Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120100002&lang=pt vol. 14 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>The faults of the text</b>: <b>debates about the ritual practices of european muslims</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tras revisar la aplicación de las diversas teorías del ritual elaboradas por la antropología a contextos islámicos, y más específicamente los análisis efectuados sobre la práctica del sacrificio durante la festividad del Ayd al-adha, el artículo analiza las dificultades que encuentran las diversas comunidades musulmanas afincadas en Europa para llevar a cabo dicho sacrificio y las eventuales transformaciones a las que se ve sometida la práctica ritual. Asimismo, el artículo convierte las controversias que envuelven la práctica sacrificial islámica en Europa en un ejemplo ilustrativo de un problema general, a saber, el que se genera en torno al lugar que las prácticas religiosas deben ocupar en el espacio público europeo.<hr/>After revising the application of the different theories of the ritual offered by anthropology in Muslim contexts, and more specifically, the analysis of the practice of the sacrifice during the Ayd al-adha feast, the article seeks out the problems that diverse Muslim communities settled in Europe encounter in order for the sacrifice to take place and the eventual changes that subdue the ritual practice. At the same time, the article considers the controversy surrounding the Muslim practice of sacrifice in Europe as an example of a general problem about the place that the religious practices should occupy in the European public sphere. <![CDATA[<b><i>Banglapara</i></b>: <b>imigração, negócios e (in)formalidades em Lisboa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nos últimos anos, os estudos sobre migrações têm atribuído uma crescente importância aos negócios e às actividades empresariais. A existência de oportunidades estruturais e a disponibilidade de capital social são duas dimensões frequentemente mencionadas para explicar a sua emergência. Uma terceira dimensão remete para a relação entre imigração e as chamadas economias subterrâneas, paralelas ou informais. É precisamente este o tema que o presente artigo pretende abordar. Baseado num estudo de caso sobre as actividades empresariais desenvolvidas por imigrantes oriundos do Bangladeche, em Lisboa, este artigo pretende mostrar que o êxito de muitas das suas actividades depende, directamente, do recurso a estratégias que se encontram entre o formal e o informal.<hr/>In recent years, migration studies dedicated part of their interest to entrepreneurial activities. Opportunity structures and social capital are two dimensions frequently mentioned to explain the emergence of such initiatives. A third dimension, though, is the relation between immigration and what has been frequently described as “underground”, “subterranean”, “parallel” or simply “informal” economies. This is precisely the main theme of the present article. Based on a case study about Bangladeshis in Lisbon, my objective is to show how the success of small-scale entrepreneurial activities depends on strategies that are located between the formal and informal sides of the economy. <![CDATA[<b>Religiões afro-brasileiras em Portugal</b>: <b>bruxos, padres e pais de santo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The Afro-Brazilian religions that established themselves in Portugal during the last twenty years are becoming more and more popular. The temples are full with Portuguese followers that, after going through the initiation processes, become important in the organization of the religious community and, with time, may themselves become priests. Most of them previously believers in the Catholic church, their turning towards the Afro-Brazilian cults most of the times does not keep them from sustaining their regular church going practices. As such, many prefer Umbanda, closer to the Catholic matrix, while others turn to Candomblé and to African performances, which are rather new to them. Drawing on field work conducted in Lisbon, in temples and with followers of these cults, and on the pioneer work of Ismael Pordeus Jr., this paper explores some of the aspects of this new “Portuguese” syncretism, the way these cults incorporating possession appeal to the Portuguese, and the hermeneutical process of Brazilian influences in Portugal and returning to their roots again, linking the three corners of the Portuguese Black Atlantic.<hr/>Os cultos afro-brasileiros que entraram em Portugal nos últimos vinte anos são cada vez mais populares, com templos cheios de portugueses que por vezes se tornam eles próprios pais ou mães de santo. Muitos deles previamente católicos, alguns preferem a Umbanda, mais próxima dessa matriz católica, outros viram-se para o Candomblé e para práticas consideradas “mais africanas”. Tendo como base o trabalho de campo conduzido em Portugal com seguidores e líderes destes cultos, este texto explora, a partir do trabalho pioneiro de Ismael Pordeus Jr., alguns aspectos do novo “sincretismo” português, o modo como estes cultos atraem os portugueses e os processos hermenêuticos de influências que circulam no triângulo África-Brasil-Portugal. <![CDATA[<b>Muito barulho por nada ou o “xangô rezado baixo”</b>: <b>uma etnografia do “Quebra de 1912” em Alagoas, Brasil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em junho de 1939 Gonçalves Fernandes visitou Maceió, quase trinta anos após o fatídico episódio que ficou conhecido no local como o “Quebra de 1912” e que implicou na destruição quase total das casas de cultos afro-religiosos da capital estadual e municípios vizinhos. O estudioso pernambucano verificou a existência de uma modalidade religiosa que ele chamou de “candomblé em silêncio”, tendo dedicado ao assunto todo o primeiro capítulo do seu livro O Sincretismo Religioso no Brasil. As cerimônias realizadas nos terreiros de Maceió no período são descritas por ele como uma liturgia fechada, sem danças, cantos e sem a exaltação dos toques dos tambores, estando, portanto, cercadas de mistério e segredo, prevalecendo o cochicho e as atitudes pouco extravagantes.<hr/>In June 1939, Gonçalves Fernandes visited Maceió, almost thirty years after the episode that became locally known as “1912 racket”, involving the destruction of almost every afro-religious cult house in the state’s capital and neighbouring towns. Gonçalves Fernandes noticed the existence of a religious modality that he called “silent candomblé”, having dedicated to the subject all the first chapter of his book O Sincretismo Religioso no Brasil. The ceremonies carried out in cult houses in Maceió in that period are described by Fernandes as a closed liturgy, with neither dances and chants nor the excitement caused by the drums, being, therefore, ceremonies surrounded by mystery and secret where whispering and non-fancy attitudes prevailed. <![CDATA[<b>“Liderança”, “proceder” e “igualdade”</b>: <b>uma etnografia das relações políticas no Primeiro Comando da Capital</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir da transcrição ipsis verbis da tomada de depoimento de Marcos Willians Herbas Camacho (Marcola) pela Comissão Parlamentar de Inquérito do Tráfico de Armas e de dados etnográficos sobre o “proceder” e sobre relações políticas entre prisioneiros de unidades prisionais do estado de São Paulo (Brasil), obtidos junto a presidiários, ex-presidiários, familiares de (ex-)presidiários e funcionários, procuro apontar a instauração de uma complexa dificuldade de comunicação entre (eu,) os inquiridores e o depoente, em torno da noção de “liderança”. Apostando no potencial reflexivo decorrente do mapeamento desse sistema regional de lutas, cujas linhas de força são as próprias (auto)descrições acerca de “liderança” - que encerram diferentes conceituações e diferentes juízos -, pretendi construir um indicativo do grau de complexidade da vida social em prisões “do PCC”, em suma, uma complexidade análoga.<hr/>Based on the transcription ipsis verbis of the statement of Marcos Willians Herbas Camacho (Marcola) by the Parliamentary Commission of Inquiry on Weapons Traffic and also on ethnographic data on the “proceder” and political relations between prisoners in São Paulo, Brazil, obtained among current or ex-prisoners, their families, and prison employees, I want to point out the instauration of a complex difficulty of communication between (me,) the enquirers and the inquired around the notion of “leadership”. Betting in the reflexive potential resulting from the mapping of this regional system of struggle, where lines of force are the (auto)descriptions about “leadership” - that present different conceptualizations and different judgments - I intended to make an indicator of the complexity degree of social life in prisons “of the PCC”, in short, an analogous complexity. <![CDATA[<b>Gender disorder and transgression</b>: <b>french explorers wrestling with american “berdaches”</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir des textes des explorateurs français décrivant les “ berdaches ”, l’article essaie de comprendre la manière dont les cultures européennes ont conçu les expériences transgenres amérindiennes. Il montre notamment que l’étiquetage européen de la “ transgenrité ” amérindienne (sodomite / hermaphrodite) tient moins à une confusion face à une figure inconnue (un troisième sexe non répertoriée dans les cultures européennes), qu’à la reconnaissance du caractère transgressif d’une expérience qui renverse la hiérarchie des genres. Les “ berdaches ” posaient problème moins parce qu’ils contrevenaient à la bi-partition des genres ou encore à “ l’hétérosexualité naturelle ” comme peuvent nous le faire penser les textes au premier abord, mais bien plus parce qu’ils opéraient un retournement de prestige et de pouvoir culturellement inacceptable.<hr/>From the texts of the French explorers describing “berdaches”, the paper tries to understand the way European cultures have conceived the native American transgender experiences. It shows, in particular, that the European labeling of these experiences (sodomite  / hermaphrodite) is less due to a confusion in front of an unknown figure in the European cultures (a third gender), than to the recognition of the transgressive character of “berdaches”, which reverse the hierarchy of gender. The American transgenders confronted Europeans with a problem less because they contravened the gender bi-partition or the “natural heterosexuality” but much more because they operated a reversal of prestige and power which was culturally unacceptable. <![CDATA[<b>A antropologia e o estudo do consumo</b>: <b>revisão crítica das suas relações e possibilidades</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo começa por situar temporalmente a emergência do consumo como área concreta de investigação antropológica, procurando expor os condicionalismos que dificultaram a afirmação de uma antropologia do consumo. Depois, seguindo as etapas de desenvolvimento dessa área de estudos, apresenta uma síntese selectiva de autores e obras que, de um ou outro modo, concretizam a mudança no sentido de um efectivo interesse no estudo do consumo.<hr/>The paper begins by placing in time the emergency of consumption as an area of anthropological investigation, seeking to expose the circumstances that made the establishment of an anthropology of consumption rather difficult. Next, following the development steps within that area of studies, the paper presents a selective synthesis of authors and works that, in any way, are making a change to a real concern on the study of consumption. <![CDATA[<b>Notas breves de uma visita ao futuro do primeiro rei de Portugal com comentário ao catálogo da exposição “D. Afonso - Marca Registada”</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tendo como ponto de partida uma visita à exposição D. Afonso® (Centro Cultural Vila Flor, Guimarães, 2009), que nos mostrava apropriações diversas, criativamente feitas ao longo do tempo, da imagem do primeiro rei de Portugal, procura-se reflectir sobre o impacte visual da mesma nos seus visitantes. O texto resulta, assim, numa breve etnografia da visita, com referência aos materiais expostos (visíveis e não visíveis), ao mesmo tempo que são projectadas reflexões questões em torno de como a história e as figuras da história de Portugal são (e podem ser) recordadas, contadas e (co)modificadas.<hr/>Following a visit to the exhibition D. Afonso® (Centro Cultural Vila Flor, Guimarães, 2009) which presented many diverse appropriations creatively made of the first Portuguese King’s image, a reflection about its visual impact is proposed. Therefore, the text turns out to be a brief ethnography of the visit with reference to the displayed materials (visible and non-visible ones), whereas reflections / questions are suggested on how the Portuguese history and the main characters of Portuguese history are (and may be) remembered, told and (co)modified. <![CDATA[<b>La Scuola di Carta</b>: <b>una ricerca di antropologia della formazione tra gli insegnanti tikmu’un del minas gerais</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tendo como ponto de partida uma visita à exposição D. Afonso® (Centro Cultural Vila Flor, Guimarães, 2009), que nos mostrava apropriações diversas, criativamente feitas ao longo do tempo, da imagem do primeiro rei de Portugal, procura-se reflectir sobre o impacte visual da mesma nos seus visitantes. O texto resulta, assim, numa breve etnografia da visita, com referência aos materiais expostos (visíveis e não visíveis), ao mesmo tempo que são projectadas reflexões questões em torno de como a história e as figuras da história de Portugal são (e podem ser) recordadas, contadas e (co)modificadas.<hr/>Following a visit to the exhibition D. Afonso® (Centro Cultural Vila Flor, Guimarães, 2009) which presented many diverse appropriations creatively made of the first Portuguese King’s image, a reflection about its visual impact is proposed. Therefore, the text turns out to be a brief ethnography of the visit with reference to the displayed materials (visible and non-visible ones), whereas reflections / questions are suggested on how the Portuguese history and the main characters of Portuguese history are (and may be) remembered, told and (co)modified. <![CDATA[<b>Construção da Nação e Associativismo na Emigração Portuguesa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612010000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tendo como ponto de partida uma visita à exposição D. Afonso® (Centro Cultural Vila Flor, Guimarães, 2009), que nos mostrava apropriações diversas, criativamente feitas ao longo do tempo, da imagem do primeiro rei de Portugal, procura-se reflectir sobre o impacte visual da mesma nos seus visitantes. O texto resulta, assim, numa breve etnografia da visita, com referência aos materiais expostos (visíveis e não visíveis), ao mesmo tempo que são projectadas reflexões questões em torno de como a história e as figuras da história de Portugal são (e podem ser) recordadas, contadas e (co)modificadas.<hr/>Following a visit to the exhibition D. Afonso® (Centro Cultural Vila Flor, Guimarães, 2009) which presented many diverse appropriations creatively made of the first Portuguese King’s image, a reflection about its visual impact is proposed. Therefore, the text turns out to be a brief ethnography of the visit with reference to the displayed materials (visible and non-visible ones), whereas reflections / questions are suggested on how the Portuguese history and the main characters of Portuguese history are (and may be) remembered, told and (co)modified.