizada através das características particulares do acto de oração. Ao chamar a atenção para a natureza simbólica do acto de oração, sugere-se em consequência uma alternativa para as recentes propostas cognitivas de análise sobre ritualização. <![CDATA[<b>“Are you a real Christian?” </b>: <b>Stereotypes, distrust and distinction strategies between “new” and “old” Protestants in Catalonia</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es The arrival of a high number of followers of the Protestant faith due to the increase in immigration flows has shaped the configuration, expectations for future growth and the public role of the Protestant community in Catalonia. However, the adaptation process between “new” and “old” Protestants has not been free of controversies. In this article, I deal with the analysis of the conflictive relationship between African Pentecostal Churches and the Catalan Protestant establishment. In order to do so, I explore the main transformations of the Catalan Protestant field (the phenomenon of reverse mission and above all the creation of ethnic churches) in recent times. The article is based on the fieldwork carried out among Protestant Churches in Catalonia between the years 2002 and 2006 and on ethnographic fieldwork carried out in an African church in Barcelona in 2004.<hr/>A chegada (através do incremento de fluxos migratórios) de um número significativo de crentes à Catalunha alterou significativamente a configuração, expectativas de crescimento e lugar público da comunidade protestante daquela região. No entanto, o processo de adaptação entre “novos” e “velhos” protestantes não foi isento de controvérsia. Neste artigo, analiso a relação de conflito que se desenvolveu entre igrejas pentecostais africanas e o establishment protestante catalão. Para o fazer, exploro as principais transformações ocorridas no campo religioso protestante da Catalunha (o fenómeno de “missão reversa” e, sobretudo, a criação de “igrejas étnicas”) nos últimos tempos. Este artigo baseia-se em trabalho de campo etnográfico desenvolvido entre igrejas protestantes catalãs entre 2002 e 2006, e em particular numa igreja africana em Barcelona em 2004. <![CDATA[<b>Reclaiming the (Swiss) nation for God</b>: <b>the politics of Charismatic prophecy</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Using an ethnographical approach, this paper examines the relationship between Charismatic prophecy found in Evangelical circles and a discourse that envisions the concept of “the (Swiss) nation” as the basis and horizon for understanding God’s activity within history. We will demonstrate the intricacy of various modes of participation, ranging from ecstatic involvement in church Sunday worship and Charismatic youth meetings to citizenship in the national community. In such settings, participants are urged to connect the religious and political realms in order to restore the nation through the (re)establishment of an ancestral purity which is seen to have its source in Christianity. “Spiritual warfare” is the framework assumed by the members to perceive the issues at stake, this framework is then extended to the public domain. The analysis will try to shed light on the nature of the communities envisioned, the diverse modes of participating in them and the role of the Holy Spirit as an empowering agent for reshaping those communities and society.<hr/>Empregando uma abordagem etnográfica, este artigo analisa a relação entre o profetismo carismático desenvolvido nos círculos evangélicos e um discurso que molda o conceito de “nação” (suíça) como fundamento e horizonte para a compreensão da acção de Deus através da história. Procuraremos demonstrar a complexidade e embrenhamento dos distintos modos de participação, que alternam entre o envolvimento extático no culto dominical e nos encontros das juventudes carismáticas, e a participação de cidadania na comunidade nacional. Nestes contextos, os participantes são convidados a interligar a esfera religiosa e política, de forma a poder restaurar a nação através do (re)estabelecimento de uma pureza ancestral que é encontrada no cristianismo. O enquadramento assumido pelos crentes para poder entender o contexto que os rodeia é o de “guerra espiritual”, que por sua vez se desloca para o domínio público. Esta análise procurará, finalmente, compreender a natureza das comunidades divisadas, os distintos modelos de participação nas mesmas e o papel do Espírito Santo como agente empoderador para a reconfiguração da sociedade. <![CDATA[<b>O corpo, o gueto e o Estado penal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Using an ethnographical approach, this paper examines the relationship between Charismatic prophecy found in Evangelical circles and a discourse that envisions the concept of “the (Swiss) nation” as the basis and horizon for understanding God’s activity within history. We will demonstrate the intricacy of various modes of participation, ranging from ecstatic involvement in church Sunday worship and Charismatic youth meetings to citizenship in the national community. In such settings, participants are urged to connect the religious and political realms in order to restore the nation through the (re)establishment of an ancestral purity which is seen to have its source in Christianity. “Spiritual warfare” is the framework assumed by the members to perceive the issues at stake, this framework is then extended to the public domain. The analysis will try to shed light on the nature of the communities envisioned, the diverse modes of participating in them and the role of the Holy Spirit as an empowering agent for reshaping those communities and society.<hr/>Empregando uma abordagem etnográfica, este artigo analisa a relação entre o profetismo carismático desenvolvido nos círculos evangélicos e um discurso que molda o conceito de “nação” (suíça) como fundamento e horizonte para a compreensão da acção de Deus através da história. Procuraremos demonstrar a complexidade e embrenhamento dos distintos modos de participação, que alternam entre o envolvimento extático no culto dominical e nos encontros das juventudes carismáticas, e a participação de cidadania na comunidade nacional. Nestes contextos, os participantes são convidados a interligar a esfera religiosa e política, de forma a poder restaurar a nação através do (re)estabelecimento de uma pureza ancestral que é encontrada no cristianismo. O enquadramento assumido pelos crentes para poder entender o contexto que os rodeia é o de “guerra espiritual”, que por sua vez se desloca para o domínio público. Esta análise procurará, finalmente, compreender a natureza das comunidades divisadas, os distintos modelos de participação nas mesmas e o papel do Espírito Santo como agente empoderador para a reconfiguração da sociedade. <![CDATA[<b>Terrorismo, suicídio e utopia</b>: <b>um olhar sobre o debate actual</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Using an ethnographical approach, this paper examines the relationship between Charismatic prophecy found in Evangelical circles and a discourse that envisions the concept of “the (Swiss) nation” as the basis and horizon for understanding God’s activity within history. We will demonstrate the intricacy of various modes of participation, ranging from ecstatic involvement in church Sunday worship and Charismatic youth meetings to citizenship in the national community. In such settings, participants are urged to connect the religious and political realms in order to restore the nation through the (re)establishment of an ancestral purity which is seen to have its source in Christianity. “Spiritual warfare” is the framework assumed by the members to perceive the issues at stake, this framework is then extended to the public domain. The analysis will try to shed light on the nature of the communities envisioned, the diverse modes of participating in them and the role of the Holy Spirit as an empowering agent for reshaping those communities and society.<hr/>Empregando uma abordagem etnográfica, este artigo analisa a relação entre o profetismo carismático desenvolvido nos círculos evangélicos e um discurso que molda o conceito de “nação” (suíça) como fundamento e horizonte para a compreensão da acção de Deus através da história. Procuraremos demonstrar a complexidade e embrenhamento dos distintos modos de participação, que alternam entre o envolvimento extático no culto dominical e nos encontros das juventudes carismáticas, e a participação de cidadania na comunidade nacional. Nestes contextos, os participantes são convidados a interligar a esfera religiosa e política, de forma a poder restaurar a nação através do (re)estabelecimento de uma pureza ancestral que é encontrada no cristianismo. O enquadramento assumido pelos crentes para poder entender o contexto que os rodeia é o de “guerra espiritual”, que por sua vez se desloca para o domínio público. Esta análise procurará, finalmente, compreender a natureza das comunidades divisadas, os distintos modelos de participação nas mesmas e o papel do Espírito Santo como agente empoderador para a reconfiguração da sociedade. <![CDATA[<b>A energia da antropologia. Seis cartas de Jorge Dias para Ernesto Veiga de Oliveira</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Using an ethnographical approach, this paper examines the relationship between Charismatic prophecy found in Evangelical circles and a discourse that envisions the concept of “the (Swiss) nation” as the basis and horizon for understanding God’s activity within history. We will demonstrate the intricacy of various modes of participation, ranging from ecstatic involvement in church Sunday worship and Charismatic youth meetings to citizenship in the national community. In such settings, participants are urged to connect the religious and political realms in order to restore the nation through the (re)establishment of an ancestral purity which is seen to have its source in Christianity. “Spiritual warfare” is the framework assumed by the members to perceive the issues at stake, this framework is then extended to the public domain. The analysis will try to shed light on the nature of the communities envisioned, the diverse modes of participating in them and the role of the Holy Spirit as an empowering agent for reshaping those communities and society.<hr/>Empregando uma abordagem etnográfica, este artigo analisa a relação entre o profetismo carismático desenvolvido nos círculos evangélicos e um discurso que molda o conceito de “nação” (suíça) como fundamento e horizonte para a compreensão da acção de Deus através da história. Procuraremos demonstrar a complexidade e embrenhamento dos distintos modos de participação, que alternam entre o envolvimento extático no culto dominical e nos encontros das juventudes carismáticas, e a participação de cidadania na comunidade nacional. Nestes contextos, os participantes são convidados a interligar a esfera religiosa e política, de forma a poder restaurar a nação através do (re)estabelecimento de uma pureza ancestral que é encontrada no cristianismo. O enquadramento assumido pelos crentes para poder entender o contexto que os rodeia é o de “guerra espiritual”, que por sua vez se desloca para o domínio público. Esta análise procurará, finalmente, compreender a natureza das comunidades divisadas, os distintos modelos de participação nas mesmas e o papel do Espírito Santo como agente empoderador para a reconfiguração da sociedade. <![CDATA[<b>Ethnographic narration of a royal meeting</b>: <b>a visit to the Mafwe <i>Khuta</i>, Caprivi region, Namibian State</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presenta en el artículo una narración etnográfica clásica a través de la descripción densa, en la que la autora pretende abundar, a través de la inevitable subjetividad de la experiencia de campo - y sirviéndose de ella como riqueza mayor frente a una imposible neutralidad -, en los pormenores antropológicos de una visita a un Khuta - autoridad tradicional - mafwe en la región capriviana de Namibia, fronteriza con Zambia, Zimbabwe, Botswana y Angola. La narración etnográfica es empleada como pretexto para ilustrar algunas de las claves de comprensión fundamentales sobre las relaciones actuales entre las autoridades tradicionales mafwe autóctonas y el gobierno namibio, a raíz del intento de secesión armada en agosto de 1999 que produjo el exilio político del anterior jefe mafwe, partidario de la escisión, frente al actual, connivente con el gobierno. A través de la subjetividad etnográfica se pretende una aproximación ajustada, humana y compleja a una realidad social densa, cúmulo a su vez de subjetividades varias, contingencias históricas e ineludibles arbitrios vitales.<hr/>This article presents a classic ethnographic narrative through thick description. The anthropological events of a visit to a Khuta - traditional authority - mafwe in the Caprivian region of Namibia (bordering Zambia, Zimbabwe, Botswana and Angola), are analysed, through the inevitable subjectivity of fieldwork (considering it as richness, in opposite at an impossible neutrality). Ethnographical narrative is used as a pretext to illuminate some of the crucial comprehension keys on the current relations between autochthonous traditional authorities and the Namibian government, in the wake of the secession revolt on August 1999, which involved the political exile of the former mafwe chief - splinter supporter - opposite the current one - government follower. Through ethnographical subjectivity, it is intended a human accurate complex approach to a thick social reality, full in its turn of various subjectivities, historical contingencies and inescapable vital arbitrariness. <![CDATA[<b>Les habitants d’Alcântara.</b> <b>Histoire sociale d’un quartier de Lisbonne au début du 20<sup>éme</sup> siècle</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presenta en el artículo una narración etnográfica clásica a través de la descripción densa, en la que la autora pretende abundar, a través de la inevitable subjetividad de la experiencia de campo - y sirviéndose de ella como riqueza mayor frente a una imposible neutralidad -, en los pormenores antropológicos de una visita a un Khuta - autoridad tradicional - mafwe en la región capriviana de Namibia, fronteriza con Zambia, Zimbabwe, Botswana y Angola. La narración etnográfica es empleada como pretexto para ilustrar algunas de las claves de comprensión fundamentales sobre las relaciones actuales entre las autoridades tradicionales mafwe autóctonas y el gobierno namibio, a raíz del intento de secesión armada en agosto de 1999 que produjo el exilio político del anterior jefe mafwe, partidario de la escisión, frente al actual, connivente con el gobierno. A través de la subjetividad etnográfica se pretende una aproximación ajustada, humana y compleja a una realidad social densa, cúmulo a su vez de subjetividades varias, contingencias históricas e ineludibles arbitrios vitales.<hr/>This article presents a classic ethnographic narrative through thick description. The anthropological events of a visit to a Khuta - traditional authority - mafwe in the Caprivian region of Namibia (bordering Zambia, Zimbabwe, Botswana and Angola), are analysed, through the inevitable subjectivity of fieldwork (considering it as richness, in opposite at an impossible neutrality). Ethnographical narrative is used as a pretext to illuminate some of the crucial comprehension keys on the current relations between autochthonous traditional authorities and the Namibian government, in the wake of the secession revolt on August 1999, which involved the political exile of the former mafwe chief - splinter supporter - opposite the current one - government follower. Through ethnographical subjectivity, it is intended a human accurate complex approach to a thick social reality, full in its turn of various subjectivities, historical contingencies and inescapable vital arbitrariness. <![CDATA[<b>Rio de Janeiro</b>: <b>Cultura, Política, Conflito</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612008000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presenta en el artículo una narración etnográfica clásica a través de la descripción densa, en la que la autora pretende abundar, a través de la inevitable subjetividad de la experiencia de campo - y sirviéndose de ella como riqueza mayor frente a una imposible neutralidad -, en los pormenores antropológicos de una visita a un Khuta - autoridad tradicional - mafwe en la región capriviana de Namibia, fronteriza con Zambia, Zimbabwe, Botswana y Angola. La narración etnográfica es empleada como pretexto para ilustrar algunas de las claves de comprensión fundamentales sobre las relaciones actuales entre las autoridades tradicionales mafwe autóctonas y el gobierno namibio, a raíz del intento de secesión armada en agosto de 1999 que produjo el exilio político del anterior jefe mafwe, partidario de la escisión, frente al actual, connivente con el gobierno. A través de la subjetividad etnográfica se pretende una aproximación ajustada, humana y compleja a una realidad social densa, cúmulo a su vez de subjetividades varias, contingencias históricas e ineludibles arbitrios vitales.<hr/>This article presents a classic ethnographic narrative through thick description. The anthropological events of a visit to a Khuta - traditional authority - mafwe in the Caprivian region of Namibia (bordering Zambia, Zimbabwe, Botswana and Angola), are analysed, through the inevitable subjectivity of fieldwork (considering it as richness, in opposite at an impossible neutrality). Ethnographical narrative is used as a pretext to illuminate some of the crucial comprehension keys on the current relations between autochthonous traditional authorities and the Namibian government, in the wake of the secession revolt on August 1999, which involved the political exile of the former mafwe chief - splinter supporter - opposite the current one - government follower. Through ethnographical subjectivity, it is intended a human accurate complex approach to a thick social reality, full in its turn of various subjectivities, historical contingencies and inescapable vital arbitrariness.