Scielo RSS <![CDATA[Revista Lusófona de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1645-725020130001&lang=pt vol. num. 23 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>A Educação e o Desenvolvimento sob o Imperativo do Crescimento</b>: <b>Ressignificação a partir da Sociedade Civil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As agendas do crescimento estão de regresso à região europeia e todo o discurso acerca da educação e do desenvolvimento já está a sofrer o seu efeito. A eventualidade de uma degradação desse discurso é uma ameaça para a educação que se alia à promoção de um desenvolvimento verdadeiramente humano e com preocupações ecológicas e, por isso, equacionamos neste artigo a sua ressignificação desde baixo, ou seja, desde as organizações da sociedade civil que reagem, no dia-a-dia e em diversos fóruns, contra a redução da educação e do desenvolvimento às perspetivas mais estreitas do crescimento económico e da acumulação de riqueza para fazer face ao desemprego e às dívidas públicas que hoje monopolizam as atenções e as preocupações dos meios políticos ocidentais. O artigo, além de uma introdução que delimita a problematização da narrativa, compõe-se de três secções e de umas considerações finais onde se apresentam as principais conclusões. Nestas considerações finais sublinhamos que faz falta uma articulação entre estado e sociedade civil para levar a cabo a renovação de significados no campo da educação e do desenvolvimento e que, nas condições atuais, a iniciativa deve partir das organizações da sociedade civil mais empenhadas nessa ressignificação.<hr/>The agendas of growth are back to the European region and the whole speech about education and development is already suffering its effects. The possibility of a degradation of that speech is a threat to education that allies to the promotion of a truly human development and ecological concerns and, therefore, we analyze in this article its redefinition from below, ie, from the organizations of civil society that react in the everyday life and in several fora, against the reduction of education and development to the closer perspectives of economic growth and accumulation of wealth to tackle unemployment and public debts that nowadays monopolize the attention and concerns of western political circles. As a general subject we have chosen the need to reframe from social, economic and political conditions of the European area, particularly of countries that are investing on the return to economic growth to come out of the crisis. In this light, and in terms of methodological procedure, we start with an analysis of the subordination of rhetoric about education and the development to the unilateral perspectives of the economic growth in that geostrategic region of the world-system and we want to find out, after characterizing it, if the civil society can play the leading role, in the objective conditions of the present European, a new narrative of education and development on the basis of a broad account of the challenges that people have to face today, in terms of living together in pluralistic democratic societies, whether in what is related to the defense and protection of conditions of stay and ecological viability of that community life rebuilt. As a main conclusion, we emphasize in this article that civil society, even the most innovative and claimable, doesn’t guarantee by itself that reframing of education and development, since this task, without the driving force of the state entity, is unable to proceed successfully. Thus, it arises the final idea according to which is lacking a link between the state and the civil society to undertake that renewal of meanings in the field of education and development, even though the initiative for this partnership has to start from organizations of civil society that are placed over the front line against the degradation of education and development in a grammar exploitation of environmental and human resources according to the productivity and the improvement of economic indicators at any price. This conclusion summarizes our most important argument.<hr/>Les agendas de croissance sont de retour dans la région européenne et tout le discours sur l’éducation et le développement souffre déjà de leurs effets. L’éventualité d’une détérioration de ce discours est une menace pour l’éducation qui s’allie à la promotion d’un développement véritablement humain et avec des préoccupations écologiques et, par conséquent, nous envisageons dans cet article sa resignification de bas en haut, c’est-à-dire dès les organisations de la société civile qui réagissent quotidiennement et dans divers forums, contre la réduction de l’éducation et du développement selon les perspectives les plus serrées de la croissance économique et de l’accumulation de richesses pour faire face au chômage et aux dettes publiques qui monopolisent, aujourd’hui, les attentions et les préoccupations des milieux politiques occidentaux. Cet article, audelà de l’introduction qui fait la délimitation de la problématisation du récit, est structuré en trois sections et en des remarques finales qui présentent les principales conclusions. Dans ces dernières remarques nous soulignons qu’il est nécessaire une articulation entre l’état et la société civile a fin de réaliser la rénovation de significations dans les champs de l’éducation et du développement et que, dans les conditions actuelles, l’initiative doit partir des organisations de la société civile les plus engagées avec cette resignification.<hr/>Las agendas del crecimiento han vuelto a la región europea y el discurso en torno a la educación ya está sufriendo sus efectos. La eventualidad de la degradación de ese discurso es una amenaza a la educación que se vincula a la promoción de un autentico desarrollo humano con preocupaciones ecológicas y por eso ponemos aquí en tela de juicio su replanteamiento desde abajo, esto es desde las organizaciones de la sociedad civil que permanentemente y en diversos foros se resisten a la reducción del desarrollo y de la educación a los objetivos más estrechos del crecimiento económico y de la acumulación de riqueza con el propósito de combatir el paro y de controlar las deudas públicas que hoy por hoy monopolizan las atenciones y las preocupaciones de los políticos occidentales. El artículo, además de una introducción que delimita la problematización de la narrativa, se estructura en tres apartados y en unas consideraciones finales que presentan las principales conclusiones. En estas consideraciones finales subrayamos que hace falta una articulación entre el estado y la sociedad civil para realizar la renovación de significados en el ámbito de la educación y del desarrollo y que, en las presentes circunstancias, la iniciativa debe de partir de las organizaciones de la sociedade civil más comprometidas en esa resignificación. <![CDATA[<b>O Movimento das Histórias de Vida e a Educação de Adultos de Matriz Crítica</b>: <b>ideias e conceitos em contexto</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto situa-se no panorama internacional da educação de adultos no qual a importância do movimento das histórias de vida para o debate que a problemática que opõe o diagnóstico de necessidades ao reconhecimento de adquiridos suscita é fundamental enquanto tentativa de superação da lógica dicotómica da racionalidade científica moderna, ou seja, como uma nova gnose que ao invés de separar e dividir pretende contribuir para criar, no trabalho educacional de matriz crítica, caminhos de inteligibilidade global sobre o mundo. Discutem-se aqui algumas vertentes da prática das histórias de vida em educação e formação de adultos (EFA), usadas enquanto instrumento de investigação, de intervenção e de formação. Neste tipo de contexto de uso, as histórias de vida são entendidas como um processo em devir, inacabado, dialógico, que se inscreve no âmbito das relações interpessoais e que olhado a partir de um pris-ma crítico e humanista, implicam sempre distintos tipos de relações de poder, traduzidas na trajetória de vida pela filiação, pela ideologia, pela religião, e pela apropriação simbólica de toda uma linguagem social, que ao serem investigadas e explicitadas criticamente podem dar origem a um processo com características de autopoiesis, que consideramos essencial em educação.<hr/>This Paper takes in account the international scenario of adult education. Here the movement of life histories is essential to go beyond a debate that simple oppose to a training needs diagnosis an assessment of prior learning. The argument is that life histories proposals help us to think in a non-dualistic way, creating a new gnose to read the world in a critical way. The paper discusses some sides of life histories in adult education practices, especially as a research, interventional and training instrument. In this context life histories are used as an ongoing dialogical process centered in power relationships. This reading tried to unbolt the power relations present in life course looking to genealogy, ideology, religion, and symbolic representations as a study thematic that allows a autopoiesis process to emerge as the heart of critical adult education.<hr/>Ce texte se situe dans le panorama international actuel de l’éducation des adultes oùl’importance du mouvement des histoires de vie pour le débat suscité par la problématique opposant le diagnostic des besoins à la reconnaissance des acquis est fondamentale. Ce mouvement, en tant que tentative de dépassement de la logique dicotomique de la rationalité scientifique moderne, se pose comme une nouvelle gnose qui prétend contribuer à la création de chemins d’intelligibilité globale du monde, dans le cadre du travail éducationnel critique. Nous discutons ici quelques aspects de la pratique des histoires de vie en éducation et formation des adultes, utilisées comme instrument de recherche, d’intervention et de formation. Dans ce contexte d’utilisation, les histoires de vie sont comprises comme un processus en devenir, inachevé, dialogique, qui s’inscrit dans le cadre des relations interpersonnelles et qui, observé d’un point de vue critique et humaniste, implique toujours différents types de relations de pouvoir, historiquement construites. Ces relations de pouvoir, se traduisant dans la trajectoire de vie par la filiation, par l’idéologie et par l’appropriation symbolique de tout un langage social, du moment où elles deviennent objet de recherche et sont explicitées critiquement, peuvent être à l’origine d’un processus aux caractéristiques d’autopoiesis que nous considérons essentiel en éducation des adultes.<hr/>Este texto ofrece una presentación desde el panorama internacional y contemporáneo de la educación de personas adultas. Allí tiene importancia el movimiento de las historias de vida por contribuir para el debate de la problemática que opone al diagnóstico de necesidades el reconocimiento de adquiridos. Se plantea su importancia fundamental por la tentativa que aporta de superación de la lógica dicotómica de la racionalidad científica moderna, fomentando una nueva gnose que al revés de separar y dividir se propone, desde el trabajo educacional de matriz crítica, crear caminos de inteligibilidad global sobre el mundo. Se toman algunas vertientes de la práctica de las historias de vida en educación y formación de personas adultas, utilizadas en una triple función como instrumentos de investigación, de intervención y de formación. En este tipo de contextos de utilización las historias de vida son consideradas como un proceso en devenir, inacabado, dialógico, que se inscribe en el ámbito de las relaciones interpersonales y que, desde un punto de vista crítico y humanista, implican siempre distintos tipos de relaciones de poder, construidas históricamente. Son relaciones de poder traducidas en la trayectoria de la vida por la filiación, por la ideología, por la religión, e por la apropiación simbólica de todo un lenguaje social, que al ser investigado y explicitado críticamente pueden originar un proceso con características de autopoiesis, que consideramos esencial en la educación de personas adultas. <![CDATA[<b>Liderança singular na escola plural</b>: <b>as culturas da escola perante o processo de avaliação externa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Numa altura em que a instituição escola alcança níveis de sofisticação cultural e organizacional inéditos, assistimos à implementação de uma liderança unipessoal, centrada na figura do Diretor de escola/agrupamento. Contudo, este novo rosto, erguido paradigma da nova gestão escolar, defronta-se com as múltiplas caras das escolas públicas, cada vez mais mascaradas face à imposição de um modelo de liderança unidimensional. Partindo deste cenário, focamos a nossa abordagem sobre: i) os traços que têm vindo a institucionalizar um perfil-ideal de liderança escolar; ii) até que ponto a liderança unipessoal servirá (melhor) como veículo de expressão de uma cultura escolar que se pretende reproduzir nas diversas escolas; iii) de que modo o rosto (Diretor) exercerá um efeito homogeneizador, marcando quadros de interação e lógicas de organização, sobre o quodiano das escolas. As questões enunciadas serão exploradas utilizando como dispositivo metodológico a análise crítica dos Relatórios de Avaliação Externa das Escolas produzidos durante o I ciclo avaliativo (2006-2011), com o objetivo de apreender os modelos implícitos de cultura de escola e de liderança e as suas implicações na reconfiguração do quotidiano das escolas.<hr/>At a time when the school institution reaches levels of cultural and organizational sophistication unprecedented, we witnessed the implementation of a unipersonal leadership, focused on the Director of school / school cluster. However, this new face, emerged from the new public mangement paradigm, confronts with many faces of state schools, increasingly masked by the imposition of a one-dimensional model of leadership. Based on this scenario, we focused our perspective on: i) the characteristics that have come to institutionalize a ideal profile of school leadership; ii) how the unipersonal leadership will (better) serve as a vehicle for expression of a school culture that is intended to reproduce in different schools; iii) how the face (Director) will exert a homogenizing effect, establishing frameworks for interaction and logical organization on the daly of schools. This issues outlined above will be explored using as methodological strategy the critical analysis of the External Evaluation Report of Schools produced during the first evaluation cycle (2006-2011), aims to understand the implicit models of school culture and leadership and their implications for the reconfiguration of the daily school. From a total of 1131 Reports produced, we limited the empirical field to the universe of non-grouped educational establishments (n=335), conducting a document analysis and combining a quantitative approach to objective variables with a qualitative-interpretative focus on the content of the Reports. In generic terms, the results indicate the presence of a management type leadership profile, reverential and receptive, guided more by a logic of accountability (to the state and the market) than by principles for the development of democratic citizenship. The majority of the Reports reveal an image of a school with a techno-bureaucratic nature, which subordinates the values of democratic participation to imperatives of control and the mediation of results. This paradigm of school seems to induce the development of leadership increasingly more stripped of a strategic and political sense, and thus more reproductive of a centrally diffuse school culture. As a result, from the perspective of the current political agenda, it makes complete sense to elect a single-person leader who operates as a vehicle of expression for school culture.<hr/>À une époque où l’institution scolaire atteint des niveaux de sophistication culturelle et organisationnelle inédits, nous assistons à la mise en place d’une leadership unipersonnelle, centrée sur la figure du directeur d’école/groupement. Néanmoins, cette nouvelle figure, érigée comme paradigme de la nouvelle gestion scolaire, se trouve face aux multiples visages des écoles publiques, de plus en plus éclipés face à l’imposition d’un modèle de leadership unidimensionnelle. Partant de ce scénario, nous focalisons notre abordage sur: i) les caractéristiques spécifiques qui ont institutionnalisé un profil idéal de leadership des écoles; ii) jusqu’à quel point la direction unipersonnelle servira (mieux) de véhicule d’expression d’une culture scolaire qui prétend être reproduite dans les diverses écoles; iii) de quelle manière la figure (directeur) exercera un effet d’homogénéisation, en définissant des contextes d’interaction et des logiques d’organisation, au niveau du quotidien des écoles. Les questions énoncées seront explorées en utilisant comme outil méthodologique l’analyse critique des rapports d’évaluation externe des écoles, générés durant le 1er cycle d’évaluation (2006-2011), afin d’appréhender les modèles implicites de culture scolaire et de leadership, ainsi que leurs implications au niveau de la reconfiguration du quotidien des écoles.<hr/>En un momento en el que la institución colegio alcanza niveles de sofisticación cultural y de organización inéditos, asistimos a la implementación de un liderazgo unipersonal, centrado en la figura del director de colegio/agrupamiento. Sin embargo, este nuevo rostro, constituido paradigma de la nueva gestión escolar, se enfrenta a las múltiples caras de los colegios públicos, cada vez más enmascaradas debido a la imposición de un modelo de liderazgo unidimensional. Partiendo de este escenario, centramos nuestro abordaje en: i) los rasgos que han institucionalizado un perfil ideal de liderazgo escolar; ii) hasta qué punto el liderazgo unipersonal servirá (mejor) como vehículo de expresión de una cultura escolar que se pretende reproducir en los diversos colegios; iii) de qué modo el rostro (director) ejercerá un efecto homogeneizador, estableciendo modelos de interacción y lógicas de organización, en el día a día de los colegios. Las cuestiones enunciadas se explorarán utilizando como dispositivo metodológico el análisis crítico de los Informes de Evaluación Externa de los Colegios realizados durante el 1.er ciclo evaluativo (2006-2011), con el objetivo de comprender los modelos implícitos de cultura de colegio y de liderazgo y sus implicaciones en la reconfiguración del día a día de los colegios. <![CDATA[<b>O Diretor de Turma</b>: <b>perfil e competências</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigação visa estudar as conceções que os Alunos e os Diretores de Turma possuem relativamente ao perfil e às funções do Diretor de Turma, bem como analisar as competências que os Diretores de Escola privilegiam num docente para exercer o cargo de Diretor de Turma. Pretende-se saber se, apesar de existir um suporte legislativo que concede a este professor responsabilidades específicas no domínio da coordenação, há inconsistência entre esta atribuição de poderes e a respetiva operacionalização, assim como conhecer o perfil desejado para um Diretor de Turma. As principais inferências deste estudo reforçam a ideia de que, apesar de haver professores que não se encontram aptos para o exercício desta função, os Diretores de Turma são vistos como pessoas importantes na Escola. Porém, os alunos e os próprios Diretores de Turma não reconhecem, na prática, a autoridade destes docentes relativamente aos demais professores da turma. Quanto ao perfil desejado para um Diretor de Turma, são assinaladas, como as mais importantes, as características do foro psicológico. Das competências privilegiadas pelos Diretores de Escola, destacam-se a disponibilidade, a capacidade de diálogo e de liderança, a experiência, o fácil relacionamento, a tolerância e a dedicação por parte destes docentes.<hr/>This inquiry aims at defining the profile of class manager in the context of the supervision of the School. Main objective of this work is to study which conceptions that the students and the Class Head-Teachers have in regard to Class Head- Teacher´s profile and functions as well as to analyze the competencies/skills that a School Principal requires most from a teacher chosen as Class Head-Teacher. Knowing that there is legislation which grants specific responsibilities to Class Head-Teacher, in the domain of the coordination, it is also intended to know if there exists any inconsistency between this legal attribution and its efficacy in practice. Furthermore, it is also intended to know if the profile required for a Class Head-Teacher, suits the school principal´s perspective, other class teachers and students. The chosen methodology was of a descriptive nature. We have chosen 198 students from the 9th grade (Junior-High) as target, from six different schools, from the Setúbal district, covering a total of nine classes, with their respective teachers, plus three public School Principals. Students and Class Head-Teachers have answered questionnaires and their responses, grading them on a scale of attitudes. We also used semi-structured interviews, which were sent to School Principals The main conclusion of this study reinforced the idea that Class Head-Teachers are seen as important in the School, even if they do not have the profile for this function. Yet pupils and Class Head-Teachers themselves do not recognize, in practice, their authority regarding their fellow teachers of the group. School Principals consider the position of Class Head-Teacher as charged with many responsibilities, although in practice the appointment of the Class Head-Teacher is often made without consideration of his training or lack of it, in the area of interpersonal relationships and mediation. As to the desired profile for a Class Head-Teacher, psychological qualities are considered more important than the physical one. In what concerns the skills the Class Head-Teachers should have, the School Directors consider that experience, capacity of leadership, dialogue, good relationship, tolerance and dedication are the most important priorities for the selection of a Class Head-Teacher. For his functions among students it should be noted that both, Class Head-Teacher and students regard “Mediation” as the main role. Even though, there is legislation that mentions, in detail, what are the administrative responsibilities and profile of the Class Head-Teacher. It is important to understand if the powers that are granted match the challenges the head-teachers face every day in the educational field.<hr/>Le but de cette recherche est d’étudier les conceptions que les étudiants et les professeurs principaux ont sur le profil et les fonctions d’un professeur principal, mais aussi d’analyser les compétences que les Principaux des écoles considèrent fondamentales pour qu’un professeur puisse accomplir les tâches du directeur de classe. Il s’agit de savoir si, malgré l’existence d’un support législatif qui accorde à ce professeur des responsabilités spécifiques dans le domaine de la coordination, il y a de l’incohérence entre cette attribution de pouvoirs et la respective opérationnalisation, ainsi que connaître le profil souhaité pour un professeur principal. Les principales inférences de cette étude renforcent l’idée que, malgré l’existence de professeurs qui ne se trouvent pas aptes à exercer cette fonction, les professeurs principaux sont envisagés comme des sujets importants dans l’École. Toutefois, les étudiants et les professeurs principaux, eux - mêmes, ne reconnaissent pas, dans la pratique, l’autorité de ces professeurs par rapport aux autres professeurs de la classe. En ce qui concerne le profil souhaité pour un professeur principal, on souligne les caractéristiques au niveau psychologique comme les plus importantes. De toutes les compétences mises en évidence par les Principaux, on détache la grande disponibilité, la capacité de dialogue et de leadership, l’expérience, la bonne entente, la tolérance et le dévouement de la part des professeurs principaux.<hr/>Esta investigación tiene como objetivo estudiar las concepciones que los Alumnos y Tutores de Clase tienen relativamente al perfil y funciones de un Tutor de Clase, así como analizar las competencias que los Directores de Escuela privilegian en un docente para ejercer el cargo de Tutor de Clase. La finalidad es determinar si, a pesar de existir un apoyo legislativo que concede a este profesor responsabilidades específicas en el ámbito de la coordinación, existe inconsistencia entre esta atribución de poderes y la respectiva operacionalización, así como conocer el perfil deseado para un Tutor de Clase. Las inferencias principales de este estudio refuerzan la idea de que, a pesar de existieren profesores que no están capacitados para ejercer esta función, los Tutores de Clase son vistos como personas importantes en la Escuela. Sin embargo, los alumnos y los propios Tutores de Clase no reconocen, en la práctica, la autoridad de estos docentes relativamente a los demás docentes de la clase. En cuanto al perfil deseado para un Tutor de Clase, señalan-se las características del nivel psicológico como los más importantes. De las competencias privilegiadas por los Tutores de Clase, se destacan la disponibilidad, la capacidad de diálogo y de liderazgo, la experiencia, la facilidad en relacionarse, la tolerancia y la dedicación por parte de estos docentes. <![CDATA[<b>A autarquia na expansão e desenvolvimento da rede pública da educação pré escolar em Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo emerge de um estudo mais amplo que corresponde a um trabalho de investigação realizado no âmbito de uma tese de doutoramento cujo título é A autarquia na expansão e desenvolvimento da rede pública da educação pré-escolar: percursos e dinâmicas num contexto para a diversidade. O objetivo principal da investigação foi identificar esses mesmos percursos e dinâmicas face à diversidade de contextos e às possibilidades locais e a sua finalidade foi a obtenção de informação sobre o modo como a autarquia foi desenvolvendo a sua intervenção numa correspondência com as competências que têm sido atribuídas nesse domínio. Quanto à sua natureza é de cariz essencialmente qualitativo, no âmbito da estratégia de um estudo de caso. Como técnicas de recolha de dados foram utilizadas observações, entrevistas e na pesquisa documental de materiais escritos produzidos, quer a nível oficial, quer a nível da autarquia. Concluiu-se que a autarquia foi adquirindo um aumento gradual dos seus poderes locais no que concerne à expansão e ao desenvolvimento da rede pública da educação pré-escolar. A identificação de dinâmicas participativas, assumidas numa prática continuada e construtiva, apresentam características para a diversidade quanto à natureza, objetivos, empenhamento, poder e intervenção dos diversos atores envolvidos.<hr/>This article emerges from a larger study that corresponds to a research paper as thesis, titled The autarky in the expansion and development of the public preschool education: routes and dynamics in a context for diversity. The study dealt with the issue of roads and dynamics from autarky to the necessity of universalize public preschool education, in a context of diversity. The approach to preschool education is faced with a new reality in the Portuguese education system, which has suffered in the last three decades, periods of oscillations and controversies regarding the role of autarchies in their expansion and development. Policy decisions in this area are not always considered as priority the expansion of preschool education as well be in different positions on education or prospects and interests of other social groups. The main objective of the research was to identify those routes and dynamic, given the diversity of contexts and the local possibilities. Also, our focus was on obtaining information on autarky was developing his speech as the powers were conferred in that domain. The research design is a case study of descriptive and interpretive, qualitative methodology following. As data collection technique were used observation, interviews and documentary analysis of materials produced in the framework of the local administration. Among the conclusions, we highlighted that autarky was acquiring a gradual increase local powers with regard to the expansion and development of the public preschool education. Identification of participatory development, developed in a continuous practice and constructive features to represent diversity in relation to the nature, objectives and interventions of the various actors involved. Regarding human resources as a contribution to the functionality of the educational facilities in the public preschool, these are one of the major areas of intervention of the local administration. Another conclusion of our study is in relation to the role less centralized, regulatory and compensatory Portuguese State, in relation to preschool education and skills of the autarchies added.<hr/>Cet article émerge d’une étude plus large qui correspond à un travail de recherche effectué dans le cadre d’une thèse de doctorat ayant pour titre L’autarcie au sein de l’expansion et du développement du réseau public de l’éducation préscolaire: arcours et dynamique dans un contexte en faveur de la diversité. L’objectif principal de la recherche était d’identifier ces parcours et dynamiques devant une diversité de contextes et possibilités locales. Ainsi, notre but était d’obtenir des informations sur la façon dont l´autarcie s’est développé selon les compétences qui lui étaient attribuées dans ce domaine. Le modèle de recherche est une étude de cas à caractère descriptif et interprétatif, suivant une méthodologie qualitative. L’observation, les entretiens et les analyses documentaires de matériaux élaborés dans le cadre de l’administration locale ont été utilisé comme technique de collecte de données. Il a été conclu que l’autarcie a acquis une augmentation graduelle de ses pouvoirs locaux concernant l’expansion et le développement du réseau public de l’éducation préscolaire. L´identification des dynamiques participatives, développées dans une pratique continue et constructive, représentent des caracteristiques de diversité en ce qui concerne la nature, les objectifs, et l’ intervention des différents acteurs impliqués.<hr/>El presente artículo emerge de un estudio más amplio que corresponde a un trabajo de investigación en forma de tesis doctoral, cuyo título es La autarquía en la expansión y desarrollo de la red pública de la educación pre-escolar: recorridos y dinámicas en un contexto para la diversidad. El objetivo principal de la investigación fue identificar esos recorridos y dinámicas, ante la diversidad de contextos y las posibilidades locales. Así mismo, nuestro objetivo se centraba en la obtención de información sobre cómo la autarquía fue desarrollando su intervención según las competencias que le fueron atribuidas en ese dominio. El diseño de investigación es un estudio de casos de carácter descriptivo e interpretativo, siguiendo la metodología cualitativa. Como técnica de recogida de datos se ha utilizado la observación, entrevistas y análisis documental de materiales producidos en el marco de la administración local. Entre las conclusiones destacamos que la autarquía fue adquiriendo un aumento gradual de sus poderes locales en lo concerniente a la expansión y al desarrollo de la red pública de la educación pre-escolar. La identificación de dinámicas participativas, desarrolladas en una práctica continuada y constructiva, representan características para la diversidad en relación a la naturaleza, objetivos e intervención de los diversos actores que intervienen. <![CDATA[<b>Um olhar sobre as políticas curriculares para formação de professores no Brasil e em Portugal na transição do século XX para o XXI</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As políticas curriculares para formação de professores têm vindo a constituir um foco de interesse acadêmico, tanto em Portugal como no Brasil, mas muitas vezes têm ficado confinadas à caracterização e análise dos modelos que as configuram. Considerando pertinente ampliar estes estudos, neste artigo, objetivamos discutir as políticas de currículos para formação de professores, em Portugal e no Brasil, na sua relação com as questões curriculares emergentes da Educação Básica/Educação Fundamental, neste limiar do novo século. Para tanto, tomamos como base a perspectiva cíclica (Ball, 2006) e a recontextualização das políticas curriculares, que passam a ser analisadas pelos vários contextos da sociedade ou pelos diversos grupos. Ressaltamos que, no âmbito das políticas de currículo, os processos de reformulação curricular das realidades brasileira e portuguesa não ocorrem numa disposição linear, não se limitam a um enunciado estático, mas a um enunciado como movimento que seleciona, organiza e faz a distribuição do conhecimento. Há, portanto, vários contextos e formas de produção de políticas curriculares e de formas discursivas, no Brasil e em Portugal, as quais apresentam concepções e posturas diferentes em relação às reformas educacionais.<hr/>The curricular policies for teacher’s trainings have been creating a focus of academic interest both in Portugal and Brazil. Howerver, many times they have been confined to the characterization and model analysis that define them. As it is considered pertinent to broaden these studies, the curricular policies for teacher’s trainings, in Portugal and in Brazil, in their relation to the emergent curricular issues of Elementary Education/Secondary Education, in this century transition is discussed in this article. To that end, we take a cyclic perspective basis (Ball, 2006) and a recontextualizing of curricular policies which will be analyzed by the many society’s contexts or by different groups. This way this research is insert in a national and internationaldebate of curricular policies for teacher’s trainings programs. To discuss this topic we used the theoretical contribution of authors such as Pacheco (2003), Ball (2001), Dias e López (2006), among others. We have done a desk analysis of the Brazilian and Portuguese realities, where we could draft a theoretical-methodological path of current speeches’ discussion in those realities. From this perspective, the curriculum legitimates the knowledge, indicating what is valid and perceived in society as such. So, each group fights for its place in the curriculum and how it is going to be referenced. It is in the curricular policies that we find the structure where the decisions are made, as a space for competition and a collision of interests in many contexts, having a complex, dynamic, conflictual and hybrid tension. We would like to stress that, in the educational field, for the last two decades of the end of last century, the word change gained strength and space in many scenarios of different societies, with the enhancement of new educational policies, to mobilize new curriculum organization systems’ logic. And the similarities among the issues of curriculum policies, both on global and local scenarios, are that the reforms around these policies are presented from different perspectives, which come to answer the different economic, social, politic and cultural interests perspectives. These differences perspectives are produced by many contexts and realities, since the global space is, in its essence, a producer of heterogeneity. Therefore, there are different contexts and ways for the production of curricular policies, in Brazil and Portugal, both of which present different concepts and attitudes regarding the educational reform.<hr/>Les politiques curriculaires pour la formation des enseignants sont venus à constituer un centre d’intérêt académique, à la fois au Portugal et au Brésil, mais elles sont restées limitée souvent à la caractérisation et l’analyse de modèles que les constituent. Considérant comme pertinent agrandir ces études, dans cet article, nous discutons les politiques curriculaires pour la formation des enseignants au Portugal et au Brésil, par rapport à des questions curriculaires émergents de l’éducation de base / l’éducation fondamental, au seuil du nouveau siècle. Pour ce, nous prenons comme base la perspective cyclique (Ball, 2006) et la recontextualisation des politiques curriculaire, qui est analysé par les différents contextes de la société ou par des groupes différents. Nous soulignons que, même au sein de les politiques de curriculum, les processus de reformulation curriculaire de les réalités brésilienne et portugaise ne se produisent pas dans une disposition linéaire, ne se limite pas à un énoncé statique, mais à un énoncé comme mouvement qui sélectionne, organise et fait la distribution des connaissances. Il ya donc différents contextes et formes de production de politiques curriculaires et des formes discursives, au Brésil et au Portugal, qui ont des conceptions et des attitudes différentes relatives aux réformes de l’éducation.<hr/>Las políticas curriculares para la formación de profesores han constituido un foco de interés académico, tanto en Portugal como en Brasil, sin embargo, muchas veces, las mismas han quedado confinadas a la caracterización y al análisis de los modelos que las configuran. Considerando pertinente ampliar esos estudios, en este artículo tenemos como objetivo discutir las políticas de currículo para la formación de profesores en Portugal y en Brasil, en relación con los asuntos curriculares emergentes de la Educación Básica, en el umbral de este nuevo siglo. Para ello, tomamos como base la perspectiva cíclica (Ball, 2006) y la recontextualización de las políticas curriculares, la cual empieza a ser analizada bajo varios contextos o por diversos grupos de la sociedad. Resaltamos que, en el ámbito de las políticas curriculares, los procesos de reformulación curricular de la realidad brasileña y portuguesa no ocurren de una manera lineal, es decir, no se limitan a un enunciado estático sino a un enunciado dinámico que selecciona, organiza y hace la distribución de conocimientos. Por lo tanto, en Brasil y en Portugal, hay varios contextos y maneras de producción de políticas curriculares y formas discursivas, las cuales representan concepciones y posturas distintas con relación a las reformas educacionales. <![CDATA[<b>A cultura linguística de alunos do 9.º ano</b>: <b>Reflexões em torno dos resultados de um inquérito por questionário aplicado no distrito de Aveiro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Numa sociedade marcada pela diversidade linguística e cultural, preparar os alunos para serem sujeitos activos na construção da cidadania europeia passa por desenvolver a sua cultura linguística, conceito norteador de um projecto desenvolvido junto de alunos do 9.º ano. Apresentaremos neste artigo o inquérito por questionário aplicado a 1.926 alunos do 9º ano do distrito de Aveiro (25% do universo), seleccionados a partir de uma amostra probabilística estratificada de tipo proporcional, tendo-se obtido a resposta de 1.836, que tinha como objectivos: caracterizar o perfil e projectos linguísticos dos alunos e identificar as suas representações face às línguas e aos povos. Os resultados obtidos, através de uma análise com o programa SPSS, apontam para uma visão linguística muito limitada por parte dos alunos (nos seus projectos curriculares e nas circunstâncias de contacto com as línguas), apesar de existir a consciência do papel e da importância da aprendizagem de línguas. As representações que têm das línguas e dos povos parecem condicionar os seus projectos linguísticos, já que equacionam contactar e/ou aprender as línguas que consideram mais próximas ou sobre as quais têm uma imagem mais positiva.<hr/>In a society marked by linguistic and cultural diversity, there is a need to prepare students for the construction of European citizenship, namely by developing their linguistic culture, the main concept of a project developed with 9th grade students. In this article we will present the questionnaire applied to 1.926 students from the 9th grade of the district of Aveiro (25% of the universe), selected according to a stratified and proportional sample, and having been answered by 1.836 of them. The main aims of the questionnaire were: to characterize the linguistic profile and projects of the students and to identify their representations concerning languages and peoples. The results, obtained from the analysis with SPSS programme, point out to a very limited linguistic vision (in the students’ curricular projects and in the contact they establish with languages), despite their awareness of the importance of learning languages. Students’ representations of languages and of different peoples also seem to condition their linguistic projects, since they want to contact with or learn the languages they consider closer and with a more positive image.<hr/>Dans une société marquée par la diversité linguistique et culturelle, préparer les élèves pour être des sujets actifs dans la construction de la citoyenneté européenne est aussi une façon de développer leur culture linguistique. Ce concept a été le vecteur d’un projet élaboré avec des élèves en fin de scolarité obligatoire. Dans cet article nous ferons un encadrement théorique de notre projet, puis nous présenterons l’instrument de recueil de données - enquête par questionnaire -, appliqué à 1926 élèves de la 9eme année d’Aveiro (25%) de l’univers, sélectionnés par un échantillon probabilistique stratifié. On a obtenu la réponse de 1836 élèves. Les objectifs principaux du questionnaire sont: caractériser le profil et les projets linguistiques des étudiants et identifier leurs représentations des langues et des peuples. Les principaux résultats, obtenus avec l’analyse du programme SPSS, indiquent une vision linguistique limitée des élèves (dans leurs projets curriculaires et dans leurs contacts avec des langues), malgré la conscience du rôle et de l’importance de l’apprentissage des langues. Les représentations qu’ils ont des langues et des peuples semblent conditionner les projets linguistiques, quand même ils veulent contacter et/ou apprendre des langues qu’ils considèrent plus proches et sur lesquelles ils ont une représentation plus positive.<hr/>En una sociedad marcada por la diversidad lingüística y cultural, preparar a los alumnos para que sean sujetos activos en la construcción de la ciudadanía europea pasa por desarrollar su cultura lingüística, concepto orientador de un proyecto desarrollado con alumnos de 9º curso (3er de ESO). Presentaremos en este artículo la encuesta hecha con un cuestionario aplicado a 1926 alumnos de 9º curso (3er de ESO) de la provincia de Aveiro (25% del universo), seleccionado desde una muestra probabilística estratificada de tipo proporcional, obteniéndose la respuesta de 1836, que tenía como objetivos caracterizar el perfil y proyectos lingüísticos de los alumnos e identificar su representación ante las lenguas y pueblos. Los resultados obtenidos, a través de un análisis con el programa SPSS, indican una visión lingüística muy limitada por parte de los alumnos (en sus proyectos curriculares y en las circunstancias de contacto con las lenguas), a pesar de existir la conciencia del papel y de la importancia del aprendizaje de lenguas. Las representaciones que tienen de las lenguas y de los pueblos parecen condicionar los proyectos lingüísticos, ya que presuponen contactar y/o aprender las lenguas que les parecen más cercanas o sobre las cuales tienen una representación más positiva. <![CDATA[<b>Emília de Sousa Costa</b>: <b>educação e literatura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Escritora, professora, conferencista e feminista militante, Emília de Sousa Costa (1877-1959) é uma personalidade que devemos associar a outras portuguesas ilustres do seu tempo como Maria Amália Vaz de Carvalho (1847-1921), Ana de Castro Osório (1872-1935) e Virgínia de Castro e Almeida (1874-1945). Mas, ao contrário destas mulheres, cuja obra literária continua a ser lida e estudada, Emília de Sousa Costa é hoje conhecida quase exclusivamente devido às suas ideias acerca da mulher e da educação feminina. Prova deste esquecimento é o facto de, apesar de ter sido intensa a sua actividade literária, sobretudo enquanto autora de textos destinados ao público infantil e juvenil, não lhe ter sido dedicado qualquer verbete num dos dicionários de literatura portuguesa da Figueirinhas, da Presença e da Verbo, nem a mais breve observação nas histórias da literatura portuguesa. Neste artigo ocupar-nos-emos, por isso mesmo, da obra literária de Emília de Sousa Costa, mas não deixaremos de abordar outras vertentes do seu pensamento e da sua acção. Não podemos dissociar a mulher que defendeu durante toda a sua vida a educação feminina da mulher que expressou o seu pensamento em textos de diverso tipo, dirigidos quer ao público infantil e juvenil quer ao público adulto.<hr/>As a writer, teacher, public speaker and militant feminist, Emília de Sousa Costa (1877- 1959) should take her place alongside other famous Portuguese women of her time, such Maria Amália Vaz de Carvalho (1847-1921), Ana de Castro Osório (1872-1935) and Virgínia de Castro e Almeida (1874-1945). But unlike these women, whose literary output continues to be read and studied, Emília de Sousa Costa is known today almost exclusively for her ideas on women and women’s education. Proof of this neglect is to be found in the fact that in spite of her vigorous literary activity, especially as a writer for children and young people, she has not been dignified with any entry in the dictionaries of Portuguese literature published by Figueirinhas, Presença or Verbo, nor even the briefest mention in any history of Portuguese literature. Emília de Sousa Costa wrote her books for children and young people at a time when such literature was undergoing a significant development, and despite her rather inflexible approach to style, language and morality she contributed to that process. The large number of books she wrote, the techniques she developed, and her numerous activities for promoting books and reading would on their own justify the study being devoted to her here. But many of her writings also have an undeniable aesthetic quality, in particular the short texts in which she rewrote tales from the oral tradition and the Polichinelo series, which make use of the well-known figure of Pinocchio. In this article, then, we shall focus on the literary output of Emília de Sousa Costa, while not neglecting in the first instance other aspects of her thinking and her activity, which we shall take as our point of departure, in terms of content, ideology and form, for some of the literary works that we regard as most significant - we cannot dissociate the woman who all her life defended feminine education from the woman who expressed her ideas in different types of text, whether for a juvenile audience or for an adult public. In all her writings, Emília de Sousa Costa expresses a moderate feminism, patriotic and devout. In each text we find a celebration of the modern woman, educated and free, and most likely devoted to her roles of wife, mother and educator. In each we find a denunciation of those men who regard women as an object and an instrument. And in each we find a defence of teaching according to modern principles.<hr/>Écrivain, professeur, maître de conférences et une grande féministe militante, Emília de Sousa Costa (1877-1959) est une personnalité à qui on doit associer d’autres femmes portugaises si célèbres, notamment Maria Amália Vaz de Carvalho (1847-1921), Ana de Castro Osório (18721935) et Virgínia da Castro e Almeida (1874-1945). Cependant, au contraire de ces femmes-ci, dont l’ouvrage continue à être lu et étudié, Emília de Sousa Costa est connue aujourd’hui surtout à cause de ses idées concernant la femme et l’éducation féminine. Bien que son ouvrage soit intense, surtout dans le domaine de la littérature pour enfants, Émilia de Sousa Costa est oubliée par les dictionnaires de littérature portugaise : il n’y a aucune référence à cette femme dans les volumes de Figueirinhas, Presença ou Verbo. Dans cet article, on s’occupera précisément de l’ouvrage d’Émila de Sousa Costa, pas seulement au niveau littéraire, mais aussi au niveau de sa pensée et de son action. On ne peut jamais dissocier la femme qui a défendu toute sa vie l’éducation féminine de la femme qui a exprimé sa pensée dans une variété de textes, dirigés soit à un public enfantin soit à un public d’adultes.<hr/>Escritora, profesora, conferenciante y feminista militante, Emília de Sousa Costa (1877-1959) es una personalidad que debemos asociar a otras portuguesas ilustres de su tiempo como Maria Amália Vaz de Carvalho (1847-1921), Ana de Castro Osório (1872-1935) y Virgínia de Castro e Almeida (1874- 1945). Pero, a diferencia de estas mujeres, cuya obra literaria continua siendo leída y estudiada, Emilia de Sousa Costa es hoy conocida casi exclusivamente debido a sus ideas sobre la mujer y sobre la educación femenina. Prueba de este olvido es el hecho de que, aunque su actividad literaria fue muy intensa, sobre todo como autora de textos destinados al público infantil y juvenil, no le ha sido dedicada ninguna entrada en los diccionarios de literatura portuguesa de las editoriales Figueirinhas, Presença y Verbo, ni tampoco la menor observación en las historias de la literatura portuguesa. En este artículo nos ocuparemos, por esta misma razón, de la obra literaria de Emília de Sousa Costa, pero no dejaremos de abordar también otras vertientes de su pensamiento y de su acción. No podemos disociar la mujer que defendió durante toda su vida la educación femenina de la mujer que expresó su pensamiento en textos de diferentes tipos, dirigidos tanto al público infantil y juvenil como al público adulto. <![CDATA[<b>Conceção e implementação de um projeto de educação sexual na turma</b>: <b>legislação vs literatura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A educação sexual é um processo que acompanha o indivíduo durante toda a sua vida. As alterações socioculturais das últimas décadas revelaram a necessidade de uma educação sexual formal que capacite os jovens para se relacionarem, com a sua sexualidade, de uma forma responsável e satisfatória. Foi produzida, em Portugal, legislação que decretou a educação sexual obrigatória nas escolas. É objetivo deste artigo analisar a legislação relativa à conceção e implementação de um projeto de educação sexual na turma e comparar as suas indicações com as propostas pela literatura. Constatamos que, na generalidade, a legislação está de acordo com as orientações da literatura: as finalidades propostas consideram uma perspetiva abrangente da sexualidade, o projeto educativo da escola parece corresponder à necessidade de participação da comunidade envolvente, o projeto de educação sexual na turma pode ir de encontro às necessidades dos alunos, é considerada a participação de toda a comunidade escolar e de parceiros externos e a carga horária enquadra-se na exigida para este tipo de projeto. Contudo, as características individuais dos docentes e a sua disponibilidade para integrarem este tipo de projetos não é considerada pela legislação, contrariamente ao recomendado pela literatura. Podemos assim afirmar que, de forma global, a legislação portuguesa parece corresponder às exigências inerentes à implementação de projetos de educação sexual.<hr/>Sex education is a process that accompanies individuals throughout their lives. The sociocultural changes of recent decades have revealed the need for a formal sex education that allows young people to relate with each other in a responsible and satisfactory way. In this context, the law in Portugal indicates that an approach to sex education in schools is mandatory. The goal of this article is to analyze the legislation related to the design and implementation of a project on sex education in class, and to compare the results of this analysis with those proposed by the scientific literature and from international organizations that develop projects in this area. We found out that, in general, legislation is in accordance with these directions: the purposes take into account a comprehensive perspective of sexuality, which seems to be in accordance with the most recommended approach, and it also seems to meet the general interests expressed by the students; fitting these projects to the educational project of the school can meet the need for participation of the community where the school is involved; the development of a project on sex education in class provides the possibility to adjust content and activities to the characteristics of the students for whom it is intended; the involvement of the family is also considered, attempting to ensure a consistency between the students’ formal and informal sex education, allowing them to take part in the implementation of projects, and still external partners, providing cooperation with experts outside the school, and the workload is appropriate, as well as its distribution throughout the school year, as required for this type of project. However, the individual characteristics of teachers and their willingness to integrate this type of project is not taken into account by the law, contrarily to what is recommended by the literature. We can thus say that, globally, the Portuguese law seems to meet the requirements of a sex education project implementation.<hr/>L’éducation sexuelle est un processus qui accompagne l’individu tout au long de sa vie. Les changements socioculturels au cours des dernières décennies ont révélé la nécessité d’une éducation sexuelle formelle qui habilite les jeunes à se rapporter à leur sexualité de manière responsable et satisfaisante. Au Portugal, une loi qui décrète que l’éducation sexuelle est obligatoire dans les écoles, a été adoptée. Le but de cet article est d’analyser la législation en ce qui concerne la création et l’implantation d’un projet d’éducation sexuelle dans une classe et comparer leurs déclarations avec les propositions contenues dans la littérature. Nous avons constaté que, en général, la législation est en conformité avec les directives de la littérature: les fins proposées considèrent une perspective globale de la sexualité; le projet éducatif de l’école semble correspondre à la nécessité de la participation de la communauté environnante; le projet de l’éducation sexuelle dans la salle de classe peut répondre aux besoins des étudiants; la participation de toute la communauté scolaire et les partenaires extérieurs est considéré, et la charge horaire est adéquate à celle exigée dans ce genre de projet. Cependant, les caractéristiques individuelles des enseignants et leur volonté d’intégrer ce type de projet ne sont pas considérées par la loi, contrairement à la recommandation dans la littérature. On peut donc affirmer que, globalement, la loi portugaise semble correspondre aux exigences pour la mise en œuvre d’un projet d’éducation sexuelle.<hr/>La educación sexual es un proceso que acompaña al individuo durante toda su vida. Los cambios socioculturales en las últimas décadas han puesto de manifiesto la necesidad de que la educación sexual formal que permite a los jóvenes a relacionarse con su sexualidad de manera responsable y satisfactoria. Fue producido en Portugal, la legislación promulgada la educación sexual obligatoria en las escuelas. Objetivo aquí es analizar la concepción legislación e implementación de un proyecto en la clase de educación sexual y comparar sus declaraciones con las propuestas en la literatura. Hemos encontrado que, en general, la legislación está en conformidad con las directrices de la literatura: considerar los fines propuestos una perspectiva integral de la sexualidad, el proyecto educativo de la escuela parece ser la necesidad de la participación de la comunidad que la rodea, el diseño de la educación sexual en el aula puede satisfacer las necesidades de los estudiantes, se considera la participación de toda la comunidad escolar y los socios externos, y la carga cae dentro de la requerida para este tipo de proyectos. Sin embargo, las características individuales de los maestros y su voluntad de integrar este tipo de proyecto no es considerado por la ley, en contra de la recomendación en la literatura. De este modo podemos decir que, globalmente, la legislación portuguesa parece corresponder a los requisitos para la ejecución del proyecto de educación sexual. <![CDATA[<b>Em busca da boa escola</b>: <b>instituições eficazes e sucesso educativo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A educação sexual é um processo que acompanha o indivíduo durante toda a sua vida. As alterações socioculturais das últimas décadas revelaram a necessidade de uma educação sexual formal que capacite os jovens para se relacionarem, com a sua sexualidade, de uma forma responsável e satisfatória. Foi produzida, em Portugal, legislação que decretou a educação sexual obrigatória nas escolas. É objetivo deste artigo analisar a legislação relativa à conceção e implementação de um projeto de educação sexual na turma e comparar as suas indicações com as propostas pela literatura. Constatamos que, na generalidade, a legislação está de acordo com as orientações da literatura: as finalidades propostas consideram uma perspetiva abrangente da sexualidade, o projeto educativo da escola parece corresponder à necessidade de participação da comunidade envolvente, o projeto de educação sexual na turma pode ir de encontro às necessidades dos alunos, é considerada a participação de toda a comunidade escolar e de parceiros externos e a carga horária enquadra-se na exigida para este tipo de projeto. Contudo, as características individuais dos docentes e a sua disponibilidade para integrarem este tipo de projetos não é considerada pela legislação, contrariamente ao recomendado pela literatura. Podemos assim afirmar que, de forma global, a legislação portuguesa parece corresponder às exigências inerentes à implementação de projetos de educação sexual.<hr/>Sex education is a process that accompanies individuals throughout their lives. The sociocultural changes of recent decades have revealed the need for a formal sex education that allows young people to relate with each other in a responsible and satisfactory way. In this context, the law in Portugal indicates that an approach to sex education in schools is mandatory. The goal of this article is to analyze the legislation related to the design and implementation of a project on sex education in class, and to compare the results of this analysis with those proposed by the scientific literature and from international organizations that develop projects in this area. We found out that, in general, legislation is in accordance with these directions: the purposes take into account a comprehensive perspective of sexuality, which seems to be in accordance with the most recommended approach, and it also seems to meet the general interests expressed by the students; fitting these projects to the educational project of the school can meet the need for participation of the community where the school is involved; the development of a project on sex education in class provides the possibility to adjust content and activities to the characteristics of the students for whom it is intended; the involvement of the family is also considered, attempting to ensure a consistency between the students’ formal and informal sex education, allowing them to take part in the implementation of projects, and still external partners, providing cooperation with experts outside the school, and the workload is appropriate, as well as its distribution throughout the school year, as required for this type of project. However, the individual characteristics of teachers and their willingness to integrate this type of project is not taken into account by the law, contrarily to what is recommended by the literature. We can thus say that, globally, the Portuguese law seems to meet the requirements of a sex education project implementation.<hr/>L’éducation sexuelle est un processus qui accompagne l’individu tout au long de sa vie. Les changements socioculturels au cours des dernières décennies ont révélé la nécessité d’une éducation sexuelle formelle qui habilite les jeunes à se rapporter à leur sexualité de manière responsable et satisfaisante. Au Portugal, une loi qui décrète que l’éducation sexuelle est obligatoire dans les écoles, a été adoptée. Le but de cet article est d’analyser la législation en ce qui concerne la création et l’implantation d’un projet d’éducation sexuelle dans une classe et comparer leurs déclarations avec les propositions contenues dans la littérature. Nous avons constaté que, en général, la législation est en conformité avec les directives de la littérature: les fins proposées considèrent une perspective globale de la sexualité; le projet éducatif de l’école semble correspondre à la nécessité de la participation de la communauté environnante; le projet de l’éducation sexuelle dans la salle de classe peut répondre aux besoins des étudiants; la participation de toute la communauté scolaire et les partenaires extérieurs est considéré, et la charge horaire est adéquate à celle exigée dans ce genre de projet. Cependant, les caractéristiques individuelles des enseignants et leur volonté d’intégrer ce type de projet ne sont pas considérées par la loi, contrairement à la recommandation dans la littérature. On peut donc affirmer que, globalement, la loi portugaise semble correspondre aux exigences pour la mise en œuvre d’un projet d’éducation sexuelle.<hr/>La educación sexual es un proceso que acompaña al individuo durante toda su vida. Los cambios socioculturales en las últimas décadas han puesto de manifiesto la necesidad de que la educación sexual formal que permite a los jóvenes a relacionarse con su sexualidad de manera responsable y satisfactoria. Fue producido en Portugal, la legislación promulgada la educación sexual obligatoria en las escuelas. Objetivo aquí es analizar la concepción legislación e implementación de un proyecto en la clase de educación sexual y comparar sus declaraciones con las propuestas en la literatura. Hemos encontrado que, en general, la legislación está en conformidad con las directrices de la literatura: considerar los fines propuestos una perspectiva integral de la sexualidad, el proyecto educativo de la escuela parece ser la necesidad de la participación de la comunidad que la rodea, el diseño de la educación sexual en el aula puede satisfacer las necesidades de los estudiantes, se considera la participación de toda la comunidad escolar y los socios externos, y la carga cae dentro de la requerida para este tipo de proyectos. Sin embargo, las características individuales de los maestros y su voluntad de integrar este tipo de proyecto no es considerado por la ley, en contra de la recomendación en la literatura. De este modo podemos decir que, globalmente, la legislación portuguesa parece corresponder a los requisitos para la ejecución del proyecto de educación sexual. <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502013000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 09:05:38 03-05-2024-->