Scielo RSS <![CDATA[Revista de Enfermagem Referência]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0874-028320210001&lang=pt vol. serV num. 5 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[Cultura organizacional de segurança na pandemia pela COVID-19]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Cuidado cardiovascular seguro no ensino de enfermagem: perspetiva de docentes, discentes e graduados]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: A segurança do paciente é essencial para a promoção da qualidade assistencial, especialmente quando associada ao impacto epidemiológico global e regional da saúde cardiovascular, evidenciando a necessidade da introdução clara da temática nos currículos de saúde. Objetivo: Analisar a formação em enfermagem no domínio do cuidado cardiovascular seguro. Metodologia: Estudo hermenêutico realizado no curso de enfermagem de uma universidade pública do interior do Nordeste brasileiro com docentes, discentes e graduados. A amostragem foi por conveniência. As entrevistas e grupos focais sofreram análise categorial temática com referencial teórico do guia curricular de segurança do paciente da Organização Mundial de Saúde. A amostra final foi de 46 participantes. Resultados: As categorias resultaram nos temas: O cuidado é complexo e o seu ensino é fragmentado; A falta de especificidade no ensino do cuidado cardiovascular seguro; O reconhecimento do cuidado cardiovascular seguro e Os desafios do ensino e aprendizagem no cuidado cardiovascular seguro. Conclusão: O ensino do cuidado cardiovascular seguro mostrou-se indireto e fragmentado por todos os grupos de participantes.<hr/>Abstract Background: Patient safety is essential for the promotion of quality of care, especially when associated with the global and regional epidemiological impact of cardiovascular health, highlighting the need for a clear introduction of the theme in the health curriculum. Objective: Analyze nursing teaching in the field of safe cardiovascular care. Methodology: Hermeneutic study carried out in the nursing course of a public university in the interior of Northeastern Brazil with teachers, students, and graduates. Sampling was by convenience. The interviews and focus groups were submitted to thematic categorical analysis with theoretical reference of the Curricular guide of patient safety of the World Health Organization. The final sample was 46 participants. Results: The categories resulted in the themes: Care is complex and its teaching is fragmented, The lack of specificity in teaching safe cardiovascular care, The recognition of safe cardiovascular care and The challenges of teaching and learning in safe cardiovascular care. Conclusion: The teaching of safe cardiovascular care proved to be indirect and fragmented by all groups of participants.<hr/>Resumen Marco contextual: La seguridad del paciente es esencial para la promoción de la calidad asistencial, especialmente cuando se asocia con el impacto epidemiológico global y regional de la salud cardiovascular, lo que pone de manifiesto la necesidad de introducir claramente el tema en los planes de estudios sanitarios. Objetivo: Analizar la formación de enfermería en el dominio del cuidado cardiovascular seguro. Metodología: Estudio hermenéutico realizado en los estudios de enfermería de una universidad pública del interior del Nordeste brasileño con profesores, estudiantes y graduados. La muestra fue por conveniencia. Las entrevistas y los grupos focales se sometieron a un análisis temático categórico con referencia teórica a la Guía Curricular sobre Seguridad del Paciente de la Organización Mundial de la Salud. La muestra final fue de 46 participantes. Resultados: Las categorías dieron lugar a los siguientes temas: El cuidado es complejo y su enseñanza está fragmentada; La falta de especificidad en la enseñanza del cuidado cardiovascular seguro; El reconocimiento del cuidado cardiovascular seguro y Los desafíos de la enseñanza y el aprendizaje en el cuidado cardiovascular seguro. Conclusión: La enseñanza del cuidado cardiovascular seguro resultó ser indirecta y estar fragmentada en todos los grupos de participantes. <![CDATA[Cuidados de enfermagem omissos: perceção de enfermeiros de um hospital de oncologia português]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: Os cuidados de enfermagem, deixados por fazer ou adiados, comprometem a segurança do doente. A prevenção de cuidados de enfermagem omissos (CEO) constitui um dos desafios da atualidade. Objetivos: Identificar os CEO percecionados pelos enfermeiros de um hospital de oncologia. Metodologia: Estudo descritivo de natureza qualitativa assente em pressupostos do estudo caso. A amostra foi constituída por 10 enfermeiros com aplicação de entrevista semiestruturada. Obtido consentimento informado dos participantes. Resultados: Apurou-se como categoria central: CEO, constituída pelas subcategorias, definição, impacto e tipologia. Para os participantes, a definição da problemática acarreta implicações para os diferentes agentes de cuidado causando impacto no doente/família, no enfermeiro e na profissão. Quanto à tipologia, foram reportados como omissos os cuidados relacionados com a dimensão afetiva/relacional do cuidar, componente técnica, atividades interdependentes e de suporte à prestação de cuidados. Conclusão: Obteve-se um conhecimento contextual desta problemática, tornando-se relevante a investigação sobre as razões subjacentes à omissão destes cuidados por forma a que se redesenhem as práticas dos enfermeiros.<hr/>Abstract Background: Delayed or unfinished care compromise patient safety. Prevention of missed nursing care (MNC) is one of today’s challenges. Objective: To identify MNC perceived by the nurses of an oncology hospital. Methodology: Qualitative descriptive study based on some assumptions of case studies. The sample consisted of 10 nurses. Data were collected through semi-structured interviews after receiving the participants’ informed consent. Results: The main category was MNC, and the subcategories were definition, impact, and typology. The participants considered that the definition of this issue has consequences for the several care agents, impacting the patient/family, the nurse, and the profession. Regarding typology, the care related to the affective/relational dimension of caring, the technical component, the interdependent activities, and the healthcare delivery support activities were reported as missed care. Conclusion: This study provided a contextual knowledge of this issue that justified the importance of understanding the reasons for the omission of these aspects of care to redesign nurses’ practices.<hr/>Resumen Marco contextual: Los cuidados de enfermería, dejados por hacer o pospuestos, comprometen la seguridad del paciente. La prevención de los cuidados de enfermería omitidos (CEO) constituye uno de los desafíos actuales. Objetivos: Identificar los CEO percibidos por los enfermeros de un hospital de oncología. Metodología: Estudio descriptivo de naturaleza cualitativa basado en los presupuestos de los estudios de caso. La muestra consistió en 10 enfermeros y se utilizó la entrevista semiestructurada. Se obtuvo el consentimiento informado de los participantes. Resultados: Como categoría central se constató CEO, constituida por las subcategorías definición, impacto y tipología. Para los participantes, la definición de la problemática conlleva implicaciones para los diferentes agentes de cuidado, que repercuten en el paciente/la familia, en el enfermero y en la profesión. En cuanto a la tipología, se indicó como omitidos los cuidados relacionados con la dimensión afectiva/relacional del cuidado, el componente técnico y las actividades de cuidados interdependientes y de apoyo a la prestación de cuidados. Conclusión: Se obtuvo un conocimiento contextual de esta problemática y la investigación de las razones subyacentes a la omisión de estos cuidados se hizo relevante para rediseñar las prácticas de los enfermeros. <![CDATA[Desenvolvimento de competências dos enfermeiros orientadores: uma visão de peritos]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: O quadro legal do Curso de Licenciatura em Enfermagem em Portugal e o Regulamento para o Exercício Profissional dos enfermeiros apontam para a contribuição do enfermeiro na formação dos estudantes de enfermagem. Objetivo: Caracterizar o processo de desenvolvimento de competências dos enfermeiros orientadores de ensino clínico. Metodologia: Estudo qualitativo, utilizando a metodologia da Grounded Theory. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas a 7 enfermeiros peritos. A amostragem teórica foi conduzida de acordo com as necessidades identificadas no processo de codificação. A análise e tratamento dos dados seguiu a metodologia em uso. Resultados: Os aspetos caracterizadores do desenvolvimento de competências dos orientadores são a nível educacional, a socialização primária e secundária, e a nível profissional, a experiência, o conhecimento, a capacidade de análise e a iniciativa profissional. Conclusão: Os peritos evidenciam no seu desenvolvimento de competências as vivências de natureza educacional e escolar que promovem a reflexão critica e uma postura proativa e aspetos de natureza profissional como a perícia, a capacidade de análise e a motivação.<hr/>Abstract Background: In Portugal, the legal framework of the Undergraduate Degree in Nursing and the Regulation of Nursing Practice point to the nurse’s contribution to nursing students’ education. Objective: To characterize the process of developing clinical preceptors’ skills. Methodology: Qualitative study, using the Grounded Theory methodology. Semi-structured interviews were conducted with 7 expert nurses. Theoretical sampling was used based on the needs identified in the coding process. Data analysis and treatment followed the methodology adopted. Results: The following aspects characterize the development of clinical preceptors’ skills: primary and secondary socialization at the educational level, and experience, knowledge, analytical skills, and professional initiative at the professional level. Conclusion: Throughout the development of their skills, the experts highlighted the educational and academic experiences that promote critical reflection and a proactive attitude, and professional aspects such as expertise, analytical skills, and motivation.<hr/>Resumen Marco contextual: El marco legal de la licenciatura de Enfermería en Portugal y el Reglamento para el Ejercicio Profesional de los enfermeros señalan la contribución del enfermero en la formación de los estudiantes de enfermería. Objetivo: Caracterizar el proceso de desarrollo de competencias de los enfermeros orientadores de enseñanza clínica. Metodología: Estudio cualitativo, para el cual se utilizó la metodología de la teoría fundamentada (grounded theory). Se realizaron entrevistas semiestructuradas a 7 enfermeros expertos. El muestreo teórico se realizó en función de las necesidades identificadas en el proceso de codificación. Para el análisis y el tratamiento de los datos se siguió la metodología utilizada. Resultados: Los aspectos que caracterizan el desarrollo de las competencias de los orientadores son, a nivel educativo, la socialización primaria y secundaria, y a nivel profesional, la experiencia, el conocimiento, la capacidad de análisis y la iniciativa profesional. Conclusión: Los expertos destacan en el desarrollo de sus competencias las experiencias educativas y escolares que promueven la reflexión crítica y una postura proactiva, y aspectos de carácter profesional como la destreza, la capacidad de análisis y la motivación. <![CDATA[Desigualdades sociais no discurso da enfermagem brasileira: compromisso social e luta hegemónica]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: As desigualdades sociais manifestam-se como um desafio contemporâneo e os profissionais de enfermagem possuem um papel importante no seu combate, na defesa da justiça social e na promoção de relações de poder mais democráticas. Objetivo: Analisar as dimensões das desigualdades sociais nos discursos de entidades representativas da enfermagem brasileira. Metodologia: Estudo qualitativo, do tipo documental, que utilizou 10 documentos de posicionamento público de 3 sociedades da enfermagem brasileira. Resultados: O discurso sobre desigualdades sociais é representado pelas dimensões Género, Raça/Etnia, Fator económico e Outras vulnerabilidades, evidenciando a naturalização do racismo e da discriminação como condição que afeta a sociedade e a enfermagem. Os interesses específicos da enfermagem são apresentados como interesses gerais da sociedade, sobretudo quanto às dimensões de desigualdades de género e raça/etnia. Denúncia, defesa de públicos vulnerabilizados e persuasão dos atores sociais são os principais modos de organização discursiva presentes no posicionamento das entidades. Conclusão: Há um alto comprometimento discursivo das entidades com as desigualdades de grupos sociais, nomeadamente no que concerne ao género, raça/etnia, fator económico e outras vulnerabilidades, num posicionamento político de justiça social.<hr/>Abstract Background: Social inequalities are a contemporary challenge. Nurses play an important role in fighting against them, defending social justice and promoting more democratic power relations. Objective: To analyze the dimensions of social inequalities in the discourses of representing entities in Brazilian nursing. Methodology: Qualitative document study in a sample of ten public texts illustrating the positioning of 3 Brazilian nursing entities. Results: The discourse on social inequalities is represented by the dimensions of Gender, Race/Ethnicity, Economic status, and Other vulnerabilities, highlighting the normalization of racism and discrimination as factors that affect society and nursing. Nursing’s specific interests are presented as society’s general interests, particularly regarding the dimensions of gender-based and racial inequalities. The identification and defense of vulnerable groups and persuasion of social actors are the main forms of discourse organization in the entities’ position. Conclusion: Representing entities are highly committed to a discourse on social inequalities, namely gender-based, racial, related to economic status and other vulnerabilities.<hr/>Resumen Marco contextual: Las desigualdades sociales son un desafío contemporáneo y los profesionales de la enfermería tienen un papel importante que desempeñar para combatirlas, defender la justicia social y promover relaciones de poder más democráticas. Objetivo: Analizar las dimensiones de las desigualdades sociales en los discursos de las entidades representativas de la enfermería brasileña. Metodología: Estudio cualitativo de tipo documental, que utilizó 10 documentos de posicionamiento público de 3 sociedades de enfermería brasileñas. Resultados: El discurso sobre las desigualdades sociales está representado por las dimensiones de Género, Raza/Etnia, Factor económico y Otras vulnerabilidades, lo que destaca la naturalización del racismo y de la discriminación como condición que afecta a la sociedad y la enfermería. Los intereses específicos de la enfermería se presentan como intereses generales de la sociedad, especialmente en las dimensiones de desigualdades de género y raza/etnia. La denuncia, la defensa de los grupos vulnerabilizados y la persuasión de los actores sociales son los principales modos de organización discursiva presentes en el posicionamiento de las entidades. Conclusión: Existe un alto compromiso discursivo de las entidades con las desigualdades de los grupos sociales, en particular, en relación con el género, la raza/etnia, el factor económico y otras vulnerabilidades, en un posicionamiento político de justicia social. <![CDATA[Elementos-chave de uma intervenção educacional em enfermagem promotora da adaptação dos sobreviventes de cancro]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: Em todo o mundo assiste-se a um menor investimento na fase de sobrevivência ao cancro e em Portugal desconhece-se a existência de qualquer programa de intervenção centrada na adaptação dos sobreviventes de cancro. Objetivo: Explorar os elementos-chave a considerar no desenvolvimento de uma intervenção educacional em enfermagem promotora da adaptação dos sobreviventes de cancro. Metodologia: Estudo exploratório qualitativo com recurso a técnica do grupo focal com 9 peritos para a colheita dos dados. Resultados: O conhecimento sobre a doença, a autogestão dos sintomas, o autocontrolo das emoções, o conhecimento sobre estratégias de coping e o envolvimento dos familiares devem integrar o conteúdo da intervenção a desenvolver. Estratégias do tipo educacional devem ser articuladas com estratégias motivacionais e relacionais. É fulcral que os sobreviventes estejam implicados no processo de aprendizagem. O plano de cuidados deve ser individualizado e contemplar um contrato de saúde. Conclusão: Este estudo permitiu identificar um conjunto mínimo de características que deve integrar uma intervenção educacional em enfermagem.<hr/>Abstract Background: There is less investment in the cancer survival phase worldwide, and in Portugal, there is no known intervention program focused on cancer survivor adaptation. Objective: To explore the key elements in the development of an educational intervention in nursing that promotes cancer survivor adaptation. Methodology: Qualitative exploratory study using a focus group with 9 experts for data collection. Results: Knowledge about the disease, self-management of symptoms, self-control of emotions, knowledge about coping strategies, and involvement of family members should integrate the content of the intervention to be developed. Educational strategies should be articulated with motivational and relational strategies. Cancer survivors must be involved in the learning process. The care plan must be individualized and include a health contract. Conclusion: This study allowed identifying a minimum set of characteristics that should integrate an educational intervention in nursing.<hr/>Resumen Marco contextual: En todo el mundo se invierte menos en la fase de supervivencia del cáncer y en Portugal se desconoce la existencia de un programa de intervención centrada en la adaptación de los supervivientes de cáncer. Objetivo: Explorar los elementos clave que se deben considerar en el desarrollo de una intervención educativa en enfermería que promueva la adaptación de los supervivientes de cáncer. Metodología: Estudio exploratorio cualitativo, para el cual se utilizó la técnica del grupo focal con 9 expertos para recoger los datos. Resultados: El conocimiento de la enfermedad, el autocontrol de los síntomas, el autocontrol de las emociones, el conocimiento de las estrategias de afrontamiento y la participación de los miembros de la familia deben integrar el contenido de la intervención que se desarrolle. Las estrategias educativas deben articularse con las estrategias motivacionales y relacionales. Es fundamental que los supervivientes se impliquen en el proceso de aprendizaje. El plan de atención debe ser individualizado e incluir un contrato de salud. Conclusión: En este estudio se identificó un conjunto mínimo de características que debe incluir una intervención educativa en enfermería. <![CDATA[Influência da consulta pré-operatória de enfermagem na satisfação das necessidades informativas do doente]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: Em perioperatório, a informação permite ao doente desenvolver respostas adequadas às diferentes situações que vivencia. Objetivos: Avaliar, no pós-operatório, a satisfação do doente com a informação recebida; analisar a influência da consulta pré-operatória de enfermagem na satisfação das necessidades informativas do doente. Metodologia: Estudo descritivo, correlacional, quase-experimental. Os dados foram colhidos no pós-operatório, através de um questionário a dois grupos de doentes, experimental e controlo. O primeiro grupo foi alvo de consulta pré-operatória de enfermagem e o segundo recebeu a informação habitualmente dispensada no hospital. Resultados: Os resultados permitiram identificar o nível de satisfação dos doentes com a informação recebida no pré-operatório. Indicam que a consulta pré-operatória de enfermagem privilegia a proximidade e a construção de uma relação terapêutica fundamental na satisfação das necessidades informativas do doente. Conclusão: A consulta pré-operatória de enfermagem é uma atividade autónoma que promove a satisfação das necessidades informativas do doente.<hr/>Abstract Background: In the perioperative period, information allows patients to develop appropriate responses to the different situations they experience. Objectives: To assess, postoperatively, patients’ level of satisfaction with the information received; to analyze the influence of the preoperative nursing consultation on meeting patients’ information needs. Methodology: Descriptive-correlational, quasi-experimental study. Data were collected postoperatively using a questionnaire applied to two groups of patients (experimental and control). The first group received a preoperative nursing consultation, and the second group received the information usually provided at the hospital. Results: The results allowed to identify the patients’ level of satisfaction with the preoperative information received. They point out that the preoperative nursing consultation focuses on developing a close therapeutic relationship that is essential for meeting patients’ information needs. Conclusion: The preoperative nursing consultation is an autonomous activity that contributes to meeting patients’ information needs.<hr/>Resumen Marco contextual: En el período perioperatorio, la información permite al paciente desarrollar respuestas apropiadas a las diferentes situaciones que experimenta. Objetivos: Evaluar, en el período posoperatorio, la satisfacción del paciente con la información recibida; analizar la influencia de la consulta de enfermería preoperatoria en la satisfacción de las necesidades de información del paciente. Metodología: Estudio descriptivo, correlacional, cuasi-experimental. Los datos se recopilaron en el período posoperatorio mediante un cuestionario dirigido a dos grupos de pacientes, el experimental y el de control. El primer grupo fue sometido a una consulta de enfermería preoperatoria y el segundo grupo recibió la información que se suele proporcionar en el hospital. Resultados: Los resultados permitieron determinar el grado de satisfacción de los pacientes con la información recibida en el período preoperatorio. Indican que la consulta de enfermería preoperatoria favorece la proximidad y la construcción de una relación terapéutica fundamental para satisfacer las necesidades de información del paciente. Conclusión: La consulta de enfermería preoperatoria es una actividad autónoma que promueve la satisfacción de las necesidades informativas del paciente. <![CDATA[Prática docente assistencial: compartilhamento de ações para o ensino na atenção primária em saúde]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: A prática docente na atenção primária é complexa, podendo a comunidade de prática servir como espaço de formação pedagógica para os enfermeiros supervisores e enfermeiros docentes. Objetivo: Descrever as ações identificadas por enfermeiros supervisores e enfermeiros docentes em comunidade de prática docente assistencial no ensino na atenção primária em saúde. Metodologia: Pesquisa-ação, qualitativa, realizada com grupos focais com 13 enfermeiros supervisores da atenção primária e enfermeiros docentes. Utilizou-se o software de análise de dados AtlasTi 8, e análise de conteúdo de Bardin. Resultados: Obtiveram-se três categorias: Ações dos enfermeiros docentes para a qualificação da formação em enfermagem na atenção primária em saúde; Ações dos enfermeiros supervisores para a qualificação da formação em enfermagem na atenção primária em saúde; Ações das Instituições de Ensino e de Saúde para a qualificação da prática docente na atenção primária em saúde. Conclusão: Os membros constituíram-se enquanto uma comunidade de prática, pois compartilharam interesses comuns, levando ao engajamento sobre definição de ações no exercício docente com especificidade na atenção primária.<hr/>Abstract Background: Teaching in primary health care is complex, and the community of practice (COP) can be a place of pedagogical training for nurse tutors and nurse teachers. Objective: To describe the actions identified by nurse tutors and nurse teachers of a COP in primary care teaching. Methodology: Qualitative participatory action research carried out with 13 primary care nurse tutors and nurse teachers using focus groups. Data analysis used the Atlas Ti 8 software program, following Bardin’s content analysis approach. Results: Three categories emerged: Nurse teachers’ actions for the qualification of nursing education in Primary Health Care; Nurse tutors’ actions for the qualification of nursing education in Primary Health Care; and Education and Health Institutions’ actions for the qualification of teaching practices in Primary Health Care. Conclusion: The participants established a COP because they shared common interests, which led to the commitment to defining actions in primary health care teaching.<hr/>Resumen Marco contextual: La práctica docente en atención primaria es compleja, y la comunidad de práctica puede servir como espacio de formación pedagógica para los enfermeros supervisores y enfermeros docentes. Objetivo: Describir las acciones identificadas por los enfermeros supervisores y enfermeros docentes en la comunidad de práctica docente asistencial en la enseñanza de la atención primaria de la salud. Metodología: Investigación-acción cualitativa realizada mediante grupos focales con 13 enfermeros supervisores de atención primaria y enfermeros docentes. Se utilizó el software de análisis de datos AtlasTi 8 y el análisis de contenido de Bardin. Resultados: Se obtuvieron tres categorías, Acciones de los enfermeros docentes para la cualificación de la enseñanza de la enfermería en la atención primaria de la salud; Acciones de los enfermeros supervisores para la cualificación de la formación en enfermería en la atención primaria de la salud; Acciones de las instituciones de Enseñanza y salud para la cualificación de la práctica docente en la atención primaria de la salud. Conclusión: Los miembros se constituyeron como una comunidad de práctica, ya que compartían intereses comunes, lo que los llevó a comprometerse en la definición de acciones en el ejercicio docente, con especificidad en la atención primaria. <![CDATA[Protocolo de intervenção individual baseado na terapia de estimulação cognitiva em idosos com perturbação neurocognitiva ligeira]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: A estimulação cognitiva (EC) é uma das terapias não-farmacológicas (TNF) recomendadas e com melhores evidências na perturbação neurocognitiva ligeira (PNCL), permitindo estimular a neuroplasticidade e a reserva cognitiva, podendo atenuar a progressão do declínio cognitivo no idoso com PNCL. Objetivo: Apresentar detalhadamente a estrutura e o conteúdo de um protocolo de intervenção em idosos com PNCL, baseada na EC individual. Metodologia: Identificação das fases preliminares ao desenho do protocolo de intervenção. Resultados: Protocolo de intervenção individual baseado na EC, composto por esquema base de 6 sessões, com frequência bissemanal e com duração aproximada de 45 minutos por sessão, administrado por terapeutas treinados. Conclusão: O programa de EC individual pormenorizado facilita a sua implementação e disseminação, podendo ter implicações relevantes na prática clínica e na investigação da PNCL.<hr/>Abstract Background: Cognitive stimulation (CS) is one of the recommended non-pharmacological therapies (NPTs) with the best evidence base for mild neurocognitive disorder (mNCD). It stimulates neuroplasticity and cognitive reserve and can reduce the progression of cognitive decline in older adults with mNCD. Objective: To describe the structure and content of an individual CS intervention protocol for older adults with mNCD. Methodology: Identification of the stages preceding the design of the intervention protocol. Results: Individual CS therapy intervention protocol, consisting of a program implemented by trained therapists with six sessions, twice a week, each lasting around 45 minutes. Conclusion: The detailed individual CS protocol facilitates its implementation and dissemination and can have significant implications for clinical practice and research on mNCD.<hr/>Resumen Marco contextual: La estimulación cognitiva (EC) es una de las terapias no farmacológicas (TNF) recomendadas y con mejores evidencias en el trastorno neurocognitivo leve (TNL), lo que permite estimular la neuroplasticidad y la reserva cognitiva y puede atenuar la progresión del deterioro cognitivo en los ancianos con PNCL. Objetivo: Presentar detalladamente la estructura y el contenido de un protocolo de intervención en ancianos con TNL, basado en la EC individual. Metodología: Identificación de las fases preliminares al diseñar el protocolo de intervención. Resultados: Protocolo de intervención individual basado en la EC, compuesto por un esquema básico de 6 sesiones, quincenales y con una duración aproximada de 45 minutos por sesión, administrado por terapeutas formados. Conclusión: El programa individual detallado de EC facilita su aplicación y difusión, y puede tener implicaciones relevantes para la práctica clínica y la investigación del TNL. <![CDATA[Reações à queda do cabelo e estratégias de enfrentamento dos adolescentes com doença oncológica]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: O cancro na adolescência tem um impacte importante no desenvolvimento psicossocial e físico, sendo a queda do cabelo considerada foco de grande ansiedade e stresse. Objetivos: Identificar as reações emocionais à queda do cabelo dos adolescentes com doença oncológica; as estratégias de coping mais utilizadas; e as percecionadas como mais eficazes; bem como, analisar as relações entre reações emocionais e estratégias utilizadas; e as relações entre variáveis demográficas/clínicas e reações emocionais, estratégias utilizadas e respetiva eficácia. Metodologia: Estudo quantitativo, transversal, descritivo-correlacional, com uma amostra de 30 adolescentes. Resultados: Salienta-se que a queda do cabelo é um problema considerado grande/urgente, sendo a tristeza/choro e o medo/irritabilidade as emoções que melhor descrevem a reação dos adolescentes. Os resultados indicam, também, as estratégias mais utilizadas, as percecionadas como mais eficazes e a existência de relações entre reações emocionais e estratégias de coping utilizadas, assim como, entre variáveis demográficas, reações emocionais e estratégias. Conclusão: O conhecimento das reações à queda do cabelo destes adolescentes e das estratégias de enfrentamento, é essencial para uma prática de enfermagem mais direcionada.<hr/>Abstract Background: Cancer in adolescence has a significant impact on psychological and physical development, and hair loss is a major cause of anxiety and stress. Objectives: To identify emotional reactions to hair loss in adolescents with cancer, the most frequently used coping strategies, and those perceived as most effective; to analyze the relationship between emotional reactions and the strategies used and between demographic/clinical variables and emotional reactions, strategies used, and their efficacy. Methodology: Quantitative, cross-sectional, descriptive-correlational study with a sample of 30 adolescents. Results: Hair loss is a large/emergency problem, and sadness/crying and fear/irritability are emotions that best describe the adolescents’ reactions. The results also show the most frequently used strategies, those perceived as most effective, and the relationships between emotional reactions and coping strategies used and between demographic variables, emotional reactions, and strategies. Conclusion: The knowledge of these adolescents’ reactions to hair loss and their coping strategies is essential for a more targeted nursing practice.<hr/>Resumen Marco contextual: El cáncer en los adolescentes tiene un gran impacto en el desarrollo psicosocial y físico, y la pérdida de cabello se considera un foco de gran ansiedad y estrés. Objetivos: Identificar las reacciones emocionales a la caída del cabello de los adolescentes con enfermedad oncológica; las estrategias de coping más utilizadas, y las que se perciben como más eficaces; así como analizar las relaciones entre las reacciones emocionales y las estrategias utilizadas, y las relaciones entre las variables demográficas/clínicas y las reacciones emocionales, las estrategias utilizadas y su respectiva eficacia. Metodología: Estudio cuantitativo, transversal, descriptivo-correlacional, con una muestra de 30 adolescentes. Resultados: Se destaca que la caída del cabello es un problema considerado grande/urgente, en el cual la tristeza/llanto y el miedo/la irritabilidad son las emociones que mejor describen la reacción de los adolescentes. Los resultados también indican las estrategias más utilizadas, las percibidas como más eficaces y la existencia de relaciones entre las reacciones emocionales y las estrategias de coping utilizadas, así como entre las variables demográficas, las reacciones emocionales y las estrategias. Conclusión: Conocer las reacciones a la caída del cabello de estos adolescentes y sus estrategias de afrontamiento es esencial para una práctica de enfermería más enfocada. <![CDATA[Sintomatologia musculosquelética nos estudantes de enfermagem: o papel dos fatores psicossociais]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: Durante todo o curso, os estudantes de enfermagem estão expostos a fatores que podem contribuir para uma diminuição da sua qualidade de vida e do seu estado de saúde em geral, quando associados a sintomatologia musculoesquelética. Objetivo: Identificar os fatores psicossociais associados à presença de sintomatologia musculoesquelética no estudante do curso de licenciatura em enfermagem. Metodologia: Estudo transversal, com 253 estudantes de escolas superiores de enfermagem. A recolha de dados foi realizada em março e abril de 2018, através de um questionário autopreenchido incluindo variáveis sociodemográficas, bem como questionários Nórdico Músculo-esquelético (QNM), Questionário Estado de Saúde (SF-36) e a Escalas de Ansiedade Depressão e Stress (EADS-21). Resultados: A ansiedade, stress e depressão foram identificadas como variáveis associadas à presença de sintomatologia musculoesquelética, interferindo na saúde dos estudantes de enfermagem. Conclusão: Existem fatores psicossociais associados à sintomatologia musculosquelética nos estudantes de enfermagem. Conhecer estes fatores de risco irá permitir que se possam planear atempadamente estratégias de prevenção e, também, contribuir para a potenciação do processo de aprendizagem.<hr/>Abstract Background: Throughout their education, nursing students are exposed to factors that can decrease their quality of life and general health status when associated with musculoskeletal symptoms. Objective: To identify the psychosocial factors associated with the occurrence of musculoskeletal symptoms in undergraduate nursing students. Methodology: Cross-sectional study with 253 students from university-level nursing schools. Data were collected between March and April 2018 through a self-administered questionnaire including sociodemographic variables and the Portuguese versions of the Nordic Musculoskeletal Questionnaire (NMQ), the 36-Item Short-Form Survey (SF-36), and the Depression, Anxiety, and Stress Scale (EADS-21). Results: Anxiety, stress, and depression were identified as variables associated with the occurrence of musculoskeletal symptoms affecting nursing students’ health. Conclusion: There are psychosocial factors associated with musculoskeletal symptoms in nursing students. Understanding these risk factors will allow for the timely planning of prevention strategies and contribute to enhancing the learning process.<hr/>Resumen Marco contextual: Durante todo el curso, los estudiantes de enfermería están expuestos a factores que pueden contribuir a la disminución de su calidad de vida y de su estado de salud en general cuando se asocian con la sintomatología musculoesquelética. Objetivo: Identificar los factores psicosociales asociados con la presencia de sintomatología musculoesquelética en el estudiante de enfermería. Metodología: Estudio transversal, con 253 estudiantes de escuelas de enfermería. La recopilación de datos se llevó a cabo en marzo y abril de 2018 mediante un cuestionario autocompletado que incluía variables sociodemográficas, así como los cuestionarios Nórdico Músculo-esquelético (QNM), Cuestionario Estado de Salud (SF-36) y la Escalas de Ansiedad, Depresión y Estrés (EADS-21). Resultados: La ansiedad, el estrés y la depresión se identificaron como variables asociadas a la presencia de sintomatología musculoesquelética, que interfieren en la salud de los estudiantes de enfermería. Conclusión: Hay factores psicosociales asociados con la sintomatología musculoesquelética en los estudiantes de enfermería. Conocer estos factores de riesgo permitirá planificar oportunamente las estrategias de prevención y contribuirá también a mejorar el proceso de aprendizaje. <![CDATA[Tradução, adaptação cultural e validação do Meaning in Suffering Test para português europeu]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: As diferenças paradoxais identificadas entre a forma como as pessoas experienciam a dor, independente da sua intensidade, e o sofrimento a ela associado, relacionam-se com os sistemas de crenças e valores. Objetivos: Validar o Meaning in Suffering Test (MIST) para a população portuguesa e determinar as suas características psicométricas. Metodologia: Este estudo apresenta o processo de adaptação transcultural, realizado numa amostra de 187 pessoas com doença reumática músculo-esquelética (DRM), com recurso a questionário sociodemográfico, clínico e o MIST-P. Resultados: A amostra, maioritariamente do sexo feminino, tinha 49,9±12,1 anos. O MIST-P apresenta bons valores de fidelidade (alfa de Cronbach de 0,833). A análise fatorial determinou a organização dos 12 itens em 2 fatores: Sentido e respostas face ao sofrimento e Características subjetivas face ao sofrimento. A escala é estável no tempo (r = 0,844). Conclusão: O MIST-P é válido e fiável para a população portuguesa com DRM, tendo potencial para ser aplicado na investigação e na prática clínica de prevenção, controlo e integração do sofrimento inevitável.<hr/>Abstract Background: The paradoxical differences identified between the way people experience pain, regardless of its intensity, and the suffering associated with it relate to value and belief systems. Objective: To validate the Meaning in Suffering Test (MIST) for the Portuguese population and determine its psychometric characteristics. Methodology: This study presents the process of cross-cultural adaptation, carried out on a sample of 187 people with rheumatic and musculoskeletal diseases (RMDs), using a sociodemographic and clinical data questionnaire and the Teste de Sentido no Sofrimento (Portuguese version of the MIST - MIST-P). Results: The sample was mostly composed of women, with a mean age of 49.9±12.1 years. The MIST-P obtained a Cronbach’s Alpha of 0.833, meaning a good reliability. The factorial analysis organized the 12 items into two factors: Meaning and responses to suffering and Subjective characteristics in the face of suffering. The scale shows stability over time (r = 0.844). Conclusion: The MIST-P is a valid and reliable tool for the Portuguese population with RMDs and can be applied in research and clinical practices aimed at the prevention, control, and integration of inevitable suffering.<hr/>Resumen Marco contextual: Las paradójicas diferencias identificadas entre la forma en que las personas experimentan el dolor, independientemente de su intensidad, y el sufrimiento asociado a este se relacionan con los sistemas de creencias y valores. Objetivos: Validar el Meaning in Suffering Test (MIST) para la población portuguesa y determinar sus características psicométricas. Metodología: Este estudio presenta el proceso de adaptación intercultural, llevado a cabo en una muestra de 187 personas con enfermedad reumática musculoesquelética (ERM), para lo cual se utilizó un cuestionario sociodemográfico, clínico y el MIST-P. Resultados: La muestra, mayoritariamente del sexo femenino, tenía 49,9±12,1 años. El MIST-P presenta buenos valores de fiabilidad (alfa de Cronbach de 0,833). El análisis factorial determinó la organización de los 12 ítems en 2 factores: Sentido y respuestas al sufrimiento y Características subjetivas ante el sufrimiento. La escala es estable a lo largo del tiempo (r = 0,844). Conclusión: El MIST-P es válido y fiable para la población portuguesa con ERM, y tiene el potencial de ser aplicado en la investigación y la práctica clínica para la prevención, el control y la integración del sufrimiento inevitable. <![CDATA[Validação da Escala de Satisfação do Cidadão com Cuidados de Enfermagem para pais de crianças hospitalizadas]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: A satisfação dos pais de crianças hospitalizadas tem sido utilizada para medir a qualidade dos cuidados de enfermagem. Objetivo: Adaptar e validar a Escala de Satisfação do Cidadão com Cuidados de Enfermagem (ESCCE) para pais de crianças hospitalizadas. Metodologia: Estudo metodológico realizado com recurso a uma amostra não probabilística de 251 pais de crianças entre os 7 e 11 anos hospitalizadas. Determinou-se a confiabilidade e a validade dos resultados, para aferir as propriedades psicométricas do instrumento. Na análise das propriedades psicométricas do instrumento determinou-se a confiabilidade através do cálculo do coeficiente alfa de Cronbach; e a validade de constructo, através de análise fatorial exploratória de componentes principais, com rotação ortogonal Varimax dos itens da escala. Resultados: A ESCCE apresenta características psicométricas adequadas para a população portuguesa de pais de crianças hospitalizadas (valor alfa de Cronbach de 0,92), garantindo-lhe a confiabilidade e validade para medir a satisfação com os cuidados de enfermagem. Conclusão: A ESCCE é um instrumento fiável e útil para avaliar a satisfação dos pais das crianças hospitalizadas.<hr/>Abstract Background: The level of satisfaction of parents of hospitalized with nursing care has been used to measure nursing care quality. Objective: To adapt and validate the Citizen Satisfaction with Nursing Care Scale (CSNCS) for parents of hospitalized children. Methodology: Methodological study using a nonprobability sample of 251 parents of hospitalized children aged 7 to 11 years. The psychometric properties of reliability and validity were examined. Reliability was assessed by calculating Cronbach’s alpha coefficient. Construct validity was assessed through an exploratory factor analysis with principal components and orthogonal Varimax rotation. Results: The CSNCS has adequate psychometric characteristics for the Portuguese population of parents of hospitalized children (Cronbach’s alpha of 0.92), ensuring its reliability and validity for measuring satisfaction with nursing care. Conclusion: The CSNCS is a reliable and useful tool to assess the level of satisfaction of parents of hospitalized children.<hr/>Resumen Marco contextual: La satisfacción de los padres de los niños hospitalizados se ha utilizado para medir la calidad de los cuidados de enfermería. Objetivo: Adaptar y validar la Escala de Satisfacción Ciudadana con los Cuidados de Enfermería (ESCCE) para los padres de niños hospitalizados. Metodología: Estudio metodológico realizado con una muestra no probabilística de 251 padres de niños de 7 a 11 años hospitalizados. Se determinó la fiabilidad y la validez de los resultados, para evaluar las propiedades psicométricas del instrumento. En el análisis de las propiedades psicométricas del instrumento, la fiabilidad se determinó mediante el cálculo del coeficiente alfa de Cronbach, y la validez del constructo se determinó mediante el análisis factorial exploratorio de los componentes principales, con rotación ortogonal Varimax de los elementos de la escala. Resultados: La ESCCE presenta características psicométricas adecuadas para la población portuguesa de padres de niños hospitalizados (valor del alfa de Cronbach de 0,92), lo que asegura la fiabilidad y la validez para medir la satisfacción con los cuidados de enfermería. Conclusión: La ESCCE es un instrumento fiable y útil para evaluar la satisfacción de los padres de los niños hospitalizados. <![CDATA[A formação em enfermagem de reabilitação em Portugal entre 1963 e 2005]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Enquadramento: A formação de especialistas em enfermagem de reabilitação sofreu sucessivas transformações, sob influência de diferentes contextos. Objetivos: Descrever a evolução da formação de enfermeiros de reabilitação em Portugal, tendo em conta as alterações no conteúdo dos planos de estudo. Metodologia: Recolha documental no Diário da República, com análise e interpretação hermenêutica das fontes com referência à especialidade de enfermagem de reabilitação, publicadas entre 1963 e 2005. Resultados: Em 1963 o Ministério do Ultramar refere a necessidade de incluir enfermeiras especialistas de reabilitação. A especialidade sofre alterações no conteúdo programático, consolidando-se no ensino superior português em 2002. Conclusão: Os planos de estudo desenvolvem-se com o contributo da crescente complexidade dos serviços de saúde, bem como da visão que a sociedade tinha da profissão. A necessidade de promover a readaptação de pessoas portadoras de deficiência também moldou o ensino ao longo dos anos.<hr/>Abstract Background: The education/training of specialists in Rehabilitation Nursing has undergone successive transformations under the influence of different contexts. Objectives: To describe the evolution of the education/training of rehabilitation nurses in Portugal, considering changes in the content of study plans. Methodology: Documentary collection in the Portuguese Official Journal (Diário da República), with hermeneutic analysis and interpretation of the sources with reference to the specialty of rehabilitation nursing, published between 1963 and 2005. Results: In 1963, the Ministry of Overseas referred to the need of including rehabilitation nurses. The study plan contents of the specialty changed until they consolidated in the Portuguese higher education in 2002. Conclusion: Study plans are greatly influenced by the growing complexity of health services and how the society views the profession. The need to promote the readaptation of people with disabilities has also shaped education/training over the years.<hr/>Resumen Marco contextual: La formación de especialistas en enfermería de rehabilitación ha experimentado sucesivas transformaciones, influidas por diferentes contextos. Objetivos: Describir la evolución de la formación de los enfermeros de rehabilitación en Portugal, teniendo en cuenta los cambios en el contenido de los planes de estudio. Metodología: Recopilación documental en el Diario de la República, con análisis e interpretación hermenéutica de las fuentes con referencia a la especialidad de enfermería de rehabilitación, publicadas entre 1963 y 2005. Resultados: En 1963 el Ministerio de Ultramar mencionó la necesidad de incluir a enfermeros especializados en rehabilitación. La especialidad experimenta cambios en el contenido programático y se consolida en la enseñanza superior portuguesa en 2002. Conclusión: Los planes de estudio se elaboran con la contribución de la creciente complejidad de los servicios de salud, así como de la visión que la sociedad tenía sobre la profesión. La necesidad de promover la rehabilitación de las personas con discapacidades también ha conformado la educación a lo largo de los años. <![CDATA[Legislar para proteger: Lei Sena, a primeira lei de saúde mental em Portugal (1889)]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Contexto: A psiquiatria em Portugal ganhou relevo como ciência nos anos de oitocentos, sendo criada legislação importante nesse âmbito e, embora os enfermeiros fossem praticantes da assistência nas diversas instituições de saúde, foi igualmente nessa época que a enfermagem nasceu como profissão. Objetivos: Analisar a lei em apreço; indicar a sua importância no desenvolvimento da psiquiatria e da saúde mental em Portugal; identificar contributos para a história da enfermagem de saúde mental e psiquiátrica portuguesa. Metodologia: Investigação histórica, utilizando-se como fonte a Lei de 4 de julho de 1889, Diário do Governo n.º 155 de 15 de julho de 1889. Resultados: Pretendia-se que a assistência dos alienados em Portugal fosse legislada e organizada, criando-se estruturas próprias para esse efeito. Contudo, as intervenções previstas a nível legislativo nunca foram concretizadas e o país manteve défices na assistência dos alienados até ao final do século XIX. Conclusão: A lei analisada foi importante para o desenvolvimento da saúde mental e da psiquiatria portuguesa, visto ter sido o primeiro documento legal emanado nesse domínio.<hr/>Abstract Background: Psychiatry gained ground as a science in the 19th century, in Portugal, and important laws were created in this context. Although nurses were care providers in various health institutions, it was also at this time that nursing was born as a profession. Objectives: To analyze the law presented; to explain its importance in the development of psychiatry and mental health in Portugal; to identify its contributions to the history of Portuguese psychiatric and mental health nursing. Methodology: Historical research, using as source the Law of 4 July 1889, Government Gazette No. 155 of 15 July 1889. Results: In Portugal, there was a need for the legislation and organization of care provision to the insane, creating structures suitable for this purpose. However, the legislative interventions planned were never implemented, and thus poor care was provided to the insane in Portugal until the end of the 19th century. Conclusion: This law was important for the development of mental health and psychiatry in Portugal because it was the first legal document issued in this domain.<hr/>Resumen Contexto: La psiquiatría en Portugal se desarrolló como ciencia en el siglo XIX, se creando una importante legislación en esta área y, si bien los enfermeros eran practicantes de asistencia en las instituciones de salud, fue también en ese momento cuando nació la enfermería como profesión. Objetivos: Analizar la ley presentada; mostrar su importancia en el desarrollo de la psiquiatría y de la salud mental en Portugal; identificar contribuciones para la historia de la enfermería de salud mental y psiquiátrica portuguesa. Metodología: Investigación histórica, utilizándose como fuente la Ley del 4 de julio de 1889, Diário do Governo n.º 155 de 15 de julio de 1889. Resultados: Se pretendía legislar y organizar la asistencia de los enajenados en Portugal, mediante la creación de estructuras para tal fin. Sin embargo, las intervenciones previstas a nivel legislativo nunca se llevaron a cabo y el país mantuvo déficits en la asistencia a los enajenados hasta finales del siglo XIX. Conclusíon: La ley analizada fue importante para el desarrollo de la salud mental y la psiquiatría portuguesa, ya que fue el primer documento legal emitido en esta área. <![CDATA[Aplicação de jogos educativos para avaliação do autocuidado em doentes cardíacos: protocolo de scoping review]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832021000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Contexto: O conhecimento sobre a doença influencia o autocuidado em doentes cardíacos e a aplicação de jogos educativos em saúde constituem uma proposta de coparticipação. Objetivo: Mapear jogos educativos destinados a avaliação do comportamento de autocuidado em doentes cardíacos. Método de revisão: Trata-se de protocolo de scoping review segundo o método do Joanna Briggs Institute, onde na definição dos participantes, conceito e contexto (PCC), serão incluídos como participantes: doentes cardíacos, sob diferentes doenças cardiovasculares; no conceito: jogos educativos para avaliação do comportamento de autocuidado; e no contexto: estudos realizados a nível ambulatório. E para tal, serão consultadas bases indexadas, como: MEDLINE, CINAHL, LILACS, ERIC, Cochrane Library, JBI Connect e literatura cinzenta. A extração e síntese dos dados serão realizadas por revisores independentes. Apresentação e interpretação dos resultados: A narrativa, tabelas e quadros permearão a apresentação e interpretação dos resultados. Conclusão: A expetativa é um resultado consolidado sobre jogos educativos para avaliação do comportamento de autocuidado em doentes cardíacos.<hr/>Abstract Context: Knowledge of the disease influences the self-care behaviors of cardiac patients, and the application of educational games in health is a proposal for co-participation. Objective: To map educational games for assessing self-care behaviors in cardiac patients. Review method: Scoping review protocol according to the Joanna Briggs Institute method based upon the PCC (Participants, Concept and Context) framework: Participants will include patients with different cardiovascular diseases; the Concept will be educational games for assessing self-care in cardiac patients; and the Context will be studies conducted in outpatient settings. Indexed databases such as MEDLINE, CINAHL, LILACS, ERIC, Cochrane Library, JBI Connect, and gray literature will be consulted. Independent reviewers will extract and synthesize the data. Presentation and interpretation of the results: A narrative summary, tables, and charts will be used to present and interpret the results. Conclusion: This study is expected to consolidate the results about educational games for assessing self-care behaviors in cardiac patients.<hr/>Resumen Contexto: El conocimiento sobre la enfermedad influye en el autocuidado en los pacientes cardíacos y la aplicación de juegos educativos en la salud constituye una propuesta de coparticipación. Objetivo: Mapear los juegos educativos destinados a evaluar el comportamiento de autocuidado en pacientes cardíacos. Método de revisión: Se trata de un protocolo de revisión exploratoria según el método del Instituto Joanna Briggs, donde en la definición de participantes, concepto y contexto (PCC) se incluirán como participantes, pacientes cardíacos con diferentes enfermedades cardiovasculares; como concepto, juegos educativos para la evaluación de la conducta de autocuidado, y como contexto, estudios realizados a nivel ambulatorio. Para ello, se consultarán bases indexadas como MEDLINE, CINAHL, LILACS, ERIC, Cochrane Library, JBI Connect y literatura gris. La extracción y la síntesis de los datos las realizarán revisores independientes. Presentación e interpretación de los resultados: La narración, las tablas y los gráficos marcarán la presentación e interpretación de los resultados. Conclusión: La expectativa es un resultado consolidado sobre los juegos educativos para la evaluación del comportamiento de autocuidado en los pacientes cardíacos.