Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120150001&lang=pt vol. 19 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>De cara com a violência</b>: <b>um exercício de escrita etnográfica</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612015000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo é um experimento de escrita sobre os efeitos da violência a partir do contato que mantive com três mulheres durante a pesquisa de campo realizada entre 2009 e 2010 em Urabá, Colômbia. Ao explicitar minhas experiências com elas, identifico quatro tipos de relatos: inacabado, testemunhal ou biográfico, prosa e testemunhal distanciado. As três seções do artigo estão vinculadas às interações no campo e a certos aspectos dos encontros intersubjetivos que ligam efeitos da experiência violenta com a forma dominante de conceber o tempo na região, isto é, a precedência do presente.<hr/>This article is a writing experiment on the effects of violence, starting from the way I presented myself to three local women during my fieldwork in Urabá (Colombia) between 2009 and 2010. By describing my experiences with them I identify four possible types of narratives: unfinished stories, testimonial or biographical ones, prose, and distanced testimonial account. The three main sections of the paper are bound to the fieldwork interactions and to certain aspects of intersubjective encounters which link some effects of violent experience to the prevailing conception of time in the region, i.e., the precedence of the present. <![CDATA[<b>Representations of Senegalese migrants in Buenos Aires</b>: <b>notes on exoticism and exoticization</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612015000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Presentamos algunos registros de campo y reflexiones a modo de avance de dos investigaciones que tienen por objeto de estudio a la migración senegalesa reciente en Argentina y sus relaciones sociales en el contexto local, concretamente en las ciudades de Buenos Aires y La Plata. Específicamente, a partir de datos etnográficos, reflexionamos acerca del exotismo y la exotización como formas de percepción, relación y representación respecto de estas alteridades migrantes “negras”. Nuestro análisis avanza en interpretar fenómenos que vinculamos con esos modos de construcción de la alteridad: una hipervisibilidad de las personas “negras” y el desconocimiento social respecto de África, los africanos y los afrodescendientes en el contexto local. Planteamos la hipótesis que el exotismo y la exotización de los recientes migrantes senegaleses se presentan en una relación de correspondencia/complementariedad con el proceso de invisibilización que pesó históricamente sobre los “negros” africanos y afrodescendientes en Argentina. Elaboramos una reflexión sobre las representaciones actuales al tiempo que contextualizamos las mismas en el marco de los procesos de alterización históricos de la sociedad nacional en relación con la población “negra” de origen africano.<hr/>The paper presents some field registers and considerations resulting from two studies of the recent Senegalese migration in Argentina and the social relationships in the local context, particularly in the cities of Buenos Aires and La Plata. Specifically, based on ethnographic data, exoticism and exoticization are considered as ways of perception, relation to and representation of these “black” migrants’ otherness. Two phenomena are interpreted as being associated with these ways of producing otherness, namely a hyper-visibility of “black” people and the social ignorance about Africa, African people and afro-descendents in the local context. Exoticism and the exoticization of recent Senegalese migrants are shown in connection or in a complementary relationship with the invisibilization process that historically affects the black African people and afro-descendents in Argentina. While focussing on current representations, they are contextualized in the historical national social processes of “othering” regarding the “black” population of African background. <![CDATA[<b>Práticas socializadoras do gosto sexual e do exercício do sexo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612015000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é resultado de um estudo etnográfico que teve como objetivo identificar e analisar as práticas de socialização contemporâneas entre jovens de uma igreja evangélica neopentecostal da cidade de São Paulo, Brasil. Analisam-se as estratégias e as tensões existentes em torno da socialização para a sexualidade. Conceitualmente, discute-se a construção social do gosto sexual e do exercício do sexo, a partir do consumo de mídia pornográfica entre os jovens.<hr/>The article is the result of an ethnographic study aimed to identify and analyze contemporary socialization practices among youngsters in a Pentecostal Evangelical Church in the city of São Paulo, Brazil. Socialization regarding sexuality and the strategies and tensions it involves are the main focus of the article. The consumption of pornographic media among these young people allows for the conceptual discussion of sexual taste and the exercise of sex as social constructs. <![CDATA[<b>Social movements and collective appropriation in post-15M Barcelona</b>: <b>the role of Poblenou's Social Assembly</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612015000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La irrupción del movimiento 15M en la escena política y social del Estado español durante el año 2011 supuso, sin duda alguna, una excelente oportunidad para ver hasta qué punto las corrientes teóricas y marcos conceptuales existentes en torno a los movimientos sociales podían asimilar un fenómeno de carácter relativamente novedoso. Los principales estudios realizados desde entonces se han aproximado al 15M desde su consideración como laboratorio de nuevas prácticas de democracia directa. Por su parte, el presente artículo, centrado en la Assemblea Social del Poblenou (Barcelona) como heredera de dicho movimiento en su descentralización hacía los barrios de la ciudad, trata de mostrar, desde una perspectiva etnográfica y ampliamente descriptiva, las relaciones que dicho movimiento tiene con las luchas y los conflictos de carácter urbano. Para ello nos centramos en dos acciones de apropiación colectiva llevadas a cabo por la citada asamblea.<hr/>The irruption of the 15M movement in the political and social scene of the Spanish State during 2011 entailed, beyond a doubt, an excellent chance to see how the main theories about social movements could explain a relatively new phenomenon. The main studies about the 15M movement have suggested an approach to the movement under the consideration of a direct democracy laboratory. Nevertheless, from an ethnographic and widely descriptive point of view, this article, about the Assemblea Social del Poblenou (Barcelona) as one of the heirs of this movement in its decentralization to the different neighborhoods of the city, tries to show its relationship with the urban conflicts and struggles therein. To that end, we focus on two actions of collective appropriation carried out by this assembly. <![CDATA[<b>The city inside the city</b>: <b>on relational density of a public space in Lisbon</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612015000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt L’espace urbain à l’intersection de trois places publiques et centrales de la ville de Lisbonne se donne à voir comme un important nœud de rencontres à l’échelle métropolitaine. C’est ainsi un lieu vivant qui accueille toute la dynamique d’une pratique sociale réactualisée dans une tournure transnationale. Sociabilités, rencontres, interactions sont abordées dans cet article afin de décrire une ville relationnelle dans laquelle la diversité des acteurs tend à s’effacer derrière une pratique commune. Et dans un contexte caractérisé par une insistante coprésence, fréquenter la place publique devient une pratique partagée.<hr/>The urban space where three public and central Lisbon city squares intersect is seen as an important node of encounters at the metropolitan level. Thus, it is a living space that welcomes the whole dynamic of a social practice in an updated transnational context. Sociability, meetings, and interactions are discussed in this article to describe a relational city in which the diversity of actors tends to disappear behind a common practice. And in a context characterized by a persistent co-presence, attending the public square is shifted into a shared practice. <![CDATA[<b>Introdução</b>: <b>Angola na passagem do tempo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612015000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de uma reflexão baseada numa década de idas e vindas ao terreno, literatura secundária e, naturalmente, os textos sobre arte, religião e novas profetizas deste dossiê, pretende-se enfatizar leituras de processos históricos e sociais mais abrangentes. Ao sublinhar alguns aspetos da história e contemporaneidade angolanas e as ligações entre o global e o local, este texto destaca a íntima relação entre períodos históricos aparentemente herméticos (pré-colonial, colonialismo e pós-independência) e a importância de processos sociais, económicos e políticos que perpassam a divisão entre colonial e pós-independência e são fulcrais para o sedimentar de discursos neomodernos sobre Angola.<hr/>Considering a decade of intermittent fieldwork, secondary literature and, of course, the scholarship on art, ­religion and female prophets featured in this issue, this text aims to ­highlight broader historical and social processes. It examines both historical and ­contemporary aspects of Angola, as well as global and local relations. In doing so, it underscores the intertwinement between seemingly hermetic historical periods, i. e. pre-colonial, colonial and post-independence, and the importance of social, ­economic and ­political processes that permeate the colonial/post-independence divide, and which are central to cement neo-modern discourses and representations about present-day Angola. <![CDATA[<b>Arte e etnografia cokwe</b>: <b>antes e depois de Marie-Louise Bastin</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612015000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto parte do recenseamento e debate sobre o contexto em que o trabalho empírico de Marie-Louise Bastin no Dundo (1956) e a publicação original de Art Décoratif Tshokwe (1961) ocorrem, e analisa as recorrências contemporâneas do contexto de produção de categorias de “arte africana” e o seu consumo como “arte nacional”. O trabalho levado a cabo no Museu do Dundo desde 1936 permite inscrever a emergência da categoria de arte durante os anos 50 e 60 no contexto da promoção internacional da cultura material cokwe como “arte”, em detrimento da sua classificação, até aí vigente, como “etnografia”. Neste sentido, a promoção dos artefactos cokwe como “arte” está em relação com uma nova política de desenvolvimento do museu - que, entre outros fatores, motivara a cessação de funções de José Redinha como conservador (em 1959) - no quadro das transformações políticas na arena internacional. A análise deste processo, argumenta-se, revela-se útil a dois níveis: por um lado, para pensar relações entre o local e o global mediadas pela categoria de “arte”; por outro, na medida em que a categoria de “arte” constitui um fator de empoderamento de sujeitos ou populações, a análise de processos passados pode tornar-se um ponto de partida para compreender processos contemporâneos, tais como os que são analisados e debatidos a propósito da 1.ª Trienal de Luanda, como se propõe na segunda parte deste texto.<hr/>Departing from Marie-Louise Bastin’s research visit to the Dundo Museum in 1956 and the publication of both volumes of Cokwe Decorative Arts (1961), I analyze contemporary recurrences of the context of production of categories of “African art” and its consumption in Angola as “national art”. The colonial context in which Cokwe material culture, classified as ethnography, become classified as art, enabled a transition which developed in relationship to a new policy of development of the Dundo Museum. The analysis of this process is critical to understand local and global relationships mediated by the category of African art and its colonial efficacy, as well as it is illuminating of present-day politics, expressed in art terms, in contemporary Angola. <![CDATA[<b>Geração, presença e memória</b>: <b>a Igreja Tocoísta em Angola</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612015000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo discute, a partir do estudo de caso da Igreja Tocoísta, a dialética entre processos de “presença” e “ausência” em movimentos proféticos em Angola e na diáspora angolana. Retoma algumas teses clássicas de Max Weber sobre carisma e rotinização da liderança para explicar, em função das dialéticas entre presença/ausência e geração/memória, os processos de transformação ocorridos nesta igreja no contexto da Angola de pós-guerra.<hr/>This article discusses, from the case study of the Tokoist Church, the dialectic between processes of “presence” and “absence” in prophetic movements in Angola and the Angolan diaspora. It revisits classic Weberian theses on charisma and routinization of leadership, in order to explain, through the dialectics of presence/absence and generation/memory, the transformations experienced in this church in post-war Angola. <![CDATA[<b>Saberes e práticas de cura nas igrejas  neotradicionais em Luanda</b>: <b>carismas, participação e trajetórias das mulheres</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612015000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo analisa as visões da doença e as trajetórias de vida de mulheres carismáticas observadas em algumas igrejas neotradicionais localizadas no espaço urbano e periurbano de Luanda. As profetisas têm um papel central no espaço sociocultural ecuménico da capital, realçando como a (re)interpretação das suas biografias no contexto religioso permite criar dinâmicas sociais inovadoras que são engendradas nos campos da saúde e da religião. Estas igrejas ergueram templos e casas de oração e de cura, convertem e arrastam multidões, refizeram códigos de ética e de conduta religiosa e moral, e têm um papel central na renovação de certos rituais, com particular acuidade para a cura religiosa.<hr/>This article focuses on the biographies of charismatic women belonging to the neo-traditional churches located in urban and peri-urban areas of Luanda and on local views of the disease and its cure. These female prophets play a central role in the ecumenical social-cultural space of the capital of Angola, and the (re)interpretation of their biographies in a religious context highlights the ways that they create innovative social dynamics embedded in the fields of health and religion. These churches have built temples and houses of prayer and healing, that draw large crowds of believers; have re-shaped codes of ethical, religious and moral conduct; and have played a central role in the renewal of certain rituals, particularly those related to religious healing.