Scielo RSS <![CDATA[Psicologia]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0874-204920090002&lang=en vol. 23 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>O que é a psicologia?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Intervention and Research in Early Ages</b>: <b>the Legacy of Joaquim Bairrão</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo descreve projectos de Intervenção Precoce (IP) e de investigação que Joaquim Bairrão dinamizou, desde a década de 1980, aquando da introdução pioneira desta área em Portugal, até ao momento actual. Serão descritos os principais resultados da implementação do primeiro programa de IP no nosso país, o Modelo Portage para Pais, bem como trabalhos de mestrado e de doutoramento subsequentes e que reflectem a evolução conceptual dos modelos de IP a nível internacional. A concretização destes estudos, sob a orientação de J. Bairrão, reflecte o seu papel inovador na implementação de estudos pós-graduados em IP, bem como na ligação entre investigação e trabalho na comunidade, desenvolvido no âmbito do Projecto de IP de Matosinhos. A implementação de práticas inovadoras e baseadas em recomendações internacionais no âmbito de tais estudos e projectos, não só reflectem uma forte convicção que orientou o trabalho científico de J. Bairrão, como constituem um valioso legado no domínio da Psicologia do Desenvolvimento e da Educação da Criança.<hr/>The present paper describes Early Childhood Intervention (ECI) projects and research studies developed and coordinated by Joaquim Bairrão since the years 1980, when he first introduced this area of knowledge in Portugal, until recently. We will describe the main results of the first early intervention program in our country, the Portage Program for Parents, as well as subsequent Master and PhD studies which reflect the conceptual evolution of the theoretical models underlying ECI. These studies, carried under J. Bairrão supervision, reflect his innovative role in implementing postgraduate studies in ECI as well as in connecting research with intervention in the community in the scope of the Early Intervention Project - PIP de Matosinhos. The innovative and internationally recommended practices underlying these research studies and ECI projects, not only reflect a strong conviction that oriented J. Bairrão’s scientific work, but also represent a valuable legacy in the field of Child Development and Educational Psychology. <![CDATA[<b>Quality in Preschool Education</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en No período de 1992 a 2007 Joaquim Bairrão, na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, coordenou vários estudos que produziram um conjunto de conhecimentos sobre diferentes tipos de características de contextos de educação pré-escolar e sobre a relação entre essas características e o desenvolvimento das crianças. Este artigo pretende ilustrar o percurso de investigação da equipa coordenada por Joaquim Bairrão na área da qualidade em educação pré-escolar. Salientamos nesta ilustração o estudo que marca o início deste percurso, o Estudo Internacional sobre Educação e Cuidados de Crianças em Idade Pré-Escolar (1992-1998), sendo ainda apresentados resultados de alguns estudos subsequentes desenvolvidos pela equipa. É efectuada uma reflexão sobre o conjunto de dados obtidos, discutindo-se o seu significado no contexto actual da educação pré-escolar.<hr/>From 1992 to 2007 Joaquim Bairrao coordinated several studies in the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Porto University that originated a body of knowledge on different types of characteristics of early child care and education settings and about the relation between such characteristics and child development. The purpose of this paper is to enlighten the research path of the team he coordinated in the field of quality of preschool education and care. The Early Child Care and Education Study (1992-1998) stands out as the precursor of forthcoming studies. Data from subsequent studies developed by the team are also referred. Results and their meaning in the present context of preschool education are discussed. <![CDATA[<b>Effects of Day Care and Home Quality on Children’s Engagement and Development</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo analisou a influência da qualidade dos contextos educativos (casa e creche) no envolvimento da criança com adultos, pares e objectos, observado em contexto de creche, e no seu desenvolvimento cognitivo, social e de linguagem. Participaram 120 crianças do Distrito do Porto, respectivas famílias e educadores. Os resultados indicaram que características da criança, a qualidade da sala de creche e os comportamentos interactivos dos educadores influenciam o envolvimento da criança em diferentes níveis de sofisticação. Verificou-se a existência de efeitos de pequena magnitude da qualidade das salas de creche nos resultados desenvolvimentais. Evidenciou-se também a existência de efeitos, pequenos a moderados, da qualidade do ambiente familiar no desenvolvimento das crianças.<hr/>This study examined the effects of day care and home quality both on children’s observed engagement with adults, peers, and objects, in day care classrooms, and on their cognitive, social and linguistic developmental outcomes. One hundred and twenty toddlers from Porto district, their families and teachers participated in the study. Results showed that child characteristics, daycare quality, and teachers’ interactive behaviours influenced children’s engagement at different sophistication levels. Small effects of daycare quality on children’s developmental outcomes were found. Results indicated small to moderate effects of home quality on children’s developmental outcomes. <![CDATA[<b>Socio-Educational Intervention Project for Children and Families from Cruz de Pau</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O Projecto de Intervenção Sócio-Educativa para Crianças e Famílias da Cruz de Pau, 1995-2002, teve como finalidade a organização e dinamização de recursos de educação para crianças até aos 6 anos de idade, envolvendo as famílias e a comunidade na prevenção de situações de risco. O Projecto que resultou da parceria entre várias entidades locais, foi coordenado pelo Professor Doutor Joaquim Bairrão, da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Os problemas ligados à desvantagem social identificada na comunidade da Cruz de Pau levaram ao desenvolvimento e implementação de diferentes programas orientados, designadamente, para o apoio à família, a promoção da qualidade dos contextos educativos, a promoção de práticas de saúde e de alimentação e a promoção da qualidade dos estilos interactivos pais-filhos.<hr/>The main purpose of the Socio-Educational Intervention Project for Children and Families from Cruz de Pau, 1995-2002, was the organisation and dynamics of educational resources for children under the age of 6, involving the families and the community in the prevention of risk situations. The project was coordinated by Professor Joaquim Bairrâo, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Porto, and was a result of the partnership between different local entities. The problems associated with the social disadvantaged identified in Cruz de Pau community, led to the implementation of different intervention programs focused on family support, promotion of the quality in the educational contexts, promotion of appropriated health and food practices and promotion of interaction styles between parents and children. <![CDATA[<b>Mothers’ interactive behaviours and child engagement</b>: <b>the moderating effect of child care</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en The goal of this study was to investigate the influence of mothers’ interactive behaviours and child care quality on children’s observed sophisticated engagement and non-engagement in child care, after accounting for children’s age and gender and mothers’ education. Specifically, we aimed to study the moderating role of child care quality on the association between mother interactive behaviours and child engagement in child care. We observed 120 mothers and their children (60 boys and 60 girls) aged between 14 and 49 months, attending 15 infant and toddler centres from the Metropolitan area of Porto. Findings indicate that sophisticated engagement is influenced by children’s age, increasing as children get older. Non-engagement (a) is more frequent in boys, (b) decreases as children get older and as mothers’ education increases, and (c) increases as mothers’ active teaching increases and mothers’ responsiveness and child care quality decrease. Results further suggest that child care quality moderates the negative association between mothers’ responsiveness and child’s non-engagement, with a stronger association occurring in lower-quality child care classrooms.<hr/>Este estudo teve como objectivo estudar os efeitos dos comportamentos interactivos maternos e da qualidade da creche no envolvimento sofisticado e no não-envolvimento da criança, observados naquele contexto, após controlar a idade e o sexo das crianças e a escolaridade das mães. Especificamente, pretendeu-se testar o papel moderador da qualidade das salas na associação entre os comportamentos interactivos maternos e o envolvimento da criança. Foram observadas 120 mães e respectivos filhos (60 meninos e 60 meninas) com idades compreendidas entre os 14 e os 49 meses de idade, que frequentavam 15 creches da Area Metropolitana do Porto. Os resultados revelam que o envolvimento sofisticado da criança é explicado apenas pela idade desta, havendo um aumento deste tipo de comportamentos à medida que a idade da criança aumenta. Por seu tumo, o não-envolvimento (a) é mais frequente nos rapazes, (b) diminui à medida que a idade da criança e a escolaridade das mães aumentam e (c) aumenta à medida que os comportamentos de ensino activo aumentam e que a responsividade das mães e a qualidade da creche diminuem. Verificou-se ainda que a qualidade da creche modera a associação negativa entre a responsividade materna e o não-envolvimento da criança, sendo esta associação mais forte nas crianças que frequentam creches de mais baixa qualidade. <![CDATA[<b>Father Involvment in the Offspring Developmental Process</b>: <b>An Intergenerational Approach</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste estudo exploramos a relação entre as formas de envolvimento do pai contemporâneo no processo desenvolvimental dos filhos em idade escolar e a representação que o pai tem acerca do envolvimento do seu próprio pai, ao longo da infância e adolescência. Considerámos duas formas de envolvimento paterno: tempo despendido em Interacção e em Acessibilidade, avaliadas a partir do Guião de Entrevista Interacção e Acessibilidade. Foi ainda utilizada a escala ENVOLVE que se reporta à representação do pai acerca do envolvimento do seu próprio pai. Participaram 189 pais e 407 crianças (8-10 anos). Os resultados, entre outros aspectos, mostram que, quanto mais positiva é a representação do envolvimento acerca do seu próprio pai, mais o pai interage com a criança. Isto verifica-se, particularmente, na representação que o adulto tem do envolvimento do seu pai nas dimensões Apoio Emocional e Estimulação e Partilha de Tarefas com a mãe. Discutimos estes resultados em termos das continuidades e descontinuidades intergeracionais, enquanto determinantes do envolvimento paterno.<hr/>The present study addresses the relations between the involvement of the contemporary father in the developmental process of their school age offsprings, and the representation of his own father involvement throughout childhood and adolescence. Two forms of father involvement were considered: Amount of time spent in Interaction and in Availability, which was measured using the Interaction and Availability Interview Guide and adults’ retrospective representation of their own father involvement, which was assessed using the Father Involvement Scale. The study was conducted with 189 fathers and 407 children (8-10 years-old). Overall, results showed that the more positive the father’s representation of his own father involvement, especially in what concerns Emotional Support and Stimulation and Sharing of Domestic Work with the mother, the more he interacted with the child. These results are discussed in terms of the intergenerational continuities and discontinuities as determinants of the involvement of the father. <![CDATA[<b>Quality of home environment and development of children</b>: <b>a study using ‘home’ inventory</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en The preschool version of the HOME Inventory (Home Observation for Measurement of the Environment, Caldwell & Bradley, 1984) was used in a group of Portuguese preschool aged children and their families, all of which participated in the European Child Care and Education Study (ECCE). The purpose of this study was twofold and started by the study of the psychometric properties of the HOME Inventory. The validity of the HOME Inventory was estimated and a factor structure emerged which was conceptually identical to the original one, although the number of subscales was reduced. Correlations of HOME global scores with other markers of family quality were moderate to high. The results obtained indicated that the instrument is relevant for the Portuguese cultural context and an adequate measure of quality of home environments of Portuguese families. A second step consisted in the analysis of the predictive power of the HOME global score regarding results of the participating children in the cognitive domain and adaptive behaviour, together with other relevant variables from the ecological context of the child, as well as with the child’s characteristics. HOME scores were found to be the only significant predictor when results on the cognitive domain were considered and the most significant predictor for the results in adaptive behaviour.<hr/>A versão pre-escolar do Inventário HOME (Observação em casa para Avaliação do Meio Ambiente, Caldwell & Bradley, 1984) foi utilizada num grupo de crianças portuguesas em idade pre-escolar e suas famílias, que participaram na European Child Care and Education Study (ECCE). O estudo tinha dois objectivos e iniciou-se com o estudo das propriedades psicométricas do Inventário HOME. Foi estimada a validade do Inventário, tendo emergido uma estrutura fatorial conceptualmente idêntica à do questionário original, se bem que com um número mais reduzido de sub-escalas. A correlação entre os valores globais do Inventário HOME e outros indicadores da qualidade familiar variou de moderada a elevada. Os resultados da validação mostraram que o instrumento é relevante para a o contexto cultural português, e que constitui uma medida adequada da qualidade dos ambientes das famílias portuguesas. O segundo objectivo consistiu na análise do poder preditivo do valor global do HOME em relação aos resultados obtidos pelas crianças nos domínios cognitivo e adptativo, a par de outras variáveis ecologicamente relevantes do contexto das crianças e das características da criança. Os valores do HOME foram os únicos preditores significativos quando se tomaram em consideração os resultados no domínio cognitivo e constituiram o mais significativo preditor do comportamento adaptativo. <![CDATA[<b>The utility of the International Classification of Functioning, Disability and Health</b>: <b>Versions for children and youth (ICF-CY) in early intervention and special education contexts</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo tem como objectivo reflectir acerca da utilidade da Classificação Internacional da Funcionalidade, Incapacidade e Saúde - Versão para Crianças e Jovens - CIF-CJ (WHO, 2007), no âmbito da Intervenção Precoce e da Educação Especial. É discutida a importância da CIF-CJ como operacionalização de um modelo teórico unificador e abrangente que, ao descrever as características da funcionalidade individual, considerando a participação da pessoa com base em processos interactivos pessoa-ambiente, ultrapassa as limitações da abordagem diagnóstica ao desenvolvimento. São apresentadas as linhas gerais de vários estudos realizados na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, que têm como objectivo analisar a utilidade da classificação no processo de avaliação - intervenção na Educação Especial e na Intervenção Precoce.<hr/>This paper discusses the utility of the International Classification of Functioning, Disability and Health - Children and Youth - ICF-CY (WHO, 2007) in the scope of Early Intervention and Early Childhood Special Education. We will discuss the relevance of the ICF-CY as an operationalization of an unifying and comprehensive theoretical approach. This approach describes the person’s functioning while taking into account individual participation, based on an interactive person-environment process, thus overcoming shortcomings of the diagnostic approaches to development. The general lines of research that are being developed at the Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, concerning the utility of the classification in the assessment-intervention process in Early Intervention and Early Childhood Special Education will be presented. <![CDATA[<b>Students’ and teachers’ motivation</b>: <b>A reciprocal and relational process</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Inserindo-se num volume de homenagem ao Professor Joaquim Bairrão, impulsionador da aplicação de uma perspectiva ecológica e transaccional à investigação e prática educacional em Portugal, este texto apresenta resultados de estudos seleccionados no sentido de mostrar o interesse de uma abordagem integrada da motivação que considere a complementaridade entre as perspectivas focadas no estudante individual e as perspectivas focadas nos contextos de sala de aula. A apresentação de investigação que analisa a interdependência entre crenças motivacionais individuais dos estudantes e práticas de sala de aula, permitirá evidenciar a natureza interactiva e relacional da motivação dos estudantes e dos seus efeitos no comportamento do professor. Argumenta-se que para compreender e promover a motivação dos estudantes é necessário considerar, quer as crenças motivacionais individuais que os estudantes “trazem” consigo, quer as práticas de sala de aula. Especialmente interessantes são os resultados de investigação que mostra a existência de influências recíprocas entre professor e estudantes, os comportamentos do professor sendo determinantes e determinados pela motivação dos estudantes. Sublinha-se também o papel especial que o relacionamento professor-estudantes parece desempenhar nesta dinâmica.<hr/>This text was written to integrate a special issue in honour of Professor Joaquim Bairrao, who argued for an ecologically valid psychology of education in Portugal, which included an increased focus on the role of the social and interpersonal processes that make up the social context of schooling. Along with the spirit of his claim, this article highlights the usefulness of an integrated approach to motivation in education, emphasising a double focus on the individual and on the contextual underpinnings of student motivation. In the present article, selected studies will be presented that use an integrated analysis of student’s individual beliefs and teacher’s classroom practices, in order to highlight the reciprocal and relational nature of students’ motivation and teacher behaviour in the classroom. It is argued that a more complete understanding of students’ motivation entails the consideration of both the individual motivational beliefs that the students ‘bring’ to the classroom, and the structure and dynamics of the classroom practices. In particular, this article calls attention to the reciprocal influences between the teacher and the students, and to the need to analyse teachers’ behaviours as determinants as well as consequences of students’ motivation and engagement. The role played by teacher-students relationships in the motivational dynamics of the classroom is also underscored in the studies presented. <![CDATA[<b>Development of child compliance and non-compliance behaviours, and maternal control strategies</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en A aprendizagem da auto-regulação inicia-se precocemente no contexto das interacções sociais que a criança mantém com os adultos que lhe são mais próximos. Este artigo apresenta um estudo sobre a emergência dos comportamentos de obediência e de desobediência da criança, observados numa situação de arrumação de brinquedos, e sua relação com os comportamentos de controlo maternos. Participaram nesta investigação 120 mães e respectivos filhos com idades compreendidas entre 14 e 49 meses, homogeneamente distribuídos por género e seleccionados aleatoriamente a partir de 30 salas de creche. Os resultados revelam a influência diferencial da idade das crianças, bem como dos comportamentos de controlo utilizados pelas mães, na determinação da qualidade dos comportamentos de obediência e de desobediência das crianças. À medida que a idade aumenta, as crianças apresentam menos comportamentos de desobediência passiva, e mais comportamentos de recusa simples e de negociação. A obediência situacional é explicada pelo uso de ordens específicas e de estratégias directivas por parte da mãe, em que os quatro comportamentos de desobediência das crianças aparecem associados a diferentes estratégias de controlo materno.<hr/>Children develop behavioural self-regulation skills early in their lives within the context of social interactions with significant adults. This study analyses the relationship between child compliance and non-compliance behaviours, as well as maternal control strategies, observed during a toys pick-up procedure. A total of 120 mother-child dyads participated in this study. Children were randomly selected from 30 day-care classrooms and evenly distributed by gender and age (ranged between 14 and 49 months). Results showed the influence of child age and maternal control strategies in child compliance and non-compliance behaviours. Elder children presented less passive non-compliance as well as simpler refusal and negotiation behaviours. Situational compliance is explained by maternal use of specific demands and directive strategies; while different child non-compliance behaviours are explained by different maternal strategies. <![CDATA[<b>Risk factors</b>: <b>The multiplicity of family variables in child development</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492009000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo pretende analisar os efeitos de múltiplos factores de risco do contexto familiar no desenvolvimento cognitivo e social de crianças em idade pré-escolar. Vários estudos têm demonstrado que as competências das crianças estão associadas a variáveis familiares permanecendo, no entanto, o debate sobre se as variáveis mais influentes correspondem a características particulares das famílias ou se o desenvolvimento das crianças depende, antes, da conjugação de diferentes factores. No âmbito do projecto Contextos e Transição foram avaliadas competências de literacia, numeracia e sociais de 95 crianças de 5 anos e recolhidas informações acerca de indicadores de risco nas respectivas famílias. As análises confirmaram que, à medida que aumenta o número de factores de risco, os resultados cognitivos das crianças tendem a ser mais baixos, o que apoia a visão de que o poder de cada factor depende da sua acumulação, sendo o desenvolvimento influenciado pelas inter-relações entre os factores considerados.<hr/>The present study intends to analyze the effects of family multiple risk factors on preschool children’s cognitive and social development. Several studies have shown that children’s skills are associated with family characteristics, despite the controversy about whether the most influential variables are family specific characteristics or rather that developmental outcomes lie on the combination of different factors, no single factor having sufficient explanatory power per se. The Project Contexts and Transition (Contextos e Transição) selected children from 60 preschools of the city of Porto. The literacy, numeracy and social skills of 95 five-year-old children were assessed. Family risk indicators were also collected. The analyses confirmed that as the number of risk factors increased, children’s cognitive performance decreased. The results also showed that the power of a single factor or set of factors lies on their accumulation in children’s lives.