Scielo RSS <![CDATA[e-Journal of Portuguese History]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1645-643220080001&lang=en vol. 6 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Nepotism, illegitimacy and papal protection in the construction of a career</b>: <b>Rodrigo Pires de Oliveira, Bishop of Lamego (1311-1330†)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322008000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dom Rodrigo de Oliveira was one of many fourteenth-century Portuguese clergymen who reached the top of the ecclesiastical hierarchy as a result of the widespread practice of nepotism. The social fabric that catapulted this cleric into the religious hierarchy and the subsequent development of his cursus honorum reflect an era in which kinship and protectionism were essential for a career in the clergy. As the illegitimate son of the influential Archbishop of Braga, Dom Martinho Pires de Oliveira (1296-1313), Dom Rodrigo benefited from the support of the archbishop (who favored his relations and dependants as part of a far-reaching strategy), and from the indispensable protection of Popes Boniface VIII and Clement V, thanks to the archbishop’s prominence and influence at the Papal Court. Dom Rodrigo de Oliveira’s career began in the chapter of Évora (a city where his paternal family were influential) before he had attained the regulation age of fourteen. From there, he moved on to become prior of the important collegiate church of Santa Maria de Guimarães, then Dean of Évora, and soon afterwards, Bishop of Lamego, a position he received by pontifical appointment after having failed to be elected to the office of Bishop of Évora. Thus, it was in this context that the profile of Dom Rodrigo was constructed, supported mainly by a strategy of favor dictated by family interests, and benefiting widely from papal protection through the successive concession of prerogatives of privilege and exception.<hr/>D. Rodrigo de Oliveira foi uma das muitas personagens do episcopológio português trecentista que alcançou o topo da hierarquia eclesiástica, graças à projecção conquistada pela prática recorrente do nepotismo. O tecido social que catapultou este clérigo para a hierarquia religiosa e a forma como este aí desenvolveu o seu cursus honorum são o reflexo de um tempo onde o parentesco e o proteccionismo, mormente dentro da própria Igreja, eram elementos determinantes para nela se ter lugar e, principalmente, poder construir uma carreira. Filho ilegítimo do influente arcebispo de Braga, D. Martinho Pires de Oliveira (1296-1313), D. Rodrigo resultou de um processo ascensional apoiado e enquadrado na estratégia abrangente deste arcebispo (de favorecimento da sua parentela e dos seus dependentes), e na indispensável protecção dos papas Bonifácio VIII e Clemente V, conseguida pela grande influência de D. Martinho na Cúria Apostólica. D. Rodrigo de Oliveira protagonizou assim uma carreira iniciada no cabido de Évora (cidade de inserção da sua família paterna), quando ainda não possuía a idade regulamentar de catorze anos, para de seguida ascender ao priorado da colegiada de Santa Maria de Guimarães, daí ao deado de Évora e pouco depois ao episcopado de Lamego, cargo que recebeu por mercê pontifícia, após ter falhado a sua eleição para bispo de Évora. Foi neste contexto que se construiu o perfil de D. Rodrigo, apoiado sobretudo numa estratégia de favorecimento ditada pelos interesses familiares e amplamente beneficiada pela protecção papal, através da concessão de sucessivas prerrogativas de privilégio e de excepção. <![CDATA[<b>Family genealogical records</b>: <b>cleansing and social reception (</b><b>Portugal</b><b> - 16th to 18th century)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322008000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study looks at the importance of genealogical knowledge during the Early Modern Era in Portugal, and the way in which it influenced the various interests that marked everyday social life, not only in the field of the appraisals that were necessary for a person to hold a title in the courts, but also in regard to the ennoblement mechanisms and the economy of reward (economia da mercê) Thus, the activity of genealogists became incisive and prominent during a period in which it was deemed vital to prove purity of blood and nobility for appearance’s sake, paying great attention to origin, birth and kinship. It therefore does not come as a surprise that such activity was to have quite an impact, nor that such widespread manipulation and abuse should arise from it.<hr/>O presente estudo reflecte sobre a importância do conhecimento genealógico, durante a Idade Moderna, em Portugal e o modo como influiu nos vários interesses que marcavam o quotidiano social, tanto no domínio das provanças e habilitações junto dos tribunais que inquiriam honra, como nos mecanismos nobilitantes e na economia da mercê. A actividade dos genealogistas tornou-se, desse modo, incisiva e marcante num período em que provar limpeza de sangue e nobreza eram vitais para um jogo de aparências cujas regras tinham em grande atenção as origens, o nascimento e a parentela. Desse modo, não é de estranhar, o impacto conseguido por esta actividade, bem como as manipulações e abusos a que deu lugar. <![CDATA[<b>Brazilian Gold and the Lisbon Mint House (1720-1807)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322008000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en The purpose of this article is to present the official registers of the arrival of Brazilian gold in Portugal, the Livros dos Manifestos do 1% do ouro do Brasil, which are part of a documentary database that exists at the Lisbon Mint House. Discussion of this source and the data provided by it can contribute towards a better historiographic understanding of the issues related to precious metals. The intention here is also to make a comparative analysis between the statistical series already available about the flow of gold across the Atlantic to Portugal and the data available about Spain, facilitating comparisons between the production of the official sources for gold and silver in the two countries. Contrary to what happened in the case of the Casa de la Contratación, which lost control over cargoes after 1668, the Portuguese legislation always afforded the Lisbon Mint House a relatively centralizing role in the receipt of gold remittances. The first section of this article describes the institutional framework behind the source of the Livros dos Manifestos, making a comparison with Spain, which did not lose its relative homogeneity in spite of the changes introduced through legislative procedures. In the second section, a comparison is made between this official source and the results provided by other statistical series describing gold flows at that time. The period under scrutiny is that between 1720 and 1807. The beginning of this time scale is explained by the centralization policy introduced in 1720 when a 1% tax first began to be levied on the value of the gold shipped to Lisbon. The Livros dos Manifestos ended in 1807, when gold ceased to be a source of tax revenue for the budgets of the Portuguese state.<hr/>Neste artigo apresenta-se os registos oficiais das chegadas de ouro a Portugal, Livros de Manifestos do 1% do ouro do Brasil, que fazem parte de um acervo documental existente na Casa da Moeda de Lisboa. A discussão da construção desta fonte, assim como os dados por esta disponibilizados contribuem para o aperfeiçoamento do conhecimento historiográfico das temáticas relacionadas com metais preciosos. Perspectiva-se uma análise comparativa com as séries até agora disponíveis sobre os fluxos de ouro que atravessaram o Atlântico. Este estudo comparado amplia-se, em termos do processo de construção de ambas as fontes oficiais, às séries da prata disponíveis para Espanha. Contrariamente ao ocorrido na Casa de la Contratación que perdeu o controlo dos fluxos de prata chegados a Sevilha depois de 1668, a legislação portuguesa conferiu sempre à Casa da Moeda de Lisboa um papel relativamente centralizador sobre os fluxos de ouro brasileiro. Na primeira secção deste artigo apresenta-se o enquadramento institucional de produção dos Livros de Manifestos que, apesar de algumas alterações legislativas nunca perdeu a sua relativa homogeneidade. Na segunda secção confrontam-se os resultados sobre os fluxos de ouro obtidos através dos Livros de Manifestos com os apresentados em diversos estudos a partir de outras fontes. Os limites temporais situam-se entre 1720 e 1807. O início do período explica-se pela política de centralização introduzida em 1720, quando a taxa de 1% passou a ser cobrada sobre o valor do ouro remetido para Lisboa. Os Livros de Manifestos finalizam em 1807 quando o ouro deixou de ser uma fonte de receita nos orçamentos do Estado Português. <![CDATA[<b>Around a theme. The female community of the Order of St. James in Portugal</b>: <b>a journey from the late 15th century to the 16th century</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322008000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The study of the religious women of the Order of St. James in Portugal during the period mentioned in the title of this paper is intended to show the way in which they observed the vows that they had taken when they donned their habits, how they lived inside the monastery, how they administered their property, how they related to civil society, and how they adapted to the new times brought by modernity. Although the Master of the order Dom Jorge, drew attention in the early 16th century to the fact that the doors of the monastery should not be opened to women who were not related to the male branch of the Order i.e. relatives of the friar-knights: daughters, wives or widows, documentation reveals that some of the religious women did not belong to the relatives of the members of the Order. Furthermore, it is interesting to understand the mechanisms that led to the donning of the habit. These women lived in a monastic house which was consecrated by the Monastery of Santos, although, over the course of the Middle Ages, they changed quarters at least twice. During the period covered by this study, they were always supervised by a woman belonging to the family of the Master Dom Jorge. With this study, we can gain a better knowledge of a community that existed in Portugal from the late 12th century onwards.<hr/>O estudo das religiosas da Ordem de Santiago em Portugal na Idade Média pretende dar a conhecer a observância dos votos, a vida monástica, o perfil da gestão das propriedades, as suas releções com a sociedade civil e a sua adaptação aos novos desafios colocados pela Modernidade. Estes "donas" seriam, na teoria, familiars dos cavaleiros de Santiago (filhas, mulheres ou viúvas), mas a documentação conhecida aponta casos de infracção deste norma, situação que levou o Mestre de Santiago e de Avis, D. Jorge, a tentar regulamentar a situação, embora sem êxito. Durante o período em estudo, estas religiosas viviam no Mosteiro de Santos, independentemente de terem conhecido outros espaços durante a Idade Média e o governo do Mosteiro esteve entregue a membros da família do Mestre D. Jorge. Pretendemos, pois, apresentar algumas ideias em torno da caracterização da vivência desta comunidade, afinal chamando a atenção para a precocidade da instalação da Ordem de Santiago em Portugal desde o século XII. <![CDATA[<b>Mazagão la ville qui traversa l’Atlantique du Maroc à l’Amazonie (1769-1783)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322008000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en The study of the religious women of the Order of St. James in Portugal during the period mentioned in the title of this paper is intended to show the way in which they observed the vows that they had taken when they donned their habits, how they lived inside the monastery, how they administered their property, how they related to civil society, and how they adapted to the new times brought by modernity. Although the Master of the order Dom Jorge, drew attention in the early 16th century to the fact that the doors of the monastery should not be opened to women who were not related to the male branch of the Order i.e. relatives of the friar-knights: daughters, wives or widows, documentation reveals that some of the religious women did not belong to the relatives of the members of the Order. Furthermore, it is interesting to understand the mechanisms that led to the donning of the habit. These women lived in a monastic house which was consecrated by the Monastery of Santos, although, over the course of the Middle Ages, they changed quarters at least twice. During the period covered by this study, they were always supervised by a woman belonging to the family of the Master Dom Jorge. With this study, we can gain a better knowledge of a community that existed in Portugal from the late 12th century onwards.<hr/>O estudo das religiosas da Ordem de Santiago em Portugal na Idade Média pretende dar a conhecer a observância dos votos, a vida monástica, o perfil da gestão das propriedades, as suas releções com a sociedade civil e a sua adaptação aos novos desafios colocados pela Modernidade. Estes "donas" seriam, na teoria, familiars dos cavaleiros de Santiago (filhas, mulheres ou viúvas), mas a documentação conhecida aponta casos de infracção deste norma, situação que levou o Mestre de Santiago e de Avis, D. Jorge, a tentar regulamentar a situação, embora sem êxito. Durante o período em estudo, estas religiosas viviam no Mosteiro de Santos, independentemente de terem conhecido outros espaços durante a Idade Média e o governo do Mosteiro esteve entregue a membros da família do Mestre D. Jorge. Pretendemos, pois, apresentar algumas ideias em torno da caracterização da vivência desta comunidade, afinal chamando a atenção para a precocidade da instalação da Ordem de Santiago em Portugal desde o século XII.