Scielo RSS <![CDATA[Etnográfica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0873-656120210003&lang=en vol. 25 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Pelo prazer da Antropologia, do Conhecimento e da Leitura]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300559&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Between the universal and the singular: ethnography of knowledge production and forms of subjectivations in Lacanian institutions of psychoanalysis]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300563&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa as controvérsias dentro do campo da saúde mental entre, de um lado, abordagens biomédicas, que destacam os aspectos neurofisiológicos, e, de outro, psicológicas, pautadas nos aspectos subjetivos, produzindo uma tensão entre sabres e técnicas universais e singulares na produção de conhecimentos e formas de subjetivação entre um polo e outro. A partir de pesquisa etnográfica realizada em instituições lacanianas de psicanálise, descrevo e analiso não só rupturas, mas, principalmente, continuidades na forma de produção de conhecimento e de tecnologias de cuidado dos saberes e práticas psi. O objetivo é problematizar como psicanalistas lacanianos, mesmo afirmando-se críticos da medicina científica, reproduzem a mesma estrutura universalista e normatizadora de formas de subjetivação presentes nos enquadramentos terapêuticos dos transtornos mentais.<hr/>Abstract This article analyzes the controversies within the field of mental health between, on the one hand, physicalistic approaches, which emphasize the brain’s function, and, on the other, psychological approaches, based on the subjective aspects, producing a tension between universal and singular theories and techniques in the production of knowledge and forms of subjectivation between one pole and another. Based on an ethnographic research carried out in Lacanian institutions of psychoanalysis, I describe and analyze not only ruptures, but mainly, continuities in the form of knowledge production and technologies of psi practices. The objective is to problematize how Lacanian psychoanalysts, even claiming to be critical of scientific medicine, reproduce the same universalist and normative structure of forms of subjectivation present in the therapeutic frameworks of mental disorders. <![CDATA[Multi-sited fieldwork and reflexivity in an ethnography on the agency of the bullying notion in contemporary Brazil]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300587&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo discute os aportes teórico-etnográficos empregados para contemplar a natureza multissituada de um estudo antropológico sobre a agência da noção de bullying no contexto brasileiro contemporâneo. Tal empreendimento caracterizou-se por hibridizar distintos contextos - educacional, estatal, científico, midiático e mercadológico -, em escalas micro, intermediárias e macro de pesquisa. Uma arquitetura investigativa nesses moldes não é dada de antemão, mas sim delineada no desenrolar de um percurso etnográfico no qual reflexividade surge maximizada, tendo em vista que o antropólogo não apenas precisa pensar seu objeto de estudo, mas simultaneamente analisar todo o tempo as fronteiras do seu trabalho de campo. Para ilustrar esse processo, o artigo narra eventos etnográficos por meio dos quais se foram estabelecendo, entre os diferentes contextos e escalas, vinculações de ordem holográfica e complexa, a um só tempo significativas à pesquisadora e a seus interlocutores para os fins da investigação.<hr/>Abstract This article discusses the theoretical and ethnographic contributions employed to contemplate the multi-sited nature of an anthropological study on the agency of the bullying notion in the contemporary Brazilian context. Such enterprise was characterized by hybridizing different contexts - educational, governmental, scientific, media and market -, at micro, intermediate and macro scales of research. An investigative architecture along these lines is not given beforehand, but outlined in the course of an ethnographic journey in which reflexivity appears maximized, considering that the anthropologist not only needs to think about his object of study, but simultaneously analyze all the time the boundaries of his fieldwork. To illustrate this process, the article narrates ethnographic events through which holographic and complex links between the different contexts and scales have been established, at the same time significant to the researcher and her interlocutors for the purposes of the investigation. <![CDATA[Fieldwork and its perspectives: anthropological encounters between researcher and priest in Mina’s Drum (<em>Tambor de Mina</em>)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300611&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo se propõe refletir sobre o trabalho de campo e as relações entre a pesquisa na mina e o sacerdócio da mina. É fruto de dois textos sobre o tambor de mina do Maranhão escritos pela antropóloga Mundicarmo Rocha Ferretti e pelo pai-de-santo Euclides Pereira, um dos mais importantes líderes de cuidado e transmissão com as práticas de ancestralidade africana. Pretende-se compreender como esses dois escritos indicam formas do fazer antropológico que não se reduzem a troca de posições entre pesquisadora e sacerdote, mas dos diálogos que ambos, a partir de suas movimentações e posições, constroem nos textos, que ao invés de rivalizarem tornam-se expressões e experiências do tambor de mina possíveis de serem transformadas em escrita etnográfica do tambor de mina.<hr/>Abstract The present article proposes to reflect on the fieldwork and the relations between the religious and afro-maranhense fields from two texts about the Maranhão Mine Drum (Tambor de Mina do Maranhão). It is intended to understand how these two writings indicate a possibility of changes of positions, in so far as the anthropologist’s text can be interpreted from the religious discourse, and the Mina priest’s text from the anthropological position. <![CDATA[Madness in Brazilian documents: the construction of citizenship and the state's conformation]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300633&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto é um mapeamento de como a loucura aparece categorizada nos documentos burocráticos brasileiros em vigor de 1978, início da luta por reforma psiquiátrica, até a atualidade. Esse mapeamento se inspira nas proposições antropológicas acerca das capacidades criadoras dos documentos, das políticas públicas como constituintes do processo de conformação estatal e da administração e governança enquanto tecnologias de governo que criam segmentos específicos. O objetivo desse trabalho é mostrar que as mudanças de categorias oficializadas nos documentos estatais estão atreladas à reorientação da assistência em saúde mental, descortinando o imbricamento entre demandas de cidadania e de serviços. Faz parte desse objetivo, enfatizar a capacidade dos documentos de criarem realidades sociais a partir de intervenções administrativas e redefinição de limites (individuais, domésticos, profissionais, institucionais e estatais).<hr/>Abstract This text it´s a mapping of how the madness appears categorized in the Brazilian bureaucratic documents in force of 1978, beginning of the fight for psychiatric reform, until the present time. This mapping is inspired by the anthropological propositions about the creative capacities of documents, the public policies as constituents of the process of state formation and about administration and governance while technologies of government that create specific segments. The objective of this study is to show that the changes in official categories in state documents are linked to the reorientation of mental health care, revealing the interrelationship between demands for citizenship and services. It is part of this objective to emphasize the capacity of the documents to create social realities as from administrative interventions and redefinition of boundaries (individual, domestic, professional, institutional and state). <![CDATA["Street art is not a crime": Processes of politicization of culture in the City of Buenos Aires, Argentina]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300657&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo parto de una investigación etnográfica desarrollada junto a colectivos de artistas callejeros de la ciudad de Buenos Aires y focalizo en un evento particular: el intento de regulación de la actividad artística en el espacio público desde el gobierno local durante 2018 y la movilización en rechazo que activó, demandando el derecho al trabajo artístico callejero bajo la consigna “el arte callejero no es delito”. Propongo analizar cómo este proceso implicó resignificaciones en las modalidades de pensar el rol social / político del arte y los artistas, así como el papel del Estado en relación al arte y la cultura. Dichas transformaciones que venían desplegándose desde años anteriores fueron generando procesos de politización de diversos actores del campo cultural en relación a demandas por derechos, políticas y legislación. Sostengo que la resistencia que se desató ante el intento de regularización / penalización del arte callejero debe ser analizada en vínculo con estos antecedentes de organización político-colectiva en el campo cultural, así como con una resignificación de las maneras de conceptualizar la potencialidad política de las prácticas artísticas, la independencia / autogestión y los derechos culturales.<hr/>Abstract In this paper I recover an ethnographic research developed with groups and organizations of artists from Buenos Aires and focus on a particular event: the intention of the local government to regulate the artistic activity in the public sphere that took place during 2018 and the mobilization in rejection that it activated, demanding the right to street artwork under the slogan “street art is not a crime”. I analyze how this process implied resignifications in the ways of thinking the social / political role of art and artists as well as the role of the State in relation to art and culture. These transformations that had been unfolding since previous years activated politicization processes of various actors in the cultural field in relation to demands for cultural rights, policies and legislation. I argue that the resistance that was unleashed in the face of the attempt to regularize / penalize street art must be analyzed in connection with this background of political-collective organization in the cultural field as well as with a resignification of the ways of conceptualizing the political potential of artistic practices, the independence / self-management and cultural rights. <![CDATA[Urban art, public authorities and territorial development: a reflection from three case studies]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300681&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo surge a partir de diferentes pesquisas desenvolvidas recentemente pelos seus autores, que versam a arte urbana e a sua relação com a cidade contemporânea. De especial relevância é o enfoque conferido à articulação entre a arte urbana e os poderes públicos locais, naquilo que podemos definir como políticas para a arte urbana. Nas últimas duas décadas vem-se trilhando um caminho que aponta, precisamente, para um certo consenso relativamente ao papel e à importância da arte urbana, que passa por processos claros de legitimação e institucionalização. Neste artigo pretendemos debater estas questões a partir de pesquisas realizadas em contextos geográficos distintos. As pesquisas, de índole qualitativa e etnográfica, foram desenvolvidas nos últimos anos, centradas em empreendimentos emblemáticos desenvolvidos nas cidades de Lisboa e Loures (Portugal) e de Porto Alegre (Brasil). As conclusões revelam uma tendência para entender a arte urbana do ponto de vista estratégico e utilitário, considerada como um instrumento relevante para a produção da paisagem urbana.<hr/>Abstract This article comes from different researches recently developed by its authors, which deal with urban art and its relationship with the contemporary city. Of particular relevance is the focus on the articulation between urban art and local public authorities in what we can define as policies for urban art. In the last two decades, a path has been taken that points precisely to a certain consensus regarding the role and importance of urban art, which goes through clear processes of legitimation and institutionalization. In this article we intend to discuss these issues from research carried out in different geographical contexts. The research, of qualitative and ethnographic nature, was developed in the last years, centered in emblematic urban art projects developed in the cities of Lisbon and Loures (Portugal) and Porto Alegre (Brazil). The conclusions reveal a tendency to understand urban art from a strategic and utilitarian point of view, considered as a relevant instrument for the production of the urban landscape. <![CDATA[The <em>neobakala</em> nostalgic scene: musical transformation and ritualization of <em>Bakala</em> youth culture]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300707&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los bakalas fueron una cultura juvenil que apareció en algunos lugares de España, entre ellos Madrid. Después de desaparecer, esta cultura ha sido reformulada de forma nostálgica por los neobakalas madrileños. Este artículo explora, a partir de datos etnográficos y entrevistas en profundidad, la forma en que estos neobakalas han transformado aquella cultura juvenil en una escena musical que ritualiza algunos de los elementos que la compusieron, especialmente sus músicas, produciendo un género musical. Además, este artículo constituye un esfuerzo por matizar ciertas formas de abordar la participación de personas adultas en escenas musicales, cuestionando la aplicabilidad del concepto de “ageing” (Bennet y Hodkinson 2012; Bennet 2013) y de “memoria cultural” (Bennet y Rogers 2016) en este caso de estudio. Por último, el caso de los neobakalas nos llevará a problematizar la forma en que St John (1999, 2011, 2014) analiza la ritualidad de las escenas relacionadas con la música electrónica.<hr/>Abstract The Bakalas were a youth culture that showed up in some Spanish cities, Madrid among them. After disappearing, this culture has been recreated by neobakalas. This article, based on ethnography and in-depth interviews, explores how neobakalas from Madrid have transformed the bakala culture into a music scene that ritualizes some of the features of the bakalas, especially its songs, giving birth to a music genre. Furthermore, the case of bakalas and neobakalas will allow us to question the way Bennet (2013) and Bennet and Hodkinson (2012) have approached music scenes formed by adults. This work therefore interrogates the applicability of the concepts of ageing cultures (Bennet and Hodkinson 2012; Bennet, 2013) and cultural memory (Bennet and Rogers 2016) for the neobakala scene. The case of neobakalas will also allow us to problematize how St John (1999, 2011, 2014) analyses the ritual practices of the music scenes related to electronic music. <![CDATA[Resettlement and indemnity: forms of governance through the implementation of the Belo Monte Hydroelectric in Altamira (Brazil)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300729&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo é resultado de pesquisa etnográfica realizada junto a moradores que desde 2009 vivenciam os efeitos da implantação da Usina Hidroelétrica (UHE) de Belo Monte, em Altamira, cidade localizada no sudoeste do Pará, na Amazônia brasileira. Nesse trabalho, tomo a UHE Belo Monte como um projeto de desenvolvimento e analiso as formas de governo a partir de um de seus principais instrumentos: as indenizações. O argumento central do texto é o de que em uma cidade fundada e refundada sob o marco do “desenvolvimento”, reassentar e indenizar são ao mesmo tempo promessas associadas à garantia de direitos e bem-estar social e práticas pouco compreensíveis que ensejaram sentimentos como o de inferiorização, inadequação e humilhação por parte da população cujas vidas, experiências e cotidiano foram afetados por tais transformações.<hr/>Abstract This article is the result of an ethnographic research performed with men and women who, since 2009, have been experiencing the effects of the implementation of the Belo Monte Hydroelectric, at the city of Altamira, located in the southwest of Pará in the Brazilian Amazon. In this work, I approach the hydroelectric plan as a development project and analyze the forms of governance based on its main instrument: indemnities. The text’s main argument is that in a city repetitively (re)founded under the framework of “development”, the acts of resettlement and indemnification at the same time become promises associated with the guarantee of rights and social welfare and practices that arouse feelings of inferiority, inadequacy and humiliation between the people of the city affected by the project. <![CDATA[<em>Ethos</em> tribal y simbolismo de la guerra: el caso etnográfico de un grupo de reciente contacto en la Amazonia ecuatoriana]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300751&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los waorani son un grupo cultural de foresta húmeda tropical que habita en la Amazonia ecuatoriana; su contacto formal con la sociedad nacional del Ecuador se realizó a finales de la década de los 50 del siglo pasado por un grupo religioso estadounidense, provocando desde los imaginarios occidentales un violento proceso de cambio en su cosmovisión y ethos. A pesar de los más de 60 años de contacto, la guerra se mantiene vigente como institución social dentro de los imaginarios simbólicos y los guerreros waorani como referentes de identidad, tradición e historia. La guerra y la venganza expresadas en un característico código guerrero ha sido para los waorani un articulador social, pues otorga prestigio a sus participantes y reconstruye el ethos tribal, reafirma alianzas matrimoniales y relaciones de parentesco, siendo entonces una expresión vigente de la cultura tradicional. Este artículo debate desde la investigación etnográfica como la guerra y venganza se convierten en espacios de reafirmación cultural en un contexto moderno.<hr/>Abstract Os waorani são um grupo cultural de florestas tropicais húmidas que habitam a Amazónia equatoriana; o seu contacto formal com a sociedade nacional equatoriana foi feito no final da década de 1950 do século passado por um grupo religioso americano, provocando no imaginário ocidental um violento processo de mudança na sua visão de mundo e no seu ethos. Apesar de mais de 60 anos de contacto, a guerra continua vigente como instituição social dentro dos imaginários simbólicos, e os guerreiros waorani como referências de identidade, tradição e história. A guerra e a vingança expressas em um código guerreiro característico têm sido para os waorani articuladores sociais, pois prestigiam os seus participantes e reconstroem o ethos tribal, reafirmam as alianças conjugais e as relações de parentesco, sendo então expressões atuais da cultura tradicional. Este artigo discute a partir de pesquisas etnográficas como a guerra e a vingança se tornam espaços de reafirmação cultural em um contexto moderno. <![CDATA[Between dolls and parents: a reflection on <em>ritxo(k)o</em> karajá]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300771&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo busca revisitar o tema das bonecas karajá a partir de extensa revisão da bibliografia e de minha experiência em campo. A intenção é articular duas discussões historicamente separadas nas pesquisas sobre os Karajá: os estudos sobre os objetos e as discussões sobre a produção da pessoa, parentesco e corpo. Defendo que as ritxo(k)o fazem parte das redes de relações de parentesco. A produção, a venda ou o presentear das peças ativa relações entre grupos de mulheres. Ao mesmo tempo, o ato de presentear as meninas pequenas com ritxo(k)o integra um conjunto de atos que constroem corpos aparentados, como os de avó e neta. As ritxo(k)o também são um modo de estabelecer relações com a alteridade dos brancos através do presente, da venda e da relação com pesquisadores. Com os benefícios adquiridos das relações com os brancos, os Karajá põem em movimento, novamente, a produção dos corpos aparentados, transformando dinheiro e bens materiais em comida e presentes para sua família. A alimentação, os cuidados diários, o uso dos termos corretos de parentesco e presentes, como as ritxo(k)o, mas também de bens industrializados, a troca de afetos, o aconselhamento, a proteção através da categoria de brotyré são parte das ações que garantem um processo bem-sucedido de parentesco.<hr/>Abstract This article aims to revisit the theme of the karajá dolls reflecting upon a broad bibliography review and my field work. The goal is to articulate two historically separated discussions in Karajá’s research: the study on objects and the discussions about the personhood, kinship and body. I argue that the ritxo(k)o are part of the networks of kinship relationships. Their production, sale or gifting activates relationships between groups of women. At the same time, the act of gifting ritxo(k)o to small girls is part of a set of acts that builds kin-bodies, such as grandmother and granddaughter. The ritxo(k)o are also a way of establishing relationships with the alterity of white people, either through gifting, selling or by establishing a relationship with researchers. Using the benefits gained from these relationships, the Karajá set in motion, once again, the production of kin-bodies, turning money and material goods into food and gifts for their family. Food, daily care, use of the correct terms of kinship and gifts, such as ritxo(k)o, but also industrialized goods, the exchange of affections, advice, protection through the brotyré category are part of the actions that guarantee a successful kinship process. <![CDATA[The gender as catastrophe: religious performativities and the emergence of the “gender ideology” in Brazil]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300795&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde finales de la década de 1990 ha venido proliferando una literatura religiosa que utiliza la expresión “ideología de género” para denunciar una grave amenaza, capaz de liquidar la existencia humana. En el transcurso de la última década, la expresión ha sido progresivamente incorporada por diferentes grupos políticos y ha conquistado un espacio muy significativo de decisiones sobre el reconocimiento de derechos sexuales y reproductivos, políticas educativas, procesos de paz y elecciones en muchos países del mundo. En este artículo recurro a la teoría de la performatividad de Judith Butler para analizar las discursividades manejadas en la producción de esa categoría, su contexto de emergencia y los efectos de su difusión en Brasil.<hr/>Abstract Since the late 1990’s, a religious literature that uses the term “gender ideology” to denounce a serious threat, capable of liquidating human existence has proliferated. Over the last decade, the expression has gradually been incorporated by different political groups and has gained a significant place in decisions regarding the recognition of sexual and reproductive rights, educational policies, peace processes and electoral disputes in many countries. In this article, I resort of Judith Butler’s theory of performativity to analyze the discursiveness engendered in the production of this category, its emergency context and the effects of its diffusion in Brazil. <![CDATA[The happy story of a “thingist”]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0873-65612021000300819&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This essay is an ethnographic analysis of the life history of a middle-aged man living in a small town in southern Portugal during the “austerity” crisis. Pedro’s initial engagement with caring for older persons eventually led him to a fascination with “things”, to such an extent that his friends jokingly call him a coisista (a ‘thingist’). His life story, as that of someone who has become a specialist in dealing with what happens to domestic objects when households break down, can help us throw light on the complexities of the process of objectification. Taking recourse to a long tradition of phenomenological analyses, the essay focuses on the mysterious relation between things and objects attempting to relate it to contemporary developments in sociocultural anthropology of the notions of personhood, company, and transcendence.<hr/>Resumo Este ensaio é uma análise etnográfica da história de vida de Pedro, um homem de meia idade que vivia numa pequena cidade do interior do Alentejo durante a década que se seguiu à crise da “austeridade”. A sua vocação para cuidar de pessoas idosas levou Pedro a adquirir um fascínio por “coisas”, ao ponto de os seus amigos lhe chamarem por piada um coisista. O ensaio propõe que a vida de Pedro, como alguém que se tornou um especialista em lidar com o que acontece aos objetos domésticos quando as casas terminam, pode ajudar-nos a fazer sentido das complexidades implícitas nos processos de objetificação. Recorrendo a uma longa tradição de análises fenomenológicas, o ensaio põe o enfoque sobre a natureza misteriosa da relação entre coisas e objetos, esforçando-se por dar sentido aos desenvolvimentos recentes que têm ocorrido na antropologia sociocultural em relação às noções de pessoa, companhia e transcendência.