Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120180001&lang=en vol. 22 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>To repay or not to repay</b>: <b>financial vulnerability among mortgage debtors in Spain</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en In the framework of the current wave of home repossessions, many Spanish households struggle to keep up with repayments before going into arrears. Their financial vulnerability is not a simple function of the availability of income as they are repaying debts. Rather, it is to be understood in combination with a differential access to other resources that may help households to cope with hardship. Factors that help to keep up with repayments may include the availability of material aid and non-economic resources, such as information or social connections. But, at a certain stage, debtors may benefit less from aid to keep up with repayments, than from the advice to give them up, a decision that implies challenging the moral obligation to repay and devoting much time and effort to negotiation with the creditor. The availability of these resources needs to be considered in order to understand the (re)production of social inequalities linked to financial vulnerability as a result of mortgage default.<hr/>No quadro da vaga atual de execução de hipotecas de casas, muitas famílias espanholas fazem grande esforço para pagar a tempo as prestações de empréstimos contraídos para a compra de habitação, tentando não entrar em incumprimento. A sua vulnerabilidade financeira não é mera função do rendimento de que dispõem quando têm dívidas a pagar e deve ser entendida em combinação com o acesso diferenciado a outros recursos que poderão ajudá-las a fazer face às dificuldades. Entre os fatores que facilitam o pagamento das dívidas poderão estar a disponibilidade de ajuda material e recursos não económicos, como a informação ou as relações sociais. Porém, a um certo nível, o mais vantajoso para os endividados pode não ser a ajuda para cumprirem com os pagamentos, mas sim o conselho de que deixem de pagar as prestações, uma decisão que implica pôr em causa a obrigação moral do pagamento da dívida e dedicar muito tempo e esforços à negociação com o credor. A disponibilidade desses recursos deve ser considerada para se compreender a (re)produção das desigualdades sociais ligadas à vulnerabilidade financeira resultante do incumprimento no pagamento dos empréstimos. <![CDATA[<b>Glass necklaces from Quiatoni (Mexico)</b>: <b>their agency and symmetry in anthropological and museological practices</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A proposta apresentada pretende refletir sobre a hermenêutica das narrativas históricas criadas em torno dos colares de vidro da comunidade zapoteca de São Pedro Quiatoni no contexto da museologia e da antropologia. Colocados em vitrines de museus, despojados do contexto que os relaciona com as pessoas que os usaram e do significado que tiveram para elas, esses objetos tornaram-se um instrumento para recriar o passado e reconstruir o presente sob determinados ideais. São essas ressignificações que ocorrem no interior de várias instituições, validadas pelo discurso histórico, que se tratará de recuperar. O objetivo é comparar essas imagens e agências com aquelas criadas pelo antropólogo durante o trabalho etnográfico na comunidade, ressaltando os seus limites e possibilidades num contexto de conflito de interpretações.<hr/>This work aims to reflect about the hermeneutics of the historical narratives created about the glass necklaces of the Zapotec community of San Pedro Quiatoni, in the context of museology and anthropology. Placed in museums, stripped off the context that relates them to the people who used them and the meanings they assumed, these objects have become a tool to recreate the past and rebuild the present under certain ideals. These resignifications that occur in various institutions, validated by historical discourse, is what we try to recover. The aim is to compare these images and agencies with those created by the anthropologist doing ethnographic work in the community, to emphasize its limits and possibilities in a context marked by conflicts of interpretation. <![CDATA[<b>Rugby, solidarity education and wealth among elites in Buenos Aires</b>: <b>the construction of a moral class</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Jóvenes de sectores medios-altos y altos de Buenos Aires practican rugby y realizan prácticas educativas solidarias, en un contexto de crecimiento de las desigualdades y heterogeneización de las elites. La actual profesionalización del rugby altera el patrón del deporte amateur introduciendo el dinero en la vida deportiva de los jóvenes y exponiéndolos a sectores sociales subordinados. La extensión y resignificación de la educación solidaria católica hace legítimas antiguas prácticas de caridad, subordinando la desigualdad socioeconómica en la apelación al esfuerzo y el mérito de los pobres. Los sectores de elite construyen la clase social como clase moral, estableciendo relaciones con alteridades “de clase” que les permiten subordinar el valor del dinero/capital económico como principal desigualador social y distinguirse moralmente.<hr/>Young people from middle-upper and upper class families take part in rugby and solidarity education in Buenos Aires, in a context of deepening inequalities and heterogeneous elites. Current rugby professionalization touches the core of this amateur sport by introducing money into young people lives and exposing them to subordinated social class. The extension and new meaning given to the solidarity Catholic education legitimize the traditional charity, subordinating the socioeconomic inequality through the discourse of effort and merit among poor people. Elites construct the social class as a moral class by setting relationships with class otherness. This allows elites to morally distinguish themselves and to subordinate the value of money/economic capital as the main factor of social inequality. <![CDATA[<b>Knowledge in the crossroads</b>: <b>militancy, research and politics in the socio-educational system</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo discute a experiência de construção do conhecimento em uma etnografia realizada no contexto institucional voltado para jovens capturados pelas malhas da justiça criminal, o sistema socioeducativo, na cidade de São Paulo. A partir da constituição de um grupo de pesquisa formado por pesquisadores e técnicos responsáveis pelo acompanhamento dos jovens, busca-se analisar o estatuto desses saberes elaborados coletivamente, além de prospectar os nexos que articulam militância, pesquisa e política. São analisadas as linhas de força que conectam os participantes e as complexas relações estabelecidas na busca de um ponto intersticial de construção do conhecimento. A posição de entrecruzamento ocupada pelo grupo de pesquisa evidencia um campo político, constituído por uma miríade de instâncias de controle, cujo coração é o conflito. A construção do conhecimento por pesquisadores e agentes institucionais, que ocupam distintas posições no campo socioeducativo, oferece a possibilidade de produzir saberes que são o produto, mas ao mesmo tempo produtores, de espaços de luta e que, como tais, são mobilizados como instrumentos de batalha por operadores do Estado.<hr/>The article discusses the construction of knowledge in an ethnographic experience focused on the socio-educational system for youngsters under criminal justice institutions in the city of São Paulo. The constitution of a research group composed of researchers and professionals allowed for collective knowledge creation and leads to questioning the articulation between militancy, research and politics. The main lines connecting the participants and the complex relationships established in the search for an interstitial point of observation of the socio-educational system are analyzed. The intersectional position of the research group reveals a political field, formed by a myriad of instances of control with conflict at its core. The collective construction of knowledge by researchers and institutional agents, differently positioned in the system, effects and is effected by spaces of contention that are mobilized by State agents as struggling resources. <![CDATA[<b>Social anthropology and transnational studies in Latin America</b>: <b>introduction</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en The article analyzes the change of perspectives and narratives about national borders, the circulation of people and the political definitions of the limits of the National State in the social sciences since the fall of the Berlin Wall, in 1989, to the most recent outcomes of the international geopolitics. The place occupied by the transnational perspective of migration is questioned, inquiring its role in the formation of critical anthropological reflections that, in the last two decades, have allowed a re-oxygenation of the classical categories of analysis in the social sciences. The discussion also sediments the questioning about the possible outcomes of this anthropological reflection in a context of profound international political changes regarding human mobility.<hr/>O artigo analisa a mudança de perspetivas e narrativas sobre as fronteiras nacionais, a circulação de pessoas e as definições políticas dos limites dos Estados nacionais nas ciências sociais desde a queda do Muro de Berlim, em 1989, até os desenlaces mais recentes da geopolítica internacional. Questiona-se, assim, o lugar ocupado pela perspetiva transnacional das migrações na formação de reflexões antropológicas críticas que, nas últimas duas décadas, permitiram uma reoxigenação das categorias clássicas de análise nas ciências sociais. A discussão sedimenta, ademais, o questionamento sobre os desenlaces possíveis desta reflexão antropológica num contexto de profundas transformações políticas internacionais no que se refere a mobilidade humana. <![CDATA[<b>Transnational studies twenty years later</b>: <b>a story of encounters and dis-encounters</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article supports the argument that the researches on transnationalism and cultural studies had moments of confrontation and that, in these discussions, they influenced each other positively. I will try to expose this relationship from my own anthropological experience. The work concludes with a concern about the way in which the emergence of transnational actors is forming part of a new hegemonic formula for the functioning of political economy. Therefore, I will argue that the discussion in the researches on transnationalism and on the cultural studies should help to build a critical theory of the current moment, for which I propose five lines of work.<hr/>Neste artigo se sustenta o argumento de que as pesquisas sobre o transnacionalismo e os estudos culturais tiveram momentos de confrontação e que, nestas discussões, se influenciaram mutuamente de maneira positiva. Tratarei de expor esta relação desde minha própria experiência vinculada à antropologia. O trabalho conclui com uma preocupação sobre a maneira como o surgimento de atores transnacionais está formando parte de uma nova fórmula hegemônica de funcionamento da economia e da política. Por isto, defenderei a importância de que a discussão nas pesquisas sobre o transnacionalismo e nos estudos culturais ajude na construção de uma teoria crítica do momento atual, para o qual proponho cinco linhas de trabalho. <![CDATA[<b>The emergence of transnational political spaces</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article retraces the ways in which politically-engaged Mexican migrant organizations from Chicago have contributed to the emergence of transnational political spaces since the late 1990s. The results of the underlying broad ethnographic study in Chicago and the Mexican state of Michoacán contribute to an understanding of transnational political spaces, based on the interplay of cross-border arenas of multifaceted political action. Mexican migrant organizations interact with their home communities, government agencies on both sides of the border and US civic organizations in civic and institutional political arenas. The ethnographic analysis highlights case-specific characteristics of transnational political spaces that are central to a more extensive theoretical understanding of transnationalization processes: “the local” as network of social relationships; the development of agency; political action in and beyond nation-state structures; and the intertwining of multifaceted interaction and communication arenas.<hr/>Este artigo delineia como o envolvimento político das organizações de migrantes mexicanos em ­Chicago tem contribuído para o surgimento de espaços políticos transnacionais desde o final da década de 1990. Tem por base os resultados de um estudo etnográfico amplo em Chicago e no estado mexicano de Michoacán, que contribuem para a compreensão dos espaços políticos transnacionais, com base na interação de arenas transfronteiriças de ação política multifacetada. Organizações de migrantes mexicanos interagem com as suas comunidades de origem, agências governamentais de ambos os lados da fronteira e organizações cívicas dos EUA em arenas políticas cívicas e institucionais. Através da análise etnográfica, destacam-se as características específicas dos espaços políticos transnacionais, que são fundamentais para uma compreensão teórica mais ampla dos processos de transnacionalização: “o local” como rede de relações sociais; o desenvolvimento da agência; a ação política dentro e para além das estruturas do Estado-nação; e o entrelaçamento das arenas multifacetadas da interação e da comunicação. <![CDATA[<b>Political community and transnational citizenship</b>: <b>ethnographic perspectives on a heterogeneous articulation</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en “Political community” and “transnational citizenship” are two of the greatest categories that lead the debates in the field of transnational studies, more specifically in the analysis related to the political practices of the transmigrants regarding the expansion or the exercise of the civic and political rights outside their native countries. From an ethnographic perspective, this article analyzes the existing tensions between both categories. In order to achieve this, it summarizes some of the current debates in literature and mentions the approaches that allow us to think of their uses, meanings and specific practices. In order to point out, if not the autonomy of both concepts, at least the heterogeneous and complex aspect of their practical articulation, we recur to one of the oldest migration processes in the Southern Cone: that of Uruguayans to Argentina.<hr/>“Comunidade política” e “cidadania transnacional” são duas das grandes categorias que guiam as intervenções e aproximações teóricas no campo dos estudos transnacionais: mais especificamente, nas análises relativas às práticas políticas das e dos transmigrantes relacionadas com a ampliação e exercício dos direitos civis e políticos. Partindo de uma perspetiva etnográfica, este artigo aborda as tensões existentes entre ambas as categorias. Para tanto, são sumarizados brevemente alguns dos consensos existentes na literatura e revisitadas as abordagens que permitem pensar os seus usos e práticas concretas. Com a finalidade de sinalizar, quando não a autonomia de ambas as noções, ao menos o caráter heterogéneo e complexo da sua articulação, recorremos a um dos processos migratórios regionais de mais longa data no Cone Sul americano: o dos uruguaios e uruguaias para a Argentina. <![CDATA[<b>When borders transnationalize people</b>: <b>reframing the migrant transnationalism in the Andean tri-border area</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article derives from ethnographic studies developed in the Northern Chilean territories that lie adjacent to Peru and Bolivia. The research results suggest that the daily activities of transborder inhabitants generate frictions between the local inscription of social practices, and the transnationalization of communitarian knowledge, economies and memories. These frictions situationally update the national identities in these areas. Over the last two decades, an idea has prevailed in migratory studies that the migrant’s border crossings articulate transnational social fields between origin and host societies, leading to a globalization “from below.” Ethnographic findings defy this conception, since the social networks and practices that interconnect these borderlands predate the establishment of the national frontiers. It was not the communities who transnationalized the territories: the borders transnationalized them. I will illustrate this assertion by ethnographically following Joanna, an Aymaran shepherdess that found a transnational solution to the lack of successors to her shepherding activities.<hr/>O artigo resulta de ­estudos etnográficos realizados em territórios do Norte chileno adjacentes ao Peru e à Bolívia. Os resultados da pesquisa sugerem que as atividades dos habitantes transfronteiriços geram fricções entre a inscrição local das práticas sociais e a transnacionalização de conhecimentos, economias e memórias. Estas fricções atualizam situacionalmente as identidades nacionais nestes espaços. Nas últimas duas décadas, predominou nos estudos migratórios a conceção de que os cruzamentos de fronteira pelos migrantes articulam campos sociais transnacionais entre origem e destino, conduzindo a uma “globalização por baixo”. Os achados etnográficos desafiam esta conceção, pois as redes sociais e práticas que interconectam as áreas estudadas antecedem o estabelecimento das fronteiras nacionais. Não foram as comunidades que transnacionalizaram os territórios, foram as fronteiras. Ilustrarei esta afirmação seguindo etnograficamente a Joana, pastora aimará que encontrou uma solução transnacional para a falta de sucessores nas suas atividades de ­pastoreio. <![CDATA[<b>Anthropology and ethnography</b>: <b>the transnational perspective on migration and beyond</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en As a long time interlocutor of the authors of Nations Unbound (Basch, Glick Schiller and Szanton Blanc 1994), I intend to examine the emergence of the transnational perspective on migration and its developments. Based upon my ongoing comparative research project on the secular migrations of the Portuguese to New Bedford, MA (USA), and São Paulo (Brazil), and the more recent migration of Brazilians to Lisbon, Portugal, I will indicate the historical conjuncture that led to the formulation of this paradigm. I further specify the reconfigurations of this paradigm and resulting advances for the study of migrants in cities (Çağlar and Glick Schiller 2011) and at the same time argue for the need of a broader notion of migrations and displacements (Feldman-Bianco 2015). I claim that this broader notion will allow us to articulate and, thus, understand the varieties, scales and spaces of displacement (and immobility) as part of an integrated logic for producing inequalities in the current conjuncture of global capitalism.<hr/>Como interlocutora de longa data das autoras de Nations Unbound (Basch, Glick Schiller e Szanton Blanc 1994), examino a emergência da perspectiva transnational das migrações e seus desenvolvimentos. Com base em meu projeto comparativo sobre as migrações seculares dos portugueses para New Bedford, MA (USA) e São Paulo (Brasil) e sobre as migrações mais recentes de brasileiros para Lisboa (Portugal), indico a conjuntura histórica de formulação desse paradigma. Para além de especificar as reconfigurações desse paradigma e resultantes avanços para o estudo das migrações na cidade (Çağlar e Glick Schiller 2011), defendo a necessidade de uma noção mais ampla de migrações e deslocamentos (Feldman-Bianco 2015). Argumento que essa noção mais ampla nos permite articular e, assim, entender as variedades, escalas e espaços dos deslocamentos (e imobilidades) como parte de uma lógica integrada para produzir desigualdades na atual conjuntura do capitalismo global. <![CDATA[<b>The fates of <i>fado</i></b>: <b>plots, chronotopes and cultural transits</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Quando viajei até Quissamã (Brasil), para conhecer um fado vindo do tempo dos escravos, fiquei intrigado com o que descobri. Por um lado, entre os fadistas circula a crença de que o fado é de Deus, vá-se lá saber porquê. Por outro lado, o fado de Deus é dançado e sapateado, em jeito afandangado, quando é sabido que o fandango batido foi das danças mais perseguidas no Brasil colonial pela sua má reputação. Na tentativa de decifração destes enigmas exploro trânsitos do fado e do fandango num enredo de disseminações, transformações, variantes e recomposições. O que descobri foi que os nós desse enredo se atam e desatam nos cronotopos desses trânsitos.<hr/>A kind of fado from slavery times took me to Quissamã, in Brazil, and I was intrigued by what I would find out. In the first place, for whatever reason, fado singers share the belief that fado belongs to God. Secondly, this God’s fado is performed with dancing and stepping, reminding fandango moves, even though it is well known that the stepped fandango was one of the most persecuted dances in colonial Brazil for its bad reputation. Attempting to decode these enigmatic features, I explore transits of fado and fandango in a plot involving stances of dissemination, transformation, variation and re-composition, concluding that the knots in this plot are tied and untied in the chronotopes of such transits.