Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120130001&lang=en vol. 17 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>What kind of asylum is this that doesn’t protect us, after all?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo surge na sequência da pesquisa de campo efetuada entre 2007 e 2011, que resultou numa tese de doutoramento sobre refugiados e requerentes de asilo em Portugal. Pretende-se aqui demonstrar que existe uma significativa divergência entre o que está salvaguardado nas leis que protegem os direitos de cidadania dos refugiados e a vida de todos os dias deste “grupo” social. Salienta-se ainda que, de acordo com alguns discursos políticos e atitudes de assistencialismo social, os refugiados são percecionados, de um modo geral, como vítimas ou, pelo contrário, como oportunistas, sendo igualmente despojados do seu direito à visibilidade social e política.<hr/>This article is based on a field research undertaken between 2007 and 2011, which resulted in a PhD dissertation on refugees and asylum seekers in Portugal. Here I aim to show the significant distance between the laws that grant rights of citizenship to refugees and their daily lives. Also underlined are the two common ways in which the political discourses and social welfare perceive refugees: either as victims or opportunists, and always deprived from their right to social and political visibility. <![CDATA[<b>Patrimonial revaluation processes in Alfama neighbourhood (Lisbon)</b>: <b>the role of Erasmus students in city thematization</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Consideramos a los estudiantes del programa Erasmus como actores sociales implicados en dinámicas de movilidad transnacional y de producción global de sentido, así como en sus procesos urbanísticos concomitantes. En tanto que objetos de la antropología del turismo, presentamos el caso de un grupo de Erasmus en el barrio de Alfama, en Lisboa, cuyos procesos de diferenciación y de producción de la autenticidad conducirán a ciertos emprendedores locales a la identificación y explotación de nuevos recursos turísticos. Los jóvenes estudiantes, mediante una particular interpretación de los materiales simbólicos presentes en la construcción imaginaria de Lisboa, renuevan los términos de la atracción por el lugar, favoreciendo nuevos procesos de patrimonialización y capitalización socioespacial en el barrio de Alfama.<hr/>Erasmus program students are regarded as social actors involved in medium term transnational mobility, and this feature has consequences on both global meaning production and on the dynamics of local urban processes. Taking it as an object of study within the anthropology of tourism, the dynamics of a group of Erasmus students of Alfama neighbourhood in Lisbon are analyzed. Their differentiation discourses and authenticity production processes have led local entrepreneurs to identify and explore new resources for tourism. Young students, through a particular interpretation of symbolic elements present in Lisbon’s imaginary construction, have renewed the meanings of its sense of place, providing new heritagization processes and social-spatial capitalization in Alfama neighborhood. <![CDATA[<b>Malaria, mosquitoes and the rural world in twentieth century Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo centra-se nas memórias de antigos trabalhadores rurais sobre “ter malária”. Parte-se das descrições da experiência física da doença e sua relação com as práticas quotidianas, particularmente as relacionadas com o trabalho, para uma análise sobre multiplicidade e complexidade das definições da malária. Pretende-se realçar a dimensão sociopolítica desta doença, subjacente às memórias recolhidas, bem como o caráter circunstancial, adaptável e pragmático das práticas envolvidas.<hr/>This article centres on former rural workers’ memories of “having malaria”. Focusing on descriptions of the disease’s physical experience and its relation with everyday working practices, the multiplicity and complexity of malaria’s definition will be analyzed. Malaria’s socio-political dimension, underlying the collected memories, as well as the circumstantialities, adaptability and pragmatism of the practices related to the disease will be highlighted. <![CDATA[<b>Interurban collective transport and road crashes in Santiago, Cape Verde</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Based on research first begun in Praia (capital of Cape Verde) into the new public organization of its streets and squares - increasingly occupied by cars and other types of motor vehicles -, this article develops a description of the social universe of private group transport on the island of Santiago, and analyses its relationship with road crashes. Its chief focus is the hiace, a generic term designating transportation vans in Cape Verdean society (although they are named after the Hiace model manufactured by Toyota, in this research the word is used as an emic concept). Thus, through the field work completed to date, it outlines the social processes and dimensions in which road crashes involving hiaces take place. Moreover, it puts forward some comprehensive explanations of the causes for the island’s high road accident rate within the context of the urban transformation processes underway there. It furthermore reflects on the antagonistic experiences caused by the use of space by both motor vehicle drivers and the pedestrians themselves - space being understood as a social process - in relation to the living conditions and different experiences of the people of Cape Verde.<hr/>A partir da investigação iniciada em Praia (Cabo Verde) acerca da nova organização pública das suas ruas e praças - cada vez mais ocupadas pelos carros e outros veículos motorizados -, o presente trabalho desenvolve uma descrição do universo social do transporte coletivo privado na ilha de Santiago. O protagonista incontornável é a hiace, termo genérico que designa as carrinhas de transporte coletivo de passageiros na sociedade cabo-verdiana (embora tomem o nome de um modelo produzido pela Toyota, nesta pesquisa referimo-nos às hiaces como conceito émico). Assim, percorrendo a pesquisa de campo desenvolvida até agora, propõe-se uma aproximação aos processos e às dimensões sociais em que ocorre a acidentalidade rodoviária protagonizada pelas hiaces. São avançadas também algumas explicações abrangentes das causas de sinistralidade no contexto dos processos de transformação urbana em curso na ilha. Além disso, reflete-se acerca das experiências antagónicas na utilização do espaço por parte de motoristas e peões - sendo o espaço compreendido como um processo social -, na sua relação com as condições de vida e as distintas experiências do povo de Cabo Verde. <![CDATA[<b>The prevalence of an integrationist logic</b>: <b>denials of anthropological assessment on criminal cases of the justice court of Mato Grosso do Sul</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resultado de investigações ligadas aos projetos de pesquisa intitulados “Maiorias que são minorias, invisíveis que (não) são dizíveis: análise etnográfica sobre sujeitos à margem dos discursos dominantes” e “Mapeamento de demandas quanto ao acesso à justiça de indígenas da Grande Dourados/MS”, o artigo analisa grosso modo os argumentos que sustentam a negação da feitura de perícia antropológica por parte dos operadores do direito que compõem o Tribunal de Justiça do Mato Grosso do Sul (TJMS), em conflitos criminais. Sublinhamos a prevalência dos princípios do Estatuto do Índio não mais vigentes à luz da Constituição Federal de 1988, bem como a confusão em determinados julgamentos do TJMS entre perícia antropológica e psicológica/psiquiátrica.<hr/>Resulting from investigations related to the research projects entitled “Majorities which are minorities, invisible which are (un)speakable: an ethnographic analysis on subjects outside of dominant discourses” and “Mapping of lawsuits regarding the access of Indians of Grande Dourados/MS to justice”, the article roughly analyses the arguments that support the rejection of anthropological assessments within criminal cases by law operators of the Mato Grosso do Sul justice court (TJMS). We emphasize the prevalence of the Indian Statute principles, no longer valid according to the Federal Constitution of 1988, as well as the confusion in certain judgments of Mato Grosso do Sul justice court between anthropological and psychological/psychiatric assessments. <![CDATA[<b>“The other football”</b>: <b>practices and discourses about football as a motor for social integration of immigrants in Spain</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo analiza la organización y puesta en marcha de las ligas de fútbol y mundialitos de migrantes sudamericanos en España de los últimos años, desde un enfoque basado en las prácticas y habitus socio-deportivos y desde una perspectiva post-estructuralista que nos han permitido escrutar el papel de los discursos en la producción del orden social. El objetivo es analizar los discursos y prácticas de los diferentes agentes sociales que intervienen en la organización de los torneos. Especialmente nos interesa el de los inmigrados y cómo éstos hacen un uso estratégico del lenguaje hegemónico creado desde y con la práctica deportiva a fin de legitimar sus posiciones, de auto-representarse conforme a sus intereses y de hacer públicas sus demandas. Para ello se ha llevado a cabo en el año 2008 un estudio comparativo y multilocal en Madrid, Sevilla, Málaga y Granada a partir de la aplicación de una metodología basada en el trabajo etnográfico, en la observación participante y en la realización de entrevistas tanto a jugadores, organizadores como a expertos en el fútbol migrante.<hr/>This article deals with the organisation and realisation of South American migrant football leagues and so-called Small World-Championships for migrants in Spain in recent years. We start from a practical (habitus) and poststructuralist perspective that emphasizes the role of discourse and power in the production of social order. The aim is to analyse narratives and practices of all social groups involved in the organisation of migrant football. We are particularly interested in migrants’ utterances and how they strategically appropriate the dominant language in order to legitimate their positions, self-represent themselves according to their interests and make public their demands. For this reason, a comparative and multi-local research has been undertaken in Madrid, Seville, Malaga and Granada applying an ethnographic approach, participant observation and interviews with players, organisers and experts of migrant football leagues and championships. <![CDATA[<b>Love for sale?</b>: <b>Escorting ritualizations among the prostitutes of the Granada restaurant</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo foi construído a partir da primeira pesquisa etnográfica que realizei, tendo por campo o restaurante Granada, espaço dedicado principalmente à prostituição, localizado no centro de Fortaleza, Ceará, Brasil. Partindo da perspectiva feminina, concentro-me aqui na forma do programa, entendido como o conjunto das relações estabelecidas entre “meninas” (categoria êmica para prostitutas) e clientes. Deste modo, estão em análise seus determinantes espaço-temporais, as práticas corporais que se lhe impõem, as concepções que o cercam. O “programa” é apreendido como um ritual apresentando em seus três momentos (aproximação, conversa e sexo) fortes prescrições que delimitam e contrastam os modos como as “meninas” se relacionam dentro e fora do contexto do Granada.<hr/>This article is based on my first ethnographic work, which took place at the Granada restaurant, a space mainly dedicated to prostitution practices in downtown Fortaleza, Ceará, Brazil. Taking sides on the female perspective, I focus here on the form of the escort, understood as the ensemble of relationships established between meninas (emic category for prostitutes) and clients. In this sense I analyse the space-time determinants of such relationships, the bodily practices imposed on them and the entailing conceptions. Therefore, escorting is apprehended as a ritual involving in its three phases (approach, talk and sex) strong prescriptions that restrain and contrast the relationship patterns of the meninas inside and beyond Granada’s context. <![CDATA[<b>Studying tourism today</b>: <b>towards a critical review of tourism studies</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Aproveitando a publicação, em 2009, de The Sage Handbook of Tourism Studies e de The Sociology of Tourism: European Origins and Developments - duas extensas antologias sobre o estudo do turismo nas ciências sociais -, o artigo discute as tradições académicas que cada um destes volumes representa e defende, nomeadamente, uma tradição anglófona transatlântica e uma tradição europeia continental. Identificam-se algumas tendências dominantes para, no final, se propor a “rematerialização” dos estudos de turismo partindo de um ponto de vista local, focado nas práticas e sensível às assimetrias visíveis (ou não) no terreno.<hr/>The article takes the publication, in 2009, of The Sage Handbook of Tourism Studies and The Sociology of Tourism: European Origins and Developments - two anthologies that review how tourism has been studied in the social sciences - as an opportunity to discuss the traditions represented and defended in each of these books, namely: a transatlantic Anglophone tradition, and a European continental one. Some of the main tendencies are identified, so as to propose, in the end, the “rematerialization” of tourism studies through the adoption of a local point of view that focuses on the practices, but is also sensitive to the asymmetries that are visible (or not) from the ground. <![CDATA[<b>Decifrando a cidade</b>: <b>sociabilidade e espaços públicos em São Paulo e Lisboa - <i>Entrevista com</i> Heitor Frúgoli Jr.</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Aproveitando a publicação, em 2009, de The Sage Handbook of Tourism Studies e de The Sociology of Tourism: European Origins and Developments - duas extensas antologias sobre o estudo do turismo nas ciências sociais -, o artigo discute as tradições académicas que cada um destes volumes representa e defende, nomeadamente, uma tradição anglófona transatlântica e uma tradição europeia continental. Identificam-se algumas tendências dominantes para, no final, se propor a “rematerialização” dos estudos de turismo partindo de um ponto de vista local, focado nas práticas e sensível às assimetrias visíveis (ou não) no terreno.<hr/>The article takes the publication, in 2009, of The Sage Handbook of Tourism Studies and The Sociology of Tourism: European Origins and Developments - two anthologies that review how tourism has been studied in the social sciences - as an opportunity to discuss the traditions represented and defended in each of these books, namely: a transatlantic Anglophone tradition, and a European continental one. Some of the main tendencies are identified, so as to propose, in the end, the “rematerialization” of tourism studies through the adoption of a local point of view that focuses on the practices, but is also sensitive to the asymmetries that are visible (or not) from the ground. <![CDATA[<b>“Illegal” traveller</b>: <b>an auto-ethnography of borders</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Aproveitando a publicação, em 2009, de The Sage Handbook of Tourism Studies e de The Sociology of Tourism: European Origins and Developments - duas extensas antologias sobre o estudo do turismo nas ciências sociais -, o artigo discute as tradições académicas que cada um destes volumes representa e defende, nomeadamente, uma tradição anglófona transatlântica e uma tradição europeia continental. Identificam-se algumas tendências dominantes para, no final, se propor a “rematerialização” dos estudos de turismo partindo de um ponto de vista local, focado nas práticas e sensível às assimetrias visíveis (ou não) no terreno.<hr/>The article takes the publication, in 2009, of The Sage Handbook of Tourism Studies and The Sociology of Tourism: European Origins and Developments - two anthologies that review how tourism has been studied in the social sciences - as an opportunity to discuss the traditions represented and defended in each of these books, namely: a transatlantic Anglophone tradition, and a European continental one. Some of the main tendencies are identified, so as to propose, in the end, the “rematerialization” of tourism studies through the adoption of a local point of view that focuses on the practices, but is also sensitive to the asymmetries that are visible (or not) from the ground. <![CDATA[<b>Nostalgia for the Future</b>: <b>West Africa after the Cold War</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612013000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Aproveitando a publicação, em 2009, de The Sage Handbook of Tourism Studies e de The Sociology of Tourism: European Origins and Developments - duas extensas antologias sobre o estudo do turismo nas ciências sociais -, o artigo discute as tradições académicas que cada um destes volumes representa e defende, nomeadamente, uma tradição anglófona transatlântica e uma tradição europeia continental. Identificam-se algumas tendências dominantes para, no final, se propor a “rematerialização” dos estudos de turismo partindo de um ponto de vista local, focado nas práticas e sensível às assimetrias visíveis (ou não) no terreno.<hr/>The article takes the publication, in 2009, of The Sage Handbook of Tourism Studies and The Sociology of Tourism: European Origins and Developments - two anthologies that review how tourism has been studied in the social sciences - as an opportunity to discuss the traditions represented and defended in each of these books, namely: a transatlantic Anglophone tradition, and a European continental one. Some of the main tendencies are identified, so as to propose, in the end, the “rematerialization” of tourism studies through the adoption of a local point of view that focuses on the practices, but is also sensitive to the asymmetries that are visible (or not) from the ground.