Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120170003&lang=es vol. 21 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Parabéns <i>Etnográfica</i></b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Crafting a doll and a film</b>: <b>challenges in filming a doll-in-the-making</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es This article looks into Making a Living in the Dry Season, a research film grounded in a long-term stay at a highland agro-pastoralist village in Namibe province, Angola. The film is an intimate portrait of the day-to-day life of a family examining through the practice of doll-making a twofold notion of labour, that is, the labour in crafting and the labour in making a living. I explore insights acquired by the process of making this film and its relation with the end result, discussing the challenges of using filmmaking as a research method, and as an outcome into a film. I look at the knowledge generated in filming, and its subsequent editing and re-editing, paying attention to the role of differing partnerships in the overall production process and in shaping the finished film.<hr/>Este artigo explora o filme Fazer pela Vida na Estação Seca, baseado em trabalho de campo prolongado numa aldeia agropastoril de montanha localizada na província do Namibe, em Angola. O filme é um retrato íntimo do quotidiano de uma família e explora, através da feitura de uma boneca, uma noção dupla de labor, isto é, o trabalho artesanal e o fazer pela vida. Neste artigo investigo o conhecimento adquirido pelo processo de fazer este filme e a sua relação com o produto final, discutindo os desafios de usar produção cinematográfica enquanto método de pesquisa e enquanto resultado na forma de filme. Exploro o conhecimento gerado no processo de filmagem e sua posterior montagem e remontagem, sublinhando o papel de diferentes parcerias no processo da sua produção e suas implicações no desenho do filme acabado. <![CDATA[<b>African pastors and the religious (re)production of a visual culture</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es The (re)production of visual material is an extended practice amongst Pentecostal-Charismatics worldwide and church leaders seem to play a decisive role in engendering such practice. While promoting spiritual missions and institutional visions, pastors reinforce their personae in accordance to the “spiritual gifts” they perform. This article explores the forging of a visual culture that legitimates such performances, through the usage of posters and flyers which, it is argued, feature a particular speech. The arguments emerge from the observed cases of African pastors located in Spain and South Africa and the “discovery” of these visual representations through ethnographic fieldwork carried out between 2012 and 2015. The ascription of meaning to such materials is achieved by focusing on the graphic portrayal of emotions, religious experiences, ethos and morality, aligned with a somewhat “African Pentecostal speech”. It is suggested that, by engendering a “speech community”, this graphic language reflects the global and local quests for belonging faced by worshippers in the Diaspora.<hr/>A (re)produção de material visual é uma prática generalizada entre pentecostais-carismáticos em todo o mundo e os líderes religiosos parecem ter um papel decisivo no estabelecimento dessa prática. Ao mesmo tempo que promovem missões espirituais e visões institucionais, estes pastores reforçam uma certa persona de acordo com os “dons espirituais” que performam. Este artigo interroga o uso de posters e folhetos como forma de legitimar tais performances, considerando que esses materiais veiculam um discurso característico. Os argumentos baseiam-se na observação de pastores africanos em Espanha e na África do Sul, realizada em trabalho de campo entre 2012 e 2015, através de estudos de caso que permitiram “descobrir” essas representações visuais. A atribuição de sentido a estes materiais é questionada a partir das representações imagéticas de certas emoções, experiências religiosas, ethos e moral, alinhadas com um certo “discurso pentecostal africano”. Propõe-se ainda que, ao engendrar uma comunidade discursiva, esta linguagem imagética reflete os desafios globais e locais vivenciados por pentecostais africanos na Diáspora. <![CDATA[<b>Between fables and reformulations</b>: <b>tourism in post-colonial Mauritania</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo pretende refletir sobre as reconfigurações recentemente operadas no âmbito da atividade turística na Mauritânia. Procurando, em primeiro lugar, elencar os processos que conduziram à formalização do turismo no período pós-colonial, caracteriza-se posteriormente a crise que se vive atualmente no setor, procurando identificar as suas origens. A partir de uma etnografia realizada em Nouakchott em 2010 e 2011, o texto procura dar voz a diversos interlocutores ligados ao setor do turismo. Por último, são discutidas algumas estratégias de reconversão do turismo mauritano que passam pela exportação de símbolos culturais e marcadores de autenticidade, e sugere-se a existência de novas relações de dependência entre França e o antigo território colonial.<hr/>This article aims to reflect on the reconfigurations recently performed within the scope of Mauritanian tourism. Seeking in a first moment to list the processes that led to the formalization of tourism in the post-colonial period, it then characterizes the crisis currently experienced in the sector, pursuing to identify its origins. Starting from an ethnography carried out in Nouakchott in 2010 and 2011, the text seeks to give voice to various parties linked to the tourism sector. Finally, the text discusses tourism reconversion strategies that include the export of cultural symbols and authenticity markers, and suggests the existence of new relations of dependence between France and its former colony. <![CDATA[<b>Folk culture festivals and heritage</b>: <b>battle arenas in identity politics</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es A atualidade dos estudos sobre festa na antropologia esboça-se em um quadro teórico que sublinha as múltiplas interações sociais quando da ampliação dos cenários e contextos festivos. Associada ao turismo, ao espetáculo, ao mercado ou aos “patrimônios”, a festa põe em ação e tensão zonas discursivas conflitantes e paradoxais. Conflitos políticos, reivindicações identitárias e disputas por poder e reconhecimento são algumas das batalhas travadas na arena festiva. A partir de uma etnografia realizada entre os anos de 2009 e 2014 no Festival de Cururu e Siriri em Cuiabá (Mato Grosso, Brasil), o artigo pretende problematizar contextos em que expressões da cultura popular são atravessadas pelas políticas patrimoniais. As políticas patrimoniais propiciam visibilidade e reconhecimento público, fornecem referências e criam consensos, ao mesmo tempo em que intensificam uma série de disputas associadas às reivindicações identitárias.<hr/>Present studies of festivities in anthropology are developed in a theoretical framework that emphasizes the multiple social interactions in expanding festive contexts and scenarios. Associated with tourism, spectacle, the market and “heritage,” festivities set in motion conflicting and paradoxical discursive zones. Political conflicts, identity claims and power and recognition disputes are some of the battles fought in the festive arena. Based on an ethnography carried out between 2009 and 2014 at the Cururu and Siriri Festival in Cuiabá (Mato Grosso, Brazil), this article aims to inquire into contexts in which expressions of popular culture are crossed by patrimonial policies. The latter offer visibility and public recognition, provide references and create consensus, while at the same time intensify different disputes associated with identity claims. <![CDATA[<b>Fogo Natural Park (Cape Verde)</b>: <b>cosmology and territoriality</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo apresenta uma pesquisa sobre o Parque Natural do Fogo, na ilha do Fogo, em Cabo Verde, tendo como foco as sociocosmologias caldeirenses. A pesquisa etnográfica foi realizada em Chã das Caldeiras, na qual explorei alguns contextos cosmopolitas onde o cosmos e a política não estão isolados. A criação do referido parque foi mediada por um conjunto de conceções tecnocientíficas e burocracias administrativas que se detêm apenas nos riscos e “recursos” e que bloqueiam a relação ontológica singularizante do caldeirense com o cosmos. Após análise dos dados levantados, constatei que tanto o vulcão como as plantas, animais e outras entidades não são percebidos pelos caldeirenses como elementos distantes deles, mas, pelo contrário, como elementos que com eles se relacionam. Há uma grande relação entre seres humanos e não humanos que não foi levada em conta aquando da implementação do referido parque, o que pode levar ao fracasso de algumas medidas e ações que vêm sendo implementadas.<hr/>The article presents a research on the Natural Park of Fogo Island, Cape Verde, focusing on the socio-cosmologies from Chã das Caldeiras, where the ethnographic research was performed exploring some cosmopolitan contexts in which the cosmos and politics are not isolated. The creation of that park was mediated by a set of techno-scientific conceptions and administrative bureaucracy that considered only the risks and “resources”, blocking the singling ontological relationship of the caldeirense with the cosmos. The analysis of the data showed that the volcano, the plants, animals and other entities are not perceived by the people from Chã das Caldeiras as distant elements, but rather as elements that they relate to. There is a strong relationship between humans and non-humans that was not taken into account when implementing the natural park, which can lead to the failure of some measures and actions being implemented. <![CDATA[<b>Transmitir experiencia, construir organización</b>: <b>la transmisión como proceso relacional en un sindicato de Buenos Aires</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo realizo un análisis de los procesos de transmisión de tradiciones y experiencias en organizaciones sociales, a partir de un estudio etnográfico del principal sindicato de las telecomunicaciones del Área Metropolitana de Buenos Aires. Propongo entender a la transmisión como un proceso relacional, enmarcado en las relaciones entre las distintas generaciones de activistas que llevan adelante la organización. Sostengo que en esos procesos se configuran narrativas compartidas, memorias colectivas, y se leen y modelan las prácticas sindicales actuales, configurando la posibilidad tanto de su continuidad como de su renovación. Retomo aquí los desarrollos de mi tesis doctoral, situando los procesos de transmisión como parte del trabajo militante de los activistas que construyen de manera cotidiana el sindicato. Inscribo finalmente el análisis en la perspectiva de E. P. Thompson sobre la clase como un proceso en formación.<hr/>In this paper I study transmission processes of traditions and experiences in social organizations, based on an ethnographical study of the main telecommunications union in the Metropolitan Area of Buenos Aires. I argue that transmission should be understood as a relational process, framed in relations between the different generations of activists that carry out the organization. I maintain that in those processes shared narratives and collective memories are formed, and current union practices are therein understood and shaped, enabling continuation as well as renewal in these practices. I establish transmission processes as part of the activists’ own militant work which daily constructs the union. Finally, I sustain my analysis in E. P. Thompson’s perspective on class as a process in the making. <![CDATA[<b>Trata de personas, tráfico de migrantes y la gobernabilidad de la migración a través del crimen</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo reflexiona sobre el rol de los conceptos de “trata de personas” y “tráfico ilícito de migrantes” en la dinámica de gobernabilidad de la migración internacional contemporánea. Para ello, se realiza un análisis crítico de la difusión de estos temas en el derecho internacional, basado en trabajo anterior que investigó la relación entre los campos migratorio y de seguridad, y la reproducción de las políticas internacionales anti-trata/anti-tráfico. La investigación etnográfica se llevó a cabo entre los años 2011 e 2013 en la ciudad de Viena, con un amplio análisis de las prácticas de organizaciones internacionales que trabajan en los campos de la migración y la justicia penal. El artículo también explora la cuestión de la “víctima” y la “victimización” con base en la descripción de un movimiento de refugiados afectado por las retóricas y leyes de lucha contra el tráfico.<hr/>This article examines the role played by the concepts of “human trafficking” and “human smuggling” in the dynamics of contemporary migration governability. It does so through a critical analysis regarding the diffusion of these topics in international law. The conclusions are based on earlier work addressing the relationship between the fields of migration and security/crime, and the reproduction of international anti-trafficking policies and legislation. The ethnographic research was conducted from 2011 to 2013 in the city of Vienna, focusing on a comprehensive analysis of the practices of international organizations that deal with migration and criminal justice. The article also explores the issue of “victim” and “victimization”, taking into account the description of a movement of refugees affected by the rhetoric and laws against trafficking. <![CDATA[<b>Prison politics and management</b>: <b>incitements, variations and effects</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es O Primeiro Comando da Capital (PCC), coletividade originada nas prisões no início da década de 1990, hoje está presente na maioria dos estabelecimentos penais e das áreas urbanas de São Paulo (Brasil). Em pesquisa anterior, o abordei como um “movimento” cujas principais características são: (1) não possui início ou fim definidos; (2) não obedece a restrições territoriais; (3) é composto por inúmeros movimentos; (4) não restringe o que pode com ele se movimentar. A partir dessa perspectiva, iniciei nova fase da pesquisa atenta para tudo o que pode compor o PCC. Isso permitiu enxergar como ele também deriva do exercício da Justiça, das operações da segurança pública, da legislação vigente, das políticas estatais. Essa abordagem possibilita descrever de que maneira os presos transformam as ações administrativas e políticas penitenciárias em movimento, bem como a forma como esses movimentos incitam a gestão das prisões. Com isso, os limites entre o dentro e o fora da prisão deixam de ser tão evidentes.<hr/>A collective originated in prisons in Brazil in the early 1990s, Primeiro Comando da Capital (PCC), is currently present in most penitentiary institutions and urban areas in São Paulo, Brazil. In previous research it was examined as a “movement,” mainly characterized by: (1) undefined beginning or ending; (2) absence of territorial boundaries; (3) inclusion of many different movements; (4) openness as to what can move with it. From this perspective, a new research phase was intended to aprehend all that PCC can be composed of, and revealed it is also a result of Justice processes, public security operations, current law, and state policies. This approach is used to describe how prisoners convert administrative acts and prison policies into “movement,” and also how such movements become incitements to prison management. The boundaries separating the inside from the outside of the prison thus become blurred. <![CDATA[<b>Housing and dislocation as State practice and moral discipline in creating territories</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Inserida na área da antropologia urbana e de uma antropologia do Estado, a pesquisa tem como ponto de partida os processos de reconfiguração e transformação urbana na cidade do Rio de Janeiro nos últimos anos, apontando para um aumento, provocado pelo município, dos deslocamentos forçados das famílias que habitam áreas periféricas e de favelas. Compreendendo esse movimento de (des)habitação como uma prática da governamentalidade na construção de territórios de vulnerabilidade, trazemos algumas reflexões sobre as ações do Estado nestes locais, a partir de um percurso etnográfico pelos processos judiciais de um núcleo especializado da Defensoria Pública do Estado do Rio de Janeiro, o Núcleo de Terras e Habitação, e de um retorno a uma pesquisa anterior na região portuária do Rio de Janeiro.<hr/>This research is inscribed in urban anthropology and State anthropology and assumes as its starting point the processes of urban transformation and reconfiguration in the city of Rio de Janeiro in recent years, revealing an increase of forced displacements imposed by the city government upon families residing in peripheral and poor areas (favelas). This (un)housing movement is seen as a governmentality practice associated with the construction of vulnerability territories. State actions in those areas are examined through an ethnographic approach of legal causes involving a specialized unit of the public defence office of the State of Rio de Janeiro which is devoted to land and housing issues, and also drawing on previous research in the port area of the city. <![CDATA[<b>Ethnographic notes about entrepreneurship in <i>favelas</i> in Rio de Janeiro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Estas notas etnográficas procuram fazer uma descrição preliminar do processo de construção social do empreendedorismo em favelas do Rio de Janeiro e dos ajustamentos a essa nova ideologia econômica, por parte de grupos de moradores. Em primeiro lugar, exploro os trabalhos de mediação de técnicos de programas de inclusão produtiva. Em segundo lugar, volto-me ao exercício de imaginação de lideranças comunitárias, que viram o empreendedorismo se abrir como possibilidade de financiamento público-privado às suas atividades associativas. Faço uma descrição etnográfica desses dois momentos como trabalhos de tradução - o primeiro preocupado com a produção de relatórios de formalização; o segundo interessado em capitalizar novos recursos ao financiamento do associativismo local. O objetivo do artigo é explicitar os mecanismos sociais de produção do “sucesso” de programas de desenvolvimento local.<hr/>This paper gives an ethnographic account of the social construction of entrepreneurship in Rio de Janeiro’s favelas and the related adjustments of grassroots groups to this economic ideology. The paper has two goals. First, it analyzes the work of mediation done by project managers with beneficiaries of productive inclusion programs. Secondly, it explores the exercise of imagination carried out by community leaders, for whom entrepreneurship programs have opened avenue for public-private financing. The paper argues that both activities should be rendered as “works of translation” - the former concerning filing formalization reports of small businesses, the latter striving to strengthen grassroots association. Such ethnographic account aims to unveil the social mechanisms manufacturing the “successfulness” of local development programs. <![CDATA[<b>Making <i>compadres</i></b>: <b>godparenting among the Chiquitano indigenous people</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste artigo é buscar, por meio de um exame etnográfico, o lugar que o compadrio ocupa na vida sociocosmológica do povo indígena chiquitano, falante da língua isolada chiquitano e que vive no Sudoeste de Mato Grosso, junto à fronteira entre o Brasil e a Bolívia. Pretende-se mostrar que, na concepção indígena, o compadrio é uma relação fabricada, orientada por regras, comensalidade, ritual e sociabilidade, que opera na passagem “da natureza à cultura” e nos processos de humanização da pessoa.<hr/>The article is focused on the role of relationships established through the godparenting of one’s children within the socio-cosmological life of the Chiquitano indigenous people, who speak their own isolated language and live in southwest Mato Grosso, Brazil, close to the border with Bolivia. Based on ethnographic inquiry, the article shows that, in these indigenous people’s view, godparenting (compadrio) is a constructed relationship, guided by certain rules and practices of commensality, ritual and sociability, and operating in the passage between “nature and culture” as well as in the person’s humanization processes. <![CDATA[<b>To choose, care and protect</b>: <b>masculinity and family dynamics in Morocco</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute as relações de género em Marrocos, por via da análise de três relatos masculinos, dois sobre o casamento e um sobre o investimento pessoal na educação das irmãs. O principal objetivo é questionar a masculinidade como um processo social e histórico que permite pensar a interação entre estruturas continuadas de dominação masculina e a transformação dos modos de vida, valores e formas de organização familiar. Em Marrocos, a dessegregação do espaço público, a crescente urbanização e a integração progressiva da mulher no mercado de trabalho assalariado são alguns ingredientes, entre outros, que têm contribuído para modificar as relações entre homens e mulheres no interior da família. As histórias apresentadas são pontos de partida para aferir as tensões, limitações e negociações quotidianas inerentes ao processo de construção da masculinidade e da feminilidade, e ainda para desmontar leituras dicotómicas sobre as relações de poder entre géneros.<hr/>This article discusses gender relations in Morocco through the analysis of three male accounts: two of marriage and one of a man’s personal investment in his sisters’ education. Its main objective is to analyse masculinity as a social and historical process and to understand the interaction between enduring structures of male domination and changing ways of life, values and forms of family organization. In Morocco, the desegregation of public space, increasing urbanization and progressive integration of women into the wage-labour market are among the factors which have contributed to shifts in the relationships between men and women within the family unit. The accounts featured in this article serve as starting points for assessing the tensions, limitations and daily negotiations inherent to the process of constructing masculinities and femininities, as well as for dismantling dichotomous readings of gender power relations. <![CDATA[<b>“Spreading family”</b>: <b>meanings and belongings in the occupation of Brazilian Amazon</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esse artigo aborda a trajetória de ocupação da terra de um projeto de colonização no Brasil, durante a ditadura militar. Por meio do uso de um relato de família, lançarei luz sobre o processo de ocupação de terras na região do Projeto de Assentamento Dirigido (PAD) Burareiro, localizado no estado de Rondônia, Brasil. Colocarei em evidência o modo específico de vida daqueles que se denominam “pioneiros”, durante a década de 1970, responsáveis pela ocupação e início do ciclo agrícola na Amazônia Ocidental. Para tanto, utilizo o potencial narrativo das experiências de cena das famílias que organizam a experiência da ocupação em três movimentos. Esses movimentos em “busca do novo” são apresentados por meio da categoria “esparramar”, que, ao se referir à dinâmica familiar, enfatiza a centralidade da família de origem. O pioneirismo é visto como uma forma de enquadramento social na qual a busca pela participação na construção de novos espaços é um elemento constitutivo da vida das famílias, tendo sentidos distintos.<hr/>This paper addresses the land occupation trajectory of a colonization project in Brazil during the military dictatorship. Through the use of a family report, I will shed light on the process of land occupation in the region of the Burareiro Settlement Project (PAD), located in the state of Rondônia, Brazil. I will highlight the specific way of life of those who called themselves “pioneers” during the 1970s, responsible for the occupation and beginning of the agricultural cycle in the Western Amazon. For that, I use the narrative potential of the experiences of the scene of the families that organize the experience of occupation in three movements. These movements in “search for the new” are presented through the “spreading” category, which, when referring to family dynamics, emphasizes the centrality of the origin family. Pioneering is seen as a form of social framework, in which the search for participation in the construction of new spaces is a constitutive element of the life of the families, having different meanings. <![CDATA[<b>Being native and being gay</b>: <b>weaving a thesis on indigenous homosexuality in Brazil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo busca apresentar a subalternização da homossexualidade indígena no Brasil como parte inerente da colonização, fazendo uso das contribuições de autores two-spirit norte-americanos. Estrutura-se em uma apresentação de sua percepção enquanto “perda cultural”; a perspectiva two-spirit sobre a colonização enquanto processo heteronormativo; e algumas reflexões sobre o caso brasileiro. Demonstra-se que a colonização equivale, necessariamente, à criação de dispositivos para normalizar as sexualidades indígenas, moldando-as à ordem colonial. Assim, as práticas de disciplinamento e as respostas por parte dos indígenas nos permitem compreender mais sobre os movimentos indígenas, as relações interétnicas, políticas indigenistas, assim como relações de poder nestes contextos nacionais.<hr/>This paper aims to present the subordination of indigenous homosexuality in Brazil as an inherent part of the settlement, making use of the contributions of two-spirit authors. It brings the literature on the Brazilian indigenous peoples, demonstrating its recent perception as “cultural loss”; the two-spirit perspective on colonization as heteronormative process; and some thoughts on the Brazilian case. It is shown that colonization necessarily creates devices to normalize indigenous sexualities, shaping them to the colonial order. So, disciplining practices and responses by indigenous allow us to understand more about indigenous movements, interethnic relations, indigenous policies, as well as power relations in these national contexts. <![CDATA[<b><i>Osikirip</i></b>: <b>Karitiana “special ones” and familiarization of the non-Indigenous</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste artigo é examinar as afecções - os efeitos nos corpos em relação - mobilizadas pelos karitiana para compreenderem seus parentes “especiais” (osikirip). A formulação do grupo justifica a existência dos últimos pelo enfraquecimento de seus corpos, em resultado da adesão à comida não indígena. O consumo cotidiano desses alimentos (arroz, feijão, macarrão, charque, carne congelada, óleo, sal, café, açúcar, biscoitos e doces) deve ser entendido como um processo de familiarização, pelo qual os karitiana propõem aos não indígenas serem por eles adotados e, assim, protegidos de sua força predadora. O nexo com os não indígenas, por outro lado, permite que o grupo pleiteie tratamentos médicos e benefícios sociais específicos aos “especiais”, mesmo que as explicações para sua existência sejam discrepantes das oficiais.<hr/>The article focuses on the affections - the effects on bodies put in relation - that are mobilized by the Karitiana to understand their “special” relatives (osikirip). The group’s formulation implies that the latter come to exist because of Karitiana’s bodies weakening due to the ingestion of non-Indigenous food. The regular consumption of such items (rice, beans, pasta, dried meat, frozen meat, oil, salt, coffee, sugar, biscuits and sweets) should be understood as a familiarization process by which the Karitiana propose to adopt the non-indigenous and, as a consequence, to protect them from their predatory power. This connection with the non-Indigenous, on the other hand, allows for Karitiana’s demand of medical care and social benefits for their “special ones”, even when their existence is explained differently by the Karitiana and the non-Indigenous. <![CDATA[<b>Vegetables as indices of Amerindian relations</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo pretende explicitar como os araweté - falantes de uma língua tupi-guarani que habitam a região do Médio Xingu, na Amazônia brasileira - concebem e acessam os vegetais, tendo como referência dinâmicas relacionais e sistemas de significados que os envolvem. Para abordar essa discussão serão privilegiados os marcadores plantado e não plantado e a noção de maestria.<hr/>This article aims to make explicit how the Araweté - speakers of a Tupi-Guarani language inhabiting in the Middle Xingu region of the Brazilian Amazon - conceive and access vegetable elements, with reference to relational dynamics and meaning systems involving them. To address this discussion, the planted and non-planted markers, as well as the notion of mastery, will be explored. <![CDATA[<b>“Under my skin”</b>: <b>biographical notes of an anthropologist in progress</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612017000300018&lng=es&nrm=iso&tlng=es A autora partilha reflexões sobre as próprias experiências de investigação, considerando que o antropólogo é os terrenos que faz e o que estes fazem dele e com ele.<hr/>The paper presents the author’s reflections about her own research experiences, considering that an anthropologist is defined by the fields she / he constructs and is constructed by.