Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120200001&lang=es vol. 24 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Poetics and politics in Lowland South America</b>: <b>the chief’s speech</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo é dedicado à noção de política envolvida nas falas de chefe das sociedades ameríndias das terras baixas da América do Sul. Através da comparação com etnografias diversas, pretende-se compreender os contornos de um gênero verbal marcado pela ênfase na intensidade da performance e por um rendimento especial do significado. Busca-se, com isso, delinear os contornos da relação entre política, xamanismo e regimes de enunciação<hr/>This paper aims to explore the politics involved in the chief’s speech in Amerindian societies of Lowland South America. A comparative approach of ethnographic studies will be mobilized to understand a verbal genre characterized by an emphasis in ritual intensity and by a special production of meaning. The objective is to apprehend Amerindian interrelations between politics, shamanism and modes of enunciation. <![CDATA[<b>Trusted networks, insertion and professional practice in political parties</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es As análises sobre os partidos políticos têm sido dominadas pela investigação dos candidatos e eleitos. Contrariando essa tendência, esse artigo focaliza os funcionários que ocupam cargos remunerados em diretórios de partidos políticos. A metodologia utilizada consistiu na realização de observação participante, questionários e entrevistas biográficas focando nas relações entre dinâmicas organizacionais, atributos sociais, relações pessoais e concepções de política vinculadas ao ingresso e à atuação profissional em partidos políticos. A pesquisa mostrou que variadas formas de relações pessoais constituem ingredientes fundamentais para o ingresso e a permanência em organizações partidárias, fazendo-se presentes em todos os partidos pesquisados, independente das siglas e orientações ideológicas.<hr/>The analysis of political parties have been dominated by research about candidates and elected representatives. Contrary to this trend, this article focuses on employees who occupy paid positions in political parties’ structures. Methodologically based on participant observation, surveys and biographical interviews focusing on the relations between organizational dynamics, social attributes, personal ties and political conceptions linked to the entry and the professional practice in political parties, research has shown that various forms of personal ties are very important for admission and continuity in political parties’ structures, being present in all studied organizations, regardless of acronyms and ideological orientations <![CDATA[<b>Los acentos del medio ambiente</b>: <b>procesos de ambientalización, fuerza social y articulación discursiva en la Sierra Morena andaluza</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es La interiorización de prácticas y lenguajes de carácter ambiental por parte de los sectores agrarios que habitan en áreas naturales protegidas constituye un fenómeno ampliamente constatado por la literatura antropológica. Este artículo analiza la particular versión de ese proceso encontrada entre los ganaderos de un parque natural de la Sierra Morena andaluza. Se sostiene que dicha “ambientalización” está estrechamente relacionada con el peso que las intervenciones estatales - y sus transformaciones - tienen en la estructuración de la realidad agraria local. El fenómeno, además, se manifiesta predominantemente en las arenas donde ganaderos y agentes de dichas intervenciones se enfrentan. El artículo, en ese sentido, explora la relacionalidad del significante ambiental en el seno de esas luchas y destaca la importancia de su articulación con elementos clave del “sentido común” (en sentido gramsciano). Se argumenta que estos discursos son capaces de re-significar las premisas de las narrativas ambientales “institucionalizadas”, construyendo así nuevos ambientalismos que emergen desde el mismo interior del medio rural.<hr/>The embracing of environmental practices and languages by the agrarian sectors that inhabit natural protected areas is a phenomenon broadly confirmed by anthropological literature. This article analyses the specific version of that process encountered among farmers of a natural park located in the Andalusian Sierra Morena. That “environmentalisation,” it is argued, is closely linked to the weight that state interventions - and its transformations - have on the shaping of local reality. Moreover, the phenomenon takes place mainly within the arenas of confrontation between farmers and agents of those interventions. The article explores the relationality of the environmental significant within those struggles and highlights the relevance of its articulation with key elements of “common sense” (in a Gramscian sense). These discourses, it is argued, are able to re-signify the premises of “institutionalised” environmental narratives, thus shaping new grassroots environmentalisms. <![CDATA[<b>“There is a spirit that lives inside this skin”</b>: <b>democracy, development and witchcraft in Tete, Mozambique</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nos últimos anos, a expansão da economia mineira em Tete, Moçambique, alimentou expectativas de desenvolvimento e bem-estar social. Entretanto, tais como as promessas democráticas de progresso e paz, as esperanças dos supostos beneficiários desse processo vêm sendo cotidianamente frustradas. A partir de uma análise histórica das relações interétnicas no Vale do Zambeze, o artigo procura dar conta das percepções locais sobre política, moral e poder que surgem misturadas a um discurso local, racialista e espiritual.<hr/>In recent years, the expansion of the mining economy in Tete, Mozambique, fueled local expectations of development and social welfare. However, just like democratic promises of progress and peace, these hopes are being frustrated on a daily basis. Based on a historical analysis of inter-ethnic relations in the Zambezi Valley, the article attempts to account for the local perceptions about politics, morality and power that are combined with a local racialist and spiritualist discourse. <![CDATA[<b>“Más allá del juego”</b>: <b>prácticas no guionadas, interacciones entre personas y cosas en dos estadios de fútbol de la Ciudad de Buenos Aires, Argentina</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo analizamos ciertas materialidades de dos estadios de fútbol (Club Atlético River Plate y Asociación Atlética Argentinos Juniors) para comprender la relación entre los diferentes agentes que forman parte en la constitución del estadio como fenómeno material. Partimos de ciertos elementos observables para preguntarnos cuales son las conexiones que se dan entre ellos y con otros agentes en una práctica específica, “habitar” el estadio durante un partido de fútbol. Del mismo modo que se procede al comenzar una investigación arqueológica, los espacios y la fisicalidad de dichos elementos constituyen los puntos de partida para relacionarlos y enredarlos. Damos cuenta de la manera en que ciertos objetos son utilizados de modos distintos a los previamente fijados: en la práctica se generan nuevas relaciones espaciales y materiales entre los objetos y las personas. Finalmente, advertimos sobre problemáticas que se ponen de manifiesto en los estudios arqueológicos y abrimos el juego a nuevas formas de comprender el registro material en el pasado.<hr/>Analisamos certas materialidades de dois estádios de futebol (Club Atlético River Plate e Asociación Atlética Argentinos Juniors) para compreender a relação entre os diferentes agentes que participam na constituição do estádio como fenômeno material. Partimos de elementos observáveis para questionar quais são as conexões existentes entre eles e com outros agentes em uma prática específica, a de “habitar” o estádio durante um jogo de futebol. Tal como no início de uma investigação arqueológica, os espaços e a fisicalidade desses elementos constituem os pontos de partida para relacioná-los e enredá-los. Percebemos assim a maneira como certos objetos são usados de maneiras diferentes daquelas previamente fixadas: novas relações espaciais e materiais entre objetos e pessoas são geradas na prática. Finalmente, alertamos sobre certos problemas que são revelados nos estudos arqueológicos e abrimos o jogo para novas formas de compreender o registro material do passado. <![CDATA[<b>Battlegrounds</b>: <b>mobilizing humanitarian discourses in São Paulo detention centers</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es The text presented here, based on ethnographic research conducted in institutions of social control in São Paulo, such as prisons, juvenile detention units, and custodial and psychiatric treatment hospitals, is an attempt to examine, in spaces of confinement that operate as battlefields, the distinct uses that are intrinsic to the lexicon of human rights. Starting from the power struggles that play out in spaces of detention, we focus on two important vectors: (1) the activation of the discourse of human rights as a tactic of struggle, mobilized by adolescents who dispute for control over internment spaces; and (2) the continuum between the legal lexicon and forms of institutional violence, where the humanitarian discourse is intertwined with the practice of torture in São Paulo detention facilities. In this analysis, it is important to shed light on the distortions, uses and mobilizations that permeate human rights discourses, a prism that allows us to pass from law as a promise of pacification to politics as permanent war.<hr/>O texto que ora apresentamos, tendo como base pesquisas etnográficas realizadas em instituições de controle social de São Paulo, tais como prisões, unidades de internação para adolescentes e hospitais de custódia e tratamento psiquiátrico, consiste em uma tentativa de perscrutar, em espaços de confinamento que operam como campos de batalha, os distintos agenciamentos intrínsecos à gramática dos direitos humanos. Tomando como ponto de partida os jogos de poder travados em espaços de reclusão, importa prospectar dois vetores: (1) o acionamento da gramática dos direitos humanos como tática de luta, mobilizada por adolescentes que disputam o controle de espaços de internação, e (2) o continuum entre o léxico jurídico e as formas de violência institucional, em que o discurso humanitário se articula às práticas de tortura em unidades prisionais paulistas. No horizonte analítico, importa lançar luz sobre torções, agenciamentos e mobilizações que atravessam os discursos dos direitos humanos, prisma que possibilita a passagem do direito como promessa de pacificação à política como guerra permanente. <![CDATA[<b>The “ethical” soldier?</b>: <b>How the Military Police in Rio de Janeiro practice human rights morality</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es The Pacifying Police Unit was created to implement proximity policing strategies in some favelas of the city of Rio de Janeiro, Brazil. It was set to reconfigure the relationship between the Military Police and the residents of these neighborhoods, historically based on violence and fear. Drawing from a yearlong ethnography of the daily work of a Pacifying Police station, I argue that this new perspective of policing has set human rights as a discourse that soldiers acknowledge, but find ambivalent and contradictive ways of enacting as a way of morality and police practice. Ultimately, the widely spread public acceptance in Brazil to humanize violence and criminalize rights further influences violent police practices and disrespect for human rights specifically in favelas. Some of the reconfigurations of meanings and practices are related to the selective entitlements of human rights, depending on social categories that not only define and delimit citizenship but also humanness.<hr/>A Unidade de Polícia Pacificadora foi criada para implementar estratégias de policiamento de proximidade em algumas favelas da cidade do Rio de Janeiro, no Brasil. Foi criada para reconfigurar a relação entre a Polícia Militar e os moradores desses bairros, uma relação historicamente baseada na violência e no medo. Partindo de uma etnografia de um ano de trabalho diário em uma delegacia de polícia pacificadora, argumento que essa nova perspectiva do policiamento estabeleceu os direitos humanos como um discurso que os soldados reconhecem, mas encontram maneiras ambivalentes e contraditórias de encenar como um meio de moralidade e prática policial. Por fim, a aceitação pública, e amplamente difundida no Brasil, da humanização da violência e da criminalização dos direitos acentua mais ainda as práticas violentas da polícia e o desrespeito aos direitos humanos, especificamente nas favelas. Algumas das reconfigurações de significados e práticas estão relacionadas à aplicação seletiva dos direitos humanos, dependendo de categorias sociais que não apenas definem e delimitam a cidadania, mas também a humanidade. <![CDATA[<b>Merecimiento y lenguajes de la injusticia</b>: <b>introducción</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es The Pacifying Police Unit was created to implement proximity policing strategies in some favelas of the city of Rio de Janeiro, Brazil. It was set to reconfigure the relationship between the Military Police and the residents of these neighborhoods, historically based on violence and fear. Drawing from a yearlong ethnography of the daily work of a Pacifying Police station, I argue that this new perspective of policing has set human rights as a discourse that soldiers acknowledge, but find ambivalent and contradictive ways of enacting as a way of morality and police practice. Ultimately, the widely spread public acceptance in Brazil to humanize violence and criminalize rights further influences violent police practices and disrespect for human rights specifically in favelas. Some of the reconfigurations of meanings and practices are related to the selective entitlements of human rights, depending on social categories that not only define and delimit citizenship but also humanness.<hr/>A Unidade de Polícia Pacificadora foi criada para implementar estratégias de policiamento de proximidade em algumas favelas da cidade do Rio de Janeiro, no Brasil. Foi criada para reconfigurar a relação entre a Polícia Militar e os moradores desses bairros, uma relação historicamente baseada na violência e no medo. Partindo de uma etnografia de um ano de trabalho diário em uma delegacia de polícia pacificadora, argumento que essa nova perspectiva do policiamento estabeleceu os direitos humanos como um discurso que os soldados reconhecem, mas encontram maneiras ambivalentes e contraditórias de encenar como um meio de moralidade e prática policial. Por fim, a aceitação pública, e amplamente difundida no Brasil, da humanização da violência e da criminalização dos direitos acentua mais ainda as práticas violentas da polícia e o desrespeito aos direitos humanos, especificamente nas favelas. Algumas das reconfigurações de significados e práticas estão relacionadas à aplicação seletiva dos direitos humanos, dependendo de categorias sociais que não apenas definem e delimitam a cidadania, mas também a humanidade. <![CDATA[<b>La incapacitación judicial</b>: <b>¿una protección (in)merecida?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es La incapacitación judicial es una figura de protección legal ampliamente aplicada a personas que presentan discapacidades cognitivas. Se justifica en base a un criterio determinado por la consideración de la discapacidad como una enfermedad o deficiencia persistente que impide a la persona gobernarse por sí misma. Al explorar la dimensión vivida de los procesos de incapacitación, es posible atender a la elaboración de un sentimiento de injusticia que se expresa mediante un lenguaje de merecimiento respecto a aspectos que son percibidos como agravios, tanto por las personas a las que se aplican dichas medidas, como por quienes las promueven, por considerar que las medidas de protección están elaboradas con escaso o nulo conocimiento sobre las personas a las que se dirigen, están cargadas de prejuicios sobre la discapacidad y niegan derechos fundamentales. El análisis de los discursos elaborados en torno a la experiencia del proceso de incapacitación revela la utilidad de la noción de merecimiento para captar la imbricación de aspectos legales y morales en los sentimientos de injusticia.<hr/>Legal capacity deprivation is a legal proceeding widely applied to protect people with cognitive disabilities. It is justified with a legal criterion that considers disability as a persistent disease or deficiency that prevents the person from governing herself. When exploring the lived dimension of the legal capacity deprivation proceedings, it is possible to notice the existence of feelings of injustice, expressed through a language of deservingness. Some aspects are perceived as grievances, both by the people whom these measures are applied to and by those who promote them. Judgers have little to no knowledge of the people these legal measures concern, the measures they impose are loaded with prejudices about disability and there is a denial of fundamental rights. The analysis of the discourses constructed around the experience of legal capacity deprivation proceedings reveals the usefulness of the notion of deservingness to capture the overlapping of legal and moral aspects in the feelings of injustice. <![CDATA[<b>Los “deudores de buena fe” y el merecimiento de alivio para las deudas durante la crisis de las ejecuciones hipotecarias en España</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es In the early years of the recent economic crisis in Spain, as the rate of mortgage default began to raise, hegemonic discourses depicted defaulting debtors as having lived “beyond their means,” and therefore as culprits of their own situation. From 2009 on, given the huge scale of the phenomenon and promoted by anti-repossessions movements, an alternative narrative emerged: the crisis was redefined as a collective scam perpetrated by banking elites, with the complicity of public authorities. The tension between both narratives sets the basis for moral judgements that establish the deservingness of different forms of debt relief and material support. The categorisation of debtors as “deserving” or “undeserving” may either be defined by law, or result from assessments made by welfare institutions, bank employees, members of the anti-repossessions movement, debtors’ social networks, and debtors themselves. However, not all of these judgements have equal chances to turn into actual access to debt relief.<hr/>En los inicios de la reciente crisis económica en España, cuando las tasas de morosidad hipotecaria comenzaron a dispararse, los discursos hegemónicos representaban a los deudores que impagaban como personas que habían vivido “por encima de sus posibilidades” y, en consecuencia, como culpables de su propia situación. A partir de 2009, dada la gran escala del fenómeno y fruto de la actividad de los movimientos anti-desahucios, apareció una narrativa alternativa. La crisis se redefinió como una estafa colectiva perpetrada por las élites bancarias, con la complicidad de las autoridades. La tensión entre ambas narrativas constituye la base de juicios morales que establecen el merecimiento de distintas formas de alivio de las deudas y apoyo material. La categorización de los deudores como “merecedores” o “inmerecedores” puede provenir de definiciones legales o resultar de los juicios emitidos por las agencias proveedoras de bienestar, los empleados bancarios, los miembros de los movimientos anti-desahucios, el entorno social de los deudores, o los deudores mismos. No obstante, no todos estos juicios tienen la misma capacidad de mitigar de forma efectiva el endeudamiento. <![CDATA[<b>“Buena vida”, “vida dura”</b>: <b>merecimiento y memorias migratorias en Catalunya</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los sistemas redistributivos de tipo liberal suelen crearse categorías separadas de beneficiarios y contribuyentes, donde se cuestiona el merecimiento de los primeros y se desarrolla por parte de los segundos una sensación de agravio distributivo. En este artículo se aborda esta cuestión desde la perspectiva de la redistribución interterritorial a escala estatal, que en el caso de Catalunya ha sido uno de los temas políticos más candentes de las últimas décadas. Se trata de una aproximación a hijos e hijas de migrantes procedentes del Sur de España que viven en Barcelona y que han experimentado un proceso de empobrecimiento en el marco de la crisis económica. A pesar de la lógica pluralidad de visiones, sobresale un relato recurrente según el cual la “buena vida” en las comunidades de origen de sus progenitores contrasta con (y hasta cierto punto se explica por) la “vida dura” en Barcelona. El relato del agravio distributivo tiene una especial significación si analizamos cómo la “memoria migratoria” (que en gran parte es una memoria de la urbanización) ha condicionado la autocomprensión de nuestros interlocutores, ya que en cierta manera esta memoria refuerza y al mismo tiempo atenúa el sentido de injusticia redistributiva. La idea de “merecimiento” se articula de una manera compleja, pues si por un lado el carácter inmerecido de la dura vida en Barcelona se ilustra y resalta por contraste con la buena vida en los pueblos de origen, los informantes suelen matizar su discurso evitando culpabilizar moralmente a sus parientes y paisanos.<hr/>In liberal redistributive systems, the separate categories of beneficiaries and taxpayers are usually constructed. The deservingness of the former is questioned and a sense of distributive resentment is generated in the latter. This article addresses this issue from the perspective of territorial redistribution at the state level, which in the case of Catalonia has been one of the hottest political issues in recent decades. This article makes an approximation of the sons and daughters of migrants from the south of Spain living in Greater Barcelona. In spite of the logical plurality of visions, a recurrent narrative stands out according to which the “good life” in their parents’ communities of origin, of which they can offer personal testimonies, contrasts with (and to a large extent is explained by) the “hard life” in Barcelona. The distributive discrimination discourse has a special relevance when framed by the role that the memory of migration (which is largely a memory of urbanization) has in the self-image of our interlocutors since, in some way, it strengthens and at the same time weakens the sense of redistributive injustice. At the same time, the idea of “deserving” is articulated in a complex way. The undeserved character of the “hard life” in Barcelona is highlighted in contrast to the “good life” in the villages of origin, but the informants usually nuance this by adding comments that strive to not morally blame their relatives and “countrymen”. <![CDATA[<b>Indefensión, injusticia y merecimiento en el colectivo de trabajadoras del hogar</b>: <b>análisis de casos judicializados</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las trabajadoras del hogar en España ocupan una posición vulnerable en el mercado laboral, y en general en la sociedad, causada por un complejo entramado de factores económicos, legales y culturales. Esta vulnerabilidad se traduce en una exposición elevada a acusaciones de tipo penal, principalmente por hurto, robo o estafa, las cuales esconden, en realidad, motivaciones laborales. Estas acusaciones desvelan la indefensión que sufren las trabajadoras en el ámbito de la justicia estatal, así como significados y dinámicas de fondo en su relación con empleadores/as, operadores jurídicos y agentes del Estado. Abordamos aquí dos casos judicializados, reconstruidos a partir de testimonios directos. Mostrando las imbricaciones de las dimensiones legales y morales del derecho, destacamos: la banalización de las acusaciones penales por los/as empleadores/as; la interpretación en términos de merecimiento por todas las partes; el ensañamiento con que actúan los/as empleadores/as y sus representantes; y los factores objetivos de riesgo que sufren las trabajadoras al desempeñar su labor en domicilios particulares. También analizamos los estigmas y prejuicios de género, clase y raza que otorgan credibilidad a las demandas y determinan, en gran medida, los procesos judiciales. Contrariamente a lo que podríamos esperar, el derecho se convierte en un instrumento de agresión para sostener injusticias, indefensiones y vulnerabilidades.<hr/>Domestic workers in Spain occupy a vulnerable position in the labor market, and in society in general, due to economic, legal and cultural factors. Because of this vulnerability, they are frequently accused of crimes by their employers, in particular theft, robbery or fraud. These accusations, in fact, hide work-related motives and reveal the defenselessness of the workers in the face of the justice system, as well as unequal dynamics in their relationships with employers, legal and state agents. We address two judicial cases reconstructed from direct testimonies. Showing overlaps in the legal and moral dimensions of law, we highlight the banalization of criminal accusations by employers; the use of the frame of deservingness by all parties; the cruelty in the action of employers and their representatives; and the objective risks that the workers are submitted to when performing their work in private homes. We also address the stigmas and prejudices related to gender, class and race that give credibility to the lawsuits and determine, to a large extent, their outcomes. Contrary to what we might expect, the law becomes an instrument of aggression to sustain injustice, defenselessness and vulnerability. <![CDATA[<b>El obrero inmigrante en el ramo de la construcción</b>: <b>un sujeto simultáneamente merecedor e inmerecedor de su precariedad</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612020000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los últimos 20 años aproximadamente, el sector de la construcción español ha experimentado un altibajo sin precedentes, plasmado en los fenómenos de la burbuja inmobiliaria (1997-2007) y la crisis inmobiliaria (2007-2018). En tiempos de expansión, dicho sector absorbió grandes cuotas de mano de obra, tanto autóctona como migrada. Llegado el estallido de la burbuja y la consecuente destrucción masiva de empleo, muchos obreros se vieron sumidos en la precariedad. Con la crisis, se impuso para los trabajadores una lógica de competencia para acceder a los pocos puestos de trabajo que permanecieron en el ramo. Este artículo parte de un trabajo etnográfico realizado en distintos contextos cotidianos de obreros de la construcción de Barcelona y su área metropolitana. El propósito es analizar el contenido de ciertas realidades sociolaborales que, simultáneamente, señalan al obrero inmigrante como merecedor e inmerecedor de su precariedad.<hr/>In the last 20 years approximately, the Spanish construction sector has experienced an unprecedented up and down, reflected by the phenomena of the housing bubble (1997-2007) and the housing crisis (2007-2018). During the economic expansion times, the construction sector absorbed a large amount of labor, both autochthonous and migrant workers. When the bubble burst, a lot of employment was destroyed and many workers fell into a precarious situation. Because of the crisis, a competitive logic to get a job in the construction sector was imposed to the workers. This article is based on ethnographic work carried out in different everyday-life contexts of construction workers of Barcelona and its metropolitan area. Our goal is to analyze the content of some sociolaboral realities which, simultaneously, point out the immigrant worker as deserving and undeserving of his precariousness.