Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120180003&lang=en vol. 22 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Reason and luck in the process of betting in horse racing in Rio de Janeiro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en As corridas de cavalo, denominadas de turfe, se apresentaram como um objeto expoente para observar e analisar questões referentes aos jogos de apostas praticados na cidade do Rio de Janeiro. A comunhão entre um espetáculo esportivo e um mercado de jogos de azar produz nas corridas do turfe possibilidades de os jogadores participarem das corridas de forma ativa, mediante a constante produção de apostas. As denominadas casas de apostas se estabelecem como espaços estratégicos que possibilitam um acompanhamento cotidiano dessa atividade. Os apostadores do turfe utilizam diversos saberes num intricado e complexo processo classificatório, com elementos ditos “intuitivos” ou “racionais”. Para um apostador experiente, a utilização de informações, conhecimentos e saberes referentes a técnicas específicas é essencial para a produção de um bom jogo; as suas avaliações envolvem tensões permanentes entre disputas e colaborações, obrigações e deveres, armadilhas e solidariedades. Em conjunto, esses fatores podem ser representados como gradações de uma “ciência”. Esta parece pretender deixar pouca margem para o acaso, mas também se deixa cercar por “magia”, uma vez que há sempre uma variável, um aspecto ou dimensão que se admite deixar escapar no processo de conjunção entre dados e intuições.<hr/>Horse races may be seen as a privileged stance to observe and analyze questions regarding betting practices on the streets of Rio de Janeiro. The communion between a sports spectacle and a gambling market produced in the turf enables gamblers to actively participate in races through the constant production of bets. The so-called “bookmakers” are strategic spaces that allow for the daily monitoring of this activity. Horse racing gamblers use an intricate and complex classificatory process to establish their bets, especially involving both “intuitive” and “rational” elements. For an experienced gambler, the use of information, knowledge and know-how related to specific techniques is essential for the production of a good bet. Evaluations are endowed with permanent tensions between disputes and collaborations; obligations and duties; traps and solidarity. Gathered together, they can be seen as gradations of a “science.” This seems to leave little room for chance, but it also surrounds itself with “magic,” since there is always a variable, aspect or dimension that is conceived to escape in the process of conjunction between data and intuition. <![CDATA[<b>Indigenous heritage and national histories</b>: <b>the exhibition <i>Speaking to Memory</i> and the Canadian case</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa os conteúdos e as dimensões patrimoniais e políticas da exposição Speaking to Memory: Images and Voices of Saint Michael’s Residential School (“Falando à memória: imagens e vozes da Escola Residencial São Miguel”), montada em 2013/2014 no Museu de Antropologia da Universidade da Colúmbia Britânica (Vancouver, Canadá). Para isso, na primeira parte deste trabalho, apresento uma breve história sobre as escolas residenciais no Canadá e, na segunda, o percurso das reivindicações indígenas nas últimas três décadas perante o governo, exigindo diferentes tipos de reparações em torno dos prejuízos produzidos por aquelas instituições. Na terceira parte, descrevo as origens desta exposição particular, seus conteúdos e sua organização. Por último, na quarta parte, analiso a materialidade das fotografias que estruturam esta mostra, classificando essas imagens como “objetos em curso” que, através da pesquisa e da intervenção coletiva proposta sobre elas, acrescentam outros perfis às práticas do museu como agente social, cultural e político.<hr/>This paper is an analysis of the content, and of the patrimonial and political dimensions of the exhibit Speaking to Memory: Images and Voices of Saint Michael’s Residential School, on display in 2013/2014 at the University of British Columbia Museum of Anthropology (Vancouver, Canada). The first part of the text is a brief history of Residential Schools in Canada. In the second part I follow the trajectories of the last three decades of indigenous contest and opposition to the Canadian government, and the diverse types of demands for reparation for the suffering caused by those institutions. In the third part of the paper I describe how this exhibition came to be, its contents and its organization. Finally, I analyze the materiality of the photographs that structure this show, classifying these images as “objects in becoming” that, by means of the visitor’s interaction, bring new dimensions to the museum as a social, cultural and political agent. <![CDATA[<b>What, how and how much is written in documents of the judicial bureaucracy for “minors” in the City of Buenos Aires</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo presento y analizo las expresiones escritas en determinados documentos de una burocracia judicial, que revelan maneras particulares del quehacer institucional y muestran evaluaciones morales y decisiones construidas a partir de y en la interacción entre los agentes judiciales y los casos específicos, mostrando cómo se construyen los informes que integran los expedientes referidos a jóvenes acusados de delitos. Procuro dar cuenta de la construcción de esos registros escritos a partir de mi trabajo de campo desarrollado durante los años 2012 y 2013 en la secretaría tutelar de un juzgado penal de menores, en la ciudad de Buenos Aires. Entonces, observé la traducción de lo oral e interactivo a lo escrito y fijo. Focalizaré mi descripción etnográfica en los valores, representaciones, lenguajes y categorías institucionales que moldean las narrativas de esos informes, abordados como un género literario burocrático que constituye una forma específica de construir culpabilidades o exculpaciones sobre esas personas acusadas de un delito.<hr/>In this article, I introduce and analyze the written expressions of certain documents from the judicial bureaucracy, which reveal particular ways of the institutional endeavor and portray moral evaluations and decisions constructed on the basis of, and in interaction with, judicial officers, and in specific cases, showing how the reports which constitute the files related to young people charged with criminal offences are constructed. I seek to provide an account of the construction of those written records on the basis of my own field work, carried out during the years 2012 and 2013 at the guardianship secretariat of a juvenile criminal court in the City of Buenos Aires. On that occasion, I examined the translation from the oral and interactive to the written and fixed. I will focus my ethnographic description on the values, representations, language and institutional categories that shape the narratives of those reports, addressed as a bureaucratic literary genre that constitutes a specific way of constructing the culpabilities and acquittals of those people accused a criminal offence. <![CDATA[<b>Health device, therapeutic management and care practices in Therapeutic Residential Services</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de uma etnografia sobre as modificações decorrentes do processo de reforma no modelo de assistência psiquiátrica do Serviço de Saúde Dr. Cândido Ferreira (SSCF) no município de Campinas (SP), descrevo os arranjos técnicos e arquitetônicos que transformaram as moradias assistidas em um dispositivo de saúde. O ponto de partida são os efeitos do processo de reabilitação dos usuários que vivem no Serviço Residencial Terapêutico (SRT). Trata-se de analisar como a equipe do SRT organiza o modo de operar a assistência nas residências por meio da racionalização da singularidade do usuário em termos de necessidade e contextos de risco. Com isso, procuro expor os discursos que justificam a prática do manejo terapêutico e governo da vida dos moradores no SRT.<hr/>Based on an ethnography of the changes resulting from a reform process in the care model governing the psychiatric Health Service Dr. Cândido Ferreira (SSCF), in Campinas (Sao Paulo), I describe the technical and architectural arrangements that transformed residential assistance services into a health device. The starting point are the effects of the rehabilitation process of the users living in the Therapeutic Residential Services (SRT). I analyze how the SRT team organizes the assistance operations in the residences by rationalizing the user’s singularity in terms of necessity and risk contexts, exposing the discourses that justify the therapeutic management and life governing practices provided to the residents in the SRT. <![CDATA[<b>Confronting Neoliberalism in Colombia</b>: <b>art and collaboration in a hospital in ruins</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este articulo hila la historia del Instituto Materno Infantil (IMI) - parte del emblemático Hospital San Juan de Dios (HSJD) de Colombia - a la de sus trabajadoras y a nuestra participación a través de una etnografía colaborativa nutrida por el arte y el activismo. El IMI es en uno de los hospitales públicos más importantes del país, cerrado en el 2006 como resultado de la implementación de las reformas neoliberales al sistema de salud colombiano. El artículo muestra algunas intersecciones entre arte, activismo y antropología.<hr/>This article interconnects the history of Instituto Materno Infantil (IMI) - a component of the emblematic Hospital San Juan de Dios (HSJD) of Colombia - with that of its workers and with our participation through a collaborative ethnography filled by art and activism. IMI is one of the most important public hospitals of the country. It was closed down in 2006 as a result of the implementation of neoliberal reforms to the country’s health care system. The article shows some intersections between art, activism and anthropology. <![CDATA[<b>Birthing matters in Portugal</b>: <b>introduction</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this introduction to the collection “Birthing matters in Portugal,” the contributions of anthropology to the understanding of childbirth as social practice are outlined. Portugal is a country with one of the highest rates of medical intervention in childbirth in Europe, and widespread and diverse opposition to current medicalised approaches to birthing care in Portugal are becoming increasingly visible, yet the “alternative” practice of homebirth exists in a legal void. The introduction provides a summary of the historical emergence of the current situation, which has scarcely been explored to date by social science scholars. This colelction of articles is an attempt to bridge the present gap in knowledge by showcasing new anthropological research from Portugal on pregnancy and childbirth, offering analyses of birth which go beyond generalising descriptions of the oppositional discourses of specific social actors (e. g. doctors, midwives, homebirthers), and instead analyse the various reflections, collaborations, contestations and contradictions, in particular situations and settings. The experiences of women are foregrounded. The contribution of each of the four papers in the collection is described.<hr/>Nesta introdução ao dossier “A importância do parto em Portugal” são apresentadas as contribuições da antropologia para a compreensão do parto como prática social. Portugal apresenta uma das taxas mais altas da Europa de intervenção médica no parto, e uma ampla e diversificada oposição às atuais abordagens medicalizadas do parto em Portugal está a tornar-se cada vez mais visível; no entanto, a prática “alternativa” do parto domiciliar existe num vazio legal. Esta introdução fornece um resumo histórico da forma como a situação atual surgiu, o que até agora praticamente não foi explorado nas ciências sociais. O dossiê é uma tentativa de colmatar a atual lacuna no conhecimento, apresentando novas pesquisas antropológicas sobre gravidez e parto em Portugal, as quais oferecem novas análises que vão além da descrição generalizada dos discursos de oposição de atores sociais específicos (por exemplo, médicos, parteiras, pessoas que experienciaram partos domiciliares) e, em vez disso, analisam as várias reflexões, colaborações, contestações e contradições que emergem em situações e contextos particulares e, em especial, pondo a experiência das mulheres em primeiro plano. <![CDATA[<b>“God was the first anaesthetist”</b>: <b>obstetrics and pain in Lisbon at the turn of the 20<sup>th</sup> century</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this article, I analyse the historical emergence of pain management in obstetric literature and practice and how it affected the constitution of a new epistemology of obstetrics in Portugal. The text draws largely on archival research on biomedical articles and theses from mid-19th up to early-20th-century Lisbon, revealing an emerging and shifting biomedical understanding of pain and the labouring body, the agency of the obstetrician, and the political role of obstetrics. The research is part of a longitudinal anthropological study of childbirth pain approached as a locus where affectivities, shifting ontologies and biopolitics merge. Rather than considering childbirth pain as a taken-for-granted physical phenomenon, its materialization within the specific biomedical and historical context of Portugal at the turn of the 20th century is analysed.<hr/>Analisa-se, neste artigo, a forma como a gestão da dor no parto surgiu na prática e na literatura obstétrica e como afetou a constituição de uma nova epistemologia. A partir de uma pesquisa de arquivo de artigos biomédicos e teses, produzidas em Lisboa, entre a segunda metade do século XIX e as primeiras décadas do século XX, pretende-se focar o conhecimento biomédico, emergente e incerto, sobre a dor e o corpo em trabalho de parto, a agência do obstetra e o papel político da obstetrícia. A pesquisa faz parte de um estudo antropológico longitudinal, com uma abordagem da dor como locus onde se fundam afetividades, ontologias em mudança e biopolíticas. Em vez de considerar a dor como um fenómeno físico tido como certo, pretende-se traçar a sua materialização no contexto biomédico e histórico português específico, na viragem do século XX. <![CDATA[<b>Reconcilable differences?</b>: <b>Portuguese obstetricians’ and midwives’ contrasting perspectives on childbirth, and women’s birthing experiences</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper examines the contrasting perspectives of doctors and midwives in Portugal regarding their roles in childbirth, the institutional contexts in which these divergent perspectives are enacted and sustained, and the inter-related experiences of birthing women. The ethnographic research presented found obstetricians’ rhetoric to focus on potential risk; interventions were often explicated through a perception of childbirth as a risk-laden, and potential emergency, situation. Within this discourse, hospital-based birth was presented as a triumph of progress. Technical measures were justified using institutional rationales, such as the use of anaesthetic pain relief during labour ensuring tranquillity within maternity units, and labour induction guaranteeing “throughput” and freeing up hospital beds. Midwives, contrastingly, described a philosophy of care focused on offering women presence, guidance, and informed choices during birthing, professing their commitment to minimal intervention, except in cases of clinical necessity. Both professional groups expressed mutual respect for each other’s skills and respective roles. Yet the co-existence of different professional rationales within the same hospital setting resulted in tensions which were exacerbated by historical power dynamics and the present spatial and organisational separation of the two groups. The ramifications of the current situation for the provision of effective maternity care are discussed, and the conceptualisation of women as autonomous consumers of services is challenged. Extracts from Portuguese women’s birth narratives from the same study are utilised to elucidate the highly variegated experiences of women.<hr/>Este artigo analisa as perspetivas contrastantes de médicos e enfermeiras parteiras em Portugal relativamente aos seus papéis durante o parto e aos contextos institucionais, interrelacionando as experiências das parturientes. O trabalho etnográfico realizado revela uma retórica dos obstetras sobre o parto focada nos potenciais riscos; revela também que várias intervenções médicas são realizadas com base numa perceção do parto enquanto situação de emergência e riscos. ­Dentro destas lógicas, o nascimento hospitalar surge enquanto triunfo do progresso. As ­racionalidades institucionais surgem mencionadas para justificar a utilização de determinadas medidas técnicas, tais como o uso de anestesia para o alívio da dor durante o parto, garantindo maior tranquilidade na maternidade, e a indução do parto, permitindo um maior rendimento e libertação de camas hospitalares. Contrariamente, as parteiras descrevem uma filosofia de cuidado focada na sua presença, orientação junto das mulheres e na forma como apresentam escolhas informadas na gestão do nascimento. Assim, afirmam o seu compromisso com um modelo de parto normal fundado na intervenção mínima, exceto em casos de necessidade clínica. Ambos os grupos profissionais expressam respeito mútuo tanto nas suas áreas de especialidade como nos respetivos papéis. No entanto, a coexistência destas racionalidades no mesmo ambiente hospitalar acentua tensões de poder históricas que sempre caracterizaram estes grupos. Discutem-me e desafiam-se as perceções das mulheres enquanto consumidoras autónomas de serviços. São utilizados extratos de entrevistas conduzidas a mulheres portuguesas com o objetivo de elucidar a grande variedade de narrativas existentes. <![CDATA[<b>Exploring the power of the written word</b>: <b>on hospital birth and the production of birth narratives</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en The events surrounding the expectations and experiences of a hospitalised childbirth in Northern Portugal are presented as an auto-ethnography, written in 2004, in the format of a diary and commented upon with hindsight by the author. The original motivation for writing the diary was to re-gain a degree of power over the birth process which, even before going into labour, the author felt she had already lost in comparison to her previous experiences of homebirth abroad. The diary elucidates how notions of childbirth and maternity care circulate in the social imaginary, moulding women’s expectations. It also illustrates how maternity care in Northern Portugal in the decade 2000 was governed by the authoritative knowledge of biomedicine. Reflections in the diary on the potentially liberating role of auto-ethnography are re-examined in the article through a discussion of the research potential for promoting the writing of birth narratives.<hr/>Os eventos que cercam as expectativas e experiências de um parto hospitalizado no Norte de Portugal são apresentados como uma autoetnografia, escrita em 2004, no formato de um diário e comentado em retrospetiva pela autora. A motivação original para escrever o diário era voltar a ganhar um grau de poder sobre o processo do nascimento que, mesmo antes de entrar em trabalho de parto, a autora sentiu que já havia perdido em comparação com as suas experiências anteriores de parto em casa no estrangeiro. O diário elucida como noções de parto e cuidados de maternidade circulam no imaginário social e moldam as expectativas das mulheres e ilustra como os cuidados de maternidade no Norte de Portugal na década 2000 foram governados pela autoridade do conhecimento da biomedicina. Reflexões no diário sobre o papel potencialmente libertador da autoetnografia são reexaminadas no artigo, através de uma discussão sobre o potencial da investigação para promover a escrita de narrativas do nascimento. <![CDATA[<b>When homebirth “goes wrong”</b>: <b>holistic mothers who end up giving birth in a Portuguese hospital</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612018000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en The article is based on research about holistic mothering in contemporary Portugal. Holistic mothering is an umbrella term, used here to describe different mothering choices based on the assumption that pregnancy, birthing and early mothering are important spiritual experiences for the mother and the child, but also for the father. In Portugal, many holistic mothers choose homebirth and avoid what they perceive as excessive medicalization during hospital birth. Influenced by Davis-Floyd’s analysis of birth as an American rite of passage and her distinction between a technocratic and a wholistic model of birth, Portuguese holistic mothers conceptualize homebirth as a rebellious choice that subverts the predominant, biomedical model. The subversive aspects of homebirth are underscored by the fact that it exists in a legal void and is presented in the media and in popular discourse as a dangerous choice that poses an obstacle to the country’s modernization. Drawing on ethnographic data, I argue that the entrenchment of two opposing models, what Davis-Floyd calls the wholistic and the technocratic, is counter-productive and contributes to traumatic experiences for holistic mothers who choose homebirth but who end up hospitalized, and consequently targeted for critique by the medical establishment and the wider social environment, which originates a sense of guilt and/or inadequacy for not being able to follow-through with the birth at home.<hr/>O artigo resulta de uma investigação sobre a maternidade holística no Portugal contemporâneo. A expressão “maternidade holística” descreve, de forma genérica, as escolhas de maternidade que pressupõem que a gravidez, o nascimento e a maternidade são experiências espirituais importantes para a mãe e para a criança, mas também para o pai. Em Portugal, muitas mães holísticas escolhem o parto domiciliar para evitar o que entendem ser uma excessiva medicalização durante o parto hospitalar. Influenciadas pela análise de Davis-Floyd sobre o nascimento como um rito de passagem americano, e pela sua distinção entre um modelo tecnocrático e um modelo holístico, essas mães conceptualizam o parto domiciliar como uma subversão do modelo biomédico predominante. Os aspetos subversivos desta escolha são enfatizados pelo facto de este tipo de parto não ser legalmente reconhecido e ser considerado pelos meios de comunicação e pela opinião pública como uma escolha perigosa que representa um obstáculo ao processo de modernização do país. Usando dados etnográficos, argumento que a construção de dois modelos opostos, o tecnocrático e o holístico, pode resultar em experiências traumáticas para as mulheres que escolhem um parto domiciliar mas acabam por dar à luz num hospital. Criticadas pelo pessoal médico, pelos meios de comunicação e pelo ambiente social, estas mães holísticas vivem sentimentos de culpa e/ou sentem-se inadequadas porque não foram capazes de dar à luz em casa.