Scielo RSS <![CDATA[Relações Internacionais (R:I)]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1645-919920140003&lang=es vol. num. 43 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Nota introdutória</b>: <b>A Revolução Europeia 25 anos depois: implicações euro-atlânticas e globais</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>The United States and the end of the Cold War</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Como escreveu Henry Kissinger, «A Guerra Fria começou numa altura em que a América esperava uma época de paz. E terminou no momento em que a América se preparava para uma nova era de conflito.» Este artigo analisa as causas que estiveram na base do fim do conflito Leste-Oeste, quando nada o fazia prever, e o papel desempenhado neste contexto pelos Estados Unidos.<hr/>As Henry Kissinger wrote, «The Cold War began at a time when America waited a time of peace. It ended at the time that America was preparing for a new era of conflict». This article examines the causes which led to the end of the East-West conflict, when nothing could anticipate it, and the role played in this context by the United States. <![CDATA[<b>Russia and the new Europe</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tendo passado de «Europa de Leste» para «Nova Europa», em que medida viram os países da Europa oriental e central o seu lugar alterado na política externa russa? E que estratégias e instrumentos são usados pelo Kremlin nas suas relações com estes países, passados 25 anos da queda do muro de Berlim? Só formalmente Moscovo olha para esta região como parte integrante da «velha Europa» e do ocidente. A crescente assertividade nas suas relações com esses países confirma essa diferença de olhar e revela como o Kremlin se sente ameaçado a vários níveis pelo sucesso da transição democrática daquela região europeia. A «nova Europa» faz sentir a sua voz e o seu peso na área euro-atlântica e, em consequência, a Rússia está insatisfeita.<hr/>Having transformed themselves from Eastern Europe to New Europe, did the countries from Eastern and Central Europe see their place in Russian foreign policy changed? And what instruments and strategies has the Kremlin been using in its relations with these countries 25 years after the fall of the Berlin Wall? Only apparently does Moscow see this region as an integral part of Old Europe and the West. The growing assertiveness of its relations with these countries confirms a different view and shows that the Kremlin is feeling threatened by their successful democratic transitions. New Europe is finding it has an active and respected voice within the euro-atlantic area. That makes Russia unhappy. <![CDATA[<b>The less know story</b>: <b>The Catholic Church and the transition to democracy in Poland</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo descreve o contributo da Igreja polaca para o processo democrático na Polónia. Argumenta-se que a Igreja teve um papel crucial na formulação das redes de oposição que levaram à formação do Sindicato Solidariedade e que o seu capital social e político foi essencial para levar a bom termo a transição pactuada que resultou no desmoronar do comunismo na Europa Central e Oriental e na reunificação da Europa. O artigo analisa a atuação da Igreja nas diferentes fases deste processo, desde a instauração do comunismo às eleições semilivres de 1989.<hr/>This article describes the contribution of the Polish Catholic church for the democratic process in Poland. The article proposes that the church had a crucial role in the formulation of the opposition networks that led to the formation of the Solidarity Trade Union in 1980 and that its social and political capital was essential to lead the pacted transition resulting in the crumbling of communism in Central and Eastern Europe in 1989 and in European reunification. This article analyzes the work of the church during the different phases of this process, from the imposition of communist to the semi-free elections of 1989. <![CDATA[<b>The socialist parties and the European democratic transitions</b>: <b>the Portuguese transition as a lesson to the 1989 European Revolution</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo procuramos analisar a estratégia pró-democratizadora da Internacional Socialista, organização que congregava os partidos socialistas e social-democratas europeus ocidentais, durante a transição portuguesa para a democracia e o impacto que esta teve na actuação posterior da IS em cenários de transição política. Daremos uma particular atenção ao papel do Partido Social-Democrata alemão (SPD), que, pelos recursos materiais de que dispunha e pela sua influência política internacional, ocupou uma posição liderante no movimento social-democrata internacional - papel liderante esse que saiu reforçado com a eleição de Willy Brandt como Presidente da IS em de 1976.<hr/>In this article we analyze the pro-democratizing strategy of the Socialist International, an organization of the Western European socialist and social democrats, during the Portuguese transition to democracy and the impact this has had on subsequent action of SI in scenarios of political transition. We pay special attention to the role of the Social Democratic Party of Germany (SPD), which, by the material resources available to it and its international political influence, occupied a leading position in the international social democratic movement - a role that was strengthened with the election of Willy Brandt as President of IS in 1976. <![CDATA[<b>The Germany's moment</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Num momento de grandes transformações geopolíticas, a Alemanha continua sem uma posição claramente definida quanto ao papel que quer ou deve desempenhar no palco internacional. Convicta da sua responsabilidade para com outros povos, mas muito reticente em assumir uma posição de liderança, oscila na forma de afirmação dos seus interesses nacionais. Contudo, o seu crescente poder económico sugere tacitamente uma voz mais determinada nos assuntos externos, cada vez mais percecionados como "Weltinnenpolitik" (política interna mundial), como Willy Brandt, então chanceler da RFA, o antecipou já em 1973 perante a Assembleia Geral da ONU, aquando da integração da Alemanha Federal nesta instituição. Neste contexto, o artigo reflete sobre possíveis percursos para a política externa alemã na atualidade.<hr/>At time of great geopolitical transformations, Germany remains without a clearly defined position about the role it wants or should play on the international stage. Convinced of its responsibility towards other people, but very reluctant to take on a position of leadership, it oscillates in the affirmation of its national interests. However, its growing economic power tacitly suggests a more determined voice in foreign affairs, increasingly perceived as "Weltinnenpolitik" (global domestic policy) as Willy Brandt, then Chancellor of the Federal Republic of Germany, anticipated in 1973 before the General Assembly of the United Nations, when West Germany was integrated into this institution. In this context, the article reflects on possible routes for German foreign policy today. <![CDATA[<b>European Neighborhood Policy</b>: <b>imperial practices at the «other» border?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Os desafios securitários do pós Guerra Fria levaram a União Europeia (UE) a dotar-se de uma dimensão de política externa que visa garantir a sua segurança e estabilidade. Para tal, exporta o modelo neoliberal, que a rege internamente, espelhando a crença de que democracias economicamente interdependentes não fazem a guerra entre si. Este modelo de atuação é criticado por reproduzir práticas imperiais, que promovem a manutenção de um status quo global favorável à UE e criam assimetrias. Assentes numa conceção binária que opõe insiders e outsiders, estas práticas projetam a UE como um poder superior, cuja sobrevivência depende da civilização da sua periferia.<hr/>Post-Cold War security challenges led the European Union to develop a foreign policy dimension, which aims at assuring its security and stability. In order to attain that goal the EU exports the neoliberal model that regulates its internal organization. This reflects the belief that economically interdependent democracies do not fight amongst each other. This modus operandi has been criticized for reproducing imperialist practices that preserve a status quo favorable to the EU and for perpetuating asymmetrical relations. Depending on a binary logic that opposes insiders and outsiders, these practices project the EU as a power, whose survival depends on civilizing its periphery <![CDATA[<b>The implications of Rawl's theory on economic thinking</b>: <b>Phelp's commentaries and the Arrow's criticism</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura abordar os principais efeitos decorrentes para a teoria económica, nomeadamente na sua vertente fiscal, da formulação apresentada por Rawls na sua obra Uma Teoria da Justiça. Para o efeito, procede-se à caracterização do mandato das instituições de apoio à efectivação da justiça distributiva, com o contributo igualmente de Phelps, e à análise das restrições decorrentes da obrigação moral da justiça intergeracional. Por fim, apresentam-se as principais críticas que Arrow formula ao pensamento de Rawls, em particular em torno da aplicação do critério maximin, apesar de reconhecer o seu importante contributo para o debate sobre os princípios orientadores das políticas públicas.<hr/>This article aims to discuss the main de Rawls implications to economic theory, especially on the fiscal front, coming from the formulation presented by Rawls in his well-known piece Theory of Justice. In order to achieve this goal, description of the mandate awarded to background institutions for distributive justice is presented, including the Phelps contribution, and also an analysis of the main constrains derived from the moral obligation to inter-generation justice. Finally, the objections presented by Arrow regarding Rawls formulation are described, in particular regarding the implementation of the maximin criterion, despite recognizing the important contribution done by this author to the debate surrounding the guiding principles of public policies. <![CDATA[<b>A miséria da demonologia empírica</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura abordar os principais efeitos decorrentes para a teoria económica, nomeadamente na sua vertente fiscal, da formulação apresentada por Rawls na sua obra Uma Teoria da Justiça. Para o efeito, procede-se à caracterização do mandato das instituições de apoio à efectivação da justiça distributiva, com o contributo igualmente de Phelps, e à análise das restrições decorrentes da obrigação moral da justiça intergeracional. Por fim, apresentam-se as principais críticas que Arrow formula ao pensamento de Rawls, em particular em torno da aplicação do critério maximin, apesar de reconhecer o seu importante contributo para o debate sobre os princípios orientadores das políticas públicas.<hr/>This article aims to discuss the main de Rawls implications to economic theory, especially on the fiscal front, coming from the formulation presented by Rawls in his well-known piece Theory of Justice. In order to achieve this goal, description of the mandate awarded to background institutions for distributive justice is presented, including the Phelps contribution, and also an analysis of the main constrains derived from the moral obligation to inter-generation justice. Finally, the objections presented by Arrow regarding Rawls formulation are described, in particular regarding the implementation of the maximin criterion, despite recognizing the important contribution done by this author to the debate surrounding the guiding principles of public policies. <![CDATA[<b>A China e a Questão de Macau</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura abordar os principais efeitos decorrentes para a teoria económica, nomeadamente na sua vertente fiscal, da formulação apresentada por Rawls na sua obra Uma Teoria da Justiça. Para o efeito, procede-se à caracterização do mandato das instituições de apoio à efectivação da justiça distributiva, com o contributo igualmente de Phelps, e à análise das restrições decorrentes da obrigação moral da justiça intergeracional. Por fim, apresentam-se as principais críticas que Arrow formula ao pensamento de Rawls, em particular em torno da aplicação do critério maximin, apesar de reconhecer o seu importante contributo para o debate sobre os princípios orientadores das políticas públicas.<hr/>This article aims to discuss the main de Rawls implications to economic theory, especially on the fiscal front, coming from the formulation presented by Rawls in his well-known piece Theory of Justice. In order to achieve this goal, description of the mandate awarded to background institutions for distributive justice is presented, including the Phelps contribution, and also an analysis of the main constrains derived from the moral obligation to inter-generation justice. Finally, the objections presented by Arrow regarding Rawls formulation are described, in particular regarding the implementation of the maximin criterion, despite recognizing the important contribution done by this author to the debate surrounding the guiding principles of public policies. <![CDATA[<b>Caminho sem retorno?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-91992014000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura abordar os principais efeitos decorrentes para a teoria económica, nomeadamente na sua vertente fiscal, da formulação apresentada por Rawls na sua obra Uma Teoria da Justiça. Para o efeito, procede-se à caracterização do mandato das instituições de apoio à efectivação da justiça distributiva, com o contributo igualmente de Phelps, e à análise das restrições decorrentes da obrigação moral da justiça intergeracional. Por fim, apresentam-se as principais críticas que Arrow formula ao pensamento de Rawls, em particular em torno da aplicação do critério maximin, apesar de reconhecer o seu importante contributo para o debate sobre os princípios orientadores das políticas públicas.<hr/>This article aims to discuss the main de Rawls implications to economic theory, especially on the fiscal front, coming from the formulation presented by Rawls in his well-known piece Theory of Justice. In order to achieve this goal, description of the mandate awarded to background institutions for distributive justice is presented, including the Phelps contribution, and also an analysis of the main constrains derived from the moral obligation to inter-generation justice. Finally, the objections presented by Arrow regarding Rawls formulation are described, in particular regarding the implementation of the maximin criterion, despite recognizing the important contribution done by this author to the debate surrounding the guiding principles of public policies.