Scielo RSS <![CDATA[Observatorio (OBS*)]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-595420140003&lang=pt vol. 8 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>A mudança estrutural do Público e do Privado</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste ensaio procuraremos delinear uma espécie de genealogia do binómio público/privado identificando, num primeiro momento, os principais sentidos históricos de uma dicotomia secular para, em seguida, nos debruçarmos sobre a irrupção do espaço privado por excelência. Na terceira e última parte, prestaremos especial atenção à democratização da intimidade sem, no entanto, esquecer a forma como a progressiva mediatização da sociedade contribui para a confusão entre as experiências públicas e as experiências privadas.<hr/>In this essay we will try to delineate a kind of genealogy of public and private binomial identifying, first of all, the historical sense of a secular dichotomy, then turning to the eruption of the private space par excellence. In the third and last part, we will pay special attention to the democratization of intimacy without, however, forgetting how progressive mediatisation of society contributes to the confusion between public and private experiences. <![CDATA[<b>Da educação à comunicação</b>: <b>um mapeamento da utilização do vídeo online em universidades portuguesas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A utilização de conteúdos de vídeo online por Instituições de Ensino Superior (IES) em Portugal tem aumentado de forma evidente durante a última década. Extravasando a função inicialmente associada à aprendizagem, o vídeo foi progressivamente adotado como ferramenta de comunicação, num contexto marcado pela competição e pelas dificuldades orçamentais cada vez mais generalizadas. Este artigo procura explicar e contextualizar as condições tecnológicas e sociais, assim como as alterações no consumo mediático que permitiram a proliferação do vídeo na web, como forma de as IES potenciarem a captação de alunos e como ferramenta de comunicação de uma imagem diferenciada. Recorrendo a uma pesquisa que cruza dados de natureza quantitativa e qualitativa, este estudo identifica as tendências mais relevantes da criação e divulgação de vídeo na internet pelas universidades portuguesas, concluindo que se trata de uma prática generalizada, com uma grande variedade de formas de implementação, e frequentemente pouco estruturada.<hr/>The use of online video by Portuguese higher education institutions (HEI) has been firmly growing in the last decade. Though initially associated with educational purposes, video has been progressively adopted as a communication tool, in a highly competitive context with increasing financial constraints. This article explains the technological and social conditions, as well as the shift in media consumption habits that have been supporting the increasing usage of online video by HEI as a way to attract potential students and convey a distinctive brand. Drawing from both qualitative and quantitative research, this article identifies the most relevant practices of online use of video by the Portuguese universities. Moreover, we argue that even though online video is produced and used by all the universities, it is made in very diverse forms, frequently revealing lack of structured implementation. <![CDATA[<b>O filme “A Gaiola Dourada”</b>: <b>Reflexões sobre o regresso em força da emigração portuguesa e a ‘portugalidade’ de uma gaiola (cada vez menos) dourada</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A história de um casal de emigrantes portugueses em França bateu, no verão de 2013, recordes de audiência nas salas de cinema. O filme “A Gaiola Dourada”, de Ruben Alves, recuperou a temática da emigração portuguesa, numa altura em que esta atingiu o boom registado nos anos 1960. Recorrendo ao seu percurso, o realizador refere-se à ‘portugalidade’ como alegada ‘pertença a Portugal’, que assume como um cliché, e utiliza de forma humorística vários estereótipos associados aos emigrantes portugueses, através dos quais é mostrada alguma vergonha que os filhos dos emigrantes sentem em relação ao comportamento dos pais, trazendo ao de cima os contrastes com a sociedade onde vivem. A grande ficção reside no regresso ao país de origem, concretizando o sonho da grande maioria dos emigrantes, mas subvertendo a lógica: no filme, não são os pais que voltam a Portugal, mas os filhos, que aparentemente pouco se identificam com o país dos progenitores. “A Gaiola Dourada” reintroduziu o debate sobre a emigração em Portugal, aproveitando a crise económica para refletir sobre o seu regresso em força, bem como traçar o perfil dos novos emigrantes. Será que os portugueses na ‘diáspora’ ainda reavivam a chama ‘lusitana’ (Gonçalves, 2009)? E será que a partilha do nome ‘Portugal’ basta para sublinhar uma alegada identidade nacional (Sobral, 2012)?<hr/>The story of a couple of Portuguese migrants in France hit in the summer of 2013, the record ratings in theaters. The film "The Golden Cage" by Ruben Alves, recovered the theme of Portuguese emigration, at a time when this reached the boom recorded in the 1960s. Filmmaker refers to ‘portugalidade’ as an alleged 'belonging to Portugal', using his own route, which named as a cliché, and uses multiple stereotypes in a humorous way by which some shame that the children of immigrants feel toward their parents , as well as contrasts with the society they live in is shown. The great fiction in the film is the anticipation of the return to the country of origin, fulfilling the dream of subverting the logic: in the film, there are not the parents that returns back, but the children, who apparently aren’t identified with the country of progenitors. The film sparked the debate about emigration, taking advantage of the economic crisis to reflect on his return in force as well as the profiles of new migrants. Did the Portuguese in the ‘diaspora’ still rekindle the 'Lusitanian' flame (Gonçalves, 2009)? And is the sharing of the name ‘Portugal’ enough just to highlight an alleged national identity (Sobral, 2012)? <![CDATA[<b>Framing and Political Discourse Analysis</b>: <b>Bush’s trip to Europe in 2005</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Framing empirical research analyzes the construction (frame building) and influence (frame effects) of the frames with which different social agents interpret and communicate reality. Based on Entman’s (2004; 2008) and Kuypers’ (2008; 2009) contributions, this paper proposes and applies a qualitative methodology for the analysis of frame building in political discourse. It is located, therefore, on the strategic and methodological lines of framing research in political communication (Bartolomé; Rodríguez & Sádaba, 2012). As Kinder and Sanders state, frames are “invented and employed by political elites, often with an eye on advancing their own interests or ideologies, and intended to make favorable interpretations prevail” (Kinder & Sanders, 1990, p. 74). The paper includes a theoretical framework that reviews the evolution of framing literature in Communication, focusing especially on empirical studies. The contributions adopted for the elaboration of the methodology and the application process are explained in detail. The context of the case study, Bush’s discourse about the War on Terror on his trip to Europe in February 2005, is revised. Finally, the results obtained and the conclusions are detailed. <![CDATA[<b>«My Friends are my Audience»</b>: <b>Mass-mediation of Personal Content and Relations in Facebook</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Facebook identity management implies a selective front and backstage: users perform multiple social roles for a multiple spectator audience (boyd 2008). But as friend lists increase and the discussion about sensitive topics becomes more critical, people tend to protect their image by dealing only with content that may be interesting to all their contacts (Hogan, 2010). Starting from field research on Italian users (40 in-depth interviews with Facebook users aged 14-55), this paper discusses the idea of Facebook as a place where people are engaged in building their social relations and their self-representation by managing their online presence in a way that can be both intriguing and acceptable for most of their contacts. The paper will highlight the strategies of content homogenization and the online behavior adopted by users according to their perceptions of their «imagined audience» (Litt, 2012). The article aims at underlining that Facebook use is surprisingly consistent with mass-media and generalist-media cultural models: users seem to apply models of television spectatoriality, not only in terms of passivity (lurking), but also in terms of consumption (skipping uninteresting content) and content production performed for a generalist audience (developing a distinctive and acceptable style of interaction). <![CDATA[<b>Explorando a dimensão empírica da cidadania comunicativa e direito à comunicação</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A relevante experiência comunicacional do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra no Brasil- na qual as rádios comunitárias exercem uma função fundamental ao longo dos 30 anos de existência do movimento - serve como contexto para a análise e problematização das ideias de direito à comunicação (Peruzzo 2011, Deane 2007), cidadania comunicativa (Mata 2006) e representação (Fraser 2009). Fomentam a conscientização (Freire 1987), mobilização e (re)construção da identidade camponesa por meio de uma programação e atividades centradas no exercício do direito à livre expressão e valorização das manifestações culturais populares. Além disso, as rádios ligadas ao movimento se tornam um canal de diálogo com a comunidade local, na medida em que valorizam manifestações culturais da mesma e exercem funções de serviço público. Entretanto, as rádios comunitárias do MST apresentam conflitos e contradições entre os quais se destacam a escassez de recursos, os empecilhos impostos pela restritiva lei de radiodifusão brasileira e a transição para mídias digitais. Nesse contexto, analisam-se aqui as tensões e potencialidades das rádios ligadas ao MST e inseridas nos espaços do movimento, como assentamentos e escolas. Através de entrevistas com comunicadores populares militantes do movimento, pretende-se discutir e contribuir para o desenvolvimento de conceitos como direito à comunicação (Peruzzo 2011), cidadania comunicativa (Mata 2006) e representação (Fraser 2009). A partir desse estudo pode-se constatar a função mediadora (Couldry, 2010) da rádio entre o movimento e as comunidades locais. As rádios também se constituem em um espaço de aprendizagem para o exercício da cidadania comunicativa e do direito à comunicação.<hr/>The experience of Brazilian Landless Workers Movement (MST) in which community radios have a fundamental role, is the context for the analysis and problematisation of ideas concerning the right to communication (Peruzzo 2011, Deane 2007), communicative citizenship (Mata 2006) and representation (Fraser 2009). The radios foster conscientisation (Freire 1987), mobilisation and (re)construction of the peasant identity through programming and activities that focus on the exercise of the right to free expression and valorisation of popular cultural manifestations. Furthermore, the movement radios become a channel for dialogue with the local community. They also present conflicts and contradictions, among which are resource scarcity, barriers imposed by the restrictive radiobroadcasting law in Brazil and the transition to digital media. This paper analyses tensions and potentialities of movement radios, which are embedded in the movement’s spaces such as rural settlements and schools. Departing from interviews with militant popular communicators the paper intends to discuss and contribute to the development of concepts such as right to communication (Peruzzo 2011), communicative citizenship (Mata 2005) and representation (Fraser 2009). The study demonstrates that the radios exert a mediating function (Couldry 2010) between the movement and local communities and function as a space for learning the exercise of communicative citizenship and right to communicate. <![CDATA[<b>O Novo Panóptico Russo</b>: <b>A Vigilância na Rússia do Século XVIII à Era Digital</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo argumenta sobre o nascimento do Panóptico¹ na Rússia absolutista do século XVIII, passando pelo seu percurso histórico, arquitectónico, teórico e social, terminando com a análise do conceito de Panóptico Digital, nos dias de hoje, na Federação Russa do século XXI. Entre outros tópicos, são abordados o nascimento do conceito e do projecto arquitectónico do Panóptico na Rússia (numa região que hoje pertence à República da Bielorrússia) pelas mãos e pensamento de Jeremy e Samuel Bentham, relacionando este nascimento com as condicionantes e o papel de poder da Igreja Ortodoxa no controlo social, o Panóptico na génese do pensamento moderno sobre a vigilância e a Teoria do Poder de Foucault, que relaciona o conceito de Panóptico com a dualidade poder/conhecimento e a análise da evolução e utilização do Panóptico na democracia musculada da Rússia da Era Digital.<hr/>This article argues about the birth of the Panopticon in absolutist Russia of the XVIII century, approaching its historical, architectural, theoretical and social course, ending with the analysis of the Digital Panopticon concept, nowadays, in the Russian Federation of the XXI century. Among other topics, the following will be discussed: the birth of the concept and the architectural design of the Panopticon in Russia (in a region which now belongs to the Republic of Belarus) through Jeremy and Samuel Bentham’s hands and thought, relating this birth to the constraints and the role of power in social control played by the Orthodox Church, the Panopticon in the genesis of modern thought on surveillance and the Theory of Power by Foucault, which relates the concept of the Panopticon with the power/knowledge duality and the analysis of the evolution and use of the Panopticon in Russia’s Digital Age muscled democracy. <![CDATA[<b>“Brave Coffee Grower”</b>: <b>The roll of corporate communication over society culture</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo analiza las estrategias comunicativas usadas por una organización (Comité de Cafeteros) con suficiente poder simbólico para influir en la construcción de la realidad. En particular, el impacto sobre lo que se denomina la “cultura cafetera”. Inicialmente se hace una revisión teórica sobre la construcción de la realidad social y cultural para luego vincularla a las estrategias de comunicación empleadas en la construcción de la realidad social. La investigación tomó como corpus de estudio a la columna “Cafetero con Garra” publicada en el periódico institucional Actualidad Cafetera, a lo largo de los últimos veinte años. Se aplicaron técnicas mixtas de análisis de contenido y de discurso, contrastadas con entrevistas en profundidad y análisis iconográfico. El estudio permitió identificar las características identitarias de la “cultura cafetera” en el departamento del Quindío. También se evidenció que las organizaciones con poder simbólico, como jugadores importantes dentro de la colectividad, refuerzan por medio de estrategias comunicativas, aquellas características culturales que son importantes para el logro de los objetivos estratégicos corporativos.<hr/>This paper analyzes the communication used by an organization (Coffee Growers Committee) with enough symbolic power to influence in the construction of reality. It looks at the strategies developed by Quindío Coffee Growers Committee and how they are in part responsible for what is called coffee culture. It starts doing a theory revision on construction of social or cultural reality and then links it to the communication strategies used in the construction of social reality. The object of research is a column called "Cafetero con garra" (Brave coffee grower) published in an institutional newspaper called "Actualidad Cafetera" (Coffe News) in a period of twenty years. A mix of research techniques were applied in order to do a discourse and content analyses. The results were contrasted to interviews and iconographic analyses. The study found that there were a series of identity features in the Quindío department. It also made evident those organizations with symbolic power which play an important role among society. It allows them to reinforce, by using communicational strategies, cultural features that are also important for organizations, in order to reach their strategic and corporative objectives. <![CDATA[<b>Spanish and Portuguese journalists on Twitter</b>: <b>best practices, interactions and most frequent behaviors</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Mediated communication has created new relationship conditions between media, journalists and audience. In an age where information is ubiquitous, in Twitter becomes more evident the ambiguity between mass, interpersonal, public and private communication; and this social network site is the choice for many journalists to engage with the audience. Through content analysis and monitoring of the activity of 20 journalists, 10 Spaniards and 10 Portuguese, most of them media managers, the research suggests that journalists are still learning how to use Twitter, and next to best practices it has also been found that there are unprofessional uses of the tool. After analyzing their behavior through 1470 tweets, it was found that some journalists leverage the capabilities of the medium; acting as agenda-setters and interacting with the audience while others use it simply as a loudspeaker, without audience or source interaction. What Portuguese journalists, with some exceptions, have in common is a scarcer use of the medium, but at the same time a higher rate of following others than the Spanish journalists do. Some journalists predominantly retweet messages that praise them and interact mostly with their colleagues of their own media which gives an endogamous shade to their behavior online. <![CDATA[<b>O papel dos <i>sites</i> de redes sociais nas estratégias comunicativas de organizações da sociedade civil de Salvador-Bahia-Brasil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542014000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os serviços Web 2.0 e, especificamente, as redes sociais on-line abrem novas oportunidades das organizações da sociedade civil estabelecerem comunicação com os vários atores desde os cidadãos até aos órgãos governamentais. Este artigo centra-se no estudo de 32 organizações da sociedade civil de Salvador-Bahia-Brasil, no sentido de compreender quais são as estratégias de comunicação utilizadas por estas organizações, consideradas como promotoras da participação política. Em cada uma foi realizada entrevista ao gestor, bem como observação sistemática da informação disponibilizada sobre a Organização, quer no seu espaço on-line (site, blog, perfil em rede social etc.) quer fornecido aquando da entrevista. O uso dos sites de redes sociais pelas organizações da sociedade civil surge como uma estratégia de representatividade no que diz respeito à promoção de suas atividades e à mobilização em favor dos assuntos relacionados à organização e ao público a que se destina.<hr/>Web 2.0 services and, specifically, online social networks open up new opportunities for civil society organizations to communicate with the various actors from citizens to government agencies. This article focuses on the study of 32 civil society organizations from Salvador-Bahia-Brazil, in order to understand what are the communication strategies used by these organizations, considered as promoters of political participation. In each was interviewed the manager and made ??systematic observation of the information available on the organization, either in your online space (website, blog, social network profile, etc..) either supplied upon interview. The use of social networking sites by civil society organizations emerges as a strategy of representation with regard to the promotion of its activities and mobilization in favour of matters relating to the organization and the intended audience.