Scielo RSS <![CDATA[Revista de Gestão dos Países de Língua Portuguesa]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1645-446420130001&lang=en vol. 12 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642013000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Alliance capabilities development</b>: <b>a literature review</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tendo em vista a atual importância das estratégias de cooperação, este artigo tem por objetivo apresentar e debater o conceito e o processo de formação de capacidades de aliança. Estas objetivam subsidiar a gestão de arranjos cooperativos e, neste sentido, muitos autores as consideram fundamentais para o sucesso dessas estratégias. Para tanto, serão apresentados os avanços da literatura no tema e, com base nesse mapeamento, identificadas as principais questões que têm pontuado o debate.<hr/>Considering the importance of cooperative strategies, this paper aims to present and discuss the concept and the formation process of alliance capabilities. These capacities optimize the management of cooperative agreements, and have been considered critical to their success. Thereby, it will be presented the recent advances in the network literature regarding to this subject and, from this drawing, it will be discussed the main items that have punctuated the debate.<hr/>Dada la importancia actual de las estrategias de cooperación, este artículo tiene como objetivo presentar y discutir el concepto y el proceso de formación de capacidades en las alianzas. Están destinadas a apoyar la gestión de los acuerdos de cooperación y, en este sentido, muchos autores consideran que son fundamentales para el éxito de estas estrategias. Por lo tanto, vamos a presentar los avances de la literatura sobre el tema y, en base a este estudio, se identificaron los temas clave que han marcado el debate. <![CDATA[<b>Financial factors of the disclosure of contingent liabilities of the largest Brazilian cities</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642013000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo tem como objetivo identificar se os mesmos fatores financeiros determinantes do endividamento público estão relacionados com a divulgação de passivos contingentes dos maiores municípios brasileiros. Trata-se de uma pesquisa descritiva do tipo documental e abordagem quantitativa, onde são observados os municípios que possuem mais de cem mil habitantes. A partir da teoria do endividamento público são levantados oito fatores financeiros que, por meio do modelo de regressão logística, são relacionados com a divulgação de passivos contingentes realizada pelos municípios pesquisados. Os resultados empíricos sugerem que a probabilidade de divulgação de um passivo contingente é maior, principalmente, quando o município tem maiores volumes de receitas próprias. Contudo, quando o município apresenta maiores gastos com pessoal e resultado permanente satisfatório, a probabilidade de divulgar algum tipo de passivo contingente é menor.<hr/>The paper aims to identify if the same financial factors determinants of public debt are related to the disclosure of contingent liabilities of the largest Brazilian cities. The design of this research is characterized as a descriptive study, with documentary research procedure, and a quantitative approach to the problem, analyzing the cities that have more than one hundred thousand populations. From the theory of public debt are raised eight financial factors through logistic regression model related to the disclosure of contingent liabilities held by municipalities surveyed. The empirical results suggest that the probability of disclosure of a contingent liability is greater, especially, when the city has the largest amount of own revenue. However, when the city features largest personnel expenses and a permanent satisfactory result, the likelihood of disclosing any type of contingent liability is smaller.<hr/>Este artículo tiene como objetivo identificar si los factores financieros determinantes de la deuda pública están relacionados con la divulgación de los pasivos contingentes de los municipios más grandes Brasileños. Se trata de investigación descriptiva del tipo documental y el enfoque cuantitativo, donde se observan los municípios con más de cien mil habitantes. Desde la teoría de la deuda pública se elevó ocho factores financieros que, a través del modelo de regresión logística, se relacionan con la divulgación de los pasivos contingentes realizados por los municipios estudiados. Los resultados empíricos sugieren que la probabilidad de que la divulgación de un passivo contingente es mayor, sobre todo cuando la ciudad tiene un mayor volumen de ingresos propios. Sin embargo, cuando el municipio cuenta con mayores gastos de personal y el resultado permanente satisfactorio, la posibilidad de difundir algún tipo de pasivo contingente es menor. <![CDATA[<b>Investing in quality as a competitive advantage driver</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642013000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do presente artigo consiste em esclarecer qual a parte dos custos de qualidade que deve ser capitalizada e enquadrada no conceito de ativo da Estrutura conceptual do IASB (International Accounting Standards Board), permitindo preencher uma grande lacuna da contabilidade financeira. Sabendo-se que as demonstrações financeiras deverão dar a imagem verdadeira e apropriada, torna-se necessário definir regras consistentes de quantificação de custos de qualidade que possam ser transpostas para as demonstrações financeiras. Começamos por fazer uma breve abordagem de conceitos e, posteriormente, passamos à análise de um Relatório de Sustentabilidade que servirá de apoio à procura de informação. Finalmente propõe-se a adoção de um modelo em que o sistema de informação de custos baseado em atividades se torna fundamental para compreender como se gera a vantagem competitiva. A principal conclusão que se pode retirar do presente estudo centra-se na ideia de que o investimento em prevenção, ao acrescentar valor em termos de qualidade, preenche os requisitos do conceito de ativo.<hr/>The main goal of this article is to enlighten the readers about which part of the quality costs should be capitalized and framed in the asset of conceptual Structure of IASB (International Accounting Standards Board), to allow fulfilling a major lack in financial accounting. Regarding that a financial demonstration shall present a real and appropriate image, urges the need to define consistent regulation on quantification of quality costs which can be transposed to financial demonstrations. This work was initialized by a brief concepts approach, and, further, a Sustainability Report was performed in order to support the search for information. Finally, the adsorption of a model is proposed, in which the costs information system became essential to understand how competitive advantage is generated. The main conclusion to subtract from this essay is that investing on prevention, by increasing value in terms of quality, fulfills the asset concept requirements.<hr/>El objetivo de este artículo es aclarar qué parte de los costos de calidad deben ser capitalizados e incluídos en el concepto de estructura activa conceptual del IASB (International Accounting Standards Board), lo que permite llenar un gran vacío en la contabilidad financiera. A sabiendas de que los estados financieros deben dar la imagen fiel, es necesario establecer unas normas coherentes para la cuantificación de los costes de calidad que pueden ser incorporadas en los estados financieros. Comenzamos haciendo una breve reseña de los conceptos y luego nos trasladamos al análisis de una Memoria de Sostenibilidad que apoyen la demanda de información. Por último se propone la adopción de un modelo en el que el sistema de información de costos basada en actividades se convierte en fundamental para entender cómo generar ventajas competitivas. La principal conclusión que se puede extraer de este estudio se centra en la idea de que invertir en prevención, al añadir valor en términos de calidad, cumple con los requisitos del concepto de activo. <![CDATA[<b>The capital structure determinants of Portuguese listed companies</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642013000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo relata os resultados empíricos de um inquérito sobre a estrutura de capital das empresas portuguesas, dirigido aos diretores financeiros de empresas portuguesas com títulos cotados em Bolsa. O inquérito foi enviado a 48 diretores financeiros de Portugal, no sentido de analisar os seus pontos de vista sobre as decisões referentes à estrutura de capital das respetivas empresas, a fim de comparar os fatores práticos de influência da estrutura de capital e as premissas teóricas sobre esta temática. Os resultados obtidos indiciam que a natureza do negócio e o ciclo de vida das empresas são fatores importantes aquando da consideração da estrutura de capital das empresas. Os resultados apontam para a existência de um rácio objetivo de endividamento. De um modo geral, encontrámos base para as hipóteses trade-off e pecking-order.<hr/>This paper reports the empirical results of a questionnaire survey about corporate capital structure addressed to finance directors of Portuguese listed firms. We surveyed 48 finance directors in Portugal to examine their views of and understanding about the capital structure decision in order to compare practice with theoretical propositions to be found in the literature and to examine the determinants of capital structure policy. The results indicate that the nature of the business and corporate life cycle are important factors when considering the capital structure of firms. The results indicate the existence of a target debt ratio. In general, we found support for the trade-off and the pecking-order hypotheses.<hr/>En este trabajo se presentan los resultados de un estudio empírico sobre la estructura de capital de las empresas portuguesas, dirigido a directores financieros de las empresas portuguesas con valores listados en la Bolsa. La encuesta se envió a 48 directores financieros de Portugal, con el fin de examinar sus puntos de vista sobre las decisiones relativas a la estructura de capital de las empresas respectivas con el fin de comparar los fatores prácticos que influyen en la estructura de capital y los presupuestos teóricos sobre este tema. Los resultados sugieren que la naturaleza del negocio y el ciclo de vida de las empresas son factores importantes cuando se considera la estructura de capital de las empresas. Los resultados indican la existencia de un ratio objetivo de endeudamiento. En general, se encontró apoyo para la hipótesis de trade-off e pecking-order. <![CDATA[<b>The evaluation of the intrapreneurial culture level</b>: <b>case study between six Portuguese companies and six Brazilian companies</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642013000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo visa avaliar e comparar o nível da cultura intraempreendedora numa amostra de empresas portuguesas e brasileiras. Pretende-se expor os pontos fortes e fracos de cada amostra relativamente aos indicadores da cultura intraempreendedora que é definida por Gilfford Pinchot III (1987) como a existência, dentro de uma organização, de um clima favorável para a inovação. Para o efeito foi utilizado um questionário e uma ferramenta validada (Hartman, 2006a) capaz de determinar o nível da cultura intraempreendedora em três possíveis classificações: pouco intraempreendedoras, mediamente intraempreendedoras e intraempreendedoras. Para Reto e Cavalcanti (2007), nas culturas latinas a possibilidade de empreender dentro de organizações já existentes enfrenta grandes obstáculos. De fato, os resultados do estudo revelam que nenhuma das empresas avaliadas demonstra ter verdadeiramente uma cultura intraempreendedora. Por último, a amostra das empresas portuguesas apresenta um nível de cultura intraempreendedora superior à amostra das empresas brasileiras, superando em todos os indicadores a existência de um clima intraempreendedor. Curiosamente, para ambos os países, a amostra das empresas avaliadas apresenta em média os mesmos pontos fortes e fracos embora distribuídos por ordem diferente.<hr/>This article aims to evaluate and compare the level of intrapreneurial culture in a sample of Portuguese and Brazilian companies. It is intended to expose the strengths and weaknesses of each sample against the indicators of intrapreneurial culture as defined by Gilfford Pinchot III (1987): the existence within an organization of a climate favorable for innovation. For this purpose we used a questionnaire and a validated tool (Hartman, 2006a) able to evaluate the level of intrapreneurial culture in three possible ratings: low intrapreneurial, medium intrapreneurial and intrapreneurial firms. For Reto and Cavalcanti (2007), in Latin cultures the possibility of entrepreneurial initiative within existing organizations faces major obstacles, and in fact the results of this study show that in none of the companies surveyed existed a truly intrapreneurial culture. Finally, the sample of Portuguese companies presents a higher level of intrapreneurial culture than the sample of Brazilian companies in all the indicators used. Interestingly, for both countries the companies surveyed show the same strengths and weaknesses although in different order.<hr/>Este artículo tiene como objetivo evaluar y comparar el nivel de la cultura intraemprendedora en una muestra de empresas portuguesas y brasileñas. Su objetivo es exponer las fortalezas y debilidades de cada muestra con los indicadores de la cultura intraemprendedora que se define en Gilfford Pinchot III (1987) como la existencia, dentro de una organización, un clima favorable a la innovación. Para este fin se utilizó un cuestionario y una herramienta validada (Hartman, 2006a) capaz de determinar el nivel de la cultura intraemprendedora en tres calificaciones posibles: poco intraemprendedora, medianamente intraemprendedora y intraemprendedora. Para Reto y Cavalcanti (2007), en las culturas latinas la oportunidad de emprender dentro de las organizaciones ya existentes enfrenta con grandes obstáculos. De hecho, los resultados del estudio muestran que ninguna de las empresas evaluadas demuestra una verdadera cultura intraemprendedora. Por último, la muestra de empresas portuguesas presentan un nivel de cultura intraemprendedora superior a la muestra de las empresas brasileñas superando en todos los indicadores la existencia de un clima intraemprendedora. Curiosamente, para ambos países, la muestra de empresas encuestadas en promedio presenta las mismas fortalezas y debilidades, aunque repartidas en diferente orden. <![CDATA[<b>Developing a model for performance evaluation</b>: <b>applying to a Shared Services Center</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-44642013000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo procurou desenvolver um modelo específico para apoio à gestão de Centro de Serviços Compartilhados, para a realidade de organizações públicas, dentro dos preceitos e características dos estudos em gestão de operações de serviços. Em termos teórico-conceituais, a elaboração da estratégia de operações de serviços consiste no alinhamento estratégico entre o mercado alvo e a segmentação de clientes, o conhecimento dos elementos tangíveis e intangíveis de um serviço e a arquitetura do sistema de entrega do serviço. O tipo de procedimento é o estudo de caso, com amostragem não-probabilística e por acessibilidade. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevista com questionário semiestruturado e por meio de cartões para validação das dimensões Entrega, Atendimento, Confiabilidade e Flexibilidade, para que fossem confirmados pela técnica da Preferência Declarada. Foram apresentados aos entrevistados 21 indicadores relacionados às dimensões validados (Entrega, Atendimento e Confiabilidade), para que fossem selecionados aqueles relevantes na perspetiva do cliente. Então, estruturou-se um modelo de mensuração de nível de serviços para um Centro de Serviços Compartilhados.<hr/>This study aimed to develop a management model for Shared Services Centers (SSC), adapted to public organizations patterns, according to the principles and characteristics of the studies in services operations management. In theoretical conceptual terms, drawing up a strategy of service operations is the strategic alignment between the target market and customer segmentation, knowledge of the tangible and intangible elements of an architecture service system and delivery. The case study method was adopted using non-probability sampling according to accessibility. Data collection was carried out by means of interviews using a semi structured questionnaire and using cards of the constructs validation - Delivery, Service, Reliability and Flexibility - that were confirmed by Stated Preference technique. In order to select indicators which were relevant from the customer`s point of view, the interviewers were presented with 21 indicators related to validated constructs (Delivery, Service, and Reliability) which had some degree of significance for them. In this way a model for the measurement of service level was produced for use in a Shared Services Center.<hr/>Este estudio trata de desarrollar un modelo específico para apoyar la gestión de Centro de Servicios Compartidos, para la realidad de las organizaciones públicas dentro de los principios y características de los estúdios de gestión de operaciones de servicios. En término teórico-conceptual, la elaboración de una estrategia de operaciones de servicios es la alineación estratégica entre el mercado objetivo y la segmentación de clientes, el conocimiento de los elementos tangibles e intangibles de un servicio y la arquitectura del sistema de prestación de servicio. El tipo de procedimiento es el estudio de caso, con muestreo no probabilístico y accesibilidad. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas con cuestionario semi-estructurado a través de tarjetas para la validación de las dimensiones Entrega, Servicio, Fiabilidad y Flexibilidad, que fueron confirmados por la técnica de Preferencia Declarada. Fueran presentados a los encuestados 21 indicadores relacionados con las dimensiones validados (entrega, servicio y confiabilidad), para ser seleccionados los relevantes desde la perspectiva del cliente. Por lo tanto, se ha creado un marco estructurado para medir el nivel de servicio a un Centro de Servicios Compartidos.