Scielo RSS <![CDATA[Psicologia]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0874-204919980001&lang=es vol. 12 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Social factors affecting risk perception</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20491998000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste texto procura-se fazer uma introdução a uma área de estudos relativamente recente nas ciências sociais: a percepção de riscos, tentando-se em primeiro lugar caracterizar o objecto deste domínio de investigação e diferenciá-lo da abordagem do risco pelas ciências naturais. Analisam-se em seguida, num breve resumo histórico, as diversas tendências que, agora dentro da psicologia, se têm interessado por este tema. Finalmente, na última parte do texto, defende-se a necessidade de uma abordagem psicossociológica da percepção de riscos. Tal abordagem permite considerar, na compreensão das estimativas de probabilidade que os indivíduos fazem dos riscos a que estão sujeitos, dois aspectos fundamentais: (1) o contexto social em que estas estimativas são produzidas e (2) as funções individuais destas estimativas. Para ilustrar esta perspectiva apresentam-se resumidamente resultados de pesquisas que mostram como a diversidade do risco subjectivo pode ser explicado por factores de ordem individual (manutenção da saúde mental em condições de ameaça crónica), factores de ordem interpessoal (envolvimento amoroso), factores de ordem grupal (normas e crenças grupais) e factores de ordem ideológica.<hr/>This article is an introduction to a recently developed area in social Sciences: risk perception. First of all a characterisation of this area of research is presented, as opposed to the conception of risk by the natural Sciences. Then, a brief historical review of the different approaches to this field in psychology is presented. Finally, in the last part of the text, a social psychological approach to the issue of risk perception is advanced. Such an approach allows a more comprehensive understanding of the way lay people estimate the probabilities of different hazards, considering (1) the social context in which risk estimates are produced and (2) the individual functions of those estimates. To illustrate this approach, several pieces of research are presented showing that the variability of subjective risk can be explained by individual factors (the need to maintain mental health under continuous threat), interpersonal factors (love commitment), group factors (group identity, group norms and group beliefs) and ideological factors (political identity). <![CDATA[<b>Cogntive Factors Related to Preventive Behaviour Towards Dam-Break Induced Floods</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20491998000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Segundo a teoria da adaptação cognitiva (Taylor, 1983,1989) face a uma situação de ameaça, as pessoas desenvolvem ilusões de modo a manterem-se mentalmente saudáveis. Por outro lado, o modelo desenvolvido por Bandura (1977,1989) sugere que a crença específica de que se pode realizar um comportamento aumenta a probabilidade de se efectivar o mesmo. O estudo apresentado neste artigo foi desenvolvido com o objectivo de compreender a utilização destes mecanismos cognitivos na prevenção de cheias provocadas pelo rebentamento de barragens. Foram formuladas duas hipóteses principais: 1) os indivíduos que residem numa zona de maior risco desenvolvem uma maior subestima da ameaça e apresentam ilusões positivas; 2) os indivíduos que acreditam que podem realizar comportamentos de prevenção e simultaneamente acreditam na eficácia desses comportamentos serão aqueles que efectuam um maior número de acções de prevenção. Foram inquiridos 91 indivíduos de ambos os sexos habitantes de Silves, cidade que se situa a aproximadamente 15 quilómetros de duas barragens. Os resultados apoiam as hipóteses colocadas e são analisadas as suas implicações para a realização de acções de prevenção nesta localidade.<hr/>According to the Cognitive Adaptation Theory (Taylor, 1983, 1989), people under threat develop cognitive illusions in order to preserve mental health. Bandura's Theory of Self-Efficacy (1977,1989) proposes that the belief of ability to perform a specific behaviour increases the probability of performing it. This study was conceived in order to understand the use of those cognitive strategies on the prevention of dam-break induced floods. Two main hypothesis were tested: (1) subjects living in a higher risk area will present an under-estimation of the flood threat and positive illusions, as compared to those living in safer areas; and (2) subjects who believe in their capacities to perform the preventive behaviour and those who believe in the efficacy of that preventive behaviour will more probably implement that behaviour. 91 residents of a small Portuguese town located 9 miles after two dams (Silves) were interviewed. Results support our hypotheses, and some implications are drawn to a preventive campaign in that area. <![CDATA[<b>Love and perceived invulnerability towards AIDS</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20491998000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es O estudo apresentado pretendeu salientar a importância do conhecimento dos factores socio-cognitivos subjacentes à subestima do risco de infecção à Sida. O objectivo principal da pesquisa foi estabelecer um padrão típico dos determinantes da percepção de invulnerabilidade à doença considerando três níveis de análise: um nível individual, com base na teoria da adaptação cognitiva (Taylor e Brown, 1988), um nível interpessoal, com base na teoria do amor de Sternberg (1988), e um nível intergrupal, com base na teoria da identidade social (Tajfel, 1984). O estudo realizado por inquérito junto de 362 estudantes universitários mostra que, embora as variáveis de nível interpessoal sejam as que mais permitem prever a percepção de invulnerabilidade à Sida, todos os níveis apresentam contributos significativos. É apresentado um modelo de análise que pretende integrar as principais variáveis que contribuem para a explicação da percepção de invulnerabilidade à Sida.<hr/>This study aims toshow the importance of social and cognitive factors to understand the underestimation of AIDS risk.The main goal of this research was to establish the determinants of perceived invulnerability to this disease, considering three levels of analysis: an individual level based on the Cognitive Adaptation Theory (Taylor & Brown, 1988), an inter-personal level based on Sternberg Theory of Love (1984) and a inter-group level based on Social Identity Theory (Tajfel, 1984). 362 university students answered a structured survey. Results show that although interpersonal variables (specifically optimism about their partner) was the best predictor of perceived invulnerability to AIDS, all the other levels significantly contribute to the explanation of that variation. <![CDATA[<b>Unemployment threat</b>: <b>Stress and coping in different cultures of work organizations: The case of banking</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20491998000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Em termos gerais, pretendemos demonstrar que a cultura organizacional poderá constituir um factor de stress organizacional, influenciando a percepção de ameaça de desemprego e o tipo de estratégias de coping utilizadas, podendo assim assumir um papel relevante enquanto variável de prevenção do stress a nível organizacional. Ao longo deste trabalho estarão em análise duas dimensões distintas. Por um lado, uma dimensão individual -percepção da ameaça de desemprego e estratégias de coping utilizadas - tendo como referencial teórico o modelo de stress de Lazarus e Folkman (1984). Por outro lado, uma dimensão organizacional - cultura organizacional - tendo como referencial conceptual o modelo dos valores contrastantes de Quinn (1983). O estudo foi realizado no sector bancário português em virtude das inúmeras transformações que tem sofrido, particularmente nos últimos dez anos. A amostra foi recolhida em seis instituições distintas, tendo sido feita uma análise comparativa das variáveis individuais e organizacionais em estudo. Os resultados mostram que a percepção de ameaça de desemprego está directamente associada à cultura organizacional de objectivos e inversamente às de apoio e inovação. A avaliação de recursos para lidar com a situação de desemprego é maior quando há uma percepção da cultura organizacional orientada para o apoio, inovação e objectivos. Contrariamente às hipóteses formuladas, não se conseguiu identificar um padrão claro de associação entre as estratégias de coping e a cultura organizacional.<hr/>We intend to show that organizational culture can be seen as a moderator factor on people's perception of loosing their job and can also have an active role on people's choice of the best way to cope with that situation. Organizational culture could be conceptualized as an important factor when dealing with occupational stress prevention. Our study focus on two different levels. On one hand an individual perspective concerning the perception of threat of loosing one's job and the coping strategies people use to face that situation (stress, appraisal and coping model, Lazarus and Folkman, 1984). On the other hand an organizational level to what concerns the organizational culture of the different organizations (QuimTs model of organizational culture, 1983). This study was rim at Portuguese banking sector due a lot of changing it had been through, specially over the last ten years. Our sample was gathered within six different banks to come to a comparative approach of the individual and organizational variables involved. Results show that the threat of being fired is directly associated to the perception of the organizational culture as oriented toward goals, and inversely related to its perception as oriented towards support and innovation. The evaluation of resources to deal with the threat is directly related with a perception of organizational culture oriented towards support, innovation and goals. Contrarily to our hypothesis, no clear pattern of association between coping strategies and organizational culture was found. <![CDATA[<b>Anchoring process and social représentations of intelligence</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20491998000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Les études présentées ici ont pour objectif d'illustrer le caractère dynamique des représentations sociales. En faisant varier les contextes dans lesquels le concept d'intelligence est évoqué, nous cherchons à montrer que différentes situations de communication entrainent la formation de différentes représentations de l'intelligence. Nos résultats suggèrent en outre que les représentations formées en situation de comparaison sociale sont ancrées, d'une part, dans le système de pensée du groupe auquel les individus s'identifient, et, d'autre part, dans des dimensions perçues comme pertinentes pour différencier le groupe d'appartenance du groupe externe.<hr/>O objectivo dos estudos apresentados é ilustrar o carácter dinâmico das representações sociais. Ao fazer variar os contextos nos quais o conceito de inteligência é evocado, procuramos mostrar que diferentes situações de comunicação conduzem à formação de diversas representações da inteligência. Além disso, os resultados sugerem que as representações formadas em situação de comparação social são ancoradas, por um lado, no sistema de pensamento do grupo com que os indivíduos se identificam e, por outro nas situações percepcionadas como relvantes para difrenciar o grupo de pertença do grupo esterior.<hr/>The presente studies aim to illustrate the dynamics of social représentations. In varying the contexts in which the concept of intelligence is evoked, we attempt to show that different conununication settings lead to the formation of different représentations of intelligence. Moreover, our results suggest that the représentations which are formed in social comparison situations are anchored both in the thought system of the group with which individuais indentify, and in the dimensions perceived as relevant to intergroup differentiation. <![CDATA[<b>Personal conceptiond of intelligence, attributions and school achievement</b>: <b>development of a comprehensive model of inter-relations during adolescence</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20491998000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es A construção de um modelo compreensivo da motivação para a realização escolar durante a adolescência, em que as relações entre as concepções pessoais de inteligência, as dimensões atribucionais e os resultados escolares são analisadas, recorreu à utilização do modelo de equações estruturais Lisrel. O modelo hipotético a testar apresentou como variáveis independentes, ou preditoras, as concepções pessoais de inteligência e o rendimento escolar no primeiro momento de avaliação de um estudo longitudinal sequencial, e como variáveis dependentes, ou a explicar, as dimensões causais em ambos os momentos de avaliação e as concepções pessoais de inteligência e o rendimento escolar no segundo momento de avaliação. Os principais resultados obtidos apontam para a influência directa e positiva do rendimento escolar no primeiro momento, sobre as concepções pessoais de inteligência no segundo momento; para a importância da controlabilidade enquanto dimensão causal, com um papel preditor sobre as outras dimensões causais e para o facto de as relações entre variáveis serem de influência directa, não existindo variáveis com um papel mediador, ao contrário do previsto. O rendimento escolar assume, assim, no contexto escolar português um papel altamente preditivo sobre as variáveis motivacionais, corroborando resultados obtidos noutros contextos culturais.<hr/>A comprehensive model of achievement motivation during adolescence, in which the inter-relations among personal conceptions of intelligence, attributional dimensions and school achievement (grade point average) are analysed, was tested using the structural equations modeling Lisrel. The hypothetical model to be tested presents, as independent or predictive variables, personal conceptions of intelligence and school achievement in the first moment of evaluation of a two-wave longitudinal sequential study, and as dependent explainable variables, either attributional dimensions in both moments of evaluation, and personal conceptions of intelligence and school achievement in the second moment of evaluation. The main results point to: the direct and positive influence of school achievement in the first moment of evaluation on personal conceptions of intelligence in the second moment; the importance of controllability as a causal dimension, with a predicting role over the other two causal dimensions, and the predominantly direct influences among variables, contrarily to our predictions, that pointed to the existence of mediating relations among variables. The school achievement (grade point average) proved to be a highly predictive variable over the motivational variables, in the Portuguese school context, confirming in this point the results obtained in other cultural contexts. <![CDATA[<b>Way of perceiving and representing death</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20491998000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Hoje em dia, o ser humano tem uma grande probabilidade de morrer no hospital ou a caminho dessa instituição pública, onde a morte tende a ser "escondida". Neste artigo pretende-se investigar e compreender a forma como a morte é percepcionada e representada por futuros profissionais de saúde. Apresenta-se um estudo exploratório, cujos principais objectivos consistem em: apreender as dimensões de significação que estruturam os pensamentos, sentimentos e imagens relativamente à morte numa população formada por estudantes de biologia, enfermagem e medicina, de ambos os sexos, e analisar em que medida essas estruturas significantes diferenciam os grupos sociais considerados. Este estudo constitui a primeira parte de uma investigação empírica, enquadrada teoricamente no modelo das representações sociais, tal como foi inicialmente proposto por Moscovici (1961).<hr/>Nowadays, a human being has a great probability to die in an hospital, or in the way to that public institution, where death tend to be "hidden". In this article, we intend to analyse and understand the way how death is perceptioned and represented by future health professionals. Here we present an exploratory study with the aim to: apprehend the significance dimensions which structure the death thoughts, sentiments and images, in a population formed by biology, medicine and nursing students, men and women, and analyse how these significance structures differentiate the considered social groups. This study constitutes the first part of an empirical investigation, theoreticaly framed on the social representations model, as it was first proposed by Moscovici (1961)