Scielo RSS <![CDATA[Medievalista]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-740X20210001&lang=pt vol. num. 29 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Peter Linehan, in memoriam - Quatro olhares sobre um historiador</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Apresentação</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>The Bestiarium and the Twelfth-Century Renaissance</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Produzindo o bestiário</b>: <b>do texto à imagem</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In this paper, I investigate the relationship between the text and the images in medieval Latin bestiary manuscripts. Medieval bestiaries, which are derived from the ancient Physiologus, comprise a nearly 1800-year-old tradition and have spawned several hundreds of copies throughout Europe, including a smaller subset of Latin bestiaries. Summarizing the first ever comprehensive analysis of the entire corpus of Latin bestiaries, this paper examines the patterns of deviations, or exceptions from the rigorous canon governing bestiary illustrations. I use the deviations to investigate the relationship between the work of the scribe and that of the artist in the production of bestiary manuscripts in order to determine to what extent medieval artists used already existing illustrations, and, conversely, when and to what extent they were willing or able to deviate from the canon. In the latter case, I try to explore the artist’s possible motivations, as well as the reasons for choosing specific motifs.<hr/>Neste artigo, investigo a relação entre o texto e as imagens nos bestiários latinos medievais. Os bestiários medievais, derivados do antigo Physiologus, remontam a uma tradição de quase 1800 anos e geraram várias centenas de cópias em toda a Europa, incluindo um subconjunto menor de bestiários latinos. Resumindo a primeira análise abrangente de todo o corpus de bestiários latinos, este artigo examina os padrões de desvios ou exceções do cânone que rege as ilustrações de bestiários. Eu analiso os desvios para investigar a relação entre o trabalho do escriba e o do artista na produção de manuscritos bestiários, a fim de determinar em que medida os artistas medievais usavam ilustrações já existentes e, inversamente, quando e em que medida estavam dispostos, ou capazes, a desviarem-se do cânone. Neste último caso, procuro explorar as possíveis motivações do artista, bem como as razões para a escolha de motivos específicos. <![CDATA[<b>Evidências de Patrocínio em Bestiários Medievais</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo faz parte de uma pesquisa de mestrado em andamento na Universidade de Brasília (UnB), e propõe-se a indicar evidências visuais de patrocínio em dois bestiários medievais ingleses da segunda família, Bodley Ashmole Ms. 1511 e Aberdeen Bestiary Ms. 24. A proposta de patrocínio se apoia na teoria de que ambos são bestiários de luxo e de que possivelmente foram feitos por ao menos um iluminador em comum, e são resultado da cópia de um manuscrito base desconhecido. Procura-se afirmar esta teoria a partir de uma análise material e imagética dos manuscritos, onde dá-se foco na iluminura do pássaro Pica, chamado em português de Pêga. Tendo como base as teorias da relação entre texto-imagem e hierarquia de imagens, abordadas por diversos autores, o estudo feito aqui traça um paralelo comparativo entre os dois bestiários supracitados com outros seis manuscritos e identifica que há uma diferença além da estilística nas iluminuras. Considera-se que esta discrepância imagética pode estar relacionada ao patrocínio dos manuscritos, ou do manuscrito cujo modelo os serviu como base, nos fornecendo assim um olhar diferente e aprofundado sobre a produção de manuscritos de luxo e bestiários de luxo, e sua relação com a sociedade, como o consumo literário.<hr/>The present article is part of an ongoing Master’s degree research in Universidade de Brasília (UnB), and proposes to indicate visual evidence of patronage in two British medieval bestiaries of the second family, Bodley Ashmole Ms. 1511 and Aberdeen Bestiary Ms. 24. The proposal of patronage is based on the theory that both are luxury bestiaries and which were possibly made by at least one illuminator in common, and are also the copies of an unknown manuscript. It is tried to affirm this theory from material and visual analysis of the manuscripts, where it is focused on the illumination of the bird Pica, called Pêga in Portuguese. Based on the theories of the relationship between text-image and hierarchy of images, addressed by several authors, the study here draws a comparative parallel between the two bestiaries mentioned above with six other manuscripts and identifies that there is a difference besides the stylistic in the illuminations. It is considered that this imaginary discrepancy may be related to the patronage of the manuscripts, or the manuscript which model served as the basis, thus providing us with a different and in-depth look at the production of luxury manuscripts and luxury bestiaries, and their relationship with society, such as literary consumption. <![CDATA[<b>Rise and fall of beasts</b>: <b>evolution of animal allegory in the Middle Ages</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Gran parte de la historia del pensamiento medieval estuvo bajo la influencia del platonismo y las reelaboraciones que de las doctrinas de Platón hicieron los Padres latinos y griegos. La cosmovisión resultante de este pensamiento consideraba que cada manifestación del mundo sensible, en tanto participaba de la naturaleza de Dios, era la oportunidad de acceder a un saber trascendente. Entre estas manifestaciones, tuvieron un papel destacado los animales. Los saberes zoológicos heredados de la antigüedad clásica fueron resignificados y enriquecidos a través de una exégesis que transformó a las bestias en ejemplos que ilustraban aspectos de la doctrina cristiana o suministraban modelos de conducta moral. El Fisiólogo y sus derivados, los bestiarios medievales, son ejemplo de esta práctica interpretativa, que para estos textos se basó fundamentalmente en la alegoría. En este artículo, nos proponemos ver de qué manera y con qué objetivos se aplicó a los animales e indagaremos sobre la evolución del simbolismo animal en el marco de la decadencia del platonismo y el auge del aristotelismo en los últimos siglos de la Edad Media. Para esto, nos detendremos en el análisis de un breve corpus, compuesto por el castor, la comadreja, la ostra y la perla, y el elefante.<hr/>Most of the history of medieval thought was influenced by Platonism and the reworkings that the Latin and Greek Fathers made of Plato's doctrines. The worldview resulting from this thought considered that each manifestation of the sensible world, while participating in the nature of God, was the opportunity to access transcendent knowledge. Among these manifestations, animals played a prominent role. Zoological knowledge inherited from classical antiquity was given new meaning and enriched through an exegesis that transformed beasts into examples that illustrated aspects of Christian doctrine or provided models of moral conduct. The Physiologus and its derivatives, the medieval bestiaries are an example of this interpretive practice, which for these texts was based primarily on allegory. In this article, we propose to see how and with what objectives it was applied to animals and we will inquire about the evolution of animal symbolism in the framework of the decline of Platonism and the rise of Aristotelianism in the last centuries of the Middle Ages. For this, we will analyze a brief corpus, composed of the beaver, the weasel, the oyster and the pearl, and the elephant. <![CDATA[<b>Perseguido por um unicórnio. re-vendo e des-codificando a parábola da vida fútil no romance Barlaão e Josafat (versão grega medieval)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The parable of the Futile Life, which is an excerpt of the medieval, multilingual novel Barlaam and Josaphat, conceals a unique interpretative approach, in terms of symbolism, of an ancient and intercultural mythological symbol, that of the unicorn. From a first examination of the cultural environment - textual and iconographical - of the unicorn’s appearance, it would seem that the symbolic substance of this animal motif was imbued with the notions of the high virtues of the Christian ideological system (e.g. virginity, purity, salvation). However, the parabolic narrative of the Futile Life reveals another aspect. This is the aspect of the inward cruel power that drives a man to the wrong choice, preventing him from finding the proper spiritual way out to save himself after his physical death in the vanity world in which he lives transiently. Probably, the beauty of a unicorn now symbolizes something not so pure. Indeed, the story of the Futile Life is transformed into one of the most common iconographic themes in monumental Christian painting, and, at the same time, it raises reasonable concerns while seeking adequate explanations. So, through a list of relevant examples of monumental and miniature art, we will look for the beginnings of the two aspects of this ancient symbol, with an emphasis on the parable under examination, offering a new perspective on the semiotic analysis of Antiquity during the Middle Ages.<hr/>A parábola da Vida Fútil, que constitui uma parte do romance medieval multilíngue Barlaão e Josafat, esconde uma abordagem interpretativa única, em termos de simbolismo, de um símbolo mitológico antigo e intercultural, o do unicórnio. Um primeiro exame do ambiente cultural - textual e iconográfico - da aparência do unicórnio dá a entender que a substância simbólica deste motivo animal terá sido imbuída de noções decorrentes das altas virtudes do sistema ideológico cristão (por exemplo, virgindade, pureza e salvação). No entanto, a narrativa parabólica da Vida Fútil revela outro aspecto. Trata-se do poder interior cruel que leva o homem à escolha errada, impedindo-o de encontrar o caminho espiritual adequado para salvar-se após a sua morte física no mundo de vaidade em que vive temporariamente. Provavelmente, a beleza do unicórnio simboliza agora algo que já não é tão puro. Na verdade, a história da Vida Fútil tornou-se num dos temas iconográficos mais comuns da pintura cristã monumental, incluindo a presença do unicórnio, o que levanta, ao mesmo tempo, preocupações razoáveis e a necessidade de explicações adequadas. Assim, através de uma lista de exemplos relevantes de arte monumental e em miniatura, procuraremos identificar o início dos dois aspectos deste antigo símbolo, com ênfase para a parábola estudada, oferecendo uma nova perspetiva sobre a análise semiótica da Antiguidade durante a Idade Média. <![CDATA[<b>Naturalia medieval</b>: <b>identificação, iconografia e iconologia de objetos naturais no final da idade media</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The nascent global age at the close of the Middle Ages introduced exotic objects from distant lands into Western Europe. Exotica from the natural world - naturalia - were frequently fashioned into ecclesiastical and seigniorial artifacts and housed in treasuries. The materials were sometimes re-identified in their new contexts, such as narwhal tusks understood as unicorn horns, which bestowed upon them additional meanings associated with those allegorical mythical creatures. This work investigates the movement, alteration, and use of such re-identified naturalia in late medieval society leading up to the Age of Discovery. It focuses on naturalia that retained their distinct morphological features after working, following the hypothesis that the identity of the animal, as indexed by a recognizable form or set of physical characteristics, was important. It additionally considers symbolic connotations and occult properties deriving from allegorization of matter to study the role played by the ornamentation of naturalia. This paper explores the discourse between extant tangible objects and contemporary texts such as bestiaries, lapidaries, and alchemical compendia to examine how the iconography of the artifact’s form and the iconology of the ornamentation contributed to the overall signification of the naturalia.<hr/>A era global nascente no final da Idade Média introduziu objetos exóticos de terras distantes na Europa Ocidental. Os objectos exóticos do mundo natural - naturalia - foram frequentemente modelados em artefactos eclesiásticos e senhoriais e guardados em tesouros. Não raras vezes, esses materiais eram renomeados no novo contexto - como presas de narval, entendidas como chifres de unicórnio - recebendo significados adicionais associados a criaturas míticas alegóricas. Este artigo investiga o movimento, alteração e uso de naturalia renomeada, no contexto da sociedade do final da Idade Média. Foca-se em objectos que mantiveram as respectivas características morfológicas distintivas depois do seu funcionamento, a partir da hipótese de que a identidade do animal, indexada a partir de uma forma reconhecível ou conjunto de características físicas, era importante. Além disso, serão ainda consideradas as conotações simbólicas e propriedades ocultas decorrentes da alegorização da matéria para estudar o papel desempenhado pela ornamentação de naturalia. Este texto explora o discurso entre objetos tangíveis existentes e textos contemporâneos, como bestiários, lapidários e compêndios alquímicos, para examinar como a iconografia da forma do artecfato e a iconologia da ornamentação contribuíram para a significação geral de naturalia. <![CDATA[<b>Os cem olhos do pavão</b>: <b>Representações da ave na Idade Média e suas origens simbólicas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O pavão é considerado um dos mais bonitos animais da natureza. Essa beleza, no que diz respeito ao imaginário, torna-se elemento-chave nas narrativas e nas artes que associam o pavão com as divindades hindus e budistas, com o orgulho e com a vaidade. Este artigo busca apresentar de que forma os simbolismos do pavão foram transmitidos e adaptados, desde a Índia Antiga até a Europa Medieval, onde a ave figurou na criatividade cristã como emblema da imortalidade de Cristo e dos pregadores da Igreja, acompanhando também narrativas hagiográficas e imagens bíblicas.<hr/>The peacock is considered one of the most beautiful animals in nature. This beauty, concerning the imaginary, becomes a key element in the narratives and arts that associate the peacock with the Hindu and Buddhist deities, but also with the pride and the vanity. This article tries to show how the symbolism of the peacock was transmitted and adapted from Ancient India to Medieval Europe, where the bird figured in the Christian creativity as an emblem of the immortality of Christ and the preachers of the Church, along with hagiographical narratives and biblical images. <![CDATA[<b>Bestiary in the margins. A zoopoetic reading of Le Chevalier au Lion de Chrétien de Troyes</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nous proposons une nouvelle lecture du Chevalier au Lion de Chrétien de Troyes inspirée de la zoopoétique, courant herméneutique théorisé par Anne Simon dans la mouvance de l’animal turn des sciences humaines et sociales. Centré sur la rencontre du chevalier Yvain et d’un lion, ce roman thématise l’animalité humaine et donne une configuration narrative à la relation humain-animal. Nous soutenons que cette configuration relève moins des procédés métaphoriques typiques de la pensée symbolique que de la contiguïté (ou continuité) métonymique, laquelle favorise un imaginaire des liminalités, des passages et des échanges. Le Chevalier au Lion est un texte particulièrement propice à une approche zoopoétique pour autant que celle-ci cherche dans la littérature du passé des formes de figuration des animaux décalées par rapport à la tradition analogique de l’anthropomorphisme. Notre but est d’éclairer la modernité de l’humanisme de Chrétien de Troyes.<hr/>This paper proposes a new reading of Le Chevalier au Lion by Chrétien de Troyes inspired by the zoopoetics, a hermeneutical approach theorized by Anne Simon within the framework the animal turn in literary studies and human and social sciences. Centered on the meeting of the knight Yvain and a lion, this roman thematizes human animality and gives the human-animal relationship a narrative configuration. We argue that this configuration is a matter of metonymic contiguity (or continuity) rather than of metaphoric techniques typical of the symbolic thought, and that metonymic figuration favours a dynamic of liminalities, passages and exchanges. Le Chevalier au Lion is a text particularly fit for a zoopoetic approach as zoopoetics looks, in literary texts from the past, for ways of representing animals that challenge the analogic tradition of anthropomorphism. In short, the paper aims at shedding light on the modernity of Chrétien’s humanism. <![CDATA[<b>Animales Divinos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Recensão / Book review</b>: <b>RAMÍREZ DEL RÍO, José (ed.) - Las Artes del Islam I. Danza y Música, Cine y Caligrafía. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla / Ayuntamiento de Almonaster la Real, 2019 (Colección de Estudios Árabo-Islámicos de Almonaster la Real, nº 18, 296 pp.)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Recensão / Book review</b>: <b>DELGADO PÉREZ, María Mercedes; PÉREZ-AGUILAR, Luis Gethsemaní (dir.) -Economía y trabajo. Las bases materiales de la vida en al-Andalus. Sevilla: Ediciones Alfar, 2019 (332 pp.)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Recensão / Book review</b>: <b>CALLEJA-PUERTA, Miguel; DOMÍNGUEZ-GUERRERO, María Luisa (eds.) - Escritura, notariado y espacio urbano en la Corona de Castilla y Portugal (siglos XII-XVII). Gijón: Ediciones Trea, 2019 (430 pp.)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Recensão / Book review</b>: <b>QUIRÓS CASTILLO, Juan Antonio (ed.) - Social inequality in Early Medieval Europe. Local societies and beyond. Turnhout: Brepols, 2020 (360 pp.)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Espetáculo para o céu: a construção do jogral</b>: <b>Tese de Doutoramento em Estudos Medievais, apresentada à Universidade de Santiago de Compostela, 2019. Orientação das Professoras Doutoras Yara Frateschi Vieira e Maria Isabel Morán Cabanas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Arte, Reforma e Agência Feminina nos Conventos Dominicanos Portugueses: O Papel das Freiras na Produção e Mecenato de Manuscritos Iluminados (c. 1460-1560)</b>: <b>Tese de doutoramento em História da Arte, apresentada à Universidade Nova de Lisboa, 2019. Orientação da Doutora Catarina Fernandes Barreira e co-orientação da Doutora Maria Adelaide Miranda e do Doutor Fernando Villaseñor-Sebastián</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Las fortificaciones del Campo de Montiel (ss. VIII al XVI): historia, arqueología y análisis constructivo</b>: <b>Tese de Doutoramento em História apresentada à Universidade de Castilla-La Mancha (Espanha), Junho de 2020. Orientação do Professor Doutor Jesús Manuel Molero García</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>La Epifanía en la Galicia medieval: configuración de una iconografía</b>: <b>Tese de Doutoramento em Estudos Medievais, apresentada à Universidade de Santiago de Compostela em 28 de Fevereiro de 2020. Orientação da Professora Doutora Marta Cendón Fernández e Professora Doutora María Dolores Fraga Sampedro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Webinar “The political society of cities in the Iberian Peninsula. Crafts, social mobility and power relations”</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Pandemias e História na Era da COVID-19</b>: <b>O balanço de uma iniciativa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Virtual International Medieval Congress (vIMC), University of Leeds - 6 a 10 de Julho de 2020</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages. <![CDATA[<b>Webinar Internacional “Heráldica em Manuscritos Jurídicos Europeus Itinerantes”</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-740X2021000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre animais divinos no Egito; dos comentários que mereciam de renomados autores greco-latinos; das razões do seu uso. Também lida com alguns animais divinos no cristianismo e a sobrevivência de certos motivos iconográficos egípcios na Idade Média.<hr/>This article is about divine animals in Egypt; of the comments they deserved from renowned Greco-Latin authors; of the reasons for its use. It also deals with some divine animals in Christianity and the survival of certain Egyptian iconographic motifs in the Middle Ages.