Scielo RSS <![CDATA[Psicologia]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0874-204920090001&lang=en vol. 23 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Risk and resilience factors in children’s academic and emotional adjustment to their parents’ divorce</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Até à década de 70, a separação/divórcio conjugal era preponderantemente analisada do ponto de vista moral e jurídico e conceptualizada como um acontecimento com consequências muito negativas para o desenvolvimento dos filhos do casal. Desde essa altura, progressivamente, abordagens menos lineares e disciplinarmente mais integradoras, têm oferecido uma perspectiva sobre o divórcio como um processo complexo, que envolve várias componentes (psicológicas, legais, económicas, parentais e sociais) e que exige adaptações familiares e individuais diversas, aos pais e aos filhos. Esta nova perspectiva implica uma atenção à diversidade de trajectórias desenvolvimentais e um foco nos mecanismos e processos responsáveis por essas diferenças. Este trabalho tem como tarefa caracterizar a adaptação (avaliada através do ajustamento emocional e académico) de crianças filhas de pais divorciados, comparando-a com a apresentada por crianças pertencentes a famílias intactas. A amostra da investigação, constituída por 426 crianças do 3° e 4° ano do 1° ciclo, os seus pais e professores, foi recolhida em várias escolas públicas e privadas das regiões Norte, Centro e Sul de Portugal.<hr/>Until the 70’s separation/divorce was mainly analysed from a moral and legal point of view and it was conceptualized as a situation with very negative consequences for children. Since then, less linear and more integrative points of view have been offering a new perspective on divorce, conceptualizing it as a complex process which includes many components (psychological, legal, economic, parental and social) and requires family and individual adaptations, both to parents and to children.This new perspective requires attention to the diversity of developmental trajectories and a new focus on the mechanisms and processes responsible for this diversity. The aim of this study is to characterize the adaptation (measured by the emotional and academic adjustment) of children from divorced families, compared to the adaptation of children from intact families. Our sample includes 426 children from third and fourth grades, their parents and teachers and it was collected in public and private schools in the North, Centre and South of Portugal. <![CDATA[<b>TV and beliefs about social reality</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objectivo principal verificar a existência e a natureza da relação prevista entre a exposição à televisão e a percepção de determinados aspectos da realidade social, tais como medo de vitimação, desconfiança em relação aos outros e o locus de controlo, tal como foi teorizado por Gerbner e colaboradores na teoria de Cultivação de Crenças, enquanto efeito indirecto da exposição elevada à televisão. Foram inquiridos 226 jovens residentes na cidade de Lisboa, entre os 15 e 18 anos, tendo sido efectuadas ANOVAS sobre os valores obtidos nos três factores de percepção da realidade social encontrados, de modo a averiguar a existência de diferenças nas crenças dos jovens espectadores portugueses quanto ao modo como vêem o mundo à sua volta, no que respeita a sentimentos de medo, insegurança e desconfiança em relação aos outros, em função da exposição à televisão (tempo e conteúdos violentos) e das características sócio-demográficas dos participantes. Os resultados indicaram que, nesta amostra portuguesa, existe uma relação entre a exposição à televisão e algumas crenças sobre a realidade social, se bem que não tão linearmente como propuseram Gerbner e colaboradores ao lançarem as bases da Teoria de Cultivação de Crenças. No que respeita ao factor Medo Pessoal-Controlo Externo, a alta exposição à televisão tem efeitos contrários consoante o género dos telespectadores: Com o aumento do consumo televisivo para além de 3 horas diárias, só as raparigas acentuam a crença na possibilidade de serem vítimas, apelando mais à segurança através da intervenção das autoridades, enquanto que os rapazes muito assíduos não se percepcionam como prováveis vítimas de violência, aumentando mesmo a percepção de que podem eles próprios controlar essas situações. Não só o tempo de exposição total à televisão, mas também o tipo de programação preferido e visionado, estão igualmente associados às crenças que os jovens partilham: Os que assistem a mais programas violentos manifestam maior medo social, associado à percepção da capacidade individual para assegurar a autodefesa. Uma análise de regressão múltipla mostrou ainda que os três factores de crenças dos adolescentes sobre a realidade social que os rodeia tiveram como principal preditor o tempo de exposição à televisão.<hr/>This study aimed to understand the relationship between television viewing (time and violent content) and the construction of social beliefs regarding social reality, such as fear of victimization, interpersonal mistrust and locus of control, as suggested by Gerbner and his associates in the Cultivation Theory. Questionnaires were administrated to 226 students ranged in age from 15 to 18. ANOVAS were conducted to explore the impact of television exposure, television violent content viewing, gender and family social status on the students’ social beliefs. Results showed that the relationship between television exposure and some social beliefs exists, although not as linearly as defended by Gerbner and associates when launching the foundations of the Cultivation Theory. Among other results, on the personal fear-external control factor it was found that high television exposure had opposite effects on viewers according to their gender: While female heavy TV viewers were more fearful of being victims and more externally controlled, male heavy viewers generally tended to be less personally fearful and more internally controlled. To assess how well TV exposure (time and violent content), gender and family SES predicted social beliefs, a multiple regression analysis was conducted, and data indicated that TV viewing was a significant predictor of the three areas of social beliefs. <![CDATA[<b>Therapeutic change and innovative moments</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en De acordo com White e Epston (1990), a construção da mudança em psicoterapia ocorre a partir da ampliação de resultados únicos, ou de momentos de inovação (MIs), como preferimos denominá-los. Os resultados únicos são excepções à história saturada pelo problema que podem viabilizar uma nova narrativa. Neste estudo, analisam-se os MIs em cinco casos com bons resultados terapêuticos e cinco casos com reduzido sucesso terapêutico. Os resultados revelam que há diferenças significativas ao nível da saliência (tempo de elaboração na sessão), que é mais elevada no grupo com bons resultados terapêuticos, e em relação aos MIs de reconceptualização e novas experiências, tipos de MIs que estão quase ausentes no grupo com insucesso. Sugere-se um modelo de construção de novas narrativas em que os MIs de reconceptualização possibilitam o desenvolvimento de uma meta-posição sobre o próprio processo de mudança. Deste modo, promove-se o desenvolvimento do sentido de autoria da narrativa de vida e também de novos guiões para a mesma (MIs de novas experiências).<hr/>According to White and Epston (1990), psychotherapeutic change occurs through the elaboration of unique outcomes, or Innovative Moments (IMs), as we prefer to call them. Unique outcomes are exceptions to the problem saturated story that allow a new narrative to emerge. In this study, IMs are analyzed in five cases with good therapeutic outcomes and five cases with poor outcomes. Results show differences regarding the salience index (time devoted to the IMs in the session), which is higher in the good outcomes group. Data also reveal that reconceptualization and new experiences of IMs are almost absent in poor outcomes cases. We suggest a model of construction of new narratives, where reconceptualization of IMs allows the development of a meta-position over the change process. Thus, clients become authors of their own self narratives and develop new life scripts (new experiences of IMs). <![CDATA[<b>The factorial structure of the Portuguese version of the Job diagnostic survey</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo deste trabalho é analisar a estrutura factorial do Job Diagnostic Survey, construído a partir do Modelo das Características do Trabalho (Hackman & Oldham, 1975, 1980), para avaliar cinco dimensões características do trabalho: variedade, identidade, significado, autonomia e feedback. Utilizou-se uma amostra heterogénea de 552 trabalhadores pertencentes a diversos grupos profissionais. Avaliaram-se nove modelos alternativos sobre a estrutura do instrumento, recorrendo à análise factorial confirmatória efectuada pelo programa Amos, versão 6.0. Os resultados obtidos mostram que o modelo de Hackman e Oldham, ao qual se adicionou um factor de Método que integra os itens negativos, é o modelo que apresenta um melhor ajustamento aos dados. Os itens associados a estas dimensões definem sub-escalas com níveis de fiabilidade razoáveis, o que permite considerá-las operacionalizações psicometricamente aptas para avaliar as dimensões características do trabalho definidas por Hackman e Oldham.<hr/>The purpose of this study is to analyse the factorial structure of the Job Diagnostic Survey, designed to assess the Model of Work Characteristics (Hackman & Oldham, 1975, 1980), using five dimensions of job characteristics: Variety, identity, significance, autonomy and feedback. We used a heterogeneous sample of 552 workers from a variety of occupational groups. Nine alternative models about the structure of the instrument have been evaluated, using confirmatory factor analysis (Amos software, version 6.0). The results showed that Hackman and Oldham’s five factor structure, to which a Method factor including the negative items has been added, is the model that presents a better fit for the data. Items associated with these dimensions define six sub-scales with reasonable levels of reliability, which renders them suitable to psychometrically evaluate specific dimensions of work defined by Hackman and Oldham’s model. <![CDATA[<b>Pain acceptance</b>: <b>Psychometric approach to the <i>Chronic Pain Acceptance Questionnaire</i> in a Portuguese sample with chronic pain</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo apresenta as características psicométricas da versão portuguesa do Chronic Pain Acceptance Questionnaire (CPAQ: McCracken, Vowles & Eccleston, 2004; tradução e adaptação Pinto Gouveia & Costa, 2008), um questionário de auto-relato que avalia a disponibilidade para a experiência da dor e para a realização de actividades, numa amostra de 104 adultos com dor crónica. Foi obtida uma estrutura de dois factores que explicou 51% da variância. A estrutura factorial obtida foi concordante com o modelo original e apresentou valores de fidelidade e validade adequados. O estudo da validade convergente evidenciou as relações esperadas entre aceitação da dor, psicopatologia, auto-compaixão, evitamento experiencial e ruminação, reforçando o contributo desta medida na explicação dos sintomas de depressão, ansiedade e stress. No âmbito da validade divergente, os resultados obtidos permitiram salientar a capacidade da CPAQ para discriminar os indicadores de psicopatologia. Os resultados obtidos fornecem suporte empírico aos modelos conceptuais baseados na Acceptance and Commitment Therapy (ACT: Hayes, Strosahl & Wilson, 1999), e reforçam a literatura existente sobre a sua aplicabilidade à dor crónica.<hr/>The present study presents the psychometric properties of the Portuguese version of The Chronic Pain Acceptance Questionnaire (McCracken, Vowles & Eccleston, 2004; translated and adapted by Pinto Gouveia & Costa, 2008). This self-report questionnaire assesses the willingness to experience pain and life activities regardless of pain, in 104 Portuguese adults with chronic pain. Factor analysis showed a two factors structure which explained 51% of the total variance. The structure was similar to the original model and had adequate reliability. Convergent validity supported the expected relations between pain acceptance, psychopathology, self compassion, experiential avoidance and rumination and supported the contribution of this construct in explaining depression, anxiety and stress. The results obtained also contributed for the discriminative power of this measure. Moreover, results offered empirical support to conceptual models based on the Acceptance and Commitment Therapy (ACT: Hayes, Strosahl & Wilson, 1999) and reinforced the existing literature about its application to chronic pain. <![CDATA[<b>A powerful vision</b>: <b>power affects visual search behavior</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Preliminary studies indicate that being in a powerful or powerless position affects the individual’s ability to focus on task relevant information. In the present study, we examined which components of attention are affected by power using visual search paradigms. In three studies, participants were first primed with power or powerless, and then performed visual search tasks. In these tasks the contribution of top-down and bottom-up attentional guidance was manipulated by altering either the physical or semantic similarity between target and distracters. The results indicated that social power affects the speed of visual search. Furthermore, these effects derived from differences in top-down, but not bottom-up, components of attention, and occurred both when targets were discriminated on the basis of perceptual as well as of semantic properties.<hr/>Estudos preliminares demonstram que a posição de poder que os indivíduos ocupam afecta a sua capacidade de focalizarem a atenção em informação relevante para a tarefa. O presente artigo investiga as componentes da atenção que são afectadas pelo poder, utilizando tarefas de busca visual. Em três estudos, os participantes foram inicialmente primados com o conceito de poder ou de subordinação e efectuaram tarefas de busca visual. Nestas tarefas, a contribuição das influências atencionais descendentes (top-down) e ascendentes (bottom-up) foram manipuladas através da alteração da semelhança física ou semântica entre estímulos alvo e estímulos de distracção. Os resultados obtidos indicam que o poder afecta a velocidade da busca visual. Além disso, as diferenças obtidas derivam de diferenças na atenção descendente e não na atenção ascendente e ocorrem face a alvos diferenciados com base em propriedades físicas ou semânticas. <![CDATA[<b>Sexual aversion under a Freudian perspective</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A aversão não adquiriu um estatuto de conceito na obra de Freud, porém abriga nela a série de afetos e reações, tais como o nojo e a repugnância, tendo grande importância na constituição e na vida do homem civilizado, assim como participa nas manifestações da repulsa à sexualidade e aos seus objetos. A aversão não é dada de antemão, mas é uma conseqüência da vida em cultura, constituindo o estágio inicial, após o complexo de castração, em que se erguem as barreiras à sexualidade infantil perversa e polimorfa em direção às aquisições culturais via o recalcamento, a sublimação, a identificação, etc. Trata-se do sinal afetivo-corporal em que a sexualidade perversa polimorfa se negativa na latência para dar vez a uma entrada subjetiva no âmbito social e cultural.<hr/>Aversion is not properly a Freudian concept but it comprises a number of affects and reactions, such as disgust and repugnance, which play a capital role in the subjective constitution of the civilized man. It also takes part in the repulsive reactions to sexual acts and objects as expressed in various forms. Aversion is not given as a natural trait but is culture dependent, constituting the initial stage, post castration complex, where barriers emerge against the perverse polymorphic infantile sexuality leading to cultural acquisitions through repression, sublimation, identification, etc. Aversion is an affective-bodily latency signal where the infantile sexuality is negated to open the way to subjective entrance of the young into the social and cultural life. <![CDATA[<b>Academic life experiences, personal competences and mental health in health sciences students</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo deste estudo é identificar as Vivências Académicas que têm maior impacto na Saúde Mental de jovens adultos estudantes do ensino superior na área das Ciências da Saúde e quais as dimensões das Competências Pessoais mais importantes que possam contribuir para a ausência de perturbação psicológica. A investigação incidiu sobre uma amostra de 620 indivíduos, estudantes de Medicina, Enfermagem, Fisioterapia, Cardiopneumologia e Radiologia, com idade média de 20,3 anos, variando entre os 18 e os 25 anos de idade, sendo 81% do sexo feminino. Os instrumentos utilizados foram um Questionário Demográfico; o Questionário de Vivências Académicas - QVA (Almeida & Ferreira, 1997, 1999; Ferreira & Almeida, 1997); o Self-Perception Profile for College Students -SPPCS (Neemann & Harter, 1986; Pais-Ribeiro 1994) e o Mental Health Inventory - MHI (Pais-Ribeiro, 2001; Veit & Ware, 1983). Foram definidos dois modelos preditores da Saúde Mental para esta amostra. O primeiro modelo, que tem as Vivências Académicas como preditoras, é composto pelas variáveis Bem-Estar Psicológico, Auto-Confiança, Bem-Estar Físico e Percepção Pessoal de Competências Cognitivas. O segundo modelo, com as dimensões das Competências Pessoais como preditoras, contém as variáveis Apreciação Global, Competência Intelectual, Relações com os Pais, Aparência e Relações Amorosas. Discute-se a pertinência dos resultados obtidos e as suas implicações, nomeadamente a importância do Bem-Estar Psicológico e da Auto-Estima, como factores promotores da saúde mental em estudantes dos cursos de Ciências da Saúde.<hr/>The goal of this investigation was to identify the Academic Life Experiences that have a major impact upon the Mental Health of young adult students of higher education degrees in the field of the Health Sciences, as well as the domains of Personal Competences that can contribute to the absence of psychological disturbance among them. The research dealt with a sample of 620 people, medical students, nursing students and allied health students: physiotherapy, cardiopulmonary technology and radiographer students, whose average age is 20,3 and ranges between 18 and 25 years old, 81% being female. The instruments used were a Demographic Questionnaire; The Academic Life Experiences Questionnaire - QVA (Almeida & Ferreira, 1997, 1999; Ferreira & Almeida, 1997); The Self-Perception Profile for College Students - SPPCS (Nee-mann & Harter, 1986; Pais-Ribeiro 1994) and The Mental Health Inventory - MHI (Pais-Ribeiro, 2001; Veit & Ware, 1983). Two predictor models of Mental Health were defined for this sample. The first model, which has the Academic Life Experiences as predictors, is composed by the variables Psychological Well-being, Self-confidence, Physical Well-being and Personal Perception of the Cognitive Competences. The second model with the domains of Personal Competences as predictor contains such variables as Global Self-Worth, Intellectual Ability, and Relationships with Parents, Physical Appearance and Romantic Relationships. We discuss the relevance of the final results and their implications, namely the importance of psychological well-being and self-esteem as mental health promoting factors for this population.