Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120170002&lang=pt vol. 21 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Profetismos norte-ameríndios e colonialismo</b>: <b>um capítulo esquecido da história da antropologia?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em 1890, James Mooney iniciou um trabalho de campo “multissituado”, entre diversas reservas índias dos EUA, com vista a delimitar um movimento profético-messiânico. A sua etnografia permitiu discernir as suas transformações dos dois lados das Montanhas Rochosas e em relação com o contexto colonial. Em paralelo, Mooney trabalhou em arquivo e fez questionários por correspondência que instigaram a produção de uma vasta documentação sobre novas religiões ameríndias de influência cristã, direta ou indiretamente ligadas à Dança dos Espíritos (Ghost Dance). Devido à ascensão institucional da escola boasiana, ficou em grande parte esquecida e não é ainda hoje devidamente reconhecida, fora dos meios americanistas, a importância da antropologia de Mooney, enquanto precursor metodológico e intelectual de preocupações que só muito depois do seu tempo se tornariam capitais para a disciplina.<hr/>James Mooney started his “multi-sited” fieldwork in different Indian reservations of the US in 1890, aiming at a clarification of a prophetic-messianic movement. His ethnography disclosed its transformations on both sides of the Rocky Mountains and in relation with the colonial context. In parallel, Mooney worked in the archive and sent queries by mail that instigated an extensive documentation on new Amerindian religions of Christian influence, directly or indirectly connected to the Ghost Dance. The institutional rise of the Boasian school obfuscated the importance of Mooney’s anthropology, which is not sufficiently acknowledged outside Americanist circuits. The article aims at divulging this figure as a methodological and intellectual forerunner of preoccupations and themes that only much later would reach the core of our discipline. <![CDATA[<b>“Aqui (ainda) não tem meio ambiente”</b>: <b>políticas indígenas do conhecimento na fronteira Brasil-Guiana</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo trata das dinâmicas contemporâneas da comunicação interétnica entre povos indígenas e o universo de atores e discursos ambientalistas no Brasil. A etnografia do contexto local de comunidades que vivem na terra indígena Jacamim, situada em Roraima, na fronteira com a Guiana, apresenta diferentes posicionamentos indígenas quanto às discussões sobre o conceito de “meio ambiente”. O objetivo é refletir sobre a ideia de “dialogia” que parece marcar as políticas indígenas do conhecimento diante das práticas hegemônicas de comensuração. Práticas que estão chegando às aldeias através da implementação de uma política pública nacional de gestão ambiental e territorial de terras indígenas.<hr/>This paper deals with contemporary dynamics of interethnic communication between indigenous peoples and the universe of actors and environmentalist discourses in Brazil. The ethnography of local communities living in the Jacamim indigenous land, situated in Roraima, on the border with Guyana, presents different indigenous positions in discussions about the concept of “environment.” The objective is to reflect about the idea of “dialogue” that seems to mark the indigenous politics of knowledge facing hegemonic practices of commensuration. These practices are coming to the villages through the implementation of a national public policy of environmental and territorial management of indigenous land. <![CDATA[<b>Paisagem, memória e parentesco no quilombo de Vargem Grande, RJ</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A noção de paisagem é trazida aqui para explorar as memórias das redes de parentesco e vizinhança das famílias quilombolas de Vargem Grande, habitantes do ­Parque Estadual da Pedra Branca, no Rio de Janeiro. A percepção nativa da paisagem se distancia das políticas ambientais, da contemplação e do lazer para se transformar no registro das vidas, atividades e itinerários das gerações passadas, que deixaram suas marcas e pegadas nela. Contrariamente à paisagem-objeto, compreendida como uma entidade externa e separada, que se observa à distância, o caso oferece a perspectiva de uma relação mais simétrica entre paisagem e moradores, desafiando a separação ontológica entre sujeito e ambiente. Nesta definição, lugares constituem pessoas e vice-versa; pessoas e lugares constituem paisagens.<hr/>Landscape is explored as a category of thought that allows for the narration of memories of kinship and neighborhood networks of the quilombo families of Vargem Grande, in Rio de Janeiro, Brazil. As a native category, landscape records and witnesses the lives, activities and itineraries of past generations who have left their footsteps marked on it. Unlike landscape as an object, understood as a separate and external entity that is observed from a distance, this case study offers the prospect of a more symmetrical relationship between landscape and residents, challenging the ontological separation between subject and environment. In this definition, places constitute people and vice-versa; people and places constitute landscapes. <![CDATA[<b>Rumo a uma fé global</b>: <b>história do movimento evangélico na Guiné-Bissau</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo descreve a trajetória histórica da minoria evangélica na Guiné-Bissau, desde os anos 1940 até aos nossos dias. Ilustra-se como o movimento evangélico evoluiu de uma pequena comunidade socialmente marginal para uma minoria que vai crescendo e emergindo no espaço público, no contexto da crise do Estado pós-colonial na Guiné-Bissau. Para interpretar estas mudanças, propõem-se duas possíveis linhas de análise. Em primeiro lugar, mostra-se como a minoria evangélica está atualmente a praticar uma dupla estratégia, que inclui tanto um esforço para colmatar as lacunas do Estado através da ação social, como um projeto de “redenção do Estado” através da evangelização. Em segundo lugar, examina-se o crescimento do cristianismo evangélico no contexto de uma viragem geral para as religiões universais, mostrando como o sucesso das religiões globais pode estar relacionado com a capacidade de responder ao desejo de modernidade de muitos guineenses, e de ligar os crentes com o resto do mundo.<hr/>This article describes the historical trajectory of the Evangelical minority in Guinea-Bissau, from the 1940s to the present. Against the backdrop of the crisis of the post-colonial state in Guinea-Bissau, the author illustrates how the evangelical movement has evolved from a small and marginal community to a minority which is expanding and emerging in the public space. To interpret these changes, two possible lines of analysis are proposed. Firstly, the author shows how the evangelical minority is actually pursuing a double strategy of intervention in public life, which includes both an effort to repair state’s shortcomings through social action, and a project of “state redemption” through evangelization. Secondly, she examines the growth of evangelical Christianity in the context of a general move towards universal religions, showing how the success of global religions can be related to their ability to meet the desire of modernity of many Guineans, and to connect the believers with the rest of the world. <![CDATA[<b>O programa Escola Segura</b>: <b>prevenção, proximidade e comunidade</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Partindo de um registo etnográfico realizado numa esquadra policial do concelho de Lisboa, este artigo pretende dar conta da forma como o programa Escola Segura está organizado e é executado pelos seus agentes no terreno. Será argumentado que atividades como ações de sensibilização ou demonstrações policiais - que têm como principal função a transmissão de normas e valores - não só desempenham um papel fundamental na definição do programa de um ponto de vista organizacional, como também constituem uma das formas mais concretas de materializar as ideias de prevenção e proximidade no contexto do policiamento português. Por sua vez, o acompanhamento da realização destas atividades revelou a importância do imaginário subjacente à ideia de comunidade para a forma como os agentes do programa Escola Segura atribuem sentido e legitimidade ao tipo de policiamento que protagonizam.<hr/>Based on ethnographic fieldwork carried out in a Lisbon police station, this article puts forward an analysis of the “Safe School” program, focusing on the way it is organized and carried out by its police officers. It is argued that police activities such as safety lectures or police demonstrations - which aim at transmitting norms and values - not only play a fundamental role in defining the program from the point of view of its organization, but also give shape to the notions of crime prevention and proximity in the context of Portuguese policing. Additionally, the in-depth observation of these police activities revealed the importance of the idea of community to the way through which the “Safe School” program officers assign meaning and legitimacy to the kind of policing they carry out. <![CDATA[<b>Popular education, traditional education</b>: <b>ethnographic analysis about a conflict at a “popular baccalaureate”</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo analizo un conflicto desatado entre estudiantes y profesores/militantes de un bachillerato popular para jóvenes y adultos impulsado por un movimiento social de la ciudad de Córdoba (Argentina). Con ese objetivo, recupero distintos aportes teórico-metodológicos provenientes de la etnografía educativa latinoamericana, que privilegian el abordaje de las instituciones educativas como instituciones heterogéneas, social e históricamente situadas y atravesadas por procesos conflictivos. Desde allí, busco tomar distancia de los términos “educación popular” y “educación tradicional” como binomio dicotómico que designa formas escolares contrapuestas. Considero que esta concepción - presente en gran parte de las investigaciones actuales sobre “educación y movimientos sociales” de Argentina - cancela la posibilidad de reconocer la presencia de sentidos y prácticas educativas hegemónicas en la cotidianeidad de estas experiencias educativas “críticas”. Propongo, no obstante, recuperar el sentido de lo hegemónico no como sinónimo de dominación, sino de conflictividad social.<hr/>In this paper, I analyze a conflict unleashed between students and teachers/activists from a “popular baccalaureate” for young people and adults impelled by a social movement from the city of ­Cordoba (Argentina). With that objective, I retrieve different theoretical and methodological contributions from the Latin American educational ethnography, which privilege the addressing of educational institutions as heterogeneous institutions, historically and socially situated and crossed by conflicting processes. From there, I seek to disassociate myself from the terms “popular education” and “traditional education” as dichotomous and designating opposed school formats. I consider this conception - present in great part of the current investigations about “education and social movements” from Argentina - invalidates the possibility to recognize the presence of educational hegemonic practices and senses in the daily life of this “critical” educational experiences. I propose, however, to recover the meaning of hegemonic not as a synonym for dominance but for social conflict. <![CDATA[<b>Não comas onde trabalhas</b>: <b>estudo de caso sobre o ritual alimentar das comunidades de trabalho dos SMAS-Sintra</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo procuro explorar a relação entre trabalho, classe social e alimentação no contexto das equipas de trabalho de uma empresa municipal em Portugal (SMAS-Sintra). Em concreto, o fenómeno observado reporta-se à rejeição do consumo de refeições nas instalações da empresa (incluindo da “marmita” trazida de casa) por parte dos trabalhadores das equipas operacionais, que manifestam preferência por comer fora. Procura-se analisar e compreender a génese e a perpetuação deste peculiar antagonismo. Esta rotina, que não representa uma universalidade, situa-se no terreno do conjuntural e só pode ser apreendida se tivermos em consideração a especificidade e o contexto em que esta se desenvolve. Para tal socorri-me, por um lado, de técnicas da observação direta e entrevistas semiestruturadas e, por outro, de uma base teórica marxista e da operacionalização do conceito de luta de classes, com o intuito de situar o fenómeno num espectro conceptual que abrangesse as circunstâncias que obrigam a esta oposição tão distinta. Observa-se, por fim, que o antagonismo entre o refeitório e o restaurante está inserido em clivagens sociais mais amplas, sintetizando uma dada visão do mundo social.<hr/>The article explores the relationship between work, social class and eating arrangements among work teams of a public company in Portugal (SMAS-Sintra). It is observed that workers in the operational teams refuse to have their meals in the company’s facilities (including meals they might bring in from home), showing a preference for eating out at a restaurant. The genesis and maintenance of this peculiar antagonism is analysed. The workers’ routine, far from representing a universal feature, must be apprehended within the specific configuration of the context it originates in. Using direct observation and semi-structured interviewing techniques, as well as a Marxist theoretical grounding allowing for the operationalization of the concept of class struggle, the phenomenon under scrutiny is examined in a conceptual framework that encompasses the circumstances that determine such a clear opposition. The antagonism established between the refectory and the restaurant is thus shown to be part of wider social cleavages, a synthesis of a given view of the social world. <![CDATA[<b>Tourism at the border</b>: <b>heritagization and cross-border cooperation in a periphery of the European Union</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde la integración de España y Portugal en la Unión Europea, el discurso solemne y retórico de las administraciones públicas abunda en la idea de que “el tiempo de la frontera ha concluido”, lo que supone una nueva etapa de apertura entre pueblos vecinos, antes enfrentados, ahora hermanados. En este escenario, algunas poblaciones periféricas y fronterizas hispano-lusas viven una interesante paradoja, pues el sector turístico y las administraciones locales ponen en valor la frontera y los signos diacríticos que en cada lado certifican la diferencia elevándolos a la categoría de patrimonio cultural. Esta instrumentalización de referentes significativos genera una atmósfera y un paisaje que fascina a aquellos visitantes interesados en vivir la experiencia de estar en un espacio liminar donde (presuntamente) se contraponen culturas diferentes. En el artículo se analizan estos procesos de patrimonialización y la incipiente cooperación transfronteriza en Alcoutim y Sanlúcar de Guadiana, dos localidades ribereñas del Bajo Guadiana.<hr/>Since the integration of Spain and Portugal in the European Union, the formal discourse and rhetoric of governments is loaded with the idea that “the time of the border is over”, presupposing a new stage of opening between neighbouring villages, once opposed, now twinned. In this scenario, some peripheral and border populations of Spain and Portugal live an interesting paradox, because the tourism sector and local governments place value on the border, and the diacritics that on each side evidence differences, are elevated to the status of cultural heritage. This instrumentalization of significant references helps create an ambience and sets up a landscape that fascinates visitors interested in living the experience of being at a frontier where (presumably) different cultures are counterposed. The present article discusses these processes of heritagization and analyses emerging cross-border cooperation in Alcoutim and Sanlúcar de Guadiana, two riverside towns of the Bajo Guadiana. <![CDATA[<b>Escrito a partir da poltrona ou inveja do terreno</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente ensaio propõe uma viagem pelo tempo e pelo espaço, a revisitação de um percurso académico e teórico entre (narrativas de) viagem e antropologia, considerando o papel decisivo de ambas para se repensar disciplinas, epistemologias e os respetivos objetos e as suas fronteiras, introduzindo, igualmente, o elogio da nostalgia do distante, a partir do lugar imóvel onde este acaba sempre por ser narrado. O texto nada tem de autobiográfico, constituindo, antes, um pretexto para uma reflexão sobre a sedução e a necessidade da tarefa de comparação e de tradução que a antropologia ainda continua a representar.<hr/>The present essay proposes a journey through time and space, revisiting an academic and theoretical trajectory between travel (narratives) and anthropology, considering the decisive role of both to rethink disciplines, epistemologies and the corresponding objects and borders, also introducing the praise of the nostalgia for the distant, ultimately always narrated from an immobile place. The text is not intended to be autobiographic, but rather offers a pretext to linger and reflect upon the seduction and necessity of the task of comparison and translation that anthropology still stands for.