Scielo RSS <![CDATA[Psicologia]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0874-204920110002&lang=en vol. 25 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>The Q methodology in the social and human sciences</b>: <b>the release of subjectivity in the empirical research</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492011000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en No âmbito das ciências sociais e humanas, incluindo a psicologia, nãotem sido dada a devida atenção à metodologia Q. Trata-se de uma metodologia com procedimentos apropriados ao estudo de conceitos subjectivos como crenças, atitudes, comportamentos e opiniões e cuja eficácia implica uma grande habilidade e rigor por parte do investigador. Os participantes Q são cuidadosamente seleccionados de forma a constituírem uma amostra de participantes relevantes para a discussão do tema em questão. A análise e tratamento de dados é um processo objectivo e quantitativo, que auxilia a clarificação de alguns dos conceitos estudados no campo das ciências sociais e do comportamento, ao mesmo tempo que integra as metodologias quantitativa e qualitativa numa relação de complementaridade.<hr/>The Q methodology has not yet been giventhe proper treatment by the Social and Human Sciences, Psychology included. It is a methodology whose procedures are suitable to the empirical study of subjective concepts such as beliefs, attitudes, behaviours, and opinions and whose efficacy requires great skill and accuracy by the researcher. Q Participants are carefully selected so as to constitute a relevant sample to the discussion of the topic at issue. The data analysis and processing is an objective and quantitative process, which helps to clarify some of the concepts studied in the social and behavioural sciences. At the same time, it incorporates the quantitative and qualitative methodologies in a complementary relationship. <![CDATA[<b>Portuguese adaptation of a multidimensional scale of identification</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492011000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Recentemente evoluiu-se de modelos unidimensionais do conceito de identificação grupal para concepções multidimensionais. Apesar destes avanços teóricos, a investigação em Portugal continua a usar escalas unidimensionais de identificação, o que dificulta a comparação de resultados entre estudos e não permite captar a complexidade deste conceito. Neste artigo apresentamos uma adaptação da escala multidimensional de identificação de Leach et al. (2008) para português. Os resultados mostraram uma medida fidedigna e com a estrutura factorial consistente com a de Leach et al. (2008), distinguindo os componentes satisfação, centralidade, solidariedade, auto-estereotipização e homogeneidade do endogrupo. A discussão centra-se sobre as vantagens do uso de uma perspectiva multidimensional.<hr/>Theearly unidimensional perspective of social identification has recently evolved to a multidimensional conceptualisation. Despite these theoretical advances, research conducted in Portugal still uses measures that reflect a unidimensional perspective of identification, which impedes an adequate comparison of results across studies and contributes to a misunderstanding of this construct. In the present article we provide a Portuguese adaptation of the multidimensional measure of Leach et al. (2008). Our results suggest a reliable measure with a factorial structure identical to Leach et al.’s (2008) model, in which we find the components of satisfaction, centrality, solidarity, self-stereotyping, and ingroup homogeneity. The discussion focuses on the advantages of using a multidimensional perspective. <![CDATA[<b>Marital communication during the transition to parenthood in the context of postpartum depression</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492011000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo investigou a comunicação de casais em que a esposaapresentava indicadores de depressão pós-parto. Participaram 15 casais, em que ambos os cônjuges responderam a entrevistas individuais semiestruturadas. Os dados foram submetidos a uma análise de conteúdo qualitativa, a partir de duas categorias derivadas da literatura: (a) expressão de sentimentos e ideias e (b) resolução de problemas. Identificaram-se dificuldades quanto à expressão de sentimentos e ideias tanto nas esposas como nos maridos. O diálogo sobre os problemas do casal não se mostrou garantia de sua resolução. Brigas, respostas inadequadas aos sentimentos e ideias expressos pelo cônjuge e o desenvolvimento de estratégias comunicacionais que eram percebidas desfavoravelmente pelo outro foram algumas das dificuldades identificadas. Os resultados apoiam estudos que sugerem que a depressão pós- parto pode influenciar a comunicação do casal e a relação conjugal, constituindo esta uma questão relevante para estudos futuros e para o atendimento a essa população.<hr/>This study investigated marital communicationin couples in which the wives presented indicators of postpartum depression. Participants were 15 couples in which both spouses responded to individual semi-structured interviews. Data were subjected to qualitative content analysis, from two cathegories derived from literature: (a) expression of feelings and ideas and(b) resolution of problems. We have identified difficulties in expressing feelings and ideas by both the wives and the husbands. Dialoguing about couple’s problems was not a guarantee of their resolution. Fights, inadequate responses to feelings and ideas expressed by the spouse and the development of communication strategies that were perceived negatively by the other were some of the difficulties identified. Our results support previous studies which suggested that postpartum depression can affect marital communication, and marital relation, making this an issue for future studies and for interventions to attend this population. <![CDATA[<b>Organisational commitment among temporary workers</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492011000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo do empenhamento organizacional tem concitado interesse deacadémicos e profissionais da gestão de recursos humanos. Subjugadas aos imperativos da competitividade global, as organizações têm vindo a adoptar novas formas de trabalho. A contratação de trabalhadores temporários é um dos exemplos que concretiza essa estratégia. Apesar do aumento significativo deste tipo de trabalho, os contributos teóricos para a compreensão das mudanças da força de trabalho no empenhamento organizacional podem ainda ser robustecidos. O modelo tridimensional de empenhamento organizacional de Meyer e Allen (1991) foi confirmado para a Empresa de Trabalho Temporário e para a empresa Utilizadora. Não se observaram diferenças significativas nos perfis de empenhamento em função da voluntariedade no acesso ao trabalho temporário. Os resultados reforçam a prevalência da natureza do empenhamento organizacional sobre o alvo a que se reporta independentemente do vínculo contratual que une o indivíduo à organização.<hr/>Research onorganisational commitment is motivating the interest of both the academics as well as the professionals in human resources management. Subordinated to the rules imposed by global competitiveness, organisations are adopting new forms of work organisation, namely by hiring temporary workers. Despite its significant increase, it is important to find theoretical contributions which help understanding the impacts of this new labour force on organisational commitment. The three-dimensional model of organisational commitment designed by Meyer and Allen (1991) was confirmed for the Temporary Work Agency and for the User company. The importance of voluntariness of temporary workers in explaining significant differences on organisational commitment profiles wasn’t confirmed. The results reinforce the prevalence of organisational commitment’s nature over its target, no matter which type of contract connects the individual to the organisation. <![CDATA[<b>Evaluation of Rosenberg self-esteem scale using rasch model</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492011000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo deste estudo consistiu em avaliar as características psicométricas da versão portuguesa da escala de Rosenberg mediante o modelo de Escalas de Classificação, uma extensão para itens politómicos do modelo de Rasch. Foi recolhida uma amostra de 510 estudantes universitários, 223 do sexo masculino e 287 do sexo feminino, com uma média etária de 21.7 anos (DP = 3.80). As análises indicam que o ajuste dos dados ao modelo é aceitável. Conclui-se que tanto o formato de resposta da versão portuguesa (tipo Likert com quatro categorias) como a fiabilidade dos dados resultam adequados. No entanto, de um ponto de vista substantivo e, em concordância com estudos prévios, constata-se que a escala não permite distinguir as pessoas com níveis médio e alto de auto-estima.<hr/>The objective of this study consisted on evaluating the psychometrical characteristics of the Portuguese version of the Rosenberg Scale by means of the Rating Scale model, an extension for the polytomic items of the Rasch Model. A sample of 510 college students was collected, 223 males and 287 females, with an average of 21.7 years (SD = 3.80). The analysis indicates that the adjustment of the data to the model is acceptable. We conclude that the response format from the Portuguese version (Likert type with four categories) as well as the reliability of the data, results adequate. However, from a substantive point of view, and in agreement with previous studies, it appears that the scale does not distinguish people with medium and high levels of self-esteem. <![CDATA[<b>The phenomenon of consciousness in the drawing</b>: <b>In pursuit of freedom in the experience of the universal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492011000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pretende-se com esta reflexão explicar de que forma o desenho poderáproporcionar uma maior consciência do eu e do não-eu, e como isso permite progressivamente proporcionar ao sujeito uma maior liberdade tanto de ação mental e física como maior liberdade espiritual. O artigo está dividido em duas partes: I Enquadramento conceptual em António Damásio; e II Expansão da liberdade a partir do alargamento da consciência no contexto do ato de desenhar.<hr/>It is intended with this reflection to explainhow the drawing may provide a greater awareness of self and non-self, and how it enables the subject to provide progressively greater freedom of action both mentally and physically and greater spiritual freedom. The article is divided into two parts: I - Conceptual framework of the phenomenon of consciousness in António Damásio, and II - The expansion of freedom from the enlargement of consciousness in the context of the act of drawing. <![CDATA[<b>Adaptation and validation of a questionnaire of organizational climate for social welfare organizations</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492011000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo tem como objectivo adaptar e validar um questionáriode clima organizacional para instituições sociais, a partir do Organizational Climate Survey (The University of Tennessee Children’s Mental Health ServicesResearch Center, 2000), utilizando uma amostra de profissionais que trabalham em diversas áreas de intervenção social. O instrumento original apresenta uma abordagem multidimensional do conceito de clima, integrando uma estrutura com quatro temas gerais (clima, estrutura, tecnologia e atitudes face ao trabalho). Após a tradução do instrumento, e de forma a observar as qualidades psicométricas da versão portuguesa, procedeu-se à análise da sua estrutura factorial através de análises factoriais confirmatórias, análise da fidelidade, análise da sensibilidade e validação relativa a um critério. Os resultados da análise factorial confirmatória indicaram que o modelo original é suportado em apenas três dos quatro factores do questionário original. As análises de fidelidade realizadas revelam uma consistência interna adequada de cada factor, e as análises de sensibilidade sugerem que o instrumento é sensível a diferenças individuais. Os resultados da validação relativa a um critério (i.e., validade concorrente) mostraram, ainda, evidência preliminar de que as dimensões de clima organizacional se associam às percepções de satisfação e implicação organizacional dos inquiridos.<hr/>The present study aims at adapting and validating an organizational climate questionnaire for social organizations, based on the Organizational Climate Survey (The University of Tennessee: Children’s MentalHealth Services Research Center, 2000), using a sample of professionals working in several social welfare organizations. The original instrument entails a multidimensional approach to the concept of climate and is characterized by a structure with four general themes (climate, structure, technology and work attitudes). After translating the instrument and in order to explore the psychometric characteristics of the Portuguese version we analyzed the factorial structure through confirmatory factorial analyses, reliability, sensitivity and criterion-related validity. Results from confirmatory factorial analysis indicate that the original model is supported in only three of the four factors of the original questionnaire. Reliability analyses showed adequate levels of internal consistency for each factor and sensitivity analysis suggested that the instrument is sensitive to individual differences. Criterion-related validation results (i.e., concurrent validity) showed preliminary evidence for the association of the dimensions of organizational climate with respondents’ perceptions of satisfaction and organizational commitment. <![CDATA[<b>Self-concept on institutionalized adolescents</b>: <b>An exploratory study</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en A literatura sugere que o acolhimento institucional poderá ter impactopsicológico negativo na infância, nomeadamente, níveis de auto-estima reduzidos, auto-culpabilização, sentimentos de incompetência e uma percepção por parte dos jovens de uma elevada incerteza relativamente ao seu percurso de vida futuro. Neste trabalho serão apresentados resultados de um estudo comparativo ao nível do auto-conceito entre adolescentes institucionalizadas e adolescentes não institucionalizadas. O estudo envolveu 78 participantes (100% do sexo feminino) da zona Norte do país (Institucionalizadas: N=39; 50%), que preencheram a Escalade Auto-conceito de Piers-Harris para Crianças. Os resultados revelaram que asadolescentes institucionalizadas apresentam níveis globais de auto-conceito mais reduzidos, tendo-se obtido resultados idênticos para algumas dimensões do auto-conceito (aspectos intelectuais, escolares e comportamentais) . Contudo, outras áreas do auto-conceito parecem relativamente protegidas desta percepção menos positiva, o que poderá indiciar a presença de factores protectores. No futuro, outras dimensões de ajustamento psicológico deverão ser exploradas ao nível da investigação com adolescentes institucionalizados, numa abordagem multidimensional e se possível longitudinal.<hr/>The literature suggests that institutionalization may negatively impact adolescents who may show low self-esteem, self-blaming statements, feelings of incompetence and a perception of uncertainty concerning to the future. This paper presents results of a study of self-concept among institutionalized and non institutionalized adolescents. The study involved 78 participants (100% females) from the north of Portugal (Institutionalized: N=39; 50%) who completed the Scale of Self-concept of Piers-Harris for Children. The results showed that institutionalized adolescents report lower levels of global self-concept as well as low intellectual, academic and behavioral self-concept. However, other dimensions of self-concept seem fairly protected, which may show that there are protector factors. In the future research, other psychological dimensions should be explored with institutionalized adolescents, with multidimensional and longitudinal approaches.